L 34 Forslag til lov om ændring af lov om ændring af SU-loven.

(Forlængelse af midlertidig suspension af SU-godkendelse af hele uddannelser i visse lande).

Af: Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund
Udvalg: Uddannelses- og Forskningsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 04-10-2023

Fremsat: 04-10-2023

Fremsat den 4. oktober 2023 af uddannelses- og forskningsministeren (Christina Egelund)

20231_l34_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 4. oktober 2023 af uddannelses- og forskningsministeren (Christina Egelund)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om ændring af SU-loven

(Forlængelse af midlertidig suspension af SU-godkendelse af hele uddannelser i visse lande)

§ 1

I lov nr. 481 af 26. april 2022 om ændring af SU-loven (Midlertidig suspension af SU-godkendelse af hele uddannelser i visse lande) foretages følgende ændring:

1. I § 2, stk. 2, ændres »2024« til: »2027«.

§ 2

Loven træder i kraft den 1. januar 2024.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning

Lovforslaget har til hensigt at forlænge uddannelses- og forskningsministerens midlertidige bemyndigelse til at fastsætte regler om, at hele uddannelser i visse lande ikke kan godkendes til Statens Uddannelsesstøtte (SU).

Som følge af de russiske væbnede styrkers militære invasion af Ukraine den 24. februar 2022, og den deraf helt ekstraordinære situation i Danmark og i resten af Europa, vedtog et bredt flertal i Folketinget i april 2022 et forslag til ændring af SU-loven, jf. lov nr. 481 af 26. april 2022, hvorefter uddannelses- og forskningsministeren midlertidigt blev bemyndiget til at fastsætte regler om, at hele uddannelser i visse lande ikke kan godkendes til SU.

Bemyndigelsen omfatter både allerede godkendte uddannelser, hvor en godkendelse kan suspenderes efter ministerens bestemmelse, og i forhold til potentielt nye ansøgninger om godkendelse af nye uddannelser.

Bemyndigelsen er anvendt til at fastsætte regler om, at hele uddannelser i Rusland og Belarus ikke kan godkendes til SU, samt at tidligere SU-godkendelser af hele uddannelser i Rusland og Belarus suspenderes. Den midlertidige bemyndigelse ophæves den 1. januar 2024.

I lyset af Ruslands fortsatte invasion af Ukraine foreslås det med dette lovforslag, at den midlertidige bemyndigelse forlænges med 3 år og ophæves den 1. januar 2027.

2. Lovforslagets hovedpunkt

2.1. Forlængelse af midlertidig suspension af SU-godkendelse af hele uddannelser i visse lande

2.1.1. Gældende ret

Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om, at hele uddannelser i udlandet kan give ret til SU. Dette følger af SU-lovens § 4, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 395 af 13. april 2023. Uddannelses- og Forskningsstyrelsen godkender efter disse regler, at en hel uddannelse giver en uddannelsessøgende ret til SU. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om styrelsens godkendelse og særlige regler om SU, herunder om i hvilke perioder der kan gives SU. Dette følger af SU-lovens § 4, stk. 2.

Uddannelsessøgende kan få SU til hele uddannelser i udlandet, når den uddannelsessøgende opfylder en række betingelser. Der er ligeledes en række betingelser, som uddannelsen og uddannelsesstedet skal opfylde, for at uddannelsen kan godkendes som SU-berettigende. Disse betingelser følger af kapitel 22 i SU-bekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr. 2433 af 14. december 2021 om statens uddannelsesstøtte. Det følger herunder at:

- Uddannelsesstedet skal være offentligt anerkendt i studielandet, og tilsvarende gælder for uddannelsen, med mindre denne er kvalitetssikret af en international anerkendt kvalitetssikringsinstitution.

- Uddannelsen skal være af en art, som ville være SU-berettigende i Danmark.

- Uddannelsen skal være et selvstændigt afrundet uddannelsesforløb, der afsluttes med en akademisk grad og fører til en akademisk titel.

- Uddannelsen skal være tilrettelagt som fuldtidsstudium.

- Uddannelsen må ikke være tilrettelagt som fjernundervisning.

- Uddannelsen skal være af en sådan art, at den ville kunne offentligt anerkendes i Danmark.

- Uddannelsen skal give en erhvervskompetence, som er umiddelbart anvendelig i Danmark.

Uddannelser i udlandet, der allerede er godkendt til SU, fremgår af Uddannelses- og Forskningsstyrelsens såkaldte Fast Track-liste. Listen revideres løbende og udbygges med nye uddannelser. Hvis en uddannelse i udlandet ikke fremgår af Fast Track-listen, skal den uddannelsessøgende søge om at få uddannelsen optaget på listen.

Uddannelses- og forskningsministeren fik ved lov nr. 481 af 26. april 2022 om ændring af SU-loven midlertidig bemyndigelse til at kunne fastsætte regler om, at hele uddannelser i visse lande ikke kan godkendes til SU, samt at nuværende godkendelser af hele uddannelser i visse lande kan suspenderes. Dette følger af SU-lovens § 4, stk. 3. Bemyndigelsen ophæves den 1. januar 2024.

På baggrund af bemyndigelsen har uddannelses- og forskningsministeren fastsat, at hele uddannelser i Rusland og Belarus ikke kan godkendes som SU-berettigende, og at tidligere SU-godkendelser af hele uddannelser i Rusland og Belarus suspenderes. Dette følger af § 1, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 508 af 26. april 2022 om suspension af godkendelse af hele uddannelser i Rusland og Belarus som berettigende til statens uddannelsesstøtte.

Der er således ikke nogen hele uddannelser i Rusland og Belarus på Uddannelses- og Forskningsstyrelsens Fast Track-liste, ligesom det aktuelt ikke er muligt for hele uddannelser i Rusland og Belarus at blive optaget på Fast Track-listen.

Det er endvidere fastsat, at bekendtgørelsens § 1, stk. 1, ikke gælder for uddannelsessøgende, der før den 28. april 2022 har fået tilsagn om SU til en hel uddannelse i udlandet, der var godkendt som berettigende til SU. Dette følger af bekendtgørelsens § 1, stk. 2.

2.1.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning

I lyset af Ruslands fortsatte invasion af Ukraine foreslås det, at uddannelses- og forskningsministerens midlertidige bemyndigelse til at fastsætte regler om, at uddannelser i visse lande ikke kan godkendes til SU, forlænges med 3 år. Dermed vil bemyndigelsen blive ophævet den 1. januar 2027.

Herved forlænges uddannelses- og forskningsministerens bemyndigelse til midlertidigt at kunne fastsætte regler om, at tidligere godkendelser af hele uddannelser i visse lande suspenderes.

Bemyndigelsen forventes fortsat anvendt til at fastsætte regler om, at hele uddannelser i Rusland og Belarus ikke kan godkendes til SU, uanset om uddannelserne og uddannelsesinstitutionerne i øvrigt måtte opfylde de gældende betingelser for SU-godkendelse efter regler fastsat i medfør af SU-lovens § 4, stk. 1.

Bemyndigelsen forventes endvidere anvendt til at fastsætte regler om, at tidligere godkendelser af hele uddannelser i Rusland og Belarus, fortsat suspenderes. Suspensionen af tidligere godkendelser vil medføre, at uddannelserne fortsat ikke fremgår af Uddannelses- og Forskningsstyrelsens Fast Track-liste.

Uddannelses- og forskningsministeren vil med den forlængede midlertidige bemyndigelse også kunne fastsætte regler om, at hele uddannelser i andre lande end Rusland og Belarus ikke kan godkendes til SU, ligesom ministeren med bemyndigelsen vil kunne fastsætte regler om, at nuværende godkendelser af uddannelser i andre lande end Rusland og Belarus, suspenderes.

Bemyndigelsen forventes dog fortsat alene anvendt i relation til den aktuelle situation vedrørende Ruslands invasion af Ukraine, og hvor situationen tilsiger det.

3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige

Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det offentlige.

Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er ikke relevante for dette lovforslag.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.

5. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget medfører negative administrative konsekvenser for borgerne, idet lovforslaget indebærer, at uddannelsessøgende, der ansøger om at få SU-godkendt en hel uddannelse i Rusland eller Belarus, fortsat vil få afslag herpå grundet forhold, der knytter sig til den aktuelle situation vedrørende Ruslands invasion af Ukraine, selvom uddannelserne og uddannelsesinstitutionerne i øvrigt opfylder de generelle betingelser for SU-godkendelse.

Lovforslaget indebærer endvidere, at hele uddannelser i Rusland og Belarus, som efter de hidtidige regler herom er godkendt til SU, fortsat ikke fremgår af Uddannelses- og Forskningsstyrelsens Fast Track-liste, da godkendelserne er suspenderet. Uddannelsessøgende kan derfor ikke længere få SU til disse uddannelser på baggrund af uddannelsernes hidtidige godkendelse.

Den foreslåede lovændring, som forlænger uddannelses- og forskningsministerens nuværende midlertidige bemyndigelse, vil ikke få konsekvenser for de uddannelsessøgende, som før ikrafttrædelsen af lov nr. 481 af 26. april 2022 om ændring af SU-loven har fået godkendt en ansøgning om tildeling af SU til en hel uddannelse i Rusland eller Belarus.

6. Klimamæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.

7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.

8. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 2. juni 2023 til den 30. juni 2023 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer:

Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger, Akademikerne, Akademisk Arkitektforening, Dansk Magisterforening, Danske Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Handicaporganisationer, Danske Landbrugsskoler, Danske Professionshøjskoler, Danske SOSU-skoler, Danske Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter, Det Centrale Handicapråd, Digitaliseringsstyrelsen, Djøf, Erhvervsskolernes Elevorganisation, Foreningen af Danske Lægestuderende, Frit Forum - Socialdemokratiske Studerende, Ingeniørforeningen IDA, Institut for Menneskerettigheder, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lærerstuderendes Landskreds, Pædagogstuderendes Landssammenslutning, Rektorkollegiet for de kunstneriske og kulturelle uddannelser, Rektorkollegiet for de maritime uddannelser, Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende, Studenterrådgivningen, Studievalg Danmark, Sygeplejestuderendes Landssammenslutning, Udbetaling Danmark og Ungdommens Uddannelsesvejledning.

 


10. Sammenfattende skema

 
Positive
konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
Negative
konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Lovforslaget indebærer, at uddannelsessøgende, der ansøger om at få SU-godkendt en hel uddannelse i Rusland eller Belarus fortsat vil få afslag herpå.
Lovforslaget indebærer endvidere, at hele uddannelser i Rusland og Belarus, som tidligere har været godkendt til SU, suspenderes.
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Er i strid med de principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre end minimumskrav i EU-regulering (sæt X)
JA
NEJ
X


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Det følger af § 4, stk. 1, i SU-loven, at uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om, at uddannelser i udlandet kan give ret til SU.

Det følger af § 4, stk. 2, i SU-loven, at Uddannelses- og Forskningsstyrelsen efter disse regler godkender, at en uddannelse giver en uddannelsessøgende ret til SU. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om styrelsens godkendelse og særlige regler om SU, herunder om i hvilke perioder der kan gives SU.

Det følger af § 4, stk. 3, i SU-loven, at uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om, at uddannelser i visse lande ikke kan godkendes til SU. Uddannelses- og forskningsministeren kan endvidere fastsætte regler om, at godkendelser efter regler fastsat i medfør af § 4, stk. 1, i SU-loven, suspenderes.

Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 508 af 26. april 2022 om suspension af godkendelse af hele uddannelser i Rusland og Belarus som berettigende til statens uddannelsesstøtte.

Bemyndigelsen i § 4, stk. 3, er midlertidig og udløber den 1. januar 2024, jf. § 2, stk. 2, i lov nr. 481 af 26. april 2022 om ændring af SU-loven.

Det foreslås at ændre ophævelsestidspunktet den 1. januar 2024 til den 1. januar 2027 i § 2, stk. 2, i lov nr. 481 af 26. april 2022 om ændring af SU-loven.

Den foreslåede ændring vil medføre, at uddannelses- og forskningsministerens bemyndigelse til at fastsætte regler om, at uddannelser i visse lande ikke kan godkendes til SU, forlænges med 3 år. Bemyndigelsen vil således blive ophævet den 1. januar 2027.

Den foreslåede ændring vil endvidere medføre, at uddannelses- og forskningsministerens bemyndigelse til at fastsætte regler om, at hidtidige godkendelser efter regler fastsat i medfør af SU-lovens § 4, stk. 1, suspenderes, forlænges med 3 år. Bemyndigelsen vil således blive ophævet den 1. januar 2027.

Bemyndigelsen forventes fortsat alene anvendt for hele uddannelser i Rusland og Belarus i relation til den aktuelle situation vedrørende Ruslands invasion af Ukraine, og hvor situationen tilsiger det.

Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.

Til § 2

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2024.

SU-loven gælder ikke for Færøerne eller Grønland, jf. SU-lovens § 63, og dette gælder tilsvarende for lov nr. 481 af 26. april 2022 om ændring af SU-loven (Midlertidig suspension af SU-godkendelse af hele uddannelser i visse lande). Loven indeholder ikke hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne og Grønland.

Loven vil derfor heller ikke gælde for Færøerne og Grønland.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
§ 2. ---
Stk. 2. § 4, stk. 3, i SU-loven, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, ophæves den 1. januar 2024.
 
§ 1
I lov nr. 481 af 26. april 2022 om ændring af SU-loven (Midlertidig suspension af SU-godkendelse af hele uddannelser i visse lande) foretages følgende ændring:
1. I § 2, stk. 2, ændres »2024« til: »2027«.