L 51 Forslag til lov om ændring af selskabsloven, lov om skifte af dødsboer, værgemålsloven, retsplejeloven og forskellige andre love.

(Digital behandling af tvangsopløsningssager og dødsboskiftesager, øget antal byretsdommere, anerkendelse af juridiske eksamener fra Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland, terminaladgang til indkomstregisteret for Familieretshuset i værgemålssager m.v.).

Af: Justitsminister Peter Hummelgaard (S)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 11-10-2023

Fremsættelse: 11-10-2023

Skriftlig fremsættelse (11. oktober 2023)

20231_l51_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (11. oktober 2023)

Justitsministeren (Peter Hummelgaard):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af selskabsloven, lov om skifte af dødsboer, værgemålsloven, retsplejeloven og forskellige andre love (Digital behandling af tvangsopløsningssager og dødsboskiftesager, øget antal byretsdommere, anerkendelse af juridiske eksamener fra Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland, terminaladgang til indkomstregisteret for Familieretshuset i værgemålssager m.v.)

(Lovforslag nr. L 51)

Lovforslaget indeholder for det første en række ændringer i selskabsloven, som er nødvendige for at indføre digital behandling af tvangsopløsningssager (tredje release i Domstolsstyrelsens "Straffe- og skifteprogram"). De foreslåede ændringer vil indebære bl.a., at al skriftlig kommunikation med skifteretten, landsretterne og Højesteret i tvangsopløsningssager fremover skal ske digitalt på domstolenes skifteportal.

Lovforslaget indeholder endvidere forslag til ændring af dødsboskifteloven og retsplejeloven, der bl.a. vil gøre det muligt for retterne, skifteretterne og retspræsidenterne at beslutte, at domstolenes sags- og skifteportal under særlige forhold (f.eks. ved it-nedbrud) ikke skal anvendes.

Der lægges desuden op til at modernisere de eksisterende bestemmelser i retsplejeloven om domstolenes sagsportal i overensstemmelse med de foreslåede ændringer af selskabsloven og dødsboskifteloven.

Derudover indeholder lovforslaget forslag til ændringer af en række bestemmelser i værgemålsloven, som skal lette adgangen for Familieretshuset i værgemålssager til de oplysninger om indkomst og formue, der fremgår af Skattestyrelsens systemer.

Lovforslaget indeholder derudover en ændring, der vil give justitsministeren mulighed for at fastsætte en prøvetid som betingelse for autorisation som advokatfuldmægtig for personer, der har bestået en juridisk bachelor- eller kandidateksamen i Det Forenede Kongerige efter den 31. januar 2020 ("Brexit"), samt en udvidelse af Advokatrådets adgang til udveksling af oplysninger med myndigheder og domstole til brug for rådets tilsyn.

Lovforslaget skal endvidere gennem ændringer i kreditaftaleloven implementere dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2021/2167 af 24. november 2021 om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere og om ændring af direktiv 2008/48/EF og 2014/17/EU (NPL-direktivet) samt understøtte Erhvervsministeriets implementering heraf i forslag til lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere gennem en ændring af inkassoloven.

Lovforslaget indeholder herudover øvrige mindre ændringer af retsplejeloven, en præcisering af forældelsesloven samt mindre ændringer, herunder konsekvensrettelser, af konkursloven.

Det bemærkes, at lovforslaget indeholder visse forslag til ændringer, som er sendt i offentlig høring umiddelbart inden fremsættelsen, hvilket skyldes, at det ikke for alle dele af lovforslaget har været muligt at foretage den offentlige høring forud for fremsættelsen.

Den supplerende høringsfrist er fastsat til den 31. oktober 2023, og Justitsministeriet forventer, at supplerende høringssvar og høringsnotat kan oversendes til Folketinget forud for 1. behandlingen af lovforslaget.

Lovforslaget ønskes på den baggrund 1. behandlet, efter høringssvar og høringsnotat foreligger.

Det bemærkes, at lovforslaget indeholder erhvervsrettet lovgivning, der i muligt omfang ønskes vedtaget senest 4 uger før den 1. januar 2024.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.