L 4 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer, brændstofforbrugsafgiftsloven og skatteforvaltningsloven.

(Regelforenkling med henblik på at fremme regelefterlevelsen på motorområdet, justering af skatteforvaltningslovens fristreglers samspil med visse bestemmelser i dobbeltbeskatningsoverenskomster m.v.).

Af: Skatteminister Jeppe Bruus (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 03-10-2023

Fremsættelse: 03-10-2023

Skriftlig fremsættelse (3. oktober 2023)

20231_l4_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (3. oktober 2023)

Skatteministeren (Jeppe Bruus):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af registrerings‍afgiftslov-en, lov om registrering af køretøjer, brændstofforbrugs-afgiftsloven, skatteforvaltningsloven og forskellige andre love (Regelforenkling og øget regelefterlevelse på motorområdet, justering af skatteforvaltningslovens fristreglers samspil med visse bestemmelser i dobbelt-beskatningsoverenskomster m.v.)

(Lovforslag nr. L 4)

Lovforslaget har til formål at gennemføre en række forbedringer af motorlovgivningen med henblik på at fremme og styrke regelefterlevelsen og lette administrationen. Lovforslaget har også til formål at udvide adgangen til ekstraordinær genoptagelse af en skatteansættelse i visse tilfælde, hvor en dobbeltbeskatningsoverenskomst indeholder regler om, at den nationale ansættelses- og inddrivelsesprocedure skal stilles i bero, mens der søges en løsning mellem myndighederne.

Det foreslås at afgiftsfritagne køretøjer med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport, f.eks. taxier, lejlighedsvis må køre med småforsendelser uden ledsager og foretage kørsel for sociale myndigheder, hvilket vil komme borgere, virksomheder og det offentlige til gode.

Det foreslås desuden at afgiftsfritage blodbusser på grund af det vigtige samfundsmæssige formål, som de tjener.

Det foreslås at forenkle afgiftsberegningen af visse autocampere, så de altid afgiftsberigtiges med 45 pct. Det vil gøre afgiftsberegningen mere overskuelig. Ændringen vil desuden lette Skatteforvaltningens administration.

Desuden foreslås det at bemyndige skatteministeren til at fastsætte regler om den sikkerhedsstillelse, som virksomheder med tilladelse til at beregne og angive afgift i Køretøjsregistret (selvanmeldere) og evt. til også at angive forholdsmæssig registreringsafgift for leasingkøretøjer (selvangivere) skal præstere. Herudover foreslås det, at Skatteforvaltningen skal kunne undlade at frigive en sikkerhedsstillelse under en kontrolsag for at sikre, at der er midler til at dække virksomhedens afgifter.

Af kontrolhensyn foreslås det desuden, at det ikke skal være muligt for selvanmeldere og selvangivere at ændre i månedsangivelsen over afgiftsberigtigede køretøjer efter indregistrering i Køretøjsregisteret. Forslaget skal mindske muligheden for svig. For at sikre lige konkurrencevilkår forslås det desuden, at virksomheder, der sælger køretøjer eller udbyder køretøjer til leasing, skal have mulighed for at bruge prøveskilte til optagelse af foto og film i reklameøjemed. Virksomhederne vil dermed være ligestillet med fabrikanter og importører.

Det foreslås desuden, at værdifastsættelsen af brugte køretøjer, der er op til 5 år gamle ensartes i forhold til leasingkøretøjer, der er indregistreret første gang i Danmark som nye, og som er omfattet af genberegningskravet, så førstnævnte ikke har et loft over den afgiftspligtige værdi. Det foreslås desuden at justere reglerne for beregning af grønne afgifter og tillæg til registreringsafgift for køretøjer over 2.585 kg, så det ikke er mere fordelagtigt at betale afgift på baggrund af en omregnet udledning efter køretøjets egenvægt end den målte udledning.

Det foreslås, at den særlige procedure for partshøring på motorområdet udvides til også at kunne anvendes ved genoptagelse og ændring i køretøjers registrering samt ved genberegning og omberegning af periodiske afgifter og registreringsafgift. Lovforslaget skal tage højde for en række systemmæssige udfordringer i Køretøjsregisteret.

Derudover foreslås en række ændringer af overvejende teknisk karakter, der vurderes at være hensigtsmæssige for administrationen af motorområdet.

Endelig foreslås det at justere skatteforvaltningslovens fristreglers samspil med visse bestemmelser i dobbeltbeskatningsoverenskomster. I nogle dobbeltbeskatningsoverenskomster kan der indgå bestemmelse om, at ansættelses- og inddrivelsesprocedurer skal stilles i bero under gennemførelse af enhver indgåelse af gensidige aftaler. Det foreslås, at der i skatteforvaltningsloven indsættes en mulighed for ekstraordinær ansættelse i disse tilfælde, hvis den gensige aftaleprocedure med den kompetente myndighed i den anden stat er afsluttet uden en løsning af alle forhold. Denne del af lovforslaget har ikke været i offentlig høring forud for fremsættelsen, da der foreligger risiko for skattespekulation, som vil kunne modvirke formålet med loven. Det foreslås desuden, at denne del af forslaget har virkning fra fremsættelsestidspunktet. Det betyder, at virkningstidspunktet vil være tidligere end lovens ikrafttrædelsestidspunkt. Denne del af lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i offentlig høring med frist den 24. oktober 2023.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.