L 38 Forslag til lov om ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationer, lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love.

(Realkreditbelåning af havvindmøller, styrkelse af Finanstilsynets tilsynsbeføjelser og dækning af motoransvarsforsikringer hos Garantifonden for skadesforsikringsselskaber m.v.).

Af: Erhvervsminister Morten Bødskov (S)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 09-11-2023

Afgivet: 09-11-2023

Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 9. november 2023

20231_l38_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 9. november 2023

1. Ændringsforslag

Erhvervsministeren har stillet 13 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (NB) vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til titlen

Af erhvervsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):

1) I fodnoten til lovforslagets titel indsættes efter »EU-Tidende 2019, L 314, side 64,«: »Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2118 af 24. november 2021 om ændring af direktiv 2009/103/EF om ansvarsforsikring for motorkøretøjer og kontrollen med forsikringspligtens overholdelse, EU-Tidende, L 430, side 1,«.

[Tilføjelse af henvisning til EU-direktiv i lovforslagets fodnote]

Til § 1

2) I den under nr. 1 foreslåede ændring af fodnoten til lovens titel ændres »dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/1148 af 6. juli 2016, EU-Tidende 2016, nr. L 194, side 1,« til: »dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2016/1148/EU af 6. juli 2016 (NIS-direktivet), EU-Tidende 2016, nr. L 194, side 1,«.

[Rettelse af fejl i lovens fodnote]

3) Efter nr. 2 indsættes:

»01. Efter § 56 indsættes:

»§ 56 a. Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om udstedelse og brug af attester om erstatningskrav for skader, som berører et forsikret køretøj, for forsikringsselskaber, der har tilladelse til at udøve skadesforsikringsvirksomhed.«

02. I § 70, stk. 1 og 7, og § 71, stk. 1 og stk. 3, 1. pkt., ændres »finansiel virksomhed, en finansiel holdingvirksomhed og en forsikringsholdingvirksomhed« til: »finansiel virksomhed og en finansiel holdingvirksomhed«.«

[Bemyndigelse til erhvervsministeren og sproglig rettelse]

Til § 2

4) Efter nr. 6 indsættes:

»01. I § 29, stk. 4, ændres »nr. 6« til: »nr. 7«.«

[Konsekvensændring af henvisning som følge af lovforslagets § 1, nr. 6]

Til § 3

5) Efter nr. 19 indsættes:

»01. I § 8, stk. 2, nr. 1, der bliver stk. 3, nr. 1, ændres »stk. 6« til: »stk. 8«.

02. I § 8, stk. 3, der bliver stk. 4, ændres »stk. 2« til: »stk. 3«.«

[Konsekvensændringer i henvisninger som følge af lovforslagets § 3, nr. 13 og 19]

Til § 9

6) Før nr. 1 indsættes:

»01. Efter § 71 indsættes før overskriften før § 72:

»Skadesattester for motoransvarsforsikringer

§ 71 a. Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om udstedelse og brug af attester om erstatningskrav for skader, som berører et forsikret køretøj, for forsikringsselskaber, der har tilladelse til at udøve skadesforsikringsvirksomhed.««

[Bemyndigelse til erhvervsministeren]

7) Efter nr. 2 indsættes:

»02. I § 322 indsættes efter »§ 56,«: »§ 56 a,«, og efter »§ 70, stk. 2,« indsættes: »§ 71 a,«.

03. § 335, nr. 94, ophæves.«

[Tilføjelse af, at regler udstedt i medfør af den foreslåede § 56 a forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af nye regler udstedt i medfør af den foreslåede § 71 a i lov om forsikringsvirksomhed]

Til § 13

8) I den under nr. 4 foreslåede ændring af § 105, stk. 3, 1. pkt., der bliver stk. 4, 1. pkt., ændres »stk. 2« til: »§ 105, stk. 2,«.

[Lovteknisk rettelse]

9) I den under nr. 5 foreslåede ændring af § 105, stk. 3, 4. pkt., der bliver stk. 4, 4. pkt., ændres »»§ 105, stk. 2« ændres til: »§ 105, stk. 3«« til: »»§ 105, stk. 2,« ændres til: »stk. 3««.

[Lovteknisk rettelse]

10) Efter nr. 5 indsættes:

»01. I § 107, stk. 1, udgår », og om forsikringsselskabers pligt til at udstede attester om erstatningskrav for skader, som berører et forsikret køretøj, eller om, at der ikke foreligger sådanne krav«.«

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 6]

Ny paragraf

11) Efter § 13 indsættes:

Ȥ 01

I lov om Det Centrale Personregister, jf. lovbekendtgørelse nr. 1010 af 23. juni 2023, foretages følgende ændring:

1. To steder i § 38, stk. 3, og § 42, stk. 3, 1. pkt., ændres »omfattet af lov om finansiel virksomhed« til: »omfattet af lov om forsikringsvirksomhed«.«

[Konsekvensændring i cpr-loven, som følge af at de nævnte forsikringsselskaber og pensionskasser med virkning fra den 1. januar 2024 omfattes af lov om forsikringsvirksomhed]

Til § 14

12) I stk. 2 ændres »§§ 3 og 13« til: »§ 1, nr. 01, og §§ 3 og 13«.

[Tilføjelse af bestemmelse til ikrafttræden den 23. december 2023 for ændringer, som skal implementere nyt motorkøretøjsforsikringsdirektiv]

Til § 15

13) I stk. 2 indsættes efter »12«: »og § 01«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 11]

Bemærkninger

Til nr. 1

Lovforslaget implementerer dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2118 af 24. november 2021 om ændring af direktiv 2009/103/EF om ansvarsforsikring for motorkøretøjer og kontrollen med forsikringspligtens overholdelse.

I fodnoten til lovforslagets titel er der ikke sket fyldestgørende henvisning til de EU-retsakter, som implementeres ved lovforslaget.

Det foreslås, at der i fodnoten til lovforslagets titel efter »EU-Tidende 2019, L 314, side 64,« indsættes »Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2118 af 24. november 2021 om ændring af direktiv 2009/103/EF om ansvarsforsikring for motorkøretøjer og kontrollen med forsikringspligtens overholdelse, EU-Tidende, L 430, side 1,«.

Til nr. 2

Med lovforslagets § 1, nr. 1, tilføjes en henvisning til et EU-direktiv i fodnoten. Henvisningen i den gældende fodnote er ufuldstændig.

Det foreslås derfor med ændringsforslag nr. 2 at ændre »dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/1148 af 6. juli 2016, EU-Tidende 2016, nr. L 194, side 1,« til »dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2016/1148/EU af 6. juli 2016 (NIS-direktivet), EU-Tidende 2016, nr. L 194, side 1,«.

Til nr. 3

Ad nr. 01

Lovforslagets § 3 implementerer dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2118 af 24. november 2021 om ændring af direktiv 2009/103/EF om ansvarsforsikring for motorkøretøjer og kontrollen med forsikringspligtens overholdelse (motorkøretøjsforsikringsdirektivet) i lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber.

Direktiv 2009/103/EF om ansvarsforsikring for motorkøretøjer og kontrollen med forsikringspligtens overholdelse indeholder i artikel 16 en forpligtelse for forsikringsselskaber til på begæring fra en forsikringstager at udstede en skadesattest, der skal angå en periode på 5 år forud for dens udstedelse, vedrørende den anmodendes lovpligtige motorkøretøjsforsikring, og at forsikringstager skal modtage attesten inden 15 dage fra anmodning.

Med motorkøretøjsforsikringsdirektivet bliver artikel 16 nyaffattet. De oprindelige krav til skadesattester videreføres uændret i den nye artikel 16. Der tilføjes endvidere regler om forsikringsselskabernes brug af skadesattester, herunder ved fastsættelse af præmie, samt en pligt for forsikringsselskaberne til på forsikringsselskabernes hjemmeside at oplyse om forsikringsselskabernes generelle politik med hensyn til brug af skadesattester i forbindelse med beregning af præmier.

Den oprindelige artikel 16 i direktiv 2009/103/EF er implementeret i § 5 i bekendtgørelse nr. 1618 af 18. december 2018 om ansvarsforsikring for motorkøretøjer m.v., som er udstedt i medfør af § 107, stk. 1, i færdselsloven, som er Transportministeriets ressortansvar. § 107, stk. 1, i færdselsloven giver ikke mulighed for at udstede en bekendtgørelse, der indeholder regler i overensstemmelse med de tilføjede bestemmelser i artikel 16 i motorkøretøjsforsikringsdirektivet om brug af skadesattester, herunder ved fastsættelse af præmie, og om forsikringsselskabers pligt til offentliggørelse af politik herom.

Det foreslås derfor at indsætte en ny § 56 a i lov om finansiel virksomhed, der bemyndiger erhvervsministeren til at fastsætte regler for udstedelse og brug af attester om erstatningskrav for skader, som berører et forsikret køretøj, for forsikringsselskaber, der har tilladelse til at udøve skadesforsikringsvirksomhed.

Det er hensigten at udstede en ny bekendtgørelse om udstedelse og brug af attester om erstatningskrav for forsikringsselskaber, der har tilladelse til at udøve skadesforsikringsvirksomhed, der forpligter forsikringsselskaber til på begæring fra en forsikringstager at udstede en skadesattest vedrørende den anmodendes lovpligtige motorkøretøjsforsikring.

Skadesattesten skal indeholde oplysning om erstatningskrav fra tredjemand for skader, der har relation til det forsikrede køretøj, eller hvis der ikke foreligger sådanne krav, oplysning herom. Attesten skal angå en periode på 5 år forud for dens udstedelse, og forsikringstageren skal modtage attesten inden 15 dage fra anmodningen. Disse regler vil videreføre de allerede gældende regler i bekendtgørelse om ansvarsforsikring for motorkøretøjer m.v.

Den nye bekendtgørelse skal endvidere indeholde regler om forsikringsselskabernes brug af skadesattester, herunder ved fastsættelse af præmie, samt en pligt for forsikringsselskaberne til på forsikringsselskabernes hjemmeside at oplyse om forsikringsselskabernes generelle politik med hensyn til brug af skadesattester i forbindelse med beregning af præmier. Disse regler vil være nye i forhold til reglerne i den gældende bekendtgørelse om ansvarsforsikring for motorkøretøjer m.v.

Det er endvidere hensigten i medfør af § 373, stk. 4, i lov om finansiel virksomhed at fastsætte regler om straf i form af bøde for overtrædelse af de administrativt fastsatte bestemmelser.

Formålet med den foreslåede nye § 56 a i lov om finansiel virksomhed og den nye bekendtgørelse om udstedelse og brug af attester om erstatningskrav for forsikringsselskaber, der har tilladelse til at udøve skadesforsikringsvirksomhed, er at gennemføre artikel 16 i motorkøretøjsforsikringsdirektivet.

Den nye § 56 a i lov om finansiel virksomhed vil i medfør af ændringsforslag nr. 11, som ændrer lovforslagets § 14, stk. 2, træde i kraft den 23. december 2023. Dette skal sikre overholdelse af fristen for gennemførelse af bestemmelser i motorkøretøjsforsikringsdirektivet.

I medfør af § 335, nr. 81, i lov nr. 718 af 13. juni 2023 om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om forsikringsvirksomhed) ophæves §§ 55-60 a i lov om finansiel virksomhed pr. 1. januar 2024, som en konsekvens af at regulering af forsikringsvirksomhed udskilles fra lov om finansiel virksomhed til lov om forsikringsvirksomhed. Den nye § 56 a vil derfor blive ophævet pr. 1. januar 2024. Bestemmelsen erstattes af den foreslåede tilsvarende § 71 a i lov om forsikringsvirksomhed. Der henvises til ændringsforslag nr. 6.

Med ændringsforslag nr. 7 foreslås det, at regler udstedt i medfør af den foreslåede § 56 a i lov om finansiel virksomhed som affattet ved ændringsforslag nr. 3 forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af den foreslåede § 71 a i lov om forsikringsvirksomhed som affattet ved ændringsforslag nr. 6.

De gældende regler om forsikringsselskabers udstedelse af attester om erstatningskrav for skader, som berører et forsikret køretøj, i bekendtgørelse om ansvarsforsikring for motorkøretøjer m.v. vil blive ophævet.

Ad nr. 02

Regler om udøvelse af forsikringsvirksomhed blev ved lov nr. 718 af 13. juni 2023 om forsikringsvirksomhed videreført fra lov om finansiel virksomhed til en ny hovedlov om forsikringsvirksomhed.

§ 335 i lov om forsikringsvirksomhed indeholder en række ændringer til lov om finansiel virksomhed, der har til formål at udskille regulering af forsikringsvirksomhed, herunder § 335, nr. 94, der ændrer i § 70, stk. 1 og 7, og § 71, stk. 1, og stk. 3, 1. pkt., i lov om finansiel virksomhed.

Formålet med ændringen i lov om forsikringsvirksomhed er ifølge bemærkningerne til § 335, nr. 94, at fjerne forsikringsholdingvirksomheder fra bestemmelserne, jf. Folketingstidende 2022-23 (2. samling), tillæg A, L 88 som fremsat, side 641. Bestemmelsen fjerner dog ligeledes finansielle virksomheder, idet bestemmelsen i stedet henviser to gange til finansielle holdingvirksomheder. Der er tale om en redaktionel fejl.

Det foreslås på den baggrund i nr. 02 at korrigere i § 70, stk. 1 og 7, og § 71, stk. 1 og stk. 3, 1. pkt., i lov om finansiel virksomhed. Det vil medføre, at finansielle virksomheder fortsat er underlagt reglerne i § 70, stk. 1 og 7, samt § 71, stk. 1 og stk. 3, 1. pkt., i lov om finansiel virksomhed.

Til nr. 4

Med lovforslagets § 2, nr. 6, indsættes et nyt nr. 6 i § 29, stk. 1, i lov om forsikringsformidling.

Som følge af forslaget bliver § 29, stk. 1, nr. 6-8, til nr. 7-9.

I § 29, stk. 4, i lov om forsikringsformidling henvises der til stk. 1, nr. 6, som bliver til stk. 1, nr. 7.

Det foreslås derfor at rette henvisningen i § 29, stk. 4, fra »nr. 6« til »nr. 7«.

Dette skal sikre korrekte henvisninger på tværs af lov om forsikringsformidling.

Til nr. 5

Med lovforslagets § 3, nr. 13, indsættes stk. 6 og 7 i § 5 i lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber.

Med forslaget bliver stk. 6-8 til stk. 8-10.

I § 8, stk. 2, nr. 1, der bliver stk. 3, nr. 1, i lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber henvises der til § 5, stk. 6, som bliver til stk. 8.

Det foreslås på den baggrund i nr. 01, at i § 8, stk. 2, nr. 1, der bliver stk. 3, nr. 1, ændres »stk. 6« til »stk. 8«.

Dette skal sikre korrekte henvisninger på tværs af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber.

Med lovforslagets § 3, nr. 19, indsættes et nyt stk. 2 i § 8 i lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber.

Som følge af forslaget bliver stk. 2-4 til stk. 3-5.

I § 8, stk. 3, der bliver stk. 4, henvises der til stk. 2, som bliver til stk. 3.

Det foreslås på den baggrund i nr. 02, at i § 8, stk. 3, der bliver stk. 4, ændres »stk. 2« til »stk. 3«.

Dette skal sikre korrekte henvisninger på tværs af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber.

Til nr. 6

Med lovforslagets § 3 implementeres dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2118 af 24. november 2021 om ændring af direktiv 2009/103/EF om ansvarsforsikring for motorkøretøjer og kontrollen med forsikringspligtens overholdelse (motorkøretøjsforsikringsdirektivet) i lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber.

Direktiv 2009/103/EF om ansvarsforsikring for motorkøretøjer og kontrollen med forsikringspligtens overholdelse indeholder i artikel 16 en forpligtelse for forsikringsselskaber til på begæring fra en forsikringstager at udstede en skadesattest, der skal angå en periode på 5 år forud for dens udstedelse, vedrørende den anmodendes lovpligtige motorkøretøjsforsikring, og at forsikringstager skal modtage attesten inden 15 dage fra anmodning.

Med motorkøretøjsforsikringsdirektivet bliver artikel 16 nyaffattet. De oprindelige krav til skadesattester videreføres uændret i den nye artikel 16. Der tilføjes endvidere regler om forsikringsselskabernes brug af skadesattester, herunder ved fastsættelse af præmie, samt en pligt for forsikringsselskaberne til på forsikringsselskabernes hjemmeside at oplyse om forsikringsselskabernes generelle politik med hensyn til brug af skadesattester i forbindelse med beregning af præmier.

Den oprindelige artikel 16 i direktiv 2009/103/EF er implementeret i § 5 i bekendtgørelse nr. 1618 af 18. december 2018 om ansvarsforsikring for motorkøretøjer m.v., som er udstedt i medfør af § 107, stk. 1, i færdselsloven, som er Transportministeriets ressortansvar. § 107, stk. 1, i færdselsloven giver ikke mulighed for at udstede en bekendtgørelse, der indeholder regler i overensstemmelse med de tilføjede bestemmelser i artikel 16 i motorkøretøjsforsikringsdirektivet om brug af skadesattester, herunder ved fastsættelse af præmie, og en pligt for forsikringsselskabernes offentliggørelse af politik herom.

Det foreslås derfor at indsætte en ny § 71 a i lov om forsikringsvirksomhed, der giver erhvervsministeren hjemmel til administrativt at fastsætte regler for udstedelse og brug af attester om erstatningskrav for skader, som berører et forsikret køretøj, for forsikringsselskaber, der har tilladelse til at udøve skadesforsikringsvirksomhed.

Det er endvidere hensigten i medfør af § 316, stk. 1, i lov om forsikringsvirksomhed at fastsætte regler om straf i form af bøde for overtrædelse af de administrativt fastsatte bestemmelser.

Formålet med den foreslåede nye § 71 a i lov om forsikringsvirksomhed er at sikre, at erhvervsministeren fortsat kan fastsætte regler, som implementerer artikel 16 i motorkøretøjsforsikringsdirektivet, når § 56 a i lov om finansiel virksomhed bliver ophævet den 1. januar 2024.

Ved ændringsforslag nr. 7 foreslås det, at regler udstedt i medfør af den foreslåede § 56 a i lov om finansiel virksomhed som affattet ved ændringsforslag nr. 3 forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af den foreslåede § 71 a i lov om forsikringsvirksomhed som affattet ved ændringsforslag nr. 6.

Til nr. 7

Det følger af § 322 i lov om forsikringsvirksomhed, at regler udstedt i medfør af en række regler i lov om finansiel virksomhed forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af nye regler udstedt i medfør af en række regler i lov om forsikringsvirksomhed.

Det foreslås på den baggrund i nr. 02, at i § 322 indsættes efter »§ 56,« »§ 56 a,«, og efter »§ 70, stk. 2,« indsættes »§ 71 a,«.

Det foreslåede vil medføre, at regler udstedt i medfør af den foreslåede § 56 a i lov om finansiel virksomhed, som affattet ved ændringsforslag nr. 3, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af den foreslåede § 71 a i lov om forsikringsvirksomhed som affattet ved ændringsforslag nr. 6. Ændringen i nr. 03 er en lovteknisk konsekvens af ændringsforslag nr. 3.

Til nr. 8

Den gældende § 105, stk. 3, 1. pkt., henviser til § 105, stk. 2.

Henvisninger inden for samme paragraf bør ske uden angivelse af paragrafnummer.

Med ændringsforslag nr. 8 foreslås det derfor at ændre »stk. 2« til »§ 105, stk. 2,« i lovforslagets § 13, nr. 4. Henvisningen til § 105 udgår derved af bestemmelsen, samtidig med at der henvises korrekt til stk. 3.

Til nr. 9

Den gældende § 105, stk. 3, 4. pkt., henviser til § 105, stk. 2.

Henvisninger inden for samme paragraf bør ske uden angivelse af paragrafnummer.

Med ændringsforslag nr. 9 foreslås det derfor at ændre »»§ 105, stk. 2« ændres til »§ 105, stk. 3«« til »»§ 105, stk. 2,« ændres til »stk. 3«« i lovforslagets § 13, nr. 5. Henvisningen til § 105 udgår derved af bestemmelsen, samtidig med at der henvises korrekt til stk. 3.

Til nr. 10

Efter § 107, stk. 1, i færdselsloven kan transportministeren fastsætte bestemmelser om forsikringspligtens gennemførelse, herunder om forsikringsselskabers pligt til at deltage i en gensidig hæftelsesordning, i tilfælde af at et ansvarsforsikringsselskab ikke opfylder sine forfaldne erstatningsforpligtelser i henhold til de tegnede lovpligtige ansvarsforsikringer, og om forsikringsselskabers pligt til at udstede attester om erstatningskrav for skader, som berører et forsikret køretøj, eller at der ikke foreligger sådanne krav.

Bemyndigelsen er anvendt til at udstede regler i bekendtgørelse nr. 1618 af 18. december 2018 om ansvarsforsikring for motorkøretøjer m.v.

Det foreslås med ændringsforslag nr. 10, at i § 107, stk. 1, udgår », og om forsikringsselskabers pligt til at udstede attester om erstatningskrav for skader, som berører et forsikret køretøj, eller om, at der ikke foreligger sådanne krav«.

Den foreslåede ændring er en konsekvens af ændringsforslag nr. 6, der vil medføre, at regler om udstedelse af skadesattester og forsikringsselskabernes brug heraf samles i lov om forsikringsvirksomhed. Færdselslovens gældende regler om skadesattester foreslås derfor ophævet.

Til nr. 11

Det følger af § 38, stk. 3, og § 42, stk. 3, 1. pkt., i lov om Det Centrale Personregister, at forsikringsselskaber og pensionskasser omfattet af lov om finansiel virksomhed samt pengeinstitutter ved administration af opsparing i pensionsøjemed i henhold til lov om finansiel virksomhed har ret til at få en række oplysninger fra Det Centrale Personregister, som blandt andet skal bruges i forbindelse med udbetalinger af forsikringssummer eller pensioner til de berettigede.

Efter vedtagelsen af lov om forsikringsvirksomhed vil forsikringsselskaber og pensionskasser ikke længere være omfattet af lov om finansiel virksomhed. Lov om forsikringsvirksomhed træder i kraft den 1. januar 2024. Der er fejlagtigt ikke sket konsekvensrettelser i lov om Det Centrale Personregister i forbindelse med vedtagelsen af lov om forsikringsvirksomhed.

Det foreslås på den baggrund, at i § 38, stk. 3, og § 42, stk. 3, 1. pkt., i lov om Det Centrale Personregister ændres »omfattet af lov om finansiel virksomhed« til »omfattet af lov om forsikringsvirksomhed«.

Formålet med ændringen er at sikre, at forsikringsselskaber og pensionskasser efter den 1. januar 2024 har ret til at få leveret oplysninger fra Det Centrale Personregister som hidtil.

Til nr. 12

Med motorkøretøjsdirektivet ændres reglerne om udstedelse af skadesattester.

Med ændringsforslag nr. 12 foreslås det derfor i lovforslagets § 14, stk. 2, at ændre »§§ 3 og 13« til »§ 1, nr. 01, og §§ 3 og 13«.

Med ændringsforslaget vil bemyndigelsen til erhvervsministeren i medfør af ændringsforslag nr. 3 træde i kraft den 23. december 2023.

Den foreslåede ændring er en konsekvens af ændringsforslag nr. 6, der vil medføre, at regler om udstedelse af skadesattester og forsikringsselskabernes brug heraf samles i lov om forsikringsvirksomhed.

Reglerne skal implementere ændringer til artikel 16 i motorkøretøjsforsikringsdirektivet. Fristen for implementering er den 23. december 2023.

Lov om forsikringsvirksomhed træder imidlertid først i kraft den 1. januar 2024.

Det er derfor nødvendigt at tilføje en tilsvarende bemyndigelse i § 56 a i lov om finansiel virksomhed, som skal træde i kraft den 23. december 2023.

Den foreslåede bestemmelse i § 56 a i lov om finansiel virksomhed er derfor tilføjet til oplistningen af regler udstedt i medfør af regler i lov om finansiel virksomhed, som forbliver i kraft, indtil de afløses eller ophæves i medfør af regler i lov om forsikringsvirksomhed.

Bestemmelsen i § 56 a i lov om finansiel virksomhed ophæves den 1. januar 2024 ved ikrafttrædelse af lov om forsikringsvirksomhed.

Til nr. 13

Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 11.

4. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2023 og var til 1. behandling den 13. oktober 2023. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 4. juli 2023 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 216 (folketingsåret 2022-23, 2. samling). Den 4. oktober 2023 sendte erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforslaget.

Deputationer

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 5 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Anne Paulin (S) Frederik Vad (S) Ida Auken (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Fie Hækkerup (S) Kim Aas (S) Lea Wermelin (S) Per Husted (S) Hans Andersen (V) fmd. Anni Matthiesen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Linea Søgaard-Lidell (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg (DD) Hans Kristian Skibby (DD) Lars-Christian Brask (LA) nfmd. Steffen W. Frølund (LA) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Pernille Vermund (NB) Nick Zimmermann (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Halime Oguz (SF) Sigurd Agersnap (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine Robsøe (RV) Sascha Faxe (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Moderaterne (M)15
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)14
Liberal Alliance (LA)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Nye Borgerlige (NB)3
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)3