Fremsat den 5. oktober 2023 af ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri (Jacob Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om dyrlæger
(Ændringer som følge af
etablering af veterinæruddannelse ved Aarhus Universitet)
§ 1
I lov om dyrlæger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1523 af 26. oktober 2020, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 3, stk. 1 og 3, indsættes efter
»Københavns Universitet«: »eller Aarhus
Universitet«.
2. I
§ 4, stk. 4, indsættes efter
»universitetets dyrehospitaler«: »samt i
dyrlægepraksis godkendt af universitetet«, og
»forudsat, at dette sker efter en dyrlæges anvisninger
og under dennes ansvar« udgår.
3. I
§ 4 indsættes efter stk. 4
som nye stykker:
»Stk. 5.
Veterinærstuderende, der opfylder nærmere fastsatte
studiekrav, må som led i deres uddannelse på Aarhus
Universitet deltage i diagnostik og behandling af dyr i
universitetets undervisningslokaler, i universitetets
besætninger samt i dyrlægepraksis godkendt af
universitetet, og udøve dyrlægegerning som omfattet af
§ 2, stk. 1, nr. 2 og 3.
Stk. 6.
Veterinærstuderendes deltagelse i diagnostik, behandling af
dyr og udøvelse af dyrlægegerning, jf. stk. 4 og 5,
skal ske efter en dyrlæges anvisninger og under dennes
ansvar.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 7.
4. I
§ 4, stk. 5, der bliver stk. 7,
indsættes efter »jf. stk. 4«: »og
5«.
5. I
§ 32, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »Københavns Universitets
dyrehospitaler«: »eller ved Aarhus Universitets
undervisningslokaler«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Ændringer som følge af
etablering af veterinæruddannelse ved Aarhus
Universitet | | 2.1. | Gældende ret | | 2.2. | Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeris overvejelser og den foreslåede ordning | | | 2.2.1. | Autorisation af dyrlæger | | | 2.2.2. | Deltagelse i diagnostik og behandling af
dyr og udøvelse af dyrlægegerning | | | 2.2.3. | Fastsættelse af studiekrav | | | 2.2.4. | Tilsyn med dyrlæger | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Det følger af den politiske aftale
"Flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark" af 25. juni
2021 indgået af den daværende regering
(Socialdemokratiet) sammen med Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Nye Borgerlige, Alternativet og Kristendemokraterne, og af
tillægsaftale af 22. marts 2022 indgået af den
daværende regering (Socialdemokratiet) sammen med Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Dansk
Folkeparti, Nye Borgerlige og Kristendemokraterne, at der skal
etableres en veterinæruddannelse ved Aarhus Universitet.
Lovforslaget har til formål at foretage
de nødvendige ændringer i lov om dyrlæger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1523 af 26. oktober 2020, som
følge af etablering af en veterinæruddannelse ved
Aarhus Universitet.
Det foreslås, at der etableres hjemmel
til, at kandidater i veterinærmedicin fra Aarhus Universitet
kan autoriseres som dyrlæge, herunder at
veterinærstuderende ved universitetet som led i deres
uddannelse kan deltage i diagnostik og behandling af dyr i
universitetets undervisningslokaler, i universitetets
besætninger samt i dyrlægepraksis godkendt af
universitetet, og udøve dyrlægegerning. Endvidere
foreslås det, at der kan føres tilsyn med
dyrlæger beskæftiget ved Aarhus Universitets
undervisningslokaler for så vidt angår behandling af
andres dyr.
Det foreslås derudover, at der etableres
hjemmel til, at de veterinærstuderende ved Københavns
Universitet som led i deres uddannelse også kan deltage i
diagnostik og behandling af dyr i dyrlægepraksis godkendt af
universitetet og udøve dyrlægegerning.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri har i perioden fra december 2022 til maj 2023 nedsat en
arbejdsgruppe med deltagelse af repræsentanter fra Aarhus
Universitet, Københavns Universitet og
Fødevarestyrelsen. Formålet med arbejdsgruppen har
været at tilvejebringe en fælles forståelse for
det konkrete behov for ændringer i lov om dyrlæger som
følge af den politiske aftale.
2. Ændringer som
følge af etablering af veterinæruddannelse ved Aarhus
Universitet
2.1.
Gældende ret
Det fremgår af § 3, stk. 1, i lov
om dyrlæger, jf. lovbekendtgørelse nr. 1523 af 26.
oktober 2020, at ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri efter anmodning meddeler autorisation som dyrlæge til
den, der har bestået veterinæreksamen ved
Københavns Universitet.
Efter § 3, stk. 2, kan ministeren
fastsætte regler om fremgangsmåden ved meddelelse af
autorisation. Bemyndigelsen er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 1293 af 15. december 2009 om
fremgangsmåden ved meddelelse af dyrlægeautorisation
m.v. Meddelelse af autorisation som dyrlæge varetages af
Fødevarestyrelsen.
I medfør af § 3, stk. 3, 1. pkt.,
kan personer, der gennem uddannelse og erhvervsudøvelse i
udlandet har opnået kvalifikationer, der kan sidestilles med
den danske veterinæruddannelse, ligeledes autoriseres som
dyrlæge. Det fremgår af § 3, stk. 2, 2. pkt., at
autorisationen kan gøres betinget af, at den
pågældende forinden har fulgt undervisningen i visse
fag ved Københavns Universitet og eventuelt aflagt
prøve i disse fag. Det følger af 3. pkt., at der i
autorisationen kan fastsættes begrænsninger i den
pågældendes udøvelse af
dyrlægegerning.
Udøvelse af dyrlægegerning, jf.
§ 2, stk. 1, er forbeholdt dyrlæger, jf. § 2, stk.
2, dvs. forbeholdt personer, som har modtaget autorisation som
dyrlæge fra Fødevarestyrelsen i henhold til § 3,
stk. 1 eller 3, eller som har adgang til at udøve
dyrlægegerning i henhold til bestemmelser fastsat i
medfør af § 35 i loven.
Efter § 4, stk. 4, må
veterinærstuderende, der opfylder nærmere fastsatte
studiekrav, som led i deres uddannelse på Københavns
Universitet, deltage i diagnostik og behandling af dyr på
universitetets dyrehospitaler og udøve dyrlægegerning
som omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2 og 3, forudsat, at dette
sker efter en dyrlæges anvisninger og under dennes
ansvar.
Formålet med bestemmelsen er at give
mulighed for, at de veterinærstuderende kan opnå de
fornødne færdigheder til efter bestået
kandidateksamen at kunne udøve dyrlægegerning på
fuldt forsvarlig vis.
Efter § 4, stk. 5, kan ministeren
fastsætte regler om, hvilke studiekrav der skal være
opfyldt, for at veterinærstuderende ved Københavns
Universitet som led i deres uddannelse må deltage i
diagnostik og behandling af dyr og udøve
dyrlægegerning. Bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 1431 af
17. december 2019 om ændring af lov om dyrlæger, og er
endnu ikke udmøntet.
Ved en dyrlægepraksis forstås en
virksomhed, hvorfra en eller flere praktiserende dyrlæger
udfører deres arbejde, jf. § 6, stk. 2.
Efter § 32, stk. 1, er dyrlæger
undergivet tilsyn af ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri. Dette gælder dog ikke dyrlæger, der er ansat
ved statslige undervisnings- og forskningsinstitutter, for så
vidt angår deres virksomhed ved disse institutter, jf. §
32, stk. 2, 1. pkt. Ved statslige undervisnings- og
forskningsinstitutter forstås f.eks. universiteter. Der
henvises til bemærkningerne til bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 2019-20, tillæg A, L 28 som fremsat, side
10. Det følger dog direkte af § 32, stk. 2, 2. pkt., at
dyrlæger, der er beskæftiget ved Københavns
Universitets dyrehospitaler, er undergivet tilsyn af ministeren for
så vidt angår deres behandling af andres dyr.
De dyr, der tages under behandling på
Københavns Universitets dyrehospitaler, er dels dyr, der
tilhører universitetet, dels privatejede dyr. Dyrene, der
tilhører universitetet, er alle undergivet
dyreforsøgslovgivningen. Dyrene anvendes til forskning samt
til undervisningsbrug som led i uddannelsen af de
veterinærstuderende. Dyrene er undergivet tilsyn som led i de
tilladelser, som universitetet har fra Dyreforsøgstilsynet,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1107 af 1. juli 2022 af lov om
dyreforsøg (lov om dyreforsøg). De privatejede dyr
tages under behandling på samme måde som behandling af
dyr på privatejede dyrehospitaler eller hos
privatpraktiserende dyrlæger i øvrigt.
Tilsyn med dyrlæger, jf. § 32, stk.
1 og 2, 2. pkt., udføres af Fødevarestyrelsen. Det er
også Fødevarestyrelsen, der som led i tilsynet med
dyrlæger kan følge op på henvendelser fra
dyreejere vedrørende dyrlægers behandling af dyr.
Fødevarestyrelsen vurderer, hvorvidt dyrlægen har
overtrådt bestemmelser i lov om dyrlæger eller
bestemmelser fastsat med hjemmel i loven.
2.2.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejelser
og den foreslåede ordning
2.2.1.
Autorisation af dyrlæger
I Danmark udbydes veterinæruddannelsen
af Københavns Universitet, Det Sundhedsfaglige Fakultet.
Uddannelsen består af en bachelordel på 3 år og
en kandidatdel på 2 ½ år.
Som følge af etablering af en
veterinæruddannelse ved Aarhus Universitet vurderer
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, at der er
behov for at ændre en række bestemmelser i loven.
Ministeriet foreslår, at der i § 3,
stk. 1, indsættes hjemmel til, at kandidater i
veterinærmedicin fra Aarhus Universitet på lige fod med
kandidater i veterinærmedicin fra Københavns
Universitet kan autoriseres som dyrlæge.
Endvidere vurderer ministeriet, at Aarhus
Universitet bør sidestilles med Københavns
Universitet i bestemmelsen i § 3, stk. 3, 2. pkt. hvorefter en
autorisation kan gøres betinget. Ministeriet foreslår
derfor, at Aarhus Universitet tilføjes i bestemmelsen,
så en autorisation kan gøres betinget af, at
ansøger forinden har fulgt undervisningen i visse fag ved
enten Københavns Universitet eller Aarhus Universitet og
eventuelt aflagt prøve i disse fag.
2.2.2.
Deltagelse i diagnostik og behandling af dyr og udøvelse af
dyrlægegerning
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri vurderer at der skal etableres hjemmel til, at de
veterinærstuderende ved Aarhus Universitet som led i deres
uddannelse kan deltage i diagnostik og behandling af dyr og
udøve dyrlægegerning. Dette vurderes mest
hensigtsmæssigt gennemført ved indsættelse af et
nyt stykke i § 4, som særligt vedrører
uddannelsen ved Aarhus Universitet.
Der er ikke tilknyttet dyrehospitaler til
Aarhus Universitet, som tilfældet er for København
Universitet. Ministeriet vurderer, at der derfor bør
etableres en anden mulighed for, at de veterinærstuderende
som led i deres uddannelse kan deltage i diagnostik og behandling
af dyr og udøve dyrlægegerning.
Ministeriet foreslår, at der som §
4, stk. 5, indsættes hjemmel til, at
veterinærstuderende ved Aarhus Universitet, der opfylder
nærmere fastsatte studiekrav, som led i deres uddannelse kan
deltage i diagnostik og behandling af dyr i universitetets
undervisningslokaler, i universitetets besætninger samt i
dyrlægepraksis godkendt af universitetet, og udøve
dyrlægegerning som omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2 og
3.
Ved Københavns Universitet deltager de
veterinærstuderende i behandling af dyr på
universitetets to dyrehospitaler, jf. § 4, stk. 4.
Ministeriet vurderer, at der er behov for
tillige at give Københavns Universitet mulighed for at lade
universitetets veterinærstuderende deltage i diagnostik og
behandling af dyr og udøvelse dyrlægegerning i
dyrlægepraksis godkendt af universitetet. Københavns
Universitet har ikke aktuelle planer herom, men dette vil kunne
blive aktuelt.
Det foreslås derfor, at § 4, stk.
4, ændres, således at der etableres hjemmel til, at
veterinærstuderende ved Københavns Universitet som led
i deres uddannelse også kan deltage i diagnostik og
behandling af dyr i dyrlægepraksis godkendt af universitetet,
og udøve dyrlægegerning som omfattet af § 2, stk.
1, nr. 2 og 3.
2.2.3.
Fastsættelse af studiekrav
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri vurderer, at der bør fastsættes regler om,
hvilke studiekrav de veterinærstuderende ved Aarhus
Universitet skal opfylde for at kunne deltage i diagnostik og
behandling af dyr og udøve dyrlægegerning.
På Københavns Universitet er
praksis på området, at de veterinærstuderende
skal have gennemført bachelordelen på 3 år og
første semester (tidlige benævnt første
halvår) på kandidatdelen i veterinærmedicin,
inden de som led i uddannelsen må deltage i diagnostik og
behandling af dyr og udøve dyrlægegerning. Ministeriet
har til hensigt i bekendtgørelsesform at fastsætte ens
studiekrav for de veterinærstuderende ved de to universiteter
svarende til den nuværende praksis ved Københavns
Universitet.
Det er ministeriets vurdering, at de
veterinærstuderende dermed vil have erhvervet
tilstrækkelige grundlæggende færdigheder til, at
de som led i deres veterinæruddannelse kan deltage i
diagnostik og behandling af dyr og udøve
dyrlægegerning.
2.2.4.
Tilsyn med dyrlæger
Ved Aarhus Universitet vil de
veterinærstuderende tage dyr under behandling i
universitetets hertil beregnede undervisningslokaler til dyr og i
universitetets besætninger. Dyrene, der tilhører
universitetet, er alle undergivet dyreforsøgslovgivningen.
Dyrene anvendes til forskning og til undervisningsbrug som led i
uddannelsen af de veterinærstuderende. Dyrene er undergivet
tilsyn som led i de tilladelser, som universitetet har fra
Dyreforsøgstilsynet, jf. lov om dyreforsøg.
Hvis Aarhus Universitet på et givent
tidspunkt beslutter at tage imod andres dyr til behandling i
universitetets hertil beregnede undervisningslokaler til dyr, er
det ministeriets vurdering, at der også bør kunne
føres tilsyn med dyrlæger beskæftiget ved
undervisningslokalerne til dyr i det omfang, de måtte
behandle andres dyr.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri vurderer således, at det vil være
hensigtsmæssigt, at Fødevarestyrelsen kan følge
op på henvendelser fra dyreejere vedrørende behandling
af dyr, uanset om behandlingen er foretaget af en
privatpraktiserende dyrlæge, en dyrlæge
beskæftiget ved Københavns Universitets
dyrehospitaler, privatejede dyrehospitaler eller ved Aarhus
Universitets hertil beregnede undervisningslokaler til dyr.
Det foreslås derfor, at Aarhus
Universitets undervisningslokaler tilføjes i § 32, stk.
2, 2. pkt., således at dyrlæger, der er
beskæftiget ved Aarhus Universitets hertil beregnede
undervisningslokaler til dyr, undergives tilsyn i det omfang de
måtte behandle andres dyr. Dermed vil der blive skabt
parallelitet til, at dyrlæger ved Københavns
Universitets to dyrehospitaler er undergivet tilsyn for så
vidt angår deres behandling af andres dyr.
De dyr, der tilhører universitetet, er
som ovenfor nævnt undergivet tilsyn i henhold til
dyreforsøgslovgivningen, og indgår derfor ikke i den
foreslåede tilsynsforpligtelse.
Tilsynet med dyrlæger varetages af
Fødevarestyrelsen.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Etablering af veterinæruddannelse ved
Aarhus Universitet indebærer, at Fødevarestyrelsen fra
og med 2030 på årsbasis vil modtage et øget
antal ansøgninger om autorisation som dyrlæge.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri vurderer, at
omkostningerne til øget sagsbehandling kan rummes inden for
Fødevarestyrelsens eksisterende økonomiske rammer.
Ministeriet vurderer endvidere, at omkostninger forbundet med
Fødevarestyrelsens tilsynsforpligtelse i forhold til
dyrlæger ansat ved Aarhus Universitets undervisningslokaler
til dyr kan afholdes inden for styrelsens nuværende
økonomiske rammer.
Lovforslaget i øvrigt vil ikke
indebære økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner.
Principperne for digitaliseringsklar
lovgivning er ikke relevante for lovforslaget.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
De foreslåede ændringer som
følge af etablering af en veterinæruddannelse ved
Aarhus Universitet vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervet i sig selv. Aarhus
Universitet vil indgå partnerskab med en række
dyrlægepraksisser, som vil modtage og undervise
veterinærstuderende. Lovforslaget giver Københavns
Universitet mulighed for det samme. I begge tilfælde vil der
være tale om et aftaleretligt forhold mellem universiteterne
og den enkelte dyrlægepraksis. Valget af
dyrlægepraksisser vil skulle ske på baggrund af
objektive, gennemsigtige og ikke-diskriminerende vilkår.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre
Regulering (OBR) har vurderet, at ændringerne i lovforslaget
ikke medfører nye administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Lovforslaget er herudover vurderet efter
principperne for agil erhvervsrettet regulering. Det vurderes, at
principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke er relevante
for de konkrete ændringer i lovforslaget, da lovforslaget
ikke påvirker virksomhedernes muligheder for at teste,
udvikle eller anvende digitale teknologier og forretningsmodeller.
OBR har ingen bemærkninger hertil.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for borgere.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
miljø- eller naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 30. juni til den 17. august 2023 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: A/S Mortalin, Advokatrådet, Akademisk Arkitektforening,
Alternativfondet, ANIMA, Anticimex A/S, Applia,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Astma-Allergi
Forbundet, Bager- og Konditormestre i Danmark, Bech Food -
DinFødevarekonsulent, Biodynamisk Forbrugersammenslutning,
Bornholms Landbrug og Fødevarer, Brancheforeningen for
farmaceutiske industrivirksomheder i Danmark, Brancheforeningen for
Kaffe og The, Brancheforeningen for Lægemiddelvirksomheder i
Danmark (LIF), Bryggeriforeningen, Center for Miljø og
Toksologi på DHI Vand - Miljø - Sundhed, Comida
Fødevarerådgivning, Coop Danmark, Dacopa, DAKA,
DAKOFO, Danish Agro, Danish Seafood Association (DSA), Danmarks
Apotekerforening, Danmarks Biavlerforening, Danmarks civile
Hundeførerforening, Danmarks Farve- og Lakindustri, Danmarks
Fiskeriforening, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Restauranter og Cafeer, Danmarks
Sportsfiskerforbund, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk
Akvakultur, Dansk Akvarieunion, Dansk Erhverv, Dansk Fåreavl,
Dansk Galop, Dansk Gede Union, Dansk Hunderegister, Dansk Industri,
Dansk Kennel Klub, Dansk Planteværn, Dansk Rideforbund, Dansk
Skalddyrcenter, Dansk Terrier Klub, Dansk Transport og Logistik
(DTL), Dansk Travsports Centralforbund, Dansk Træforening,
Dansk Veterinær Konsortium-KU, Danske Advokater, Danske
Erhvervsakademier, Danske Fugleforeninger, Danske Kartofler, Danske
Lammeproducenter, Danske Mink, Danske Regioner, Danske
Slagtermestre, Danske Speditører, Danske Svineproducenter,
Danske Universiteter, Danske Ørredsøer, DAZA (Danske
Zoologiske Haver og Akvarier), DCA - Nationalt Center for
Fødevarer og Jordbrug, De Samvirkende Købmænd,
Deanfood ApS, Den Danske Brancheorganisation for Vitalmidler, Den
Danske Dyrlægeforening (DDD), Det Danske
Fjerkræråd (JNL), Det Dyreetiske Råd, Det
Veterinære Sundhedsråd, DFO, Dansk Flavour
Organisation, DHI A/S, DHI, Center for Miljø og Toksologi DI
Fødevarer, DI Handel, Diabetesforeningen, DinSmiley,
DOSO-DyreværnsOrganisationernes SamarbejdsOrganisation,
DTU-Fødevareinstituttet, Dyrefondet,
Dyreforsøgstilsynet, Dyrenes Beskyttelse, Dyrenes
Velfærd, Dyreværnsforeningen Alle Dyrs Ret,
E-Branchekoden ApS, ECSCOM/Kim Iversen, EFSA - Effektiv Food Safety
Advise, EMCON, eSmiley, Eurofins Milk Testing Denmark A/S, Eurofins
Miljø A/S, Eurofins Steins Laboratorium A/S, Faglig
Fælles Forbund 3F, Fair Dog, Fairtrade Mærket, Felis
Danica, Fokus på Dyr, Food Consult Nordic, Food Diagnostics
ApS, Foodcare, FoodEfficiency, Forbrugerrådet Tænk,
Force Technology, Foreningen af Tilsynsfunktionærer,
Foreningen Eksotiske Pattedyr, Foreningen for Biodynamisk Jordbrug
(biodynamisk), Foreningen Frit Fjerkræ, Foreningen
Muslingeerhvervet (FME), Frie Bønder Levende Land, FS-C.dk
(Food Safety Consult), Fødevare og Egenkontrol,
Fødevaredanmark, FødevareExperten,
Fødevaregruppen, Fødevarepaletten ApS,
Fødevarer til Medicinske Formål (FMF), Gigtforeningen,
Greenpeace Danmark, Grønlands Landsstyre, Grøn
Hverdag, Hatting-KS A/S, Haveselskabet, HELSAM, Helsebranchens
Leverandørforening, Hestens Værn, Hjerteforeningen,
Horesta, Højmarkslaboratoriet, A/S, International Transport
Danmark, ISI Food Protection, Kantineledernes Landsklub, Kelsen
Group, KGH CUSTOMS SERVICES Danmark, KGH CUSTOMS SERVICES Sverige,
Kliniske Diætister, Kopenhagen fur, Kommunernes
Landsforening, Kosmetik- og hygiejnebranchen, Kost &
Ernæringsforbundet, Motion & Sund fornuft (KMS),
Kraftvaerk Foodtech ApS, Kræftens Bekæmpelse,
Københavns Universitet, Landbrug & Fødevarer,
Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen
for Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen Komitéen mod
Dyreforsøg, Landskontoret for Heste, Lolex ApS, Maistic Bio
Group, Marine Ingredients, Mejeriforeningen, Møllers
Fødevarerådgivning, Naalakkersuisut (Grønlands
Landsstyre), Nemhygiejne, Ninkovich Consult ApS, NOAHs Sekretariat,
NOPALAX, Nordic Petfood Association (NPFA), Nyt Hesteliv,
Nærbutikkernes Landsforening, OASA, Ostehandlerforeningen for
Danmark, Pernod Ricard Denmark, Plantebranchen, Plastindustrien i
Danmark, QFish/Foreningen af Fiskeauktioner og Samlecentraler i
Danmark, QMS - Consult, Quality Consulting Denmark, Rådet for
Bedre Hygiejne, Salling Group, SAMMARK, SEDAN, SEGES, SGS Analytics
Denmark A/S, Sills & Løndal Rådgivning ApS,
Smiley-One, SPF-Danmark, Statens Seruminstitut, Stop Spild Af Mad,
Sundhedsrådet, Teknologisk Institut, VAREFAKTA, Videncenter
For Svineproduktion, VikingGenetics, ViNordic - Veterinary Industry
Nordic, World Animal Protection Danmark, WWF Verdensnaturfonden,
Würtz QA, Økologisk Landsforening og Aarhus
Universitet.
| | | | 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af § 3, stk. 1, i lov
om dyrlæger, jf. lovbekendtgørelse nr. 1523 af 26.
oktober 2020, at ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri efter anmodning meddeler autorisation som dyrlæge til
den, der har bestået veterinæreksamen ved
Københavns Universitet. Ministeren fastsætter regler
om fremgangsmåden ved meddelelse af autorisation, jf. stk. 2.
Bestemmelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1293 af
15. december 2009 om fremgangsmåden ved meddelelse af
dyrlægeautorisation m.v.
Det følger endvidere af lovens §
3, stk. 3, 1. pkt., at ministeren kan meddele personer autorisation
som dyrlæge, såfremt de gennem uddannelse og
erhvervsudøvelse i udlandet har opnået
kvalifikationer, der kan sidestilles med uddannelse efter stk. 1.
Herudover følger det af 2. pkt., at autorisationen kan
gøres betinget af, at den pågældende forinden
har fulgt undervisningen i visse fag ved Københavns
Universitet og eventuelt aflagt prøve i disse fag. Endelig
fremgår det af 3. pkt., at der i autorisationen kan
fastsættes begrænsninger i den pågældendes
udøvelse af dyrlægegerning.
Det foreslås, at Aarhus Universitet
tilføjes i bestemmelsen i § 3,
stk. 1, hvorved ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri efter anmodning meddeler autorisation som dyrlæge til
den, der har bestået veterinæreksamen ved
Københavns Universitet eller Aarhus Universitet.
Bekendtgørelse om fremgangsmåden
ved meddelelse af dyrlægeautorisation m.v. vil herefter blive
ændret til også at omfatte kandidater i
veterinærmedicin fra Aarhus Universitet.
Det foreslås endvidere, at Aarhus
Universitet tilføjes i bestemmelsen i § 3, stk. 3, 2. pkt., således at
en autorisation kan gøres betinget af, at den
pågældende, forinden har fulgt undervisningen i visse
fag ved Københavns Universitet eller Aarhus Universitet og
eventuelt aflagt prøve i disse fag.
Bestemmelsen vil primært have betydning
ved behandling af ansøgninger om autorisation fra personer
med veterinæruddannelse fra et tredjeland.
I § 3, stk. 3, henvises i første
punktum til bestemmelsen i § 3, stk. 1. Indføjelse af
Aarhus Universitet i bestemmelsen i § 3, stk. 1, jf. ovenfor,
indebærer, at der fremover efter § 3, stk. 3, kan
meddeles autorisation til personer, der gennem uddannelse og
erhvervsudøvelse i udlandet har opnået kvalifikationer
som dyrlæge, der kan sidestilles med
veterinæruddannelsen ved Københavns Universitet eller
ved Aarhus Universitet.
Til nr. 2
Det følger af § 4, stk. 4, at
veterinærstuderende ved Københavns Universitet, der
opfylder nærmere fastsatte studiekrav, som led i deres
uddannelse ved Københavns Universitet må deltage i
diagnostik og behandling af dyr på universitetets
dyrehospitaler og udøve dyrlægegerning som omfattet af
§ 2, stk. 1, nr. 2 og 3, forudsat, at dette sker efter en
dyrlæges anvisninger og under dennes ansvar.
Af forarbejderne til bestemmelsen
fremgår det, at det er op til Københavns Universitet
at vurdere, hvilke behandlinger af dyr det vil være
nødvendigt og forsvarligt, at de studerende deltager i som
led i deres uddannelse, og at det er en betingelse, at de
studerendes behandling af dyr altid sker efter en dyrlæges
anvisninger og under dennes ansvar, jf. Folketingstidende 2019-20,
tillæg A, L 28 som fremsat, side 11. Det fremgår
endvidere, at de studerende ikke må attestere dokumenter,
herunder attestere vaccinationer eller ordinere receptpligtige
lægemidler, idet dette er forbeholdt dyrlæger.
Det foreslås, at der i § 4, stk. 4, tilføjes
dyrlægepraksis således, at der etableres hjemmel til,
at veterinærstuderende ved Københavns Universitet som
led i deres uddannelse også kan deltage i diagnostik og
behandling af dyr i dyrlægepraksis godkendt af universitetet,
og udøve dyrlægegerning som omfattet af § 2, stk.
1, nr. 2 og 3.
Ændringen indebærer, at de
veterinærstuderende ved Københavns Universitet i
tillæg til, at de kan deltage i diagnostik og behandling af
dyr på universitetets dyrehospitaler og udøve
dyrlægegerning som omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2 og 3,
også vil kunne dette i dyrlægepraksis godkendt af
universitetet.
I tilfælde af, at Københavns
Universitet gør brug af denne mulighed, vil universitetet
indgå partnerskaber med en række
dyrlægepraksisser, som vil forpligte sig til at modtage og
undervise veterinærstuderende fra universitetet. Valget af
dyrlægepraksisser vil skulle ske på baggrund af
objektive, gennemsigtige og ikke-diskriminerende vilkår.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger pkt. 2.2.
Til nr. 3
Det følger af § 2, stk. 2, at
udøvelse af dyrlægegerning er forbeholdt
dyrlæger. Det følger af § 4, stk. 4, at
veterinærstuderende ved Københavns Universitet, der
opfylder nærmere fastsatte studiekrav, som led i deres
uddannelse må deltage i diagnostik og behandling af dyr
på universitetets dyrehospitaler og udøve
dyrlægegerning som omfattet af lovens § 2, stk. 1, nr. 2
og 3, forudsat, at dette sker efter en dyrlæges anvisninger
og under dennes ansvar.
Det foreslås, at der som § 4, stk. 5, indsættes en ny
bestemmelse, der etablerer hjemmel til, at
veterinærstuderende ved Aarhus Universitet, der opfylder
nærmere fastsatte studiekrav, som led i deres uddannelse,
må deltage i diagnostik og behandling af dyr, i
universitetets undervisningslokaler, i universitetets
besætninger samt i dyrlægepraksis og udøve
dyrlægegerning som omfattet af lovens § 2, stk. 1, nr. 2
og 3.
Med den foreslåede bestemmelse gives der
mulighed for, at de veterinærstuderende ved Aarhus
Universitet som led i veterinæruddannelsen vil kunne
opnå de fornødne færdigheder til efter
bestået kandidateksamen at kunne udøve
dyrlægegerning på fuldt forsvarlig vis.
De veterinærstuderendes behandling af
dyr vil ske i Aarhus Universitets hertil beregnede
undervisningslokaler til dyr, i universitetets besætninger og
i dyrlægepraksisser godkendt af universitetet.
Aarhus Universitet vil indgå
partnerskaber med en række dyrlægepraksisser, som vil
forpligte sig til at modtage og undervise veterinærstuderende
fra universitetet som led i deres uddannelse.
Endvidere foreslås det som § 4, stk. 6, at
veterinærstuderendes deltagelse i diagnostik, behandling af
dyr og udøvelse af dyrlægegerning, jf. stk. 4 og 5,
skal ske efter en dyrlæges anvisninger og under dennes
ansvar.
Bestemmelsen omfatter uddannelse af
veterinærstuderende ved Københavns Universitet, jf.
forslagets § 1, nr. 2, og den hidtidige ordlyd af § 4,
stk. 4, og udvides til også at omfatte
veterinærstuderende ved Aarhus Universitet og
dyrelægepraksis i forhold til Københavns
Universitet.
Det er således en betingelse, at de
veterinærstuderendes behandling af dyr altid sker efter en
dyrlæges anvisninger og under dennes ansvar. Dyrlægen
skal være ansat af den pågældende
dyrlægepraksis eller af universitetet. Det forudsættes,
at den ansvarlige dyrlæge er til stede og tilgængelig
der, hvor den veterinærstuderende behandler dyr. Derved
sikres det, at veterinærstuderendes behandling af dyr sker
på forsvarlig vis. I de veterinærstuderendes
undervisning og behandling af dyr i dyrlægepraksis vil
tillige kunne indgå udkørende praksis.
Den ansvarlige dyrlæge skal for Aarhus
Universitets vedkommende være ansat af den
pågældende dyrlægepraksis eller af Aarhus
Universitet. Dyrlægen skal være til stede og
tilgængelig der, hvor den veterinærstuderende behandler
dyr. Derved sikres det, at veterinærstuderendes behandling af
dyr sker på forsvarlig vis. Udkørende praksis kan
tillige indgå i de veterinærstuderendes undervisning og
behandling af dyr i dyrlægepraksis.
I Aarhus Universitets hertil beregnede
undervisningslokaler til dyr eller universitetets besætninger
vil der diagnosticeres og behandles dyr, der ejes af universitetet,
men universitetet vil som led i den veterinære undervisning
også kunne beslutte at modtage privatejede dyr i
undervisningslokalerne til dyr og foretage diagnostiske
undersøgelser eller mindre behandlinger af privatejede dyr i
form af f.eks. vaccinationer.
Det er nødvendigt, at de
veterinærstuderende kan deltage i behandling af dyr i et
sådant omfang, at de kan opnå tilstrækkelige
færdigheder til, at de efter bestået kandidateksamen og
modtagelse af autorisation som dyrlæge kan udøve
dyrlægegerning på fuldt forsvarlig vis. Det vil
være op til Aarhus Universitet i samarbejde med den enkelte
dyrlægepraksis at vurdere, hvilke behandlinger af dyr der vil
være nødvendige og forsvarlige, at de studerende
deltager i under deres uddannelse. De veterinærstuderende
må dog ikke attestere dokumenter, herunder attestere
vaccinationer, eller ordinere receptpligtige lægemidler, da
dette er forbeholdt dyrlæger.
På Københavns Universitet skal
den ansvarlige dyrlæge være tilknyttet et af
universitets to dyrehospitaler, hvor undervisningen af de
veterinærstuderende foregår. Den ansvarlige
dyrlæge skal være til stede og tilgængelig,
når den veterinærstuderende behandler dyr.
Hvis Københavns Universitet, som §
4, stk. 4, giver mulighed for, på et tidspunkt i fremtiden
ønsker at ændre uddannelsen for de
veterinærstuderende, så en del af undervisningen skal
foregå i dyrlægepraksis, vil den ansvarlige
dyrlæge skulle være til stede og tilgængelig i
dyrlægepraksis svarende til det, der er beskrevet ovenfor i
relation til Aarhus Universitet. De veterinærstuderende
må heller ikke her attestere dokumenter, herunder attestere
vaccinationer, eller ordinere receptpligtige lægemidler, da
dette er forbeholdt dyrlæger.
Til nr. 4
Det følger af § 4, stk. 5, at
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, hvilke studiekrav der skal være
opfyldt, før veterinærstuderende ved Københavns
Universitet kan deltage i diagnostik og behandling af dyr og
udøve dyrlægegerning som omfattet af § 2, stk. 1,
nr. 2 og 3. Bemyndigelsen er endnu ikke udmøntet.
Det fremgår af forarbejderne til
bestemmelsen, at Københavns Universitet har oplyst, at de
veterinærstuderende skal have gennemført bachelordelen
på 3 år og første halvår af kandidatdelen
i veterinærmedicin, før de må deltage i
behandling af dyr, jf. Folketingstidende 2019-20, tillæg A, L
28 som fremsat, side 3. Dette er fortsat Københavns
Universitets praksis på området. Af forarbejderne
fremgår det endvidere, at de studerende dermed vil have
erhvervet tilstrækkelige grundlæggende
færdigheder til, at de som led i deres
veterinæruddannelse kan deltage i behandling af dyr og
udøve dyrlægegerning, f.eks. indgivelse af
receptpligtig medicin til dyr og deltagelse i mindre kirurgiske
indgreb.
Det foreslås, at der i § 4, stk. 5, der bliver stk. 7,
indsættes en henvisning til den nye bestemmelse i § 4,
stk. 5, således, at der i bestemmelsen både henvises
til § 4, stk. 4 og 5.
Den foreslåede ændring
indebærer, at ministeren kan fastsætte regler om,
hvilke studiekrav der skal være opfyldt, for at
veterinærstuderende ved såvel Københavns
Universitet som Aarhus Universitet kan deltage i diagnostik og
behandling af dyr og udøve dyrlægegerning som led i
deres veterinæruddannelse.
Fastsættelse af studiekrav vil ske efter
høring af de to universiteter og skal være i
overensstemmelse med den til enhver tid gældende
studieordning for veterinæruddannelsen ved de respektive
universiteter.
Det er hensigten, at det i
bekendtgørelsesform vil blive fastsat, at de
veterinærstuderende ved Københavns Universitet og
Aarhus Universitet skal have bestået bachelordelen på 3
år og første semester af kandidatdelen i
veterinærmedicin for, at de som led i deres uddannelse
må deltage i behandling af dyr og udøve
dyrlægegerning som omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2 og
3.
De veterinærstuderende vil dermed have
erhvervet tilstrækkelige grundlæggende
færdigheder til, at de som led i deres
veterinæruddannelse kan deltage i diagnostik og behandling af
dyr og udøve dyrlægegerning.
Dette svarer til praksis på
Københavns Universitet.
Til nr. 5
Efter § 32, stk. 1, er dyrlæger
undergivet tilsyn af ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri. Dette gælder dog ikke dyrlæger, der er ansat
ved statslige undervisnings- og forskningsinstitutter, for så
vidt angår deres virksomhed ved disse institutter, jf. §
32, stk. 2, 1. pkt. Ved statslige undervisnings- og
forskningsinstitutter forstås f.eks. universiteter. Der
henvises til bemærkningerne til bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 2019-20, tillæg A, L 28 som fremsat, side
10. Det følger dog direkte af § 32, stk. 2, 2. pkt., at
dyrlæger, der er beskæftiget ved Københavns
Universitets dyrehospitaler, er undergivet tilsyn af ministeren for
så vidt angår deres behandling af andres dyr.
Det foreslås, at bestemmelsen i lovens
§ 32, stk. 2, 2. pkt.,
ændres, så dyrlæger, der er beskæftiget ved
Aarhus Universitets undervisningslokaler også undergives
tilsyn, i det omfang de måtte tage andres dyr under
behandling i universitetets hertil beregnede undervisningslokaler
til dyr.
Tilsynet varetages af
Fødevarestyrelsen. Tilsynsbeføjelsen vil
indebære, at dyrlæger, der er ansat ved Aarhus
Universitet og varetager undervisning i universitetets hertil
beregnede undervisningslokaler til dyr vil få
kontrolbesøg fra Fødevarestyrelsen, hvis
dyrlægerne bliver udpeget til kontrol. Kontrol vil alene
omfatte behandling af andres dyr, dvs. dyr, der ikke ejes af
universitetet. I tilfælde af sanktionering vil der skulle ske
gebyrbelagt opfølgende kontrol.
Udvidelse af tilsynsbeføjelsen vil
også betyde, at Fødevarestyrelsen i forbindelse med
henvendelser fra dyreejere vedrørende behandling af deres
dyr i universitetets hertil beregnede undervisningslokaler til dyr
vil kunne følge op på henvendelsen og om
nødvendigt følge op med et kontrolbesøg
svarende til, hvad der er muligt for Fødevarestyrelsen i
forbindelse med henvendelser vedrørende behandling af dyr
fortaget af privatpraktiserende dyrlæger, dyrlæger ved
Københavns Universitets dyrehospitaler eller dyrlæger
ved privatejede dyrehospitaler.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger pkt. 2.2.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde
i kraft den 1. januar 2024.
Til §
3
Det foreslås, at loven ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland, men ved
kongelig anordning helt eller delvis skal kunne sættes i
kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om dyrlæger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1523 af 26. oktober 2020, foretages
følgende ændringer: | | | | § 3.
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling meddeler
efter anmodning autorisation som dyrlæge til den, der har
bestået veterinæreksamen ved Københavns
Universitet. | | 1. I § 3, stk. 1 og 3, indsættes efter
»Københavns Universitet«: »eller Aarhus
Universitet«. | Stk.
2. --- | | | Stk. 3.
Ministeren kan meddele personer, der gennem uddannelse og
erhvervsudøvelse i udlandet har opnået
kvalifikationer, der kan sidestilles med uddannelse efter stk. 1,
autorisation som dyrlæge her i landet. Autorisationen kan
gøres betinget af, at den pågældende forinden
har fulgt undervisningen i visse fag ved Københavns
Universitet og eventuelt aflagt prøve i disse fag. I
autorisationen kan fastsættes begrænsninger i den
pågældendes udøvelse af
dyrlægegerning. | | | | | | Stk.
4-6. --- | | | | | | § 4 Stk.
1-3. --- Stk. 4.
Veterinærstuderende, der opfylder nærmere fastsatte
studiekrav, må som led i deres uddannelse på
Københavns Universitet deltage i diagnostik og behandling af
dyr på universitetets dyrehospitaler og udøve
dyrlægegerning som omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2 og 3,
forudsat, at dette sker efter en dyrlæges anvisninger og
under dennes ansvar. | | 2. I § 4, stk. 4, indsættes efter
»universitetets dyrehospitaler«: »samt i
dyrlægepraksis godkendt af universitetet«, og
»forudsat, at dette sker efter en dyrlæges anvisninger
og under dennes ansvar« udgår. | Stk.
4-5. --- | | | | | | § 4 Stk.
1-4. --- Stk. 5.
Ministeren kan fastsætte regler om, hvilke studiekrav der
skal være opfyldt, for at veterinærstuderende kan
deltage i diagnostik og behandling af dyr og udøve
dyrlægegerning, jf. stk. 4. | | 3. I § 4, indsættes efter stk. 4 som
nye stykker: »Stk. 5.
Veterinærstuderende, der opfylder nærmere fastsatte
studiekrav, må som led i deres uddannelse ved Aarhus
Universitet deltage i diagnostik og behandling af dyr i
universitetets undervisningslokaler, i universitetets
besætninger samt i dyrlægepraksis godkendt af
universitetet, og udøve dyrlægegerning som omfattet af
§ 2, stk. 1, nr. 2 og 3. Stk. 6.
Veterinærstuderendes deltagelse i diagnostik, behandling af
dyr og udøvelse af dyrlægegerning, jf. stk. 4 og 5,
skal ske efter en dyrlæges anvisninger og under dennes
ansvar.« Stk. 5 bliver herefter stk. 7. | Stk.
5. --- | | | | | | § 4 Stk.
1-4. --- | | 4. I § 4, stk. 5, der bliver stk. 7,
indsættes efter "jf. stk. 4": "og stk. 5". | Stk. 5.
Ministeren kan fastsætte regler om, hvilke studiekrav der
skal være opfyldt, for at veterinærstuderende kan
deltage i diagnostik og behandling af dyr og udøve
dyrlægegerning, jf. stk. 4. | | | | | | § 32 Stk.
1. --- Stk. 2. De ved
statslige undervisnings- og forskningsinstitutioner
beskæftigede dyrlæger er, for så vidt angår
deres virksomhed ved disse institutioner, undtaget fra bestemmelsen
i stk. 1. Dyrlæger beskæftiget ved Københavns
Universitets dyrehospitaler er dog, for så vidt angår
deres behandling af andres dyr, undergivet tilsyn af ministeren for
fødevarer, fiskeri og ligestilling. Stk.
4. --- | | 6. I § 32, stk. 2, 2. pkt., indsættes
efter »Københavns Universitets dyrehospitaler«":
»eller ved Aarhus Universitets
undervisningslokaler«. |
|