Ændringsforslag stillet den 22.
november 2023 uden for betænkningen
Til § 1
Af Theresa Scavenius
(UFG):
1)
Efter nr. 1 indsættes:
»01. I §
3, stk. 2, indsættes efter nr. 4 som nyt nummer:
»5) kan
dokumentere, at alle tilknyttede journalister har ordentlige
løn- og arbejdsvilkår,«
Nr. 5-7 bliver herefter nr.
6-8.«
[Mediestøtten gøres
betinget af, at alle tilknyttede journalister har ordentlige
løn- og arbejdsvilkår]
2)
Efter nr. 2 indsættes:
»02. I §
3, stk. 2, indsættes efter nr. 7, der bliver nr. 8,
som nyt nummer:
»9) har et
indhold, der efter en konkret vurdering fra Medienævnet anses
for i overvejende grad ikke at være automatisk genereret uden
egentlig selvstændig redaktionel behandling,«.
Nr. 9 og 10 bliver herefter nr. 10 og
11.«
[Mediestøtten gøres
betinget af, at der ikke anvendes robotgenererede artikler]
3) Nr. 3
udgår.
[Bestemmelse om ændring af
titelloftet udgår]
4) Nr. 5
udgår.
[Bestemmelse om koncernloft
udgår]
5)
Efter nr. 5 indsættes:
»03. I §
3 indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:
»Stk. 6.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om
betingelse om ordentlige løn- og arbejdsvilkår, jf.
stk. 2, nr. 5.««
[Bemyndigelse til at
fastsætte regler]
6) Nr. 6
udgår.
[Bestemmelse om betingelser for
øget tilskud til lokale eller regionale nyhedsmedier
udgår]
7)
Efter nr. 6 indsættes:
»04. I § 4, stk. 2,
ændres »§ 3, stk. 2, nr. 1-5, 7 og 9,« til:
»§ 3, stk. 2, nr. 1-6, 8 og 10«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 og 2]
8) Nr. 7
udgår.
[Bestemmelse om ændring af
titelloftet udgår]
9)
Efter nr. 11 indsættes:
»05. I § 7, stk. 1, nr. 3, og
§ 8, stk. 1, nr. 2, ændres »§ 3, stk. 2, nr.
1 og 3-9« til: »§ 3, stk. 2, nr. 1 og
3-11«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 og 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der i lovens § 3, stk. 2, indsættes et nyt nr.
5, der fastsætter, at mediestøtten vil blive gjort
betinget af, at nyhedsmediet kan dokumentere, at alle tilknyttede
journalister til mediet har ordentlige løn- og
arbejdsvilkår.
Ved tilknyttede journalister forstås
fastansatte og freelanceansatte journalister ved det
pågældende nyhedsmedie.
Ved ordentlige løn- og
arbejdsvilkår forstås overenskomstmæssige
løn- og arbejdsvilkår.
Danmark bygger på ordnede forhold
på arbejdsmarkedet og hensigten med ændringsforslaget
er, at når der produceres redaktionelt indhold for offentlige
midler eller med offentlig støtte, sker det i respekt for
dette, dvs. efter overenskomstmæssige løn- og
arbejdsvilkår, der er gældende i branchen.
Der henvises til ændringsforslagets
nr. 5 og bemærkningerne til nr. 5 om fastsættelse af
regler herfor.
Til nr. 2
Det foreslås med
ændringsforslaget, at der i lovens § 3, stk. 2,
indsættes et nyt nr. 9, hvorefter mediestøtten vil
blive gjort betinget af, at nyhedsmediet har et indhold, der efter
en konkret vurdering fra Medienævnet anses for i overvejende
grad ikke at være automatisk genereret uden egentlig
selvstændig redaktionel behandling.
Den foreslåede bestemmelse har til
formål at sikre, at der vil kunne stilles betingelse om, at
der ikke kan gives mediestøtte til nyhedsmedier, der i
overvejende grad anvender automatisk genereret indhold, herunder
robotgenererede artikler.
Ved automatisk genereret indhold
forstås artikler m.v., der i overvejende grad er automatisk
genereret uden egentlig selvstændig redaktionel
behandling.
Ændringsforslaget vil betyde, at
nyhedsmedier, der anvender robotgenererede artikler, ikke vil kunne
modtage mediestøtte.
For at sikre journalistisk kvalitet og
uafhængighed vil mediestøtten blive gjort betinget af,
at støtten ydes til journalistik udarbejdet af journalister
og ikke af medier, der i overvejende grad anvender automatisk
genereret indhold.
Til nr. 3
Det fremgår af den foreslåede
bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 3, at i lovens § 3,
stk. 4, ændres »17,5 mio. kr.« til: »12,5
mio. kr.«
Med ændringsforslaget foreslås
det, at lovforslagets § 1, nr. 3, udgår.
Ændringsforslaget vil betyde, at
titelloftet ikke vil blive ændret, men at det vil blive
fastholdt på 17,5 mio. kr. årligt.
Til nr. 4
Det fremgår af den foreslåede
bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 5, at i lovens § 3
indsættes efter stk. 4 et nyt stk. 5, hvorefter en
virksomhed, der modtager redaktionel produktionsstøtte efter
§§ 3 og 4, maksimalt kan opnå redaktionel
produktionsstøtte på op til 90,0 mio. kr.
årligt. Ved beregningen af støtteloftet betragtes alle
koncernforbundne virksomheder, der modtager redaktionel
produktionsstøtte efter §§ 3 og 4, som en enkelt
virksomhed.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at lovforslagets § 1, nr. 5,
udgår.
Der er ikke i dag en bestemmelse i lov om
mediestøtte om et koncernloft i forhold til tilskud til
nyhedsmedier som redaktionel produktionsstøtte. Et
koncernloft sætter en grænse for, hvor stor en andel af
den samlede mediestøtte en enkelt virksomhed kan
oppebære.
Med ændringsforslaget vil den
nuværende retstilstand bevares i forhold til tilskud til
nyhedsmedier som redaktionel produktionsstøtte,
således at der fortsat ikke vil være et koncernloft for
modtagelse af redaktionel produktionsstøtte.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der indsættes et nyt stk. 6, hvorefter
kulturministeren vil kunne fastsætte nærmere regler om
journalisters løn- og arbejdsvilkår, jf. stk. 2, nr.
5.
Det er hensigten, at ministeren forinden
fastsættelse af regler afklarer i samråd med de
relevante arbejdsmarkedsparter, hvilke krav til
overenskomstmæssige løn- og arbejdsvilkår der
inden for rammerne af den danske arbejdsmarkedsmodel vil kunne
stilles til modtagere af mediestøtten. Det skal i den
forbindelse afklares, hvordan der kan føres tilsyn med
overholdelse af de fastsatte regler om journalisters løn- og
arbejdsvilkår.
Ændringsforslaget vil betyde, at
kulturministeren vil kunne fastsætte regler om krav til
journalisters løn- og arbejdsvilkår som en betingelse
for modtagelse af mediestøtte.
Ændringsforslaget skal ses i
sammenhæng med ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 6
Det fremgår af den foreslåede
bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 6, at der opsættes
en række betingelser for, at der kan ydes øget tilskud
til lokale eller regionale nyhedsmedier. Det fremgår, at der
ved en vurdering af, om nyheds-mediet er lokalt eller regionalt,
lægges vægt på, om et nyhedsmedie opfylder en
række parametre. Den skønsmæssige vurdering af,
om de enkelte ansøgende nyhedsmedier kan betragtes som et
lokalt eller regionalt medie, der kan opnå øget
støtte, foretages ud fra disse parametre, som tilsammen
danner grundlag for en afgørelse om tilskud. Parametrene
fungerer ikke som ekskluderende regler. Det fremgår, at
parametrene, der indgår i en samlet afvejning, taler for, at
nyhedsmediet er et lokalt eller regionalt nyhedsmedie.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at lovforslagets § 1, nr. 6 udgår, således at
der ikke er betingelser i form af parametre, der indgår i en
skønsmæssig helhedsvurdering, for at der kan ydes
øget tilskud til lokale eller regionale nyhedsmedier.
Ændringsforslaget vil betyde, at der
ikke vil være betingelser i form af parametre, der
indgår i en skønsmæssig helhedsvurdering, for at
der kan ydes forøget støtte til lokale eller
regionale nyhedsmedier.
Formålet med ændringsforslaget
er, at mediestøtten skal gives ud fra mere objektive
kriterier for at skabe stabilitet i branchen, så mediehusene
får de bedste rammer for at planlægge flere år
frem.
På den baggrund foreslås det at
fjerne bestemmelsen med de forskellige adgangskriterier til lokale
eller regionale nyhedsmedier, så mediestøtten fordeles
ud fra mere objektive kriterier.
Til nr. 7
Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 og 2.
Til nr. 8
Det fremgår af den foreslåede
bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 7, at i lovens § 4,
stk. 5, ændres »17,5 mio. kr.« til: »12,5
mio. kr.«
Med ændringsforslaget foreslås
det, at lovforslagets § 1, nr. 7, udgår.
Ændringsforslaget vil betyde, at
titelloftet ikke vil blive ændret, men at det vil blive
fastholdt på 17,5 mio. kr. årligt.
Til nr. 9
Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 og 2.