L 57 Forslag til lov om ændring af lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark og lov om Sund og Bælt Holding A/S.

(Bevarelse af produktionsområdet ved Rødbyhavn og fravigelse af elforsyningsloven).

Af: Transportminister Thomas Danielsen (V)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Lovforslag som vedtaget

Vedtaget: 14-12-2023

Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 14. december 2023

20231_l57_som_vedtaget.pdf
Html-version
20231_l57_som_vedtaget.pdf
Html-version

Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 14. december 2023

Forslag

til

Lov om ændring af lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark og lov om Sund og Bælt Holding A/S

(Bevarelse af produktionsområdet ved Rødbyhavn og fravigelse af elforsyningsloven)

§ 1

I lov nr. 575 af 4. maj 2015 om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, som ændret ved lov nr. 792 af 4. maj 2021, foretages følgende ændringer:

1. Efter § 1 indsættes:

»§ 1 a. Sund & Bælt Holding A/S kan bevare produkti‍onsområdet og de produktionsfaciliteter, der er opført til brug for fremstilling af tunnelelementer til den faste forbindelse over Femern Bælt, efter at fremstillingen af sådanne tunnelelementer er afsluttet, og foretage de dispositioner, som er nødvendige med henblik herpå. Kort over området med angivelse af de omhandlede produktionsfaciliteter fremgår af lovens bilag 8.

Stk. 2. Femern A/S skal foretage de dispositioner, som er nødvendige for, at Sund & Bælt Holding A/S kan bevare produktionsområdet og de opførte produktionsfaciliteter som nævnt i stk. 1.

Stk. 3. Bevarelse af produktionsområdet og de opførte produktionsfaciliteter efter stk. 1 skal ske inden for rammerne af de gennemførte miljøkonsekvensvurderinger af bevarelse af produktionsområdet og de opførte produktionsfaciliteter.

Stk. 4. Ved bevarelsen af produktionsområdet og de opførte produktionsfaciliteter efter stk. 1 udfører Sund & Bælt Holding A/S afværgeforanstaltninger i henhold til de gennemførte miljøkonsekvensvurderinger af bevarelse af produktionsområdet og de opførte produktionsfaciliteter.«

2. I § 12, stk. 1, ændres »§ 50 og« til: »§ 50,«, og », jf. kapitel 2,« ændres til: »og § 65 b, stk. 1,«.

3. I § 12 indsættes som stk. 4-6:

»Stk. 4. Byggelovens § 16, stk. 1, om byggetilladelse og bygningsreglementet finder ikke anvendelse i forhold til det produktionsområde og de produktionsfaciliteter, der opføres til etableringen af den faste forbindelse over Femern Bælt, og i forbindelse med de nødvendige aktiviteter til bevarelse af produktionsområdet og produktionsfaciliteterne efter §§ 1 og 1 a.

Stk. 5. Lov om elforsyning finder ikke anvendelse på Femern A/S' elforsyningsaktiviteter til jernbanedrift.

Stk. 6. Transportministeren fastsætter nærmere regler for Femern A/S' elforsyningsaktiviteter.«

4. Efter § 12 indsættes:

»§ 12 a. Arbejder efter § 1 a kræver ikke dispensation eller tilladelse efter regler nævnt i § 12, stk. 1.

Stk. 2. Regler nævnt i § 12, stk. 2, finder ikke anvendelse ved udførelse af arbejder efter § 1 a.«

5. I § 13, stk. 1, indsættes efter »jf. §§ 1 og 2,«: »og bevarelse af produktionsområdet og produktionsfaciliteterne, jf. § 1 a,«, og efter »jf. dog stk. 2« indsættes: »og 3«.

6. I § 13 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

»Stk. 3. Kommunalbestyrelsens afgørelser i henhold til de i stk. 1 nævnte love kan påklages til transportministeren.«

Stk. 3-6 bliver herefter stk. 4-7.

7. I § 13, stk. 3, der bliver stk. 4, indsættes efter »anlægsprojektet«: »eller bevarelse af produkti‍onsområdet og produkti‍onsfaciliteterne«.

8. I § 13, stk. 4, der bliver stk. 5, indsættes efter »stk. 2«: »og 3«, og »stk. 3« ændres til: »stk. 4«.

9. I § 13, stk. 6, der bliver stk. 7, ændres »stk. 2 og 3« til: »stk. 2-4«.

10. I § 27 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:

 »Stk. 4. Transportministeren bemyndiges til ved ekspropriation at erhverve de arealer og rettigheder, der er nødvendige for bevarelse af produktionsområdet og de opførte produktionsfaciliteter, jf. § 1 a.«

Stk. 4 bliver herefter stk. 5.

11. Som bilag 8 indsættes bilag 1 til denne lov.

§ 2

I lov nr. 588 af 24. juni 2005 om Sund og Bælt Holding A/S, som ændret bl.a. ved lov nr. 1739 af 27. december 2016 og senest ved § 2 i lov nr. 808 af 9. juni 2020, foretages følgende ændringer:

1. Lovens titel affattes således:

»Lov om Sund & Bælt Holding A/S«.

2. Overalt i loven ændres »Sund og Bælt Holding A/S« til: »Sund & Bælt Holding A/S«.

3. Efter § 8 indsættes:

»§ 8 a. Transportministeren kan bemyndige Sund & Bælt Holding A/S eller et selskab ejet af Sund & Bælt Holding A/S til at stifte et selskab, som har til formål at indtræde som ejer af produktionsområdet og produktionsfaciliteterne ved Rødbyhavn, jf. § 1 a, stk. 1, i lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.«

4. I § 10, stk. 5, indsættes efter »§§ 5-7«: »og 8 a«.

§ 3

Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Stk. 2. Regler udstedt i medfør af § 13, stk. 3, i lov nr. 575 af 4. maj 2015 om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark som ændret ved lov nr. 792 af 4. maj 2021 forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af § 13, stk. 4, i lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, jf. denne lovs § 1, nr. 6.