L 44 Forslag til lov om ændring af sundhedsloven.

(Bedre digital forældreadgang til børns helbredsoplysninger, indhentning og videregivelse af helbredsoplysninger og andre fortrolige oplysninger og etablering af et nævn for sundhedsapps).

Af: Indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V)
Udvalg: Sundhedsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 05-10-2023

Fremsættelse: 05-10-2023

Skriftlig fremsættelse (5. oktober 2023)

20231_l44_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (5. oktober 2023)

Indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Bedre digital forældreadgang til børns helbredsoplysninger, indhentning og videregivelse af helbredsoplysninger og andre fortrolige oplysninger samt etablering af et nævn for sundhedsapps)

(Lovforslag nr. L 44)

Lovforslagets første del er en udmøntning af initiativet fra Aftale om Sundhedsreform af den 20. maj 2022 om at ændre sundhedsloven, så forældremyndighedsindehavere får mulighed for at tilgå flere af deres børns helbredsoplysninger digitalt, f.eks. via sundhed.dk, indtil barnet fylder 15 år. Ordningen udmøntes i en bekendtgørelse, der fastsætter, hvilke specifikke helbredsoplysninger om børn under 15 år, der kan vises digitalt til forældremyndighedsindehavere, og hvilke, der af afgørende hensyn til barnets tarv, ikke kan. Adgangen til oplysninger vil blive implementeres gradvist i takt med udviklingen af de tekniske løsninger hertil. Lovforslaget har desuden til formål at sikre, at forældremyndighedsindehavere til børn med svær kognitiv funktionsnedsættelse, som ikke selv er i stand til at varetage egne interesser, kan få digital adgang til barnets oplysninger indtil barnet fylder 18 år.

Lovforslagets anden del har til formål at tilpasse sundhedslovens regler om indhentning og videregivelse af helbredsoplysninger. Tilpasningen af reglerne skal bl.a. gøre det muligt for 15-17-årige at frabede sig indhentning og videregivelse af helbredsoplysninger og gøre det nemmere for sundhedspersoner at navigere i og anvende reglerne i sundhedslovens kapitel 9, som indeholder en række undtagelser til udgangspunktet om tavshedspligt. Desuden skal tilpasningerne bl.a. give driftsansvarlige for behandlingssteder (driftsherrer) bedre mulighed for at føre kontrol med den sundhedsfaglige virksomhed på behandlingsstedet.

Lovforslagets tredje del har til formål at sikre, at indenrigs- og sundhedsministeren kan nedsætte et nyt uafhængigt nævn for sundhedsapps, der vil få til opgave at vurdere, om sundhedsapps kan anbefales til borgere og sundhedsfaglige Lovforslaget er en udmøntning af aftaler med Danske Regioner og KL i hhv. Den Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi 2022-25 og i Økonomiaftalerne for 2023 om at etablere og implementere en national guide til sundhedsapps, der skal give borgere og sundhedspersoner et bedre overblik over kvalitetssikrede sundhedsapps.

Lovforslagets tre dele forventes alle at træde i kraft den 1. januar 2024.

Idet jeg i øvrigt tillader mig at henvise til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.