Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 12. december 2023
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget. Skatteministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1 og 3, og Nye Borgerliges medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, M, EL, RV og ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de af skatteministeren
under nr. 1 og 3 stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod det af NB under nr. 2 stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DD, LA, KF og DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (NB) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag. Hvis det af mindretallet under nr.
2 stillede ændringsforslag forkastes ved 2. behandling, vil
mindretallet ved 3. behandling redegøre for sin stilling til
lovforslaget.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af
registreringsafgiftsloven, lov om registrering af
køretøjer, brændstofforbrugsafgiftsloven og
skatteforvaltningsloven
(Regelforenkling med henblik på at
fremme regelefterlevelsen på motorområdet, justering af
skatteforvaltningslovens fristreglers samspil med visse
bestemmelser i dobbeltbeskatningsoverenskomster m.v.)«.
[Korrektion af lovforslagets
titel]
Til § 1
Af et mindretal
(NB), tiltrådt af et mindretal
(DD, LA, KF og DF):
2) Nr. 9
udgår.
[Frist for udførsel ved
eksport af køretøjer udgår af lovforslaget]
Til § 2
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
3) Nr. 1
affattes således:
»1. I § 7
b, stk. 2, nr. 9, 2. pkt., indsættes efter
»fabrikant eller importør af
køretøjer«: »eller virksomhed, der
sælger køretøjer eller udbyder
køretøjer til leasing,«.«
[Teknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets titel er »Forslag til
lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om
registrering af køretøjer,
brændstofforbrugsafgiftsloven, skatteforvaltningsloven og
forskellige andre love (Regelforenkling og øget
regelefterlevelse på motorområdet, justering af
skatteforvaltningslovens fristreglers samspil med visse
bestemmelser i dobbeltbeskatningsoverenskomster m.v.)«.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 1, at lovforslagets titel ændres
til »Forslag til lov om ændring af
registreringsafgiftsloven, lov om registrering af
køretøjer, brændstofforbrugsafgiftsloven og
skatteforvaltningsloven (Regelforenkling med henblik på at
fremme regelefterlevelsen på motorområdet, justering af
skatteforvaltningslovens fristreglers samspil med visse
bestemmelser i dobbeltbeskatningsoverenskomster m.v.)«.
Der er tale om en teknisk korrektion af
lovforslagets titel. Ændringsforslaget indebærer
således ikke en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 2
I lovforslagets § 1, nr. 9,
foreslås indført en frist på 3 måneder for
udførsel ved eksport af køretøjer. Der er
således efter lovforslaget foreslået i
registreringsafgiftslovens § 7 c, stk. 1, at indsætte
som 5. pkt.: »Hvis ikke køretøjet er
udført senest 3 måneder efter indgivelsen af
anmodningen om godtgørelse, afvises anmodningen«.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 2, at lovforslagets § 1, nr. 9,
udgår.
Den i § 1, nr. 9, foreslåede
frist for udførsel ved eksport af køretøjer er
efter forslagsstillers opfattelse unødvendig lovgivning, der
alene vil pålægge virksomhederne yderligere
økonomiske byrder samt medføre dobbeltbeskatning af
køretøjer, hvilket selve godtgørelsesordningen
skal forhindre. Gebyret for anmodning om eksportgodtgørelse
skal dække udgifter til værdifastsættelse af
køretøjet. At opkræve gentagne gebyrer for
samme køretøjer, som end ikke er værdifastsat,
synes urimeligt og i modstrid med baggrunden for indførelsen
af gebyrordningen.
Ændringen ses alene fremsat, efter
atØstre Landsret har underkendt Motorstyrelsens praksis om
at afvise at udbetale eksportgodtgørelse, hvis der er
forløbet mere end 3 måneder som værende uden
lovhjemmel. Da værdiansættelsen først foretages,
når dokumentationen er godkendt af Motorstyrelsen, vil
lovforslaget efter forslagsstillers opfattelse ikke være
ressourcesparende hos Motorstyrelsen, da der altid kun bliver
foretaget én værdifastsættelse, efter at
køretøjet er dokumenteret udført af
Danmark.
Præmissen i lovforslaget er, at
Motorstyrelsen laver værdifastsættelse ved anmodning,
men det er en forkert præmis, hvilket bl.a. fremgår af
vejledningen »Om eksport og registreringsafgift for bil,
motorcykel og autocamper« på Motorstyrelsens
hjemmeside. De omfattede køretøjers stand
ændres derudover ikke, da de er afmeldt, holder stille og
står salgsklargjort. I praksis er 99,8 pct. af alle
køretøjer derudover bedømt som værende
af middel stand. Standen skal vurderes i forhold til
sammenlignelige køretøjer i Danmark, og det ses ikke
som korrekt, at standen for køretøjer, som er anmeldt
til eksport, skulle udvikle sig anderledes end for det
gennemsnitlige sammenlignelige køretøj. Samtidig
må det lægges til grund, at en eventuel forskel i
værdi vil være helt underordnet
beløbsmæssigt.
Dokumentationskravene for udførsel
er i forvejen meget restriktive, jf. bl.a. SKM2017. 86. VLR, U.
2016.1452 H og SKM2017. 86. VLR. Hvis forslaget vedtages i sin
nuværende form, kan det få den konsekvens, at borgere
og virksomheder, som eksporterer et køretøj, vil
blive nægtet at få udbetalt eksportgodtgørelsen,
selv om køretøjet er udført af Danmark i kraft
af Motorstyrelsens forvaltning af dokumentationskrav. Der
kræves i en række sager dokumentation, som ofte
foreligger en rum tid efter udførslen af
køretøjer.
Konsekvensen af lovforslaget kan
illustreres på følgende vis: Et køretøj
sælges og udføres til Litauen, og anmelder indsender
en video af køretøj med synligt stelnummer, der
beviser, at køretøjet er i Litauen. Motorstyrelsen
afviser denne form for dokumentation og kræver, at der
indsendes indregistreringsbevis fra Litauen. Hvis der går
over 90 dage, før køretøjet bliver
indregistreret i udlandet, vil lovforslagets § 1, nr. 9,
medføre, at man ikke kan få udbetalt
eksportgodtgørelsen. Konsekvensen vil være, at
køretøjet skal fragtes tilbage til Danmark, og at der
skal foretages et nyt toldsyn, betales et nyt eksportgebyr på
2.350 kr. og ventes 14 dage, før fragt til udlandet skal
foretages igen.
Motorstyrelsen har på baggrund af
Østre Landsrets afgørelse den 8. juli 2022
ændret praksis for værdifastsættelse,
således at der allerede findes praksis, som tager
højde for værditab over tid, jf. SKM2022. 448.
ØLR, SKM2023. 39. LSR og SKM2023. 290. MOTORST. Praksis
tager højde for værditabet ved at fastslå, at
værdien på udførselstidspunktet skal
lægges til grund, hvis udførsel sker senere end 3
måneder fra anmeldelsesdato.
Ændringsforslaget har således
til formål at afværge, at der pålægges
virksomhederne yderligere økonomiske byrder og risiko for
dobbeltbeskatning af en række køretøjer, hvor
den efterspurgte dokumentation foreligger efter 3
måneder.
Til nr. 3
I lovforslagets § 2, nr. 1,
foreslås det at ændre § 7 b, stk. 2, nr. 9, 2.
pkt., i lov om registrering af køretøjer, så
»fabrikant eller importør af
køretøjer« ændres til »fabrikant,
importør eller virksomhed, der sælger
køretøjer eller udbyder køretøjer til
leasing«.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 3 at nyaffatte lovforslagets § 2,
nr. 1, således, at der i § 7 b, stk. 2, nr. 9, 2. pkt.,
i lov om registrering af køretøjer efter
»fabrikant eller importør af
køretøjer« indsættes »eller
virksomhed, der sælger køretøjer eller udbyder
køretøjer til leasing,«.
Ved ændringsforslaget
tydeliggøres det, at der ved fabrikanter eller
importører alene skal forstås fabrikanter og
importører af køretøjer.
Der er tale om en teknisk korrektion.
Ændringsforslaget indebærer således ikke en
indholdsmæssig ændring.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2023 og var til 1. behandling den 10. november 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til dele af lovforslaget har
inden fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 26. juni 2023 og den 25. august 2023
disse udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 179 og 215,
folketingsåret 2022-23, 2. samling. Den 3. november 2023
sendte skatteministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 14
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
4 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
14 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Benny
Engelbrecht (S) Fie Hækkerup (S) Jesper Petersen (S) fmd. Malte Larsen (S) Per Husted (S)
Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan
E. Jørgensen (V) Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen
(V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M)
Hans Kristian Skibby (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen W.
Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Rasmus
Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Pernille Vermund (NB) Peter Kofod (DF)
Serdal Benli (SF) nfmd. Lisbeth
Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira
Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Moderaterne (M) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 3 | |