Skriftlig fremsættelse (3. oktober
2023)
Skatteministeren
(Jeppe Bruus):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
registreringsafgiftslov-en, lov om registrering af
køretøjer, brændstofforbrugs-afgiftsloven,
skatteforvaltningsloven og forskellige andre love (Regelforenkling
og øget regelefterlevelse på motorområdet,
justering af skatteforvaltningslovens fristreglers samspil med
visse bestemmelser i dobbelt-beskatningsoverenskomster m.v.)
(Lovforslag nr. L 4)
Lovforslaget har til formål at
gennemføre en række forbedringer af motorlovgivningen
med henblik på at fremme og styrke regelefterlevelsen og
lette administrationen. Lovforslaget har også til
formål at udvide adgangen til ekstraordinær
genoptagelse af en skatteansættelse i visse tilfælde,
hvor en dobbeltbeskatningsoverenskomst indeholder regler om, at den
nationale ansættelses- og inddrivelsesprocedure skal stilles
i bero, mens der søges en løsning mellem
myndighederne.
Det foreslås at afgiftsfritagne
køretøjer med tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport, f.eks. taxier, lejlighedsvis må køre
med småforsendelser uden ledsager og foretage kørsel
for sociale myndigheder, hvilket vil komme borgere, virksomheder og
det offentlige til gode.
Det foreslås desuden at
afgiftsfritage blodbusser på grund af det vigtige
samfundsmæssige formål, som de tjener.
Det foreslås at forenkle
afgiftsberegningen af visse autocampere, så de altid
afgiftsberigtiges med 45 pct. Det vil gøre
afgiftsberegningen mere overskuelig. Ændringen vil desuden
lette Skatteforvaltningens administration.
Desuden foreslås det at bemyndige
skatteministeren til at fastsætte regler om den
sikkerhedsstillelse, som virksomheder med tilladelse til at beregne
og angive afgift i Køretøjsregistret (selvanmeldere)
og evt. til også at angive forholdsmæssig
registreringsafgift for leasingkøretøjer
(selvangivere) skal præstere. Herudover foreslås det,
at Skatteforvaltningen skal kunne undlade at frigive en
sikkerhedsstillelse under en kontrolsag for at sikre, at der er
midler til at dække virksomhedens afgifter.
Af kontrolhensyn foreslås det
desuden, at det ikke skal være muligt for selvanmeldere og
selvangivere at ændre i månedsangivelsen over
afgiftsberigtigede køretøjer efter indregistrering i
Køretøjsregisteret. Forslaget skal mindske muligheden
for svig. For at sikre lige konkurrencevilkår forslås
det desuden, at virksomheder, der sælger
køretøjer eller udbyder køretøjer til
leasing, skal have mulighed for at bruge prøveskilte til
optagelse af foto og film i reklameøjemed. Virksomhederne
vil dermed være ligestillet med fabrikanter og
importører.
Det foreslås desuden, at
værdifastsættelsen af brugte køretøjer,
der er op til 5 år gamle ensartes i forhold til
leasingkøretøjer, der er indregistreret første
gang i Danmark som nye, og som er omfattet af genberegningskravet,
så førstnævnte ikke har et loft over den
afgiftspligtige værdi. Det foreslås desuden at justere
reglerne for beregning af grønne afgifter og tillæg
til registreringsafgift for køretøjer over 2.585 kg,
så det ikke er mere fordelagtigt at betale afgift på
baggrund af en omregnet udledning efter køretøjets
egenvægt end den målte udledning.
Det foreslås, at den særlige
procedure for partshøring på motorområdet
udvides til også at kunne anvendes ved genoptagelse og
ændring i køretøjers registrering samt ved
genberegning og omberegning af periodiske afgifter og
registreringsafgift. Lovforslaget skal tage højde for en
række systemmæssige udfordringer i
Køretøjsregisteret.
Derudover foreslås en række
ændringer af overvejende teknisk karakter, der vurderes at
være hensigtsmæssige for administrationen af
motorområdet.
Endelig foreslås det at justere
skatteforvaltningslovens fristreglers samspil med visse
bestemmelser i dobbeltbeskatningsoverenskomster. I nogle
dobbeltbeskatningsoverenskomster kan der indgå bestemmelse
om, at ansættelses- og inddrivelsesprocedurer skal stilles i
bero under gennemførelse af enhver indgåelse af
gensidige aftaler. Det foreslås, at der i
skatteforvaltningsloven indsættes en mulighed for
ekstraordinær ansættelse i disse tilfælde, hvis
den gensige aftaleprocedure med den kompetente myndighed i den
anden stat er afsluttet uden en løsning af alle forhold.
Denne del af lovforslaget har ikke været i offentlig
høring forud for fremsættelsen, da der foreligger
risiko for skattespekulation, som vil kunne modvirke formålet
med loven. Det foreslås desuden, at denne del af forslaget
har virkning fra fremsættelsestidspunktet. Det betyder, at
virkningstidspunktet vil være tidligere end lovens
ikrafttrædelsestidspunkt. Denne del af lovforslaget er
samtidig med fremsættelsen sendt i offentlig høring
med frist den 24. oktober 2023.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.