L 40 Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, og hjemrejseloven.

(Styrkelse af udlændingemyndighedernes og politiets værktøjer til kontrol af udlændinges indrejse og ophold i Danmark).

Af: Udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek (S)
Udvalg: Udlændinge- og Integrationsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 05-10-2023

Fremsættelse: 05-10-2023

Skriftlig fremsættelse (5. oktober 2023)

20231_l40_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (5. oktober 2023)

Udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, og hjemrejseloven (Styrkelse af udlændingemyndighedernes og politiets værktøjer til kontrol af udlændinges indrejse og ophold i Danmark)

(Lovforslag nr. L 40)

Lovforslaget indeholder en række kontrolelementer på udlændingeområdet, som samlet set skal styrke kontrollen med udlændinge i Danmark og sikre, at udlændingemyndighederne og politiet har de rette værktøjer til dette arbejde.

Med lovforslaget lægges der op til:

Indførelse af en klar hjemmel til, at Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet, hvis hensynet til sagens oplysning taler herfor, i forbindelse med behandling af asylsager vil kunne indhente oplysninger fra andre udlændingesager.

Udvidelse af adgangen til at forpligte en udlænding til at give personligt møde samt stille sit pas eller sin rejselegitimation til rådighed ved behandlingen af ansøgninger i henhold til udlændingeloven til også at omfatte behandling af sager om inddragelse, forlængelse og bortfald.

Ophævelse af 10-års reglen for inddragelse af en udlændings opholdstilladelse meddelt på baggrund af asyl, hvis udlændingen rejser på ferie eller andet korterevarende ophold til sit hjemland eller tidligere opholdsland.

Revision af reglerne om transportøransvar ved de indre Schengengrænser. Forslaget lægger bl.a. op til at ophæve revisionsbestemmelsen, således at reglerne ikke fremover skal revideres.

Opfølgning på EU-Domstolens dom af 24. november 2020 i de forenede sager C-225/19 og C-226/19, hvorved der i udlændingeloven fastsættes særlige processuelle regler for domstolsprøvelse af en dansk indsigelse, der ligger til grund for et afslag på Schengenvisum.

Nødvendige ændringer i udlændingeloven som følge af forordningerne (EU) 2019/817 af 20. maj 2019 om fastsættelse af en ramme for interoperabilitet mellem EU-informationssystemer vedrørende grænser og visum og (EU) 2019/818 af 20. maj 2019 om fastsættelse af en ramme for interoperabilitet mellem EU-informationssystemer vedrørende politisamarbejde og retligt samarbejde, asyl og migration (interoperabilitetsforordningerne).

Etablering af hjemmel i Ukraine-særloven til at nedsætte eller fratage kontante ydelser til udlændinge, der under Udlændingestyrelsen forsørgelse f.eks. udviser voldelig eller truende adfærd eller ikke efterkommer Udlændingestyrelsens bestemmelse om at tage ophold et bestemt sted.

Justering af Ukraine-særlovens bopælskrav, hvorefter det er en betingelse for at blive meddelt opholdstilladelse, at ansøgeren på tidspunktet for sin udrejse havde bopæl i Ukraine. Elementet om bopælskravet i Ukraine-særloven har ikke været sendt i ekstern høring, da det først er tilføjet lovforslaget efter den eksterne høring, og der alene tilsigtes en mindre justering af gældende ret.

Genindførelse af hjemmel til, at politiet kan udsende tredjelandsstatsborgere, der er indrejst fra Tyskland eller et af de nordiske lande, til de respektive lande uden inddragelse af Udlændingestyrelsen eller Hjemrejsestyrelsen i overensstemmelse med den dansk-tyske grænseoverløberoverenskomst af 31. maj 1954 og overenskomsten om ophævelse af paskontrollen ved de fællesnordiske grænser af 12. juli 1957 med senere ændringer. Elementet har ikke været sendt i ekstern høring, da det først er tilføjet lovforslaget efter den eksterne høring, og da der er tale om genindførelse af en tidligere retstilstand, som utilsigtet ikke er blevet videreført ved hjemrejselovens vedtagelse.

Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. januar 2024. Det foreslås dog, at lovforslagets element om Ukraine-særlovens bopælskrav samt ændringen af hjemrejseloven sættes i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, mens lovforslagets elementer om gennemførelse af interoperabilitetsforordningerne sættes i kraft efter udlændinge- og integrationsministerens bekendtgørelse.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.