Betænkning afgivet af
Indenrigsudvalget den 5. december 2023
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget. Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 3. Dansk Folkepartis medlem af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 1 og 2.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og NB) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med det af
indenrigs- og sundhedsministeren stillede ændringsforslag.
Flertallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 1 og 2.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (NB) vil ved 3.
behandling redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre
for sin stilling til de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget så gerne, at man bibeholdt nummereringen af
kandidater på stemmesedlerne ved kommunal- og regionalvalg,
som det også er blevet påpeget i høringssvarene.
SF vil imidlertid stemme for lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget
støtter lovforslaget, men har en betænkelighed:
Både den nuværende regel om afgivelse af brevstemmer og
den foreslåede kan være problematisk, da ikke alle
partier, som deltager i valget, nødvendigvis er godkendt
på tidspunktet for valgudskrivelsen. Fristen for nye partier
er 15 dage før valgdagen. Det ville være bedre, hvis
brevstemmeafgivningen afventede dette tidspunkt.
Desuden er forslaget om at afskaffe numre
på stemmesedlerne ved partilisteopstilling til kommunal- og
regionalvalg i orden, men vælgerne bør et eller andet
sted kunne se, hvilken opstillingsform de enkelte partier anvender.
Det kan i en bekendtgørelse fremgå, at det skal ske
ved opslag i stemmelokalet.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget er
bekymret for, at europæiske partier, som er
repræsenterede i Europa-Parlamentet gennem folkevalgte i
andre EU-lande end Danmark, mister klageadgangen, hvis det
foreslåede § 2, nr. 4, vedtages. Derfor vil ALT stille
et ændringsforslag uden for betænkningen, der fjerner
denne lovændring. Herudover vil ALT opfordre indenrigs- og
sundhedsministeren til at bygge et digitaliseret system for
stillerunderskrifter og kandidatanmeldelse. Digital underskrift vil
dels gøre det langt mere sikkert for den enkelte stiller
eller kandidat, dels gøre administrationen med
kandidatanmeldelse væsentligt lettere og samtidig mindske
risikoen for fejl.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(DF):
1)
Efter nr. 9 indsættes:
»01. I §
53 indsættes som stk.
2:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen må ikke ved brug af valgbusser tage imod
brevstemmer i parallelsamfund. Ved valgbusser forstås mobile
enheder, der kan anvendes som mobile brevstemmesteder, eksempelvis
busser, campingvogne, skurvogne, telte m.v.««
[Forbud mod brug af valgbusser i
parallelsamfund]
Til § 3
2)
Efter nr. 32 indsættes:
»01. I §
59 indsættes som stk.
2:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen må ikke ved brug af valgbusser tage imod
brevstemmer i parallelsamfund. Ved valgbusser forstås mobile
enheder, der kan anvendes som mobile brevstemmesteder, eksempelvis
busser, campingvogne, skurvogne, telte m.v.««
[Forbud mod brug af valgbusser i
parallelsamfund]
Til § 11
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
3) I
stk. 3 ændres »§ 3,
nr. 6« til: »§ 3, nr. 7«.
[Korrektion af henvisning]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Formålet med bestemmelserne er at
forbyde brugen af valgbusser ved brevstemmeafgivning i
parallelsamfund.
Kommunalbestyrelsen må dermed fortsat
gøre brug af valgbusser ved brevstemmeafgivningen, men disse
må ikke bruges til at tage imod brevstemmer i
parallelsamfund.
Valgbusser er i bestemmelserne defineret
som mobile enheder, der kan anvendes som mobile brevstemmesteder,
eksempelvis busser, campingvogne, skurvogne, telte m.v.
Parallelsamfund er aktuelt defineret i
§ 61 a, stk. 2, jf. stk. 1, i almenboligloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1877 af 27. september 2021, som
ændret ved § 1 i lov nr. 2157 af 27. november 2021. Ved
et parallelsamfund forstås således aktuelt et
boligområde, hvor andelen af indvandrere og efterkommere fra
ikkevestlige lande overstiger 50 pct., og hvor mindst to af
følgende kriterier er opfyldt:
1) Andelen af
beboere i alderen 18-64 år, der er uden tilknytning til
arbejdsmarked eller uddannelse, overstiger 40 pct. opgjort som
gennemsnittet over de seneste 2 år.
2) Andelen af
beboere dømt for overtrædelse af straffeloven,
våbenloven eller lov om euforiserende stoffer udgør
mindst tre gange landsgennemsnittet opgjort som gennemsnittet over
de seneste 2 år.
3) Andelen af
beboere i alderen 30-59 år, der alene har en
grundskoleuddannelse, overstiger 60 pct.
4) Den
gennemsnitlige bruttoindkomst for skattepligtige i alderen 15-64
år i området eksklusive uddannelsessøgende
udgør mindre end 55 pct. af den gennemsnitlige
bruttoindkomst for samme gruppe i regionen.
Social- og boligministeren
offentliggør den 1. december hvert år, hvilke
boligområder der opfylder de ovennævnte
betingelser.
Forbuddet mod brugen af valgbusser ved
brevstemmeafgivning i parallelsamfund vil gælde ved
folketingsvalg, europaparlamentsvalg, jf. henvisningen til
folketingsvalglovens kapitel 8 i europaparlamentsvalglovens §
26, stk. 1, kommunale og regionale valg, landsdækkende
folkeafstemninger, jf. henvisningen til folketingsvalglovens
kapitel 8 i folketingsvalglovens § 100, stk. 1, og bindende
kommunale folkeafstemninger, jf. den kommunale og regionale
valglovs § 105 h, jf. § 59.
Til nr. 3
Det følger af lovforslagets §
11, stk. 3, at regler fastsat i medfør af § 8, stk. 5,
i lov om kommunale og regionale valg, jf. lovbekendtgørelse
nr. 295 af 7. marts 2022, forbliver i kraft, indtil de
ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i
medfør af § 8, stk. 6, jf. denne lovs § 3, nr.
6.
Som det fremgår af
bemærkningerne til bestemmelsen i § 11, stk. 3, skal der
rettelig henvises til § 3, nr. 7. Det foreslås derfor
med ændringsforslaget at ændre henvisningen fra
»§ 3, nr. 6« til »§ 3, nr.
7«.
Der er alene tale om en korrektion af
redaktionel karakter.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober
2023 og var til 1. behandling den 26. oktober 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Indenrigsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
indenrigs- og sundhedsministeren sendte den 30. juni 2023 dette
udkast til udvalget, jf. INU alm. del - bilag 31
(folketingsåret 2022-23, 2. samling). Den 5. oktober 2023
sendte indenrigs- og sundhedsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
4 spørgsmål til indenrigs- og sundhedministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Annette Lind (S)
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius
(S) Henrik Møller (S) Thomas Monberg (S) Kim Aas (S) Malte
Larsen (S) Lars Christian Lilleholt (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Anni Matthiesen (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Rosa Eriksen (M)
Jan Carlsen (M) nfmd. Dennis
Flydtkjær (DD) Kristian Bøgsted (DD) Lars-Christian
Brask (LA) Jens Meilvang (LA) Lise Bertelsen (KF) Helle Bonnesen
(KF) Kim Edberg Andersen (NB) Mikkel Bjørn (DF) Theresa Berg
Andersen (SF) fmd. Kirsten
Normann Andersen (SF) Sigurd Agersnap (SF) Jette Gottlieb (EL)
Lotte Rod (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Moderaterne (M) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 3 | |