L 43 Forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger.

(Ændringer som følge af etablering af veterinæruddannelse ved Aarhus Universitet).

Af: Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V)
Udvalg: Miljø- og Fødevareudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 05-10-2023

Fremsat den 5. oktober 2023 af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Jacob Jensen)

20231_l43_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 5. oktober 2023 af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Jacob Jensen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om dyrlæger

(Ændringer som følge af etablering af veterinæruddannelse ved Aarhus Universitet)

§ 1

I lov om dyrlæger, jf. lovbekendtgørelse nr. 1523 af 26. oktober 2020, foretages følgende ændringer:

1. I § 3, stk. 1 og 3, indsættes efter »Københavns Universitet«: »eller Aarhus Universitet«.

2. I § 4, stk. 4, indsættes efter »universitetets dyrehospitaler«: »samt i dyrlægepraksis godkendt af universitetet«, og »forudsat, at dette sker efter en dyrlæges anvisninger og under dennes ansvar« udgår.

3. I § 4 indsættes efter stk. 4 som nye stykker:

»Stk. 5. Veterinærstuderende, der opfylder nærmere fastsatte studiekrav, må som led i deres uddannelse på Aarhus Universitet deltage i diagnostik og behandling af dyr i universitetets undervisningslokaler, i universitetets besætninger samt i dyrlægepraksis godkendt af universitetet, og udøve dyrlægegerning som omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2 og 3.

Stk. 6. Veterinærstuderendes deltagelse i diagnostik, behandling af dyr og udøvelse af dyrlægegerning, jf. stk. 4 og 5, skal ske efter en dyrlæges anvisninger og under dennes ansvar.«

Stk. 5 bliver herefter stk. 7.

4. I § 4, stk. 5, der bliver stk. 7, indsættes efter »jf. stk. 4«: »og 5«.

5. I § 32, stk. 2, 2. pkt., indsættes efter »Københavns Universitets dyrehospitaler«: »eller ved Aarhus Universitets undervisningslokaler«.

§ 2

Loven træder i kraft den 1. januar 2024.

§ 3

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
Indledning
2.
Ændringer som følge af etablering af veterinæruddannelse ved Aarhus Universitet
 
2.1.
Gældende ret
 
2.2.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejelser og den foreslåede ordning
  
2.2.1.
Autorisation af dyrlæger
  
2.2.2.
Deltagelse i diagnostik og behandling af dyr og udøvelse af dyrlægegerning
  
2.2.3.
Fastsættelse af studiekrav
  
2.2.4.
Tilsyn med dyrlæger
3.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
6.
Klimamæssige konsekvenser
7.
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8.
Forholdet til EU-retten
9.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10.
Sammenfattende skema


1. Indledning

Det følger af den politiske aftale "Flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark" af 25. juni 2021 indgået af den daværende regering (Socialdemokratiet) sammen med Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Alternativet og Kristendemokraterne, og af tillægsaftale af 22. marts 2022 indgået af den daværende regering (Socialdemokratiet) sammen med Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige og Kristendemokraterne, at der skal etableres en veterinæruddannelse ved Aarhus Universitet.

Lovforslaget har til formål at foretage de nødvendige ændringer i lov om dyrlæger, jf. lovbekendtgørelse nr. 1523 af 26. oktober 2020, som følge af etablering af en veterinæruddannelse ved Aarhus Universitet.

Det foreslås, at der etableres hjemmel til, at kandidater i veterinærmedicin fra Aarhus Universitet kan autoriseres som dyrlæge, herunder at veterinærstuderende ved universitetet som led i deres uddannelse kan deltage i diagnostik og behandling af dyr i universitetets undervisningslokaler, i universitetets besætninger samt i dyrlægepraksis godkendt af universitetet, og udøve dyrlægegerning. Endvidere foreslås det, at der kan føres tilsyn med dyrlæger beskæftiget ved Aarhus Universitets undervisningslokaler for så vidt angår behandling af andres dyr.

Det foreslås derudover, at der etableres hjemmel til, at de veterinærstuderende ved Københavns Universitet som led i deres uddannelse også kan deltage i diagnostik og behandling af dyr i dyrlægepraksis godkendt af universitetet og udøve dyrlægegerning.

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i perioden fra december 2022 til maj 2023 nedsat en arbejdsgruppe med deltagelse af repræsentanter fra Aarhus Universitet, Københavns Universitet og Fødevarestyrelsen. Formålet med arbejdsgruppen har været at tilvejebringe en fælles forståelse for det konkrete behov for ændringer i lov om dyrlæger som følge af den politiske aftale.

2. Ændringer som følge af etablering af veterinæruddannelse ved Aarhus Universitet

2.1. Gældende ret

Det fremgår af § 3, stk. 1, i lov om dyrlæger, jf. lovbekendtgørelse nr. 1523 af 26. oktober 2020, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri efter anmodning meddeler autorisation som dyrlæge til den, der har bestået veterinæreksamen ved Københavns Universitet.

Efter § 3, stk. 2, kan ministeren fastsætte regler om fremgangsmåden ved meddelelse af autorisation. Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1293 af 15. december 2009 om fremgangsmåden ved meddelelse af dyrlægeautorisation m.v. Meddelelse af autorisation som dyrlæge varetages af Fødevarestyrelsen.

I medfør af § 3, stk. 3, 1. pkt., kan personer, der gennem uddannelse og erhvervsudøvelse i udlandet har opnået kvalifikationer, der kan sidestilles med den danske veterinæruddannelse, ligeledes autoriseres som dyrlæge. Det fremgår af § 3, stk. 2, 2. pkt., at autorisationen kan gøres betinget af, at den pågældende forinden har fulgt undervisningen i visse fag ved Københavns Universitet og eventuelt aflagt prøve i disse fag. Det følger af 3. pkt., at der i autorisationen kan fastsættes begrænsninger i den pågældendes udøvelse af dyrlægegerning.

Udøvelse af dyrlægegerning, jf. § 2, stk. 1, er forbeholdt dyrlæger, jf. § 2, stk. 2, dvs. forbeholdt personer, som har modtaget autorisation som dyrlæge fra Fødevarestyrelsen i henhold til § 3, stk. 1 eller 3, eller som har adgang til at udøve dyrlægegerning i henhold til bestemmelser fastsat i medfør af § 35 i loven.

Efter § 4, stk. 4, må veterinærstuderende, der opfylder nærmere fastsatte studiekrav, som led i deres uddannelse på Københavns Universitet, deltage i diagnostik og behandling af dyr på universitetets dyrehospitaler og udøve dyrlægegerning som omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2 og 3, forudsat, at dette sker efter en dyrlæges anvisninger og under dennes ansvar.

Formålet med bestemmelsen er at give mulighed for, at de veterinærstuderende kan opnå de fornødne færdigheder til efter bestået kandidateksamen at kunne udøve dyrlægegerning på fuldt forsvarlig vis.

Efter § 4, stk. 5, kan ministeren fastsætte regler om, hvilke studiekrav der skal være opfyldt, for at veterinærstuderende ved Københavns Universitet som led i deres uddannelse må deltage i diagnostik og behandling af dyr og udøve dyrlægegerning. Bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 1431 af 17. december 2019 om ændring af lov om dyrlæger, og er endnu ikke udmøntet.

Ved en dyrlægepraksis forstås en virksomhed, hvorfra en eller flere praktiserende dyrlæger udfører deres arbejde, jf. § 6, stk. 2.

Efter § 32, stk. 1, er dyrlæger undergivet tilsyn af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri. Dette gælder dog ikke dyrlæger, der er ansat ved statslige undervisnings- og forskningsinstitutter, for så vidt angår deres virksomhed ved disse institutter, jf. § 32, stk. 2, 1. pkt. Ved statslige undervisnings- og forskningsinstitutter forstås f.eks. universiteter. Der henvises til bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2019-20, tillæg A, L 28 som fremsat, side 10. Det følger dog direkte af § 32, stk. 2, 2. pkt., at dyrlæger, der er beskæftiget ved Københavns Universitets dyrehospitaler, er undergivet tilsyn af ministeren for så vidt angår deres behandling af andres dyr.

De dyr, der tages under behandling på Københavns Universitets dyrehospitaler, er dels dyr, der tilhører universitetet, dels privatejede dyr. Dyrene, der tilhører universitetet, er alle undergivet dyreforsøgslovgivningen. Dyrene anvendes til forskning samt til undervisningsbrug som led i uddannelsen af de veterinærstuderende. Dyrene er undergivet tilsyn som led i de tilladelser, som universitetet har fra Dyreforsøgstilsynet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1107 af 1. juli 2022 af lov om dyreforsøg (lov om dyreforsøg). De privatejede dyr tages under behandling på samme måde som behandling af dyr på privatejede dyrehospitaler eller hos privatpraktiserende dyrlæger i øvrigt.

Tilsyn med dyrlæger, jf. § 32, stk. 1 og 2, 2. pkt., udføres af Fødevarestyrelsen. Det er også Fødevarestyrelsen, der som led i tilsynet med dyrlæger kan følge op på henvendelser fra dyreejere vedrørende dyrlægers behandling af dyr. Fødevarestyrelsen vurderer, hvorvidt dyrlægen har overtrådt bestemmelser i lov om dyrlæger eller bestemmelser fastsat med hjemmel i loven.

2.2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejelser og den foreslåede ordning

2.2.1. Autorisation af dyrlæger

I Danmark udbydes veterinæruddannelsen af Københavns Universitet, Det Sundhedsfaglige Fakultet. Uddannelsen består af en bachelordel på 3 år og en kandidatdel på 2 ½ år.

Som følge af etablering af en veterinæruddannelse ved Aarhus Universitet vurderer Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, at der er behov for at ændre en række bestemmelser i loven.

Ministeriet foreslår, at der i § 3, stk. 1, indsættes hjemmel til, at kandidater i veterinærmedicin fra Aarhus Universitet på lige fod med kandidater i veterinærmedicin fra Københavns Universitet kan autoriseres som dyrlæge.

Endvidere vurderer ministeriet, at Aarhus Universitet bør sidestilles med Københavns Universitet i bestemmelsen i § 3, stk. 3, 2. pkt. hvorefter en autorisation kan gøres betinget. Ministeriet foreslår derfor, at Aarhus Universitet tilføjes i bestemmelsen, så en autorisation kan gøres betinget af, at ansøger forinden har fulgt undervisningen i visse fag ved enten Københavns Universitet eller Aarhus Universitet og eventuelt aflagt prøve i disse fag.

2.2.2. Deltagelse i diagnostik og behandling af dyr og udøvelse af dyrlægegerning

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri vurderer at der skal etableres hjemmel til, at de veterinærstuderende ved Aarhus Universitet som led i deres uddannelse kan deltage i diagnostik og behandling af dyr og udøve dyrlægegerning. Dette vurderes mest hensigtsmæssigt gennemført ved indsættelse af et nyt stykke i § 4, som særligt vedrører uddannelsen ved Aarhus Universitet.

Der er ikke tilknyttet dyrehospitaler til Aarhus Universitet, som tilfældet er for København Universitet. Ministeriet vurderer, at der derfor bør etableres en anden mulighed for, at de veterinærstuderende som led i deres uddannelse kan deltage i diagnostik og behandling af dyr og udøve dyrlægegerning.

Ministeriet foreslår, at der som § 4, stk. 5, indsættes hjemmel til, at veterinærstuderende ved Aarhus Universitet, der opfylder nærmere fastsatte studiekrav, som led i deres uddannelse kan deltage i diagnostik og behandling af dyr i universitetets undervisningslokaler, i universitetets besætninger samt i dyrlægepraksis godkendt af universitetet, og udøve dyrlægegerning som omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2 og 3.

Ved Københavns Universitet deltager de veterinærstuderende i behandling af dyr på universitetets to dyrehospitaler, jf. § 4, stk. 4.

Ministeriet vurderer, at der er behov for tillige at give Københavns Universitet mulighed for at lade universitetets veterinærstuderende deltage i diagnostik og behandling af dyr og udøvelse dyrlægegerning i dyrlægepraksis godkendt af universitetet. Københavns Universitet har ikke aktuelle planer herom, men dette vil kunne blive aktuelt.

Det foreslås derfor, at § 4, stk. 4, ændres, således at der etableres hjemmel til, at veterinærstuderende ved Københavns Universitet som led i deres uddannelse også kan deltage i diagnostik og behandling af dyr i dyrlægepraksis godkendt af universitetet, og udøve dyrlægegerning som omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2 og 3.

2.2.3. Fastsættelse af studiekrav

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri vurderer, at der bør fastsættes regler om, hvilke studiekrav de veterinærstuderende ved Aarhus Universitet skal opfylde for at kunne deltage i diagnostik og behandling af dyr og udøve dyrlægegerning.

På Københavns Universitet er praksis på området, at de veterinærstuderende skal have gennemført bachelordelen på 3 år og første semester (tidlige benævnt første halvår) på kandidatdelen i veterinærmedicin, inden de som led i uddannelsen må deltage i diagnostik og behandling af dyr og udøve dyrlægegerning. Ministeriet har til hensigt i bekendtgørelsesform at fastsætte ens studiekrav for de veterinærstuderende ved de to universiteter svarende til den nuværende praksis ved Københavns Universitet.

Det er ministeriets vurdering, at de veterinærstuderende dermed vil have erhvervet tilstrækkelige grundlæggende færdigheder til, at de som led i deres veterinæruddannelse kan deltage i diagnostik og behandling af dyr og udøve dyrlægegerning.

2.2.4. Tilsyn med dyrlæger

Ved Aarhus Universitet vil de veterinærstuderende tage dyr under behandling i universitetets hertil beregnede undervisningslokaler til dyr og i universitetets besætninger. Dyrene, der tilhører universitetet, er alle undergivet dyreforsøgslovgivningen. Dyrene anvendes til forskning og til undervisningsbrug som led i uddannelsen af de veterinærstuderende. Dyrene er undergivet tilsyn som led i de tilladelser, som universitetet har fra Dyreforsøgstilsynet, jf. lov om dyreforsøg.

Hvis Aarhus Universitet på et givent tidspunkt beslutter at tage imod andres dyr til behandling i universitetets hertil beregnede undervisningslokaler til dyr, er det ministeriets vurdering, at der også bør kunne føres tilsyn med dyrlæger beskæftiget ved undervisningslokalerne til dyr i det omfang, de måtte behandle andres dyr.

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri vurderer således, at det vil være hensigtsmæssigt, at Fødevarestyrelsen kan følge op på henvendelser fra dyreejere vedrørende behandling af dyr, uanset om behandlingen er foretaget af en privatpraktiserende dyrlæge, en dyrlæge beskæftiget ved Københavns Universitets dyrehospitaler, privatejede dyrehospitaler eller ved Aarhus Universitets hertil beregnede undervisningslokaler til dyr.

Det foreslås derfor, at Aarhus Universitets undervisningslokaler tilføjes i § 32, stk. 2, 2. pkt., således at dyrlæger, der er beskæftiget ved Aarhus Universitets hertil beregnede undervisningslokaler til dyr, undergives tilsyn i det omfang de måtte behandle andres dyr. Dermed vil der blive skabt parallelitet til, at dyrlæger ved Københavns Universitets to dyrehospitaler er undergivet tilsyn for så vidt angår deres behandling af andres dyr.

De dyr, der tilhører universitetet, er som ovenfor nævnt undergivet tilsyn i henhold til dyreforsøgslovgivningen, og indgår derfor ikke i den foreslåede tilsynsforpligtelse.

Tilsynet med dyrlæger varetages af Fødevarestyrelsen.

3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige

Etablering af veterinæruddannelse ved Aarhus Universitet indebærer, at Fødevarestyrelsen fra og med 2030 på årsbasis vil modtage et øget antal ansøgninger om autorisation som dyrlæge. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri vurderer, at omkostningerne til øget sagsbehandling kan rummes inden for Fødevarestyrelsens eksisterende økonomiske rammer. Ministeriet vurderer endvidere, at omkostninger forbundet med Fødevarestyrelsens tilsynsforpligtelse i forhold til dyrlæger ansat ved Aarhus Universitets undervisningslokaler til dyr kan afholdes inden for styrelsens nuværende økonomiske rammer.

Lovforslaget i øvrigt vil ikke indebære økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner.

Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er ikke relevante for lovforslaget.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

De foreslåede ændringer som følge af etablering af en veterinæruddannelse ved Aarhus Universitet vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervet i sig selv. Aarhus Universitet vil indgå partnerskab med en række dyrlægepraksisser, som vil modtage og undervise veterinærstuderende. Lovforslaget giver Københavns Universitet mulighed for det samme. I begge tilfælde vil der være tale om et aftaleretligt forhold mellem universiteterne og den enkelte dyrlægepraksis. Valget af dyrlægepraksisser vil skulle ske på baggrund af objektive, gennemsigtige og ikke-diskriminerende vilkår.

Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har vurderet, at ændringerne i lovforslaget ikke medfører nye administrative konsekvenser for erhvervslivet.

Lovforslaget er herudover vurderet efter principperne for agil erhvervsrettet regulering. Det vurderes, at principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke er relevante for de konkrete ændringer i lovforslaget, da lovforslaget ikke påvirker virksomhedernes muligheder for at teste, udvikle eller anvende digitale teknologier og forretningsmodeller. OBR har ingen bemærkninger hertil.

5. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgere.

6. Klimamæssige konsekvenser

Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige konsekvenser.

7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser

Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- eller naturmæssige konsekvenser.

8. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.

9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 30. juni til den 17. august 2023 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: A/S Mortalin, Advokatrådet, Akademisk Arkitektforening, Alternativfondet, ANIMA, Anticimex A/S, Applia, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Astma-Allergi Forbundet, Bager- og Konditormestre i Danmark, Bech Food - DinFødevarekonsulent, Biodynamisk Forbrugersammenslutning, Bornholms Landbrug og Fødevarer, Brancheforeningen for farmaceutiske industrivirksomheder i Danmark, Brancheforeningen for Kaffe og The, Brancheforeningen for Lægemiddelvirksomheder i Danmark (LIF), Bryggeriforeningen, Center for Miljø og Toksologi på DHI Vand - Miljø - Sundhed, Comida Fødevarerådgivning, Coop Danmark, Dacopa, DAKA, DAKOFO, Danish Agro, Danish Seafood Association (DSA), Danmarks Apotekerforening, Danmarks Biavlerforening, Danmarks civile Hundeførerforening, Danmarks Farve- og Lakindustri, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Restauranter og Cafeer, Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk Akvakultur, Dansk Akvarieunion, Dansk Erhverv, Dansk Fåreavl, Dansk Galop, Dansk Gede Union, Dansk Hunderegister, Dansk Industri, Dansk Kennel Klub, Dansk Planteværn, Dansk Rideforbund, Dansk Skalddyrcenter, Dansk Terrier Klub, Dansk Transport og Logistik (DTL), Dansk Travsports Centralforbund, Dansk Træforening, Dansk Veterinær Konsortium-KU, Danske Advokater, Danske Erhvervsakademier, Danske Fugleforeninger, Danske Kartofler, Danske Lammeproducenter, Danske Mink, Danske Regioner, Danske Slagtermestre, Danske Speditører, Danske Svineproducenter, Danske Universiteter, Danske Ørredsøer, DAZA (Danske Zoologiske Haver og Akvarier), DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, De Samvirkende Købmænd, Deanfood ApS, Den Danske Brancheorganisation for Vitalmidler, Den Danske Dyrlægeforening (DDD), Det Danske Fjerkræråd (JNL), Det Dyreetiske Råd, Det Veterinære Sundhedsråd, DFO, Dansk Flavour Organisation, DHI A/S, DHI, Center for Miljø og Toksologi DI Fødevarer, DI Handel, Diabetesforeningen, DinSmiley, DOSO-DyreværnsOrganisationernes SamarbejdsOrganisation, DTU-Fødevareinstituttet, Dyrefondet, Dyreforsøgstilsynet, Dyrenes Beskyttelse, Dyrenes Velfærd, Dyreværnsforeningen Alle Dyrs Ret, E-Branchekoden ApS, ECSCOM/Kim Iversen, EFSA - Effektiv Food Safety Advise, EMCON, eSmiley, Eurofins Milk Testing Denmark A/S, Eurofins Miljø A/S, Eurofins Steins Laboratorium A/S, Faglig Fælles Forbund 3F, Fair Dog, Fairtrade Mærket, Felis Danica, Fokus på Dyr, Food Consult Nordic, Food Diagnostics ApS, Foodcare, FoodEfficiency, Forbrugerrådet Tænk, Force Technology, Foreningen af Tilsynsfunktionærer, Foreningen Eksotiske Pattedyr, Foreningen for Biodynamisk Jordbrug (biodynamisk), Foreningen Frit Fjerkræ, Foreningen Muslingeerhvervet (FME), Frie Bønder Levende Land, FS-C.dk (Food Safety Consult), Fødevare og Egenkontrol, Fødevaredanmark, FødevareExperten, Fødevaregruppen, Fødevarepaletten ApS, Fødevarer til Medicinske Formål (FMF), Gigtforeningen, Greenpeace Danmark, Grønlands Landsstyre, Grøn Hverdag, Hatting-KS A/S, Haveselskabet, HELSAM, Helsebranchens Leverandørforening, Hestens Værn, Hjerteforeningen, Horesta, Højmarkslaboratoriet, A/S, International Transport Danmark, ISI Food Protection, Kantineledernes Landsklub, Kelsen Group, KGH CUSTOMS SERVICES Danmark, KGH CUSTOMS SERVICES Sverige, Kliniske Diætister, Kopenhagen fur, Kommunernes Landsforening, Kosmetik- og hygiejnebranchen, Kost & Ernæringsforbundet, Motion & Sund fornuft (KMS), Kraftvaerk Foodtech ApS, Kræftens Bekæmpelse, Københavns Universitet, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen Komitéen mod Dyreforsøg, Landskontoret for Heste, Lolex ApS, Maistic Bio Group, Marine Ingredients, Mejeriforeningen, Møllers Fødevarerådgivning, Naalakkersuisut (Grønlands Landsstyre), Nemhygiejne, Ninkovich Consult ApS, NOAHs Sekretariat, NOPALAX, Nordic Petfood Association (NPFA), Nyt Hesteliv, Nærbutikkernes Landsforening, OASA, Ostehandlerforeningen for Danmark, Pernod Ricard Denmark, Plantebranchen, Plastindustrien i Danmark, QFish/Foreningen af Fiskeauktioner og Samlecentraler i Danmark, QMS - Consult, Quality Consulting Denmark, Rådet for Bedre Hygiejne, Salling Group, SAMMARK, SEDAN, SEGES, SGS Analytics Denmark A/S, Sills & Løndal Rådgivning ApS, Smiley-One, SPF-Danmark, Statens Seruminstitut, Stop Spild Af Mad, Sundhedsrådet, Teknologisk Institut, VAREFAKTA, Videncenter For Svineproduktion, VikingGenetics, ViNordic - Veterinary Industry Nordic, World Animal Protection Danmark, WWF Verdensnaturfonden, Würtz QA, Økologisk Landsforening og Aarhus Universitet.

 
 
 
 
10. Sammenfattende skema
 
Positive konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/
Hvis nej, anfør »Ingen«)
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/
Hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Er i strid med de fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre end minimumskrav i EU-regulering (sæt X)
Ja
Nej
X


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Det følger af § 3, stk. 1, i lov om dyrlæger, jf. lovbekendtgørelse nr. 1523 af 26. oktober 2020, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri efter anmodning meddeler autorisation som dyrlæge til den, der har bestået veterinæreksamen ved Københavns Universitet. Ministeren fastsætter regler om fremgangsmåden ved meddelelse af autorisation, jf. stk. 2. Bestemmelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1293 af 15. december 2009 om fremgangsmåden ved meddelelse af dyrlægeautorisation m.v.

Det følger endvidere af lovens § 3, stk. 3, 1. pkt., at ministeren kan meddele personer autorisation som dyrlæge, såfremt de gennem uddannelse og erhvervsudøvelse i udlandet har opnået kvalifikationer, der kan sidestilles med uddannelse efter stk. 1. Herudover følger det af 2. pkt., at autorisationen kan gøres betinget af, at den pågældende forinden har fulgt undervisningen i visse fag ved Københavns Universitet og eventuelt aflagt prøve i disse fag. Endelig fremgår det af 3. pkt., at der i autorisationen kan fastsættes begrænsninger i den pågældendes udøvelse af dyrlægegerning.

Det foreslås, at Aarhus Universitet tilføjes i bestemmelsen i § 3, stk. 1, hvorved ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri efter anmodning meddeler autorisation som dyrlæge til den, der har bestået veterinæreksamen ved Københavns Universitet eller Aarhus Universitet.

Bekendtgørelse om fremgangsmåden ved meddelelse af dyrlægeautorisation m.v. vil herefter blive ændret til også at omfatte kandidater i veterinærmedicin fra Aarhus Universitet.

Det foreslås endvidere, at Aarhus Universitet tilføjes i bestemmelsen i § 3, stk. 3, 2. pkt., således at en autorisation kan gøres betinget af, at den pågældende, forinden har fulgt undervisningen i visse fag ved Københavns Universitet eller Aarhus Universitet og eventuelt aflagt prøve i disse fag.

Bestemmelsen vil primært have betydning ved behandling af ansøgninger om autorisation fra personer med veterinæruddannelse fra et tredjeland.

I § 3, stk. 3, henvises i første punktum til bestemmelsen i § 3, stk. 1. Indføjelse af Aarhus Universitet i bestemmelsen i § 3, stk. 1, jf. ovenfor, indebærer, at der fremover efter § 3, stk. 3, kan meddeles autorisation til personer, der gennem uddannelse og erhvervsudøvelse i udlandet har opnået kvalifikationer som dyrlæge, der kan sidestilles med veterinæruddannelsen ved Københavns Universitet eller ved Aarhus Universitet.

Til nr. 2

Det følger af § 4, stk. 4, at veterinærstuderende ved Københavns Universitet, der opfylder nærmere fastsatte studiekrav, som led i deres uddannelse ved Københavns Universitet må deltage i diagnostik og behandling af dyr på universitetets dyrehospitaler og udøve dyrlægegerning som omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2 og 3, forudsat, at dette sker efter en dyrlæges anvisninger og under dennes ansvar.

Af forarbejderne til bestemmelsen fremgår det, at det er op til Københavns Universitet at vurdere, hvilke behandlinger af dyr det vil være nødvendigt og forsvarligt, at de studerende deltager i som led i deres uddannelse, og at det er en betingelse, at de studerendes behandling af dyr altid sker efter en dyrlæges anvisninger og under dennes ansvar, jf. Folketingstidende 2019-20, tillæg A, L 28 som fremsat, side 11. Det fremgår endvidere, at de studerende ikke må attestere dokumenter, herunder attestere vaccinationer eller ordinere receptpligtige lægemidler, idet dette er forbeholdt dyrlæger.

Det foreslås, at der i § 4, stk. 4, tilføjes dyrlægepraksis således, at der etableres hjemmel til, at veterinærstuderende ved Københavns Universitet som led i deres uddannelse også kan deltage i diagnostik og behandling af dyr i dyrlægepraksis godkendt af universitetet, og udøve dyrlægegerning som omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2 og 3.

Ændringen indebærer, at de veterinærstuderende ved Københavns Universitet i tillæg til, at de kan deltage i diagnostik og behandling af dyr på universitetets dyrehospitaler og udøve dyrlægegerning som omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2 og 3, også vil kunne dette i dyrlægepraksis godkendt af universitetet.

I tilfælde af, at Københavns Universitet gør brug af denne mulighed, vil universitetet indgå partnerskaber med en række dyrlægepraksisser, som vil forpligte sig til at modtage og undervise veterinærstuderende fra universitetet. Valget af dyrlægepraksisser vil skulle ske på baggrund af objektive, gennemsigtige og ikke-diskriminerende vilkår.

Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.2.

Til nr. 3

Det følger af § 2, stk. 2, at udøvelse af dyrlægegerning er forbeholdt dyrlæger. Det følger af § 4, stk. 4, at veterinærstuderende ved Københavns Universitet, der opfylder nærmere fastsatte studiekrav, som led i deres uddannelse må deltage i diagnostik og behandling af dyr på universitetets dyrehospitaler og udøve dyrlægegerning som omfattet af lovens § 2, stk. 1, nr. 2 og 3, forudsat, at dette sker efter en dyrlæges anvisninger og under dennes ansvar.

Det foreslås, at der som § 4, stk. 5, indsættes en ny bestemmelse, der etablerer hjemmel til, at veterinærstuderende ved Aarhus Universitet, der opfylder nærmere fastsatte studiekrav, som led i deres uddannelse, må deltage i diagnostik og behandling af dyr, i universitetets undervisningslokaler, i universitetets besætninger samt i dyrlægepraksis og udøve dyrlægegerning som omfattet af lovens § 2, stk. 1, nr. 2 og 3.

Med den foreslåede bestemmelse gives der mulighed for, at de veterinærstuderende ved Aarhus Universitet som led i veterinæruddannelsen vil kunne opnå de fornødne færdigheder til efter bestået kandidateksamen at kunne udøve dyrlægegerning på fuldt forsvarlig vis.

De veterinærstuderendes behandling af dyr vil ske i Aarhus Universitets hertil beregnede undervisningslokaler til dyr, i universitetets besætninger og i dyrlægepraksisser godkendt af universitetet.

Aarhus Universitet vil indgå partnerskaber med en række dyrlægepraksisser, som vil forpligte sig til at modtage og undervise veterinærstuderende fra universitetet som led i deres uddannelse.

Endvidere foreslås det som § 4, stk. 6, at veterinærstuderendes deltagelse i diagnostik, behandling af dyr og udøvelse af dyrlægegerning, jf. stk. 4 og 5, skal ske efter en dyrlæges anvisninger og under dennes ansvar.

Bestemmelsen omfatter uddannelse af veterinærstuderende ved Københavns Universitet, jf. forslagets § 1, nr. 2, og den hidtidige ordlyd af § 4, stk. 4, og udvides til også at omfatte veterinærstuderende ved Aarhus Universitet og dyrelægepraksis i forhold til Københavns Universitet.

Det er således en betingelse, at de veterinærstuderendes behandling af dyr altid sker efter en dyrlæges anvisninger og under dennes ansvar. Dyrlægen skal være ansat af den pågældende dyrlægepraksis eller af universitetet. Det forudsættes, at den ansvarlige dyrlæge er til stede og tilgængelig der, hvor den veterinærstuderende behandler dyr. Derved sikres det, at veterinærstuderendes behandling af dyr sker på forsvarlig vis. I de veterinærstuderendes undervisning og behandling af dyr i dyrlægepraksis vil tillige kunne indgå udkørende praksis.

Den ansvarlige dyrlæge skal for Aarhus Universitets vedkommende være ansat af den pågældende dyrlægepraksis eller af Aarhus Universitet. Dyrlægen skal være til stede og tilgængelig der, hvor den veterinærstuderende behandler dyr. Derved sikres det, at veterinærstuderendes behandling af dyr sker på forsvarlig vis. Udkørende praksis kan tillige indgå i de veterinærstuderendes undervisning og behandling af dyr i dyrlægepraksis.

I Aarhus Universitets hertil beregnede undervisningslokaler til dyr eller universitetets besætninger vil der diagnosticeres og behandles dyr, der ejes af universitetet, men universitetet vil som led i den veterinære undervisning også kunne beslutte at modtage privatejede dyr i undervisningslokalerne til dyr og foretage diagnostiske undersøgelser eller mindre behandlinger af privatejede dyr i form af f.eks. vaccinationer.

Det er nødvendigt, at de veterinærstuderende kan deltage i behandling af dyr i et sådant omfang, at de kan opnå tilstrækkelige færdigheder til, at de efter bestået kandidateksamen og modtagelse af autorisation som dyrlæge kan udøve dyrlægegerning på fuldt forsvarlig vis. Det vil være op til Aarhus Universitet i samarbejde med den enkelte dyrlægepraksis at vurdere, hvilke behandlinger af dyr der vil være nødvendige og forsvarlige, at de studerende deltager i under deres uddannelse. De veterinærstuderende må dog ikke attestere dokumenter, herunder attestere vaccinationer, eller ordinere receptpligtige lægemidler, da dette er forbeholdt dyrlæger.

På Københavns Universitet skal den ansvarlige dyrlæge være tilknyttet et af universitets to dyrehospitaler, hvor undervisningen af de veterinærstuderende foregår. Den ansvarlige dyrlæge skal være til stede og tilgængelig, når den veterinærstuderende behandler dyr.

Hvis Københavns Universitet, som § 4, stk. 4, giver mulighed for, på et tidspunkt i fremtiden ønsker at ændre uddannelsen for de veterinærstuderende, så en del af undervisningen skal foregå i dyrlægepraksis, vil den ansvarlige dyrlæge skulle være til stede og tilgængelig i dyrlægepraksis svarende til det, der er beskrevet ovenfor i relation til Aarhus Universitet. De veterinærstuderende må heller ikke her attestere dokumenter, herunder attestere vaccinationer, eller ordinere receptpligtige lægemidler, da dette er forbeholdt dyrlæger.

Til nr. 4

Det følger af § 4, stk. 5, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om, hvilke studiekrav der skal være opfyldt, før veterinærstuderende ved Københavns Universitet kan deltage i diagnostik og behandling af dyr og udøve dyrlægegerning som omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2 og 3. Bemyndigelsen er endnu ikke udmøntet.

Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, at Københavns Universitet har oplyst, at de veterinærstuderende skal have gennemført bachelordelen på 3 år og første halvår af kandidatdelen i veterinærmedicin, før de må deltage i behandling af dyr, jf. Folketingstidende 2019-20, tillæg A, L 28 som fremsat, side 3. Dette er fortsat Københavns Universitets praksis på området. Af forarbejderne fremgår det endvidere, at de studerende dermed vil have erhvervet tilstrækkelige grundlæggende færdigheder til, at de som led i deres veterinæruddannelse kan deltage i behandling af dyr og udøve dyrlægegerning, f.eks. indgivelse af receptpligtig medicin til dyr og deltagelse i mindre kirurgiske indgreb.

Det foreslås, at der i § 4, stk. 5, der bliver stk. 7, indsættes en henvisning til den nye bestemmelse i § 4, stk. 5, således, at der i bestemmelsen både henvises til § 4, stk. 4 og 5.

Den foreslåede ændring indebærer, at ministeren kan fastsætte regler om, hvilke studiekrav der skal være opfyldt, for at veterinærstuderende ved såvel Københavns Universitet som Aarhus Universitet kan deltage i diagnostik og behandling af dyr og udøve dyrlægegerning som led i deres veterinæruddannelse.

Fastsættelse af studiekrav vil ske efter høring af de to universiteter og skal være i overensstemmelse med den til enhver tid gældende studieordning for veterinæruddannelsen ved de respektive universiteter.

Det er hensigten, at det i bekendtgørelsesform vil blive fastsat, at de veterinærstuderende ved Københavns Universitet og Aarhus Universitet skal have bestået bachelordelen på 3 år og første semester af kandidatdelen i veterinærmedicin for, at de som led i deres uddannelse må deltage i behandling af dyr og udøve dyrlægegerning som omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2 og 3.

De veterinærstuderende vil dermed have erhvervet tilstrækkelige grundlæggende færdigheder til, at de som led i deres veterinæruddannelse kan deltage i diagnostik og behandling af dyr og udøve dyrlægegerning.

Dette svarer til praksis på Københavns Universitet.

Til nr. 5

Efter § 32, stk. 1, er dyrlæger undergivet tilsyn af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri. Dette gælder dog ikke dyrlæger, der er ansat ved statslige undervisnings- og forskningsinstitutter, for så vidt angår deres virksomhed ved disse institutter, jf. § 32, stk. 2, 1. pkt. Ved statslige undervisnings- og forskningsinstitutter forstås f.eks. universiteter. Der henvises til bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2019-20, tillæg A, L 28 som fremsat, side 10. Det følger dog direkte af § 32, stk. 2, 2. pkt., at dyrlæger, der er beskæftiget ved Københavns Universitets dyrehospitaler, er undergivet tilsyn af ministeren for så vidt angår deres behandling af andres dyr.

Det foreslås, at bestemmelsen i lovens § 32, stk. 2, 2. pkt., ændres, så dyrlæger, der er beskæftiget ved Aarhus Universitets undervisningslokaler også undergives tilsyn, i det omfang de måtte tage andres dyr under behandling i universitetets hertil beregnede undervisningslokaler til dyr.

Tilsynet varetages af Fødevarestyrelsen. Tilsynsbeføjelsen vil indebære, at dyrlæger, der er ansat ved Aarhus Universitet og varetager undervisning i universitetets hertil beregnede undervisningslokaler til dyr vil få kontrolbesøg fra Fødevarestyrelsen, hvis dyrlægerne bliver udpeget til kontrol. Kontrol vil alene omfatte behandling af andres dyr, dvs. dyr, der ikke ejes af universitetet. I tilfælde af sanktionering vil der skulle ske gebyrbelagt opfølgende kontrol.

Udvidelse af tilsynsbeføjelsen vil også betyde, at Fødevarestyrelsen i forbindelse med henvendelser fra dyreejere vedrørende behandling af deres dyr i universitetets hertil beregnede undervisningslokaler til dyr vil kunne følge op på henvendelsen og om nødvendigt følge op med et kontrolbesøg svarende til, hvad der er muligt for Fødevarestyrelsen i forbindelse med henvendelser vedrørende behandling af dyr fortaget af privatpraktiserende dyrlæger, dyrlæger ved Københavns Universitets dyrehospitaler eller dyrlæger ved privatejede dyrehospitaler.

Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.2.

Til § 2

Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2024.

Til § 3

Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men ved kongelig anordning helt eller delvis skal kunne sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
   
  
§ 1
   
  
I lov om dyrlæger, jf. lovbekendtgørelse nr. 1523 af 26. oktober 2020, foretages følgende ændringer:
   
§ 3. Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling meddeler efter anmodning autorisation som dyrlæge til den, der har bestået veterinæreksamen ved Københavns Universitet.
 
1. I § 3, stk. 1 og 3, indsættes efter »Københavns Universitet«: »eller Aarhus Universitet«.
Stk. 2. ---
  
Stk. 3. Ministeren kan meddele personer, der gennem uddannelse og erhvervsudøvelse i udlandet har opnået kvalifikationer, der kan sidestilles med uddannelse efter stk. 1, autorisation som dyrlæge her i landet. Autorisationen kan gøres betinget af, at den pågældende forinden har fulgt undervisningen i visse fag ved Københavns Universitet og eventuelt aflagt prøve i disse fag. I autorisationen kan fastsættes begrænsninger i den pågældendes udøvelse af dyrlægegerning.
  
   
Stk. 4-6. ---
  
   
§ 4
Stk. 1-3. ---
Stk. 4. Veterinærstuderende, der opfylder nærmere fastsatte studiekrav, må som led i deres uddannelse på Københavns Universitet deltage i diagnostik og behandling af dyr på universitetets dyrehospitaler og udøve dyrlægegerning som omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2 og 3, forudsat, at dette sker efter en dyrlæges anvisninger og under dennes ansvar.
 
2. I § 4, stk. 4, indsættes efter »universitetets dyrehospitaler«: »samt i dyrlægepraksis godkendt af universitetet«, og »forudsat, at dette sker efter en dyrlæges anvisninger og under dennes ansvar« udgår.
Stk. 4-5. ---
  
   
§ 4
Stk. 1-4. ---
Stk. 5. Ministeren kan fastsætte regler om, hvilke studiekrav der skal være opfyldt, for at veterinærstuderende kan deltage i diagnostik og behandling af dyr og udøve dyrlægegerning, jf. stk. 4.
 
3. I § 4, indsættes efter stk. 4 som nye stykker:
»Stk. 5. Veterinærstuderende, der opfylder nærmere fastsatte studiekrav, må som led i deres uddannelse ved Aarhus Universitet deltage i diagnostik og behandling af dyr i universitetets undervisningslokaler, i universitetets besætninger samt i dyrlægepraksis godkendt af universitetet, og udøve dyrlægegerning som omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2 og 3.
Stk. 6. Veterinærstuderendes deltagelse i diagnostik, behandling af dyr og udøvelse af dyrlægegerning, jf. stk. 4 og 5, skal ske efter en dyrlæges anvisninger og under dennes ansvar.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 7.
Stk. 5. ---
  
   
§ 4
Stk. 1-4. ---
 
4. I § 4, stk. 5, der bliver stk. 7, indsættes efter "jf. stk. 4": "og stk. 5".
Stk. 5. Ministeren kan fastsætte regler om, hvilke studiekrav der skal være opfyldt, for at veterinærstuderende kan deltage i diagnostik og behandling af dyr og udøve dyrlægegerning, jf. stk. 4.
  
   
§ 32
Stk. 1. ---
Stk. 2. De ved statslige undervisnings- og forskningsinstitutioner beskæftigede dyrlæger er, for så vidt angår deres virksomhed ved disse institutioner, undtaget fra bestemmelsen i stk. 1. Dyrlæger beskæftiget ved Københavns Universitets dyrehospitaler er dog, for så vidt angår deres behandling af andres dyr, undergivet tilsyn af ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling.
Stk. 4. ---
 
6. I § 32, stk. 2, 2. pkt., indsættes efter »Københavns Universitets dyrehospitaler«": »eller ved Aarhus Universitets undervisningslokaler«.