Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 14. november 2023
1. Ændringsforslag
Enhedslisten har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, LA, KF og SIU) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (SF, EL og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DD, DF og NB) indstiller lovforslaget
til forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme imod det stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (ALT) vil stemme for det stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
mener, at de personer, som man inviterer til Danmark, skal gavne
samfundet og holde sig fri fra kriminalitet. Det er
fuldstændig afgørende, at de personer, som vi tager
til Danmark, har udsigt til at bidrage i stedet for at være
en udgift for det danske samfund.
Derfor er vi ærgerlige over, at vi
under udvalgsbehandlingen ikke har kunnet få svar på,
hvorvidt 15-årige og derover med opholdstilladelse efter
Afghanistansærloven har været dømt for
overtrædelse af straffeloven, loven om euforiserende stoffer
og/eller våbenloven.
Samtidig har vi kunnet konstatere, at knap
halvdelen (47 procent) af personer med ophold i Danmark efter
særloven modtog selvforsørgelses- og hjemrejseydelse
eller overgangsydelse uden samtidig at have et
lønmodtagerjob. Det er alt for mange.
Der er ingen tvivl om, at de
udlændinge, der i tidens løb er kommet til vores land,
særlig fra Mellemøsten og Nordafrika, har udfordret
vores sammenhængskraft i Danmark. Det er derfor vigtigt for
Danmarksdemokraterne, at tidens utallige fejltagelser ikke blot
videreføres. Desværre er vi ikke blevet betrygget i,
at dette ikke vil gøre sig gældende med dette
lovforslag. På baggrund af dette stemmer Danmarksdemokraterne
imod lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget
støtter en forlængelse af Afghanistansærloven,
men beklager, at særlovgivning er nødvendig, eftersom
det afspejler en svaghed i vores almindelige asylsystem. Personer,
der har arbejdet for danske interesser i Afghanistan, har efter
regimeskiftet i 2021 et åbenlyst beskyttelsesbehov, og det er
beklageligt, at vores udlændingelov ikke er i stand til at
imødekomme dette behov.
Ydermere er det beklageligt, at den
såkaldte midlertidighed er blevet et mantra i den danske
udlændingelov, og at det afspejler sig i
Afghanistansærloven, ved at den tid, en person opholder sig
her i landet efter særloven, ikke tæller med ved
beregning af opholdstid, når og hvis personen engang
søger tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse. At
flygtninge kun opholder sig midlertidigt i asyllandet, er en
fiktion, der strider imod det forhold, at krige ikke slutter, og at
diktaturer sjældent falder fra den ene dag til den anden.
Desværre består krige og undertrykkende regimer for det
meste så længe, at flygtningene når at uddanne
sig, få arbejde, få børn og lære sproget i
deres nye land. I virkelighedens verden bliver flygtninge
længere, måske resten af livet, uanset hvor
dårligt man taler om dem eller behandler dem, når
alternativet er at vende hjem til krig og livsfare. Dette forhold
er en vigtig del af baggrunden for, at Enhedslisten har stillet
forslag om, at loven ændres, så ophold efter
Afghanistansærloven fremover kan tælle med ved
optjening af ret til tidsubegrænset opholdstilladelse.
Alternativet
Danmark bør tage ansvar for de
personer, der har bistået danske myndigheder i Afghanistan,
og vejlede dem til, hvordan de kan søge asyl, frem for at
søge om forlængelse af særloven. Særlovens
persongruppe sidestilles ikke med personer, der har opnået
asyl, bl.a. fordi den tid, de har opholdt sig i Danmark, ikke
tæller med i beregningen af den samlede opholdstid i Danmark,
hvis personen senere søger tidsubegrænset
opholdstilladelse efter udlændingeloven, hvilket Alternativet
finder problematisk. I Alternativet ser vi særloven som en
midlertidig løsning på en situation, der
desværre er eskaleret voldsomt, og Alternativet ønsker
derfor, at disse personers sikkerhed ikke skal bunde i
midlertidighed.
4 Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Ny paragraf
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal (SF, RV og ALT):
1)
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 01.
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1079 af 10. august 2023, som
ændret senest ved § 50 i lov nr. 753 af 13. juni 2023,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 9 h, stk. 1, nr. 19,
indsættes efter »nr. 1-10 og 12«: »eller
lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i
Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v.«
2. I
§ 11, stk. 3, nr. 1, 1. pkt., og
stk. 5, 1. pkt., indsættes efter
»9 q, stk. 2 eller 3«: », eller lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har
bistået danske myndigheder m.v.«
3. I
§ 11, stk. 3, nr. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »9 q, stk. 2,«: »eller
§ 1, stk. 2, eller § 3, stk. 1, i lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået
danske myndigheder m.v.«
4. I
§ 11, stk. 11, 2. pkt.,
indsættes efter »9 q«: »eller lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har
bistået danske myndigheder m.v.««
[Ændringer, som følge
af at ophold efter lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder,
indgår ved beregningen af kravet til opholdets varighed for
opnåelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, herunder
konsekvensændringer til bl.a. gebyr i forbindelse med
indgivelse af ansøgningen herom]
Bemærkninger
Til nr. 1
Vedrørende
ændringen til udlændingelovens § 9 h, stk. 1, nr.
19
Udlændingelovens § 9 h, stk. 1,
regulerer, hvilke typer ansøgninger der er
gebyrpålagte. Det følger således af
udlændingelovens § 9 h, stk. 1, at udlændingen
senest samtidig med indgivelse af ansøgning, medmindre
Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige
andet, skal betale et gebyr for at indgive ansøgning om
opholdstilladelse efter en række nærmere bestemmelser.
Der skal betales gebyr for at indgive ansøgning om
opholdstilladelse m.v. på en lang række områder,
herunder ansøgning om tidsubegrænset
opholdstilladelse.
Det foreslås at indsætte en
henvisning i § 9 h, stk. 1, nr. 19, til lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået
danske myndigheder m.v.
Forslaget indebærer, at der
også ved indgivelse af en ansøgning om
tidsubegrænset opholdstilladelse, når udlændingen
har opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse
til personer, der i Afghanistan har bistået danske
myndigheder m.v., som udgangspunkt skal betales et gebyr.
Størrelsen af gebyret vil blive
fastsat således, at det svarer til omkostningerne ved
behandlingen af ansøgninger om tidsubegrænset
opholdstilladelse, jf. den gældende bestemmelse i
udlændingelovens § 9 h, stk. 4, 4. pkt.
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af ændringsforslagets nr. 2 om, at
udlændinge med opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået
danske myndigheder m.v., omfattes af reglerne om
tidsubegrænset opholdstilladelse i udlændingelovens
§ 11.
Vedrørende
ændringen til udlændingelovens § 11, stk. 3, nr.
1, 1. pkt., og stk. 5, 1. pkt.
Det fremgår af udlændingelovens
§ 11, stk. 3, nr. 1, at der, medmindre der er grundlag for at
inddrage opholdstilladelsen efter § 19, efter ansøgning
kan meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse til en
udlænding over 18 år, hvis udlændingen lovligt
har boet her i landet, jf. dog stk. 7, i mindst 8 år, jf. dog
stk. 5 og 6, og i hele denne periode haft opholdstilladelse efter
§§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p eller § 9 q, stk. 2
eller 3.
Endvidere følger det af
udlændingelovens § 11, stk. 5, 1. pkt., at der under
visse betingelser kan meddeles tidsubegrænset
opholdstilladelse til en udlænding over 18 år, der har
boet lovligt her i landet i mindst 4 år og i hele denne
periode haft opholdstilladelse efter §§ 7-9 f, 9 i-9 n
eller 9 p eller 9 q, stk. 2 eller 3.
Udlændingelovens § 11 indeholder
en række krav til opnåelse af tidsubegrænset
opholdstilladelse, og § 11, stk. 3, nr. 1, indeholder det krav
til opholdets varighed her i landet, der normalt stilles for
opnåelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, dvs. 8
år. Det er efter bestemmelsen et krav, at den
pågældende i hele denne periode har haft
opholdstilladelse efter bestemmelserne i udlændingelovens
§§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p eller § 9 q, stk. 2
eller 3. Udlændingelovens § 11, stk. 5, der
vedrører muligheden for under visse betingelser at
opnå tidsubegrænset opholdstilladelse efter 4 år,
indeholder også et krav om, at den pågældende i
hele denne periode har haft opholdstilladelse efter bestemmelserne
i udlændingelovens §§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p
eller § 9 q, stk. 2 eller 3.
Det foreslås at ændre §
11, stk. 3, nr. 1, 1. pkt., og stk. 5, 1. pkt., således at
ophold med opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået
danske myndigheder m.v., også omfattes af bestemmelsen.
Forslaget indebærer, at ophold med
opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder
m.v., vil indgå ved beregningen af kravet til opholdets
varighed, og at udlændinge med opholdstilladelse efter lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har
bistået danske myndigheder m.v., omfattes af reglerne om
tidsubegrænset opholdstilladelse i udlændingelovens
§ 11.
Vedrørende
ændringen til § 11, stk. 3, nr. 1, 2. pkt.
Det fremgår af udlændingelovens
§ 11, stk. 3, nr. 1, 1. pkt., at der, medmindre der er
grundlag for at inddrage opholdstilladelsen efter § 19, efter
ansøgning kan meddeles tidsubegrænset
opholdstilladelse til en udlænding over 18 år, hvis
udlændingen lovligt har boet her i landet, jf. dog stk. 7, i
mindst 8 år, jf. dog stk. 5 og 6, og i hele denne periode
haft opholdstilladelse efter §§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p
eller § 9 q, stk. 2 eller 3.
Udlændingelovens § 11, stk. 5,
der vedrører muligheden for under visse betingelser at
opnå tidsubegrænset opholdstilladelse efter 4 år,
indeholder også et krav om, at den pågældende i
hele denne periode har haft opholdstilladelse efter bestemmelserne
i udlændingelovens §§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p
eller § 9 q, stk. 2 eller 3.
Af udlændingelovens § 11, stk.
3, nr. 1, 2. pkt., fremgår det, at betingelsen i 1. pkt. kun
anses for opfyldt, hvis opholdstilladelsen er meddelt efter §
9, stk. 1, nr. 1, eller § 9 c, stk. 1, 1. pkt., eller § 9
q, stk. 2, på baggrund af ægteskab eller fast
samlivsforhold og opholdstilladelsen er meddelt på grundlag
af samme ægteskab eller samlivsforhold. Denne bestemmelse
finder også anvendelse i forhold til § 11, stk. 5, jf.
bestemmelsens 2. pkt.
Det foreslås at indsætte en
henvisning i § 11, stk. 3, nr. 1, 2.
pkt., til § 1, stk. 2, og § 3, stk. 1, i lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har
bistået danske myndigheder m.v.
§ 1, stk. 2, og § 3, stk. 1, i
lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i
Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v.,
vedrører opholdstilladelse til bl.a. ægtefæller
og faste samlevere til udlændinge omfattet af lovens §
1, stk. 1.
Den foreslåede ændring
indebærer, at en ægtefælle eller fast samlever,
der er meddelt opholdstilladelse efter § 1, stk. 2, eller
§ 3, stk. 1, i lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder
m.v., alene vil opfylde den tidsmæssige betingelse for
meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis
opholdstilladelsen er meddelt på grundlag af samme
ægteskab eller samlivsforhold.
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af ændringsforslagets nr. 2 om, at
udlændinge med opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået
danske myndigheder m.v., omfattes af reglerne om
tidsubegrænset opholdstilladelse i udlændingelovens
§ 11.
Vedrørende
ændringen til § 11, stk. 11, 2. pkt.
Det følger af udlændingelovens
§ 11, stk. 11, 2. pkt., sammenholdt med § 11, stk. 11, 1.
pkt., at kommunalbestyrelsen uden samtykke fra en udlænding
kan afgive en udtalelse til Udlændingestyrelsen om forhold
vedrørende den pågældende, som
kommunalbestyrelsen skønner vil være af betydning for
afgørelse af en sag om meddelelse af tidsubegrænset
opholdstilladelse, hvor udlændingen er meddelt
opholdstilladelse efter §§ 7-9, 9 a-9 f, 9 i-9 n, 9 p
eller 9 q.
Det foreslås at indsætte en
henvisning i § 11, stk. 11, 2. pkt., til lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået
danske myndigheder m.v., således at kommunalbestyrelsen uden
samtykke fra en udlænding, der er meddelt opholdstilladelse
efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i
Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., vil kunne
afgive en udtalelse til Udlændingestyrelsen om forhold, som
kommunalbestyrelsen skønner vil være af betydning for
afgørelse af en sag om tidsubegrænset
opholdstilladelse til den pågældende.
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af ændringsforslagets nr. 2 om, at
udlændinge med opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået
danske myndigheder m.v., omfattes af reglerne om
tidsubegrænset opholdstilladelse i udlændingelovens
§ 11.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober
2023 og var til 1. behandling den 26. oktober 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge-
og Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 29. juni
2023 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 81
(folketingsåret 2022-23, 2. samling). Den 10. oktober sendte
udlændinge- og integrationsministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
7 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Birgitte Vind (S) fmd. Bjørn Brandenborg (S)
Camilla Fabricius (S) Fie Hækkerup (S) Gunvor Wibroe (S)
Malte Larsen (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Jensen (S) Mads Fuglede
(V) Morten Dahlin (V) Erling Bonnesen (V) Lars Christian Lilleholt
(V) Mohammad Rona (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda
Høegh-Dam (SIU) Peter Skaarup (DD) Inger Støjberg
(DD) Steffen Larsen (LA) Helena Artmann Andresen (LA) Andreas
Karlsen (KF) Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Pia
Kjærsgaard (DF) nfmd.
Halime Oguz (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Helene Liliendahl
Brydensholt (ALT)
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 3 | |