Fremsat den 5. oktober 2023 af udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået
danske myndigheder m.v.
(Forlængelse af
Afghanistan-særloven)
§ 1
I lov nr. 2055 af 16. november 2021 om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har
bistået danske myndigheder m.v., foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 1, stk. 5, ændres
»ikke forlænges« til: »forlænges til
den 30. november 2025, medmindre der er grundlag for at inddrage
opholdstilladelsen«.
2. I
§ 2 indsættes som stk. 4 og
5:
»Stk. 4.
Ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse
meddelt efter § 1 skal indgives til Udlændingestyrelsen
inden opholdstilladelsens udløb. Ansøgninger, der
indgives efter opholdstilladelsens udløb, afvises, medmindre
der foreligger særlige omstændigheder.
Stk. 5. Der
tillægges opsættende virkning ved ansøgning om
forlængelse af en opholdstilladelse efter § 1, stk.
5.«
3. I
§ 3, stk. 2, ændres
»ikke forlænges« til: »forlænges til
udløbet af det herboende familiemedlems forlængede
opholdstilladelse, medmindre der er grundlag for at inddrage
opholdstilladelsen«.
4. I
§ 3 indsættes som stk. 3 og
4:
»Stk. 3.
Ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse
meddelt efter stk. 1 skal indgives til Udlændingestyrelsen
inden opholdstilladelsens udløb. Ansøgninger, der
indgives efter opholdstilladelsens udløb, afvises, medmindre
der foreligger særlige omstændigheder.
Stk. 4. Der
tillægges opsættende virkning ved ansøgning om
forlængelse af en opholdstilladelse efter stk. 2.«
5. I
§ 4, stk. 2, nr. 4, ændres
»SIS II« til: »SIS«, og »SIS
II-forordningen« ændres til:
»SIS-forordningen«, og i § 4,
stk. 5, og § 8, stk. 4,
ændres »SIS II« til: »SIS«.
6. I
§ 8, stk. 2, 1. pkt., efter
»til stede« indsættes: »enten«.
7. I
§ 9, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »EU-reglerne«: », eller
hvis udlændingen hidtil har haft opholdstilladelse efter
loven«, og i 4. pkt.,
ændres »2 år fra meddelelsen af
opholdstilladelsen« til: »den 30. november
2025«.
8. I
§ 17, stk. 3, indsættes
efter »virkning«: », dog senest indtil lovens
udløb, jf. § 28, stk. 1, den 1. december
2025«.
9. I
§ 28, stk. 1, ændres
»1. juni 2024« til: »1. december 2025«.
§ 2
Loven træder i kraft den 27. november
2023.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | 2.1 | Gældende ret | 2.2 | Udlændinge- og
Integrationsministeriets overvejelser | 2.3 | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
mv. | 10. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
På baggrund af en markant forværret
sikkerhedssituation i Afghanistan i forbindelse med den
militære tilbagetrækning i sommeren 2021 blev et bredt
flertal i Folketinget enige om at tilbyde personer, der i
Afghanistan havde bistået danske myndigheder mv., evakuering
til Danmark samt at tilbyde de pågældende en
2-årig opholdstilladelse i Danmark. Folketinget vedtog i
forlængelse heraf den 11. november 2021 lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået
danske myndigheder m.v. (herefter særloven).
Med særloven sikrede man en helt særlig og
2-årig opholdstilladelse til de personer, som havde bidraget
til den danske indsats i Afghanistan, og som Danmark havde et
særligt ansvar for. Det gjorde, at man effektivt kunne yde en
helt særlig indsats til disse personer, uagtet om de i
øvrigt opfyldte de almindelige betingelser for at blive
meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens regler,
herunder asyl. Særloven sikrede således, at
persongruppen under deres ophold i Danmark fik de bedst mulige
forudsætninger for at indgå som en aktiv del af det
danske samfund.
De første opholdstilladelser efter særloven
udløber i slutningen af 2023. I Afghanistan er Taleban
fortsat ved magten, og der synes ikke umiddelbart at være
udsigt til, at dette vil ændre sig i den nærmeste
fremtid. Det er regeringens (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne) opfattelse, at Danmark fortsat har et ansvar over for
de personer, som i Afghanistan har bistået danske myndigheder
mv. Det er på den baggrund regeringens opfattelse, at
særloven bør forlænges, så særligt
de personer, der alene har en opholdstilladelse efter
særloven, fortsat har mulighed for at indgå aktivt i
det danske samfund, fremfor at blive henvist til eksempelvis at
opholde sig på et udrejsecenter.
Det er samtidig vigtigt for regeringen at bevare princippet om
midlertidighed og at holde fast i, at en opholdstilladelse efter
særloven netop er særlig og midlertidig. Det
foreslås derfor, at loven forlænges i en periode frem
til den 1. december 2025 og herefter ophæves.
I perioden frem mod den 1. december 2025 vil de personer, der
har opholdstilladelse efter særloven, have mulighed for, som
det allerede er tilfældet i dag, at søge om
opholdstilladelse efter udlændingelovens regler, herunder
asyl eller efter en erhvervsordning, og således have mulighed
for at skabe sig et andet opholdsgrundlag inden december 2025.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
Efter særlovens § 1, stk. 1, kan der efter
ansøgning meddeles opholdstilladelse til en udlænding,
som er 1) tidligere lokalansat på den danske ambassade i
Kabul eller har haft anden arbejdsmæssig tilknytning til
myndigheder på Udenrigsministeriets område i
Afghanistan, 2) er tidligere lokalansat af Forsvaret eller har haft
anden arbejdsmæssig tilknytning til myndigheder på
Forsvarsministeriets område i Afghanistan, 3) efter aftale
med Udenrigsministeriet er indstillet som følge af sin
tilknytning til NGO'er eller andre samarbejdspartnere i
Afghanistan, eller 4) efter aftale med Udenrigsministeriet er
indstillet af FN, NATO eller EU.
Efter særlovens § 1, stk. 2, kan der efter
ansøgning meddeles opholdstilladelse til én
ægtefælle, én fast samlever eller et
mindreårigt barn til en udlænding omfattet af stk. 1.
Opholdstilladelsen efter 1. pkt. kan ikke meddeles, hvis den
pågældende ægtefælle eller faste samlever
er mindreårig.
Efter særlovens § 1, stk. 3, kan der, jf. dog stk. 4,
efter ansøgning meddeles opholdstilladelse til en
udlænding, der har familiemæssig tilknytning til en
udlænding omfattet af stk. 1 eller 2, og som 1) er
beslægtet med den pågældende i op- eller
nedstigende linje, 2) i en periode af længere varighed har
delt husstand med den pågældende, eller 3) må
anses for at have været under den pågældendes
forsørgelse.
Efter særlovens § 1, stk. 4, kan opholdstilladelse
efter stk. 3 ikke meddeles til en ægtefælle eller en
fast samlever.
Efter særlovens § 1, stk. 5, meddeles en
opholdstilladelse efter § 1, stk. 1-3, med henblik på
midlertidigt ophold, tidsbegrænses til 2 år og kan ikke
forlænges. Det betyder, at opholdstilladelser meddelt
udlændinge efter særlovens § 1, stk. 1-3,
udløber løbende afhængig af, hvornår
opholdstilladelsen er meddelt.
Efter særlovens § 2, stk. 1, skal en ansøgning
om opholdstilladelse efter § 1 indgives i Danmark til
Udlændingestyrelsen og senest den 24. november 2021. Efter
bestemmelsens stk. 2 afvises ansøgninger, der indgives efter
udløbet af fristen i stk. 1, medmindre der foreligger helt
særlige omstændigheder. Ansøgninger, der
indgives efter den 1. december 2021, afvises dog altid. En
udlænding har ret til at blive her i landet under
behandlingen af en ansøgning om opholdstilladelse efter
loven, jf. § 2, stk. 3.
Efter særlovens § 3, stk. 1, kan der uanset
betingelserne i § 2, stk. 1, efter ansøgning meddeles
opholdstilladelse til en udlænding, som samlever på
fælles bopæl i ægteskab eller i fast
samlivsforhold af længere varighed med en udlænding
omfattet af § 1, stk. 1. Endvidere kan der efter
ansøgning, meddeles opholdstilladelse til et ugift
mindreårigt barn af en udlænding omfattet af § 1,
stk. 1.
Efter særlovens § 3, stk. 2, meddeles
opholdstilladelser efter stk. 1 med henblik på midlertidigt
ophold, tidsbegrænses til udløbet af det herboende
familiemedlems opholdstilladelse og kan ikke forlænges. Det
betyder, at opholdstilladelser meddelt efter særlovens §
3, stk. 1, udløber løbende afhængig af,
hvornår det herboende familiemedlems opholdstilladelse er
meddelt.
Efter særlovens § 8 skal en opholdstilladelse efter
loven inddrages, medmindre inddragelse vil være i strid med
Danmarks internationale forpligtelser, dog jf. stk. 2, hvis 1)
grundlaget for ansøgningen eller tilladelsen var urigtigt
eller ikke længere er til stede, 2) opholdstilladelsen er
opnået ved svig, eller 3) der foreligger oplysninger om
forhold, som efter reglerne i lovens § 4, stk. 1, stk. 2, nr.
1 og 2, og stk. 4, ville udelukke udlændingen fra
opholdstilladelse.
Efter bestemmelsens stk. 2 skal der ved afgørelse om
inddragelse efter stk. 1, nr. 1, af en opholdstilladelse meddelt
efter lovens § 3 tages særligt hensyn til, om
opholdsgrundlaget ikke længere er til stede som følge
af samlivsophør, der skyldes, at udlændingen eller
udlændingens barn har været udsat for overgreb, misbrug
eller anden overlast mv. her i landet, eller at den
pågældende udlænding, der er meddelt
opholdstilladelse efter § 1, stk. 1, er afgået ved
døden. Det gælder uanset varigheden af
udlændingens ophold her i landet.
Efter særlovens § 9, stk. 2, fastsættes en
udrejsefrist som udgangspunkt til 7 dage. Udrejsefristen
fastsættes til 1 måned, hvis udlændingen er
omfattet af EU-reglerne. I påtrængende tilfælde
fastsættes udrejsefristen altid til straks. En udrejsefristen
kan fastsættes til et senere tidspunkt eller forlænges,
såfremt særlige grunde taler derfor, dog ikke til et
senere tidspunkt end 2 år fra meddelelsen af
opholdstilladelsen.
Efter særlovens § 17, stk. 1, træffes
afgørelser efter loven af Udlændingestyrelsen,
medmindre andet fremgår af lovens enkelte bestemmelser. Efter
bestemmelsens stk. 2 kan Udlændingestyrelsens
afgørelser efter loven påklages til
Udlændingenævnet. En klage skal være indgivet,
inden 8 uger efter at klageren har fået meddelelse om
afgørelsen. En klage, der er indgivet, inden 7 dage efter at
afgørelsen er meddelt den pågældende,
tillægges opsættende virkning, jf. stk. 3.
Udlændingenævnets formand eller den, formanden
bemyndiger dertil, kan i særlige tilfælde beslutte, at
en klage skal behandles eller tillægges opsættende
virkning, selv om fristen i henholdsvis stk. 2 eller 3 er
udløbet.
Efter særlovens § 28, stk. 1, ophæves loven den
1. juni 2024.
Efter særlovens § 28, stk. 2, færdigbehandles
klager over Udlændingestyrelsens afgørelser, der er
påklaget til Udlændingenævnet, inden loven
ophæves, i overensstemmelse med loven.
2.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets
overvejelser
Der er pr. 30. april 2023 ca. 592 personer, der har
opholdstilladelse efter særloven, og som umiddelbart vurderes
fortsat at befinde sig i Danmark. Heraf er 282 også meddelt
opholdstilladelse efter udlændingeloven, og yderligere 173
har søgt om asyl.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse,
at særloven bør forlænges i en periode frem til
den 1. december 2025, således at det sikres, at særligt
udlændinge, der alene har en opholdstilladelse efter
særloven, fortsat har mulighed for at indgå aktivt i
det danske samfund, fremfor at blive henvist til eksempelvis at
opholde sig på et udrejsecenter. I perioden frem mod den 1.
december 2025 vil de udlændinge, der har opholdstilladelse
efter særloven, have mulighed for, som det allerede er
tilfældet i dag, at søge om opholdstilladelse efter
udlændingelovens regler, herunder asyl eller efter en
erhvervsordning, og således have mulighed for at skabe sig et
andet opholdsgrundlag inden december 2025.
Det er samtidig Udlændinge- og Integrationsministeriets
opfattelse, at en forlængelse af en opholdstilladelse efter
særloven bør betinges af, at der indgives
ansøgning herom, ligesom en ansøgning bør
indgives inden udløbet af den pågældende
udlændings opholdstilladelse efter særloven. Med et
krav om indgivelse af en ansøgning vil den
pågældende få mulighed for at forholde sig til,
om vedkommende ønsker at få sin opholdstilladelse
forlænget, ligesom et sådant krav efter
Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse vil
bidrage til en mere smidig og effektiv sagsbehandling.
2.3 Den foreslåede ordning
Det foreslås, at særlovens gyldighed forlænges
til og med den 30. november 2025. Herefter ophæves loven, jf.
§ 28, stk. 1, den 1. december 2025.
Det foreslås således, at opholdstilladelser meddelt
efter særloven kan forlænges frem til og med den 30.
november 2025. Med de foreslåede bestemmelser vil en
forlængelse af en opholdstilladelse efter særloven i
alle tilfælde udløbe ved udgangen af den 30. november
2025. Dette er modsat i dag, hvor opholdstilladelser meddelt efter
særloven udløber løbende afhængig af,
hvornår opholdstilladelsen er meddelt. Den første
opholdstilladelse udløber den 30. november 2023, og den
sidste opholdstilladelse udløber den 30. maj 2024. Den
foreslåede ordning vil således betyde, at der vil
være forskel på varigheden af de forlængede
opholdstilladelser. Det bemærkes dog i den forbindelse, at de
udlændinge, der er evakueret til Danmark i sommeren 2021,
alle vil have opholdt sig i Danmark i ca. lige lang tid, uagtet at
en forlængelse i sig selv for nogen vil være kortere og
for andre længere.
Det bemærkes i den forbindelse, at
Udlændingestyrelsen i lyset af, at de første
opholdstilladelser efter særloven udløber inden
årets udgang, allerede den 26. april 2023 igangsatte en
vejledende indsats til udlændinge med opholdstilladelse efter
særloven om vigtigheden af at indgive en ansøgning om
opholdstilladelse på andet grundlag inden udløbet af
opholdstilladelsen efter særloven. Styrelsen vil endvidere i
forlængelse af fremsættelsen af dette lovforslag
igangsætte en lignende vejledning til de berørte
udlændinge om muligheden for at indgive ansøgning om
forlængelse af en opholdstilladelse meddelt efter
særloven. Denne vejledning vil omfatte en direkte vejledning
rettet til udlændinge, der alene har en opholdstilladelse
efter særloven, og udlændinge, der ud over
opholdstilladelse efter særloven tillige har opnået
opholdsgrundlag efter udlændingeloven, der dog ikke er asyl.
Derudover igangsættes også en mere generel vejledning
til alle med opholdstilladelse efter særloven.
Muligheden for at få en opholdstilladelse efter
særloven forlænget foreslås at skulle gælde
både for udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse
efter særlovens § 1, stk. 1 (hovedpersoner), for
udlændinge, der på baggrund af tilknytning til en
hovedperson er meddelt selvstændig opholdstilladelse efter
særlovens § 1, stk. 2 og 3, og for udlændinge, der
er blevet familiesammenførte efter særlovens § 3,
stk. 1. En forlængelse af en opholdstilladelse efter
særloven vil efter lovforslaget i alle tilfælde
være betinget af, at der ikke er grundlag for at inddrage
opholdstilladelsen.
Det vil for familiesammenførte udlændinge med
opholdstilladelse efter særlovens § 3, stk. 1, betyde,
at forlængelse af en familiesammenført persons
opholdstilladelse som udgangspunkt forudsætter, at
hovedpersonens opholdstilladelse forlænges, og den
familiesammenførtes opholdsgrundlag således fortsat er
til stede. Dog vil der skulle tages særlig hensyn til, om
opholdsgrundlaget ikke længere er til stede som følge
af samlivsophør, der skyldes, at udlændingen eller
udlændingens barn har været udsat for overgreb, misbrug
eller anden overlast m.v. her i landet, eller at hovedpersonen er
afgået ved døden, jf. særlovens § 8, stk.
2.
Med den foreslåede ordning om forlængelse vil det
være en betingelse, at den pågældende
udlænding i forvejen har en opholdstilladelse efter
særloven. Ligesom det efter lovforslaget bl.a. ikke vil
være muligt at få forlænget en opholdstilladelse
efter særloven, såfremt den pågældende
udlændings opholdstilladelse er bortfaldet.
Det er således alene en ordning, der tilvejebringer
mulighed for at få en allerede meddelt opholdstilladelse
efter særloven forlænget og således ikke en
mulighed for på ny at indgive en ansøgning om
opholdstilladelse efter særlovens § 1. Det
bemærkes, at der dog fortsat efter lovændringen vil
kunne ansøges om opholdstilladelse for første gang
på baggrund af særlovens § 3, stk. 1, om
familiesammenføring.
Det foreslås med lovforslaget, at en ansøgning om
forlængelse skal indgives til Udlændingestyrelsen inden
udløbet af udlændingens opholdstilladelse efter
særloven. Det betyder, at udlændinge med
opholdstilladelse efter særloven alene vil kunne få
forlænget deres opholdstilladelse, såfremt de
ansøger herom. Det betyder endvidere, at en ansøgning
skal indgives senest den dag, hvor den pågældende
udlændings opholdstilladelse udløber. Efter den
foreslåede ordning vil ansøgninger, der indgives efter
udløbet af den pågældendes opholdstilladelse,
blive afvist, medmindre der foreligger særlige
omstændigheder. Det foreslås således, at
såfremt særlige omstændigheder taler herfor, vil
det være muligt at forlænge en opholdstilladelse,
selvom ansøgningen om forlængelse er indgivet for
sent.
Det foreslås endvidere med lovforslaget, at indgivelse af
en ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse
efter særloven tillægges opsættende virkning. En
udlænding, der indgiver en ansøgning om
forlængelse, vil således efter lovforslaget bibeholde
den retsstilling, der er opnået som følge af
opholdstilladelse meddelt efter særloven, uafhængig af
om Udlændingestyrelsen når at færdigbehandle
ansøgningen inden udløbet af den opholdstilladelse,
der søges om forlængelse af. Det betyder, at
udlændingen vil bevare adgangen til bl.a. at kunne arbejde i
Danmark, modtage undervisning og deltage i uddannelse samt at blive
boende i eget hjem.
Det bemærkes, at det forudsættes, at
udlændingemyndighederne prioriterer sagsbehandlingen af sager
efter dette lovforslag, således at alle sager
færdigbehandles inden den 30. november 2025, hvor
opholdstilladelser meddelt efter særloven efter lovforslaget
vil kunne forlænges til og med.
Udlændingestyrelsens afgørelser om
forlængelse vil efter den gældende bestemmelse i
særlovens § 17, stk. 2, kunne påklages til
Udlændingenævnet, ligesom en klage, der er indgivet
inden 7 dage efter, at afgørelsen er meddelt den
pågældende, tillægges opsættende virkning.
En klage vil dog højst kunne tillægges
opsættende virkning til og med den 30. november 2025, hvor
alle opholdstilladelser efter lovforslaget foreslås at skulle
udløbe. Det bemærkes i den forbindelse, at
Udlændingenævnet i sine kvitteringsbreve
forudsættes at vejlede om, at klagen har opsættende
virkning, dog senest til lovens udløb, hvor
udlændingen vil skulle udrejse, uanset at nævnet
eventuelt ikke har færdigbehandlet klagen.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes at medføre offentlige
økonomiske konsekvenser på Udlændinge- og
Integrationsministeriets og Indenrigs- og Sundhedsministeriets
område efter skat og tilbageløb på 2,0 mio. kr.
i 2024, 3,2 mio. kr. i 2025 og 1,2 mio. kr. i 2026. Udgifterne kan
henføres til aktive tilbud og danskuddannelse,
resultattilskud, grundtilskud, selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse samt sundhedsudgifter. Udgifterne fordeler sig
mellem staten, kommunerne og regionerne. Merudgifterne afholdes
inden for eksisterende rammer. Lovforslaget forventes ikke at
medføre implementeringsmæssige konsekvenser.
Lovforslaget vurderes at følge principperne for
digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerene.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 29. juni 2023
til den 11. august 2023 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet (Advokatsamfundet), Amnesty Nu, Amnesty
International, Asylret, Bedsteforældre for Asyl,
Børnerådet, Børns Vilkår,
Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide,
Danmarks Biblioteksforening, Danmarks Rejsebureau, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk
Flygtningehjælp, Danske Rederier, DFUNK - Dansk
Flygtningehjælp Ungdom, Dansk Socialrådgiverforening,
Danske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Europabevægelse, Den Danske
Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke
i Danmark, Det Kriminalpræventive Råd, DI, DIGNITY -
Dansk Institut Mod Tortur, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, , Finans Danmark, Flygtningenævnet,
Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Foreningen af Udlændingeretsadvokater,
ICORN, HK/Danmark, Indvandrermedicinsk klinik, Odense
Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut for
Menneskerettigheder, International Organization for Migration
(IOM), Kirkernes Integrationstjeneste, KL - Kommunernes
Landsforening, Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden), Kvinfo,
Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed
(Kvindefredsligaen), Landsforeningen Adoption & Samfund,
Landsforeningen "Et barn To forældre", Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsforeningen af kvindekrisecentre (LOKK),
Mellemfolkeligt Samvirke, Mino Danmark, Det Nationale
Integrationsråd, Parliamentary Assembly of the Organization
for Security and Cooperation in Europe, Plums Fond for fred,
økologi og bæredygtighed (Tidl. Fredsfonden),
Politiforbundet i Danmark, PRO-Vest, Præsidenten for Vestre
Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, RED
Rådgivning, Red Barnet, Reden Stop Kvindehandel, Refugees
Welcome, Retspolitisk Forening, Røde Kors, Det Nationale
Indvandre Råd, Samarbejdsgruppen om Børnekonventionen,
Samtlige byretter, SOS Racisme, Udlændingenævnet, UNHCR
(Regional Representation for Northern Europe), UNICEF Danmark,
Ældresagen, Ægteskab uden grænser, 3 F, 3F Privat
Service og Hotel og Restauration (3F PSHR).
| | | 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget forventes samlet set at
medføre merudgifter for det offentlige efter skat og
tilbageløb på ca. 2,0 mio. kr. i 2024, 3,2 mio. kr. i
2025 og 1,2 mio. kr. i 2026, som afholdes inden for de eksisterende
økonomiske rammer. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen Ingen | | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen Ingen | | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen Ingen | | Klimamæssige konsekvenser | Ingen Ingen | | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen Ingen | | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej | | X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter særlovens § 1, stk. 5, meddeles
opholdstilladelser efter stk. 1-3 med henblik på midlertidigt
ophold, tidsbegrænses til 2 år og kan ikke
forlænges.
Det foreslås i særlovens §
1, stk. 5, at ændre »ikke forlænges«
til: »forlænges til den 30. november 2025, medmindre
der er grundlag for at inddrage opholdstilladelsen«.
En opholdstilladelse efter stk. 1-3 vil således blive
meddelt med henblik på midlertidigt ophold,
tidsbegrænses til 2 år og kunne forlænges til den
30. november 2025, medmindre der er grundlag for at inddrage
opholdstilladelsen.
Bestemmelsen vil indebære, at en opholdstilladelse efter
særloven alene vil kunne forlænges frem til og med den
30. november 2025. Alle opholdstilladelser, der forlænges
efter bestemmelsen, vil således blive meddelt med en
gyldighedsperiode frem til og med den 30. november 2025, hvorefter
alle opholdstilladelser efter særloven udløber.
Det forudsættes, at Udlændingestyrelsen i
forbindelse med meddelelse af en forlængelse vejleder
udlændingen om, at opholdstilladelsen er midlertidig og alene
er gyldig frem til og med den 30. november 2025, samt at den
pågældende herefter vil have pligt til at udrejse,
medmindre den pågældende har opnået
opholdstilladelse på et andet grundlag.
Efter den foreslåede bestemmelse vil en opholdstilladelse
efter særloven alene kunne forlænges, såfremt der
ikke er grundlag for at inddrage denne. En forlængelse vil
endvidere alene kunne meddeles, såfremt den
pågældende udlændings opholdstilladelse efter
særloven ikke er bortfaldet.
Det vil ikke være til hinder for forlængelse af en
opholdstilladelse efter særloven, at udlændingen i
mellemtiden har opnået opholdstilladelse efter
udlændingelovens regler.
Til nr. 2
En opholdstilladelse meddelt efter særloven kan ikke
forlænges, hvorfor særloven i dag ikke regulerer, hvor
og hvornår en ansøgning om forlængelse skal
indgives, eller om en sådan kan tillægges
opsættende virkning.
Det foreslås, at der i særlovens § 2 indsættes et nyt stk. 4 og
5.
Det bemærkes i den forbindelse, at det i lovforslagets
§ 1, nr. 1, foreslås, at en opholdstilladelse meddelt
efter særlovens § 1 kan forlænges til den 30.
november 2025.
Efter det foreslåede nye stk.
4 skal en ansøgning om forlængelse af en
opholdstilladelse meddelt efter § 1 indgives til
Udlændingestyrelsen inden opholdstilladelsens udløb.
Ansøgninger, der indgives efter opholdstilladelsens
udløb, afvises, medmindre der foreligger særlige
omstændigheder.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
udlændinge med opholdstilladelse efter særloven alene
vil kunne få forlænget deres opholdstilladelse,
såfremt de ansøger herom. Ansøgning vil skulle
indgives til Udlændingestyrelsen, der herefter vil
forestå sagsbehandlingen.
Bestemmelsen vil endvidere indebære, at en
ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse efter
særloven som det altovervejende udgangspunkt skal indgives
senest på den dag, hvor den pågældende
udlændings opholdstilladelse efter § 1, stk. 1-3,
udløber. Det betyder, at indgivelse af en ansøgning
om forlængelse vil være rettidig, såfremt den
indgives senest på datoen for den pågældende
opholdstilladelses udløb. Det betyder endvidere, at
ansøgninger, der indgives efter udløbet af den
oprindelige opholdstilladelse, alene behandles, såfremt der
foreligger særlige omstændigheder, der taler herfor. I
vurderingen heraf vil det navnlig skulle tages i betragtning, om
Danmarks internationale forpligtelser tilsiger, at
ansøgningen alligevel bør tillades indgivet, eller om
der er særlige omstændigheder for fristens
overskridelse. Særlige omstændigheder vil bl.a. kunne
foreligge, såfremt udlændingen kort tid efter
opholdstilladelsens udløb bliver opmærksom herpå
og umiddelbart i forlængelse heraf indgiver en
ansøgning om forlængelse. Særlige
omstændigheder vil endvidere kunne foreligge, såfremt
udlændingen på grund af sygdom eller andre forhold ikke
har været i stand til at indgive en ansøgning inden
fristens udløb. Længden af fristoverskridelsen vil
også kunne have betydning for vurderingen af, om en
ansøgning om forlængelse skal tages under
behandling.
Det forudsættes, at Udlændingestyrelsen i
forlængelse af lovforslagets fremsættelse
iværksætter en vejledning af udlændinge, der har
opholdstilladelse efter særloven om vigtigheden af, at der
ansøges om forlængelse, inden udløbet af
vedkommendes opholdstilladelse, såfremt opholdstilladelsen
ønskes forlænget. Vejledningen vil ske bl.a. ved
fremsendelse af vejledningsbreve til udlændinge med
opholdstilladelse efter særloven, der ikke også har
opnået opholdstilladelse efter udlændingelovens
bestemmelser om asyl. Udlændingestyrelsen vil foretage en
direkte vejledende indsats over for den persongruppe, der alene har
en opholdstilladelse efter særloven, og udlændinge, der
ud over opholdstilladelse efter særloven tillige har
opnået opholdsgrundlag efter udlændingeloven, der dog
ikke er asyl. Det forudsættes endvidere, at
Udlændingestyrelsen vejleder såkaldte hovedpersoner til
at søge om forlængelse, uagtet om vedkommende i
mellemtiden har opnået opholdstilladelse på andet
grundlag, såfremt hovedpersonen har familie i Danmark med
opholdstilladelse efter særlovens § 3, hvis
forlængelse er betinget af, at hovedpersonens
opholdstilladelse efter særloven forlænges efter dette
lovforslag.
Denne vejledende indsats vil rette sig mod udlændinge, som
er tilmeldt en adresse i Danmark i CPR, og udlændinge, der er
fyldt 18 år. Såfremt disse udlændinge har
børn, vil der ske orientering om, at vejledningen også
gælder deres børn. Såfremt, der er tale om
udlændinge under 18 år, der opholder sig i Danmark uden
sine forældre, tilpasses vejledningen i overensstemmelse
hermed.
Endvidere vil der blive vejledt generelt om adgangen til at
søge om at få forlænget sin opholdstilladelse i
medfør af særloven til alle, der har opholdstilladelse
efter særloven. Denne generelle vejledningsindsats vil finde
sted ved brug af nyheder på udlændingemyndighedernes
hjemmeside.
Udlændingestyrelsen vil udarbejde et kort
ansøgningsskema, som udlændinge, der ønsker at
få deres opholdstilladelse efter særloven
forlænget, vil kunne benytte ved indgivelse af
ansøgning herom. Det vil således ikke være et
krav, at de pågældende anvender
ansøgningsskemaet ved indgivelse af en ansøgning om
forlængelse, men anvendelse af ansøgningsskemaet vil
sikre en effektiv og simpel måde at indgive ansøgning
om forlængelse efter lovforslaget, ligesom det vil være
med til at sikre, at der ikke opstår misforståelser om
bl.a., hvorvidt ansøgningen har været indgivet
rettidigt, eller om der tillige ansøges på den
pågældende børns vegne.
Det bemærkes, at en udlænding vil skulle have
optaget biometri til brug for behandlingen af en ansøgning
om forlængelse, jf. særlovens § 12. Det
forudsættes med lovforslaget, at eventuelle
ansøgninger, der indgives til Udlændingestyrelsen i
tidsrummet fra lovforslagets fremsættelse til
ikrafttræden, vil blive betragtet som, at de
pågældende på tidspunktet for lovforslagets
ikrafttræden har indgivet ansøgning om
forlængelse af opholdstilladelsen efter lovforslaget. Det
bemærkes, at der dog først vil kunne træffes
afgørelser i medfør af de foreslåede
ændringer fra det tidspunkt, hvor lovforslaget er vedtaget og
stadfæstet, og loven er kundgjort og trådt i kraft.
Efter det foreslåede nye stk.
5 tillægges der opsættende virkning ved
ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse efter
§ 1, stk. 5.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at en
udlænding, der indgiver en ansøgning om
forlængelse af sin opholdstilladelse efter særloven,
bibeholder den retsstilling, som vedkommende har opnået som
følge af opholdstilladelsen meddelt efter særloven.
Det bemærkes, at en ansøgning, der indgives efter
opholdstilladelsens udløb, jf. den foreslåede
bestemmelse i særlovens § 2, stk. 4, 2. pkt., jf. lige
ovenfor, også vil blive tillagt opsættende
virkning.
De pågældende vil således under behandlingen
af deres ansøgning om forlængelse bevare adgangen til
fortsat bl.a. at kunne arbejde i Danmark, modtage undervisning og
deltage i uddannelse samt at blive boende i eget hjem.
Til nr. 3
Efter særlovens § 3, stk. 2, meddeles
opholdstilladelse efter stk. 1 med henblik på midlertidigt
ophold, tidsbegrænses til udløbet af det herboende
familiemedlems opholdstilladelse og kan ikke forlænges.
Det foreslås i særlovens §
3, stk. 2, at ændre »ikke forlænges«
til: »forlænges til udløbet af det herboende
familiemedlems forlængede opholdstilladelse, medmindre der er
grundlag for at inddrage opholdstilladelsen«.
Ændringen vil betyde, at en opholdstilladelse efter stk. 1
vil blive meddelt med henblik på midlertidigt ophold,
tidsbegrænses til 2 år og kunne forlænges til
udløbet af det herboende familiemedlems forlængede
opholdstilladelse, medmindre der er grundlag for at inddrage
opholdstilladelsen.
Den foreslåede ændring vil indebære, at
udlændinge, der er familiesammenførte efter
særlovens § 3, stk. 1, vil kunne få
forlænget deres opholdstilladelse frem til udløbet af
det herboende familiemedlems forlængede opholdstilladelse,
hvilket i praksis betyder, at en opholdstilladelse vil kunne
forlænges til og med den 30. november 2025, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1.
En forlængelse vil være betinget af, at der ikke er
grundlag for at inddrage opholdstilladelsen. Det vil betyde, at
forlængelse af opholdstilladelsen meddelt efter
særlovens § 3, stk. 1, som udgangspunkt
forudsætter, at det herboende familiemedlems (hovedpersonen)
opholdstilladelse forlænges, og den familiesammenførte
udlændings opholdsgrundlag således fortsat er til
stede. Dog vil der skulle tages særlig hensyn til, om
opholdsgrundlaget ikke længere er til stede som følge
af samlivsophør, der skyldes, at udlændingen eller
udlændingens barn har været udsat for overgreb, misbrug
eller anden overlast m.v. her i landet, eller at hovedpersonen er
afgået ved døden, jf. særlovens § 8, stk.
2.
En forlængelse vil endvidere alene kunne meddeles,
såfremt den pågældende udlændings
opholdstilladelse efter særloven ikke er bortfaldet.
Det forudsættes, at Udlændingestyrelsen i
forbindelse med meddelelse af en forlængelse vejleder
udlændingen om, at opholdstilladelsen er midlertidig og alene
er gyldig til udløbet af det herboende familiemedlems
opholdstilladelse efter særloven, samt at den
pågældende herefter vil have pligt til at udrejse,
medmindre den pågældende har opnået andet
opholdsgrundlag.
Det vil ikke være til hinder for forlængelse af en
opholdstilladelse efter særloven, at udlændingen i
mellemtiden har opnået opholdstilladelse efter
udlændingelovens regler.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
En opholdstilladelse meddelt efter særlovens § 3 kan
ikke forlænges. Særloven regulerer derfor i dag ikke,
hvor og hvornår en ansøgning om forlængelse skal
indgives, eller om en sådan kan tillægges
opsættende virkning.
Det foreslås, at der i særlovens § 3 indsættes et nyt stk. 3 og
4.
Det bemærkes i den forbindelse, at det i lovforslagets
§ 1, nr. 3, foreslås, at en opholdstilladelse meddelt
efter særlovens § 3, stk. 1, kan forlænges til
udløbet af det herboende familiemedlems forlængede
opholdstilladelse.
Efter det foreslåede nye stk.
3 skal en ansøgning om forlængelse af en
opholdstilladelse meddelt efter stk. 1 indgives til
Udlændingestyrelsen inden opholdstilladelsens udløb.
Ansøgninger, der indgives efter opholdstilladelsens
udløb, afvises, medmindre der foreligger særlige
omstændigheder.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
udlændinge, der efter særlovens § 3, stk. 1, er
familiesammenførte, alene vil kunne få forlænget
deres opholdstilladelse, såfremt de ansøger herom.
Ansøgning vil skulle indgives til Udlændingestyrelsen,
der herefter vil forestå sagsbehandlingen.
Bestemmelsen vil endvidere indebære, at en
ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse efter
særlovens § 3, stk. 1, som det altovervejende
udgangspunkt skal indgives senest på den dag, hvor den
pågældende udlændings opholdstilladelse efter
§ 3, stk. 1, udløber. Det vil betyde, at indgivelse af
en ansøgning om forlængelse vil være rettidig,
såfremt den indgives senest på datoen for den
pågældende opholdstilladelses udløb. Det betyder
endvidere, at ansøgninger, der indgives efter den
oprindelige opholdstilladelses udløb, alene behandles,
såfremt der foreligger særlige omstændigheder,
der taler herfor. I vurderingen heraf vil det navnlig skulle tages
i betragtning, om Danmarks internationale forpligtelser tilsiger,
at ansøgningen alligevel bør tillades indgivet, eller
om der er særlige omstændigheder for fristens
overskridelse. Særlige omstændigheder vil bl.a. kunne
foreligge, såfremt udlændingen kort tid efter
opholdstilladelsens udløb bliver opmærksom herpå
og umiddelbart i forlængelse heraf indgiver en
ansøgning om forlængelse. Særlige
omstændigheder vil endvidere kunne foreligge, såfremt
udlændingen på grund af sygdom, eller andre forhold
ikke har været i stand til at indgive en ansøgning
inden fristens udløb. Længden af fristoverskridelsen
vil også kunne have betydning for vurderingen af, om en
ansøgning om forlængelse skal tages under
behandling.
Det forudsættes, at Udlændingestyrelsen i
forlængelse af lovforslagets fremsættelse
iværksætter en vejledning af udlændinge med
opholdstilladelse efter særloven om vigtigheden af, at der
ansøges om forlængelse, inden udløbet af
vedkommendes opholdstilladelse, såfremt opholdstilladelsen
ønskes forlænget, samt at en forlængelse er
betinget af, at det herboende familiemedlems opholdstilladelse
efter særloven tilsvarende forlænges frem til og med
den 30. november 2025. Det forudsættes endvidere, at
Udlændingestyrelsen vejleder såkaldte hovedpersoner til
at søge om forlængelse, uagtet om vedkommende i
mellemtiden har opnået opholdstilladelse på andet
grundlag, såfremt hovedpersonen har familie i Danmark med
opholdstilladelse efter særlovens § 3, hvis
forlængelse er betinget af, at hovedpersonens
opholdstilladelse efter særloven forlænges efter dette
lovforslag.
Der henvises for en uddybning heraf til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2.
Udlændingestyrelsen vil udarbejde et kort
ansøgningsskema, som udlændinge, der ønsker at
få deres opholdstilladelse efter særloven
forlænget vil kunne benytte ved indgivelse af
ansøgning herom. Det vil ikke være et krav, at de
pågældende anvender ansøgningsskemaet ved
indgivelse af en ansøgning om forlængelse, men
anvendelse af ansøgningsskemaet vil sikre en effektiv og
simpel måde at indgive ansøgning om forlængelse
efter lovforslaget, ligesom det vil være med til at sikre, at
der ikke opstår misforståelser om bl.a., hvorvidt
ansøgningen har været indgivet rettidigt.
Det bemærkes, at en udlænding vil skulle have
optaget biometri til brug for behandlingen af en ansøgning
om forlængelse, jf. særlovens § 12.
Det forudsættes med lovforslaget endvidere, at eventuelle
ansøgninger, der indgives til Udlændingestyrelsen i
tidsrummet fra lovforslagets fremsættelse til
ikrafttræden, vil blive betragtet som, at de
pågældende på tidspunktet for lovforslagets
ikrafttræden har indgivet ansøgning om
forlængelse af opholdstilladelsen efter dette lovforslag. Det
bemærkes, at der dog først vil kunne træffes
afgørelser i medfør af loven fra det tidspunkt, hvor
loven er trådt i kraft.
Efter det foreslåede nye stk.
4 tillægges der opsættende virkning ved en
ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse efter
stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at en
udlænding, der indgiver en ansøgning om
forlængelse af sin opholdstilladelse efter særloven,
bibeholder den retsstilling, som vedkommende har opnået som
følge af opholdstilladelsen meddelt efter særloven.
Opsættende virkning vil dog være betinget af, at det
herboende familiemedlem også indgiver en ansøgning om
forlængelse af sin opholdstilladelse efter særlovens
§ 1, stk. 1.
De pågældende vil således under behandlingen
af deres ansøgning om forlængelse bevare adgangen til
fortsat bl.a. at kunne arbejde i Danmark, modtage undervisning og
deltage i uddannelse samt at blive boende i eget hjem. Det
bemærkes, at en ansøgning, der indgives efter
opholdstilladelsens udløb, jf. den foreslåede
bestemmelse i særlovens § 3, stk. 3, 2. pkt., jf. lige
ovenfor, også vil blive tillagt opsættende
virkning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
I særlovens § 4, stk. 2, nr. 4 og 5, og § 8,
stk. 4, henvises til SIS II, ligesom der i § 4, stk. 2, nr. 4,
tillige henvises til SIS II-forordningen.
Det følger af bemærkningerne til de
pågældende bestemmelser i lovforslag L 43 af 7. oktober
2021, jf. Folketingstidende 2021-22, tillæg A, som fremsat,
side 36, 37, 39 og 40, at i medfør af lov nr. 721 af 27.
april 2021 om ændring af udlændingeloven og lov om
Danmarks tiltrædelse af Schengenkonventionen
(Gennemførelse af forordning om oprettelse af et
europæisk system vedrørende rejseinformation og
rejsetilladelse (ETIAS), forordninger om oprettelse af et ind- og
udrejsesystem (EES) samt forordninger om oprettelse, drift og brug
af Schengeninformationssystemet (SIS) på områderne for
henholdsvis ind- og udrejsekontrol samt politisamarbejde og
strafferetligt samarbejde og om brug af SIS i forbindelse med
tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold
m.v.) ændres »SIS II« til »SIS«, og
»SIS II-forordningen« ændres til
»SIS-forordningen«. Indtil den pågældende
ændring er trådt i kraft, vil »SIS II« i de
pågældende bestemmelser skulle forstås som
»SIS«, og »SIS II-forordningen« vil skulle
forstås som »SIS-forordningen«.
Ændringen i lov nr. 721 af 27. april 2021 er trådt i
kraft den 7. marts 2023, jf. bekendtgørelse nr. 203 af 27.
februar 2023 om ikrafttræden af visse bestemmelser i lov om
ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af
forordning om oprettelse af et europæisk system
vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS),
forordninger om oprettelse af et ind- og udrejsesystem (EES) samt
forordninger om oprettelse, drift og brug af
Schengeninformationssystemet (SIS) på områderne for
henholdsvis ind- og udrejsekontrol samt politisamarbejde og
strafferetligt samarbejde og om brug af SIS i forbindelse med
tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold
m.v.).
Det foreslås, i særlovens § 4, stk. 2, nr. 4, at henvisningen til
SIS II ændres til »SIS«, og at henvisningen til
SIS II-forordningen ændres til
»SIS-forordningen«. Det foreslås endvidere i
særlovens § 4, stk. 5, og
§ 8, stk. 4, at henvisningen til
SIS II ændres til »SIS«.
De foreslåede ændringer har ikke
indholdsmæssig karakter, men foretages alene af
ordensmæssige hensyn.
Til nr. 6
Efter særlovens § 8, stk. 2, 1. pkt., skal der ved
afgørelse om inddragelse efter bestemmelsens stk. 1, nr. 1,
af en opholdstilladelse meddelt efter § 3, tages særligt
hensyn til, om opholdsgrundlaget ikke længere er til stede
som følge af samlivsophør, der skyldes, at
udlændingen eller udlændingens barn har været
udsat for overgreb, misbrug eller anden overlast m.v. her i landet,
eller at den pågældende udlænding, der er meddelt
opholdstilladelse efter § 1, stk. 1, er afgået ved
døden.
Det foreslås, at i særlovens § 8, stk. 2, 1. pkt., efter »til
stede« indsættes: »enten«.
Den foreslåede ændring vil indebære, at det
præciseres, at bestemmelsen også vil omfatte
børn med opholdstilladelse efter særlovens § 3,
hvis forældre, der er meddelt opholdstilladelse efter
særlovens § 1, stk. 1, er afgået ved
døden.
Til nr. 7
Efter særlovens § 9, stk. 2, 1. pkt.,
fastsættes en udrejsefrist til 7 dage. Efter bestemmelsens 2.
pkt. fastsættes udrejsefristen til 1 måned, hvis
udlændingen er omfattet af EU-reglerne. En udrejsefrist kan
fastsættes til et senere tidspunkt eller forlænges,
såfremt særlige grunde taler derfor, dog ikke til et
senere tidspunkt end 2 år fra meddelelsen af
opholdstilladelsen, jf. pkt. 4.
Det foreslås, at i særlovens § 9, stk. 2, 2. pkt., indsættes
efter »EU-reglerne«: », eller hvis
udlændingen hidtil har haft opholdstilladelse efter
loven«.
Det vil betyde at udrejsefristen vil blive fastsat til 1
måned, hvis udlændingen er omfattet af EU-reglerne,
eller hvis udlændingen hidtil har haft opholdstilladelse
efter loven.
Det foreslås endvidere, at i 4.
pkt., ændres »2 år fra meddelelsen af
opholdstilladelsen« til: »den 30. november
2025«.
Det vil betyde, at en udrejsefrist vil kunne fastsættes
til et senere tidspunkt eller forlænges, såfremt
særlige grunde taler derfor, dog ikke til et senere tidspunkt
end den 30. november 2025.
Ændringen af § 9, stk. 2, 2. pkt., vil
medføre, at personer der hidtil har haft opholdstilladelse
efter særloven som udgangspunkt vil få fastsat en
udrejsefrist på 1 måned. Ændringen af § 9,
stk. 2, 4. pkt., vil medføre, at det dog ikke er muligt at
fastsætte en udrejsefrist, der overstiger lovens
gyldighedsperiode til og med den 30. november 2025.
Til nr. 8
Efter særlovens § 17, stk. 3, tillægges en
klage indgivet inden 7 dage efter, at afgørelsen er meddelt
den pågældende, opsættende virkning.
Det foreslås, at der i særlovens § 17, stk. 3, indsættes efter
»virkning«: », dog senest indtil lovens
udløb, jf. § 28, stk. 1, den 30. november
2025«.
Ændringen af § 17, stk. 3, vil medføre, at en
klage ikke kan tillægges opsættende virkning i en
periode, der overstiger lovens gyldighedsperiode. Det vil betyde,
at en klage ikke tillægges opsættende virkning ud over
den 30. november 2025, hvor loven ophæves.
Til nr. 9
Efter særlovens § 28, stk. 1, ophæves loven den
1. juni 2024.
Det foreslås, at i særlovens § 28, stk. 1, ændres »1.
juni 2024« til: »1. december 2025«.
Bestemmelsen vil medføre, at særloven ophæves
den 1. december 2025, frem for den 1. juni 2024.
Det bemærkes, at klager over Udlændingestyrelsens
afgørelser om nægtelse af forlængelse af en
opholdstilladelse efter særloven, jf. lovforslagets § 1,
nr. 1 og 3, der er påklaget til Udlændingenævnet,
inden loven ophæves, i overensstemmelse med særlovens
§ 28, stk. 2, vil skulle færdigbehandles i
overensstemmelse med loven. Det bemærkes endvidere, at det
efter lovforslaget alene vil være muligt at få
forlænget en opholdstilladelse efter særloven til den
30. november 2025, men at en klager imidlertid fortsat vil kunne
have en interesse i, at en klage færdigbehandles, f.eks. i
tilfælde af, at Udlændingestyrelsen har meddelt afslag
på forlængelse under henvisning til, at
ansøgeren har afgivet svigagtige oplysninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 27.
november 2023.
Den første opholdstilladelse meddelt efter særloven
udløber den 30. november 2023. Med den foreslåede
ikrafttrædelsesdato vil lovforslaget træde i kraft i
ugen, hvor den første opholdstilladelse efter særloven
udløber.
De foreslåede ændringer vil ikke gælde for
Færøerne og Grønland og vil ikke kunne
sættes i kraft for Færøerne og Grønland,
da hovedloven ikke gælder for Færøerne og
Grønland og ej heller kan sættes i kraft for disse
dele af Riget.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I lov nr. 2055 af 16. november 2021 om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har
bistået danske myndigheder m.v., foretages følgende
ændringer: | §
1. --- | | | Stk. 2-4
--- | | | Stk. 5.
Opholdstilladelse efter stk. 1-3 meddeles med henblik på
midlertidigt ophold, tidsbegrænses til 2 år og kan ikke
forlænges. | | 1. § 1, stk. 5, ændres »ikke
forlænges« til: »forlænges til den 30.
november 2025, medmindre der er grundlag for at inddrage
opholdstilladelsen«. | | | | §
2. --- | | | Stk. 2-3
--- | | | | | 2. I § 2
indsættes som stk. 4 og 5: | | | »Stk.
4 Ansøgning om forlængelse af en
opholdstilladelse meddelt efter § 1 skal indgives til
Udlændingestyrelsen inden opholdstilladelsens udløb.
Ansøgninger, der indgives efter opholdstilladelsens
udløb, afvises, medmindre der foreligger særlige
omstændigheder. | | | Stk. 5. Der
tillægges opsættende virkning ved ansøgning om
forlængelse af en opholdstilladelse efter § 1, stk.
5.« | | | | §
3. --- | | | Stk. 2.
Opholdstilladelse efter stk. 1 meddeles med henblik på
midlertidigt ophold, tidsbegrænses til udløbet af det
herboende familiemedlems opholdstilladelse og kan ikke
forlænges. | | 3. I § 3, stk. 2, ændres »ikke
forlænges« til: »forlænges til
udløbet af det herboende familiemedlems forlængede
opholdstilladelse, medmindre der er grundlag for at inddrage
opholdstilladelsen«. | | | | | | 4. I § 3
indsættes som stk. 3 og 4: | | | »Stk.
3. Ansøgning om forlængelse af en
opholdstilladelse meddelt efter stk. 1 skal indgives til
Udlændingestyrelsen inden opholdstilladelsens udløb.
Ansøgninger, der indgives efter opholdstilladelsens
udløb, afvises, medmindre der foreligger særlige
omstændigheder. | | | Stk. 4. Der
tillægges opsættende virkning ved ansøgning om
forlængelse af en opholdstilladelse efter stk.
2.« | | | | §
4. --- | | | Stk. 2. En
udlænding kan uden for de tilfælde, der er nævnt
i stk. 1, ikke, medmindre særlige grunde, herunder hensynet
til familiens enhed, taler derfor, meddeles opholdstilladelse efter
denne lov, hvis | | | 1-3) --- | | | 4) udlændingen ikke er statsborger
i et Schengenland eller i et land, der er tilsluttet Den
Europæiske Union, og er indberettet til SIS II som
uønsket i medfør af SIS II-forordningen, eller | | 5. I § 4, stk. 2, nr. 4, ændres
»SIS II« til: »SIS«, og »SIS
II-forordningen« ændres til:
»SIS-forordningen«, og i § 4,
stk. 5, og § 8, stk. 4,
ændres »SIS II« til: »SIS«. | 5) --- | | | Stk.
3-4. --- | | | Stk. 5.
Udlændingemyndighederne indberetter en udlænding, der
er meddelt afslag på opholdstilladelse efter stk. 1 eller
stk. 2, nr. 1 eller 2, som uønsket i SIS II, hvis
udlændingen ikke er statsborger i et Schengenland eller et
land, der er tilsluttet Den Europæiske Union. | | | | | | §
8. --- | | | Stk. 2. Ved
afgørelse om inddragelse efter stk. 1, nr. 1, af en
opholdstilladelse meddelt efter § 3 skal der tages hensyn til,
om opholdsgrundlaget ikke længere er til stede som
følge af samlivsophør, der skyldes, at
udlændingen eller udlændingens barn har været
udsat for overgreb, misbrug eller anden overlast m.v. her i landet,
eller at den pågældende udlænding, der er meddelt
opholdstilladelse efter § 1, stk. 1, er afgået ved
døden. […] | | 6. I § 8, stk. 2, 1. pkt., efter »til
stede« indsættes: »enten«. | Stk.
3. --- | | | Stk. 4.
Udlændingemyndighederne indberetter en udlænding, der
har fået sin opholdstilladelse inddraget i medfør af
stk. 1, nr. 3, som uønsket i SIS II, hvis udlændingen
ikke er statsborger i et Schengenland eller et land, der er
tilsluttet Den Europæiske Union. | | | | | | §
9. --- | | | Stk. 2.
Udrejsefristen fastsættes til 7 dage. Udrejsefristen
fastsættes til 1 måned, hvis udlændingen er
omfattet af EU-reglerne. I påtrængende tilfælde
fastsættes udrejsefristen altid til straks. En udrejsefrist
kan fastsættes til et senere tidspunkt eller forlænges,
såfremt særlige grunde taler derfor, dog ikke til et
senere tidspunkt end 2 år fra meddelelsen af
opholdstilladelsen. | | 7. I § 9, stk. 2, 2. pkt., indsættes
efter »EU-reglerne«: », eller hvis
udlændingen hidtil har haft opholdstilladelse efter
loven«, og i 4. pkt.,
ændres »2 år fra meddelelsen af
opholdstilladelsen« til: »den 30. november
2025«. | Stk.
3-4. --- | | | | | | § 17
--- | | | Stk. 3.
Klage indgivet, inden 7 dage efter at afgørelsen er meddelt
den pågældende, tillægges opsættende
virkning. | | 8. I § 17, stk. 3 indsættes efter
»virkning«: », dog senest indtil lovens
udløb, jf. § 28, stk. 1, den 1. december
2025«. | | | | § 28.
Loven ophæves den 1. juni 2024. | | 9. I § 28, stk. 1, ændres »1.
juni 2024« til: »1. december 2025«. | Stk.
2. --- | | |
|