L 38 Forslag til lov om ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationer, lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love.

(Realkreditbelåning af havvindmøller, styrkelse af Finanstilsynets tilsynsbeføjelser og dækning af motoransvarsforsikringer hos Garantifonden for skadesforsikringsselskaber m.v.).

Af: Erhvervsminister Morten Bødskov (S)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 04-10-2023

Fremsættelse: 04-10-2023

Skriftlig fremsættelse (4. oktober 2023)

20231_l38_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (4. oktober 2023)

Erhvervsministeren (Morten Bødskov):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationer, lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love (Realkreditbelåning af havvindmøller, styrkelse af Finanstilsynets tilsynsbeføjelser og dækning af motoransvarsforsikringer hos Garantifonden for skadesforsikringsselskaber m.v.)

(Lovforslag nr. L 38)

Lovforslaget skal muliggøre realkreditfinansiering af havvindmøller i Danmarks eksklusive økonomiske zone (EØZ). Derudover gennemfører lovforslaget ændringer i den finansielle lovgivning, som skal bidrage til forbruger- og investorbeskyttelsen samt styrke og målrette tilsynet på det finansielle område.

Sammen med regeringens forslag om ændringer i lov om vedvarende energi og tinglysningsloven skal lovforslaget være med til at øge incitamentet for private investeringer i den videre udvikling af den vedvarende energiforsyning, hvilket skal bidrage til den grønne omstilling. Som et bidrag til at nå dette mål skal der skabes klarhed over, at havvindmøller, som bliver opført i Danmarks eksklusive økonomiske zone, kan realkreditbelånes og pantesikres.

Derudover ønsker regeringen at styrke proportionaliteten ved strafbedømmelsen i visse mindre alvorlige sager om markedsmanipulation, så mindre alvorlige sager fremover straffes med bøde frem for fængselsstraf.

Med lovforslaget ønsker regeringen endvidere at skabe større gennemsigtighed om tilsynsprocessen for de virksomheder, som modtager påbud fra Finanstilsynet om at lade sig følge af sagkyndige. På den baggrund foreslås det at udvide rammen for udpegningsperioden for de sagkyndige fra at være op til 6 måneder i dag, med mulighed for genudpegning, til at være op til 12 måneder ad gangen.

Samtidig skal lovforslaget implementere EU-direktiv om ansvarsforsikring for motorkøretøjer og kontrollen med forsikringspligtens overholdelse. Forslaget skal sikre, at forsikringstagere og skadelidte i Danmark opnår samme økonomiske beskyttelse som hidtil, når et forsikringsselskab træder i likvidation eller bliver erklæret konkurs.

Lovforslaget indeholder derudover en række præciseringer og justeringer af den gældende finansielle lovgivning, som skal bidrage til at sikre en ensartet og gennemsigtig regulering.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.