L 57 Forslag til lov om ændring af lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark og lov om Sund og Bælt Holding A/S.

(Bevarelse af produktionsområdet ved Rødbyhavn og fravigelse af elforsyningsloven).

Af: Transportminister Thomas Danielsen (V)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 25-10-2023

Fremsættelse: 25-10-2023

Skriftlig fremsættelse (25. oktober 2023)

20231_l57_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (25. oktober 2023)

Transportministeren (Thomas Danielsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark og lov om Sund og Bælt Holding A/S (Bevarelse af produktionsområdet ved Rødbyhavn og fravigelse af elforsyningsloven)

(Lovforslag nr. L 57)

Formålet med lovforslaget er at etablere det retlige grundlag for bevarelse af produktionsområdet og produktionsfaciliteterne ved Rødbyhavn, når fremstillingen af tunnelelementer til kyst til kyst-delen af Femern Bælt-projektet er afsluttet, samt at sikre et fortsat statsligt ejerskab af produktionsområdet og produktionsfaciliteterne.

Herudover bemyndiges Sund & Bælt Holding A/S eller et selskab ejet heraf, efter transportministerens beslutning, til at indtræde som den fremadrettede ejer af tunnelelementfabrikken, arbejdshavn m.v. ved Rødbyhavn.

Endvidere vil lovforslaget sikre, at Femern A/S som infrastrukturejer bliver ligestillet med Banedanmark ved en undtagelse fra elforsyningslovens krav om netvirksomhedsbevilling til brug for levering af strøm til jernbanen i tunnelen under Femern Bælt, og at transportministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler for Femern A/S' elforsyningsvirksomhed.

Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om Infrastrukturplan 2035 mellem den daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Kristendemokraterne fra juni 2021, hvor partierne bag aftalen om fremtidens veje tilkendegav, at de ser positivt på muligheden for, at Sund & Bælt Holding A/S bevarer den kommende tunnelelementfabrik, som etableres ved Rødbyhavn på Lolland i forbindelse med anlæg af den faste forbindelse over Femern Bælt.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.