Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 9. november 2023
1. Ændringsforslag
Erhversministeren har stillet 13
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (NB) vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre
for sin stilling til lovforslaget og de stillede
ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
NB):
1) I
nr. 8 udgår
»mindst«.
[Sproglig rettelse]
2) I
nr. 9, litra c og d, ændres »eller til selve
kreditaftalen« til: »eller i forbindelse med selve
kreditaftalen«.
[Sproglig rettelse]
Til § 4
3) I
stk. 1, nr. 2, ændres
»kreditservicevirksomheders« til:
»kreditservicevirksomhedens«.
[Sproglig rettelse]
Til § 12
4) I
stk. 1, nr. 1, ændres
»disse oplysninger« til: »oplysningen«.
[Sproglig rettelse]
Til § 16
5) I
stk. 1 ændres »med relation
til kreditgivers« til: »i forbindelse med en
kreditgivers«.
[Sproglig rettelse]
Til § 17
6) I
stk. 2 ændres »underretter
kreditkøberen eller dennes eventuelle
repræsentant« til: »skal kreditkøberen
eller dennes eventuelle repræsentant underrette«.
[Sproglig rettelse]
Til § 18
7) I
stk. 1 ændres »til selve
den misligholdte kreditaftale« til: »af selve den
misligholdte kreditaftale«.
[Sproglig rettelse]
Til § 21
8) I
stk. 2 ændres »oplyser
om« til: »indeholder«.
[Sproglig rettelse]
9) I
stk. 5 ændres
»omfatte« til: »inkludere«.
[Sproglig rettelse]
Til § 23
10) I
stk. 2, 1. pkt., ændres
»ligebehandlingsloven« til: »lov om
ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til
beskæftigelse m.v.«
[Præcisering af
henvisning]
Til § 34
11) I
stk. 1 ændres »jf. dog stk.
2« til: »jf. dog stk. 2 og 3«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 36
12) I
stk. 2, nr. 3, ændres
»§ 8, nr. 5« til: »§ 8, stk. 1, nr.
5«.
[Præcisering af
henvisning]
Til § 41
13) I
stk. 3 udgår »eller
forbud«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets
§ 2, nr. 8, definerer kreditservicevirksomhed.
Det
foreslås, at ordet mindst udgår af bestemmelsen, da
ordet er overflødigt.
Den
foreslåede ændring er en sproglig rettelse, der ikke
medfører materielle ændringer.
Til nr. 2
Lovforslagets
§ 2, nr. 9, definerer kreditserviceringsaktiviteter.
Det
foreslås at ændre »eller til selve
kreditaftalen« til »eller i forbindelse med selve
kreditaftalen«.
Den
foreslåede ændring er en sproglig rettelse, der ikke
medfører materielle ændringer.
Til nr. 3
Lovforslagets
§ 4, stk. 1, fastsætter betingelser, der skal være
opfyldt, hvis en kreditservicevirksomhed skal modtage og opbevare
midler fra låntagere.
Forslaget til
stk. 1, nr. 2, fastsætter, at virksomheden skal sikre, at
midlerne er beskyttet mod krav fra kreditservicevirksomheders
øvrige kreditgivere, navnlig i tilfælde af
insolvens.
Det
foreslås at ændre
»kreditservicevirksomheders« til
»kreditservicevirksomhedens«, da der henvises til den
ansøgende virksomhed.
Den
foreslåede ændring er en sproglig præcisering,
der ikke medfører materielle ændringer.
Til nr. 4
Lovforslagets
§ 12, stk. 1, fastsætter, at en kreditservicevirksomhed,
der har opnået en tilladelse i overensstemmelse med
§§ 3 eller 4 her i landet, og som ønsker at levere
tjenesteydelser i form af kreditserviceringsaktiviteter i et andet
land i Den Europæiske Union, skal meddele dette til
Finanstilsynet og oplyse om forholdene nævnt i nr. 1-7.
Forslaget til
stk. 1, nr. 1, fastsætter, at det skal oplyses, hvilket
værtsland kreditservicevirksomheden ønsker at levere
tjenesteydelser i, og hvis kreditservicevirksomheden allerede har
kendskab til disse oplysninger, den medlemsstat, hvor en kredit
blev ydet, hvis den ikke blev ydet i Danmark eller i
værtslandet.
Det
foreslås at ændre »disse oplysninger« til
»oplysningen«, da der henvises til oplysningen om den
medlemsstat, hvor en kredit blev ydet, hvis den ikke blev ydet i
Danmark eller i værtslandet.
Der er tale om
en sproglig præcisering, der ikke medfører materielle
ændringer.
Til nr. 5
Lovforslagets
§ 16, stk. 1, fastsætter, at en kreditkøber, der
er hjemmehørende i Den Europæiske Union, eller som har
sit vedtægtsmæssige hjemsted, eller, hvis den i henhold
til national ret ikke har et vedtægtsmæssigt hjemsted,
sit hovedkontor i Den Europæiske Union, skal udpege et
kreditinstitut, et ejendomskreditselskab, der er underlagt tilsyn
efter lov om ejendomskreditselskaber, en
forbrugslånsvirksomhed, der er underlagt tilsyn efter lov om
forbrugslånsvirksomheder, eller en kreditservicevirksomhed
til at udføre kreditserviceringsaktiviteter med relation til
kreditgivers rettigheder i henhold til en misligholdt kreditaftale
eller selve den misligholdte kreditaftale, der er indgået med
forbrugere.
Det
foreslås at ændre »med relation til
kreditgivers« til »i forbindelse med en
kreditgivers«, så ordlyden er ens med bestemmelsens
stk. 2.
Den
foreslåede ændring er en sproglig rettelse, der ikke
medfører materielle ændringer.
Til nr. 6
Lovforslagets
§ 17, stk. 2, fastsætter, at hvis kreditkøberen
eller dennes eventuelle repræsentant, jf. § 18, udpeger
en anden enhed end den, der blev underrettet om i henhold til stk.
1, underretter kreditkøberen eller dennes eventuelle
repræsentant Finanstilsynet herom senest på datoen for
ændringen med angivelse af identiteten og adressen på
den nye kreditservicevirksomhed eller anden enhed.
Det
foreslås at ændre »underretter
kreditkøberen eller dennes eventuelle
repræsentant« til »skal kreditkøberen
eller dennes eventuelle repræsentant underrette«,
så det fremgår klart, at der er tale om en pligt.
Den
foreslåede ændring er en sproglig præcisering,
der ikke medfører materielle ændringer.
Til nr. 7
Lovforslagets
§ 18, stk. 1, fastsætter, at en kreditkøber, som
ikke er hjemmehørende i Den Europæiske Union, eller
som ikke har sit vedtægtsmæssige hjemsted, eller, hvis
kreditkøberen i henhold til national ret ikke har noget
vedtægtsmæssigt hjemsted, sit hovedkontor i Den
Europæiske Union, når der er indgået en aftale om
overførsel af en kreditgivers rettigheder i henhold til en
misligholdt kreditaftale eller til selve den misligholdte
kreditaftale, som er udstedt af et dansk kreditinstitut, skal
udpege en repræsentant, som er hjemmehørende i Den
Europæiske Union, eller som har sit
vedtægtsmæssige hjemsted, eller, hvis den i henhold til
national ret ikke har noget vedtægtsmæssigt hjemsted,
sit hovedkontor i Den Europæiske Union.
Det
foreslås at ændre »til selve den misligholdte
kreditaftale« til »af selve den misligholdte
kreditaftale«, så det fremgår klart, at pligten
gælder ved indgåelse af en aftale om overførsel
af en kreditgivers rettigheder i henhold til en misligholdt
kreditaftale og ved indgåelse af en aftale om
overførsel af selve den misligholdte kreditaftale.
Der er tale om
en sproglig rettelse, der ikke medfører materielle
ændringer.
Til nr. 8
Lovforslagets
§ 21, stk. 2, indeholder en opremsning af forhold, som
kreditkøberen eller enheden, jf. §§ 16 eller 17,
eller kreditservicevirksomheden, hvis der er udpeget en sådan
til at udføre kreditserviceringsaktiviteter, skal oplyse
låntager om.
Det
foreslås at ændre »oplyser om« til
»indeholder«, så indledningen af bestemmelsen
stemmer overens med formuleringerne i opremsningen.
Der er tale om
en sproglig rettelse, der ikke medfører materielle
ændringer.
Til nr. 9
Lovforslagets
§ 21, stk. 5, fastsætter, at kreditkøberen eller
enheden, jf. §§ 16 eller 17, eller
kreditservicevirksomheden, hvis der er udpeget en sådan til
at udføre kreditserviceringsaktiviteter, i al
efterfølgende kommunikation med låntageren skal
omfatte oplysningerne nævnt i stk. 2, nr. 6.
Det
foreslås at ændre »omfatte« til
»inkludere«.
Den
foreslåede ændring er en sproglig rettelse, der ikke
medfører materielle ændringer.
Til nr. 10
Lovforslagets
§ 23, stk. 2, henviser til ligebehandlingsloven.
Det
foreslås at ændre »ligebehandlingsloven«
til »lov om ligebehandling af mænd og kvinder med
hensyn til beskæftigelse m.v.«, så der ikke kan
opstå tvivl om, hvilken lov der henvises til.
Der er tale om
en præcisering, der ikke medfører materielle
ændringer.
Til nr. 11
Lovforslagets
§ 34, stk. 1, indeholder en tavshedspligt for Finanstilsynets
ansatte.
Lovforslagets
§ 34, stk. 2 og 3, indeholder undtagelser til denne
tavshedspligt.
Det
foreslås at ændre »jf. dog stk. 2« til
»jf. dog stk. 2 og 3«, så der henvises til begge
undtagelserne.
Den
foreslåede ændring er af lovteknisk karakter og
medfører ikke materielle ændringer.
Til nr. 12
Lovforslagets
§ 36, stk. 2, indeholder en opremsning af, hvem der anses som
part over for Finanstilsynet.
Stk. 2, nr. 3,
fastsætter, at som part anses et medlem af en virksomheds
bestyrelse eller direktion eller en ledelsesansvarlig, når
Finanstilsynet nægter en virksomhed tilladelse eller
inddrager denne, jf. § 3, stk. 2, nr. 2, og § 8, nr.
5.
Det
foreslås at ændre »§ 8, nr. 5« til
»§ 8, stk. 1, nr. 5«, da § 8 indeholder flere
stykker. Med det foreslåede undgås det, at der kan
opstå tvivl om, hvilken bestemmelse der henvises til.
Den
foreslåede ændring er af lovteknisk karakter og
medfører ikke materielle ændringer.
Til nr. 13
Lovforslagets
§ 41, stk. 3, fastsætter, at en kreditservicevirksomhed,
der ikke efterkommer et påbud eller forbud, som er givet i
medfør af § 25, stk. 3, og § 30, stk. 2 og 3,
eller en virksomhed, der undlader at meddele eller berigtige
oplysninger efter § 28, straffes med bøde.
Det
foreslås, at »eller forbud« udgår, da
lovforslagets § 25, stk. 3, og § 30, stk. 2 og 3, giver
Finanstilsynet kompetence til at udstede påbud og ikke
forbud.
Den
foreslåede ændring er en sproglig præcisering,
der ikke medfører materielle ændringer.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2023 og var til 1. behandling den 13. oktober 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 29. juni 2023 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 209 (folketingsåret
2022-23, 2. samling). Den 4. oktober 2023 sendte erhvervsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Anne Paulin (S) Frederik Vad (S)
Ida Auken (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Fie
Hækkerup (S) Kim Aas (S) Lea Wermelin (S) Per Husted (S) Hans
Andersen (V) fmd. Anni Matthiesen
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Linea Søgaard-Lidell (V)
Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg (DD)
Hans Kristian Skibby (DD) Lars-Christian Brask (LA) nfmd. Steffen W. Frølund (LA)
Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Pernille Vermund (NB)
Nick Zimmermann (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Halime Oguz (SF)
Sigurd Agersnap (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine Robsøe
(RV) Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 3 | |