Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 9. november 2023
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 13
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (NB) vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre
for sin stilling til lovforslaget og de stillede
ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
NB):
1) I
fodnoten til lovforslagets titel
indsættes efter »EU-Tidende 2019, L 314, side
64,«: »Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2021/2118 af 24. november 2021 om ændring af direktiv
2009/103/EF om ansvarsforsikring for motorkøretøjer
og kontrollen med forsikringspligtens overholdelse, EU-Tidende, L
430, side 1,«.
[Tilføjelse af henvisning
til EU-direktiv i lovforslagets fodnote]
Til § 1
2) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af fodnoten til lovens
titel ændres »dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2016/1148 af 6. juli 2016, EU-Tidende
2016, nr. L 194, side 1,« til: »dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2016/1148/EU af 6.
juli 2016 (NIS-direktivet), EU-Tidende 2016, nr. L 194, side
1,«.
[Rettelse af fejl i lovens
fodnote]
3)
Efter nr. 2 indsættes:
»01. Efter § 56
indsættes:
Ȥ 56 a.
Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om
udstedelse og brug af attester om erstatningskrav for skader, som
berører et forsikret køretøj, for
forsikringsselskaber, der har tilladelse til at udøve
skadesforsikringsvirksomhed.«
02. I
§ 70, stk. 1 og 7, og § 71, stk.
1 og stk. 3, 1. pkt.,
ændres »finansiel virksomhed, en finansiel
holdingvirksomhed og en forsikringsholdingvirksomhed« til:
»finansiel virksomhed og en finansiel
holdingvirksomhed«.«
[Bemyndigelse til
erhvervsministeren og sproglig rettelse]
Til § 2
4)
Efter nr. 6 indsættes:
»01. I §
29, stk. 4, ændres »nr. 6« til: »nr.
7«.«
[Konsekvensændring af
henvisning som følge af lovforslagets § 1, nr. 6]
Til § 3
5)
Efter nr. 19 indsættes:
»01. I §
8, stk. 2, nr. 1, der bliver stk. 3, nr. 1, ændres
»stk. 6« til: »stk. 8«.
02. I
§ 8, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »stk. 2« til: »stk.
3«.«
[Konsekvensændringer i
henvisninger som følge af lovforslagets § 3, nr. 13 og
19]
Til § 9
6)
Før nr. 1 indsættes:
»01. Efter § 71
indsættes før overskriften før § 72:
»Skadesattester for
motoransvarsforsikringer§ 71 a. Erhvervsministeren
fastsætter nærmere regler om udstedelse og brug af
attester om erstatningskrav for skader, som berører et
forsikret køretøj, for forsikringsselskaber, der har
tilladelse til at udøve
skadesforsikringsvirksomhed.««
[Bemyndigelse til
erhvervsministeren]
7)
Efter nr. 2 indsættes:
»02. I §
322 indsættes efter »§ 56,«:
»§ 56 a,«, og efter »§ 70, stk.
2,« indsættes: »§ 71 a,«.
03. § 335,
nr. 94, ophæves.«
[Tilføjelse af, at regler
udstedt i medfør af den foreslåede § 56 a
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
nye regler udstedt i medfør af den foreslåede §
71 a i lov om forsikringsvirksomhed]
Til § 13
8) I
den under nr. 4 foreslåede
ændring af § 105, stk. 3, 1.
pkt., der bliver stk. 4, 1. pkt., ændres »stk.
2« til: »§ 105, stk. 2,«.
[Lovteknisk rettelse]
9) I
den under nr. 5 foreslåede
ændring af § 105, stk. 3, 4.
pkt., der bliver stk. 4, 4. pkt., ændres
»»§ 105, stk. 2« ændres til:
»§ 105, stk. 3«« til: »»§
105, stk. 2,« ændres til: »stk.
3««.
[Lovteknisk rettelse]
10)
Efter nr. 5 indsættes:
»01. I §
107, stk. 1, udgår », og om
forsikringsselskabers pligt til at udstede attester om
erstatningskrav for skader, som berører et forsikret
køretøj, eller om, at der ikke foreligger
sådanne krav«.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 6]
Ny paragraf
11)
Efter § 13 indsættes:
Ȥ 01
I lov om Det Centrale Personregister, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1010 af 23. juni 2023, foretages
følgende ændring:
1. To
steder i § 38, stk. 3, og § 42, stk. 3, 1. pkt., ændres
»omfattet af lov om finansiel virksomhed« til:
»omfattet af lov om forsikringsvirksomhed«.«
[Konsekvensændring i
cpr-loven, som følge af at de nævnte
forsikringsselskaber og pensionskasser med virkning fra den 1.
januar 2024 omfattes af lov om forsikringsvirksomhed]
Til § 14
12) I
stk. 2 ændres »§§
3 og 13« til: »§ 1, nr. 01, og §§ 3 og
13«.
[Tilføjelse af bestemmelse
til ikrafttræden den 23. december 2023 for ændringer,
som skal implementere nyt
motorkøretøjsforsikringsdirektiv]
Til § 15
13) I
stk. 2 indsættes efter
»12«: »og § 01«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 11]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslaget
implementerer dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2021/2118 af 24. november 2021 om ændring af direktiv
2009/103/EF om ansvarsforsikring for motorkøretøjer
og kontrollen med forsikringspligtens overholdelse.
I fodnoten til
lovforslagets titel er der ikke sket fyldestgørende
henvisning til de EU-retsakter, som implementeres ved
lovforslaget.
Det
foreslås, at der i fodnoten til lovforslagets titel efter
»EU-Tidende 2019, L 314, side 64,« indsættes
»Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2118
af 24. november 2021 om ændring af direktiv 2009/103/EF om
ansvarsforsikring for motorkøretøjer og kontrollen
med forsikringspligtens overholdelse, EU-Tidende, L 430, side
1,«.
Til nr. 2
Med
lovforslagets § 1, nr. 1, tilføjes en henvisning til et
EU-direktiv i fodnoten. Henvisningen i den gældende fodnote
er ufuldstændig.
Det
foreslås derfor med ændringsforslag nr. 2 at
ændre »dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2016/1148 af 6. juli 2016, EU-Tidende 2016, nr. L
194, side 1,« til »dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2016/1148/EU af 6. juli 2016
(NIS-direktivet), EU-Tidende 2016, nr. L 194, side 1,«.
Til nr. 3
Ad nr. 01
Lovforslagets
§ 3 implementerer dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2021/2118 af 24. november 2021 om ændring af
direktiv 2009/103/EF om ansvarsforsikring for
motorkøretøjer og kontrollen med forsikringspligtens
overholdelse (motorkøretøjsforsikringsdirektivet) i
lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber.
Direktiv
2009/103/EF om ansvarsforsikring for motorkøretøjer
og kontrollen med forsikringspligtens overholdelse indeholder i
artikel 16 en forpligtelse for forsikringsselskaber til på
begæring fra en forsikringstager at udstede en skadesattest,
der skal angå en periode på 5 år forud for dens
udstedelse, vedrørende den anmodendes lovpligtige
motorkøretøjsforsikring, og at forsikringstager skal
modtage attesten inden 15 dage fra anmodning.
Med
motorkøretøjsforsikringsdirektivet bliver artikel 16
nyaffattet. De oprindelige krav til skadesattester
videreføres uændret i den nye artikel 16. Der
tilføjes endvidere regler om forsikringsselskabernes brug af
skadesattester, herunder ved fastsættelse af præmie,
samt en pligt for forsikringsselskaberne til på
forsikringsselskabernes hjemmeside at oplyse om
forsikringsselskabernes generelle politik med hensyn til brug af
skadesattester i forbindelse med beregning af præmier.
Den
oprindelige artikel 16 i direktiv 2009/103/EF er implementeret i
§ 5 i bekendtgørelse nr. 1618 af 18. december 2018 om
ansvarsforsikring for motorkøretøjer m.v., som er
udstedt i medfør af § 107, stk. 1, i
færdselsloven, som er Transportministeriets ressortansvar.
§ 107, stk. 1, i færdselsloven giver ikke mulighed for
at udstede en bekendtgørelse, der indeholder regler i
overensstemmelse med de tilføjede bestemmelser i artikel 16
i motorkøretøjsforsikringsdirektivet om brug af
skadesattester, herunder ved fastsættelse af præmie, og
om forsikringsselskabers pligt til offentliggørelse af
politik herom.
Det
foreslås derfor at indsætte en ny § 56 a i lov om
finansiel virksomhed, der bemyndiger erhvervsministeren til at
fastsætte regler for udstedelse og brug af attester om
erstatningskrav for skader, som berører et forsikret
køretøj, for forsikringsselskaber, der har tilladelse
til at udøve skadesforsikringsvirksomhed.
Det er
hensigten at udstede en ny bekendtgørelse om udstedelse og
brug af attester om erstatningskrav for forsikringsselskaber, der
har tilladelse til at udøve skadesforsikringsvirksomhed, der
forpligter forsikringsselskaber til på begæring fra en
forsikringstager at udstede en skadesattest vedrørende den
anmodendes lovpligtige motorkøretøjsforsikring.
Skadesattesten
skal indeholde oplysning om erstatningskrav fra tredjemand for
skader, der har relation til det forsikrede køretøj,
eller hvis der ikke foreligger sådanne krav, oplysning herom.
Attesten skal angå en periode på 5 år forud for
dens udstedelse, og forsikringstageren skal modtage attesten inden
15 dage fra anmodningen. Disse regler vil videreføre de
allerede gældende regler i bekendtgørelse om
ansvarsforsikring for motorkøretøjer m.v.
Den nye
bekendtgørelse skal endvidere indeholde regler om
forsikringsselskabernes brug af skadesattester, herunder ved
fastsættelse af præmie, samt en pligt for
forsikringsselskaberne til på forsikringsselskabernes
hjemmeside at oplyse om forsikringsselskabernes generelle politik
med hensyn til brug af skadesattester i forbindelse med beregning
af præmier. Disse regler vil være nye i forhold til
reglerne i den gældende bekendtgørelse om
ansvarsforsikring for motorkøretøjer m.v.
Det er
endvidere hensigten i medfør af § 373, stk. 4, i lov om
finansiel virksomhed at fastsætte regler om straf i form af
bøde for overtrædelse af de administrativt fastsatte
bestemmelser.
Formålet
med den foreslåede nye § 56 a i lov om finansiel
virksomhed og den nye bekendtgørelse om udstedelse og brug
af attester om erstatningskrav for forsikringsselskaber, der har
tilladelse til at udøve skadesforsikringsvirksomhed, er at
gennemføre artikel 16 i
motorkøretøjsforsikringsdirektivet.
Den nye §
56 a i lov om finansiel virksomhed vil i medfør af
ændringsforslag nr. 11, som ændrer lovforslagets §
14, stk. 2, træde i kraft den 23. december 2023. Dette skal
sikre overholdelse af fristen for gennemførelse af
bestemmelser i
motorkøretøjsforsikringsdirektivet.
I
medfør af § 335, nr. 81, i lov nr. 718 af 13. juni 2023
om forsikringsvirksomhed i tværgående pensionskasser,
livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber m.v. (lov om
forsikringsvirksomhed) ophæves §§ 55-60 a i lov om
finansiel virksomhed pr. 1. januar 2024, som en konsekvens af at
regulering af forsikringsvirksomhed udskilles fra lov om finansiel
virksomhed til lov om forsikringsvirksomhed. Den nye § 56 a
vil derfor blive ophævet pr. 1. januar 2024. Bestemmelsen
erstattes af den foreslåede tilsvarende § 71 a i lov om
forsikringsvirksomhed. Der henvises til ændringsforslag nr.
6.
Med
ændringsforslag nr. 7 foreslås det, at regler udstedt i
medfør af den foreslåede § 56 a i lov om
finansiel virksomhed som affattet ved ændringsforslag nr. 3
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
regler udstedt i medfør af den foreslåede § 71 a
i lov om forsikringsvirksomhed som affattet ved
ændringsforslag nr. 6.
De
gældende regler om forsikringsselskabers udstedelse af
attester om erstatningskrav for skader, som berører et
forsikret køretøj, i bekendtgørelse om
ansvarsforsikring for motorkøretøjer m.v. vil blive
ophævet.
Ad nr. 02
Regler om
udøvelse af forsikringsvirksomhed blev ved lov nr. 718 af
13. juni 2023 om forsikringsvirksomhed videreført fra lov om
finansiel virksomhed til en ny hovedlov om
forsikringsvirksomhed.
§ 335 i
lov om forsikringsvirksomhed indeholder en række
ændringer til lov om finansiel virksomhed, der har til
formål at udskille regulering af forsikringsvirksomhed,
herunder § 335, nr. 94, der ændrer i § 70, stk. 1
og 7, og § 71, stk. 1, og stk. 3, 1. pkt., i lov om finansiel
virksomhed.
Formålet
med ændringen i lov om forsikringsvirksomhed er ifølge
bemærkningerne til § 335, nr. 94, at fjerne
forsikringsholdingvirksomheder fra bestemmelserne, jf.
Folketingstidende 2022-23 (2. samling), tillæg A, L 88 som
fremsat, side 641. Bestemmelsen fjerner dog ligeledes finansielle
virksomheder, idet bestemmelsen i stedet henviser to gange til
finansielle holdingvirksomheder. Der er tale om en redaktionel
fejl.
Det
foreslås på den baggrund i nr. 02 at korrigere i §
70, stk. 1 og 7, og § 71, stk. 1 og stk. 3, 1. pkt., i lov om
finansiel virksomhed. Det vil medføre, at finansielle
virksomheder fortsat er underlagt reglerne i § 70, stk. 1 og
7, samt § 71, stk. 1 og stk. 3, 1. pkt., i lov om finansiel
virksomhed.
Til nr. 4
Med
lovforslagets § 2, nr. 6, indsættes et nyt nr. 6 i
§ 29, stk. 1, i lov om forsikringsformidling.
Som
følge af forslaget bliver § 29, stk. 1, nr. 6-8, til
nr. 7-9.
I § 29,
stk. 4, i lov om forsikringsformidling henvises der til stk. 1, nr.
6, som bliver til stk. 1, nr. 7.
Det
foreslås derfor at rette henvisningen i § 29, stk. 4,
fra »nr. 6« til »nr. 7«.
Dette skal
sikre korrekte henvisninger på tværs af lov om
forsikringsformidling.
Til nr. 5
Med
lovforslagets § 3, nr. 13, indsættes stk. 6 og 7 i
§ 5 i lov om en garantifond for
skadesforsikringsselskaber.
Med forslaget
bliver stk. 6-8 til stk. 8-10.
I § 8,
stk. 2, nr. 1, der bliver stk. 3, nr. 1, i lov om en garantifond
for skadesforsikringsselskaber henvises der til § 5, stk. 6,
som bliver til stk. 8.
Det
foreslås på den baggrund i nr. 01, at i § 8, stk.
2, nr. 1, der bliver stk. 3, nr. 1, ændres »stk.
6« til »stk. 8«.
Dette skal
sikre korrekte henvisninger på tværs af lov om en
garantifond for skadesforsikringsselskaber.
Med
lovforslagets § 3, nr. 19, indsættes et nyt stk. 2 i
§ 8 i lov om en garantifond for
skadesforsikringsselskaber.
Som
følge af forslaget bliver stk. 2-4 til stk. 3-5.
I § 8,
stk. 3, der bliver stk. 4, henvises der til stk. 2, som bliver til
stk. 3.
Det
foreslås på den baggrund i nr. 02, at i § 8, stk.
3, der bliver stk. 4, ændres »stk. 2« til
»stk. 3«.
Dette skal
sikre korrekte henvisninger på tværs af lov om en
garantifond for skadesforsikringsselskaber.
Til nr. 6
Med
lovforslagets § 3 implementeres dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2021/2118 af 24. november 2021 om
ændring af direktiv 2009/103/EF om ansvarsforsikring for
motorkøretøjer og kontrollen med forsikringspligtens
overholdelse (motorkøretøjsforsikringsdirektivet) i
lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber.
Direktiv
2009/103/EF om ansvarsforsikring for motorkøretøjer
og kontrollen med forsikringspligtens overholdelse indeholder i
artikel 16 en forpligtelse for forsikringsselskaber til på
begæring fra en forsikringstager at udstede en skadesattest,
der skal angå en periode på 5 år forud for dens
udstedelse, vedrørende den anmodendes lovpligtige
motorkøretøjsforsikring, og at forsikringstager skal
modtage attesten inden 15 dage fra anmodning.
Med
motorkøretøjsforsikringsdirektivet bliver artikel 16
nyaffattet. De oprindelige krav til skadesattester
videreføres uændret i den nye artikel 16. Der
tilføjes endvidere regler om forsikringsselskabernes brug af
skadesattester, herunder ved fastsættelse af præmie,
samt en pligt for forsikringsselskaberne til på
forsikringsselskabernes hjemmeside at oplyse om
forsikringsselskabernes generelle politik med hensyn til brug af
skadesattester i forbindelse med beregning af præmier.
Den
oprindelige artikel 16 i direktiv 2009/103/EF er implementeret i
§ 5 i bekendtgørelse nr. 1618 af 18. december 2018 om
ansvarsforsikring for motorkøretøjer m.v., som er
udstedt i medfør af § 107, stk. 1, i
færdselsloven, som er Transportministeriets ressortansvar.
§ 107, stk. 1, i færdselsloven giver ikke mulighed for
at udstede en bekendtgørelse, der indeholder regler i
overensstemmelse med de tilføjede bestemmelser i artikel 16
i motorkøretøjsforsikringsdirektivet om brug af
skadesattester, herunder ved fastsættelse af præmie, og
en pligt for forsikringsselskabernes offentliggørelse af
politik herom.
Det
foreslås derfor at indsætte en ny § 71 a i lov om
forsikringsvirksomhed, der giver erhvervsministeren hjemmel til
administrativt at fastsætte regler for udstedelse og brug af
attester om erstatningskrav for skader, som berører et
forsikret køretøj, for forsikringsselskaber, der har
tilladelse til at udøve skadesforsikringsvirksomhed.
Det er
endvidere hensigten i medfør af § 316, stk. 1, i lov om
forsikringsvirksomhed at fastsætte regler om straf i form af
bøde for overtrædelse af de administrativt fastsatte
bestemmelser.
Formålet
med den foreslåede nye § 71 a i lov om
forsikringsvirksomhed er at sikre, at erhvervsministeren fortsat
kan fastsætte regler, som implementerer artikel 16 i
motorkøretøjsforsikringsdirektivet, når §
56 a i lov om finansiel virksomhed bliver ophævet den 1.
januar 2024.
Ved
ændringsforslag nr. 7 foreslås det, at regler udstedt i
medfør af den foreslåede § 56 a i lov om
finansiel virksomhed som affattet ved ændringsforslag nr. 3
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
regler udstedt i medfør af den foreslåede § 71 a
i lov om forsikringsvirksomhed som affattet ved
ændringsforslag nr. 6.
Til nr. 7
Det
følger af § 322 i lov om forsikringsvirksomhed, at
regler udstedt i medfør af en række regler i lov om
finansiel virksomhed forbliver i kraft, indtil de ophæves
eller afløses af nye regler udstedt i medfør af en
række regler i lov om forsikringsvirksomhed.
Det
foreslås på den baggrund i nr. 02, at i § 322
indsættes efter »§ 56,« »§ 56
a,«, og efter »§ 70, stk. 2,«
indsættes »§ 71 a,«.
Det
foreslåede vil medføre, at regler udstedt i
medfør af den foreslåede § 56 a i lov om
finansiel virksomhed, som affattet ved ændringsforslag nr. 3,
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
regler udstedt i medfør af den foreslåede § 71 a
i lov om forsikringsvirksomhed som affattet ved
ændringsforslag nr. 6. Ændringen i nr. 03 er en
lovteknisk konsekvens af ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 8
Den
gældende § 105, stk. 3, 1. pkt., henviser til §
105, stk. 2.
Henvisninger
inden for samme paragraf bør ske uden angivelse af
paragrafnummer.
Med
ændringsforslag nr. 8 foreslås det derfor at
ændre »stk. 2« til »§ 105, stk.
2,« i lovforslagets § 13, nr. 4. Henvisningen til §
105 udgår derved af bestemmelsen, samtidig med at der
henvises korrekt til stk. 3.
Til nr. 9
Den
gældende § 105, stk. 3, 4. pkt., henviser til §
105, stk. 2.
Henvisninger
inden for samme paragraf bør ske uden angivelse af
paragrafnummer.
Med
ændringsforslag nr. 9 foreslås det derfor at
ændre »»§ 105, stk. 2« ændres
til »§ 105, stk. 3«« til
»»§ 105, stk. 2,« ændres til
»stk. 3«« i lovforslagets § 13, nr. 5.
Henvisningen til § 105 udgår derved af bestemmelsen,
samtidig med at der henvises korrekt til stk. 3.
Til nr. 10
Efter §
107, stk. 1, i færdselsloven kan transportministeren
fastsætte bestemmelser om forsikringspligtens
gennemførelse, herunder om forsikringsselskabers pligt til
at deltage i en gensidig hæftelsesordning, i tilfælde
af at et ansvarsforsikringsselskab ikke opfylder sine forfaldne
erstatningsforpligtelser i henhold til de tegnede lovpligtige
ansvarsforsikringer, og om forsikringsselskabers pligt til at
udstede attester om erstatningskrav for skader, som berører
et forsikret køretøj, eller at der ikke foreligger
sådanne krav.
Bemyndigelsen
er anvendt til at udstede regler i bekendtgørelse nr. 1618
af 18. december 2018 om ansvarsforsikring for
motorkøretøjer m.v.
Det
foreslås med ændringsforslag nr. 10, at i § 107,
stk. 1, udgår », og om forsikringsselskabers pligt til
at udstede attester om erstatningskrav for skader, som
berører et forsikret køretøj, eller om, at der
ikke foreligger sådanne krav«.
Den
foreslåede ændring er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 6, der vil medføre, at regler om
udstedelse af skadesattester og forsikringsselskabernes brug heraf
samles i lov om forsikringsvirksomhed. Færdselslovens
gældende regler om skadesattester foreslås derfor
ophævet.
Til nr. 11
Det følger af § 38, stk. 3, og
§ 42, stk. 3, 1. pkt., i lov om Det Centrale Personregister,
at forsikringsselskaber og pensionskasser omfattet af lov om
finansiel virksomhed samt pengeinstitutter ved administration af
opsparing i pensionsøjemed i henhold til lov om finansiel
virksomhed har ret til at få en række oplysninger fra
Det Centrale Personregister, som blandt andet skal bruges i
forbindelse med udbetalinger af forsikringssummer eller pensioner
til de berettigede.
Efter vedtagelsen af lov om
forsikringsvirksomhed vil forsikringsselskaber og pensionskasser
ikke længere være omfattet af lov om finansiel
virksomhed. Lov om forsikringsvirksomhed træder i kraft den
1. januar 2024. Der er fejlagtigt ikke sket konsekvensrettelser i
lov om Det Centrale Personregister i forbindelse med vedtagelsen af
lov om forsikringsvirksomhed.
Det foreslås på den baggrund,
at i § 38, stk. 3, og § 42, stk. 3, 1. pkt., i lov om Det
Centrale Personregister ændres »omfattet af lov om
finansiel virksomhed« til »omfattet af lov om
forsikringsvirksomhed«.
Formålet med ændringen er at
sikre, at forsikringsselskaber og pensionskasser efter den 1.
januar 2024 har ret til at få leveret oplysninger fra Det
Centrale Personregister som hidtil.
Til nr. 12
Med
motorkøretøjsdirektivet ændres reglerne om
udstedelse af skadesattester.
Med
ændringsforslag nr. 12 foreslås det derfor i
lovforslagets § 14, stk. 2, at ændre »§§
3 og 13« til »§ 1, nr. 01, og §§ 3 og
13«.
Med
ændringsforslaget vil bemyndigelsen til erhvervsministeren i
medfør af ændringsforslag nr. 3 træde i kraft
den 23. december 2023.
Den
foreslåede ændring er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 6, der vil medføre, at regler om
udstedelse af skadesattester og forsikringsselskabernes brug heraf
samles i lov om forsikringsvirksomhed.
Reglerne skal
implementere ændringer til artikel 16 i
motorkøretøjsforsikringsdirektivet. Fristen for
implementering er den 23. december 2023.
Lov om
forsikringsvirksomhed træder imidlertid først i kraft
den 1. januar 2024.
Det er derfor
nødvendigt at tilføje en tilsvarende bemyndigelse i
§ 56 a i lov om finansiel virksomhed, som skal træde i
kraft den 23. december 2023.
Den
foreslåede bestemmelse i § 56 a i lov om finansiel
virksomhed er derfor tilføjet til oplistningen af regler
udstedt i medfør af regler i lov om finansiel virksomhed,
som forbliver i kraft, indtil de afløses eller ophæves
i medfør af regler i lov om forsikringsvirksomhed.
Bestemmelsen i
§ 56 a i lov om finansiel virksomhed ophæves den 1.
januar 2024 ved ikrafttrædelse af lov om
forsikringsvirksomhed.
Til nr. 13
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 11.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2023 og var til 1. behandling den 13. oktober 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 4. juli 2023 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 216 (folketingsåret
2022-23, 2. samling). Den 4. oktober 2023 sendte erhvervsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Frederik Vad (S)
Ida Auken (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Fie
Hækkerup (S) Kim Aas (S) Lea Wermelin (S) Per Husted (S) Hans
Andersen (V) fmd. Anni Matthiesen
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Linea Søgaard-Lidell (V)
Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg (DD)
Hans Kristian Skibby (DD) Lars-Christian Brask (LA) nfmd. Steffen W. Frølund (LA)
Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Pernille Vermund (NB)
Nick Zimmermann (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Halime Oguz (SF)
Sigurd Agersnap (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine Robsøe
(RV) Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 3 | |