Fremsat den 4. oktober 2023 af uddannelses- og forskningsministeren (Christina Egelund)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om videregående
uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne
(Ændring af ordning for certificering
af uddannelseselementer som led i en offentlig lederuddannelse
på diplomniveau)
§ 1
I lov om videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1038 af 30. august 2017, som
ændret ved lov nr. 913 af 21. juni 2022, foretages
følgende ændring:
1. § 20
a affattes således:
Ȥ 20 a. Uddannelses- og
forskningsministeren træffer på baggrund af en ekstern
kvalitetssikringsvurdering afgørelse om certificering af en
offentlig lederuddannelse på diplomniveau eller af
uddannelseselementer, der gennemføres som led i en offentlig
lederuddannelse på diplomniveau. En uddannelse, der er
certificeret, erstatter en diplomuddannelse i ledelse, og
uddannelseselementer, der er certificerede, erstatter moduler af en
diplomuddannelse i ledelse (merit).
Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter nærmere
regler om certificering og merit, jf. stk. 1, herunder om
følgende:
1) Indgivelse af
ansøgning om certificering og kravene hertil.
2) Formkrav til
ansøgninger, herunder om digital kommunikation, anvendelse
af et bestemt ansøgningssystem og tidsfrister, og om
afvisning som følge af manglende overholdelse heraf.
3) Kriterier for
certificering, herunder tidsmæssige begrænsninger.
4) Indhentelse
af eksterne kvalitetssikringsvurderinger til brug for behandling af
ansøgning om certificering.
5) Gebyr for
behandling af ansøgning om certificering.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2024.
Stk. 2. Regler fastsat i
medfør af § 20 a, stk. 1 og 3, i lov om
videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for
voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 1038 af 30. august 2017,
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
forskrifter fastsat i medfør af § 20 a, stk. 2, i lov
om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for
voksne som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Der har siden 2009 eksisteret en særlig ordning for
certificering af uddannelseselementer som led i en offentlig
lederuddannelse på diplomniveau. Ordningen
indebærer, at uddannelseselementer i offentlig
lederuddannelse på diplomniveau, som udbydes af private og
offentlige udbydere, er meritgivende i forhold til
diplomuddannelsen i ledelse, der er en offentlig godkendt
uddannelse i videreuddannelsessystemet for voksne, hvis
uddannelseselementerne er certificeret i henhold til den
særligt fastsatte certificeringsordning.
Med dette lovforslag foreslås det at ændre
certificeringsordningen med henblik på at afbureaukratisere
ordningen og løfte kvaliteten af certificeringen.
Med forslaget vil den eksisterende adgang til merit for
uddannelseselementer fra den offentlige lederuddannelse på
diplomniveau til diplomuddannelsen i ledelse blive bevaret, men med
styrket kvalitetssikring samt lavere ressourceanvendelse til
administration af certificeringsordningen.
Det foreslås på den baggrund at nedlægge
certificeringsrådet, der i dag træffer afgørelse
om certificering af udbud af moduler i offentlig ledelse på
diplomniveau på baggrund af indstilling fra et fagligt
ekspertudvalg.
Kompetencen til at træffe afgørelse om
certificering foreslås henlagt til uddannelses- og
forskningsministeren, der vil skulle træffe afgørelse
på grundlag af en ekstern kvalitetssikringsvurdering. Det er
hensigten, at ministeren vil delegere kompetencen til at
træffe afgørelse om certificering til Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen, der er en styrelse under Uddannelses- og
Forskningsministeriet. Det er endvidere hensigten, at Danmarks
Akkrediteringsinstitution - som i forvejen bl.a. er ansvarlig for
kvalitets- og niveauvurdering af uddannelser - vil skulle udarbejde
de kvalitetssikringsvurderinger, der skal danne grundlag for
certificering.
Med lovforslaget vil det derudover blive muligt for udbyderne at
søge om at få certificeret en hel offentlig
lederuddannelse på diplomniveau frem for i dag, hvor der skal
søges om certificering af hvert af de enkelte moduler, der
indgår i uddannelsen.
2. Ændring af ordning for certificering af
uddannelseselementer som led i en offentlig lederuddannelse
på diplomniveau
2.1. Gældende ret
2.1.1. Diplomuddannelse
Videreuddannelsessystemet for voksne har til formål at
give voksne mulighed for at forbedre såvel
erhvervskompetencen som den personlige kompetence ved at
gennemføre videregående uddannelse. Der henvises til
§ 1, stk. 1 og 2, i lov om videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1038 af 30. august 2017 (herefter
VFV-loven).
Videreuddannelsessystemet på de videregående
niveauer omfatter akademiuddannelse, diplomuddannelse og
masteruddannelse, jf. VFV-lovens § 10.
De videregående uddannelsesinstitutioner udbyder en
række diplomuddannelser inden for forskellige
fagområder, herunder en diplomuddannelse i ledelse.
Diplomuddannelse skal gennem udvikling af faglige og personlige
kompetencer kvalificere voksne til at kunne varetage højt
kvalificerede funktioner i virksomheder, institutioner m.v.
Diplomuddannelse har et omfang svarende til 1 årsværk
omregnet til heltidsuddannelse, hvoraf afgangsprojektet har et
omfang svarende til mindst 1/5 årsværk.
Diplomuddannelse, herunder afgangsprojektet, gennemføres
på et niveau, der svarer til en mellemlang videregående
uddannelse eller en bacheloruddannelse. Der henvises til VFV-lovens
§ 13, stk. 1-3.
Det følger af VFV-lovens § 15, stk. 1, nr. 2, at
adgang til diplomuddannelse er betinget af, at ansøgeren har
gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse på
mindst følgende niveau: En erhvervsakademiuddannelse, en
akademiuddannelse gennemført som et reguleret forløb
eller et særligt indgangsforløb til
diplomuddannelsen.
Efter VFV-lovens § 20 kan uddannelsesinstitutionen
godkende, at allerede gennemførte uddannelseselementer eller
anerkendte kompetencer i øvrigt efter en individuel
kompetencevurdering kan erstatte dele af et reguleret
forløb.
Der blev indsat en ny § 20 a i VFV-loven ved lov nr. 536 af
12. juni 2009 om ændring af lov om erhvervsrettet
grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne (Certificering af
uddannelseselementer som led i en offentlig lederuddannelse
på diplomniveau og etablering af et
certificeringsråd).
Med ændringsloven blev der indført en særlig
certificeringsordning, der indebærer, at uddannelsesmoduler,
som udbydes af private og offentlige udbydere, er meritgivende i
forhold til diplomuddannelsen i ledelse, hvis
uddannelseselementerne er certificeret i henhold til den
særlige certificeringsordning.
Efter VFV-lovens § 20 a, stk. 1, kan uddannelses- og
forskningsministeren for en eller flere diplomuddannelser i ledelse
fastsætte regler om, at uddannelseselementer, der er
gennemført som led i en offentlig lederuddannelse på
diplomniveau og certificeret, erstatter moduler af
diplomuddannelsen.
Det følger af lovens § 20 a, stk. 2, at uddannelses-
og forskningsministeren nedsætter et uafhængigt
råd til at forestå certificering af
uddannelseselementer som led i en offentlig lederuddannelse
på diplomniveau, og at rådet træffer
afgørelse efter indstilling fra et fagligt ekspertudvalg om
certificering af et uddannelseselement. Afgørelser, som
rådet træffer, kan indbringes for uddannelses- og
forskningsministeren, når klagen vedrører retlige
spørgsmål. Rådet fører tilsyn med
certificerede uddannelseselementer.
Efter lovens § 20 a, stk. 3, kan uddannelses- og
forskningsministeren efter forhandling med finansministeren
fastsætte regler om certificering, rådet og de faglige
ekspertudvalg, herunder om sammensætning af rådet og de
faglige ekspertudvalg, sekretariatsbetjening af rådet,
rådets behandling af ansøgninger om certificering,
kriterier for certificering og gebyr for behandling af
ansøgning om certificering.
Med hjemmel i blandt andet bemyndigelsesbestemmelser i VFV-loven
er der udstedt bekendtgørelse nr. 933 af 13. juni 2022 om
diplomuddannelser.
Efter bekendtgørelsens § 11, stk. 2, giver
certificerede uddannelsesmoduler i offentlig ledelse på
diplomniveau, der er bestået, ret til merit til de
tilsvarende moduler i diplomuddannelse i ledelse i forholdet 1:1,
jf. bekendtgørelse om certificering af uddannelseselementer
i offentlig ledelse på diplomniveau og etablering af et
certificeringsråd (certificeringsbekendtgørelsen).
2.1.2. Certificering
Med hjemmel i VFV-lovens § 20 a er der udstedt
bekendtgørelse nr. 564 af 23. maj 2023 om certificering af
uddannelseselementer i offentlig ledelse på diplomniveau og
etablering af et certificeringsråd (herefter
certificeringsbekendtgørelsen).
Certificeringsbekendtgørelsen finder anvendelse for
certificering af udbud af uddannelseselementer (herefter moduler) i
offentlig ledelse på diplomniveau, jf. § 1, stk. 1.
Det følger af certificeringsbekendtgørelsens
§ 2, at der ved certificering forstås
certificeringsrådets afgørelse og attestation af, at
et udbud af et modul i offentlig ledelse på diplomniveau
opfylder de fastsatte kriterier for certificering. Der henvises i
bestemmelsen til bekendtgørelsens bilag 1, der omhandler
certificeringskriterier, og bilag 2, der omhandler formål
for, mål for læringsudbytte samt indhold i moduler i
offentlig ledelse på diplomniveau.
Det følger af certificeringsbekendtgørelsens
§ 3, at der ved ét udbud af et modul forstås
én udbyders tilrettelæggelse af ét modul med en
dertil knyttet gruppe undervisere.
Efter bekendtgørelsens § 4, stk. 1, kan en udbyder,
som er en juridisk person, ansøge om certificering af et
udbud af et modul i offentlig ledelse på diplomniveau i
henhold til de i bekendtgørelsen fastlagte
certificeringskriterier. Efter § 4, stk. 2, kan en udbyder
ansøge om certificering af udbud af flere moduler, og efter
§ 4, stk. 4, kan en udbyder ansøge om gencertificering
af et tidligere certificeret modul.
Certificeringsbekendtgørelsens §§ 5-7
indeholder bestemmelser om formkrav, tidspunkter for indgivelse af
ansøgning om certificering og om indbetaling af gebyr
på 17.000 kr. i 2022-priser for behandling af
ansøgningen, jf. § 7, stk. 1 og 2.
Der er i certificeringsbekendtgørelsens § 8 fastlagt
kriterier for certificering, således at udbud af ét
modul i offentlig ledelse på diplomniveau, der opfylder
følgende certificeringskriterier, kan opnå
certificering: 1) Adgangskrav til modulet, 2) modulets faglige
indhold, 3) modulets tilrettelæggelse, 4) bedømmelse
af modulet, 5) undervisernes faglige ressourcer og 6)
kvalitetssikring af modulet. Der henvises i bestemmelsen til
bekendtgørelsens bilag 1 og 2.
Efter certificeringsbekendtgørelsens § 9, stk. 1,
giver certificerede uddannelsesmoduler i offentlig ledelse på
diplomniveau, der er bestået inden for de seneste 6 år,
ret til merit til et tilsvarende modul i diplomuddannelse i
ledelse, jf. bekendtgørelse om diplomuddannelser, i
forholdet 1:1. Det følger af bekendtgørelsens §
9, stk. 2, hvilke moduler i offentlig ledelse på diplomniveau
der gives merit for.
Certificeringsbekendtgørelsens §§ 10-15
indeholder bestemmelser om certificeringsrådet, herunder om
sekretariatsbetjening, jf. § 10 stk. 4,
certificeringsrådets sammensætning m.v., jf. § 11,
om beskikkelse af rådets medlemmer, jf. § 12, og om, at
certificeringsrådets afgørelser kan indbringes for
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, når klagen
vedrører retlige spørgsmål, jf. § 15.
Certificeringsbekendtgørelsens §§ 16-18
indeholder bestemmelser om procedure for certificeringsrådets
behandling af ansøgninger, herunder om at
certificeringsrådet træffer afgørelse om
certificering af et udbud af et modul i offentlig ledelse på
diplomniveau på baggrund af en indstilling fra et fagligt
ekspertudvalg, jf. § 16, stk. 1, om udstedelse af bevis, jf.
§ 17, og om tidsmæssig udstrækning af
certificeringsrådets afgørelse om certificering, jf.
§ 18, stk. 1.
Bestemmelser om certificeringsrådets tilsyn med
certificerede moduler og udbyders indberetningspligt følger
af bekendtgørelsens §§ 19-21.
Certificeringsbekendtgørelsens §§ 22-27
indeholder bestemmelser om faglige ekspertudvalg og om procedure
for de faglige ekspertudvalgs behandling af ansøgninger.
Herunder følger det af § 25, at de faglige
ekspertudvalg udformer en indstilling til certificeringsrådet
på baggrund af en faglig vurdering af, om et udbud af et
modul i offentlig ledelse på diplomniveau opfylder
kriterierne for certificering.
Der er ikke efter de gældende regler hjemmel til at stille
krav om, at ansøgninger om certificering skal indgives ved
anvendelse af et bestemt ansøgningssystem.
2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, der er en styrelse under
Uddannelses- og Forskningsministeriet, har foretaget et eftersyn af
de offentlige lederuddannelser, samt haft en dialog med
interessenterne i certificeringsordningen, der er etableret med
hjemmel i VFV-lovens § 20 a.
Eftersynet og dialogen med de relevante parter viser, at der er
stor efterspørgsel efter - og potentiale for - en justering
af ordningen med henblik på at løfte kvaliteten af
certificeringen, forenkle administrationen af ordningen, mindske
ansøgningsudgifterne for udbyderne af lederuddannelse
på diplomniveau samt fortsat understøtte
praksisnærheden i udbuddene.
Med lovforslaget foreslås det på den baggrund at
affatte § 20 a i VFV-loven på ny med henblik på at
etablere en ny og mere smidig certificeringsordning.
Forslaget vil indebære en nedlæggelse af
certificeringsrådet, der efter den gældende ordning
træffer afgørelse om certificering af udbud af moduler
i offentlig ledelse på diplomniveau på baggrund af
indstilling fra et fagligt ekspertudvalg. Med henblik på at
videreføre den dialog med de relevante parter, der indtil nu
har fundet sted i regi af certificeringsrådet, forventes det,
at der vil blive etableret et mere uformelt dialogforum, hvor
parterne bl.a. vil kunne drøfte den fortsatte udvikling af
den offentlige lederuddannelse på diplomniveau.
Med den foreslåede nye bestemmelse i VFV-lovens § 20
a, stk. 1, 1. pkt., vil kompetencen til at træffe
afgørelse om certificering blive henlagt til uddannelses- og
forskningsministeren, der vil skulle træffe afgørelse
på baggrund af en ekstern kvalitetssikringsvurdering. Der vil
med den foreslåede nye ordning således fortsat
være ekstern kvalitetssikring i forhold til certificering af
lederuddannelse på diplomniveau.
Med den foreslåede nye bestemmelse i VFV-lovens § 20
a, stk. 1, 2. pkt., erstatter en uddannelse, der er certificeret,
en diplomuddannelse i ledelse, og uddannelseselementer, der er
certificerede, erstatter moduler af en diplomuddannelse i ledelse
(merit).
Med den foreslåede nye ordning ændres der dermed
ikke ved den eksisterende adgang til merit for uddannelseselementer
fra den offentlige lederuddannelse på diplomniveau til
diplomuddannelsen i ledelse.
Det er hensigten, at ministeren vil delegere sin kompetence til
at træffe afgørelse om certificering til Uddannelses-
og Forskningsstyrelsen.
Med den foreslåede nye bemyndigelsesbestemmelse i
VFV-lovens § 20 a, stk. 2, vil ministeren skulle
fastsætte nærmere regler om certificeringsordningen og
om merit. Det er hensigten at udmønte den foreslåede
bemyndigelse ved udstedelse af en ny bekendtgørelse om
certificering af uddannelse i offentlig ledelse på
diplomniveau.
Det er bl.a. hensigten, at det også fremover skal
følge af bekendtgørelsens regler, at deltagere, der
inden for en nærmere fastsat årrække har
gennemført et eller flere uddannelseselementer, der er
certificeret, har ret til at få merit for
uddannelseselementerne i forhold til moduler af
diplomuddannelsen.
Deltagerne vil således som hidtil have krav på at
kunne gennemføre deres uddannelse på diplomuddannelsen
i ledelse uden at skulle gennemføre de
pågældende uddannelsesmoduler igen. En deltager, der
har opnået merit for den fulde uddannelse, vil have ret til
at få udstedt eksamensbevis for den fulde
diplomuddannelse.
Efter det foreslåede § 20 a, stk. 2, nr. 1, vil der
skulle fastsættes nærmere regler om indgivelse af
ansøgning om certificering og kravene hertil.
Det forventes herunder fastsat, at det som noget nyt vil
være muligt at søge om at få certificeret en hel
lederuddannelse på diplomniveau, således at kvaliteten
af hele uddannelsen vurderes samlet, og således at antallet
af ansøgninger dermed også nedbringes for de
kursusudbydere, der udbyder uddannelseselementer (moduler) svarende
til en hel diplomuddannelse.
Det forventes endvidere fastsat, i hvilket omfang der i
certificeringen af en hel lederuddannelse på diplomniveau kan
indgå allerede certificerede enkeltmoduler. Det forventes
desuden fastsat, at der som hidtil vil kunne søges om
certificering af enkeltmoduler, der indgår i uddannelsen.
Efter det foreslåede § 20 a, stk. 2, nr. 2, vil der
skulle fastsættes regler om formkrav til ansøgninger,
herunder om digital kommunikation, anvendelse af et bestemt
ansøgningssystem og tidsfrister, og om afvisning som
følge af manglende overholdelse heraf.
Baggrunden for denne del af forslaget er bl.a., at det overvejes
at udvikle en digital ansøgningsløsning med henblik
på at lette ansøgningsprocessen i forbindelse med
certificeringen.
Der vil efter det foreslåede § 20 a, stk. 2, nr. 3,
endvidere skulle fastsættes regler om kriterier for
certificering, herunder tidsmæssige begrænsninger.
Med henblik på at forenkle ordningen er det hensigten, at
der skal fastsættes færre certificeringskriterier end
efter den gældende ordning.
Som led i en styrkelse af kvaliteten i certificeringen er det
endvidere hensigten, at der ved fastsættelsen af
certificeringskriterier skal være et øget fokus
på et system til kvalitetssikring hos udbyderne af en hel
offentlig lederuddannelse på diplomniveau.
De nye certificeringskriterier vil fortsat skulle
understøtte praksisnærhed i uddannelsen.
Derudover forventes det bl.a. fastlagt, at afgørelser om
certificering som hidtil vil være tidsbegrænset til en
nærmere fastsat årrække, som i dag er 4
år.
Efter det foreslåede § 20 a, stk. 2, nr. 4, vil der
skulle fastsættes regler om indhentelse af eksterne
kvalitetssikringsvurderinger til brug for behandling af
ansøgninger om certificering.
Det er bl.a. hensigten, at der vil blive fastsat regler om,
hvilken ekstern kvalitetssikringsoperatør der skal
forestå udarbejdelsen af kvalitetssikringsvurderinger til
brug for certificering.
Det forventes fastsat, at Danmarks Akkrediteringsinstitution,
der i forvejen har ekspertise i og udfører kvalitets- og
niveauvurdering af uddannelser, vil skulle varetage denne opgave,
og at der ved udarbejdelsen af kvalitetssikringsvurderingen skal
ske den fornødne inddragelse af faglige eksperter i
ledelse.
Endelig vil der efter det foreslåede § 20 a, stk. 2,
nr. 5, skulle fastsættes regler om gebyr for behandling af
ansøgning om certificering.
Der lægges med lovforslaget op til, at
certificeringsordningen også fremover skal være
gebyrfinansieret, og der vil derfor fortsat være behov for,
at der fastsættes regler om betaling m.v. af et gebyr for
behandlingen af ansøgninger om certificering.
Det bemærkes i den forbindelse, at gebyret skal
fastsættes ud fra de principper om prisfastsættelse,
som gælder for statslige gebyrer. Der henvises i den
forbindelse til Budgetvejledningen, pkt. 2.3.1, Finansministeriet
2021.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for det
offentlige. Lovforslaget vurderes at have begrænsede positive
implementeringskonsekvenser for det offentlige i form af forenklet
sagsbehandling i forbindelse med certificeringsordningen.
I forhold til principperne for digitaliseringsklar lovgivning
vurderes det, at lovforslaget efterlever princippet om enkle og
klare regler (princip 1), da lovforslaget vurderes at
medføre en administrativ forenkling af
certificeringsordningen.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes at have positive økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
For udbyderne af moduler i offentlig ledelse på
diplomniveau vil forslaget om afbureaukratisering af
certificeringsordningen forventeligt kunne indebære et lavere
gebyr i forbindelse med ansøgninger om certificering.
Derudover vil forslaget indebære administrative lettelser for
de udbydere, der udbyder en hel uddannelse i offentlig ledelse
på diplomniveau, da det fremover vil blive muligt at
søge om at få certificeret hele uddannelsen frem for i
dag, hvor der skal søges om certificering af de enkelte
moduler, der indgår i uddannelsen. De regler, der
nærmere vil udmønte de nævnte konsekvenser for
erhvervslivet, vil blive fastsat på
bekendtgørelsesniveau.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 20. juni 2023
til den 17. august 2023 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademikerne, Akkrediteringsrådet,
Ambios, Censorformandskabet for diplomuddannelsen i ledelse,
Copenhagen Business School - Handelshøjskolen, Copenhagen
Coaching Center, Cubion, Danmarks Akkrediteringsinstitution,
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Danmarks Statistik,
Danmarks Tekniske Universitet, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Erhverv, Dansk Magisterforening, Danske Erhvervsakademier, Danske
Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske Revisorer -
FSR, Danske Studerendes Fællesråd, Danske
Universiteter, DI, Djøf, Erhvervsakademi Copenhagen Business
Academy, Erhvervsakademi Dania, Erhvervsakademi Kolding,
Erhvervsakademi Midt-Vest, Erhvervsakademi Syd-Vest,
Erhvervsakademi Zealand, Erhvervsakademi Aarhus, EVA, Fagligt
Fælles Forbund - 3F, FH, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, Foreningen Danske Revisorer,
formanden for fællesudvalget for diplomuddannelser indenfor
fagområdet ledelse, HK/Stat, Impaq, Implement Consulting
Group, Ingeniørforeningen, IDA, IT-Universitetet i
København, KL, Komponent, Københavns Erhvervsakademi,
Københavns Professionshøjskole, Københavns
Universitet, Køge Handelsskole, Lederne, Mannaz, Point of
View, Professionshøjskolen Absalon, Rigsrevisionen, Roskilde
Universitet, Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og
Professionsbacheloruddannelser, Rådet for Voksen- og
Efteruddannelse, Studievalg Danmark, Syddansk Universitet, Teknisk
Landsforbund, Tekniq Arbejdsgiverne, University College
Lillebælt, University College Nordjylland, University College
Syddanmark, VIA University College, Aalborg Universitet og Aarhus
Universitet.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget vurderes at have
begrænsede positive implementeringskonsekvenser for
staten. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget vurderes at have positive
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, da forslaget om
afbureaukratisering af certificeringsordningen forventeligt vil
kunne indebære et lavere gebyr i forbindelse med
ansøgninger om certificering. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget vurderes at have positive
administrative konsekvenser for erhvervslivet, da det fremover vil
blive muligt at søge om at få certificeret en hel
uddannelse i offentlig ledelse på diplomniveau frem for i
dag, hvor der skal søges om certificering af de enkelte
moduler, der indgår i uddannelsen. | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Diplomuddannelser er en del af videreuddannelsessystemet for
voksne, jf. § 10, nr. 2, i lov om videregående
uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1038 af 30. august 2017 (herefter
VFV-loven).
Diplomuddannelsen gennemføres på et niveau, der
svarer til en mellemlang videregående uddannelse eller en
bacheloruddannelse, jf. VFV-lovens § 13, stk. 3.
Med § 20 a i VFV-loven blev der i 2009 indført en
særlig certificeringsordning. Ordningen indebærer, at
uddannelsesmoduler inden for offentlig ledelse, som udbydes af
private og offentlige udbydere, er meritgivende i forhold til
diplomuddannelsen i ledelse, hvis uddannelsesmodulerne er
certificeret i henhold til den særlige
certificeringsordning.
Efter VFV-lovens § 20 a, stk. 1, kan uddannelses- og
forskningsministeren for en eller flere diplomuddannelser i ledelse
fastsætte regler om, at uddannelseselementer, der er
gennemført som led i en offentlig lederuddannelse på
diplomniveau og certificeret, erstatter moduler af
diplomuddannelsen.
Det følger af lovens § 20 a, stk. 2, at uddannelses-
og forskningsministeren nedsætter et uafhængigt
råd til at forestå certificering af
uddannelseselementer som led i en offentlig lederuddannelse
på diplomniveau, og at rådet træffer
afgørelse efter indstilling fra et fagligt ekspertudvalg om
certificering af et uddannelseselement. Afgørelser, som
rådet træffer, kan indbringes for uddannelses- og
forskningsministeren, når klagen vedrører retlige
spørgsmål. Rådet fører tilsyn med
certificerede uddannelseselementer.
Der er fastsat nærmere bestemmelser om
certificeringsordningen i bekendtgørelse nr. 564 af 23. maj
2023 om certificering af uddannelseselementer i offentlig ledelse
på diplomniveau og etablering af et certificeringsråd
(herefter certificeringsbekendtgørelsen).
Certificeringsbekendtgørelsen finder anvendelse for
certificering af udbud af uddannelseselementer (herefter moduler) i
offentlig ledelse på diplomniveau, jf. § 1, stk. 1.
Ved certificering forstås certificeringsrådets
afgørelse og attestation af, at et udbud af et modul i
offentlig ledelse på diplomniveau opfylder de fastsatte
kriterier for certificering, jf.
certificeringsbekendtgørelsens § 2.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at affatte
§ 20 a på ny.
Efter det foreslåede § 20 a,
stk. 1, 1. pkt., træffer uddannelses- og
forskningsministeren på baggrund af en ekstern
kvalitetssikringsvurdering afgørelse om certificering af en
offentlig lederuddannelse på diplomniveau eller af
uddannelseselementer, der er gennemført som led i en
offentlig lederuddannelse på diplomniveau.
Efter det foreslåede § 20 a,
stk. 1, 2. pkt., erstatter en uddannelse, der er
certificeret, en diplomuddannelse i ledelse, og
uddannelseselementer, der er certificerede, erstatter moduler af en
diplomuddannelse i ledelse (merit).
Det er hensigten, at ministeren vil delegere kompetencen til at
træffe afgørelse om certificering til Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen, der er en styrelse under Uddannelses- og
Forskningsministeriet.
I forbindelse med delegationen forventes det med hjemmel i
VFV-lovens § 32 a, stk. 2, fastsat, at afgørelser om
certificering truffet af styrelsen ikke skal kunne
påklages.
Med den foreslåede nye bemyndigelsesbestemmelse i
VFV-lovens § 20 a, stk. 2, vil
ministeren skulle fastsætte nærmere regler om
certificeringsordningen og om merit. Det er hensigten at
udmønte den foreslåede bemyndigelse ved udstedelse af
en ny bekendtgørelse om certificering af
uddannelseselementer i offentlig ledelse på diplomniveau.
Det er bl.a. hensigten, at det også fremover skal
følge af bekendtgørelsens regler, at deltagere, der
inden for en nærmere fastsat årrække har
gennemført et eller flere uddannelseselementer, der er
certificeret, har ret til at få merit for
uddannelseselementerne i forhold til moduler af
diplomuddannelsen.
Deltagerne vil således som hidtil have krav på at
kunne gennemføre deres uddannelse på diplomuddannelsen
i ledelse uden at skulle gennemføre de
pågældende uddannelsesmoduler igen. En deltager, der
har opnået merit for den fulde uddannelse, vil have ret til
at få udstedt eksamensbevis for den fulde uddannelse.
Efter det foreslåede § 20 a,
stk. 2, nr. 1, vil der skulle fastsættes nærmere
regler om indgivelse af ansøgning om certificering og
kravene hertil.
Det forventes herunder fastsat, at det som noget nyt vil
være muligt at søge om at få certificeret en hel
lederuddannelse på diplomniveau, således at kvaliteten
af hele uddannelsen vurderes samlet, og således at antallet
af ansøgninger dermed også nedbringes for de
kursusudbydere, der udbyder uddannelseselementer (moduler) svarende
til en hel diplomuddannelse.
Det forventes endvidere fastsat, i hvilket omfang der i
certificeringen af en hel lederuddannelse på diplomniveau kan
indgå allerede certificerede enkeltmoduler. Det forventes
desuden fastsat, at der som hidtil vil kunne søges om
certificering af enkeltmoduler, der indgår i uddannelsen.
Efter det foreslåede § 20 a,
stk. 2, nr. 2, vil der kunne fastsættes regler om
formkrav til ansøgninger, herunder om digital kommunikation,
anvendelse af et bestemt ansøgningssystem og tidsfrister, og
om afvisning som følge af manglende overholdelse heraf.
Baggrunden for denne del af forslaget er bl.a., at det overvejes
at udvikle en digital ansøgningsløsning med henblik
på at lette ansøgningsprocessen i forbindelse med
certificeringen.
Der vil efter det foreslåede §
20 a, stk. 2, nr. 3, endvidere skulle fastsættes
regler om kriterier for certificering, herunder tidsmæssige
begrænsninger.
Dette kan f.eks. være kriterier om mål for
læringsudbytte og fagligt indhold, tilrettelæggelse,
undervisernes faglige kvalifikationer og kvalitetssikring m.v. Der
kan endvidere være tale om regler om læringsudbytte
m.v. og om indhold i moduler i offentlig ledelse på
diplomniveau m.v.
Med henblik på at forenkle ordningen er det hensigten, at
der skal fastsættes færre certificeringskriterier end
efter den gældende ordning, og at certificeringskriterier,
hvor dette er muligt, erstattes af objektivt konstatérbare
krav. Det er endvidere hensigten, at der ved fastsættelsen af
certificeringskriterier skal være et øget fokus
på et system til kvalitetssikring hos udbyderne af en hel
offentlig lederuddannelse på diplomniveau.
Derudover forventes det bl.a. fastlagt, at afgørelser om
certificering som hidtil vil være tidsbegrænset til en
nærmere fastsat årrække, som i dag er 4
år.
Efter det foreslåede § 20 a,
stk. 2, nr. 4, vil der skulle fastsættes regler om
indhentelse af eksterne kvalitetssikringsvurderinger til brug
for behandling af ansøgninger om certificering.
Det er bl.a. hensigten, at der vil blive fastsat regler om,
hvilken ekstern kvalitetssikringsoperatør der skal
forestå udarbejdelsen af kvalitetssikringsvurderinger til
brug for certificering.
Det forventes fastsat, at Danmarks Akkrediteringsinstitution,
der i forvejen har ekspertise i og udfører kvalitets- og
niveauvurdering af uddannelser, vil skulle varetage denne opgave,
og at der ved udarbejdelsen af kvalitetssikringsvurderingen skal
ske den fornødne inddragelse af faglige eksperter i
ledelse.
Opgaven med at udarbejde kvalitetssikringsvurderinger vil efter
den foreslåede bestemmelse kunne placeres hos en anden
kvalitetssikringsoperatør med tilsvarende ekspertise i
kvalitets- og niveauvurdering af uddannelser.
Endelig vil der efter det foreslåede § 20, stk. 2, nr. 5, skulle
fastsættes regler om gebyr for behandling af ansøgning
om certificering.
Der lægges med forslaget op til, at
certificeringsordningen også fremover skal være
gebyrfinansieret, og der vil derfor fortsat være behov for,
at der fastsættes regler om betaling m.v. af et gebyr for
behandlingen af ansøgninger om certificering.
Da størstedelen af ressourceforbruget i forbindelse med
den foreslåede certificeringsproces forventes at ligge hos
kvalitetssikringsoperatøren, vil det kunne fastsættes,
at det er kvalitetssikringsoperatøren, der fastsætter
gebyrets størrelse og opkræver gebyret i forbindelse
med udarbejdelsen af den kvalitetssikringsvurdering, der skal
lægges til grund for afgørelsen om certificering.
Gebyrets størrelse vil skulle modsvare udgifterne til
udarbejdelsen af kvalitetssikringsvurderingen og eventuelle
udgifter i forbindelse med inddragelse af faglige eksperter i
ledelse.
Det bemærkes i den forbindelse, at gebyret skal
fastsættes ud fra de principper om prisfastsættelse,
som gælder for statslige gebyrer. Der henvises i den
forbindelse til Budgetvejledningen, pkt. 2.3.1, Finansministeriet
2021.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Det forudsættes herved, at certificeringsrådet, der
er etableret med hjemmel i VFV-lovens § 20 a, stk. 2, vil
blive nedlagt pr. denne dato.
Det foreslås i stk. 2, at
regler fastsat i medfør af § 20 a, stk. 1 og 3, i lov
om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for
voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 1038 af 30. august 2017,
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
forskrifter fastsat i medfør af § 20 a, stk. 2, i lov
om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for
voksne som affattet ved dette lovforslags § 1, nr. 1.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og
Grønland og vil heller ikke kunne sættes i kraft for
Færøerne og Grønland, fordi den lov, som
foreslås ændret, ikke gælder for
Færøerne og Grønland og ikke indeholder en
hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne
og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | § 20 a.
Uddannelses- og forskningsministeren kan for en eller flere
diplomuddannelser i ledelse fastsætte regler om, at
uddannelseselementer, der er gennemført som led i en
offentlig lederuddannelse på diplomniveau og certificeret,
jf. stk. 2 og 3, erstatter moduler af diplomuddannelsen. Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren nedsætter et
uafhængigt råd til at forestå certificering af
uddannelseselementer som led i en offentlig lederuddannelse
på diplomniveau. Rådet træffer efter indstilling
fra et fagligt ekspertudvalg afgørelse om certificering af
et uddannelseselement. Afgørelser, som rådet
træffer, kan indbringes for uddannelses- og
forskningsministeren, når klagen vedrører retlige
spørgsmål. Rådet fører tilsyn med
certificerede uddannelseselementer. Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren kan efter forhandling med
finansministeren fastsætte regler om certificering,
rådet og de faglige ekspertudvalg, herunder om
sammensætning af rådet og de faglige ekspertudvalg,
sekretariatsbetjening af rådet, rådets behandling af
ansøgninger om certificering, kriterier for certificering og
gebyr for behandling af ansøgning om certificering. | | § 1 I lov om videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1038 af 30. august 2017, som
ændret ved lov nr. 913 af 21. juni 2022, foretages
følgende ændring: 1. § 20 a affattes således: »§ 20
a. Uddannelses- og forskningsministeren træffer
på baggrund af en ekstern kvalitetssikringsvurdering
afgørelse om certificering af en offentlig lederuddannelse
på diplomniveau eller af uddannelseselementer, der
gennemføres som led i en offentlig lederuddannelse på
diplomniveau. En uddannelse, der er certificeret, erstatter en
diplomuddannelse i ledelse, og uddannelseselementer, der er
certificerede, erstatter moduler af en diplomuddannelse i ledelse
(merit). Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter nærmere
regler om certificering og merit, jf. stk. 1, herunder om
følgende: 1) Indgivelse af ansøgning om
certificering og kravene hertil. 2) Formkrav til ansøgninger,
herunder om digital kommunikation, anvendelse af et bestemt
ansøgningssystem og tidsfrister, og om afvisning som
følge af manglende overholdelse heraf. 3) Kriterier for certificering, herunder
tidsmæssige begrænsninger. 4) Indhentelse af eksterne
kvalitetssikringsvurderinger til brug for behandling af
ansøgning om certificering. 5) Gebyr for behandling af ansøgning
om certificering.« |
|