L 48 Forslag til lov om ændring af lov om valg til Folketinget og forskellige andre love og om ophævelse af lov om midlertidig videreførelse af rettigheder efter lov om kommunale og regionale valg og lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet i forbindelse med Det Forenede Kongeriges udtræden af Den Europæiske Union.

(Modernisering af rammerne for valg og lokaldemokrati m.v.).

Af: Indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V)
Udvalg: Indenrigsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 05-10-2023

Fremsættelse: 05-10-2023

Skriftlig fremsættelse (5. oktober 2023)

20231_l48_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (5. oktober 2023)

Indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om valg til Folketinget og forskellige andre love og om ophævelse af lov om midlertidig videreførelse af rettigheder efter lov om kommunale og regionale valg og lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet i forbindelse med Det Forenede Kongeriges udtræden af Den Europæiske Union (Modernisering af rammerne for valg og lokaldemokrati m.v.)

(Lovforslag nr. L 48)

Formålet med lovforslaget er at modernisere og forbedre rammerne for valg og lokaldemokrati.

Ændringerne i valglovgivningen består for det første i, at vælgere, der flytter til en ny kommune i den sidste uge før et kommunal- og regionalvalg, fremover bevarer deres valgret i fraflytningskommunen.

For det andet foreslås det at ændre kravet til stillerunderskrifter for nye kandidatlister, der ønsker at stille op til regionsrådsvalg, så det bedre afspejler vælgertallet i de enkelte regioner.

For det tredje foreslås det at forenkle reglerne for opstilling til kommunal- og regionalvalg ved at afskaffe mulighederne for at indgå listeforbund og have ens listebetegnelser, hvilket i praksis ikke bliver brugt af partierne.

For det fjerde foreslås det at gennemføre en række forenklinger af brevstemmeproceduren, der bl.a. har til formål at lette kommunernes håndtering af brevstemmerne og i sidste ende sikre, at flest mulige brevstemmer bliver gyldige og kan tælles med. Det foreslås bl.a., at man kan brevstemme fra udskrivelsen af folketingsvalg modsat i dag, hvor man kan brevstemme fra den 21. dag før valgdagen, uanset hvornår valget er udskrevet.

For det femte foreslås det at forenkle reglerne for stemmesedlernes udarbejdelse og udseende med henblik på at undgå fejl på stemmesedlerne.

For det sjette foreslås det at lempe reglerne for bedømmelse af stemmesedler, så færre stemmesedler bedømmes som ugyldige.

For det syvende foreslås det at afskaffe pligten for Indenrigs- og Sundhedsministeriet og kommunerne til at indrykke annoncer i dagbladene om, at der er valg, og at vælgerne vil modtage valgkort.

For det ottende foreslås det at give indenrigs- og sundhedsministeren bemyndigelse til at bekendtgøre antallet af danske medlemmer, der efter EU-retten skal vælges til Europa-Parlamentet.

For det niende foreslås det at give indenrigs- og sundhedsministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om, at danske myndigheder bistår Ukraine med at afholde valg og folkeafstemninger i Danmark.

For det tiende foreslås det at ophæve den midlertidige lov, der giver valgret til Europa-Parlamentsvalg i Danmark for britiske statsborgere, der har haft uafbrudt bopæl i Danmark siden Brexit den 31. januar 2020.

De foreslåede ændringer i reglerne om kommunernes og regionernes styrelse er for det første, at der gives mulighed for i særlige tilfælde at afholde ekstraordinære møder i kommunalbestyrelser og regionsråd som virtuelle møder.

For det andet foreslås det, at reglerne om adgangen for medlemmer af en kommunalbestyrelse eller et regionsråd til at vælge vederlæggelse i form af dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste ændres således, at den enkelte kommunalbestyrelse eller det enkelte regionsråd fremover kan beslutte, om ordningen med vederlæggelse for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste skal være gældende i den pågældende kommune eller den pågældende region. Det foreslås desuden at gøre det muligt for kommunalbestyrelsen eller regionsrådet at stille krav om fremlæggelse af revisorerklæring som dokumentation for den tabte arbejdsfortjeneste.

For det tredje foreslås det at sikre, at kommunal- og regionalpolitikere fra andre lande, der arbejder i Danmark, kan opnå ret til fravær fra arbejdet i Danmark, og at de er beskyttet mod afskedigelse fra arbejdet i Danmark begrundet i et kommunal- eller regionalpolitisk hverv i andre lande.

For det fjerde foreslås det at indføre et forbud mod anbringelse af kommuners og regioners midler i alternative investeringsfonde, så retstilstanden for så vidt angår kommuners og regioners anbringelse af midler på dette punkt føres tilbage til, hvad der var gældende forud for Justitsministeriets udstedelse af den seneste bekendtgørelse om anbringelse af fondes midler.

For det femte foreslås det at give indenrigs- og sundhedsministeren adgang til efter drøftelse med KL at fastsætte nærmere regler for vederlæggelse af medlemmerne af de styrende organer for kommunale fællesskaber baseret på objektive kriterier.

Derudover indeholder lovforslaget en række mindre sproglige moderniseringer, konsekvensrettelser som følge af anden ændret lovgivning og lovtekniske præciseringer.

Idet jeg i øvrigt tillader mig at henvise til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.