Skriftlig fremsættelse (25. oktober
2023)
Transportministeren (Thomas Danielsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt
med tilhørende landanlæg i Danmark og lov om Sund og
Bælt Holding A/S (Bevarelse af produktionsområdet ved
Rødbyhavn og fravigelse af elforsyningsloven)
(Lovforslag nr. L 57)
Formålet med lovforslaget er at
etablere det retlige grundlag for bevarelse af
produktionsområdet og produktionsfaciliteterne ved
Rødbyhavn, når fremstillingen af tunnelelementer til
kyst til kyst-delen af Femern Bælt-projektet er afsluttet,
samt at sikre et fortsat statsligt ejerskab af
produktionsområdet og produktionsfaciliteterne.
Herudover bemyndiges Sund & Bælt
Holding A/S eller et selskab ejet heraf, efter transportministerens
beslutning, til at indtræde som den fremadrettede ejer af
tunnelelementfabrikken, arbejdshavn m.v. ved Rødbyhavn.
Endvidere vil lovforslaget sikre, at Femern
A/S som infrastrukturejer bliver ligestillet med Banedanmark ved en
undtagelse fra elforsyningslovens krav om netvirksomhedsbevilling
til brug for levering af strøm til jernbanen i tunnelen
under Femern Bælt, og at transportministeren bemyndiges til
at fastsætte nærmere regler for Femern A/S'
elforsyningsvirksomhed.
Lovforslaget er en opfølgning
på aftalen om Infrastrukturplan 2035 mellem den
daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det
Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og
Kristendemokraterne fra juni 2021, hvor partierne bag aftalen om
fremtidens veje tilkendegav, at de ser positivt på muligheden
for, at Sund & Bælt Holding A/S bevarer den kommende
tunnelelementfabrik, som etableres ved Rødbyhavn på
Lolland i forbindelse med anlæg af den faste forbindelse over
Femern Bælt.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.