Skriftlig fremsættelse (5. oktober
2023)
Udlændinge- og
integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven, lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der er fordrevet fra Ukraine, og hjemrejseloven
(Styrkelse af udlændingemyndighedernes og politiets
værktøjer til kontrol af udlændinges indrejse og
ophold i Danmark)
(Lovforslag nr. L 40)
Lovforslaget indeholder en række
kontrolelementer på udlændingeområdet, som samlet
set skal styrke kontrollen med udlændinge i Danmark og sikre,
at udlændingemyndighederne og politiet har de rette
værktøjer til dette arbejde.
Med lovforslaget lægges der op
til:
Indførelse af en klar hjemmel til,
at Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet, hvis
hensynet til sagens oplysning taler herfor, i forbindelse med
behandling af asylsager vil kunne indhente oplysninger fra andre
udlændingesager.
Udvidelse af adgangen til at forpligte en
udlænding til at give personligt møde samt stille sit
pas eller sin rejselegitimation til rådighed ved behandlingen
af ansøgninger i henhold til udlændingeloven til
også at omfatte behandling af sager om inddragelse,
forlængelse og bortfald.
Ophævelse af 10-års reglen for
inddragelse af en udlændings opholdstilladelse meddelt
på baggrund af asyl, hvis udlændingen rejser på
ferie eller andet korterevarende ophold til sit hjemland eller
tidligere opholdsland.
Revision af reglerne om
transportøransvar ved de indre Schengengrænser.
Forslaget lægger bl.a. op til at ophæve
revisionsbestemmelsen, således at reglerne ikke fremover skal
revideres.
Opfølgning på EU-Domstolens
dom af 24. november 2020 i de forenede sager C-225/19 og C-226/19,
hvorved der i udlændingeloven fastsættes særlige
processuelle regler for domstolsprøvelse af en dansk
indsigelse, der ligger til grund for et afslag på
Schengenvisum.
Nødvendige ændringer i
udlændingeloven som følge af forordningerne (EU)
2019/817 af 20. maj 2019 om fastsættelse af en ramme for
interoperabilitet mellem EU-informationssystemer vedrørende
grænser og visum og (EU) 2019/818 af 20. maj 2019 om
fastsættelse af en ramme for interoperabilitet mellem
EU-informationssystemer vedrørende politisamarbejde og
retligt samarbejde, asyl og migration
(interoperabilitetsforordningerne).
Etablering af hjemmel i
Ukraine-særloven til at nedsætte eller fratage kontante
ydelser til udlændinge, der under Udlændingestyrelsen
forsørgelse f.eks. udviser voldelig eller truende
adfærd eller ikke efterkommer Udlændingestyrelsens
bestemmelse om at tage ophold et bestemt sted.
Justering af Ukraine-særlovens
bopælskrav, hvorefter det er en betingelse for at blive
meddelt opholdstilladelse, at ansøgeren på tidspunktet
for sin udrejse havde bopæl i Ukraine. Elementet om
bopælskravet i Ukraine-særloven har ikke været
sendt i ekstern høring, da det først er
tilføjet lovforslaget efter den eksterne høring, og
der alene tilsigtes en mindre justering af gældende ret.
Genindførelse af hjemmel til, at
politiet kan udsende tredjelandsstatsborgere, der er indrejst fra
Tyskland eller et af de nordiske lande, til de respektive lande
uden inddragelse af Udlændingestyrelsen eller
Hjemrejsestyrelsen i overensstemmelse med den dansk-tyske
grænseoverløberoverenskomst af 31. maj 1954 og
overenskomsten om ophævelse af paskontrollen ved de
fællesnordiske grænser af 12. juli 1957 med senere
ændringer. Elementet har ikke været sendt i ekstern
høring, da det først er tilføjet lovforslaget
efter den eksterne høring, og da der er tale om
genindførelse af en tidligere retstilstand, som utilsigtet
ikke er blevet videreført ved hjemrejselovens
vedtagelse.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. januar 2024. Det foreslås dog, at
lovforslagets element om Ukraine-særlovens bopælskrav
samt ændringen af hjemrejseloven sættes i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende, mens lovforslagets
elementer om gennemførelse af
interoperabilitetsforordningerne sættes i kraft efter
udlændinge- og integrationsministerens
bekendtgørelse.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.