L 57 Forslag til lov om ændring af lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark og lov om Sund og Bælt Holding A/S.

(Bevarelse af produktionsområdet ved Rødbyhavn og fravigelse af elforsyningsloven).

Af: Transportminister Thomas Danielsen (V)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 06-12-2023

Afgivet: 06-12-2023

Betænkning afgivet af Transportudvalget den 6. december 2023

20231_l57_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Transportudvalget den 6. december 2023

1. Ændringsforslag

Transportministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, SF, M, DD, LA, KF, RV og DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til de stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre

Socialistisk Folkepartis og Radikale Venstres medlemmer af udvalget støtter lovforslaget, fordi det kan bidrage til fremtidige anlægsprojekter. Det er dog afgørende for SF og RV, at de fremtidige anlægsprojekter er årsagen til bevarelsen af fabrikken og ikke omvendt. SF og RV lægger vægt på, at vedtagelsen af denne lov ikke må blive et argument for gennemførelsen af nye projekter. Fabrikken skal bidrage til nemmere og grønnere anlæg - ikke til flere anlæg.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 2

Af transportministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):

1) Før nr. 1 indsættes:

»01. Lovens titel affattes således:

»Lov om Sund & Bælt Holding A/S«.

02. Overalt i loven ændres »Sund og Bælt Holding A/S« til: »Sund & Bælt Holding A/S«.«

[Ensretning af selskabets navn]

2) I den under nr. 1 foreslåede § 8 a indsættes efter »§ 1 a, stk. 1«: », i lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark«.

[Præcisering af, at der henvises til lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark]

Til § 3

3) I stk. 2 ændres »§ 1, nr. 7« til: »§ 1, nr. 6«.

[Korrektion af henvisning til bestemmelse]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås, at selskabsnavnet »Sund og Bælt Holding A/S« overalt i loven, herunder i lovens titel, ændres til »Sund & Bælt Holding A/S«, så selskabets navn ensrettes. Det foreslåede er en lovteknisk ændring, og der foretages således ikke materielle ændringer ved ændringsforslaget.

Til nr. 2

I det fremsatte lovforslag i den foreslåede § 8 a indsættes efter »§ 1 a, stk. 1«: »i lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark«. Det foreslåede ændringsforslag er en præcisering af, at der henvises til § 1 a, stk. 1 i lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark. Det foreslåede er en lovteknisk ændring, og der foretages således ikke materielle ændringer ved ændringsforslaget.

Til nr. 3

Det foreslås at ændre den foreslåede § 3, stk. 2, således, at »§ 1, nr. 7« ændres til: »§ 1, nr. 6«. Det foreslåede er en korrektion af henvisning til bestemmelse, da rykningen sker ved § 1, nr. 6, og ikke § 1, nr. 7. Det foreslåede er en lovteknisk ændring, og der foretages således ikke materielle ændringer ved ændringsforslaget.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 25. oktober 2023 og var til 1. behandling den 9. november 2023. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og transportministeren sendte den 10. juli 2023 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 241, folketingsåret 2022-23, 2. samling. Den 24. oktober 2023 sendte transportministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforslaget.

Jens Joel (S) Malte Larsen (S) Maria Durhuus (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) fmd. Thomas Jensen (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Peter Juel-Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Peter Have (M) Kenneth Fredslund Petersen (DD) Charlotte Munch (DD) Jens Meilvang (LA) nfmd. Lars-Christian Brask (LA) Niels Flemming Hansen (KF) Mona Juul (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Nick Zimmermann (DF) Sofie Lippert (SF) Signe Munk (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Jette Gottlieb (EL) Stinus Lindgreen (RV) Christina Olumeko (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Moderaterne (M)15
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)14
Liberal Alliance (LA)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Nye Borgerlige (NB)3
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)3