Skriftlig fremsættelse (5. oktober
2023)
Indenrigs- og
sundhedsministeren (Sophie Løhde):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter og sundhedsdatavidenskabelige
forskningsprojekter og sundhedsloven (Smidigere rammer for
sundhedsforskning og mere information og selvbestemmelse til
patienter og forsøgspersoner m.v.)
(Lovforslag nr. L 45)
Lovforslaget indeholder 8 elementer, som
samlet og helt overordnet skal bidrage til smidigere rammer for
sundhedsforskning, mere information og selvbestemmelse til
patienter og forsøgspersoner og transparens omkring
forskning i kunstig intelligens. Herudover vil lovforslaget skulle
sikre hjemmel til komitesystemets anmeldelsesdatabase og
Sundhedsdatastyrelsens overvågnings- og analysefunktioner i
sundhedsvæsenet.
For det første forslås det, at
National Videnskabsetisk Komité kan give tilladelse til
sundhedsdatavidenskabelige forskningsprojekter, hvor der kan
forskes i realtidsdata. Forskere vil dermed både kunne forske
i historiske data, der allerede er genereret på tidspunktet
for projektets godkendelse, og realtidsdata, der er fremkommet
efter godkendelsen. Dette vil være til gavn i de
tilfælde, hvor en forsker ønsker at udvikle og
forbedre en algoritme inden for et sundhedsdatavidenskabeligt
forskningsprojekt.
For det andet foreslås det at
forenkle rammerne for kliniske lav-risikostudier, der tager sigte
på at indhente viden om den mest virksomme behandling af
allerede ibrugtagne standardbehandlinger i sundhedsvæsenet.
Det er formålet med forslaget at understøtte det
lærende sundhedsvæsen og sikre mere evidensbaseret
patientbehandling i sundhedsvæsenet.
For det tredje foreslås det, at den
kompetente videnskabsetiske komité i forbindelse med
ansøgninger om dispensation fra samtykke til
biobankforskning, der indebærer omfattende kortlægning
af arvemassen, vil kunne stille vilkår om, at den
forsøgsansvarlige informerer forsøgspersonerne om, at
det konkrete forskningsprojekt finder sted, herunder hvilke
muligheder forsøgspersonen har for at fravælge at
deltage i det konkrete forskningsprojekt. Det er hensigten med
forslaget at sikre større transparens og selvbestemmelse i
forbindelse med biobankforskning ved at tilpasse reglerne om
dispensation fra samtykke, så patienter og
forsøgsdeltagere får mere information om den
forskningsmæssige brug af det biologiske materiale, der
indsamles i forbindelse med deres behandling.
For det fjerde foreslås det at sikre
hjemmel til, at Nationalt Center for Etik stiller en
anmeldelsesdatabase til rådighed for komitésystemet og
forsøgsansvarlige, og at oplysninger, der indgives i
forbindelse med anmeldelse til databasen, kan videregives til
Nationalt Forsøgsoverblik. Det er hensigten, at oplysninger
om godkendte interventionsforsøg fremover skal videregives
fra anmeldelsesdatabasen til Nationalt Forsøgsoverblik med
henblik på at give læger, patienter og
pårørende mulighed for at søge efter
forsøg, der kunne være relevante at deltage i.
For det femte foreslås det at
indføre en bestemmelse i komitéloven om transparens
om økonomiske interesser i forskningsprojekter, der
vedrører kunstig intelligens, hvorefter den kompetente
videnskabsetiske komité skal påse, at den
forskningsansvarlige ikke påvirkes på utilbørlig
vis. Det er formålet med forslaget at sikre transparens om de
økonomiske interesser, der kan være i
sundhedsdatavidenskabelige forskningsprojekter, der omhandler
udviklingen af beslutningsstøttesystemer (kunstig
intelligens).
For det sjette foreslås det at
smidiggøre rammerne for hypotesegenererende
forskningsprojekter, hvor man ikke på forhånd kan
opstille en konkret hypotese ved anmeldelse af forskningsprojektet.
Hypotesegenererende forskning kan bringe ny indsigt i menneskets
biologi og sygdomsmekanismer til gavn for patienterne.
For det syvende foreslås det, at den
kompetente videnskabsetiske komité i forbindelse med den
videnskabsetiske bedømmelse af et sundhedsdatavidenskabeligt
forskningsprojekt, der omhandler sensitive bioinformatiske
genomdata, kan stille vilkår om, at den forskningsansvarlige
informerer forskningsdeltagerne om, at det konkrete
forskningsprojekt finder sted, herunder hvilke muligheder
forskningsdeltageren har for at fravælge at deltage i
projektet. Det er formålet med forslaget at sikre, at
patienter og forskningsdeltagere får mere information om den
forskningsmæssige brug af genomdata, herunder information om,
hvordan de kan fravælge forskningen.
For det ottende foreslås det at
præcisere Sundhedsdatastyrelsens myndighedsopgaver i
sundhedsloven, så det fremgår, at Sundhedsdatastyrelsen
varetager overvågnings- og analyseopgaver med henblik
på at understøtte styrelsens øvrige opgaver,
herunder sikre sammenhængende data og fremme
informationssikkerheden i sundhedssektoren.
Idet jeg i øvrigt tillader mig at
henvise til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal
jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings
velvillige behandling.