Fremsat den 5. oktober 2023 af social- og boligministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om ændring af byggeloven
(Undtagelse fra kundgørelse af
tekniske specifikationer i Lovtidende m.v.)
§ 1
I byggeloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1178 af 23. september 2016, som ændret senest ved lov nr. 679
af 3. juni 2023, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 6 D indsættes:
Ȥ 6 E. Social- og
boligministeren kan fastsætte regler om, at nærmere
angivne tekniske specifikationer, der henvises til i regler fastsat
i medfør af denne lov, ikke indføres i Lovtidende.
Ministeren fastsætter i den forbindelse regler om, hvordan
oplysning om indholdet af sådanne tekniske specifikationer
kan opnås.
Stk. 2. Social-
og boligministeren kan fastsætte regler om, at tekniske
specifikationer, som ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1,
skal være gældende, selv om de ikke foreligger på
dansk.«
2. I
§ 8, stk. 1, nr. 4,
indsættes efter »sti«: »samt mindsteafstand
for bebyggelse mod vej«.
3. I
§ 25 E, stk. 3, 1. pkt., § 25 F,
stk. 1-3, og § 25 F, stk. 4, 2.
pkt., ændres »Trafik- og Byggestyrelsen«
til: »Social- og Boligstyrelsen«.
4. I
§ 30, stk. 2, 2. pkt., indsættes efter
»byggevarer«: »samt markedsovervågning
heraf«.
5. I
§ 31 B, stk. 1, 1. pkt., ændres »og lokaliteter,
hvor producenter, forhandlere, importører og øvrige
omsætningsled opbevarer byggevarer« til: »,
transportmidler og andre lokaliteter, hvor producenter,
forhandlere, importører og øvrige omsætningsled
opbevarer og transporterer byggevarer«.
6. I
§ 31 B, stk. 5, ændres
»Trafik- og Byggestyrelsen« til:
»markedsovervågningsmyndigheden«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Undtagelse fra kundgørelse af
tekniske specifikationer i Lovtidende | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Social-, Bolig- og Ældreministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 2.2. | Præciseret bemyndigelsesbestemmelse
til fastsættelse af krav om mindsteafstand for bebyggelse mod
vej | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Social-, Bolig- og Ældreministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 2.3. | Præcisering af
markedsovervågningsbestemmelsen om straf | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Social-, Bolig- og Ældreministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 2.4. | Præcisering af
markedsovervågningsbestemmelser vedrørende
lokaliteter | | | 2.4.1. | Gældende ret | | | 2.4.2. | Social-, Bolig- og Ældreministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema | |
|
1. Indledning
Formålet
med lovforslaget er at udmønte dele af den politiske aftale
om bygge- og boligpolitiske indsatser af 15. maj 2023 mellem
regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne),
Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Det Konservative
Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og
Alternativet.
I henhold til
aftalen skal der fremsættes en ændring af byggeloven,
som indebærer undtagelse fra kundgørelse af tekniske
specifikationer i Lovtidende, præciseret
bemyndigelsesbestemmelse om fastsættelse af regler om
mindsteafstand for bebyggelse mod vej samt præcisering af to
af byggelovens bestemmelser om markedsovervågning.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Undtagelse fra
kundgørelse af tekniske specifikationer i
Lovtidende
2.1.1.
Gældende ret
Grundlovens
§ 22, 2. pkt., indebærer, at love skal kundgøres.
Det antages, at kundgørelseskravet også gælder
for bekendtgørelser. Grundloven indeholder ikke bestemte
krav til kundgørelsens form.
Det fremgår
af lovtidendeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1098 af 10.
august 2016 om udgivelsen af en Lovtidende, at blandt andet love og
bekendtgørelser skal indføres i Lovtidende, og at
Lovtidende er den bindende bekendtgørelsesform for de
retsforskrifter, der er omfattet af lovtidendelovens
kundgørelsesordning. Kravet om optagelse i Lovtidende kan
fraviges ved lov, når der fastsættes en alternativ
kundgørelsesmåde.
Der findes flere
eksempler på, at der i lovgivningen henvises til tekniske
specifikationer, samt at det har været nødvendigt at
fravige den almindelige kundgørelsesordning i Lovtidende
på det pågældende ministeriums område. Af
eksempler kan blandt andre nævnes Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets lovbekendtgørelse nr. 1923 af 8.
oktober 2021 om fremme af energibesparelser i bygninger, jf. §
28 a, Miljøministeriets lovbekendtgørelse nr. 602 af
10. maj 2022 om vandforsyning m.v., jf. § 71 a, samt
Forsvarsministeriets lovbekendtgørelse nr. 314 af 3. april
2017 om beredskabsloven, jf. § 33 a.
Regler fastsat i
medfør af byggeloven henviser til tekniske specifikationer.
Tekniske specifikationer indeholder blandt andet
dokumentationsmetoder, beskrivelser af teknisk kontrol og
testmetoder, som er relevante i forbindelse med efterlevelsen af
visse krav. Disse tekniske specifikationer kan f.eks. tilgås
hos pågældende myndighed, på biblioteker landet
over og rekvireres mod betaling hos rettighedshaver og
indføres ikke i Lovtidende.
2.1.2.
Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Formålet
med ændringen er, at social- og boligministeren efter en
konkret vurdering kan undtage nærmere angivne tekniske
specifikationer, der henvises til i regler fastsat i medfør
byggeloven, fra kravet om indførelse i Lovtidende. I
tilknytning hertil foreslås, at ministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om, hvordan der kan opnås adgang til
indholdet af de tekniske specifikationer, der ikke indføres
i Lovtidende. Forslaget skal sikre, at tekniske specifikationer kan
undtages fra indførelse i Lovtidende og i stedet
kundgøres på anden vis.
Bemyndigelsen vil
blive anvendt, når der efter en konkret vurdering gør
sig tungtvejende hensyn gældende. Dette kan f.eks. omfatte,
at tekniske specifikationer er ophavsretligt beskyttede, eller at
tekniske specifikationer retter sig mod en snæver kreds af
professionelle brugere.
Tekniske
specifikationer, som undtages fra kundgørelseskravet,
indeholder oftest teknisk detaljerede anvisninger og
dokumentationsmetoder samt beskrivelser af teknisk kontrol og
testmetoder. Målgruppen for byggelovgivningen, herunder den
professionelle byggebranche, er bekendt med og vant til denne form
for regulering, hvor der henvises til tekniske specifikationer
på området, som ikke kundgøres i Lovtidende.
Det
foreslås, at der i byggeloven indsættes en bestemmelse
om, at social- og boligministeren kan fastsatte regler om, at
tekniske specifikationer, som der henvises til i regler fastsat i
medfør af denne lov, ikke indføres i Lovtidende.
Regler fastsat i medfør af byggeloven, hvori der henvises
til tekniske specifikationer, indføres i overensstemmelse
med den normale kundgørelsesordning i Lovtidende.
Ministeren
fastsætter herefter regler om, hvordan kundgørelse af
tekniske specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende,
skal ske. Der vil f.eks. kunne fastsættes regler om, at
specifikationerne kan tilgås uden betaling hos den
pågældende myndighed og på biblioteker landet
over, og at specifikationerne derudover vil kunne rekvireres mod
betaling hos rettighedshaver.
Social- og
Boligministeren bemyndiges endvidere til at fastsætte regler
om, at tekniske specifikationer, som der henvises til i regler
fastsat i medfør af denne lov, og som ikke indføres i
Lovtidende, kan undtages fra den almindeligt gældende
forudsætning om, at forskrifter skal udfærdiges
på dansk. Dette er begrundet i, at det ofte er fagligt
nødvendigt af hensyn til tekniske og sproglige nuancer m.v.,
at de tekniske specifikationer anvendes på originalsproget
(typisk engelsk).
Bemyndigelsen vil
blive anvendt, når der efter en konkret vurdering gør
sig tungtvejende hensyn gældende. Dette kan f.eks. omfatte,
at tekniske specifikationer retter sig mod en snæver kreds af
professionelle brugere og er af særlig teknisk karakter.
Disse professionelle brugere antages desuden at være vant til
at anvende specifikationer på andre sprog end dansk.
Forslaget er
kodificering af gældende praksis og vil derfor ikke
medføre en ændring af heraf.
Der henvises i
øvrigt til bemærkninger til lovforslagets § 1,
nr. 1.
2.2. Præciseret
bemyndigelsesbestemmelse til fastsættelse af krav om
mindsteafstand for bebyggelse mod vej
2.2.1.
Gældende ret
Efter byggelovens
§ 8, stk. 1, nr. 4, kan der i bekendtgørelsen om
bygningsreglementet (herefter bygningsreglementet) fastsættes
regler om mindsteafstand for bebyggelse til skel mod anden grund
eller sti, men det vurderes, at der ikke på nuværende
tidspunkt er udtrykkelig hjemmel til at fastsætte regler om
mindsteafstand for bebyggelse mod vej.
Bestemmelsen er
en del af de bebyggelsesregulerende bestemmelser, som blev
moderniseret ved lov nr. 228 af 31. marts 2001 om ændring af
byggeloven. Af bemærkningerne til lovforslaget, jf.
Folketingstidende 2000-01, tillæg A, side 167, fremgår
det, at der tidligere i byggeloven var faste krav til bebyggelsens
afstand til naboskel og sti, hvilket var kendt som det
såkaldte fritliggende krav. Bestemmelsen blev med vedtagelsen
af lovforslaget i stedet udformet som en bred bemyndigelse med
henblik på senere at kunne fastsætte andre afstandskrav
i medfør af bemyndigelsen. Det fremgår dog ikke
entydigt, om bestemmelsen også kan omfatte et krav om
mindsteafstand til vej.
2.2.2.
Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
I
bygningsreglementet har der herefter været indført et
krav om mindsteafstand til vej, hvilket dog blev ændret per
1. januar 2021, da der var opstået tvivl om, hvorvidt den
eksisterende hjemmel kunne rumme et krav om en bygnings afstand mod
vej. I forbindelse med høringen over ændringen af
bygningsreglementet, der forløb i perioden fra 8. oktober
2020 til 5. november 2020, foreslog flere af
høringsparterne, at der blev tilføjet hjemmel i
byggeloven til at fastholde kravet som hidtil.
Social-, Bolig-
og Ældreministeriet vurderer, at det er
hensigtsmæssigt, at dette kan rummes inden for byggeloven og
foreslår på den baggrund, at byggelovens § 8, stk.
1, nr. 4, ændres, således at det entydigt
fremgår, at bestemmelsen også omfatter mindsteafstand
for bebyggelse mod vej. Herefter vil det være muligt at
fastlægge et afstandskrav mod vej med en ændring af
bygningsreglementet. Ved udmøntning vil de nærmere
betingelser blive fastlagt.
Det
bemærkes, at bestemmelsen ikke finder anvendelse i
tilfælde, hvor der om det pågældende forhold er
fastsat regler i en lokalplan eller en byplanvedtægt, jf.
byggelovens § 8, stk. 4.
Der henvises i
øvrigt til bemærkninger til lovforslagets § 1,
nr. 2.
2.3. Præcisering
af markedsovervågningsbestemmelsen om straf
2.3.1.
Gældende ret
Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EU) nr. 305 af 9.
marts 2011 om fastlæggelse af harmoniserede betingelser for
markedsføring af byggevarer og om ophævelse af
Rådets direktiv 89/106/EØF (herefter
byggevareforordning) fastsætter blandt andet regler om
markedsføring og salg af byggevarer og om markedskontrol
heraf.
Byggevareforordningen henviser til Europa-Parlamentet og
Rådets forordning (EF) nr. 765 af 9. juli 2008 om kravene til
akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med
markedsføring af produkter og om ophævelse af
Rådets forordning (EØF) nr. 339/93, som
fastsætter EU-regler for blandt andet markedskontrol,
herunder også krav til medlemsstaterne om sanktioner for
overtrædelse af EU-reglerne.
Social- og
boligministeren er i medfør af den gældende byggelovs
§ 30, stk. 2, 2. pkt., bemyndiget til at fastsætte
regler om straf af bøde for overtrædelse af De
Europæiske Fællesskabers forordninger og direktiver om
byggevarer, bygningers energiforhold og lignende bygningsrelaterede
bestemmelser.
Bestemmelsen er
på nuværende tidspunkt udmøntet i
markedskontrolbekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr.
1465 af 28. juni 2021 om markedsføring, salg og
markedskontrol af byggevarer, med en strafbestemmelse, der henviser
direkte til byggevareforordningen.
Ved
overtrædelse af markedskontrolbekendtgørelsen kan der
gives påbud om berigtigelse af det ulovlige forhold eller
straffes med bøde.
Byggelovens
§ 30, stk. 2, 2. pkt., blev indsat i byggeloven ved lov nr.
734 om ændring af byggeloven af den 8. juni 2018 med henblik
på at gøre reglerne for overtrædelse af
byggevareforordningen mere gennemskuelige, således at det
blev mere tydeligt, hvilke regler der straffes efter ved en
eventuel overtrædelse.
I forbindelse med
lovændringen blev det under udarbejdelsen af bestemmelsen
skønnet hensigtsmæssigt, at der blev taget
højde for en eventuel udstedelse af nye EU-regler på
området, og derfor blev bestemmelsen formuleret bredt.
Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EU) 2019/1020 af 20.
juni 2019 om markedsovervågning og produktoverensstemmelse
m.v. (herefter markedsovervågningsforordning) blev vedtaget
af Europa-Parlamentet og Rådet i 2019 og trådte i kraft
i 2021. Markedsovervågningsforordningen har til hensigt at
højne produktsikkerheden samt sikre bedre
markedsovervågning på det indre marked for produkter,
herunder byggevarer.
2.3.2.
Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
For at fjerne
eventuel tvivl om, hvorvidt social- og boligministeren efter
gældende regler har bemyndigelse til at fastsætte
strafbestemmelser for overtrædelse af
markedsovervågningsforordningen, foreslås det at udvide
ordlyden af byggelovens § 30, stk. 2, 2. pkt., til også
at omfatte markedsovervågning udtrykkeligt.
Med den
foreslåede ændring af byggelovens § 30, stk. 2, 2.
pkt., vil der således indføres udtrykkelig hjemmel
til, at social- og boligministeren også er bemyndiget til at
fastsætte strafbestemmelser i form af bøde efter
markedsovervågningsforordningen.
Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1,
nr. 4.
2.4. Præcisering
af markedsovervågningsbestemmelsen vedrørende
lokaliteter
2.4.1
Gældende ret
Efter de
gældende regler har social- og boligministeren, eller den
offentlige myndighed, der er bemyndiget hertil, som led i
kontrollen efter reglerne udstedt i medfør af byggelovens
§ 31 og § 31 A, hvis det skønnes
nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation
uden retskendelse adgang til kontrol af byggevarer, byggepladser og
lokaliteter, hvor producenter, forhandlere, importører og
øvrige omsætningsled opbevarer byggevarer, og adgang
til alle relevante dokumenter i både fysisk og elektronisk
form. Myndigheden kan ved kontrollen lade sig bistå af
personer, som besidder relevant teknisk indsigt.
Med henblik
på at sikre, at de byggevarer, der anvendes i dansk byggeri,
lever op til de gældende sikkerheds- og sundhedsmæssige
krav, er det afgørende, at der foretages en effektiv
markedskontrol af byggevarer.
Behovet for
kontrolbesøg skal ses i lyset af, at det kan have alvorlige
sikkerheds- og sundhedsmæssige konsekvenser, såfremt
der bliver anvendt byggevarer, der ikke opfylder de gældende
standarder eller krav i byggelovgivningen. Sådanne byggevarer
kan f.eks. indeholde giftige stoffer, som kan have
sundhedsskadelige eller deciderede livsfarlige konsekvenser.
Ligeledes kan ulovlige byggevarer have en manglende bæreevne
og funktionalitet, som i yderste konsekvens kan føre til
sammenstyrtninger. Dette indebærer, at der i visse
tilfælde kan være behov for at skaffe sig adgang og
foretage nærmere undersøgelser - også imod
forhandlerens ønske, og at det bedst egnede middel til at
gennemføre sådanne undersøgelser er uanmeldte
kontrolbesøg.
Markedskontrolordningen administreres i overensstemmelse med
reglerne i lovbekendtgørelse nr. 1121 af 12. november 2019
om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter (herefter retssikkerhedsloven).
Hovedreglen i
retssikkerhedslovens § 5 er, at en part skal underrettes inden
et tvangsindgreb finder sted. Der findes dog en mulighed for at
fravige denne hovedregel, hvis øjemedet med tvangsindgrebets
gennemførelse ville forspildes, hvis forudgående
underretning skulle gives. Denne undtagelse tager først og
fremmest sigte på tilfælde, hvor en myndighed foretager
tvangsindgreb som led i sin kontrol- eller tilsynsvirksomhed.
Kontrolbesøg kan således foretages uvarslet, hvis det
i det konkrete tilfælde efter en konkret vurdering må
antages, at øjemedet ville blive forspildt, såfremt
der skete en forudgående varsling. Varsling vil også
kunne undlades i de tilfælde, hvor det generelt må
antages, at øjemedet ville blive forspildt, såfremt
den pågældende borger eller virksomhed var advaret
forinden.
Med byggelovens
§ 31 B, stk. 1, 1. pkt., er der desuden hjemmel til, at
kontrolenheden har adgang til 1) byggevarer, 2) byggepladser, 3)
lokaliteter og 4) relevante dokumenter. Ved byggevarer
forstås i denne sammenhæng alle varer, der fremstilles
med henblik på at indgå varigt i bygværker,
herunder bygninger og anlægsarbejder.
Ved byggepladser
forstås et sted, hvor et bygværk opføres. Ved
lokaliteter forstås såvel offentligt tilgængelige
eller private steder, hvor byggevarer opbevares eller lignende af
producenter, forhandlere, importører og øvrige
omsætningsled. Som eksempler kan nævnes lagre,
containere og forretningslokaler. Ved relevante dokumenter
forstås ydeevnedeklaration, som er et dokument, der
følger enhver CE-mærket byggevare i medfør af
byggevareforordningen, og dokumenter med angivelse af virksomhedens
omsætning af den pågældende byggevare og
dokumenter med angivelse af, hvilke forhandlere der har aftaget den
pågældende byggevare. Der skal gives adgang til
dokumenter både i fysisk og elektronisk form.
Det er Social-,
Bolig- og Ældreministeriets vurdering, at en lokalitet
også kan være et transportmiddel. Det fremgår dog
ikke udtrykkeligt af gældende bestemmelser om markedskontrol,
at den kontroludøvende myndighed som led i kontrollen af
lokaliteter også har adgang til transportmidler, hvor
opbevaring eller lignende, herunder f.eks. transport, af byggevarer
foregår.
2.4.2.
Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Med henblik
på at sikre, at de byggevarer, der anvendes i dansk byggeri,
lever op til de gældende sikkerheds- og sundhedsmæssige
krav, er det afgørende, at der foretages en effektiv
markedskontrol af byggevarer.
For at fjerne
eventuel tvivl om, hvorvidt transportmidler ligeledes er omfattet
af bestemmelsens ordlyd, indsættes der i byggelovens §
31 B, stk. 1, 1. pkt., at den kontroludøvende myndighed
foruden adgang til kontrol af byggevarer, byggepladser og
lokaliteter ligeledes har adgang til transportmidler, hvor
opbevaring eller lignende, herunder f.eks. transport, af byggevarer
foregår. Med denne præcisering sigtes der desuden efter
at komme så tæt som muligt på
markedsovervågningsforordningens ordlyd i forordningens
præambelbetragtning nummer 38 samt artikel 14, stk. 4, litra
e, hvor transportmidler ligeledes anføres udtrykkeligt som
eksempel på de lokaliteter, hvor den kontroludøvende
myndighed som led i kontrollen kan få adgang til.
For at sikre, at
den kontroludøvende myndighed får mulighed for at
få adgang til alle relevante lokaliteter, hvor opbevaring
eller lignende, herunder f.eks. transport, af byggevarer
foregår, foreslås det at præcisere bestemmelsens
ordlyd til at omfatte "andre lokaliteter" frem for alene at
nævne "lokaliteter". Formålet med denne
præcisering er at understrege i endnu højere grad end
tidligere, at lokaliteter anført i bestemmelsens ordlyd ikke
udgør en udtømmende liste af lokaliteter. Der er
derfor tale om en præcisering.
Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1,
nr. 5.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget
vurderes ikke at have offentlige økonomiske konsekvenser
eller implementeringskonsekvenser.
De syv principper
for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke relevante for
lovforslaget.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget
vurderes ikke at have økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget
vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgere.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget
vurderes ikke at have klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget
vurderes ikke at have miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget
indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til
lovforslag har i perioden fra den 1. juni 2023 til den 30. juni
2023 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet - Advokatsamfundet, Akademisk Arkitektforening,
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation (ABF),
Ankenævnet på Energiområdet, TEKNIQ
Arbejdsgiverne, Astma-Allergi Danmark, BAT-Kartellet, Bips-Byggeri,
Informationsteknologi, Produktivitet og Samarbejde, BL Danmarks
Almene Boliger, Blik- og Rørarbejderforbundet, BOSAM -
Boligforeningernes Sammenslutning i Danmark, Brancheforeningen
Danske Byggecentre, Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og
Energikonsulenter, Brancheforeningen for Storkøkkenudstyr
(BFS), Kooperationen, Byggeskadefonden, Byggeskadefonden vedr.
Bygningsfornyelse, Byggesocietet, Bygherreforeningen,
Bygningsfredningsforeningen (BYFO), Dabyfo - Forum for Danske
Bygningsmyndigheder, DANAK, Dancert - Teknologisk Institut, Danmark
Tekniske Universitet, Institut for Byggeri og Anlæg, Danmarks
Lejerforening, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Brand- og Sikringsteknisk Institut,
Dansk Center for Lys, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk
Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Gasteknisk Center,
Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk Miljøteknologi, Dansk
Standard, Dansk Teater, Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF),
Dansk Varme Service (DVS), Dansk Ventilation Service, Danske
Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Beredskaber, Danske
Bygningskonsulenter, Danske Handicaporganisationer, Danske
Kloakmestre, Danske Lejere, Danske Maskinstationer og
Entreprenører (DM&E), Danske Regioner, Danske Tegl,
Danske Udlejere, DANVA, Den Danske Landinspektørforening,
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, Det
Økologiske Råd, DHI Danmark, DI Dansk Byggeri, DI
Digital, DI Energibranchen, DI Handel, DI Rådgiverne,
Ørsted, E. On Denmark A/S, Ejendomsforeningen Danmark,
DrivkraftDanmark, Energiforum Danmark, Energiservice A/S,
Energitjenesten, Erhvervslejernes Landsorganisation, ETA Danmark
A/S, Eurofins, FABA, APPLiA Danmark, Finans Danmark,
Forbrugerrådet TÆNK, Forbundet Arkitekter og Designere,
FORCE Technology, Foreningen af Danske Kraftvarmemærker,
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen af
Slutbrugere af Energi, Forsikring og Pension, FSR Danske Revisorer,
Glasindustrien, God Adgang, HE-sekretariatet, Evida, Hofor,
Horesta, Hovedstadens Beredskab, SMVdanmark,
Ingeniørforeningen Danmark, Kommunernes Landsforening,
Konstruktørforeningen, KTC - Kommunalteknisk Chefforening,
Københavns Erhvervsakademi, Landbrug & Fødevarer,
Landsbyggefonden, Landsforeningen for Bygnings og Landskabskultur,
Lejernes Landsorganisation, LO, Maskinmestrenes Foreningen, Molio -
Byggeriets Videncenter, NGF Nature Energy, Nævnenes Hus,
Nævnenes Hus - Byggeklageenheden, Nævnenes Hus -
Planklagenævnet, Miljø- og
Fødevareklagenævnet, Plastindustrien, Praktiserende
Landinspektørers Forening, Realdania, Rambøll,
Rørforeningen, Rådet for Bæredygtigt Byggeri,
Byens Ejendom, Seges, SikkerhedsBranchen, Skorstensfejerlauget,
BUILD (tidl. Statens Byggeforskningsinstitut),
Statikeranerkendelsesudvalget, Stålcentrum, SYD Energi,
Syddansk Universitet, Tekniq Installatørernes Organisation,
Teknologisk Institut, Teleindustrien, Træinformation,
Brancheforeningen for bygningssagkyndige og energikonsulenter,
VarmeIsoleringsForeningen (VIF), Varmepumpefabrikantforeningen,
VELTEK, Vindmølleindustrien, Vinduesindustrien - Wind
Denmark, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet.
| 10. Sammenfattende
skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen EU-retlige aspekter | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej | | X | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Det fremgår af lovtidendeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1098 af 10. august 2016 om udgivelsen
af en Lovtidende, at blandt andet love og bekendtgørelser
skal indføres i Lovtidende, og at Lovtidende er den bindende
bekendtgørelsesform for de retsforskrifter, der er omfattet
af lovtidendelovens kundgørelsesordning. Kravet om optagelse
i Lovtidende kan fraviges ved lov, når der fastættes en
alternativ kundgørelsesmåde.
Efter det foreslåede § 6 E, stk. 1, 1. pkt., kan social- og
boligministeren fastsætte regler om, at nærmere angivne
tekniske specifikationer, som der henvises til i regler fastsat i
medfør af denne lov, ikke indføres i Lovtidende.
Det vil betyde, at sådanne tekniske
specifikationer ikke indføres i Lovtidende.
Efter det foreslåede § 6 E, stk. 1, 2. pkt., fastsætter social- og boligministeren
endvidere regler om, hvordan oplysning om indholdet af
sådanne tekniske specifikationer kan opnås.
Det vil betyde, at hvis social- og
boligministeren fastsætter regler om, at tekniske
specifikationer undtages fra kundgørelse i Lovtidende, vil
ministeren også fastsætte regler om, hvordan der
herefter opnås tilgang til tekniske specifikationer. Der vil
f.eks. kunne fastsættes regler om, at specifikationerne kan
tilgås uden betaling hos den pågældende myndighed
og på biblioteker landet over, og at specifikationerne
derudover vil kunne rekvireres mod betaling hos
rettighedshaver.
Efter det foreslåede § 6 E, stk. 2, kan social- og
boligministeren fastsætte regler om, at tekniske
specifikationer, som ikke indføres i Lovtidende, jf. §
6 E, stk. 1, skal være gældende, selv om de ikke
foreligger på dansk.
Det vil betyde, at tekniske specifikationer
affattet på andre sprog end dansk, som ikke indføres i
Lovtidende, undtages fra den almindeligt gældende
forudsætning om, at forskrifter skal udfærdiges
på dansk. Dette er begrundet i, at det ofte er fagligt
nødvendigt af hensyn til tekniske og sproglige nuancer m.v.,
at de tekniske specifikationer anvendes på originalsproget
(typisk engelsk).
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
2
Efter byggelovens § 8, stk. 1, nr. 4, kan
der i bekendtgørelsen om bygningsreglementet
fastsættes regler om mindsteafstand for bebyggelse til skel
mod anden grund eller sti, men det vurderes, at der på
nuværende tidspunkt er tvivl om, hvorvidt der også kan
fastsættes regler om mindsteafstand for bebyggelse mod
vej.
Bestemmelsen er en del af de
bebyggelsesregulerende bestemmelser, som senest blev moderniseret
ved lov nr. 228 af 31. marts. 2001 om ændring af byggeloven.
Af bemærkningerne til lovforslaget, jf. Folketingstidende
2000-01, tillæg A, side 167, fremgår det, at der
tidligere i byggeloven var faste krav til bebyggelsens afstand til
naboskel og sti. Bestemmelsen blev med vedtagelsen af lovforslaget
i stedet udformet som en bred bemyndigelse med henblik på
senere at kunne fastsætte andre afstandskrav i medfør
af bemyndigelsen. Det fremgår dog ikke entydigt, at
bestemmelsen også kan omfatte et krav om mindsteafstand til
vej.
I bygningsreglementet har der herefter
været indført et krav om mindsteafstand til vej,
hvilket dog blev ændret per 1. januar 2021, da der var
opstået tvivl om, hvorvidt den eksisterende hjemmel kunne
rumme et krav om en bygnings afstand mod vej. I forbindelse med
høringen over ændringen af bygningsreglementet, der
forløb i perioden fra 8. oktober 2020 til 5. november 2020,
foreslog flere af høringsparterne, at der blev
tilføjet hjemmel i byggeloven til at fastholde kravet som
hidtil.
Det foreslås, at byggelovens § 8, stk. 1, nr. 4, ændres,
således at det entydigt fremgår, at bestemmelsen
også omfatter mindsteafstand for bebyggelse mod vej.
Det betyder, at det herefter vil være
muligt at fastlægge afstandskrav for bebyggelse mod vej med
en ændring af bekendtgørelsen om
bygningsreglementet.
Bestemmelsen forventes at blive
udmøntet således, at der udstedes regler, der er
sammenlignelige med det, der var gældende frem til per 1.
januar 2021. Det vil fortsat være således, at
bestemmelsen skal forstås som en bred bemyndigelse til at
fastsætte regler om mindsteafstand, herunder hvordan denne
afstand skal bedømmes. Ved udmøntning vil de
nærmere betingelser blive fastlagt.
Det bemærkes, at bestemmelsen ikke
finder anvendelse i tilfælde, hvor der om det
pågældende forhold er fastsat regler i en lokalplan
eller en byplanvedtægt, jf. byggelovens § 8, stk. 4.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
3
Der henvises i byggelovens § 25 E, stk.
3, 1. pkt., § 25 F, stk. 1-3, og § 25 F, stk. 4 til den
daværende Trafik- og Byggestyrelse.
Efter det foreslåede § 25 E, stk. 3, 1. pkt., § 25 F, stk.
1-3, og § 25 F, stk. 4, 2.
pkt., ændres betegnelsen til Social- og
Boligstyrelsen, hvilket blandt andet følger af den kongelige
resolution af 15. december 2022, hvor myndighedskompetencen senest
er ressortflyttet.
Der er således tale om redaktionelle
ændringer.
Til nr.
4
I medfør af § 30, stk. 2, 2. pkt.,
kan social- og boligministeren fastsætte bestemmelser om
straf af bøde for overtrædelse af De Europæiske
Fællesskabers forordninger og direktiver om byggevarer og om
bygningers energiforhold og lignende bygningsrelaterede
bestemmelser. Dette betyder, at der blandt andet kan
fastsættes bødestraf for overtrædelse af
byggevareforordningen, herunder de bestemmelser i
byggevareforordningen, som henviser til forordningen om kravene til
akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med
markedsføring af produkter.
Bestemmelsen er på nuværende
tidspunkt udmøntet i markedskontrolbekendtgørelsen
med en strafbestemmelse, der henviser direkte til
byggevareforordningen.
Bestemmelsen blev indført i byggeloven
i 2018. I lovbemærkningerne hertil nævnes det, at det
under udarbejdelsen af bestemmelsen blev skønnet
hensigtsmæssigt, at der blev taget højde for en
eventuel udstedelse af nye EU-regler på området, og
derfor blev bestemmelsen formuleret bredt. Bestemmelsen vurderes
derfor også at omfatte bøde for overtrædelse af
markedsovervågningsforordningen.
Efter det foreslåede § 30, stk. 2, 2. pkt., præciseres
det således, at markedsovervågning af byggevarer
også omfattes af bestemmelsens ordlyd.
Denne præcisering foreslås for at
sikre udtrykkelig hjemmel til, at social- og boligministeren har
bemyndigelse til at kunne fastsætte regler om straf i form af
bøde for overtrædelse af
markedsovervågningsforordningen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
5
I medfør af § 31 B, stk. 1, har
social- og boligministeren, eller den offentlige myndighed, der er
bemyndiget hertil, som led i kontrollen efter reglerne udstedt i
medfør af byggelovens § 31 og § 31 A, hvis det
skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig
legitimation uden retskendelse adgang til kontrol af byggevarer,
byggepladser og lokaliteter, hvor producenter, forhandlere,
importører og øvrige omsætningsled opbevarer
byggevarer, og adgang til alle relevante dokumenter i både
fysisk og elektronisk form. Myndigheden kan ved kontrollen lade sig
bistå af personer, som besidder relevant teknisk indsigt.
Bestemmelsen vurderes også at omfatte transportmidler som del
af begrebet "lokaliteter".
Efter det foreslåede § 31 B, stk. 1, 1. pkt., vil det
udtrykkeligt fremgå, at transportmidler og andre lokaliteter,
hvor producenter, forhandlere, importører og øvrige
omsætningsled opbevarer og transporterer byggevarer er
omfattet af bestemmelsen.
Med denne præcisering sigtes der efter
at komme så tæt som muligt på
markedsovervågningsforordningens ordlyd i forordningens
præambelbetragtning nummer 38 samt artikel 14, stk. 4, litra
e, hvor transportmidler ligeledes anføres udtrykkeligt som
eksempel på de lokaliteter, hvor den kontroludøvende
myndighed som led i kontrollen kan få adgang til.
Det betyder, at den udøvende
kontrolmyndighed også kan få adgang til
transportmidler, hvor opbevaring eller lignende, herunder f.eks.
transport, af byggevarer foregår, uden retskendelse,
således at muligheden for at stoppe salget og distributionen
af ulovlige varer styrkes.
Det foreslås endvidere, at ordlyden af
byggelovens § 31 B, stk. 1, 1. pkt., i forhold til udtrykket
"lokaliteter" ligeledes præciseres således, at
bestemmelsens ordlyd fremover omfatter "andre lokaliteter" frem for
alene at nævne udtrykket "lokaliteter".
Denne præcisering foreslås for at
sikre, at den kontroludøvende myndighed får mulighed
for at få adgang til alle relevante lokaliteter, hvor
opbevaring eller lignende, herunder f.eks. transport, af byggevarer
foregår. Formålet hermed er at understrege i endnu
højere grad end tidligere, at lokaliteter anført i
bestemmelsens ordlyd ikke udgør en udtømmende liste
af lokaliteter. Der er derfor tale om en præcisering.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
6
Der henvises i byggelovens § 31 B, stk.
5, til daværende Trafik- og Byggestyrelsen.
Efter det foreslåede § 31 B, stk. 5, ændres betegnelsen
til markedsovervågningsmyndigheden.
Ændringen skal afspejle, at
markedsovervågning af byggevarer ikke længere varetages
af den daværende Trafik- og Byggestyrelse.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde
i kraft den 1. januar 2024.
Da byggeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1178 af 23. september 2016 med senere ændringer, ikke
gælder for Færøerne og Grønland og ikke
kan sættes i kraft for disse landsdele, jf. byggelovens
§ 34, gælder loven heller ikke for Færøerne
og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I byggeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1178 af 23. september 2016, som ændret senest ved lov nr.
679 af 3. juni 2023, foretages følgende
ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 6 D indsættes: »§ 6 E.
Social- og boligministeren kan fastsætte regler om, at
nærmere angivne tekniske specifikationer, der henvises til i
regler fastsat i medfør af denne lov, ikke indføres i
Lovtidende. Ministeren fastsætter i den forbindelse regler
om, hvordan oplysning om indholdet af sådanne tekniske
specifikationer kan opnås. Stk. 2. Social-
og boligministeren kan fastsætte regler om, at tekniske
specifikationer, som ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1,
skal være gældende, selv om de ikke foreligger på
dansk.« | | | | § 8.
Transport- og bygningsministeren kan fastsætte regler
om 1-3) … 4) mindsteafstand for bebyggelse til skel mod
anden grund eller sti. | | 2. I § 8, stk. 1, nr. 4, indsættes
efter »sti«: »samt mindsteafstand for bebyggelse
mod vej«. | | | | § 25
E…. Stk.
2…. Stk. 3. Undlader
et forsikringsselskab at forestå gennemførelsen af
eftersyn efter stk. 1 og regler fastsat i medfør af stk. 4,
kan Trafik- og Byggestyrelsen rekvirere et eftersyn på
forsikringsselskabets regning. Dette gælder dog ikke, hvis
forsikringsselskabet kan godtgøre, at den manglende
gennemførelse af eftersyn og udarbejdelse af elektronisk
oversigt skyldes forhold hos bygningsejeren. Der er udpantningsret
for beløbet. Stk.
4…. | | 3. I § 25 E, stk. 3, 1. pkt., § 25 F, stk. 1-3,
og § 25 F, stk. 4, 2. pkt., ændres »Trafik-
og Byggestyrelsen« til: »Social- og
Boligstyrelsen«. | | | | § 25 F.
Trafik- og Byggestyrelsen indsamler, kontrollerer og organiserer
oplysninger fra eftersynene, jf. § 25 E. Stk. 2.
Forsikringsselskaberne indsender oplysninger om eftersyn efter
§ 25 E og skadesudbedring efter § 25 B, stk. 2, til
Trafik- og Byggestyrelsen. Stk. 3.
Forsikringsselskaberne indbetaler et gebyr til dækning af
Trafik- og Byggestyrelsens udgifter til bearbejdning af oplysninger
om eftersyn og kontrol i medfør af de i stk. 4 fastsatte
regler. Stk. 4.
Transport- og bygningsministeren kan fastsætte regler om
forsikringsselskabernes oplysningspligt og indbetalingspligt efter
stk. 2 og 3. Transport- og bygningsministeren kan endvidere
fastsætte regler om Trafik- og Byggestyrelsens indsamling,
kontrol og organisering af oplysningerne efter stk. 1 og om Trafik-
og Byggestyrelsens bearbejdning og offentliggørelse af
oplysningerne fra eftersynene. Stk. 5…. | | | | | | §
30… Stk. 2. I de
bestemmelser, der udfærdiges af transport- og
bygningsministeren i medfør af loven, kan fastsættes
straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i
forskrifterne. Transport-, bygnings- og boligministeren kan
endvidere fastsætte bestemmelser om straf af bøde for
overtrædelse af De Europæiske Fællesskabers
forordninger og direktiver om byggevarer og om bygningers
energiforhold og lignende bygningsrelaterede bestemmelser. Stk.
3. -5…. | | 4. I § 30, stk. 2, 2. pkt., indsættes efter
»byggevarer«: »samt markedsovervågning
heraf«. | | | | § 31 B.
Transport- og bygningsministeren, eller den offentlige myndighed,
der er bemyndiget hertil, har som led i kontrollen efter reglerne
udstedt i medfør af § 31 og § 31 A, hvis det
skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig
legitimation uden retskendelse adgang til kontrol af byggevarer,
byggepladser og lokaliteter, hvor producenter, forhandlere,
importører og øvrige omsætningsled opbevarer
byggevarer, og adgang til alle relevante dokumenter i både
fysisk og elektronisk form. Myndigheden kan ved kontrollen lade sig
bistå af personer, som besidder relevant teknisk
indsigt. Stk.
2. -4…. Stk. 5.
Transport- og bygningsministeren kan fastsætte regler om, at
ethvert led i omsætningen af byggevarer skal yde Trafik- og
Byggestyrelsen og personer, der er særligt bemyndigede
hertil, jf. § 31 A, stk. 1, bistand ved forsendelse af
prøver og afholde udgifterne herved. | | 5. I § 31 B, stk. 1, 1. pkt., ændres »og lokaliteter,
hvor producenter, forhandlere, importører og øvrige
omsætningsled opbevarer byggevarer« til: »,
transportmidler og andre lokaliteter, hvor producenter,
forhandlere, importører og øvrige omsætningsled
opbevarer og transporterer byggevarer«. | | | | | | | | | | | | | 6. I § 31 B, stk. 5, ændres
»Trafik- og Byggestyrelsen« til:
»markedsovervågningsmyndigheden«. | | | | |
|