Skriftlig fremsættelse (11. oktober
2023)
Justitsministeren (Peter Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
selskabsloven, lov om skifte af dødsboer,
værgemålsloven, retsplejeloven og forskellige andre
love (Digital behandling af tvangsopløsningssager og
dødsboskiftesager, øget antal byretsdommere,
anerkendelse af juridiske eksamener fra Det Forenede Kongerige
Storbritannien og Nordirland, terminaladgang til indkomstregisteret
for Familieretshuset i værgemålssager m.v.)
(Lovforslag nr. L 51)
Lovforslaget indeholder for det
første en række ændringer i selskabsloven, som
er nødvendige for at indføre digital behandling af
tvangsopløsningssager (tredje release i Domstolsstyrelsens
"Straffe- og skifteprogram"). De foreslåede ændringer
vil indebære bl.a., at al skriftlig kommunikation med
skifteretten, landsretterne og Højesteret i
tvangsopløsningssager fremover skal ske digitalt på
domstolenes skifteportal.
Lovforslaget indeholder endvidere forslag
til ændring af dødsboskifteloven og retsplejeloven,
der bl.a. vil gøre det muligt for retterne, skifteretterne
og retspræsidenterne at beslutte, at domstolenes sags- og
skifteportal under særlige forhold (f.eks. ved it-nedbrud)
ikke skal anvendes.
Der lægges desuden op til at
modernisere de eksisterende bestemmelser i retsplejeloven om
domstolenes sagsportal i overensstemmelse med de foreslåede
ændringer af selskabsloven og dødsboskifteloven.
Derudover indeholder lovforslaget forslag
til ændringer af en række bestemmelser i
værgemålsloven, som skal lette adgangen for
Familieretshuset i værgemålssager til de oplysninger om
indkomst og formue, der fremgår af Skattestyrelsens
systemer.
Lovforslaget
indeholder derudover en ændring, der vil give
justitsministeren mulighed for at fastsætte en
prøvetid som betingelse for autorisation som
advokatfuldmægtig for personer, der har bestået en
juridisk bachelor- eller kandidateksamen i Det Forenede Kongerige
efter den 31. januar 2020 ("Brexit"), samt en udvidelse af
Advokatrådets adgang til udveksling af oplysninger med
myndigheder og domstole til brug for rådets tilsyn.
Lovforslaget skal endvidere gennem
ændringer i kreditaftaleloven implementere dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2021/2167 af 24.
november 2021 om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere
og om ændring af direktiv 2008/48/EF og 2014/17/EU
(NPL-direktivet) samt understøtte Erhvervsministeriets
implementering heraf i forslag til lov om kreditservicevirksomheder
og kreditkøbere gennem en ændring af inkassoloven.
Lovforslaget indeholder herudover
øvrige mindre ændringer af retsplejeloven, en
præcisering af forældelsesloven samt mindre
ændringer, herunder konsekvensrettelser, af konkursloven.
Det bemærkes, at lovforslaget
indeholder visse forslag til ændringer, som er sendt i
offentlig høring umiddelbart inden fremsættelsen,
hvilket skyldes, at det ikke for alle dele af lovforslaget har
været muligt at foretage den offentlige høring forud
for fremsættelsen.
Den supplerende høringsfrist er
fastsat til den 31. oktober 2023, og Justitsministeriet forventer,
at supplerende høringssvar og høringsnotat kan
oversendes til Folketinget forud for 1. behandlingen af
lovforslaget.
Lovforslaget ønskes på den
baggrund 1. behandlet, efter høringssvar og
høringsnotat foreligger.
Det bemærkes, at lovforslaget
indeholder erhvervsrettet lovgivning, der i muligt omfang
ønskes vedtaget senest 4 uger før den 1. januar
2024.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.