Fremsat den 25. oktober 2023 af erhvervsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sikkerhed til
søs og forskellige andre love
(Ændring af
bødestørrelser for søulykker, digitalisering
af anmeldelse af arbejdsulykker samt mulighed for
ikraftsættelse af alle dele af lov om søfarendes
ansættelsesforhold m.v. for Grønland)
§ 1
I lov om sikkerhed til søs, jf.
lovbekendtgørelse nr. 221 af 11. februar 2022, som
ændret ved § 3 i lov nr. 243 af 7. marts 2023, foretages
følgende ændringer:
1 I
§ 20 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Søfartsstyrelsen har terminaladgang til oplysninger om
arbejdsulykker på danske skibe i Arbejdsmarkedets
Erhvervssikrings og Arbejdstilsynets system til anmeldelse af
arbejdsulykker og erhvervssygdomme.«
2. §
28 affattes således:
»§ 28. Med bøde
eller fængsel i indtil 1 år straffes den, som
1)
overtræder §§ 9-13 eller § 19, stk. 2,
2)
tilsidesætter vilkår knyttet til en tilladelse,
dispensation eller en godkendelse efter loven eller
3) ikke
efterkommer påbud eller forbud, der er meddelt i henhold til
loven eller i henhold til forskrifter udstedt i medfør af
loven, herunder påbud eller forbud udstedt i medfør af
§ 4, stk. 5.«
3. § 29,
stk. 1, 1. pkt., affattes således:
»Den, som foranlediger
grundstødning, forlis eller anden søulykke ved grov
fejl eller grov forsømmelse i tjenesten, straffes med
bøde eller fængsel i indtil 4 måneder, medmindre
højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.«
4. § 29,
stk. 2, 1. pkt., affattes således:
»Den skibsfører eller
styrmand, som på grov måde eller gentagne gange
navigerer eller behandler skibet i strid med godt
sømandskab, straffes med bøde eller fængsel i
indtil 4 måneder.«
5. I
§ 32 indsættes efter stk. 5
som nyt stykke:
»Stk. 6.
Overtræder et rederi, et sikkerhedsansvarligt selskab eller
en arbejdsgiver §§ 28 eller 29, stk. 1 og 2, skal der ved
straffens udmåling lægges vægt på
virksomhedens størrelse.
Stk. 6-12 bliver herefter stk.
7-13.«
§ 2
I lov om ændring af sømandsloven,
lov om skibes besætning og lov om beskyttelse af
havmiljøet (Ændringer som følge af lov om
sikkerhed til søs, fravigelse af krav om indfødsret,
koordinationsudvalg for skibsrelaterede
miljøspørgsmål), jf. lov nr. 902 af 16.
december 1998, foretages følgende ændring:
1. §
5 affattes således:
»§ 5. Loven gælder
ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2
og 3.
Stk. 2. Lovens
§ 1 kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis
i kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Stk. 3. Lovens
§ 3 kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis
i kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de henholdsvis færøske og
grønlandske forhold tilsiger.«
§ 3
I lov om ændring af sømandsloven
og lov om sikkerhed til søs (Afskaffelse af tilskud til
lægeundersøgelse og tilbageholdelse af skibe til
sikring af bødekrav), jf. lov nr. 511 af 17. juni 2008,
foretages følgende ændring:
1. §
4 affattes således:
»§ 4. Loven gælder
ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved
kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.«
§ 4
I lov om ændring af lov om sikkerhed til
søs, sømandsloven og forskellige andre love og om
ophævelse af lov om forhyring af skibsmandskab
(Gennemførelse af konventionen om søfarendes
arbejdsforhold, modernisering af bestemmelser om tilsyn, forbud mod
spiritussejlads i grønlandsk farvand m.v.), jf. lov nr. 493
af 12. maj 2010, foretages følgende ændring:
1. I
§ 9, stk. 3, ændres
»§§ 1, 3, 4 og 5« til: »§§
1-5«.
§ 5
I lov om ændring af søloven, lov
om sikkerhed til søs og sømandsloven (Pligt til
forsikring for søretlige krav, gennemførelse af
konventionen om arbejdsforhold i fiskerisektoren m.v.), jf. lov nr.
251 af 30. marts 2011, foretages følgende ændring:
1. § 6,
stk. 3, affattes således:
»§§ 1, 2, 3 og 4, nr. 3,
kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft
for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.«
§ 6
I lov om ændring af lov om sikkerhed til
søs, lov om sikkerhedsundersøgelse af ulykker til
søs, lov om ændring af søloven og forskellige
andre love og lov om søfarendes ansættelsesforhold
(Skærpet strafniveau ved forvoldelse af søulykke eller
ved sejlads i strid med godt sømandskab m.v. og
undersøgelse af dykkerulykker), jf. lov nr. 724 af 25. juni
2014, foretages følgende ændring:
1. I
§ 6, stk. 2, ændres
»§§ 1-3« til: »§§
1-4«.
§ 7
I lov om ansættelsesbeviser og visse
arbejdsvilkår, jf. lov nr. 501 af 16. maj 2023, foretages
følgende ændring:
1. §
17 affattes således:
Ȥ 17. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens
§ 20 kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis
i kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.«
§ 8
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2024, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. § 1,
nr. 5, træder i kraft den 1. januar 2025.
Stk. 3.
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af § 1, nr. 1. Ministeren kan
fastsætte, at de ændringer der følger af §
1, nr. 1 kan træde i kraft på forskellige
tidspunkter.
§ 9
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. § 1
kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvist i kraft
for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | 2.1. | Forhøjelse af
bødestørrelser | 2.1.1. | Gældende ret | 2.1.2. | Erhvervsministeriets overvejelser | 2.1.3. | Den foreslåede ordning | 2.2. | Digitalisering af anmeldelse af
arbejdsulykker på danske skibe til
Søfartsstyrelsen | 2.2.1. | Gældende ret | 2.2.2. | Erhvervsministeriets overvejelser | 2.2.3. | Den foreslåede ordning | 2.3. | Ansættelsesretlige regler for
søfarende på grønlandske skibe | 2.3.1. | Gældende ret | 2.3.2. | Erhvervsministeriets overvejelser | 2.3.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at bringe
bødestørrelserne for overtrædelser af
søsikkerhedslovgivningen på niveau med
overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen samt at
digitalisere de anmeldelser, som Søfartsstyrelsen modtager
om arbejdsulykker om bord på danske skibe og sikre, at de kan
anmeldes digitalt i Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings og
Arbejdstilsynets anmeldelsessystem.
Formålet med lovforslagets
ændringer til love, som ændrer lov om søfarendes
ansættelsesforhold m.v. (tidligere sømandsloven) er
desuden at tilvejebringe hjemmel til, at ansættelsesretlige
regler for søfarende og fiskere kan sættes i kraft for
Grønland.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1 Forhøjelse af
bodestørrelser
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 28 i
lovbekendtgørelse nr. 221 af 11. februar 2022 om sikkerhed
til søs, at den som overtræder §§ 9-13 eller
§ 19, stk. 2, tilsidesætter vilkår knyttet til en
tilladelse, dispensation eller en godkendelse efter loven eller
ikke efterkommer påbud eller forbud, der er meddelt i henhold
til loven eller i henhold til forskrifter udstedt i medfør
af loven, herunder påbud eller forbud udstedt i medfør
af § 4, stk. 5, straffes med bøde eller fængsel i
indtil 1 år. Bestemmelsen omfatter ikke kun
skibsføreren og vagthavende navigatører, men alle
personer, der udfører arbejde om bord på et skib.
Endvidere omfatter bestemmelsen det rederi, som er ansvarlig for
skibets drift, det sikkerhedsansvarlige selskab eller
arbejdsgiveren.
Det fremgår af § 29, stk. 1, 1.
pkt. i lovbekendtgørelse nr. 221 af 11. februar 2022 om
sikkerhed til søs, at den, der foranlediger
grundstødning, forlis eller anden søulykke ved grov
fejl eller grov forsømmelse i tjenesten, straffes med
bøde eller fængsel i indtil 4 måneder, medmindre
højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.
I stk. 2, 1. pkt. i samme bestemmelse
fremgår det, at den skibsfører eller styrmand, der
på grov måde eller gentagne gange navigerer eller
behandler skibet i strid med godt sømandskab, straffes med
bøde eller fængsel i indtil 4 måneder.
I praksis er sanktionen for
overtrædelse af søsikkerhedslovgivningen bøde.
Det er forudsat i bemærkningerne til lov nr. 493 af 12. maj
2010, jf. Folketingstidende 2009-10, tillæg A, L 100, som
fremsat, side 41 og lov nr. 724 af 25. juni 2014, jf.
Folketingstidende 2013-14, tillæg B, L 176, som fremsat, side
12, hvilket bødetakster der bør tages udgangspunkt
i:
| Rederiet/det
sikkerhedsansvarlige selskab/arbejdsgiveren | Skibsføreren/navigatøren/ | Formelle
overtrædelser | 10.000 kr. | 1.000 kr. | Almindelige
overtrædelser | 20.000 kr. Bøden fordobles, hvis
overtrædelsen har medført alvorlig personskade eller
død. + 10.000 kr.,
hvis unge under 18 år er kommet til skade eller er udsat for
fare herfor. + 5.000 kr. for
hver skærpende
omstændighed, dvs. for hvert forhold knyttet til
overtrædelsen, der har indebåret potentiel fare eller
personskade. | Skibsfører eller anden
officer: 5.000 kr. Menige: 1.000
kr. Bøden fordobles, hvis
overtrædelsen har medført alvorlig personskade eller
død. | Grove
overtrædelser Grove overtrædelser kan f.eks.
være bevidst negligering af forhold, der indebærer
åbenlys fare. Endvidere kan det tillægges
betydning, om flere personer er udsat for fare. | 40.000 kr. (Ved særligt grove
overtrædelser bør bøden dog være på
mindst 75.000 kr.) Bøden fordobles, hvis
overtrædelsen har medført alvorlig personskade eller
død. + 5.000 kr. for
hver skærpende
omstændighed, dvs. for hvert forhold knyttet til
overtrædelsen, der har indebåret potentiel fare eller
personskade. + 10.000 kr.,
hvis unge under 18 år er kommet til skade eller er udsat for
fare herfor. | 10.000 kr. Bøden fordobles, hvis
overtrædelsen har medført alvorlig personskade eller
død. | Forvoldelse af
søulykke ved grov fejl eller forsømmelse eller
skibsførerens navigation i strid med godt
sømandskab. | 40.000 kr. (Ved særligt grove
overtrædelser bør bøden dog være på
mindst 75.000 kr.) Bøden fordobles, hvis
overtrædelsen har medført alvorlig personskade eller
død eller hvis unge under 18 år er kommet til skade
eller er udsat for fare herfor. (Hvis overtrædelsen ikke er begået som led i
erhvervsmæssig virksomhed, anvendes bødetaksten for
almindelige overtrædelser, jf. LSF 176, fremsat 2. april
2014, afsnit 2.2.2.) | 10.000 kr. Bøden fordobles, hvis
overtrædelsen har medført alvorlig personskade eller
død. |
|
1) Når der angives
bødestørrelser for
skibsfører/navigatør/lønmodtager,
forudsættes det, at der konkret er noget at bebrejde den
pågældende.
For samtlige overtrædelser
gælder, at den endelige fastsættelse af straffen beror
på domstolenes konkrete vurdering af den enkelte
overtrædelse ud fra samtlige omstændigheder i den
konkrete sag. Det ovenfor nævnte strafniveau vil
således kunne fraviges i op- eller nedadgående retning,
hvis der i den konkrete sag foreligger særlige
omstændigheder, der taler herfor. Bødeangivelserne
forudsætter ligeledes, at der ikke er udvist så grove
forhold at frihedsstraf kan komme på tale. Ligesom efter
arbejdsmiljøloven er det hensigten, at der skal ske absolut
kumulation, således at bøderne for hver
overtrædelse lægges sammen.
Begrebet "alvorlig personskade" kan omfatte
f.eks. amputationer, knoglebrud eller sårskader. Skader som
forstuvninger samt brud på fingre og tæer vil normalt
ikke kunne betragtes som alvorlige personskader. Det tilkommer i
øvrigt domstolene ved en konkret vurdering at fastslå,
om en skade er en "alvorlig personskade".
2.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Bødeniveauet for overtrædelser
af arbejdsmiljø- og sikkerhedsbestemmelser til søs
bør følge bødeniveauet for overtrædelser
af arbejdsmiljø- og sikkerhedsbestemmelser til lands, jf.
Folketingstidende 1992-1993, tillæg A, s. 361 ff. (forslag
til lov om ændring af lov om skibes sikkerhed m.v. -
forløberen til lov om sikkerhed til søs).
Strafniveauet efter lov om sikkerhed til
søs er forhøjet ved lov nr. 493 af 12. maj 2010 om
ændring af lov om sikkerhed til søs,
sømandsloven og forskellige andre love og om ophævelse
af lov om forhyring af skibsmandskab, hvor bødeniveauet
generelt for overtrædelser af søsikkerhedslovgivningen
blev forhøjet. Bødeniveauet blev senere justeret ved
lov nr. 725 af 25. juni 2014 om ændring af lov om sikkerhed
til søs, lov om sikkerhedsundersøgelse af ulykker til
søs, lov om ændring af søloven og forskellige
andre love og lov om søfarendes ansættelsesforhold,
hvor der blev foretaget en mindre justering af straffebestemmelsen
i lov om sikkerhed til søs § 29, som omhandler
forvoldelse af søulykke og sejlads i strid med godt
sømandskab mv. Samtidig med justeringen gennemførtes
en skærpelse af strafniveauet for forvoldelse af
søulykke og sejlads i strid med godt sømandskab mv.
ved de tilfælde, hvor der var tale om grove fejl og
forsømmelser.
Til sammenligning er strafniveauet for
overtrædelse af lov om arbejdsmiljø, der hører
under Beskæftigelsesministeriets ressortområde,
ændret flere gange. Loven er ændret ved lov nr. 597 af
14. juni 2011 om ændring af lov om arbejdsmiljø,
hvorefter virksomhedsstørrelse skulle tillægges
vægt ved straffens udmåling over for arbejdsgivere.
Loven er tillige ændret ved lov nr. 1869 af 29. december 2015
om ændring af lov om arbejdsmiljø, hvor en
ændring af straffebestemmelserne forudsatte en yderligere
forhøjelse af bødeniveauet, hvis der ved
overtrædelsen foreligger skærpende eller særligt
skærpende omstændigheder. Endvidere blev området
for særligt skærpende omstændigheder udvidet til
også at angå dels at flere personer har været
udsat for skade på liv eller helbred eller fare herfor, dels
at den fysiske eller juridiske person inden for 4 år
tidligere er blevet straffet for en grov overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen. Endelig blev straffebestemmelserne
ændret, så det er den samlede forhøjede
bøde, der skal differentieres efter virksomhedens
størrelse. Senest er der sket ændringer ved lov nr.
1554 af 27. december 2019 om ændring af lov om
arbejdsmiljø og lov om arbejdsskadesikring, hvor der er
indført skærpede bøder for materielle
overtrædelser, herunder ved en forhøjelse af
bøden samt ved yderligere forhøjelse af bøden
ved overtrædelser, som medfører ulykke med alvorlige
personskader, eller døden til følge. Bøderne
blev ligeledes skærpet for gentagne grove
overtrædelser.
Da bødestørrelserne
fremgår af bemærkningerne til lov om sikkerhed til
søs, nyaffattes bestemmelserne for at foretage en justering
af bødestørrelserne. Endvidere indføres en ny
bestemmelse i § 32, stk. 6, hvorefter
virksomhedsstørrelse tillægges vægt ved
straffens udmåling over for rederiet, det
sikkerhedsansvarlige selskab eller arbejdsgiveren ved
overtrædelse af §§ 28 eller 29, stk. 1 og 2.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at nyaffatte
bestemmelserne i §§ 28 og 29, stk. 1, 1. pkt. og stk. 2,
1. pkt. med tilnærmelsesvis samme ordlyd, og ændre
"der" til "som" alene med henblik på at kunne ændre i
bemærkningerne til bestemmelserne.
Nyaffattelsen af bestemmelserne har til
hensigt at muliggøre, at bemærkningerne til
bestemmelserne kan justeres med henblik på at
bødeniveaet kan forhøjes, når bestemmelserne
skal fortolkes.
Som beskrevet ovenfor under afsnit 2.1.2
forekommer der andre og højere strafferammer for
overtrædelser af arbejdsmiljøloven end for
overtrædelser af søsikkerhedsloven. Forslaget har til
formål at bødeniveauet for overtrædelser til
søs skærpes så bødeniveauet i
højere grad svarer til bødeniveauet til lands,
herunder bødeniveauet for overtrædelser af lov om
arbejdsmiljø på Beskæftigelsesministeriets
ressortområde.
Forslaget om en forhøjelse af
bødeniveauet efter lov om sikkerhed til søs
bør ses i sammenhæng med arbejdsmiljøloven,
idet forslaget har til formål at skabe grundlaget for et
tilsvarende bødeniveau for overtrædelser af
søsikkerhedslovgivningen. Det er således hensigten, at
bødeniveauet generelt for overtrædelser af
søsikkerhedslovgivningen - bortset fra overtrædelser
af bestemmelserne om spiritussejlads - skal bedømmes lige
så strengt som overtrædelser af
arbejdsmiljølovgivningen.
For at skabe grundlaget for et tilsvarende
bødeniveau for overtrædelser af
søsikkerhedslovgivningen foreslås det endvidere, at
indsætte en ny bestemmelse i § 32, stk. 6, som
muliggør at tillægge virksomhedsstørrelse
vægt ved straffens udmåling over for rederiet, det
sikkerhedsansvarlige selskab eller arbejdsgiveren ved
overtrædelse af §§ 28 eller 29, stk. 1 og 2.
Bødeniveauet - som afhængig af
sagens konkrete omstændigheder vil kunne fraviges i
såvel skærpende som formildende henseende - er angivet
i nedenstående skema. Angivelserne i skemaet
forudsætter således, at der ikke er udvist så
grove forhold, at frihedsstraf kan komme på tale:
| Rederiet/det
sikkerhedsansvarlige selskab/arbejdsgiveren | Skibsføreren/navigatøren/ lønmodtageren | Formelle
overtrædelser | 10.000 kr. | 1.000 kr. | Almindelige
overtrædelser En skærpende omstændighed er
f.eks., at der er sket skade på liv eller helbred eller
fremkaldt fare herfor, eller at der tidligere er udstedt forbud
eller påbud for samme eller tilsvarende forhold. Det skal betragtes som en særligt
skærpende omstændighed, at der for unge under 18
år er sket skade på liv eller helbred eller fremkaldt
fare herfor. | 24.600 kr. Bøden forhøjes med et
tillæg på 2 x 24.600 kr., hvis overtrædelsen har
medført alvorlig personskade eller død. + 10.000 for hver skærpende
omstændighed. + 20.000 for hver særligt
skærpende omstændighed. | Skibsfører eller anden
officer: 5.000 kr. Menig: 1.000
kr. Bøden forhøjes med et
tillæg på 2 x 1.000 kr., hvis overtrædelsen har
medført alvorlig personskade eller død. | Grove
overtrædelser En skærpende omstændighed er
f.eks., at der er sket skade på liv eller helbred eller
fremkaldt fare herfor, eller at der tidligere er udstedt forbud
eller påbud for samme eller tilsvarende forhold. Det skal betragtes som en særligt
skærpende omstændighed, at der for unge under 18
år er sket skade på liv eller helbred eller fremkaldt
fare herfor. | 44.600 kr. Bøden forhøjes med et
tillæg på 2 x 44.600 kr., hvis overtrædelsen har
medført alvorlig personskade eller død. + 10.000 for hver skærpende
omstændighed. + 20.000 for hver særligt
skærpende omstændighed. | 10.000 kr. Bøden forhøjes med et
tillæg på 2 x 10.000 kr., hvis overtrædelsen har
medført alvorlig personskade eller død. | Forvoldelse af
søulykke ved grov fejl eller forsømmelse eller
skibsførerens navigation i strid med godt
sømandskab. | 44.600 kr. (Ved særligt grove
overtrædelser bør bøden dog være på
mindst 75.000 kr.) Bøden forhøjes med et
tillæg på 2 x 44.600 kr., hvis overtrædelsen har
medført alvorlig personskade eller død eller hvis
unge under 18 år er kommet til skade eller er udsat for fare
herfor. (Hvis overtrædelsen ikke er
begået som led i erhvervsmæssig virksomhed, anvendes
bødetaksten for almindelige overtrædelser, jf. LSF
176, fremsat 2. april 2014, afsnit 2.2.2.) | 10.000 kr. Bøden forhøjes med et
tillæg på 2 x 10.000 kr., hvis overtrædelsen har
medført alvorlig personskade eller død. |
|
Fastsættelsen af straffen vil fortsat
bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det
angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- eller
nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger
skærpende eller formildende omstændigheder, jf. herved
de almindelige regler om straffens fastsættelse i
straffelovens kapitel 10.
2.2. Digitalisering af anmeldelse af arbejdsulykker
på danske skibe til Søfartsstyrelsen
2.2.1. Gældende ret
Det følger af § 20, stk. 5, i lov
om sikkerhed til søs, jf. lovbekendtgørelse nr. 221
af 11. februar 2022, at erhvervsministeren kan fastsætte
regler om pligt til anmeldelse af arbejdsulykker,
forgiftningstilfælde, erhvervssygdomme og andre forhold af
sikkerheds- og sundhedsmæssig betydning. Kravet om anmeldelse
af arbejdsulykker til Søfartsstyrelsen er reguleret i
bekendtgørelse nr. 1246 af 11. december 2009 om Meddelelser
fra Søfartsstyrelsen A, teknisk forskrift om
arbejdsmiljø i skibe.
Det følger af bekendtgørelsens
kapitel 10, regel 1, punkt 1, at føreren af ethvert skib,
bortset fra fritidsfartøjer uden forhyret besætning,
skal anmelde arbejdsulykker og forgiftningstilfælde, der er
sket om bord i skibet, såfremt ulykken eller forgiftningen
har medført uarbejdsdygtighed i 1 dag eller mere ud over
tilskadekomstdagen, eller at tilskadekomne ikke har kunnet varetage
sit sædvanlige arbejde i 1 dag eller mere ud over
tilskadekomstdagen.
Anmeldelsen kan efter kapitel 10, regel 2,
punkt 1, ske i elektronisk form eller i papirform på
særlige blanketter. Det følger af punkt 3 i samme
regel, at anmeldelsesblanketten sendes til Søfartsstyrelsen
på den adresse, som er anført blanketten.
Søfartsstyrelsen modtager derfor
anmeldelsesblanketter om arbejdsulykker enten pr. e-mail eller med
posten. Søfartsstyrelsen indtaster herefter oplysningerne
manuelt i Søfartsstyrelsens system MARTHA 1.
2.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Søfartsstyrelsen modtager anmeldelser
om arbejdsulykker på fysiske blanketter. Blanketterne
modtages enten pr. e-mail eller pr. post. Når
Søfartsstyrelsen har modtaget en anmeldelsesblanket, skal
oplysningerne indtastes i MARTHA 1, og Søfartsstyrelsen
scanner herefter eventuelle fysiske blanketter og opbevarer
herefter alle anmeldelsesblanketter elektronisk i
Søfartsstyrelsens journaliseringssystem.
Arbejdsulykker på danske skibe skal i
henhold til § 31 i lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1186 af 19. august 2022, også
anmeldes til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring på lige fod med
arbejdsskader, der sker på landjorden. Arbejdsgiveren til
personer, der arbejder på danske skibe har derfor efter lov
om arbejdsskadesikring pligt til at anmelde arbejdsulykker til
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Arbejdsulykker anmeldes til Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring via et elektronisk anmeldelsessystem kaldet "EASY".
Systemet er Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings og Arbejdstilsynets
fælles anmeldelsessystem og blev organisatorisk placeret i
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring i forbindelse med, at
Arbejdsskadestyrelsens opgaver blev flyttet til Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring 1. juli 2016.
Efter reglerne skal arbejdsulykker på
danske skibe derfor anmeldes to forskellige steder, og
anmeldelsesprocessen er forskellig afhængig af, om der er
tale om anmeldelse til Søfartsstyrelsen eller til
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, da anmeldelsen til
Søfartsstyrelsen sker via en blanket, mens anmeldelsen til
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring sker elektronisk via et
system.
Det vil være mest
hensigtsmæssigt, at arbejdsgiveren fremadrettet kun skal
foretage anmeldelse et sted, hvorfor det foreslås, at
anmeldelser af arbejdsulykker til Søfartsstyrelsen kobles
på Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings og Arbejdstilsynets
fælles elektroniske anmeldelsessystem. Det er teknisk muligt
at koble Søfartsstyrelsen på systemet, men da systemet
administreres af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og
Arbejdstilsynet, skal Søfartsstyrelsen have en
terminaladgang, der er hjemlet ved lov, til visse dele af systemet,
som indeholder oplysninger om relevante anmeldelser indgivet til
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
2.2.3. Den foreslåede ordning
For at arbejdsskader der anmeldes til
Søfartsstyrelsen, kan kobles på Arbejdsmarkedets
Erhvervssikrings og Arbejdstilsynets fælles elektroniske
anmeldelsessystem, skal det sikres, at det ved lov
præciseres, at Søfartsstyrelsen kan få
terminaladgang til dele af systemet.
Den foreslåede ændring i lov om
sikkerhed til søs om terminaladgang vil give
Søfartsstyrelsen terminaladgang til dele af det elektroniske
anmeldelsessystem "EASY".
I forbindelse med den tekniske tilkobling til
systemet vil Søfartsstyrelsen i medfør af den
foreslåede bestemmelse kunne gives terminaladgang til de
anmeldelser vedrørende ulykker inden for søfarten for
så vidt angår arbejde om bord på skibe eller
pram, som er indgivet til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring i
medfør af § 31 i lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1186 af 19. august 2022. Med
terminaladgangen vil Søfartsstyrelsen få mulighed for
at inddrage disse oplysninger i styrelsens opgavevaretagelse gennem
en fleksibel og effektiv behandling af oplysningerne til
forebyggelses- og analyseformål og statistiske formål,
både i arbejdsmiljøfagligsammenhæng og i
arbejdsskadessammenhæng, med henblik på
Søfartsstyrelsens overordnede tilsynsplanlægning.
Ændringen vil sikre, at
Søfartsstyrelsen faktisk bliver opmærksom på
alle ulykker inden for Søfartsstyrelsens område,
hvilket vil give et bedre databaseret grundlag for
Søfartsstyrelsens tilsynsplanlægning.
Når Søfartsstyrelsen får
terminaladgang og den tekniske løsning er udviklet, så
vil reglerne om anmeldelse til Søfartsstyrelsen af
arbejdsulykker på danske skibe blive justeret i
overensstemmelse hermed.
2.3. Ansættelsesretslige regler for søfarende
på grønlandske skibe
2.3.1. Gældende ret
Sømandsloven blev udstedt på ny
i 1973 ved lov nr. 420 af 13. juni 1973. I den forbindelse blev
§ 77 indsat i loven. Det fremgår af denne bestemmelse,
at loven ved en kongelig anordning kan sættes i kraft for
Grønland med de afvigelser, som de særlige
grønlandske forhold tilsiger. Ved en lovændring i 2010
blev lovens titel ændret til lov om søfarendes
ansættelsesforhold m.v.
Loven er siden 1973 ændret 30 gange,
hvoraf 24 af ændringslovene kan sættes i kraft for
Grønland ved en kongelig anordning. Seks af
ændringslovene kan ikke sættes i kraft for
Grønland, herunder ændringen fra 2010, som
ændrer lovens titel og implementerer den Internationale
Arbejdsorganisations (ILO) konvention om søfarendes
arbejdsforhold (MLC), samt ændringen fra 2011, som
implementerer ILO's konvention nr. 188 om arbejdsforhold i
fiskerisektoren. Det skyldes, at der er taget forbehold for
Grønland i forbindelse med Danmarks tiltrædelse af
konventionen om søfarendes ansættelsesforhold og
konventionen om arbejdsforhold i fiskerisektoren.
Det bemærkes, at lov om
søfarendes ansættelsesforhold m.v. ikke er sat i kraft
for Grønland og ikke i sin helhed kan sættes i kraft
for Grønland.
2.3.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Lov om søfarendes
ansættelsesforhold m.v. er ikke sat i kraft for
Grønland. Det skyldes, at kompetencen til at fastsætte
bestemmelser om løn- og ansættelsesforhold på
det private arbejdsmarked i Grønland blev hjemtaget i 1985.
Det har hidtil været rigsmyndighedernes opfattelse, at
hjemtagelsen også vedrører det
ansættelsesretlige forhold for søfarende og
fiskere.
Det har ikke været muligt at
identificere hjemtagelsessagen fra 1985, hvorfor det ikke har
været muligt at konstatere, hvorvidt det
ansættelsesretlige område inden for søfarten
faktisk blev hjemtaget i 1985 sammen med det
ansættelsesretlige område på landjorden.
Grønland har fremsat ønske om, at det
ansættelsesretlige område på
søfartsområdet ikke betragtes som værende
hjemtaget.
Det vurderes på den baggrund
nødvendigt, at der skabes den fornødne hjemmel til,
at lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v. i sin
helhed skal kunne sættes i kraft for Grønland ved en
kongelig anordning, med de ændringer som de
grønlandske forhold tilsiger.
2.3.3. Den foreslåede ordning
For at kunne sætte lov om
søfarendes ansættelsesforhold m.v. i kraft for
Grønland ved en kongelig anordning, foreslås det, at
der indsættes hjemmel hertil i de seks ændringslove,
som ikke indeholder anordningshjemmel.
De foreslåede ændringer vil
således give mulighed for at sætte lov om
søfarendes ansættelsesforhold m.v. i kraft for
Grønland i sin helhed med de ændringer som de
grønlandske forhold tilsiger.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vil for den del, der
vedrører anordningshjemler have implementeringsomkostninger
for staten på 4,1 mio. kr., som navnlig vedrører
skibsinspektion i Grønland. Der vil blive taget stilling til
finansieringen heraf i forbindelse med FFL 24.
Det vurderes, at lovforslaget har
implementeringskonsekvenser for staten. Det skyldes, at
lovforslaget vil medføre, at lov om søfarendes
ansættelsesforhold m.v. i sin helhed kan sættes i kraft
for Grønland, herunder regler, der implementerer den
Internationale Arbejdsorganisations (ILO) konvention om
søfarendes arbejdsforhold (MLC), samt regler, der
implementerer ILO's konvention nr. 188 om arbejdsforhold i
fiskerisektoren. Særligt disse regler vil få
konsekvenser for Søfartsstyrelsen, da der på baggrund
af reglerne skal udføres syn på skibe og udstedes
certifikater for skibe med hjemsted i Grønland. Det har
Søfartsstyrelsen ikke tidligere gjort.
Lovforslaget forventes for den del, der
vedrører digitalisering af anmeldelse af arbejdsulykker
på danske skibe at have beskedne implementeringsomkostninger
og vedligeholdelsesomkostninger for staten, som kan finansieres af
Søfartsstyrelsens eksisterende bevilling. Anmeldelser af
arbejdsulykker på danske skibe, som skal anmeldes til
Søfartsstyrelsen skal derefter anmeldes via det digitale
anmeldelsessystem "EASY".
Det vurderes dog, at lovforslaget for den del
ikke har negative implementeringskonsekvenser for staten. Derimod
vil det have positive implementeringskonsekvenser, fordi
Søfartsstyrelsen ikke længere manuelt skal indtaste
oplysninger om arbejdsulykker i Søfartsstyrelsens system
MARTHA 1.
Forslaget iagttager principperne om
digitaliseringsklar lovgivning på en række
områder. Ved at give Søfartsstyrelsen adgang til EASY
understøttes princippet om sammenhæng på
tværs. Samtidig bliver indberetningsprocessen forenklet og
fuldt ud digitaliseret, så der fremover ikke anvendes fysiske
blanketter. Terminaladgangen muliggør endvidere, at
Søfartsstyrelsen får direkte adgang til de
indberettede oplysninger uden at der opstår risiko for
menneskelige fejl under indtastningen i Søfartsstyrelsens
egne fagsystemer. Ved at anvende et indberetningssystem, der er
forankret i virk.dk, bevirker forslaget samtidig, at
datahåndteringen sker på en tryg og sikker måde
via eksisterende offentlig infrastruktur.
Lovforslaget har hverken økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for regioner og
kommuner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslagets del om
bødestørrelser har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslagets del om digitalisering af
anmeldelse af arbejdsulykker på danske skibe, herunder om
Søfartsstyrelsens terminaladgang til det digitale
anmeldelsessystem har ikke økonomiske og administrative
byrder for erhvervslivet. Arbejdsulykker på danske skibe skal
allerede i henhold til reglerne i lov om arbejdsskadesikring
anmeldes til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring via det digitale
system. Det vil derfor blive en administrativ lettelse for
erhvervet, at anmeldelse fremadrettet kun skal ske i et system,
uanset om det er anmeldelse til Søfartsstyrelsen eller
anmeldelse til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Lovforslagets del om ændringer til
love, som ændrer i sømandsloven og i lov om
søfarendes ansættelsesforhold m.v. præciserer,
at ansættelsesretlige regler for søfarende og fiskere
ved kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft
for Grønland. Erhvervsøkonomiske
konsekvensvurderinger foretages alene for danske virksomheder.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- eller
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 4. juli til den 17. august 2023 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Arbejdstilsynet, CO-Søfart, Danske
Rederier, Fagligt Fælles Forbund - 3F Sømændene,
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, Færgesekretariatet,
Kommunernes Landsforening, Lederne Søfart, Maskinmestrenes
Forening og Småøernes Færgeselskaber.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vil have
implementeringsomkostninger for staten på 4,1 mio. kr., som
navnlig vedrører skibsinspektion i Grønland. Der vil
blive taget stilling til finansieringen heraf i forbindelse med FFL
24. Lovforslaget vil for den del, der
vedrører digitalisering af anmeldelse af arbejdsulykker
på danske skibe have beskedne implementeringsomkostninger og
vedligeholdelsesomkostninger for staten, som vedrører den
tekniske opkobling til Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings og
Arbejdstilsynets digitale anmeldelsessystem. Anmeldelser af
arbejdsulykker på danske skibe, som skal anmeldes til
Søfartsstyrelsen skal derefter anmeldes via det digitale
anmeldelsessystem "EASY". Det vurderes, at lovforslaget ikke har
økonomiske konsekvenser for regioner og kommuner. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Det vurderes, at lovforslaget har
implementeringskonsekvenser for staten. Det skyldes, at
lovforslaget vil medføre, at lov om søfarendes
ansættelsesforhold m.v. i sin helhed kan sættes i kraft
for Grønland, herunder regler, der implementerer den
Internationale Arbejdsorganisations (ILO) konvention om
søfarendes arbejdsforhold (MLC), samt regler, der
implementerer ILO's konvention nr. 188 om arbejdsforhold i
fiskerisektoren. Særligt disse regler vil få
konsekvenser for Søfartsstyrelsen, fordi der på
baggrund af reglerne skal udføres syn på og udstedes
certifikater for skibe med hjemsted i Grønland. Det har
Søfartsstyrelsen ikke tidligere gjort. Lovforslaget har ikke
implementeringskonsekvenser for regioner og kommuner. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Arbejdsulykker på danske skibe skal
allerede i henhold til reglerne i lov om arbejdsskadesikring
anmeldes til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring via det digitale
system. Det vil derfor blive en administrativ lettelse for
erhvervet, at anmeldelse fremadrettet kun skal ske i et system,
uanset om det er anmeldelse til Søfartsstyrelsen eller
anmeldelse til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen |
|
Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end mini-mumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter reglerne i kapitel 10 i
bekendtgørelse nr. 1246 af 11. december 2009 om Meddelelser
fra Søfartsstyrelsen A, teknisk forskrift om
arbejdsmiljø i skibe, modtager Søfartsstyrelsen
anmeldelse om arbejdsulykker om bord på danske skibe via en
blanket, som sendes enten pr. e-mail eller med fysisk post til
Søfartsstyrelsen.
Efter reglerne i lov om arbejdsskadesikring,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1186 af 19. august 2022, modtager
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring også anmeldelser om
arbejdsulykker på danske skibe via deres elektroniske
anmeldelsessystem "EASY".
Det foreslås i § 20, stk. 6, at Søfartsstyrelsen
får terminaladgang til oplysninger om arbejdsulykker på
danske skibe i Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings og
Arbejdstilsynets system til anmeldelse af arbejdsulykker og
erhvervssygdomme.
Den foreslåede ændring i lov om
sikkerhed til søs om terminaladgang vil give
Søfartsstyrelsen adgang til dele af det elektroniske
anmeldelsessystem "EASY".
I forbindelse med den tekniske tilkobling til
systemet vil Søfartsstyrelsen i medfør af den
foreslåede bestemmelse kunne gives terminaladgang til de
anmeldelser vedrørende ulykker inden for søfarten for
så vidt angår arbejde ombord på skibe eller pram,
som er indgivet til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring i
medfør af § 31 i lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1186 af 19. august 2022.
Med terminaladgangen vil
Søfartsstyrelsen få mulighed for at inddrage disse
oplysninger i styrelsens opgavevaretagelse gennem en fleksibel og
effektiv behandling af oplysningerne til forebyggelses- og
analyseformål og statistiske formål, både i
arbejdsmiljøfaglig sammenhæng og i
arbejdsskadesmæssig sammenhæng, med henblik på
Søfartsstyrelsens overordnede tilsynsplanlægning.
Ændringen vil sikre, at
Søfartsstyrelsen faktisk bliver opmærksom på
alle ulykker inden for Søfartsstyrelsens område,
hvilket vil give et bedre databaseret grundlag for
Søfartsstyrelsens tilsynsplanlægning.
Søfartsstyrelsens terminaladgang vil
indebære, at der behandles personoplysninger, hvis behandling
er er omfattet af reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om
fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse
af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse).
Databeskyttelsesforordningen suppleres af
databeskyttelsesloven.
Ved en terminaladgang forstås i en
databeskyttelsesretlig sammenhæng en generel videregivelse af
personoplysninger, hvor der i praksis ikke vil blive taget stilling
til hver enkelt videregivelse.
Terminaladgangen vil indebære, at
Søfartsstyrelsen behandler oplysninger om bl.a.
arbejdsskadeanmeldelse, navn, personnummer, statsborgerskab,
stillingsbetegnelse og helbredsoplysninger relateret til
arbejdsulykker.
Det er vurderingen, at behandlingen af
personoplysninger vil kunne ske inden for rammerne af
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, hvorefter
behandling af personoplysninger kan ske, når behandlingen er
nødvendig.
I forhold til forbuddet mod behandlingen af
følsomme personoplysninger indeholdt i forordningens artikel
9, stk. 1, er det vurderingen, at undtagelsen i artikel 9, stk. 2,
litra g, jf. også databeskyttelseslovens § 7, stk. 4, 1.
pkt., finder anvendelse for den omhandlede terminaladgang. Efter
denne undtagelse kan behandling af følsomme
personoplysninger finde sted, hvis behandlingen er nødvendig
af hensyn til væsentlige samfundsinteresser på grundlag
af EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret og står i
rimeligt forhold til det mål, der forfølges,
respekterer det væsentligste indhold og sikrer passende og
specifikke foranstaltninger til beskyttelse af den registreredes
grundlæggende interesser og rettigheder.
Behandlingen af oplysninger om personnumre
vil ske i medfør af databeskyttelseslovens § 11, stk.
1, hvorefter offentlige myndigheder kan behandle oplysninger herom
med henblik på en entydig identifikation eller som
journalnummer.
I forbindelse med etableringen af
terminaladgangen vil der som følge af behandlingens art
skulle tages behørigt hensyn til de grundlæggende
principper i databeskyttelsesforordningens artikel 5. Ved
etableringen af terminaladgangen vil det således være
afgørende, at terminaladgangen i videst mulige omfang vil
blive begrænset til de oplysninger, som er nødvendige
under hensyn til behandlingsformålet. Adgangen vil bl.a.
kunne begrænses ved, at det alene er arbejdsulykker, der har
fundet sted inden for søfarten for så vidt angår
arbejde ombord på skibe eller pramme, som der gives adgang
til. Endvidere vil det efter omstændighederne kunne
være relevant at begrænse den tidsmæssige
udstrækning af terminaladgangen samt begrænse antallet
af medarbejdere hos Søfartsstyrelsen, som tildeles en adgang
til systemet.
Endelig vil Søfartsstyrelsen skulle
iagttage databeskyttelsesforordningens artikel 13 og 14 om
oplysningspligt i forbindelse med indsamling af
personoplysninger.
Til nr. 2
Efter § 28 i lovbekendtgørelse
nr. 221 af 11. februar 2022 om sikkerhed til søs kan den,
som overtræder §§ 9-13 eller § 19, stk. 2,
tilsidesætter vilkår knyttet til en tilladelse,
dispensation eller en godkendelse efter loven eller ikke
efterkommer påbud eller forbud, der er meddelt i henhold til
loven eller i henhold til forskrifter udstedt i medfør af
loven, herunder påbud eller forbud udstedt i medfør af
§ 4, stk. 5, straffes med bøde eller fængsel i
indtil 1 år.
Det foreslås, at § 28 nyaffattes, således at med
bøde eller fængsel i indtil 1 år straffes den,
som overtræder §§ 9-13 eller § 19, stk. 2,
tilsidesætter vilkår knyttet til en tilladelse,
dispensation, en godkendelse efter loven eller ikke efterkommer
påbud eller forbud, der er meddelt i henhold til loven eller
i henhold til forskrifter udstedt i medfør af loven,
herunder påbud eller forbud udsted i medfør af §
4, stk. 5.
Den foreslåede nyaffattelse har til
formål at give mulighed for at ændre i
bemærkningerne til bestemmelsen. Nyaffattelsen af
bestemmelsen sker således alene for, at bødeniveauet i
bemærkningerne kan justeres.
Det foreslås, at bødeniveauet
for materielle overtrædelser begået af rederiet, det
sikkerhedsansvarlige selskab eller arbejdsgiveren forhøjes
fra henholdsvis 20.000 kr. til 24.600 kr., og fra 40.000 til
44.600. Det vil være overtrædelsens grovhed, der
forudsættes at være afgørende for om
bøden skal være 24.600 kr. eller 44.600 kr.
Anvendelsesområdet for en bøde
på 24.600 kr. forudsættes at omfatte de
overtrædelser, hvor bøden i dag udgør 20.000
kr. Udgangspunktet for overtrædelser af
søfartslovgivningen er, at disse har karakter af
såkaldt almindelige overtrædelser. Det vil sige
overtrædelser, der hverken er af grovere karakter eller kan
siges blot at være formelle. De såkaldt almindelige
overtrædelser har ikke nogen egentlig afgrænsning, men
udgøres bl.a. af arbejdsulykker, bemanding i strid med
besætningsfastsættelsen eller sejlads uden lovpligtige
certifikater.
Anvendelsesområdet for en bøde
på 44.600 kr. forudsættes at omfatte de
overtrædelser, der har en sådan grovhed, at faren for
skade på liv eller helbred eller den mulige skadevirkning
generelt er større end ved almindelige materielle
overtrædelser f.eks. bevidst negligering af forhold, der
indebærer åbenlys fare. Dette svarer til de
overtrædelsestyper, hvor bøden i dag udgør
40.000 kr.
Angivelserne i skemaet forudsætter
således, at der ikke er udvist så grove forhold at
frihedsstraf kan komme på tale.
| Rederiet/det
sikkerhedsansvarlige selskab/arbejdsgiveren | Skibsføreren/navigatøren/ lønmodtageren | Formelle
overtrædelser | 10.000 kr. | 1.000 kr. | Almindelige
overtrædelser En skærpende omstændighed er
f.eks., at der er sket skade på liv eller helbred eller
fremkaldt fare herfor, eller at der tidligere er udstedt forbud
eller påbud for samme eller tilsvarende forhold. Det skal betragtes som en særligt
skærpende omstændighed, at der for unge under 18
år er sket skade på liv eller helbred eller fremkaldt
fare herfor. | 24.600 kr. Bøden forhøjes med et
tillæg på 2 x 24.600 kr., hvis overtrædelsen har
medført alvorlig personskade eller død. + 10.000 for hver skærpende
omstændighed. + 20.000 for hver særligt
skærpende omstændighed. | Skibsfører eller anden
officer: 5.000 kr. Menig: 1.000
kr. Bøden forhøjes med et
tillæg på 2 x 1.000 kr., hvis overtrædelsen har
medført alvorlig personskade eller død. | Grove
overtrædelser En skærpende omstændighed er
f.eks., at der er sket skade på liv eller helbred eller
fremkaldt fare herfor, eller at der tidligere er udstedt forbud
eller påbud for samme eller tilsvarende forhold. Det skal betragtes som en særligt
skærpende omstændighed, at der for unge under 18
år er sket skade på liv eller helbred eller fremkaldt
fare herfor. | 44.600 kr. Bøden forhøjes med et
tillæg på 2 x 44.600 kr., hvis overtrædelsen har
medført alvorlig personskade eller død. + 10.000 for hver skærpende
omstændighed. + 20.000 for hver særligt
skærpende omstændighed. | 10.000 kr. Bøden forhøjes med et
tillæg på 2 x 10.000 kr., hvis overtrædelsen har
medført alvorlig personskade eller død. | Forvoldelse af
søulykke ved grov fejl eller forsømmelse eller
skibsførerens navigation i strid med godt
sømandskab. | 44.600 kr. (Ved særligt grove
overtrædelser bør bøden dog være på
mindst 75.000 kr.) Bøden forhøjes med et
tillæg på 2 x 44.600 kr., hvis overtrædelsen har
medført alvorlig personskade eller død eller hvis
unge under 18 år er kommet til skade eller er udsat for fare
herfor. (Hvis overtrædelsen ikke er
begået som led i erhvervsmæssig virksomhed, anvendes
bødetaksten for almindelige overtrædelser, jf. LSF
176, fremsat 2. april 2014, afsnit 2.2.2.) | 10.000 kr. Bøden forhøjes med et
tillæg på 2 x 10.000 kr., hvis overtrædelsen har
medført alvorlig personskade eller død. |
|
Det er hensigten, at der skal ske absolut
kumulation, således at bøderne for hver
overtrædelse lægges sammen.
Absolut kumulation gælder for
overtrædelser af lov om arbejdsmiljø, der gælder
under Beskæftigelsesministeriets ressortområde.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat
bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det
angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- og nedadgående
retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende
eller formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige
regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel
10.
Til nr. 3
Strafferammerne i lov om sikkerhed til
søs går fra bøde til fængsel mellem 4
måneder og 2 år.
Loven omfatter ikke kun bestemmelser om
sikker sejlads, men også bestemmelser om skibes bygning,
udstyr og drift, herunder om arbejdsmiljø til søs mv.
Lovens regler om straf er i vidt omfang udformet i overensstemmelse
med arbejdsmiljølovens regler. Herudover
pålægges rederen et særskilt ansvar, ligesom
bestemmelserne i straffelovens kapitel 5 om virksomhedsansvar
anvendes inden for lov om sikkerhed til søs' område -
dvs. også i forbindelse med søulykker.
Overtrædelser af denne del af lov om
sikkerhed til søs har et bredere sigte end blot
navigatoriske fejl, idet bestemmelsen om forvoldelse af
søulykker f.eks. også omfatter arbejdsulykker, der
ikke har direkte sammenhæng med skibets navigation.
Strafferammen for den, der forvolder en
søulykke ved grov fejl eller grov forsømmelse i
tjenesten, er bøde eller fængsel i indtil 4
måneder, jf. lov om sikkerhed til søs § 29, stk.
1, 1. pkt., medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning. Bødeniveauet ved overtrædelse af lovens
bestemmelsen i § 29, stk. 1, vedrørende forvoldelse af
søulykke ved grov fejl eller grov forsømmelse i
tjenesten er anvist til 20.000 kr. (ved særligt grove
overtrædelser dog 40.000 kr.) til rederiet/det
sikkerhedsansvarlige selskab/arbejdsgiveren og 5.000 kr. til
skibsofficeren. Disse bøder fordobles, hvis
overtrædelsen har medført alvorlig personskade eller
død.
Der blev i 2014 gennemført endnu en
forhøjelse af bødeniveauet efter loven, jf. lov nr.
724 af 25. juni 2014 om ændring af lov om sikkerhed til
søs, lov om sikkerhedsundersøgelse af ulykker til
søs, lov om ændring af søloven og forskellige
andre love og lov om søfarendes ansættelsesforhold
(skærpet strafniveau ved forvoldelse af søulykke eller
ved sejlads i strid med godt sømandskab m.v. og
undersøgelse af dykkerulykker). Det er nærmere
beskrevet i lovens forarbejder jf. lovforslaget L 176 fremsat den
2. april 2014 (FT 2013-14).
Denne lovændring medførte, at
strafudmålingen for overtrædelser af § 29, stk. 1,
vedrørende forvoldelse af søulykke ved grov fejl
eller grov forsømmelse i tjenesten, som blev begået
som led i erhvervsmæssig virksomhed, derefter skulle ske med
udgangspunkt i det bødeniveau, som anvendes ved grove
overtrædelser, hvilket som udgangspunkt vil medføre en
fordobling af det almindelige bødeniveau for disse
overtrædelser. Det betød, at udgangspunktet blev
bøder på 40.000 kr. (ved særligt grove
overtrædelser dog mindst 75.000 kr.) til rederiet/det
sikkerhedsansvarlige selskab/arbejdsgiveren og 10.000 kr. til
skibsofficererne. Bøderne skulle herefter fortsat fordobles,
hvis overtrædelsen havde medført alvorlig personskade
eller død, eller hvis andre forhold gav anledning til, at
der anvendtes et højere bødeniveau, f.eks. hvis unge
under 18 år var kommet til skade eller havde været i
fare herfor.
Det foreslås, at § 29, stk. 1, 1. pkt., nyaffattes med
tilnærmelsesvis samme ordlyd, så der rent lovteknisk
alene gives mulighed for at ændre i bemærkningerne.
Nyaffattelsen sker således for, at bødeniveauet i
bemærkningerne kan justeres, så der fremover ved
udmåling af bøder skal anvendes det højere
bødeniveau.
For overtrædelse af bestemmelsen i
§ 29, stk. 1, 1. pkt., om forvoldelse af søulykke, skal
som udgangspunkt anvendes et bødeniveau svarende til det,
som anvendes ved de såkaldte almindelige overtrædelser.
Ved overtrædelse af denne bestemmelse, som begås som
led i erhvervsmæssig virksomhed, bør der tages
udgangspunkt i det bødeniveau, som anvendes ved grove
overtrædelser, hvilket som udgangspunkt vil medføre en
forhøjelse af det almindelige bødeniveau for disse
overtrædelser. Det betyder, at udgangspunktet vil være
bøder på 44.600 kr. til rederiet/det
sikkerhedsansvarlige selskab/arbejdsgiveren og 10.000 kr. til
skibsofficererne. Bøderne forhøjes, hvis
overtrædelsen har medført alvorlig personskade eller
død, eller hvis andre forhold giver anledning til, at der
anvendes et højere bødeniveau, f.eks. hvis unge under
18 år er kommet til skade eller har været i fare
herfor. Den foreslåede ændring vil medføre, at
overtrædelser af søsikkerhedslovgivningen bringes
på niveau med overtrædelser af
arbejdsmiljølovgivningen.
Det foreslås, at i tilfælde af
skærpende omstændigheder forhøjes med 5.000 kr.
til 10.000 kr. pr. skærpende omstændighed. En
skærpende omstændighed forekommer f.eks. når
forholdet har indebåret potentiel fare eller personskade.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at overtrædelser af
søsikkerhedslovgivningen bringes på niveau med
overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen.
Det foreslås, at bøden for
særligt skærpende omstændigheder forhøjes
med 10.000 kr. til 20.000 kr. pr. særligt skærpende
omstændighed.
En særligt skærpende
omstændighed er, når der er sket skade på liv
eller helbred eller fremkaldt fare herfor eller når der for
unge under 18 år er sket en ulykke med alvorlig personskade
eller døden til følge. Området for
særligt skærpende omstændigheder omfatter
ligeledes de tilfælde, hvor der for flere personer er sket
skade på liv eller helbred eller opstået fare herfor.
Skærpelsen vil kunne finde anvendelse, såfremt der er
sket skade på liv eller helbred eller opstået fare
herfor for to eller flere personer.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at overtrædelser af
søsikkerhedslovgivningen bringes på niveau med
overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen.
Der henvises i øvrigt til skemaet i de
almindelige bemærkninger. Fastsættelsen af straffen vil
fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det
angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- og nedadgående
retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende
eller formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige
regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel
10.
Til nr. 4
Strafferammen for den skibsfører eller
styrmand, der på grov måde eller gentagne gange
navigerer eller behandler skibet i strid med godt
sømandskab, er bøde eller fængsel i indtil 4
måneder, jf. lov om sikkerhed til søs § 29, stk.
2, 1. pkt.
Bødeniveauet ved overtrædelse af
lovens bestemmelser i § 29, stk. 2, 1. pkt., vedrørende
grov eller gentagen navigation i strid med godt sømandskab
er anvist til 20.000 kr. (ved særligt grove
overtrædelser dog 40.000 kr.) til rederiet/det
sikkerhedsansvarlige selskab/arbejdsgiveren og 5.000 kr. til
skibsofficeren. Disse bøder fordobles, hvis
overtrædelsen har medført alvorlig personskade eller
død.
Der blev i 2014 gennemført endnu en
forhøjelse af bødeniveauet efter loven, jf. lov nr.
724 af 25. juni 2014 om ændring af lov om sikkerhed til
søs, lov om sikkerhedsundersøgelse af ulykker til
søs, lov om ændring af søloven og forskellige
andre love og lov om søfarendes ansættelsesforhold
(skærpet strafniveau ved forvoldelse af søulykke eller
ved sejlads i strid med godt sømandskab m.v. og
undersøgelse af dykkerulykker). Det er nærmere
beskrevet i lovens forarbejder jf. lovforslaget L 176 fremsat den
2. april 2014 (FT 2013-14).
Denne lovændring medførte, at
strafudmålingen for overtrædelser af § 29, stk. 2,
1. pkt., vedrørende grov eller gentagen navigation i strid
med godt sømandskab, som blev begået som led i
erhvervsmæssig virksomhed, derefter skulle ske med
udgangspunkt i det bødeniveau, som anvendes ved grove
overtrædelser, hvilket som udgangspunkt vil medføre en
fordobling af det almindelige bødeniveau for disse
overtrædelser. Det betød, at udgangspunktet blev
bøder på 40.000 kr. (ved særligt grove
overtrædelser dog mindst 75.000 kr.) til rederiet/det
sikkerhedsansvarlige selskab/arbejdsgiveren og 10.000 kr. til
skibsofficererne. Bøderne skulle herefter fortsat fordobles,
hvis overtrædelsen havde medført alvorlig personskade
eller død, eller hvis andre forhold gav anledning til, at
der anvendtes et højere bødeniveau, f.eks. hvis unge
under 18 år var kommet til skade eller havde været i
fare herfor.
Det foreslås, at § 29, stk. 2, 1. pkt., nyaffattes med
tilnærmelsesvis samme ordlyd, så der rent lovteknisk
alene gives mulighed for at ændre i bemærkningerne.
Nyaffattelsen sker således for, at bødeniveauet i
bemærkningerne kan justeres, så der fremover ved
udmåling af bøder skal anvendes det højere
bødeniveau.
For overtrædelse af bestemmelsen i
§ 29, stk. 2, 1. pkt., om sejlads i strid med godt
sømandskab, skal som udgangspunkt anvendes et
bødeniveau svarende til det, som anvendes ved de
såkaldte almindelige overtrædelser. Ved
overtrædelser af disse bestemmelser, som begås som led
i erhvervsmæssig virksomhed, bør der tages
udgangspunkt i det bødeniveau, som anvendes ved grove
overtrædelser, hvilket som udgangspunkt vil medføre en
forhøjelse af det almindelige bødeniveau for disse
overtrædelser. Det betyder, at udgangspunktet vil være
bøder på 44.600 kr. til rederiet/det
sikkerhedsansvarlige selskab/arbejdsgiveren og 10.000 kr. til
skibsofficererne. Bøderne forhøjes, hvis
overtrædelsen har medført alvorlig personskade eller
død, eller hvis andre forhold giver anledning til, at der
anvendes et højere bødeniveau, f.eks. hvis unge under
18 år er kommet til skade eller har været i fare
herfor. Den foreslåede ændring vil medføre, at
overtrædelser af søsikkerhedslovgivningen bringes
på niveau med overtrædelser af
arbejdsmiljølovgivningen.
Det foreslås, at i tilfælde af
skærpende omstændigheder forhøjes med 5.000 kr.
til 10.000 kr. pr. skærpende omstændighed. En
skærpende omstændighed forekommer f.eks. når
forholdet har indebåret potentiel fare eller personskade.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at overtrædelser af
søsikkerhedslovgivningen bringes på niveau med
overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen.
Det foreslås, at bøden for
særligt skærpende omstændigheder forhøjes
med 10.000 kr. til 20.000 kr. pr. særligt skærpende
omstændighed.
En særligt skærpende
omstændighed er, når der er sket skade på liv
eller helbred eller fremkaldt fare herfor eller når der for
unge under 18 år er sket en ulykke med alvorlig personskade
eller døden til følge. Området for
særligt skærpende omstændigheder omfatter
ligeledes de tilfælde, hvor der for flere personer er sket
skade på liv eller helbred eller opstået fare herfor.
Skærpelsen vil kunne finde anvendelse, såfremt der er
sket skade på liv eller helbred eller opstået fare
herfor for to eller flere personer.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at overtrædelser af
søsikkerhedslovgivningen bringes på niveau med
overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen.
Der henvises i øvrigt til skemaet i de
almindelige bemærkninger. Fastsættelsen af straffen vil
fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det
angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- og nedadgående
retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende
eller formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige
regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel
10.
Til nr. 5
Lov om sikkerhed til søs indeholder
ikke nogen regler om differentiering efter
virksomhedsstørrelse.
Bestemmelsen i §
32, stk. 6, er ny og indebærer, at der ved straffens
udmåling lægges vægt på virksomhedens
størrelse, dvs. antallet af ansatte. Det tilsigtes, at der
lægges vægt på antallet af ansatte i hele
virksomheden på overtrædelsestidspunktet.
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 6 i § 32, hvorefter der ved rederiets, det
sikkerhedsansvarlige selskabs eller arbejdsgiverens
overtrædelse af §§ 28 eller 29, stk. 1 og 2,
lægges vægt på virksomhedens størrelse ved
straffens udmåling.
Med den forslåede ændring vil der
blive indført en ordning lig med Arbejdstilsynets,
således at bødeniveauet vil blive differentieret efter
virksomhedsstørrelse.
Ved differentiering af bøden efter
virksomhedens størrelse, dvs. antallet af ansatte, vil der
ske en opdeling af virksomhederne i små, mellemstore, store
og helt store virksomheder. Der vil skulle lægges vægt
på antallet af ansatte i hele virksomheden på
overtrædelsestidspunktet. Det betyder, at selv om en
overtrædelse konstateres på f.eks. et skib, hvor kun
enkelte af rederiets eller det sikkerhedsansvarlige selskabs
ansatte arbejder, så vil det være antallet af ansatte i
hele virksomheden, der lægges vægt på, når
bøden skal fastsættes.
Med "virksomheden" forstås en juridisk
enhed som defineret i § 3 i lov om Det Centrale
Virksomhedsregister (CVR). Der differentieres kun ved rederiets,
det sikkerhedsansvarlige selskabs eller arbejdsgiverens
overtrædelser af søsikkerhedslovgivningen.
Differentieringen af bøden omfatter således ikke
bøder til skibsfører, vagthavende navigatører
m.v.
Den samlede bøde med eventuelle
forhøjelser på grund af skærpende og/eller
særligt skærpende omstændigheder, vil blive
differentieret på følgende måde:
- På virksomheder med 0-9 ansatte sker
der ingen forhøjelse af den samlede bøde.
- På virksomheder med 10-34 ansatte
forhøjes den samlede bøde med 50 pct.
- På virksomheder med 35-99 ansatte
forhøjes den samlede bøde med 75 pct.
- På virksomheder med 100 eller flere
ansatte forhøjes den samlede bøde med 100 pct.
Reglerne om differentiering af bøder
vil ikke omfatte de såkaldt formelle overtrædelser. Det
drejer sig eksempelvis om manglende overholdelse af formkrav eller
tilsidesættelse af regler om, at man til enhver tid skal
kunne dokumentere at være i besiddelse af noget, fx en
forsikring. En overtrædelse kan derudover siges at være
af formel karakter, hvis afhjælpningen af det ulovlige
forhold blot kræver en myndighedstilladelse, der ville kunne
være givet på det forelæggende grundlag. Her
tænkes navnlig på fornyelse af beviser og certifikater,
i de situationer hvor fornyelsen ikke er betinget af et fysisk
tilsyn, en praktisk prøve eller lignende.
Til §
2
Til nr. 1
Det fremgår af § 5 i lov nr. 902
af 16. december 1998 om ændring af sømandsloven, lov
om skibes besætning og lov om beskyttelse af
havmiljøet, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men at lovens § 3,
som vedrører ændringer til lov om beskyttelse af
havmiljøet, ved kongelig anordning helt eller delvis kan
sættes i kraft for disse landsdele med de afvigelser, der
følger af de særlige færøske eller
grønlandske forhold.
Lovens § 1, som vedrører
ændringer til sømandsloven, kan ikke sættes i
kraft for Grønland ved en kongelig anordning.
Det foreslås, at § 5 nyaffattes således, at loven
ikke gælder for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2 og 3.
Det foreslås i stk. 2, at § 1 ved
kongelig anordning kan sættes helt eller delvis i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Det foreslås endvidere i stk. 3, at
§ 3 ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvis
i kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som henholdsvis de færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at § 1 i lov nr. 902 af 16. december 1998 ved
en kongelig anordning kan sættes helt eller delvis i kraft
for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Formålet med ændringen er at
kunne sætte loven i kraft for Grønland og på den
måde sikre, at lov om søfarendes
ansættelsesforhold m.v. kan sættes i kraft for
Grønland i sin helhed.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
3
Til nr. 1
Det fremgår af § 4 i lov nr. 511
af 17. juni 2008 om ændring af sømandsloven og lov om
sikkerhed til søs, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men at lovens § 2,
som vedrører ændringer til lov om sikkerhed til
søs, ved kongelig anordning kan sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de særlige
grønlandske forhold tilsiger.
Lovens § 1, som vedrører
ændringer til sømandsloven, kan ikke sættes i
kraft for Grønland ved en kongelig anordning.
Det foreslås, at § 4 nyaffattes således, at loven
ikke gælder for Færøerne og Grønland, men
ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvis i kraft
for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 3 vil medføre, at § 1 i lov nr.
511 af 17. juni 2008 ved en kongelig anordning kan sættes
helt eller delvis i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Formålet med ændringen er at
kunne sætte ændringer til reglerne om
lægeundersøgelse i kraft for Grønland og
på den måde sikre, at lov om søfarendes
ansættelsesforhold m.v. kan sættes i kraft for
Grønland i sin helhed.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
4
Til nr. 1
Det fremgår af § 9, stk. 3, i lov
nr. 493 af 12. maj 2010 om ændring af lov om sikkerhed til
søs, sømandsloven og forskellige andre love og om
ophævelse af lov om forhyring af skibsmandskab, at lovens
§§ 1, 3, 4 og 5 ved kongelig anordning helt eller delvis
kan sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger. Lovens
§ 1 vedrører lov om sikkerhed til søs, § 3
vedrører lov om skibes besætning, § 4
vedrører lov om skibsmåling og § 5
vedrører søloven. Lovens § 2, som
vedrører ændringer til sømandsloven herunder
ændring af lovens navn til lov om søfarendes
ansættelsesforhold m.v., kan ikke sættes i kraft for
Grønland ved en kongelig anordning.
Det foreslås, at ændre
henvisningen i § 9, stk. 3. Det
foreslåede vil medføre, at § 2 i lov nr. 493 af
12. maj 2010 ved en kongelig anordning kan sættes helt eller
delvis i kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Formålet med ændringen er at
kunne sætte konventionen om søfarendes arbejdsforhold
i kraft for Grønland og på den måde sikre, at
lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v. kan
sættes i kraft for Grønland i sin helhed.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
5
Til nr. 1
Det fremgår af § 6, stk. 3, i lov
nr. 251 af 30. marts 2011 om ændring af søloven, lov
om sikkerhed til søs og sømandsloven, at lovens
§§ 1 og 2 ved kongelig anordning helt eller delvis kan
sættes i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger. Lovens § 1
vedrører søloven og § 2 vedrører lov om
sikkerhed til søs.
Lovens § 3 og § 4, nr. 3, som
vedrører ændringer til sømandsloven, kan ikke
sættes i kraft for Grønland ved en kongelig
anordning.
Det foreslås, at § 6, stk. 3, nyaffattes. Den
foreslåede bestemmelse vil medføre, at § 3 og
§ 4, nr. 3, i lov nr. 251 af 30. marts 2011 ved en kongelig
anordning kan sættes helt eller delvis i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Formålet med ændringen er at
kunne sætte konventionen om arbejdsforhold i fiskerisektoren
m.v. i kraft for Grønland og på den måde sikre,
at lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v. kan
sættes i kraft for Grønland i sin helhed.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
6
Til nr. 1
Det fremgår af § 6, stk. 2, i lov
nr. 724 af 25. juni 2014 om ændring af lov om sikkerhed til
søs, lov om sikkerhedsundersøgelse af ulykker til
søs, lov om ændring af søloven og forskellige
andre love og lov om søfarendes ansættelsesforhold, at
lovens §§ 1-3 ved kongelig anordning kan sættes
helt eller delvis i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger. Lovens
§ 1 vedrører lov om sikkerhed til søs, § 2
vedrører lov om sikkerhedsundersøgelse af ulykker til
søs og § 3 vedrører søloven. Lovens
§ 4, som vedrører ændringer til lov om
søfarendes ansættelsesforhold m.v., kan ikke
sættes i kraft for Grønland ved en kongelig
anordning.
Det foreslås, at § 6, stk. 2, ændres. Den
foreslåede bestemmelse vil medføre, at § 4 i lov
nr. 724 af 25. juni 2014 ved en kongelig anordning kan sættes
helt eller delvis i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Formålet med ændringen er at
kunne sætte loven i kraft for Grønland og på den
måde sikre, at lov om søfarendes
ansættelsesforhold m.v. kan sættes i kraft for
Grønland i sin helhed.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
7
Til nr. 1
Det fremgår af § 17 i lov nr. 501
af 16. maj 2023 om ansættelsesbeviser og visse
arbejdsvilkår, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland. Lovens § 20, som
vedrører ændringer til lov om søfarendes
ansættelsesforhold m.v., kan ikke sættes i kraft for
Grønland ved en kongelig anordning.
Det foreslås, at § 17 nyaffattes således, at loven
ikke gælder for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2.
Det foreslås i stk. 2, at § 20 ved
kongelig anordning kan sættes helt eller delvis i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 7 vil medføre, at § 20 i lov nr.
501 af 16. maj 2023 ved en kongelig anordning kan sættes helt
eller delvis i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger.
Formålet med ændringen er at
kunne sætte ændringer til reglerne om tjenesteaftalens
indgåelse, vilkår og opsigelse i kraft for
Grønland og på den måde sikre, at lov om
søfarendes ansættelsesforhold m.v. kan sættes i
kraft for Grønland i sin helhed.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
8
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1.
januar 2024 med de undtagelser, der følger af stk. 2 og
3.
Det foreslås i stk. 2, at § 1, nr. 5 træder i
kraft den 1. januar 2025.
Det vil indebære at strafudmåling
på baggrund af virksomhedens størrelse først
træder i kraft 1 år senere af hensyn til
virksomhedernes berettigede forventninger og mulighed for at
indrette sig.
Det foreslås i stk. 3, at erhvervsministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af lovens
§ 1, nr. 1. Ministeren kan i den forbindelse fastsætte,
at dele af lovens bestemmelser træder i kraft på
forskellige tidspunkter.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i
sammenhæng med, at de foreslåede ændringer i
§ 1, nr. 1 først vil være relevant, når
Søfartsstyrelsen har adgang til Arbejdsmarkedets
Erhvervssikrings og Arbejdstilsynets digitale anmeldelsessystem,
"EASY", hvilket forudsætter tekniske tilpasninger. Det vides
endnu ikke hvornår de tekniske tilpasninger vil være
gennemført, hvorfor det foreslås, at der er mulighed
for en fleksibel ikrafttræden.
Til §
9
Den foreslåede § 9 angiver lovens
territoriale gyldighedsområde. Det foreslås i stk. 1, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.
Lov om sikkerhed til søs kan i henhold
til § 36 i lov nr. 900 af 16. december 1998 sættes i
kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, der følger af de særlige
færøske og grønlandske forhold.
Loven er første gang sat i kraft for
Grønland ved anordning nr. 607 af 25. juni 2001 om
ikrafttræden for Grønland af lov om sikkerhed til
søs og senere ændringer til loven er sat i kraft for
Grønland i 2003, 2008, 2013 og 2015.
Det foreslås derfor i stk. 2, at § 1, som vedrører
ændringer til lov om sikkerhed til søs, ved en
kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I lov om sikkerhed til søs, jf.
lovbekendtgørelse nr. 221 af 11. februar 2022, foretages
følgende ændringer: | § 20.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om indberetningspligt
i forbindelse med skibes anløb af danske eller udenlandske
havne. Stk. 2.
Politiet kan standse et fritidsfartøj og lade det
undersøge for fejl og mangler, herunder fornødent
udstyr, samt kontrollere, at skibsføreren lovligt kan
føre fartøjet. Opfylder fartøjet ikke
bestemmelserne i loven eller de regler, der er udstedt i
medfør af loven, kan politiet forbyde anvendelse af
fartøjet, indtil forholdene er lovliggjorte. Stk. 3.
Politi, toldmyndigheder, arbejdstilsyn og havnemyndigheder, som
får kendskab til forhold, der strider mod denne lov eller
regler fastsat i medfør af loven, skal underrette
Søfartsstyrelsen herom. Vedkommende myndighed kan
fastsætte nærmere regler herom. Stk. 4. En
læge, der konstaterer eller får mistanke om, at en
person har været udsat for skadelige påvirkninger i
forbindelse med sit arbejde om bord i et skib, skal underrette
Arbejdstilsynet herom. Erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler herom. Stk. 5.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om pligt til
anmeldelse af arbejdsulykker, forgiftningstilfælde,
erhvervssygdomme og andre forhold af sikkerheds- og
sundhedsmæssig betydning. § 28. Med
bøde eller fængsel i indtil 1 år straffes den,
der 1) overtræder §§ 9-13
eller § 19, stk. 2, 2) tilsidesætter vilkår
knyttet til en tilladelse, dispensation eller en godkendelse efter
loven eller 3) ikke efterkommer påbud eller
forbud, der er meddelt i henhold til loven eller i henhold til
forskrifter udstedt i medfør af loven, herunder påbud
eller forbud udstedt i medfør af § 4, stk. 5. § 29.
Den, der foranlediger grundstødning, forlis eller anden
søulykke ved grov fejl eller grov forsømmelse i
tjenesten, straffes med bøde eller fængsel i indtil 4
måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter
anden lovgivning. --- Stk. 2-3.
--- §
29. --- Stk. 2. Den
skibsfører eller styrmand, der på grov måde
eller gentagne gange navigerer eller behandler skibet i strid med
godt sømandskab, straffes med bøde eller
fængsel i indtil 4 måneder. --- Stk. 3.
--- §
32--- Stk. 6. Det
skal betragtes som en særlig skærpende
omstændighed, at der for unge under 18 år er sket skade på liv eller helbred eller
fremkaldt fare herfor, jf. stk. 1, nr. 1. Stk. 7-12.
--- | | 1. I § 20 indsættes efter stk. 5 som
nye stykker: »Stk.
6. Søfartsstyrelsen har terminaladgang til
oplysninger om arbejdsulykker på danske skibe i
Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings og Arbejdstilsynets system til
anmeldelse af arbejdsulykker og erhvervssygdomme.« 2. § 28 affattes således: »§
28. Med bøde eller fængsel i indtil 1 år
straffes den, som 1) overtræder §§ 9-13
eller § 19, stk. 2, 2) tilsidesætter vilkår
knyttet til en tilladelse, dispensation eller en godkendelse efter
loven eller 3) ikke efterkommer påbud eller
forbud, der er meddelt i henhold til loven eller i henhold til
forskrifter udstedt i medfør af loven, herunder påbud
eller forbud udstedt i medfør af § 4, stk.
5.« 3. § 29, stk. 1, 1. pkt., affattes
således: »Den, som foranlediger
grundstødning, forlis eller anden søulykke ved grov
fejl eller grov forsømmelse i tjenesten, straffes med
bøde eller fængsel i indtil 4 måneder, medmindre
højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning.« 4. § 29, stk. 2, 1. pkt., affattes
således: »Den skibsfører eller
styrmand, som på grov måde eller gentagne gange
navigerer eller behandler skibet i strid med godt
sømandskab, straffes med bøde eller fængsel i
indtil 4 måneder.« 5. I § 32 indsættes efter stk. 5 som
nyt stykke: »Stk.
6. Ved rederiets, det sikkerhedsansvarlige selskabs eller
arbejdsgiverens overtrædelse af §§ 28 og § 29,
stk. 1 og 2, skal der ved straffens udmåling lægges
vægt på virksomhedens størrelse.« | | | § 2 I lov om ændring af
sømandsloven, lov om skibes besætning og lov om
beskyttelse af havmiljøet (Ændringer som følge
af lov om sikkerhed til søs, fravigelse af krav om
indfødsret, koordinationsudvalg for skibsrelaterede
miljøspørgsmål), jf. lov nr. 902 af 16.
december 1998, foretages følgende ændring: | § 5.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, men § 3 kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for disse landsdele med de afvigelser,
der følger af de særlige færøske eller
grønlandske forhold. | | 1. § 5 affattes således: »§
5. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, jf. dog stk. 2 og 3. Stk. 2.
Lovens § 1 kan ved kongelig anordning sættes helt eller
delvis i kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger. Stk. 3.
Lovens § 3 kan ved kongelig anordning sættes helt eller
delvis i kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske henholdsvis
grønlandske forhold tilsiger.« | | | § 3 I lov om ændring af
sømandsloven og lov om sikkerhed til søs (Afskaffelse
af tilskud til lægeundersøgelse og tilbageholdelse af
skibe til sikring af bødekrav), jf. lov nr. 511 af 17. juni
2008, foretages følgende ændring: | § 4.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, men § 2 kan ved kongelig anordning
sættes i kraft for Grønland med de ændringer,
som de særlige grønlandske forhold tilsiger. | | 1. § 4 affattes således: »§
4. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes helt
eller delvis i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger.« | | | § 4 I lov om ændring af lov om
sikkerhed til søs, sømandsloven og forskellige andre
love og om ophævelse af lov om forhyring af skibsmandskab
(Gennemførelse af konventionen om søfarendes
arbejdsforhold, modernisering af bestemmelser om tilsyn, forbud mod
spiritussejlads i grønlandsk farvand m.v.), jf. lov nr. 493
af 12. maj 2010, foretages følgende ændring: | § 9.
--- Stk. 3.
§§ 1, 3, 4 og 5 kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger. | | 1. I § 9, stk. 3, ændres
»§§ 1, 3, 4 og 5« til: »§§
1-5«. | | | § 5 I lov om ændring af
søloven, lov om sikkerhed til søs og
sømandsloven (Pligt til forsikring for søretlige
krav, gennemførelse af konventionen om arbejdsforhold i
fiskerisektoren m.v.), jf. lov nr. 251 af 30. marts 2011, foretages
følgende ændring: | § 6.
--- Stk. 3.
§§ 1 og 2 kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger. | | 1. § 6, stk. 3, affattes
således: »§§ 1, 2, 3 og 4, nr. 3,
kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft
for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.« | | | § 6 I lov om ændring af lov om
sikkerhed til søs, lov om sikkerhedsundersøgelse af
ulykker til søs, lov om ændring af søloven og
forskellige andre love og lov om søfarendes
ansættelsesforhold (Skærpet strafniveau ved forvoldelse
af søulykke eller ved sejlads i strid med godt
sømandskab m.v. og undersøgelse af dykkerulykker),
jf. lov nr. 724 af 25. juni 2014, foretages følgende
ændring: | § 6.
--- Stk. 2.
§§ 1-3 kan ved kongelig anordning sættes helt eller
delvis i kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger. | | 1. I § 6, stk. 2, ændres
»§§ 1-3« til: »§§
1-4«. | | | § 7 I lov om ansættelsesbeviser og
visse arbejdsvilkår, jf. lov nr. 501 af 16. maj 2023,
foretages følgende ændring: | § 17.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland. | | 1. § 17 affattes således: »§
17. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, jf. dog stk. 2. Stk. 2.
Lovens § 20 kan ved kongelig anordning sættes helt eller
delvis i kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.« |
|
Officielle noter