Betænkning afgivet af
Grønlandsudvalget den 6. december 2023
1. Ændringsforslag
Social- og boligministeren har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 4
Af social- og
boligministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af kapitel 26 ændres i
§ 278, stk. 3, nr. 3,
»medmindre § 7, stk. 2, i børneloven som sat i
kraft for Grønland finder anvendelse« til: »jf.
dog § 7, stk. 2, i børneloven som sat i kraft for
Grønland«.
[Sproglig korrektion]
Ny paragraf
2)
Efter § 4 indsættes før overskriften før
§ 5:
Ȥ 01
I lov nr. 414 af 25. april 2023 om
ændring af kriminallov for Grønland, retsplejelov for
Grønland og forskellige andre love (Samtykkebaseret
voldtægtsbestemmelse, digital kommunikation i
kriminalretsplejen, tilståelsessager, udeblivelsesdomme,
pligtig afgangsalder for dommere og kredsdommere m.v. og
ændringer som følge af modernisering af arve- og
skiftelovgivningen i Grønland) foretages følgende
ændringer:
1. §
4 ophæves.
2. I
§ 7, stk. 2, ændres
»§§ 4-6« til: »§§ 5 og
6«.
3. I
§ 7, stk. 5, ændres
»§§ 4 og 5« til: »§
5«.«
[Konsekvensændringer]
Til § 5
3) I
§ 5 indsættes efter stk. 5
som nyt stykke:
»Stk. 6.
Ophævelsen af § 23 i lov for Grønland om
børns retsstilling, jf. denne lovs § 1, finder ikke
anvendelse, hvis arvelader er død før det tidspunkt,
som justitsministeren fastsætter efter § 7, stk. 2, i
lov nr. 414 af 25. april 2023 om ændring af kriminallov for
Grønland, retsplejelov for Grønland og forskellige
andre love (Samtykkebaseret voldtægtsbestemmelse, digital
kommunikation i kriminalretsplejen, tilståelsessager,
udeblivelsesdomme, pligtig afgangsalder for dommere og kredsdommere
m.v. og ændringer som følge af modernisering af arve-
og skiftelovgivningen i Grønland). For sådanne sager
finder de hidtil gældende regler anvendelse.«
Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og
8.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med
lovforslagets § 4, nr. 3, foreslås det, at der i
retsplejelov for Grønland § 278, stk. 3, nr. 3,
indsættes en bestemmelse, hvorefter kredsretten bl.a.
hæver en sag om faderskab eller medmoderskab, hvis barnet er
afgået ved døden, medmindre § 7, stk. 2, i
børneloven som sat i kraft for Grønland finder
anvendelse.
Det
foreslås i den foreslåede bestemmelse at ændre
»medmindre § 7, stk. 2, i børneloven som sat i
kraft for Grønland finder anvendelse« til »jf.
dog § 7, stk. 2, i børneloven som sat i kraft for
Grønland«.
Der er alene
tale om en sproglig korrektion.
Til nr. 2
Naalakkersuisut vedtog den 18. maj 2022 udkast til kongelige
anordninger om ikrafttræden for Grønland af bl.a. lov
nr. 515 af 6. juni 2007 (arveloven) med senere ændringer, lov
nr. 594 af 14. juni 2011 (ægtefælleskifteloven) og lov
nr. 383 af 22. maj 1996 (dødsboskifteloven) med visse senere
ændringer, som er udarbejdet af Justitsministeriet efter
anmodning fra Naalakkersuisut med henblik på at modernisere
og styrke arve- og skiftelovgivningen for Grønland.
Ikraftsættelsen af disse love nødvendiggør
visse ændringer af bl.a. retsplejelov for Grønland og
den familieretlige lovgivning for Grønland. Disse
ændringer er gennemført ved lov nr. 414 af 25. april
2023 om ændring af kriminallov for Grønland,
retsplejelov for Grønland og forskellige andre love
(Samtykkebaseret voldtægtsbestemmelse, digital kommunikation
i kriminalretsplejen, tilståelsessager, udeblivelsesdomme,
pligtig afgangsalder for dommere og kredsdommere m.v. og
ændringer som følge af modernisering af arve- og
skiftelovgivningen i Grønland) (herefter lov nr. 414/2023).
Det drejer sig efter § 4 i lov nr. 414/2023 bl.a. om
lovtekniske ændringer af nogle arveretlige bestemmelser i lov
for Grønland om børns retsstilling (herefter
børneloven for Grønland).
Det er
forudsat i bemærkningerne til lov nr. 414/2023, jf.
Folketingstidende 2022-2023 (2. samling), tillæg A, L 49 som
fremsat, side 27 og 28, at ovennævnte anordninger og de
nødvendige ændringer af bl.a. retsplejelov for
Grønland og børneloven for Grønland, der blev
gennemført ved lov nr. 414/2023, skal træde i kraft
samtidig.
Det
følger i den forbindelse af § 7, stk. 2, i lov nr.
414/2023, at justitsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af bl.a. lovens §§ 4-6. Baggrunden
herfor er som anført i bemærkningerne til § 7 i
lov nr. 414/2023, jf. Folketingstidende 2022-2023 (2. samling),
tillæg A, L 49 som fremsat, side 50 og 51, at sikre, at
domstolene får tilstrækkelig tid til at træffe de
nødvendige foranstaltninger, som ikraftsættelsen af en
ny arve- og skiftelovgivning for Grønland
nødvendiggør, herunder undervisning af rettens
personale.
Endvidere
følger det af overgangsbestemmelsen i lovens § 7, stk.
5, at lovens §§ 4 og 5 ikke finder anvendelse, hvis
arvelader er død før lovens ikrafttræden. For
sådanne sager finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Ved § 1,
jf. § 5, stk. 1, i nærværende lovforslag
foreslås det, at børneloven for Grønland
ophæves med virkning fra den 1. april 2024.
Det vurderes
usikkert, om det vil være muligt at sætte
ovennævnte anordninger om ikrafttræden for
Grønland af arveloven m.v. og ændringer af
børneloven for Grønland, jf. § 4 i lov nr.
414/2023, i kraft for Grønland før den
foreslåede ophævelse af børneloven for
Grønland den 1. april 2024.
Det skal ses i
lyset af dels domstolenes arbejde med at træffe de
nødvendige foranstaltninger, som en ny arve- og
skiftelovgivning for Grønland forudsætter, dels
arbejdet med at udstede en række bekendtgørelser, som
vil skulle sættes i kraft samtidig med anordningerne og de
nødvendige lovændringer i lov nr. 414/2023. Dette
arbejde pågår således fortsat, og det er for
tidligt at give et estimat for, hvornår anordningerne m.v.
kan sættes i kraft.
Det
foreslås på den baggrund, at § 4 i lov nr.
414/2023 ophæves.
Forslaget er
en konsekvens af, at det med lovforslagets § 1, jf. § 5,
stk. 1, foreslås at ophæve børneloven for
Grønland med virkning fra den 1.april 2024. Ophævelsen
vil betyde, at det ikke vil være muligt efterfølgende
at sætte de ændringer af børneloven for
Grønland, der følger af § 4 i lov nr. 414/2023,
i kraft.
Endvidere
foreslås det, at i § 7, stk. 2, i lov nr. 414/2023
ændres »§§ 4-6« til »§§
5 og 6«, og at i lovens § 7, stk. 5, ændres »§§ 4 og
5« til »§ 5«.
De
foreslåede ændringer af § 7, stk. 2 og 5, skal ses
i sammenhæng med den foreslåede ophævelse af
§ 4 i lov nr. 414/2023.
Den
foreslåede ændring af § 7, stk. 2, vil
medføre, at § 4 ikke længere vil indgå i
oplistningen af de bestemmelser, som justitsministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af.
Den
foreslåede ændring af § 7, stk. 5, vil
medføre, at bestemmelsen ikke længere vil omfatte
§ 4.
Der henvises
endvidere til ændringsforslag nr. 3 og bemærkningerne
hertil.
Til nr. 3
Det
følger af § 7, stk. 5, i lov nr. 414/2023, at lovens
§§ 4 og 5 ikke finder anvendelse, hvis arvelader er
død før lovens ikrafttræden. For sådanne
sager finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Denne
overgangsbestemmelse vil finde anvendelse i relation til
ophævelsen af § 23 i børneloven for
Grønland, jf. § 4, nr. 4, i lov nr. 414/2023, når
denne sættes i kraft, hvilket forudsættes at ske,
samtidig med at arveloven sættes i kraft for
Grønland.
Det
fremgår af bemærkningerne til lov nr. 414/2023, jf.
Folketingstidende 2023-23 (2. samling), tillæg A, L 49 som
fremsat, side 47, at efter § 23 i børneloven for
Grønland bortfalder barnets krav efter lovens §§
21 og 22, dvs. krav på børnebidrag mod dødsboet
efter en bidragspligtig, i det omfang §§ 37-39 i den
gældende arvelov for Grønland finder anvendelse.
§§ 37-39 i den gældende arvelov for Grønland
vedrører dødsboer af ganske ringe værdi. Det
fremgår endvidere af bemærkningerne, at
ophævelsen af § 23 i børneloven for
Grønland var en følge af, at den gældende
arvelov for Grønland og således de gældende
bestemmelser i lovens §§ 37-39 ville blive ophævet
som led i ikraftsættelsen for Grønland af arveloven og
dødsboskifteloven.
Det
foreslås, at der i de foreslåede overgangsbestemmelser
i § 5 i nærværende lovforslag som stk. 6
indsættes en ny bestemmelse, hvorefter ophævelsen af
§ 23 i lov for Grønland om børns retsstilling,
jf. denne lovs § 1, ikke finder anvendelse, hvis arvelader er
død før det tidspunkt, som justitsministeren
fastsætter efter § 7, stk. 2, i lov nr. 414 af 25. april
2023 om ændring af kriminallov for Grønland,
retsplejelov for Grønland og forskellige andre love
(Samtykkebaseret voldtægtsbestemmelse, digital kommunikation
i kriminalretsplejen, tilståelsessager, udeblivelsesdomme,
pligtig afgangsalder for dommere og kredsdommere m.v. og
ændringer som følge af modernisering af arve- og
skiftelovgivningen i Grønland). For sådanne sager
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Forslaget vil
betyde, at i forhold til § 23 i børneloven for
Grønland vil der gælde samme overgangsordning som
efter overgangsbestemmelsen i § 7, stk. 5, i lov nr. 414/2023,
selv om børneloven for Grønland, herunder § 23,
efter lovforslagets § 1, jf. § 5, stk. 1, som beskrevet i
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 2 vil blive
ophævet, inden arveloven sættes i kraft for
Grønland.
Forslaget er
en konsekvens af den under ændringsforslag nr. 2
foreslåede ophævelse af § 4 i lov nr. 414/2023 og
den foreslåede ændring af lovens § 7, stk. 5,
sådan at det ikke længere finder anvendelse i forhold
til § 4.
Med hensyn til
overgangsbestemmelsen i forhold til ophævelsen af de
bestemmelser i børneloven for Grønland, der
følger af § 4, nr. 1-3, i lov nr. 414/2023, henvises
til ændringsforslag nr. 2 og bemærkningerne hertil.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober
2023 og var til 1. behandling den 24. oktober 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Grønlandsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og den
daværende social- og ældreminister sendte den 11. april
2022 dette udkast til udvalget, jf. GRU alm. del - bilag 48
(folketingsåret 2021-22). Den 5. oktober 2023 sendte social-
og boligministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
3 spørgsmål til social- og boligministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin
(S) Astrid Krag (S) Bjarne Laustsen (S) Flemming Møller
Mortensen (S) Kim Aas (S) Tanja Larsson (S) Thomas Jensen (S)
Michael Aastrup Jensen (V) Jon Stephensen (UFG) Nanna W. Gotfredsen
(M) Jeppe Søe (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) fmd. Aaja Chemnitz (IA) nfmd. Anna Falkenberg (SP) Kenneth
Fredslund Petersen (DD) Charlotte Munch (DD) Carsten Bach (LA)
Sólbjørg Jakobsen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Alex Ahrendtsen (DF)
Karsten Hønge (SF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Jette
Gottlieb (EL) Søren Søndergaard (EL) Christian Friis
Bach (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Moderaterne (M) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 3 | |