Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 7. december 2023
Forslag
til
Lov om ændring af lov om videnskabsetisk
behandling af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter og
sundhedsdatavidenskabelige forskningsprojekter og sundhedsloven
(Smidigere rammer for sundhedsforskning og
mere information og selvbestemmelse til patienter og
forsøgspersoner m.v.)
§ 1
I lov om videnskabsetisk behandling af
sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter og
sundhedsdatavidenskabelige forskningsprojekter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1338 af 1. september 2020, som
ændret bl.a. ved § 37 i lov nr. 620 af 8. juni 2016,
§ 19 i lov nr. 1853 af 9. december 2020 og § 3 i lov nr.
98 af 25. januar 2022 og senest ved § 3 i lov nr. 699 af 24.
maj 2022, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, nr. 3, ændres
»sensitive bioinformatiske data« til: »allerede
genererede og løbende genererede sensitive bioinformatiske
data«.
2.
Efter § 5 indsættes:
Ȥ 5 a. Ved anmeldelse
af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter efter § 14 kan
den kompetente videnskabsetiske komité tillade, at der i
kliniske lavrisikostudier med sammenligning af ibrugtagne
standardbehandlinger ikke indhentes informeret samtykke efter
kravene i §§ 3-5, hvis følgende betingelser er
opfyldt:
1) Projektet er
et klinisk lavrisikostudie, der ikke omfatter intervention ud over
standardbehandlinger af de inkluderede forsøgspersoner.
2) Det kliniske
lavrisikostudies metodologi kræver, at der er udpeget grupper
af forsøgspersoner til at modtage forskellige
standardbehandlinger (klyngeforsøg).
3) Det begrundes
i forsøgsprotokollen, hvorfor der ikke indhentes informeret
samtykke efter kravene i §§ 3-5.
4) Den
potentielle forsøgsperson modtager skriftlig information i
overensstemmelse med det, der er fastsat i
forsøgsprotokollen, inden forsøgspersonen inkluderes
i studiet.
5) Det
fremgår af informationen, der udleveres til den potentielle
forsøgsperson, at vedkommende til enhver tid kan vælge
ikke at indgå i studiet eller kan udtræde af dette,
uden at det påvirker retten til nuværende eller
fremtidig behandling eller andre rettigheder, som vedkommende
måtte have.
6) Den
potentielle forsøgsperson gør ikke indsigelse mod at
deltage i studiet efter at være blevet informeret.
Stk. 2. Den
kompetente videnskabsetiske komité kan fastsætte
vilkår om, at den
forsøgsansvarlige løbende skal stille information til
rådighed for forsøgspersonerne om virkningen, herunder
sikkerheden, ved den pågældende standardbehandling, i
det omfang det har væsentlig helbredsmæssig betydning
for forsøgspersonerne.
Stk. 3. Den
forsøgsansvarlige skal opbevare alle indsigelser og
oplysninger om udtrædelser af studiet og sikre, at der ikke
indhentes data til forskningen vedrørende personer, der ikke
ønsker at deltage i eller er udtrådt af projektet.
Stk. 4.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere
regler om de forhold, der er nævnt i stk. 1-3, herunder om
opbevaring af indsigelser m.v., og om indholdet, karakteren og
omfanget af den skriftlige information, som
forsøgspersonerne skal modtage efter stk. 1, og den
information, som den forsøgsansvarlige skal stille til
rådighed for forsøgspersonerne efter stk.
3.«
3. I
§ 10 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2. I
forbindelse med en fravigelse efter stk. 1 kan den kompetente
videnskabsetiske komité, når forskningsprojektet
vedrører omfattende kortlægning af arvemassen,
fastsætte vilkår om, at den forsøgsansvarlige
informerer forsøgspersonerne om, at det konkrete
forskningsprojekt finder sted, herunder hvilke muligheder
forsøgspersonen har for at udtræde af projektet.
Komitéen kan i den forbindelse stille nærmere krav til
form og indhold af den information, der skal gives efter 1.
pkt.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
4. I
§ 15 indsættes som stk. 8:
»Stk. 8.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at
sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter efter § 5 a, stk.
1, skal anmeldes til De Videnskabsetiske Medicinske
Komitéer.«
5. Overskriften til kapitel 5 a affattes
således:
»Kapitel 5 a
Den videnskabsetiske
bedømmelse af sundhedsdatavidenskabelige forskningsprojekter
og af hypotesegenererende studier i sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter eller sundhedsdatavidenskabelige
forskningsprojekter«.
6. I
§ 21 b indsættes efter stk.
2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Ved anmeldelse af et sundhedsdatavidenskabeligt forskningsprojekt,
der omhandler billeddiagnostiske data fra patientjournaler, og hvor
der er en kommerciel sponsor, skal den kompetente videnskabsetiske
komité informeres om størrelsen af og de
nærmere vilkår for udbetaling af eventuelt honorar
eller eventuel kompensation til den forskningsansvarlige og om
indholdet af de relevante klausuler i eventuelle
påtænkte kontrakter mellem sponsoren og den
forskningsansvarlige. Såfremt der i øvrigt er en
økonomisk tilknytning uden for forskningsprojektet mellem
den forskningsansvarlige og den kommercielle sponsor, skal
komitéen informeres om denne økonomiske tilknytning.
Komitéen skal påse, at den forskningsansvarlige ikke
påvirkes på utilbørlig vis.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
7.
Efter § 21 b indsættes i kapitel 5
a:
Ȥ 21 c. For meddelelse
af tilladelse til sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter eller
sundhedsdatavidenskabelige forskningsprojekter, der omhandler
eksplorative studier i omfattende datamængder med sigte
på at generere nye hypoteser inden for sundhedsvidenskaben,
er det en betingelse, at
1) adgangen til
data er afgrænset i forhold til den i protokollen
anførte forskningsmæssige interesse inden for
sundhedsvidenskaben,
2)
forskningsformålet er tilstrækkeligt præciseret i
anmeldelsen efter § 16 til at vurdere behovet for
dataadgangen,
3) den metodiske
beskrivelse og projektets videnskabelige standard opfylder kravet
om, at det hypotesegenererende projekt har til formål at
tilvejebringe ny viden eller undersøge eksisterende viden,
som kan berettige projektets gennemførelse,
4) der er
tilstrækkelig grund til at gennemføre projektet,
5) hensynet til
forsøgspersonens eller forskningsdeltagerens rettigheder,
integritet og privatliv vil blive varetaget og projektet i
øvrigt ikke er til belastning for forsøgspersonen
eller forskningsdeltageren,
6) projektet
afvikles efter etisk forsvarlige procedurer for håndtering af
væsentlige helbredsmæssige sekundære fund i
projektet og
7) oplysninger
vedrørende forsøgspersonen eller forskningsdeltageren
beskyttes efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger
og databeskyttelsesloven.
Stk. 2. Den
kompetente komité skal foretage en afvejning af
forudsigelige ulemper for den enkelte forsøgsperson eller
forskningsdeltager i forhold til gevinsten for andre
nuværende og fremtidige patienter.
Stk. 3.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere
regler for håndtering af væsentlige
helbredsmæssige sekundære fund i projekter som
nævnt i stk. 1.
§ 21 d. Ved den
videnskabsetiske bedømmelse af et sundhedsdatavidenskabeligt
projekt efter §§ 21 b og 21 c, der omhandler sensitive
bioinformatiske genomdata, kan den kompetente komité
fastsætte vilkår om, at den forskningsansvarlige
informerer forskningsdeltagerne om, at det konkrete
forskningsprojekt finder sted, herunder hvilke muligheder
forskningsdeltageren har for at udtræde af projektet.
Komitéen kan i den forbindelse stille nærmere krav til
form og indhold af den information, der skal gives efter 1.
pkt.«
8. I
§ 34, stk. 2, udgår
»skal indeholde en liste over alle anmeldte projekter
og«.
9.
Efter § 34 indsættes i kapitel
6:
Ȥ 34 a. Nationalt
Center for Etik stiller en anmeldelsesdatabase til rådighed
for komitésystemet og forsøgsansvarlige til brug for
anmeldelse af og opfølgning på sundhedsvidenskabelige
og sundhedsdatavidenskabelige forskningsprojekter.
Stk. 2.
Oplysninger om anmeldte og godkendte sundhedsvidenskabelige og
sundhedsdatavidenskabelige forskningsprojekter skal gøres
offentligt tilgængelige i anmeldelsesdatabasen.
Stk. 3.
Oplysninger, der indgives i forbindelse med anmeldelse til
databasen, kan videregives til Nationalt
Forsøgsoverblik.
Stk. 4.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om,
hvilke oplysninger der skal indgives i forbindelse med anmeldelse
til databasen til offentliggørelse.«
§ 2
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1011 af 17. juni 2023, som ændret ved lov nr. 907 af 21.
juni 2022, § 48 i lov nr. 753 af 13. juni 2023 og § 22 i
lov nr. 754 af 13. juli 2023, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 220 a, stk. 3, indsættes
som 2. pkt.:
»Sundhedsdatastyrelsen varetager
endvidere overvågnings- og analysefunktioner i forbindelse
med at sikre sammenhængende data og fremme
informationssikkerheden i sundhedssektoren.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2024.
Stk. 2. § 1, nr.
2-5, finder ikke anvendelse på ansøgninger indgivet
før lovens ikrafttræden. For sådanne
ansøgninger finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Stk. 3. Regler fastsat i
medfør af § 10, stk. 2, i lov om videnskabsetisk
behandling af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter og
sundhedsdatavidenskabelige forskningsprojekter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1338 af 1. september 2020, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter
udstedt i medfør af § 10, stk. 3, i lov om
videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter og sundhedsdatavidenskabelige
forskningsprojekter, jf. denne lovs § 1, nr. 3.
Stk. 4. Regler fastsat i
medfør af § 21 b, stk. 3, i lov om videnskabsetisk
behandling af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter og
sundhedsdatavidenskabelige forskningsprojekter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1338 af 1. september 2020, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter
udstedt i medfør af § 21 b, stk. 4, i lov om
videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter og sundhedsdatavidenskabelige
forskningsprojekter, jf. denne lovs § 1, nr. 6.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.