Betænkning afgivet af
Sundhedsudvalget den 28. november 2023
1. Ændringsforslag
Indenrigs- og sundhedsministeren har
stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (NB) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget
ved 3. behandling. Mindretallet vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til de stillede
ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget
ønsker de bedste rammer for klinisk forskning, så der
kan skabes ny viden og udvikles nye behandlinger til gavn for
patienterne. Derfor bakker Radikale Venstre helhjertet op om
lovforslaget, der giver smidigere rammer og opdaterer lovgivningen,
så den matcher de forsknings- og analysemuligheder, der
findes i dag, men som ikke var afspejlet i den tidligere lovtekst.
Det handler bl.a. om muligheden for bioinformatiske studier af
store datasæt, anvendelsen af realtidsdata og prospektive
studier. Samtidig er det afgørende, at studier altid sker
med deltagernes samtykke, og derfor er det for Radikale Venstre
vigtigt, at man altid kan fravælge at deltage. I
forlængelse heraf ønsker Radikale Venstre at se
på, hvordan information om et studie kan gives til deltagerne
på en måde, så formål, fordele og risici
altid er klart kommunikeret, således at der er tale om et
reelt informeret samtykke.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse
af NB):
1) I
nr. 2 ændres i den indledende tekst »Efter §
3« til: »Efter § 5«, og den foreslåede
nye paragraf betegnes § 5 a.
[Lovteknisk ændring]
2) I
det under nr. 4 foreslåede § 15, stk. 8, ændres »§
3 a, stk. 1« til: »§ 5 a, stk. 1,«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 3
3) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
4) Stk.
2 udgår.
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Med lovforslagets § 1, nr. 2,
foreslås det bl.a. at indsætte en ny § 3 a,
hvorefter den kompetente videnskabsetiske komité kan
tillade, at der i kliniske lavrisikostudier med sammenligning af
ibrugtagne standardbehandlinger ikke indhentes informeret samtykke
efter kravene i komitélovens §§ 3-5.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er blevet
opmærksom på, at der af lovtekniske grunde er behov for
at ændre den foreslåede ændring af lov om
videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter og sundhedsdatavidenskabelige
forskningsprojekter (komitéloven) i lovforslagets § 1,
nr. 2.
Det er hensigten med den foreslåede
ændring af lovforslagets § 1, nr. 2, at sikre, at de
tilsigtede ændringer af komitéloven ikke
medfører utilsigtede konsekvenser som følge af den
foreslåede bestemmelses placering efter § 3 i
komitélovens kapitel 3.
Den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 1, nr. 2, er tiltænkt som en undtagelse
til samtykkekravene i komitélovens §§ 3-5.
På denne baggrund vurderer Indenrigs- og Sundhedsministeriet,
at det vil være hensigtsmæssigt, at den nye bestemmelse
i stedet placeres efter den gældende § 5 som en ny
§ 5 a.
Med lovforslagets § 1, nr. 4,
foreslås det, at indenrigs- og sundhedsministeren kan
fastsætte regler om, at sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter efter § 3 a, stk. 1, skal anmeldes til De
Videnskabsetiske Medicinske Komitéer.
Som en konsekvens af ændringsforslag
nr. 1 foreslås det med ændringsforslag nr. 2, at
henvisningen til § 3 a i den foreslåede § 15, stk.
8, i lovforslagets § 1, nr. 4, ændres til § 5
a.
Ændringerne har alene lovteknisk
karakter, og ændringsforslagene har således ingen
indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 3 og 4
Med lovforslagets § 3, stk. 2,
foreslås det, at indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 1,
nr. 1.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er blevet
opmærksom på en lovteknisk fejl i det foreslåede
§ 3, stk. 2. Det er ikke hensigten, at indenrigs- og
sundhedsministeren vil skulle fastsætte tidspunktet for
ikrafttrædelsen af lovforslagets § 1, nr. 1. Det
foreslås derfor med ændringsforslag nr. 4, at det
foreslåede § 3, stk. 2, udgår. Det betyder, at det
foreslåede § 1, nr. 1, vil skulle træde i kraft
efter det foreslåede § 3, stk. 1. Som en konsekvens
heraf foreslås det, at henvisningen til § 3, stk. 2,
udgår. Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober
2023 og var til 1. behandling den 26. oktober 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Sundhedsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
indenrigs- og sundhedsministeren sendte den 2. juni 2023 dette
udkast til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 248
(folketingsåret 2022-23, 2. samling). Den 5. oktober 2023
sendte indenrigs- og sundhedsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
11 spørgsmål til indenrigs- og sundhedsministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Birgitte Vind
(S) Camilla Fabricius (S) Flemming Møller Mortensen (S)
Tanja Larsson (S) Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S) nfmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Sara
Emil Baaring (S) Christoffer Aagaard Melson (V) Hans Andersen (V)
Heidi Bank (V) Monika Rubin (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Rasmus
Lund-Nielsen (M) fmd. Jens Henrik
Thulesen Dahl (DD) Marlene Harpsøe (DD) Louise Brown (LA)
Helena Artmann Andresen (LA) Per Larsen (KF) Lise Bertelsen (KF)
Kim Edberg Andersen (NB) Mette Thiesen (DF) Kirsten Normann
Andersen (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Theresa Berg Andersen
(SF) Runa Friis Hansen (EL) Stinus Lindgreen (RV) Nikoline Erbs
Hillers-Bendtsen (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Moderaterne (M) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 3 | |