L 39 Forslag til lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere.

Af: Erhvervsminister Morten Bødskov (S)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 09-11-2023

Afgivet: 09-11-2023

Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 9. november 2023

20231_l39_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 9. november 2023

1. Ændringsforslag

Erhversministeren har stillet 13 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (NB) vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 2

Af erhvervsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):

1) I nr. 8 udgår »mindst«.

[Sproglig rettelse]

2) I nr. 9, litra c og d, ændres »eller til selve kreditaftalen« til: »eller i forbindelse med selve kreditaftalen«.

[Sproglig rettelse]

Til § 4

3) I stk. 1, nr. 2, ændres »kreditservicevirksomheders« til: »kreditservicevirksomhedens«.

[Sproglig rettelse]

Til § 12

4) I stk. 1, nr. 1, ændres »disse oplysninger« til: »oplysningen«.

[Sproglig rettelse]

Til § 16

5) I stk. 1 ændres »med relation til kreditgivers« til: »i forbindelse med en kreditgivers«.

[Sproglig rettelse]

Til § 17

6) I stk. 2 ændres »underretter kreditkøberen eller dennes eventuelle repræsentant« til: »skal kreditkøberen eller dennes eventuelle repræsentant underrette«.

[Sproglig rettelse]

Til § 18

7) I stk. 1 ændres »til selve den misligholdte kreditaftale« til: »af selve den misligholdte kreditaftale«.

[Sproglig rettelse]

Til § 21

8) I stk. 2 ændres »oplyser om« til: »indeholder«.

[Sproglig rettelse]

9) I stk. 5 ændres »omfatte« til: »inkludere«.

[Sproglig rettelse]

Til § 23

10) I stk. 2, 1. pkt., ændres »ligebehandlingsloven« til: »lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse m.v.«

[Præcisering af henvisning]

Til § 34

11) I stk. 1 ændres »jf. dog stk. 2« til: »jf. dog stk. 2 og 3«.

[Lovteknisk ændring]

Til § 36

12) I stk. 2, nr. 3, ændres »§ 8, nr. 5« til: »§ 8, stk. 1, nr. 5«.

[Præcisering af henvisning]

Til § 41

13) I stk. 3 udgår »eller forbud«.

[Sproglig præcisering]

Bemærkninger

Til nr. 1

Lovforslagets § 2, nr. 8, definerer kreditservicevirksomhed.

Det foreslås, at ordet mindst udgår af bestemmelsen, da ordet er overflødigt.

Den foreslåede ændring er en sproglig rettelse, der ikke medfører materielle ændringer.

Til nr. 2

Lovforslagets § 2, nr. 9, definerer kreditserviceringsaktiviteter.

Det foreslås at ændre »eller til selve kreditaftalen« til »eller i forbindelse med selve kreditaftalen«.

Den foreslåede ændring er en sproglig rettelse, der ikke medfører materielle ændringer.

Til nr. 3

Lovforslagets § 4, stk. 1, fastsætter betingelser, der skal være opfyldt, hvis en kreditservicevirksomhed skal modtage og opbevare midler fra låntagere.

Forslaget til stk. 1, nr. 2, fastsætter, at virksomheden skal sikre, at midlerne er beskyttet mod krav fra kreditservicevirksomheders øvrige kreditgivere, navnlig i tilfælde af insolvens.

Det foreslås at ændre »kreditservicevirksomheders« til »kreditservicevirksomhedens«, da der henvises til den ansøgende virksomhed.

Den foreslåede ændring er en sproglig præcisering, der ikke medfører materielle ændringer.

Til nr. 4

Lovforslagets § 12, stk. 1, fastsætter, at en kreditservicevirksomhed, der har opnået en tilladelse i overensstemmelse med §§ 3 eller 4 her i landet, og som ønsker at levere tjenesteydelser i form af kreditserviceringsaktiviteter i et andet land i Den Europæiske Union, skal meddele dette til Finanstilsynet og oplyse om forholdene nævnt i nr. 1-7.

Forslaget til stk. 1, nr. 1, fastsætter, at det skal oplyses, hvilket værtsland kreditservicevirksomheden ønsker at levere tjenesteydelser i, og hvis kreditservicevirksomheden allerede har kendskab til disse oplysninger, den medlemsstat, hvor en kredit blev ydet, hvis den ikke blev ydet i Danmark eller i værtslandet.

Det foreslås at ændre »disse oplysninger« til »oplysningen«, da der henvises til oplysningen om den medlemsstat, hvor en kredit blev ydet, hvis den ikke blev ydet i Danmark eller i værtslandet.

Der er tale om en sproglig præcisering, der ikke medfører materielle ændringer.

Til nr. 5

Lovforslagets § 16, stk. 1, fastsætter, at en kreditkøber, der er hjemmehørende i Den Europæiske Union, eller som har sit vedtægtsmæssige hjemsted, eller, hvis den i henhold til national ret ikke har et vedtægtsmæssigt hjemsted, sit hovedkontor i Den Europæiske Union, skal udpege et kreditinstitut, et ejendomskreditselskab, der er underlagt tilsyn efter lov om ejendomskreditselskaber, en forbrugslånsvirksomhed, der er underlagt tilsyn efter lov om forbrugslånsvirksomheder, eller en kreditservicevirksomhed til at udføre kreditserviceringsaktiviteter med relation til kreditgivers rettigheder i henhold til en misligholdt kreditaftale eller selve den misligholdte kreditaftale, der er indgået med forbrugere.

Det foreslås at ændre »med relation til kreditgivers« til »i forbindelse med en kreditgivers«, så ordlyden er ens med bestemmelsens stk. 2.

Den foreslåede ændring er en sproglig rettelse, der ikke medfører materielle ændringer.

Til nr. 6

Lovforslagets § 17, stk. 2, fastsætter, at hvis kreditkøberen eller dennes eventuelle repræsentant, jf. § 18, udpeger en anden enhed end den, der blev underrettet om i henhold til stk. 1, underretter kreditkøberen eller dennes eventuelle repræsentant Finanstilsynet herom senest på datoen for ændringen med angivelse af identiteten og adressen på den nye kreditservicevirksomhed eller anden enhed.

Det foreslås at ændre »underretter kreditkøberen eller dennes eventuelle repræsentant« til »skal kreditkøberen eller dennes eventuelle repræsentant underrette«, så det fremgår klart, at der er tale om en pligt.

Den foreslåede ændring er en sproglig præcisering, der ikke medfører materielle ændringer.

Til nr. 7

Lovforslagets § 18, stk. 1, fastsætter, at en kreditkøber, som ikke er hjemmehørende i Den Europæiske Union, eller som ikke har sit vedtægtsmæssige hjemsted, eller, hvis kreditkøberen i henhold til national ret ikke har noget vedtægtsmæssigt hjemsted, sit hovedkontor i Den Europæiske Union, når der er indgået en aftale om overførsel af en kreditgivers rettigheder i henhold til en misligholdt kreditaftale eller til selve den misligholdte kreditaftale, som er udstedt af et dansk kreditinstitut, skal udpege en repræsentant, som er hjemmehørende i Den Europæiske Union, eller som har sit vedtægtsmæssige hjemsted, eller, hvis den i henhold til national ret ikke har noget vedtægtsmæssigt hjemsted, sit hovedkontor i Den Europæiske Union.

Det foreslås at ændre »til selve den misligholdte kreditaftale« til »af selve den misligholdte kreditaftale«, så det fremgår klart, at pligten gælder ved indgåelse af en aftale om overførsel af en kreditgivers rettigheder i henhold til en misligholdt kreditaftale og ved indgåelse af en aftale om overførsel af selve den misligholdte kreditaftale.

Der er tale om en sproglig rettelse, der ikke medfører materielle ændringer.

Til nr. 8

Lovforslagets § 21, stk. 2, indeholder en opremsning af forhold, som kreditkøberen eller enheden, jf. §§ 16 eller 17, eller kreditservicevirksomheden, hvis der er udpeget en sådan til at udføre kreditserviceringsaktiviteter, skal oplyse låntager om.

Det foreslås at ændre »oplyser om« til »indeholder«, så indledningen af bestemmelsen stemmer overens med formuleringerne i opremsningen.

Der er tale om en sproglig rettelse, der ikke medfører materielle ændringer.

Til nr. 9

Lovforslagets § 21, stk. 5, fastsætter, at kreditkøberen eller enheden, jf. §§ 16 eller 17, eller kreditservicevirksomheden, hvis der er udpeget en sådan til at udføre kreditserviceringsaktiviteter, i al efterfølgende kommunikation med låntageren skal omfatte oplysningerne nævnt i stk. 2, nr. 6.

Det foreslås at ændre »omfatte« til »inkludere«.

Den foreslåede ændring er en sproglig rettelse, der ikke medfører materielle ændringer.

Til nr. 10

Lovforslagets § 23, stk. 2, henviser til ligebehandlingsloven.

Det foreslås at ændre »ligebehandlingsloven« til »lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse m.v.«, så der ikke kan opstå tvivl om, hvilken lov der henvises til.

Der er tale om en præcisering, der ikke medfører materielle ændringer.

Til nr. 11

Lovforslagets § 34, stk. 1, indeholder en tavshedspligt for Finanstilsynets ansatte.

Lovforslagets § 34, stk. 2 og 3, indeholder undtagelser til denne tavshedspligt.

Det foreslås at ændre »jf. dog stk. 2« til »jf. dog stk. 2 og 3«, så der henvises til begge undtagelserne.

Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter og medfører ikke materielle ændringer.

Til nr. 12

Lovforslagets § 36, stk. 2, indeholder en opremsning af, hvem der anses som part over for Finanstilsynet.

Stk. 2, nr. 3, fastsætter, at som part anses et medlem af en virksomheds bestyrelse eller direktion eller en ledelsesansvarlig, når Finanstilsynet nægter en virksomhed tilladelse eller inddrager denne, jf. § 3, stk. 2, nr. 2, og § 8, nr. 5.

Det foreslås at ændre »§ 8, nr. 5« til »§ 8, stk. 1, nr. 5«, da § 8 indeholder flere stykker. Med det foreslåede undgås det, at der kan opstå tvivl om, hvilken bestemmelse der henvises til.

Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter og medfører ikke materielle ændringer.

Til nr. 13

Lovforslagets § 41, stk. 3, fastsætter, at en kreditservicevirksomhed, der ikke efterkommer et påbud eller forbud, som er givet i medfør af § 25, stk. 3, og § 30, stk. 2 og 3, eller en virksomhed, der undlader at meddele eller berigtige oplysninger efter § 28, straffes med bøde.

Det foreslås, at »eller forbud« udgår, da lovforslagets § 25, stk. 3, og § 30, stk. 2 og 3, giver Finanstilsynet kompetence til at udstede påbud og ikke forbud.

Den foreslåede ændring er en sproglig præcisering, der ikke medfører materielle ændringer.

4. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2023 og var til 1. behandling den 13. oktober 2023. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 29. juni 2023 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 209 (folketingsåret 2022-23, 2. samling). Den 4. oktober 2023 sendte erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforslaget.

Anne Paulin (S) Frederik Vad (S) Ida Auken (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Fie Hækkerup (S) Kim Aas (S) Lea Wermelin (S) Per Husted (S) Hans Andersen (V) fmd. Anni Matthiesen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Linea Søgaard-Lidell (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg (DD) Hans Kristian Skibby (DD) Lars-Christian Brask (LA) nfmd. Steffen W. Frølund (LA) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Pernille Vermund (NB) Nick Zimmermann (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Halime Oguz (SF) Sigurd Agersnap (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine Robsøe (RV) Sascha Faxe (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Moderaterne (M)15
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)14
Liberal Alliance (LA)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Nye Borgerlige (NB)3
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)3