Fremsat den 4. oktober 2023 af uddannelses- og forskningsministeren (Christina Egelund)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
SU-loven
(Forlængelse af midlertidig suspension
af SU-godkendelse af hele uddannelser i visse lande)
§ 1
I lov nr. 481 af 26. april 2022 om
ændring af SU-loven (Midlertidig suspension af SU-godkendelse
af hele uddannelser i visse lande) foretages følgende
ændring:
1. I
§ 2, stk. 2, ændres
»2024« til: »2027«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til hensigt at forlænge uddannelses- og
forskningsministerens midlertidige bemyndigelse til at
fastsætte regler om, at hele uddannelser i visse lande ikke
kan godkendes til Statens Uddannelsesstøtte (SU).
Som følge af de russiske væbnede styrkers
militære invasion af Ukraine den 24. februar 2022, og den
deraf helt ekstraordinære situation i Danmark og i resten af
Europa, vedtog et bredt flertal i Folketinget i april 2022 et
forslag til ændring af SU-loven, jf. lov nr. 481 af 26. april
2022, hvorefter uddannelses- og forskningsministeren midlertidigt
blev bemyndiget til at fastsætte regler om, at hele
uddannelser i visse lande ikke kan godkendes til SU.
Bemyndigelsen omfatter både allerede godkendte
uddannelser, hvor en godkendelse kan suspenderes efter ministerens
bestemmelse, og i forhold til potentielt nye ansøgninger om
godkendelse af nye uddannelser.
Bemyndigelsen er anvendt til at fastsætte regler om, at
hele uddannelser i Rusland og Belarus ikke kan godkendes til SU,
samt at tidligere SU-godkendelser af hele uddannelser i Rusland og
Belarus suspenderes. Den midlertidige bemyndigelse ophæves
den 1. januar 2024.
I lyset af Ruslands fortsatte invasion af Ukraine foreslås
det med dette lovforslag, at den midlertidige bemyndigelse
forlænges med 3 år og ophæves den 1. januar
2027.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Forlængelse af midlertidig suspension af
SU-godkendelse af hele uddannelser i visse lande
2.1.1. Gældende ret
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler
om, at hele uddannelser i udlandet kan give ret til SU. Dette
følger af SU-lovens § 4, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 395 af 13. april 2023. Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen godkender efter disse regler, at en hel
uddannelse giver en uddannelsessøgende ret til SU.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om
styrelsens godkendelse og særlige regler om SU, herunder om i
hvilke perioder der kan gives SU. Dette følger af SU-lovens
§ 4, stk. 2.
Uddannelsessøgende kan få SU til hele uddannelser i
udlandet, når den uddannelsessøgende opfylder en
række betingelser. Der er ligeledes en række
betingelser, som uddannelsen og uddannelsesstedet skal opfylde, for
at uddannelsen kan godkendes som SU-berettigende. Disse betingelser
følger af kapitel 22 i SU-bekendtgørelsen, jf.
bekendtgørelse nr. 2433 af 14. december 2021 om statens
uddannelsesstøtte. Det følger herunder at:
- Uddannelsesstedet skal være offentligt anerkendt i
studielandet, og tilsvarende gælder for uddannelsen, med
mindre denne er kvalitetssikret af en international anerkendt
kvalitetssikringsinstitution.
- Uddannelsen skal være af en art, som ville være
SU-berettigende i Danmark.
- Uddannelsen skal være et selvstændigt afrundet
uddannelsesforløb, der afsluttes med en akademisk grad og
fører til en akademisk titel.
- Uddannelsen skal være tilrettelagt som
fuldtidsstudium.
- Uddannelsen må ikke være tilrettelagt som
fjernundervisning.
- Uddannelsen skal være af en sådan art, at den
ville kunne offentligt anerkendes i Danmark.
- Uddannelsen skal give en erhvervskompetence, som er
umiddelbart anvendelig i Danmark.
Uddannelser i udlandet, der allerede er godkendt til SU,
fremgår af Uddannelses- og Forskningsstyrelsens
såkaldte Fast Track-liste. Listen revideres løbende og
udbygges med nye uddannelser. Hvis en uddannelse i udlandet ikke
fremgår af Fast Track-listen, skal den
uddannelsessøgende søge om at få uddannelsen
optaget på listen.
Uddannelses- og forskningsministeren fik ved lov nr. 481 af 26.
april 2022 om ændring af SU-loven midlertidig bemyndigelse
til at kunne fastsætte regler om, at hele uddannelser i visse
lande ikke kan godkendes til SU, samt at nuværende
godkendelser af hele uddannelser i visse lande kan suspenderes.
Dette følger af SU-lovens § 4, stk. 3. Bemyndigelsen
ophæves den 1. januar 2024.
På baggrund af bemyndigelsen har uddannelses- og
forskningsministeren fastsat, at hele uddannelser i Rusland og
Belarus ikke kan godkendes som SU-berettigende, og at tidligere
SU-godkendelser af hele uddannelser i Rusland og Belarus
suspenderes. Dette følger af § 1, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 508 af 26. april 2022 om suspension af
godkendelse af hele uddannelser i Rusland og Belarus som
berettigende til statens uddannelsesstøtte.
Der er således ikke nogen hele uddannelser i Rusland og
Belarus på Uddannelses- og Forskningsstyrelsens Fast
Track-liste, ligesom det aktuelt ikke er muligt for hele
uddannelser i Rusland og Belarus at blive optaget på Fast
Track-listen.
Det er endvidere fastsat, at bekendtgørelsens § 1,
stk. 1, ikke gælder for uddannelsessøgende, der
før den 28. april 2022 har fået tilsagn om SU til en
hel uddannelse i udlandet, der var godkendt som berettigende til
SU. Dette følger af bekendtgørelsens § 1, stk.
2.
2.1.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
I lyset af Ruslands fortsatte invasion af Ukraine foreslås
det, at uddannelses- og forskningsministerens midlertidige
bemyndigelse til at fastsætte regler om, at uddannelser i
visse lande ikke kan godkendes til SU, forlænges med 3
år. Dermed vil bemyndigelsen blive ophævet den 1.
januar 2027.
Herved forlænges uddannelses- og forskningsministerens
bemyndigelse til midlertidigt at kunne fastsætte regler om,
at tidligere godkendelser af hele uddannelser i visse lande
suspenderes.
Bemyndigelsen forventes fortsat anvendt til at fastsætte
regler om, at hele uddannelser i Rusland og Belarus ikke kan
godkendes til SU, uanset om uddannelserne og
uddannelsesinstitutionerne i øvrigt måtte opfylde de
gældende betingelser for SU-godkendelse efter regler fastsat
i medfør af SU-lovens § 4, stk. 1.
Bemyndigelsen forventes endvidere anvendt til at fastsætte
regler om, at tidligere godkendelser af hele uddannelser i Rusland
og Belarus, fortsat suspenderes. Suspensionen af tidligere
godkendelser vil medføre, at uddannelserne fortsat ikke
fremgår af Uddannelses- og Forskningsstyrelsens Fast
Track-liste.
Uddannelses- og forskningsministeren vil med den
forlængede midlertidige bemyndigelse også kunne
fastsætte regler om, at hele uddannelser i andre lande end
Rusland og Belarus ikke kan godkendes til SU, ligesom ministeren
med bemyndigelsen vil kunne fastsætte regler om, at
nuværende godkendelser af uddannelser i andre lande end
Rusland og Belarus, suspenderes.
Bemyndigelsen forventes dog fortsat alene anvendt i relation til
den aktuelle situation vedrørende Ruslands invasion af
Ukraine, og hvor situationen tilsiger det.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er ikke
relevante for dette lovforslag.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører negative administrative
konsekvenser for borgerne, idet lovforslaget indebærer, at
uddannelsessøgende, der ansøger om at få
SU-godkendt en hel uddannelse i Rusland eller Belarus, fortsat vil
få afslag herpå grundet forhold, der knytter sig til
den aktuelle situation vedrørende Ruslands invasion af
Ukraine, selvom uddannelserne og uddannelsesinstitutionerne i
øvrigt opfylder de generelle betingelser for
SU-godkendelse.
Lovforslaget indebærer endvidere, at hele uddannelser i
Rusland og Belarus, som efter de hidtidige regler herom er godkendt
til SU, fortsat ikke fremgår af Uddannelses- og
Forskningsstyrelsens Fast Track-liste, da godkendelserne er
suspenderet. Uddannelsessøgende kan derfor ikke
længere få SU til disse uddannelser på baggrund
af uddannelsernes hidtidige godkendelse.
Den foreslåede lovændring, som forlænger
uddannelses- og forskningsministerens nuværende midlertidige
bemyndigelse, vil ikke få konsekvenser for de
uddannelsessøgende, som før ikrafttrædelsen af
lov nr. 481 af 26. april 2022 om ændring af SU-loven har
fået godkendt en ansøgning om tildeling af SU til en
hel uddannelse i Rusland eller Belarus.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 2. juni 2023 til
den 30. juni 2023 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger,
Akademikerne, Akademisk Arkitektforening, Dansk Magisterforening,
Danske Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier,
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske
Handicaporganisationer, Danske Landbrugsskoler, Danske
Professionshøjskoler, Danske SOSU-skoler, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Universiteter, Det Centrale
Handicapråd, Digitaliseringsstyrelsen, Djøf,
Erhvervsskolernes Elevorganisation, Foreningen af Danske
Lægestuderende, Frit Forum - Socialdemokratiske Studerende,
Ingeniørforeningen IDA, Institut for Menneskerettigheder,
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lærerstuderendes
Landskreds, Pædagogstuderendes Landssammenslutning,
Rektorkollegiet for de kunstneriske og kulturelle uddannelser,
Rektorkollegiet for de maritime uddannelser, Rigsrevisionen,
Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende,
Studenterrådgivningen, Studievalg Danmark,
Sygeplejestuderendes Landssammenslutning, Udbetaling Danmark og
Ungdommens Uddannelsesvejledning.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja,
angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv
omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Lovforslaget indebærer, at
uddannelsessøgende, der ansøger om at få
SU-godkendt en hel uddannelse i Rusland eller Belarus fortsat vil
få afslag herpå. Lovforslaget indebærer endvidere, at
hele uddannelser i Rusland og Belarus, som tidligere har
været godkendt til SU, suspenderes. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af § 4, stk. 1, i SU-loven, at
uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om,
at uddannelser i udlandet kan give ret til SU.
Det følger af § 4, stk. 2, i SU-loven, at
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen efter disse regler godkender,
at en uddannelse giver en uddannelsessøgende ret til SU.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om
styrelsens godkendelse og særlige regler om SU, herunder om i
hvilke perioder der kan gives SU.
Det følger af § 4, stk. 3, i SU-loven, at
uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om,
at uddannelser i visse lande ikke kan godkendes til SU.
Uddannelses- og forskningsministeren kan endvidere fastsætte
regler om, at godkendelser efter regler fastsat i medfør af
§ 4, stk. 1, i SU-loven, suspenderes.
Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 508
af 26. april 2022 om suspension af godkendelse af hele uddannelser
i Rusland og Belarus som berettigende til statens
uddannelsesstøtte.
Bemyndigelsen i § 4, stk. 3, er midlertidig og
udløber den 1. januar 2024, jf. § 2, stk. 2, i lov nr.
481 af 26. april 2022 om ændring af SU-loven.
Det foreslås at ændre ophævelsestidspunktet
den 1. januar 2024 til den 1. januar 2027 i § 2, stk. 2, i lov nr. 481 af 26. april
2022 om ændring af SU-loven.
Den foreslåede ændring vil medføre, at
uddannelses- og forskningsministerens bemyndigelse til at
fastsætte regler om, at uddannelser i visse lande ikke kan
godkendes til SU, forlænges med 3 år. Bemyndigelsen vil
således blive ophævet den 1. januar 2027.
Den foreslåede ændring vil endvidere medføre,
at uddannelses- og forskningsministerens bemyndigelse til at
fastsætte regler om, at hidtidige godkendelser efter regler
fastsat i medfør af SU-lovens § 4, stk. 1, suspenderes,
forlænges med 3 år. Bemyndigelsen vil således
blive ophævet den 1. januar 2027.
Bemyndigelsen forventes fortsat alene anvendt for hele
uddannelser i Rusland og Belarus i relation til den aktuelle
situation vedrørende Ruslands invasion af Ukraine, og hvor
situationen tilsiger det.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt.
2.1.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2024.
SU-loven gælder ikke for Færøerne eller
Grønland, jf. SU-lovens § 63, og dette gælder
tilsvarende for lov nr. 481 af 26. april 2022 om ændring af
SU-loven (Midlertidig suspension af SU-godkendelse af hele
uddannelser i visse lande). Loven indeholder ikke hjemmel til at
sætte loven i kraft for Færøerne og
Grønland.
Loven vil derfor heller ikke gælde for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | §
2. --- Stk. 2. §
4, stk. 3, i SU-loven, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1,
ophæves den 1. januar 2024. | | § 1 I lov nr. 481 af 26. april 2022 om
ændring af SU-loven (Midlertidig suspension af SU-godkendelse
af hele uddannelser i visse lande) foretages følgende
ændring: 1. I § 2, stk. 2, ændres
»2024« til: »2027«. |
|