Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 16. november 2023
Forslag
til
Lov om kreditservicevirksomheder og
kreditkøbere1)
Kapitel 1
Anvendelsesområde og
definitioner
§ 1.
Denne lov finder anvendelse på kreditservicevirksomheder og
kreditkøbere, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. §
15 finder anvendelse på kreditinstitutter, der
påtænker at indgå en kontrakt om
overførsel af en kreditgivers rettigheder eller
overførsel af en misligholdt kreditaftale, og
kreditinstitutter, som har indgået en sådan kontrakt
med en kreditkøber.
Stk. 3. Denne
lov finder ikke anvendelse på følgende:
1)
Kreditserviceringsaktiviteter, der udføres af
a)
kreditinstitutter etableret i Den Europæiske Union,
b) forvaltere af
alternative investeringsfonde, der efter § 5 i lov om
forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. skal have
tilladelse eller være registreret,
c)
investeringsforvaltningsselskaber, der har tilladelse efter §
10 i lov om finansiel virksomhed, eller UCITS, der har tilladelse
efter § 9 i lov om investeringsforeninger m.v., forudsat at
UCITS'en ikke har udpeget et investeringsforvaltningsselskab,
d)
ejendomskreditselskaber, der er underlagt tilsyn efter lov om
ejendomskreditselskaber, eller forbrugslånsvirksomheder, der
er underlagt tilsyn efter lov om forbrugslånsvirksomheder,
og
e) notarer,
fogeder og advokater, når disse udfører
kreditserviceringsaktiviteter som led i deres erhverv.
2) Køb af
en kreditgivers rettigheder i henhold til en misligholdt
kreditaftale eller af selve den misligholdte kreditaftale, der
foretages af et kreditinstitut etableret i Den Europæiske
Union.
3) Køb
eller kreditservicering af en kreditgivers rettigheder i henhold
til en kreditaftale eller af selve kreditaftalen, som ikke er
udstedt af et kreditinstitut etableret i Den Europæiske
Union, medmindre kreditgiverens rettigheder i henhold til
kreditaftalen eller selve kreditaftalen erstattes af en
kreditaftale udstedt af et sådant kreditinstitut.
§ 2.
I denne lov forstås ved:
1)
Kreditinstitut: Et kreditinstitut som defineret i § 5, stk. 1,
nr. 2, i lov om finansiel virksomhed.
2) Kreditgiver:
Et kreditinstitut, som har udstedt en kredit, eller en
kreditkøber.
3)
Låntager: En juridisk eller fysisk person, som har
indgået en kreditaftale med et kreditinstitut, herunder
kreditinstituttets juridiske efterfølger eller
rettighedserhverver.
4) Kreditaftale:
En aftale, det være sig i sin oprindelig udstedte, i
ændret eller i erstattet form, hvorved et kreditinstitut yder
en kredit i form af henstand med betalingen, lån eller anden
tilsvarende form for finansiel facilitet.
5)
Kreditserviceaftale: En skriftlig aftale, der er indgået
mellem en kreditkøber og en kreditservicevirksomhed, om de
tjenesteydelser, som kreditservicevirksomheden skal levere på
kreditkøberens vegne.
6)
Kreditkøber: Enhver anden fysisk eller juridisk person end
et kreditinstitut, som køber en kreditgivers rettigheder i
henhold til en misligholdt kreditaftale eller selve den
misligholdte kreditaftale som led i udøvelsen af sin
erhvervsmæssige virksomhed.
7)
Kreditserviceleverandør: En tredjemand, som anvendes af en
kreditservicevirksomhed til at udføre
kreditserviceringsaktiviteterne.
8)
Kreditservicevirksomhed: En juridisk person, der som led i sin
erhvervsmæssige virksomhed forvalter og fyldestgør
rettigheder og forpligtelser i tilknytning til en kreditgivers
rettigheder i henhold til en misligholdt kreditaftale eller til
selve den misligholdte kreditaftale på vegne af en
kreditkøber, og som udfører en eller flere
kreditserviceringsaktiviteter.
9)
Kreditserviceringsaktiviteter:
a)
Opkrævning eller inddrivelse af ethvert skyldigt beløb
fra låntageren i tilknytning til en kreditgivers rettigheder
i henhold til en kreditaftale eller til selve kreditaftalen.
b)
Genforhandling med låntageren i overensstemmelse med de
vilkår og betingelser, der er knyttet til en kreditgivers
rettigheder i henhold til en kreditaftale eller til selve
kreditaftalen, i overensstemmelse med de instrukser, som
kreditkøberen har givet.
c) Behandling af
eventuelle klager i forbindelse med en kreditgivers rettigheder i
henhold til en kreditaftale eller i forbindelse med selve
kreditaftalen.
d) Oplysning til
låntageren om enhver ændring i rentesatser,
omkostninger eller forfaldne betalinger i forbindelse med en
kreditgivers rettigheder i henhold til en kreditaftale eller i
forbindelse med selve kreditaftalen.
10)
Hjemland:
a) For en
kreditservicevirksomhed: Den medlemsstat, hvor
kreditservicevirksomheden har sit vedtægtsmæssige
hjemsted, eller, hvis den i henhold til den nationale ret ikke har
noget vedtægtsmæssigt hjemsted, den medlemsstat, hvor
dens hovedkontor er beliggende.
b) For en
kreditkøber: Den medlemsstat, hvor kreditkøberen
eller dennes repræsentant er hjemmehørende eller har
sit vedtægtsmæssige hjemsted, eller, hvis den i henhold
til den nationale ret ikke har noget vedtægtsmæssigt
hjemsted, den medlemsstat, hvor dens hovedkontor er beliggende.
11)
Værtsland: En anden medlemsstat end hjemlandet, hvor en
kreditservicevirksomhed har etableret en filial, eller hvor den
udfører kreditserviceringsaktiviteter, og under alle
omstændigheder, hvor låntageren er hjemmehørende
eller har sit vedtægtsmæssige hjemsted, eller, hvis den
i henhold til national ret ikke har noget
vedtægtsmæssigt hjemsted, den medlemsstat, hvor dens
hovedkontor er beliggende.
12) Forbruger:
En fysisk person, der i forbindelse med kreditaftaler, der er
omfattet af denne lov, ikke handler som led i sin
erhvervsmæssige virksomhed.
13) Misligholdt
kreditaftale: En kreditaftale, der er klassificeret som en
misligholdt eksponering i overensstemmelse med artikel 47a i
forordning om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og
investeringsselskaber.
Kapitel 2
Kreditservicevirksomheder
Tilladelse til
kreditservicevirksomhed
§ 3.
Virksomheder, der udfører kreditserviceringsaktiviteter,
skal have tilladelse af Finanstilsynet som
kreditservicevirksomhed.
Stk. 2.
Finanstilsynet giver tilladelse efter stk. 1, når
følgende betingelser er opfyldt, jf. dog § 4, stk.
1:
1) Virksomheden
er en juridisk person, og dens vedtægtsmæssige hjemsted
ligger i Danmark, eller, hvis virksomheden ikke har noget
vedtægtsmæssigt hjemsted, dens hovedkontor ligger i
Danmark.
2) Virksomhedens
bestyrelse og direktion eller indehaveren, hvis virksomheden drives
som en enkeltmandsvirksomhed, eller den eller de
ledelsesansvarlige, såfremt virksomheden drives som en
juridisk person uden bestyrelse eller direktion, opfylder kravene i
§ 7.
3) De personer,
som besidder kvalificerede andele i kreditservicevirksomheden, jf.
§ 5, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed, opfylder kravene i
§ 7, stk. 1, nr. 3 og 4.
4) Virksomheden
har robuste governanceordninger og passende interne
kontrolmekanismer, herunder procedurer for risikostyring og
regnskabsmæssig praksis.
5) Virksomheden
anvender en passende politik til sikring af, at regler om
beskyttelse overholdes, og til sikring af, at låntagerne
behandles på en fair og omhyggelig måde, herunder med
hensyntagen til deres finansielle situation og behovet for
henvisning til gældsrådgivning eller sociale
tjenesteydelser, hvis der er adgang til sådanne.
6) Virksomheden
har indført passende og særlige interne procedurer til
sikring af, at klager fra låntagere registreres og
behandles.
§ 4.
For at få tilladelse skal en kreditservicevirksomhed, der
skal modtage og opbevare midler fra låntagere, ud over
kravene i § 3 opfylde følgende krav:
1) Virksomheden
har en særskilt konto i et kreditinstitut, hvor midlerne, der
modtages fra låntagere, krediteres og opbevares, indtil de
kanaliseres videre til den pågældende
kreditkøber på de betingelser, der er aftalt med
kreditkøberen.
2) Virksomheden
sikrer, at midlerne er beskyttet mod krav fra
kreditservicevirksomhedens øvrige kreditgivere, navnlig i
tilfælde af insolvens.
3) Virksomheden
anser en betaling for at være blevet betalt til
kreditkøberen, når en låntager foretager en
betaling til en kreditservicevirksomhed for helt eller delvis at
tilbagebetale de skyldige beløb i forbindelse med en
kreditgivers rettigheder i henhold til en misligholdt kreditaftale
eller selve den misligholdte kreditaftale.
4) Virksomheden
afleverer en kvittering eller et frigørelsesbrev på
papir eller på andet varigt medium, når
kreditservicevirksomheden modtager midler fra låntageren, som
bekræftelse på at have modtaget midler.
Stk. 2. Har en
kreditservicevirksomhed ikke til hensigt at modtage og opbevare
midler fra låntagere som led i sin forretningsmodel,
anfører kreditservicevirksomheden dette i sin
ansøgning, jf. § 3.
§ 5.
Ansøgning om tilladelse efter §§ 3 og 4 skal
indeholde de oplysninger, der er nødvendige til brug for
Finanstilsynets vurdering af, om betingelserne i dette kapitel er
opfyldt. Ansøgningen skal ledsages af følgende:
1) Dokumentation
for ansøgerens retlige status samt en kopi af dennes
stiftelsesdokument og virksomhedens vedtægter.
2) Adresse
på ansøgerens hovedkontor eller
vedtægtsmæssige hjemsted.
3) Identiteten
på medlemmerne af ansøgerens ledelsesorgan og de
personer, som besidder kvalificerede andele, jf. § 5, stk. 3,
i lov om finansiel virksomhed.
4) Dokumentation
for, at ansøgeren opfylder betingelserne i § 3, stk. 2,
nr. 2.
5) Dokumentation
for, at de personer, som besidder kvalificerede andele, jf. §
5, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed, opfylder betingelserne i
denne lovs § 3, stk. 2, nr. 3.
6) Dokumentation
for governanceordningerne og de interne kontrolmekanismer
nævnt i § 3, stk. 2, nr. 4.
7) Dokumentation
for politikken nævnt i § 3, stk. 2, nr. 5.
8) Dokumentation
for de interne procedurer nævnt i § 3, stk. 2, nr.
6.
9) Dokumentation
for, at der findes en særskilt konto i et kreditinstitut, jf.
§ 4, stk. 1, nr. 1.
10) Eventuelle
outsourcingaftaler som nævnt i § 10, stk. 1.
Stk. 2.
Finanstilsynet vurderer inden for 45 arbejdsdage fra modtagelsen af
ansøgningen om tilladelse, om ansøgningen er
fuldstændig.
Stk. 3.
Finanstilsynet oplyser inden for 90 dage fra modtagelsen af en
fuldstændig ansøgning eller, hvis ansøgningen
om tilladelse anses for at være ufuldstændig, 90 dage
fra modtagelsen af de krævede oplysninger ansøgeren
om, hvorvidt tilladelsen er meddelt eller nægtet.
§ 6.
Finanstilsynet opretter og fører et offentligt register over
alle kreditservicevirksomheder, der har tilladelse efter
§§ 3 og 4, og kreditservicevirksomheder, der leverer
tjenesteydelser i henhold til § 13.
Egnetheds- og
hæderlighedskrav
§ 7.
Et medlem af bestyrelsen eller direktionen hos en
kreditservicevirksomhed eller indehaveren, hvis virksomheden drives
som en enkeltmandsvirksomhed, eller den eller de
ledelsesansvarlige, såfremt virksomheden drives som en
juridisk person uden bestyrelse eller direktion,
1) skal have
tilstrækkelig viden, faglig kompetence og erfaring til at
kunne varetage hvervet eller stillingen,
2) skal have
tilstrækkeligt godt omdømme og kunne udvise
hæderlighed, integritet og tilstrækkelig
uafhængighed ved varetagelsen af hvervet eller
stillingen,
3) må ikke
være pålagt strafansvar for overtrædelse af
straffeloven, den finansielle lovgivning eller anden relevant
lovgivning, hvis overtrædelsen indebærer risiko for, at
vedkommende ikke kan varetage sit hverv eller sin stilling på
betryggende måde,
4) må ikke
have indgivet begæring om eller være under
rekonstruktionsbehandling, konkurs eller gældssanering og
5) må ikke
have udvist en sådan adfærd, at der er grund til at
antage, at medlemmet ikke vil varetage hvervet eller stillingen
på forsvarlig måde.
Stk. 2.
Når en person tiltræder et hverv som bestyrelsesmedlem
eller en stilling som direktør i en kreditservicevirksomhed,
påser Finanstilsynet, at personen opfylder egnetheds- og
hæderlighedskravene i stk. 1. Finanstilsynet træffer
afgørelse om, hvorvidt personen kan bestride hvervet eller
stillingen i den pågældende virksomhed.
Stk. 3. Vurderer
Finanstilsynet, at personen ikke opfylder kravene i stk. 1, nr.
2-5, skal afgørelsens varighed fremgå af
afgørelsen.
Stk. 4.
Finanstilsynet kan i særlige tilfælde, hvor
Finanstilsynet vurderer, at en person ikke har tilstrækkelige
faglige forudsætninger eller erfaring i forhold til den
stilling som medlem af direktionen, som den pågældende
vurderes til, træffe afgørelse om, at personen kan
bestride stillingen under nærmere fastsatte betingelser.
Stk. 5.
Medlemmerne af bestyrelsen eller direktionen i en
kreditservicevirksomhed skal meddele Finanstilsynet oplysninger om
forhold nævnt i stk. 1 i forbindelse med deres
indtræden i kreditservicevirksomhedens ledelse og om forhold
nævnt i stk. 1, nr. 2-5, hvis forholdene efterfølgende
ændres. Udpeges eller vælges et medlem af bestyrelsen
til posten som formand for bestyrelsen i en
kreditservicevirksomhed, skal bestyrelsesmedlemmet endvidere
meddele Finanstilsynet oplysninger om forhold omfattet af stk. 1,
nr. 1. Virksomhedens vurdering af en bestyrelsesformands personlige
kompetencer omfattet af stk. 1, nr. 1, skal foreligge i skriftlig
form.
Stk. 6.
Kreditservicevirksomheden er forpligtet til at påse
overholdelsen af stk. 1.
Inddragelse af tilladelse til
kreditservicevirksomhed
§ 8.
Finanstilsynet kan inddrage en tilladelse til en
kreditservicevirksomhed efter §§ 3 og 4, hvis
kreditservicevirksomheden gør et af følgende:
1) Udnytter ikke
tilladelsen i 12 måneder efter meddelelsen heraf.
2) Giver
udtrykkeligt afkald på tilladelsen.
3)
Ophører med at udøve kreditserviceringsaktiviteter i
mere end 12 måneder.
4) Har erhvervet
tilladelsen på baggrund af urigtige eller vildledende
oplysninger eller på anden uretmæssig vis.
5) Opfylder ikke
længere betingelserne i § 3 og, hvor det er relevant, i
§ 4, stk. 1.
6)
Tilsidesætter groft eller gentagne gange sine pligter efter
denne lov eller anden relevant lovgivning.
Stk. 2. Hvis
Finanstilsynet inddrager en tilladelse efter stk. 1, underretter
Finanstilsynet straks de kompetente myndigheder i et eventuelt
værtsland eller i den eventuelle medlemsstat, hvor kreditten
blev ydet, hvis dette ikke er i Danmark eller i det eventuelle
værtsland.
Krav
til kreditserviceaftaler
§ 9.
En kreditservicevirksomhed, der udfører
kreditserviceringsaktiviteter for en kreditkøber, skal
levere sine tjenesteydelser med hensyn til forvaltning og
håndhævelse af en kreditgivers rettigheder i henhold
til en misligholdt kreditaftale eller til selve den misligholdte
kreditaftale på grundlag af en kreditserviceaftale med
kreditkøberen.
Stk. 2.
Kreditserviceaftalen som nævnt i stk. 1 skal indeholde
følgende:
1) En
udførlig beskrivelse af de kreditserviceringsaktiviteter,
som kreditservicevirksomheden skal udføre.
2)
Størrelsen af kreditservicevirksomhedens vederlag, eller
hvordan dette vederlag skal beregnes.
3) En
præcisering af, i hvilket omfang kreditservicevirksomheden
kan repræsentere kreditkøberen i relation til
låntageren.
4) Et tilsagn
fra parterne om, at de vil overholde de relevante regler, som
finder anvendelse på en kreditgivers rettigheder i henhold
til en kreditaftale eller til selve kreditaftalen, herunder med
hensyn til forbruger- og databeskyttelse.
5) En klausul,
der kræver, at låntagere behandles på en fair og
omhyggelig måde.
6) Et krav om,
at kreditservicevirksomheden underretter kreditkøberen forud
for outsourcing af en hvilken som helst af
kreditservicevirksomhedens kreditserviceringsaktiviteter.
Stk. 3.
Kreditservicevirksomheden skal i mindst 5 år fra den dato,
hvor kreditserviceaftalen bringes til ophør, eller frem til
udløbet af den maksimale forældelsesfrist efter
forældelsesloven, i begge tilfælde dog højst i
10 år, opbevare og føre følgende
fortegnelser:
1) Relevant
korrespondance med såvel kreditkøberen som
låntageren på de betingelser, der er fastsat i
gældende national ret.
2) Relevante
anvisninger fra kreditkøberen vedrørende en
kreditgivers rettigheder i henhold til hver misligholdt
kreditaftale eller selve den misligholdte kreditaftale, som den
forvalter og fuldbyrder på vegne af denne
kreditkøber.
3)
Kreditserviceaftalen.
Stk. 4.
Kreditservicevirksomheden skal gøre de fortegnelser, der er
nævnt i stk. 3, tilgængelige for Finanstilsynet efter
anmodning.
Kreditservicevirksomhedens
outsourcing
§
10. En kreditservicevirksomhed kan outsource
kreditserviceringsaktiviteter til en
kreditserviceleverandør, når følgende
betingelser er opfyldt:
1) Der
indgås en skriftlig outsourcingaftale mellem
kreditservicevirksomheden og kreditserviceleverandøren. Det
skal fremgå af aftalen, at kreditserviceleverandøren
er forpligtet til at overholde de gældende retlige
bestemmelser, herunder denne lov og den relevante EU-ret eller
nationale ret, som finder anvendelse på en kreditgivers
rettigheder i henhold til en kreditaftale eller selve
kreditaftalen.
2) Der sker ikke
outsourcing til en kreditserviceleverandør af alle
kreditserviceringsaktiviteter på samme tid.
3)
Aftaleforholdet mellem kreditservicevirksomheden og
kreditkøberen og kreditservicevirksomhedens forpligtelser
over for kreditkøberen eller over for låntageren
ændres ikke ved en outsourcingaftale med
kreditserviceleverandøren.
4) De
betingelser, som kreditservicevirksomheden skal opfylde for at
blive meddelt tilladelse og bevare denne, jf. § 3, stk. 1,
opfyldes fortsat.
5)
Kreditservicevirksomheden har direkte adgang til alle relevante
oplysninger vedrørende de kreditserviceringsaktiviteter, der
er outsourcet til kreditserviceleverandøren.
6)
Kreditservicevirksomheden har den fornødne ekspertviden og
de fornødne ressourcer til at levere de outsourcede
kreditserviceringsaktiviteter, når outsourcingaftalen er
ophørt.
7) Outsourcingen
af kreditserviceringsaktiviteter forringer ikke kvaliteten af
kreditservicevirksomhedens interne kontrol, soliditeten eller
kontinuiteten af dens kreditserviceringsaktiviteter eller
Finanstilsynets mulighed for at overvåge, om
kreditservicevirksomheden opfylder betingelserne i denne lov.
Stk. 2. En
kreditservicevirksomhed, der outsourcer
kreditserviceringsaktiviteter til en
kreditserviceleverandør, er fuldt ud ansvarlig for
opfyldelse af bestemmelserne i denne lov.
Stk. 3. En
kreditservicevirksomhed, der outsourcer
kreditserviceringsaktiviteter til en
kreditserviceleverandør, skal underrette Finanstilsynet
forud for outsourcing af sine kreditserviceringsaktiviteter.
Stk. 4. En
kreditservicevirksomhed, der outsourcer
kreditserviceringsaktiviteter til en
kreditserviceleverandør, skal opbevare og føre
fortegnelser over relevante anvisninger til
kreditserviceleverandøren i overensstemmelse med
betingelserne i outsourcingaftalen i en periode på mindst 5
år fra den dato, hvor outsourcingaftalen bringes til
ophør, eller frem til udløbet af den maksimale
forældelsesfrist efter forældelsesloven, i begge
tilfælde dog højst i 10 år.
Stk. 5.
Kreditservicevirksomheden og kreditserviceleverandøren skal
gøre oplysningerne nævnt i stk. 4 tilgængelige
for Finanstilsynet efter anmodning.
Stk. 6.
Kreditserviceleverandøren må ikke modtage og besidde
midler fra låntagere.
Klager
§
11. Kreditservicevirksomheder skal indføre og
opretholde effektive og gennemsigtige procedurer for behandling af
klager fra låntagere.
Stk. 2.
Kreditservicevirksomheders behandling af klager fra låntagere
skal ske vederlagsfrit.
Stk. 3.
Kreditservicevirksomhederne skal registrere klagerne og de
foranstaltninger, der træffes for at håndtere dem.
Kapitel 3
Grænseoverskridende
kreditserviceringsaktiviteter
Grænseoverskridende
kreditserviceringsaktiviteter i et andet land
§
12. En kreditservicevirksomhed, der har opnået en
tilladelse i overensstemmelse med §§ 3 eller 4 her i
landet, og som ønsker at levere tjenesteydelser i form af
kreditserviceringsaktiviteter i et andet land i Den
Europæiske Union, skal meddele dette til Finanstilsynet og
oplyse Finanstilsynet om følgende:
1) Hvilket
værtsland kreditservicevirksomheden ønsker at levere
tjenesteydelser i, og, hvis kreditservicevirksomheden allerede har
kendskab til oplysningen, den medlemsstat, hvor en kredit blev
ydet, hvis den ikke blev ydet i Danmark eller i
værtslandet.
2) Adressen
på filialen af kreditservicevirksomheden, hvis der er
etableret en sådan i værtslandet.
3) Identiteten
og adressen på kreditserviceleverandøren, hvis der
anvendes en sådan i værtslandet.
4) Identiteten
på de personer, der er ansvarlige for styring af
kreditserviceringsaktiviteterne i værtslandet.
5) De
foranstaltninger, der er truffet for at tilpasse
kreditservicevirksomhedens interne procedurer, governanceordninger
og interne kontrolmekanismer med henblik på at sikre
overholdelse af den lovgivning, som finder anvendelse på en
kreditgivers rettigheder i henhold til en kreditaftale eller selve
kreditaftalen.
6) At
kreditservicevirksomheden kan kommunikere på
værtslandets sprog eller på det sprog, kreditaftalen er
udfærdiget på.
7) Om
kreditservicevirksomheden har tilladelse til at modtage og besidde
midler fra låntagere.
Stk. 2.
Finanstilsynet meddeler senest 45 arbejdsdage efter modtagelsen af
alle de oplysninger, der er nævnt i stk. 1, disse oplysninger
til de kompetente myndigheder i værtslandet. Finanstilsynet
oplyser derefter kreditservicevirksomheden om, på hvilken
dato oplysningerne blev meddelt de kompetente myndigheder i
værtslandet, og på hvilken dato de bekræftede
modtagelsen af oplysningerne. Finanstilsynet meddeler også
alle oplysningerne til de kompetente myndigheder i den medlemsstat,
hvor kreditten blev ydet, hvis den ikke blev ydet i Danmark eller i
værtslandet.
Stk. 3.
Kreditservicevirksomheden kan påbegynde leveringen af
tjenesteydelser i værtslandet fra det tidligste af
følgende tidspunkter:
1) Modtagelsen
af oplysning fra Finanstilsynet om, at værtslandets
kompetente myndigheder har bekræftet, at den meddelelse, der
er nævnt i stk. 2, 2. pkt., er modtaget.
2) 2
måneder fra datoen for indgivelsen af de oplysninger, der er
nævnt i stk. 1, hvis der ikke er modtaget nogen meddelelse
som nævnt i nr. 1.
Stk. 4. En
kreditservicevirksomhed skal oplyse Finanstilsynet om eventuelle
efterfølgende ændringer i de oplysninger, der
kræves meddelt i henhold til stk. 1.
Stk. 5.
Finanstilsynet videresender oplysningerne, der er meddelt efter
stk. 4, til de kompetente myndigheder i værtslandet hurtigst
muligt og senest 45 dage efter modtagelsen af oplysningerne.
Grænseoverskridende
kreditserviceringsaktiviteter i Danmark
§
13. Når Finanstilsynet modtager meddelelse fra en
kompetent myndighed om, at en kreditservicevirksomhed, der har
opnået en tilladelse i et andet land inden for Den
Europæiske Union, ønsker at levere tjenesteydelser i
form af kreditserviceringsaktiviteter her i landet som udbyder af
grænseoverskridende tjenesteydelser, skal Finanstilsynet
straks til den kompetente myndighed i hjemlandet bekræfte
modtagelsen af denne meddelelse.
§
14. En kreditservicevirksomhed, der har opnået en
tilladelse i et andet land inden for Den Europæiske Union,
kan påbegynde leveringen af tjenesteydelserne i form af
kreditserviceringsaktiviteter her i landet fra det tidligste af
følgende tidspunkter:
1) Datoen, hvor
de kompetente myndigheder i hjemlandet har oplyst
kreditservicevirksomheden, at Finanstilsynet har bekræftet
modtagelsen af meddelelsen nævnt i § 13.
2) 2
måneder fra datoen for indgivelsen af alle de oplysninger,
der er nævnt i § 12, stk. 1, til de kompetente
myndigheder i hjemlandet.
Kapitel 4
Kreditkøbere og
kreditinstitutter
Kreditinstitutters oplysningspligt ved
overførsel af en kreditgivers rettigheder eller en
misligholdt kreditaftale
§
15. Et kreditinstitut skal give en potentiel
kreditkøber de nødvendige oplysninger om en
kreditgivers rettigheder i henhold til en misligholdt kreditaftale
eller om selve den misligholdte kreditaftale og, hvor det er
relevant, om sikkerhedsstillelse.
Stk. 2. To gange
årligt skal kreditinstitutter, som overfører en
kreditgivers rettigheder i henhold til en misligholdt kreditaftale
eller selve den misligholdte kreditaftale til en
kreditkøber, oplyse Finanstilsynet om følgende:
1)
Identifikatoren for juridiske enheder (LEI-kode) for
kreditkøberen eller LEI-koden for vedkommendes eventuelle
repræsentant, som er udpeget i overensstemmelse med §
18, eller, hvis en sådan identifikator ikke findes:
a) identiteten
på kreditkøberen eller direktions- og
bestyrelsesmedlemmerne i kreditkøberen og de personer, som
besidder kvalificerede andele i kreditkøberen, jf. § 5,
stk. 3, i lov om finansiel virksomhed, eller
b) adressen
på kreditkøberen eller dennes eventuelle
repræsentant, som er udpeget i overensstemmelse med §
18.
2) Det samlede
udestående beløb for kreditgiverens rettigheder i
henhold til de misligholdte kreditaftaler eller for de misligholdte
kreditaftaler, der overføres.
3) Antallet og
størrelsen af kreditgiverens rettigheder i henhold til de
misligholdte kreditaftaler eller de misligholdte kreditaftaler, der
overføres.
4) Hvorvidt
overførslen omfatter kreditgiverens rettigheder i henhold
til de misligholdte kreditaftaler eller selve de misligholdte
kreditaftaler, der er indgået med forbrugere, og de
eventuelle typer af aktiver, der tjener som sikkerhedsstillelse for
de misligholdte kreditaftaler.
Stk. 3.
Kreditinstitutterne skal efter anmodning fra Finanstilsynet afgive
oplysningerne nævnt i stk. 2 kvartalsvis, når
Finanstilsynet vurderer, at det er nødvendigt.
Stk. 4. Stk. 2
og 3 finder tilsvarende anvendelse, når Finanstilsynet er
værtslandsmyndighed. Finanstilsynet videregiver hurtigst
muligt oplysningerne til kreditkøberens hjemland.
Kreditkøbers anvendelse af
kreditservicevirksomheder eller andre enheder
§
16. En kreditkøber, der er hjemmehørende i Den
Europæiske Union, eller som har sit
vedtægtsmæssige hjemsted eller, hvis den i henhold til
national ret ikke har et vedtægtsmæssigt hjemsted, sit
hovedkontor i Den Europæiske Union, skal udpege et
kreditinstitut, et ejendomskreditselskab, der er underlagt tilsyn
efter lov om ejendomskreditselskaber, en
forbrugslånsvirksomhed, der er underlagt tilsyn efter lov om
forbrugslånsvirksomheder, eller en kreditservicevirksomhed
til at udføre kreditserviceringsaktiviteter i forbindelse
med en kreditgivers rettigheder i henhold til en misligholdt
kreditaftale eller selve den misligholdte kreditaftale, der er
indgået med forbrugere.
Stk. 2.
Repræsentanten for en tredjelandskreditkøber, jf.
§ 18, skal udpege et kreditinstitut, et ejendomskreditselskab,
der er underlagt tilsyn efter lov om ejendomskreditselskaber, en
forbrugslånsvirksomhed, der er underlagt tilsyn efter lov om
forbrugslånsvirksomheder, eller en kreditservicevirksomhed,
medmindre repræsentanten selv er en sådan enhed, til at
udføre kreditserviceringsaktiviteter i forbindelse med en
kreditgivers rettigheder i henhold til en misligholdt kreditaftale
eller selve den misligholdte kreditaftale, som indgås med en
af følgende:
1) Fysiske
personer, herunder forbrugere og selvstændige
arbejdstagere.
2)
Mikrovirksomheder og små og mellemstore virksomheder
(SMV'er).
Stk. 3. Den
udpegede enhed, jf. stk. 1 og 2, skal på vegne af
kreditkøberen opfylde de forpligtelser, der er pålagt
kreditkøberen i henhold til §§ 17 og 19. Er der
ikke udpeget nogen kreditservicevirksomhed eller anden enhed, er
kreditkøberen eller dennes repræsentant omfattet af
disse forpligtelser.
§
17. En kreditkøber eller dennes eventuelle
repræsentant, jf. § 18, der udpeger et kreditinstitut,
et ejendomskreditselskab, der er underlagt tilsyn efter lov om
ejendomskreditselskaber, en forbrugslånsvirksomhed, der er
underlagt tilsyn efter lov om forbrugslånsvirksomheder, eller
en kreditservicevirksomhed til at udføre
kreditserviceringsaktiviteter i forbindelse med de overførte
kreditgiverrettigheder i henhold til en misligholdt kreditaftale
eller selve den misligholdte kreditaftale, skal underrette
Finanstilsynet om identiteten og adressen på
kreditservicevirksomheden eller den anden enhed senest den dato,
hvor kreditserviceringsaktiviteterne påbegyndes.
Stk. 2. Hvis
kreditkøberen eller dennes eventuelle repræsentant,
jf. § 18, udpeger en anden enhed end den, der blev underrettet
om i henhold til stk. 1, skal kreditkøberen eller dennes
eventuelle repræsentant underrette Finanstilsynet herom
senest på datoen for ændringen med angivelse af
identiteten og adressen på den nye kreditservicevirksomhed
eller anden enhed.
Stk. 3. Modtager
Finanstilsynet oplysninger efter stk. 1 eller 2, fremsender
Finanstilsynet hurtigst muligt oplysningerne til de kompetente
myndigheder i et eventuelt værtsland eller i den eventuelle
medlemsstat, hvor kreditten blev ydet, hvis dette ikke er i Danmark
eller i det eventuelle værtsland.
Repræsentanter for en
tredjelandskreditkøber
§
18. En kreditkøber, som ikke er hjemmehørende
i Den Europæiske Union, eller som ikke har sit
vedtægtsmæssige hjemsted eller, hvis
kreditkøberen i henhold til national ret ikke har noget
vedtægtsmæssigt hjemsted, sit hovedkontor i Den
Europæiske Union, skal, når der er indgået en
aftale om overførsel af en kreditgivers rettigheder i
henhold til en misligholdt kreditaftale eller af selve den
misligholdte kreditaftale, som er udstedt af et dansk
kreditinstitut, udpege en repræsentant, som er
hjemmehørende i Den Europæiske Union, eller som har
sit vedtægtsmæssige hjemsted eller, hvis den i henhold
til national ret ikke har noget vedtægtsmæssigt
hjemsted, sit hovedkontor i Den Europæiske Union.
Stk. 2.
Repræsentanten, jf. stk. 1, er ansvarlig for opfyldelse af
alle forpligtelser, som påhviler kreditkøberen i
henhold til bestemmelserne i denne lov.
Kreditkøbers overførsel af
kreditgivers rettigheder
§
19. En kreditkøber eller dennes eventuelle
repræsentant, jf. § 18, som overfører en
kreditgivers rettigheder i henhold til en misligholdt kreditaftale
eller selve den misligholdte kreditaftale, skal to gange
årligt oplyse Finanstilsynet om identifikatoren for den
juridiske enhed (LEI-kode) for den nye kreditkøber eller
dennes eventuelle repræsentant, jf. § 18, eller, hvis en
sådan identifikator ikke findes, om følgende:
1) Identiteten
på den nye kreditkøber eller dennes eventuelle
repræsentant, jf. § 18, eller direktions- og
bestyrelsesmedlemmerne i den nye kreditkøber og de personer,
som besidder kvalificerede andele i den nye kreditkøber, jf.
§ 5, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed.
2) Adressen
på den nye kreditkøber eller, hvis det er relevant,
dennes repræsentant, jf. § 18.
Stk. 2. En
kreditkøber eller dennes eventuelle repræsentant, jf.
§ 18, skal samtidig med oplysningerne, jf. stk. 1, endvidere
oplyse Finanstilsynet om følgende:
1) Det samlede
udestående beløb for kreditgiverens rettigheder i
henhold til den misligholdte kreditaftale eller de misligholdte
kreditaftaler, der overføres.
2) Antallet og
størrelsen af kreditgiverens rettigheder i henhold til de
misligholdte kreditaftaler eller de misligholdte kreditaftaler, der
overføres.
3) Hvorvidt
overførslen omfatter en kreditgivers rettigheder i henhold
til en misligholdt kreditaftale eller selve den misligholdte
kreditaftale, der er indgået med forbrugere, og de typer af
aktiver, der tjener som sikkerhedsstillelse for den misligholdte
kreditaftale, hvor dette er relevant.
Stk. 3. En
kreditkøber eller dennes eventuelle repræsentant, jf.
§ 18, skal efter anmodning fra Finanstilsynet afgive
oplysningerne som nævnt i stk. 1 og 2 kvartalsvis, når
Finanstilsynet vurderer, at det er nødvendigt.
Kapitel 5
God skik
§
20. Kreditservicevirksomheder og kreditkøbere skal
drive virksomhed i overensstemmelse med redelig forretningsskik og
god praksis inden for virksomhedsområdet.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
redelig forretningsskik og god praksis for kreditkøbere og
kreditservicevirksomheder.
§
21. Kreditservicevirksomheder og kreditkøbere
skal
1) give
oplysninger til låntagere, som ikke er vildledende, uklare
eller forkerte,
2) respektere og
beskytte låntageres personoplysninger og privatliv og
3) kommunikere
med låntagere på en måde, der ikke udgør
chikane, tvang eller utilbørlig påvirkning.
Stk. 2.
Kreditkøberen eller enheden, jf. §§ 16 eller 17,
eller kreditservicevirksomheden, hvis der er udpeget en sådan
til at udføre kreditserviceringsaktiviteter, skal i god tid
forud for den første inddrivelse af gæld sende
låntageren en skriftlig meddelelse, der på en klar og
forståelig måde indeholder
1) en
beskrivelse af overførslen, herunder datoen for
overførslen,
2)
identifikation af og kontaktoplysninger for
kreditkøberen,
3)
identifikation af og kontaktoplysninger for
kreditservicevirksomheden eller den enhed, der er nævnt i
§§ 16 og 17,
4) dokumentation
for meddelelse af tilladelse til en kreditservicevirksomhed i
medfør af § 3, når en sådan er udpeget,
5) hvor det er
relevant, identiteten på og kontaktoplysninger for
kreditserviceleverandøren,
6) en tydelig
angivelse af et kontaktpunkt hos kreditkøberen, hos enheden,
jf. §§ 16 og 17, eller hos kreditservicevirksomheden,
hvis der er udpeget en sådan til at udføre
kreditserviceringsaktiviteter, og, hvor det er relevant, hos
kreditserviceleverandøren, hvorfra der kan indhentes
oplysninger, når det er nødvendigt,
7) oplysninger
om de beløb, som låntageren skylder på
tidspunktet for meddelelsen, med angivelse af, hvad der skal
betales i kapital, renter, gebyrer og andre tilladte
omkostninger,
8) en
erklæring om, at relevant EU-ret og national ret
vedrørende navnlig håndhævelsen af kontrakter,
forbrugerbeskyttelse, låntagers rettigheder og strafferet
finder anvendelse, og
9) navn, adresse
og kontaktoplysninger på den klageinstans, hvortil
låntageren kan indgive en klage.
Stk. 3. Samme
meddelelse som nævnt i stk. 2 skal gives ved enhver
overførsel af en kreditgivers rettigheder i henhold til en
misligholdt kreditaftale eller af selve den misligholdte
kreditaftale til en kreditkøber.
Stk. 4. Samme
meddelelse som nævnt i stk. 2 skal gives, hvis en
låntager anmoder herom.
Stk. 5.
Kreditkøberen eller enheden, jf. §§ 16 eller 17,
eller kreditservicevirksomheden, hvis der er udpeget en sådan
til at udføre kreditserviceringsaktiviteter, skal i al
efterfølgende kommunikation med låntageren inkludere
oplysningerne nævnt i stk. 2, nr. 6.
Stk. 6. I den
første meddelelse efter udpegelsen af en ny
kreditservicevirksomhed skal oplysningerne nævnt i stk. 2,
nr. 3, 4 og 6, medtages.
Stk. 7.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
etablering af en klageinstans for klager fra låntagere
vedrørende kreditkøbere, kreditservicevirksomheder og
kreditserviceleverandører, for så vidt angår
aktiviteter omfattet af loven.
Kapitel 6
Whistleblowerordning m.v.
§
22. En kreditservicevirksomhed skal have en ordning, hvor
dens ansatte via en særlig, uafhængig og
selvstændig kanal kan indberette overtrædelser eller
potentielle overtrædelser af den finansielle regulering
begået af virksomheden, herunder af ansatte eller medlemmer
af bestyrelsen i virksomheden. Indberetninger til ordningen skal
kunne foretages anonymt. Virksomheden skal følge op på
indberetninger til ordningen og skriftligt kunne dokumentere,
hvordan virksomheden har fulgt op på indberetningerne. Lov om
beskyttelse af whistleblowere finder anvendelse på ordningen
i 1. pkt., jf. dog § 2 i lov om beskyttelse af
whistleblowere.
Stk. 2.
Ordningen i stk. 1 kan etableres via kollektiv overenskomst.
Stk. 3. Stk. 1
finder alene anvendelse for kreditservicevirksomheder, som
beskæftiger flere end fem ansatte. Ordningen nævnt i
stk. 1 og 2 skal være etableret, senest 3 måneder efter
at virksomheden har ansat den sjette ansatte.
Stk. 4.
Finanstilsynet kan i særlige tilfælde dispensere fra
kravet i stk. 1, hvis Finanstilsynet vurderer, at det vil
være formålsløst, at der oprettes en
ordning.
§
23. En kreditservicevirksomhed må ikke udsætte
ansatte eller tidligere ansatte for ufordelagtig behandling eller
ufordelagtige følger, som følge af at den ansatte
eller den tidligere ansatte har indberettet virksomhedens
overtrædelse eller potentielle overtrædelse af den
finansielle regulering til Finanstilsynet eller til en ordning hos
virksomheden. Det samme gælder ved fastsættelse,
tildeling og udbetaling af variabel løn til ansatte eller
tidligere ansatte.
Stk. 2. Ansatte
eller tidligere ansatte kan tilkendes en godtgørelse i
overensstemmelse med principperne i lov om ligebehandling af
mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse m.v., hvis
deres rettigheder er blevet krænket ved overtrædelse af
stk. 1. Godtgørelsen fastsættes under hensyn til den
ansattes eller den tidligere ansattes ansættelsestid og
sagens omstændigheder i øvrigt.
Stk. 3. Stk. 1
og 2 kan ikke fraviges til ugunst for den ansatte eller den
tidligere ansatte.
§
24. Indgår en ansat eller en tidligere ansat og en
kreditservicevirksomhed en aftale om en tavshedsklausul, skal det
fremgå af aftalen, at den ansatte eller den tidligere ansatte
ikke er afskåret fra at indberette oplysninger om
overtrædelser eller potentielle overtrædelser af den
finansielle regulering til offentlige myndigheder.
Stk. 2. Den
ansatte eller den tidligere ansatte er ikke afskåret fra at
indberette oplysninger om overtrædelser eller potentielle
overtrædelser af den finansielle regulering til offentlige
myndigheder, selv om et sådant forbud indgår i en
aftale mellem den ansatte eller den tidligere ansatte og
kreditservicevirksomheden. Det samme gælder indberetninger
til ordninger efter § 22.
Kapitel 7
Tilsyn, kontrol og
offentliggørelse m.v.
Generelle bestemmelser om tilsyn
§
25. Finanstilsynet påser overholdelse af denne lov og
regler udstedt i medfør af loven.
Stk. 2.
Finanstilsynets bestyrelse indgår i tilsynet efter stk. 1 med
den kompetence, som bestyrelsen er tillagt i medfør af
§ 345 i lov om finansiel virksomhed.
Stk. 3.
Finanstilsynet kan inden for en nærmere fastsat frist
påbyde de fysiske og juridiske personer, som er omfattet af
denne lov, at foretage de nødvendige foranstaltninger i
tilfælde af overtrædelse af loven og regler udstedt i
medfør af loven.
Tilsyn med grænseoverskridende
virksomhed
§
26. De kompetente myndigheder for en
kreditservicevirksomhed, der er meddelt tilladelse i et andet land
inden for Den Europæiske Union, kan efter forudgående
meddelelse herom til Finanstilsynet foretage inspektion på
stedet i en filial, som er etableret her i landet, eller hos en
kreditserviceleverandør, som er udpeget her i landet.
Finanstilsynet kan deltage i inspektionen som nævnt i 1. pkt.
Modsætter en virksomhed som nævnt i 1. pkt. sig en
kompetent udenlandsk myndigheds inspektion, kan
undersøgelsen kun foretages med Finanstilsynets
medvirken.
Stk. 2.
Finanstilsynet kan efter anmodning fra de kompetente myndigheder i
en kreditservicevirksomheds hjemland foretage inspektion i en
filial, som er etableret her i landet, eller hos en
kreditserviceleverandør, som er udpeget her i landet.
§
27. Konstaterer Finanstilsynet, eller har Finanstilsynet
grund til at antage, at en kreditservicevirksomhed, der er meddelt
tilladelse i et andet land inden for Den Europæiske Union,
som leverer tjenesteydelser i Danmark, og som Danmark er
værtsland for, ikke overholder reglerne i denne lov eller
regler udstedt i medfør af loven, underretter Finanstilsynet
de kompetente myndigheder i kreditservicevirksomhedens hjemland med
henblik på at afklare, om der foreligger overtrædelse
af reglerne.
Stk. 2.
Finanstilsynet kan iværksætte de nødvendige
foranstaltninger, hvis en udenlandsk kreditservicevirksomhed
fortsætter ulovlige forhold på trods af
foranstaltninger, der er truffet i hjemlandet, eller fordi disse
viser sig at være utilstrækkelige eller mangelfulde, og
hvis øjeblikkelig handling er nødvendigt for at
imødegå en alvorlig trussel mod låntagernes
kollektive interesse, herunder kan Finanstilsynet forbyde
kreditservicevirksomheden at udføre
kreditserviceringsaktiviteter i Danmark.
Indhentelse af oplysninger m.v.
§
28. Kreditservicevirksomheder, leverandører og
underleverandører skal give Finanstilsynet de oplysninger,
der er nødvendige for Finanstilsynets virksomhed.
Stk. 2.
Oplysninger afgivet efter stk. 1 skal hurtigst muligt berigtiges
over for Finanstilsynet, hvis virksomheden efterfølgende
konstaterer en af følgende:
1) Oplysningerne
har ikke været korrekte på tidspunktet for
afgivelsen.
2) Oplysningerne
er på et senere tidspunkt blevet misvisende.
§
29. Finanstilsynet kan til enhver tid mod behørig
legitimation uden retskendelse få adgang til
forretningslokaler tilhørende en kreditservicevirksomhed med
henblik på indhentelse af oplysninger, herunder ved
inspektioner.
Stk. 2.
Finanstilsynet kan til enhver tid mod behørig legitimation
uden retskendelse få adgang til en leverandør eller
underleverandør med henblik på indhentelse af
oplysninger om den outsourcede aktivitet.
Påbud om nedlæggelse af hverv
m.v.
§
30. Finanstilsynet kan påbyde et medlem af bestyrelsen
i en kreditservicevirksomhed at nedlægge sit hverv inden for
en frist fastsat af Finanstilsynet, hvis vedkommende efter §
7, stk. 1, ikke kan varetage hvervet.
Stk. 2.
Finanstilsynet kan påbyde en kreditservicevirksomhed at
afsætte en direktør inden for en af Finanstilsynet
fastsat frist, hvis vedkommende efter § 7, stk. 1, ikke kan
varetage hvervet.
Stk. 3.
Finanstilsynet kan påbyde en kreditservicevirksomhed at
afsætte en direktør, når der er rejst tiltale
mod den pågældende i en straffesag om
overtrædelse af straffeloven, den finansielle lovgivning
eller anden relevant lovgivning, indtil straffesagen er afgjort,
hvis domfældelse vil indebære, at direktøren
ikke opfylder kravene i § 7, stk. 1, nr. 3. Finanstilsynet
fastsætter en frist for efterlevelse af påbuddet.
Finanstilsynet kan under samme betingelser som i 1. pkt.
påbyde et medlem af bestyrelsen at nedlægge sit hverv i
medfør af § 7, stk. 1, nr. 3. Finanstilsynet
fastsætter en frist for efterlevelse af påbuddet.
Stk. 4.
Varigheden af påbud meddelt efter stk. 1-3 på baggrund
af § 7, stk. 1, nr. 2-5, skal fremgå af
påbuddet.
Stk. 5.
Påbud meddelt i henhold til stk. 1-3 kan af virksomheden og
af den person, som påbuddet vedrører, forlanges
indbragt for domstolene. Anmodning herom skal indgives til
Finanstilsynet, inden 4 uger efter at påbuddet er meddelt den
pågældende. Anmodningen har ikke opsættende
virkning for påbuddet, men retten kan ved kendelse bestemme,
at den pågældende direktør eller det
pågældende bestyrelsesmedlem under sagens behandling
kan opretholde sit hverv eller sin stilling. Finanstilsynet
indbringer sagen for domstolene inden 4 uger efter modtagelse af
anmodning herom. Sagen anlægges i den borgerlige retsplejes
former.
Stk. 6.
Finanstilsynet kan af egen drift eller efter ansøgning
tilbagekalde et påbud meddelt efter stk. 1 eller 3, når
der er tale om et bestyrelsesmedlem. Afslår Finanstilsynet en
ansøgning om tilbagekaldelse, kan ansøgeren forlange
afslaget indbragt for domstolene. Anmodning herom skal indgives til
Finanstilsynet, inden 4 uger efter at afslaget er meddelt den
pågældende. Anmodning om domstolsprøvelse kan
dog kun fremsættes, hvis påbuddet ikke er
tidsbegrænset og der er forløbet mindst 5 år fra
datoen for udstedelsen af påbuddet eller mindst 2 år,
efter at Finanstilsynets afslag på tilbagekaldelse er
stadfæstet ved dom.
Stk. 7. Har
kreditservicevirksomheden ikke afsat direktøren inden for
den frist, der er fastsat i påbuddet, kan Finanstilsynet
inddrage virksomhedens tilladelse, jf. § 8, stk. 1, nr. 5.
Finanstilsynet kan endvidere inddrage virksomhedens tilladelse, jf.
§ 8, stk. 1, nr. 5, hvis et bestyrelsesmedlem ikke efterkommer
et påbud meddelt i medfør af stk. 1 eller 3.
Stk. 8.
Afgørelser i sager efter § 7, stk. 1, som træffes
efter § 7, stk. 2, kan af kreditservicevirksomheden og af den
person, som afgørelsen vedrører, forlanges indbragt
for domstolene. Anmodning herom skal indgives til Finanstilsynet,
inden 4 uger efter at afgørelsen er meddelt den
pågældende. Anmodningen har ikke opsættende
virkning for afgørelsen, men retten kan ved kendelse
bestemme, at personen under sagens behandling kan indtræde i
det hverv eller den stilling, som personen har søgt om
forhåndsgodkendelse til. Finanstilsynet indbringer sagen for
domstolene inden 4 uger efter modtagelse af anmodning.
Stk. 9. Stk. 1-8
gælder også for den eller de ledelsesansvarlige i
virksomheden, hvis en kreditservicevirksomhed drives som en
juridisk person uden en bestyrelse eller en direktion.
Offentliggørelse
§
31. § 354 a i lov om finansiel virksomhed finder
tilsvarende anvendelse på virksomheder omfattet af denne
lov.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
kreditservicevirksomheders pligt til at offentliggøre
oplysninger om Finanstilsynets vurdering af virksomheden og om, at
Finanstilsynet har mulighed for at offentliggøre
oplysningerne før virksomheden.
Kapitel 8
Tavshedspligt og særlige regler
om aktindsigt
Tavshedspligt
§
32. Finanstilsynets ansatte er under ansvar efter
straffelovens §§ 152-152 e forpligtet til at
hemmeligholde fortrolige oplysninger, som de får kendskab til
gennem tilsynsvirksomheden. Det samme gælder personer, der
udfører serviceopgaver som led i Finanstilsynets drift, og
eksperter, der handler på Finanstilsynets vegne. Dette
gælder også efter ansættelses- eller
kontraktforholdets ophør.
Stk. 2. Samtykke
fra den, som tavshedspligten tilsigter at beskytte, berettiger ikke
de personer, der er nævnt i stk. 1, til at videregive
fortrolige oplysninger.
Stk. 3. Stk. 1
finder ikke anvendelse på oplysninger i sager om god skik,
jf. kapitel 5.
Stk. 4. Stk. 1
er ikke til hinder for, at Finanstilsynet af egen drift videregiver
fortrolige oplysninger i summarisk eller sammenfattende form,
når hverken den enkelte virksomhed eller dens kunder kan
identificeres.
Stk. 5.
Fortrolige oplysninger kan videregives under en civil retssag,
når en kreditservicevirksomhed er erklæret konkurs
eller trådt i likvidation, og såfremt oplysningerne
ikke vedrører kundeforhold eller tredjemand, der er eller
har været involveret i forsøg på at redde
virksomheden.
§
33. Er en sag om god skik omfattet af Finanstilsynets
bestyrelses beslutningskompetence efter § 345, stk. 12, nr. 4
og 6, i lov om finansiel virksomhed, er følgende dokumenter
undtaget fra aktindsigt efter lov om offentlighed i forvaltningen,
indtil bestyrelsen har truffet sin beslutning:
1)
Finanstilsynets udkast til afgørelse af en sag eller udkast
til beslutning om at overgive en sag til politimæssig
efterforskning.
2) Udtalelser
afgivet af parten til Finanstilsynets udkast til afgørelse
af en sag eller udkast til beslutning om at overgive en sag til
politimæssig efterforskning.
3) Supplerende
korrespondance mellem Finanstilsynet og parten vedrørende
udkastet til afgørelse af en sag eller udkastet til
beslutning om at overgive en sag til politimæssig
efterforskning.
§
34. Finanstilsynets ansatte må ikke videregive
oplysninger om en person, når vedkommende har indberettet en
virksomhed eller en person til Finanstilsynet for
overtrædelse eller potentiel overtrædelse af den
finansielle regulering, som Finanstilsynet fører tilsyn med,
jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 er ikke til hinder for, at personoplysninger
videregives i medfør af § 35.
Stk. 3.
Bestemmelsen i stk. 1 er ikke til hinder for, at personoplysninger,
der vedrører en kunde, videregives til en
kreditservicevirksomhed eller en kreditkøber i forbindelse
med sager omfattet af § 32, stk. 3, når kunden har givet
udtrykkeligt samtykke til videregivelsen.
Stk. 4. Alle,
der i henhold til stk. 2 modtager personoplysninger, er med hensyn
til disse oplysninger undergivet tavshedspligten i stk. 1.
Undtagelser til tavshedspligten
§
35. § 32, stk. 1, er ikke til hinder for, at fortrolige
oplysninger videregives til tilsynsmyndigheder i andre lande inden
for Den Europæiske Union, der har ansvaret for tilsyn med
kreditservicevirksomheder, under forudsætning af at
modtageren af oplysningerne har behov herfor til varetagelsen af
sine opgaver.
Stk. 2. §
354, stk. 6-16, i lov om finansiel virksomhed finder tilsvarende
anvendelse.
Kapitel 9
Partsbegreb, frister m.v.
§
36. Som part i forhold til Finanstilsynet anses virksomheder
eller personer omfattet af denne lov, som Finanstilsynet har
truffet eller vil træffe afgørelse over for i
medfør af denne lov eller regler udstedt i medfør af
denne lov.
Stk. 2. Som part
i forhold til Finanstilsynet, for så vidt angår den del
af sagen, som vedrører den pågældende, anses
desuden følgende:
1) En
virksomhed, der udfører kreditserviceringsaktiviteter uden
tilladelse, jf. § 3, stk. 1, og § 4, stk. 1.
2) En
virksomhed, som ansøger om tilladelse til at udføre
kreditserviceringsaktiviteter, jf. § 3, stk. 1, og § 4,
stk. 1.
3) Et medlem af
en virksomheds bestyrelse eller direktion eller en
ledelsesansvarlig, når Finanstilsynet nægter en
virksomhed tilladelse eller inddrager denne, jf. § 3, stk. 2,
nr. 2, og § 8, stk. 1, nr. 5.
4) En virksomhed
eller person, som Finanstilsynet kræver oplysninger fra til
afgørelse af, om denne er omfattet af bestemmelserne i denne
lov.
5) En virksomhed
eller person, som omfattes af en afgørelse truffet af
Finanstilsynet om personens egnethed eller hæderlighed i
henhold til § 7.
Stk. 3. Som part
i forhold til Finanstilsynets afgørelser om egnethed og
hæderlighed anses både den virksomhed og det
bestyrelsesmedlem eller den direktør, som afgørelsen
omhandler.
Frister
§
37. De frister, der er fastsat i eller i henhold til denne
lov, begynder at løbe fra og med dagen efter den dag, hvor
den begivenhed, som udløser fristen, finder sted. Dette
gælder beregning af både dags-, uge-, måneds- og
årsfrister.
Stk. 2. Er
fristen angivet i uger, udløber fristen, jf. stk. 1,
på ugedagen for den dag, hvor den begivenhed, som
udløste fristen, fandt sted.
Stk. 3. Er
fristen angivet i måneder, udløber fristen, jf. stk.
1, på månedsdagen for den dag, hvor den begivenhed, som
udløste fristen, fandt sted. Er den dag, hvor den
begivenhed, som udløste fristen, fandt sted, den sidste dag
i en måned, eller udløber fristen på en
månedsdato, som ikke findes, udløber fristen på
den sidste dag i måneden uanset dens længde.
Stk. 4. Er
fristen angivet i år, udløber fristen, jf. stk. 1,
på årsdagen for den dag, hvor den begivenhed, som
udløste fristen, fandt sted.
Kommunikation
§
38. En digital meddelelse anses for at være kommet
frem, når den er tilgængelig for adressaten for
meddelelsen.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at skriftlig
kommunikation til og fra Finanstilsynet om forhold, som er omfattet
af denne lov eller regler udstedt i medfør af denne lov,
skal foregå digitalt.
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
digital kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte
it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur
el.lign.
Afgift
§
39. Virksomheder under tilsyn efter denne lov betaler afgift
til Finanstilsynet efter kapitel 22 i lov om finansiel
virksomhed.
Kapitel 10
Klage- og straffebestemmelser
Klagebestemmelser
§
40. Afgørelser truffet af Finanstilsynet i henhold
til denne lov og regler udstedt i medfør af loven kan af
den, som afgørelsen retter sig mod, indbringes for
Erhvervsankenævnet, senest 4 uger efter at afgørelsen
er meddelt den pågældende.
Straffebestemmelser
§
41. Overtrædelse af § 3, stk. 1, § 4, stk.
1, § 7, stk. 5 og 6, § 9, § 10, stk. 1 og 3-6,
§ 11, § 12, stk. 1, 3 og 4, § 14, § 21, stk.
1-6, og § 28, stk. 2, straffes med bøde eller
fængsel indtil 4 måneder, medmindre højere straf
er forskyldt efter den øvrige lovgivning.
Stk. 2.
Overtrædelse af § 15, stk. 1-3, § 16, § 17,
stk. 1 og 2, § 18, stk. 1, § 19, § 22, stk. 1, og
§ 24, stk. 1, straffes med bøde.
Stk. 3. En
kreditservicevirksomhed, der ikke efterkommer et påbud, som
er givet i medfør af § 25, stk. 3, og § 30, stk. 2
og 3, eller en virksomhed, der undlader at meddele eller berigtige
oplysninger efter § 28, straffes med bøde.
Stk. 4. Et
bestyrelsesmedlem i en kreditservicevirksomhed, som ikke
efterkommer et påbud, der er givet i medfør af §
30, stk. 1 og 3, straffes med bøde.
Stk. 5. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Stk. 6.
Forældelsesfristen for overtrædelse af lovens
bestemmelser eller regler udstedt i medfør heraf er 5
år.
Stk. 7. I regler
udstedt i medfør af loven kan der fastsættes straf i
form af bøde eller fængsel i op til 4 måneder
for overtrædelse af bestemmelser i reglerne.
Kapitel 11
Ikrafttrædelses-, overgangs- og
territorialbestemmelser
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
§
42. Loven træder i kraft den 30. december 2023.
Stk. 2. Indtil
Finanstilsynet træffer afgørelse efter § 3 eller
indtil den 29. juni 2024, alt efter hvilken dato der kommer
først, finder loven ikke anvendelse på virksomheder,
der udfører kreditserviceringsaktiviteter, som på
tidspunktet for lovens ikrafttræden havde tilladelse til at
udøve inkassovirksomhed efter lov om inkassovirksomhed, og
som senest den 29. februar 2024 indgiver ansøgning om
tilladelse efter § 3 til Finanstilsynet. For sådanne
virksomheder finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 3. Loven
finder ikke anvendelse på en kreditkøbers
overførsel af en kreditgivers rettigheder i henhold til en
misligholdt kreditaftale eller af selve den misligholdte
kreditaftale, der foretages inden 30. december 2023. For
sådanne overførsler finder de hidtil gældende
regler anvendelse.
Territorialbestemmelser
§
43. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes helt
eller delvis i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som henholdsvis de færøske og
de grønlandske forhold tilsiger.
Kapitel 12
Ændringer i anden
lovgivning
§ 44. I
lov om finansiel virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 406
af 29. marts 2022, som ændret bl.a. ved § 27 i lov nr.
405 af 25. april 2023 og senest ved § 335 i lov nr. 718 af 13.
juni 2023, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 117, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »bekendt med«: », jf. dog
stk. 3«.
2. I
§ 117 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Stk. 1 finder ikke anvendelse på kreditinstitutters
videregivelse af fortrolige oplysninger, som sker i forbindelse med
overførsel af en kreditgivers rettigheder eller en
misligholdt kreditaftale, jf. § 2, nr. 13, i lov om
kreditservicevirksomheder og kreditkøbere til en
kreditkøber, jf. § 2, nr. 6, i lov om
kreditservicevirksomheder og kreditkøbere.«
3. I
§ 361 indsættes efter stk.
11 som nyt stykke:
»Stk. 12.
Kreditservicevirksomheder omfattet af lov om
kreditservicevirksomheder og kreditkøbere betaler
årligt et grundbeløb til Finanstilsynet på
16.700 kr.«
Stk. 12 bliver herefter stk. 13.
4. I
§ 361, stk. 12, der bliver stk.
13, ændres »1-11« til: »1-12«.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2167 af 24.
november 2021 om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere
og om ændring af direktiv 2008/48/EF og 2014/17/EU,
EU-Tidende 2021, nr. L 438, side 1.