Fremsat den 4. oktober 2023 af Børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen
(Sænkelse af klasseloftet i
børnehaveklassen og på 1.-2. klassetrin)
§ 1
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1396 af 5. oktober 2022, som
ændret ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december 2016,
§ 1 i lov nr. 209 af 5. marts 2019, § 1 i lov nr. 882 af
21. juni 2022, § 1 i lov nr. 606 af 31. maj 2023, § 1 i
lov nr. 729 af 13. juni 2023 og § 23 i lov nr. 753 af 13. juni
2023, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 17 indsættes før
stk. 1 som nyt stykke:
»Elevtallet i børnehaveklassen
og på 1. og 2. klassetrin må ikke ved skoleårets
begyndelse overstige 26. Kommunalbestyrelsen kan dog i
særlige tilfælde tillade et højere elevtal
på de i 1. pkt. nævnte klassetrin, dog ikke over
28.«
Stk. 1 og 2 bliver herefter stk. 2 og
3.
2. I
§ 17. stk. 1, 1. og 2. pkt., der
bliver stk. 2, ændres »i grundskolens klasser«
til: »på 3.-9. klassetrin«.
3. I
§ 25, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 17, stk. 1«: »og
2«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. august 2024.
Stk. 2. § 1, nr. 1,
finder ikke anvendelse for årgange, der er påbegyndt
børnehaveklassen før skoleåret 2024/25. For
disse årgange finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Dette lovforslag udmønter en aftale, som den
daværende regering (Socialdemokratiet) indgik den 28.
september 2022 med Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Liberal
Alliance om at sænke klasseloftet i folkeskolen til 26 elever
i 0.-2. klasse fra skoleåret 2023/24.
I henhold til aftalen er partierne enige om, at det er
afgørende, at alle børn får en god skolestart,
der understøtter børnenes faglige,
trivselsmæssige og sociale udvikling.
Aftalepartierne er derfor enige om at sænke klasseloftet i
folkeskolen til 26 elever i 0.-2. klasse, dog med mulighed for op
til 28 elever i særlige tilfælde, for nye årgange
fra skoleåret 2023/24.
I henhold til aftalen vil klasseloftet i grundskolen i
øvrigt fortsat være 28 elever, dog med mulighed for op
til 30 elever i særlige tilfælde.
Som følge af folketingsvalget har det ikke været
muligt at fremsætte lovforslaget, som skal udmønte den
politiske aftale, så de nye regler kan træde i kraft
fra skoleåret 2023/24 som oprindeligt aftalt.
Det foreslås derfor, at ændringen træder i
kraft den 1. august 2024 og får virkning for nye
årgange fra skoleåret 2024/25.
2. Sænkelse af klasseloftet
2.1. Gældende ret
Det fremgår af folkeskolelovens § 17, stk. 1, at
elevtallet i grundskolens klasser normalt ikke må overstige
28 ved skoleårets begyndelse. Kommunalbestyrelsen kan dog i
særlige tilfælde tillade et højere elevtal i
grundskolens klasser, dog ikke over 30.
Modifikationen i § 17, stk. 1, 2. pkt., hvorefter
kommunalbestyrelsen i særlige tilfælde kan tillade et
højere elevtal, dog ikke over 30, blev indsat ved lov nr.
826 af 21. december 1988 om ændring af lov om folkeskolen
(Klassestørrelser, skolenedlæggelser og
samlæsning m.v.) som folkeskolelovens daværende §
15, stk. 1.
Af de specielle bemærkninger til den foreslåede
bestemmelse fremgår følgende om forståelsen af
bestemmelsen, jf. Folketingstidende 1988-89, tillæg A, spalte
2885:
"På 1-sporede skoler vil blot 29 elever i en enkelt
årgang betyde, at der skal dannes 2 klasser. Konsekvensen af
2 relativt små klasser vil ofte være, at elevtimetallet
bliver forholdsvis lavt.
Endvidere forekommer det meget uheldigt, at en enkelt eller
nogle få tilflyttere til et skoledistrikt kan betyde, at
eksisterende klasser skal deles.
Af hensyn til eleverne anses det for vigtigere, at
undervisningstiden kan fastholdes på et højt niveau,
frem for at der dannes for små klasser med et mindre timetal
til følge.
Formålet med den ændrede formulering af § 15,
stk. 1, har alene været at tilvejebringe en vis
fleksibilitet, så kommunerne i særlige tilfælde
kan danne klasser med lidt over 28. Der er derfor foreslået
et maksimum på 30. "
De ovenfor citerede forarbejder viser således, at
særlige tilfælde f.eks. omfatter nytilflyttede elever i
løbet af skoleåret.
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Med aftale af 28. september 2022 blev det besluttet at
sænke klasseloftet i folkeskolen til 26 elever i 0.-2.
klasse.
Det er vigtigt, at de yngste elever får en god skolestart,
som understøtter børnenes faglige,
trivselsmæssige og sociale udvikling.
Det foreslås på denne baggrund at indsætte en
ny § 17, stk. 1, i folkeskoleloven, hvorefter elevtallet i
børnehaveklassen og på 1. og 2. klassetrin ikke ved
skoleårets begyndelse må overstige 26.
Kommunalbestyrelsen kan dog i særlige tilfælde tillade
et højere elevtal på de nævnte klassetrin, dog
ikke over 28.
Klasseloftet på grundskolens øvrige klassetrin vil
forblive uændret, således at det fortsat vil være
28 elever, dog med mulighed for op til 30 elever i særlige
tilfælde.
Den foreslåede model for børnehaveklassen til og
med 2. klassetrin betyder, at udgangspunktet her er 26 elever i
klassen, men i lighed med den gældende retstilstand vil der i
særlige tilfælde kunne tillades et højere
elevtal, dog ikke over 28.
Det er ikke hensigten med dette lovforslag at ændre
forståelsen af begrebet "særlige tilfælde", som
det i dag benyttes i den gældende bestemmelse i
folkeskolelovens § 17, stk. 1. Særlige tilfælde
vil således også fremover skulle forstås
sådan, at det f.eks. omfatter nytilflyttede elever i
løbet af skoleåret, hvor der konkret kan være
behov for en vis fleksibilitet, så kommunerne i særlige
tilfælde kan danne klasser med lidt over 26. Bestemmelsen
skal således sikre, at elev nr. 27 ikke automatisk
udløser to meget små klasser, som konkret f.eks. kan
medføre en uhensigtsmæssig anvendelse af ressourcer
lokalt. Der er derfor foreslået et maksimum på 28.
Hensynet bag bestemmelsen er de samme som bag den gældende
bestemmelse i § 17, stk. 1, 2. pkt.
For nærmere om sænkelse af klasseloftet i
børnehaveklassen og på 1.-2. klassetrin henvises til
lovforslagets § 1, nr. 1-3, og bemærkningerne
hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes at medføre varige kommunale
merudgifter til lærer- og pædagoglønninger.
De kommunale merudgifter til lærer- og
pædagoglønninger skønnes at udgøre 18,2
mio. kr. i 2024, 63,0 mio. kr. i 2025, 107,8 mio. kr. i 2026 og
132,5 mio. kr. fra 2027 og frem. De økonomiske konsekvenser
skal DUT-forhandles med kommunerne.
I forhold til implementeringskonsekvenser for det offentlige
vurderes der at være kommunale anlægsudgifter i
implementeringsårene til oprettelse af nye klasselokaler mv.
Der er afsat en reserve på 52 mio. kr. årligt i
perioden 2023-2025.
Lovforslaget vurderes at følge principperne for
digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 2. maj 2023 til
den 6. juni 2023 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Ankestyrelsen, Børne- og Ungdomspædagogernes
Landsforbund (BUPL), Børne- og Ungdomspædagogernes
Landsforbund (BUPL) - Lederforening, Børnenes Bureau,
Børne- og Kulturchefforeningen, Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, Børns
Vilkår, Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU),
CEPOS, Cevea, Danmarks Lærerforening, Danmarks Private Skoler
- grundskoler & gymnasier, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Center for Undervisningsmiljø,
Dansk Erhverv, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Handicap
Forbund, Dansk Industri, Dansk Magisterforening, Dansk Metal, Dansk
Oplysnings Forbund, Dansk Psykolog Forening, Dansk Skoleforening
for Sydslesvig, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske
Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier -
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Lederne,
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Gymnasier, Danske
Handicaporganisationer, Danske HF & VUC, Danske HF og VUC -
Bestyrelserne, Danske Landbrugsskoler, Danske Musik- og
Kulturskoler, Danske Professionshøjskoler, Danske Regioner,
Danske Skoleelever, Danske SOSU-skoler, Danske SOSU-skoler
-Bestyrelserne, Danske Underviserorganisationers Samråd, DEA,
Den uvildige konsulentordning på handicapområdet
(DUKH), Det Centrale Handicapråd, Deutscher Schul- und
Sprachverein für Nordschleswig, Erhvervsskolernes
Elevorganisation, Erhvervsskolelederne, EVA - Danmarks
Evalueringsinstitut, Fagbevægelsens Hovedorganisation,
Folkeligt Oplysnings Forbund, Fora, Fag og Arbejde, Foreningen af
katolske skoler i Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler,
Foreningen Frie Fagskoler, Foreningen til gavn for børn og
unge (fobu), Foreningsfællesskabet, Ligeværd,
Forhandlingsfællesskabet, Frie Skolers Lærerforening,
Friskolerne, Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes
Lærerforening, HK/Kommunal, HK/Stat, HvorErDerEnVoksen,
Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KL, Kraka,
LandboUngdom, Landdistrikternes Fællesråd,
Landselevbestyrelsen for det pædagogiske område,
Landselevbestyrelsen for social- og sundhedsområdet,
Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark, Landsforeningen af
Ungdomsskoleledere, Landsforeningen for førtidspensionister,
Landsforeningen for Socialpædagoger, Landsorganisationen
Danske Daginstitutioner (LDD), Landsorganisationen for sociale
tilbud (LOS), Landssammenslutningen af Handelsskoleelever,
Landssamråd for PPR-chefer, Lederne, Ledersamrådet,
Lilleskolerne, LOF, Lærernes Centralorganisation,
Modstrøm - Foreningen for FGU-elever og unge omkring FGU,
Nationalt Center for kompetenceudvikling, Netværket for
kostafdelinger, OpenDenmark, Ordblindeforeningen, Plejefamiliernes
Landsforening, Private Gymnasier og Studenterkurser, Red Barnet,
Rigsrevisionen, Rådet for Børns Læring,
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
(REU), Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og
Professionsbacheloruddannelser, Sammen-slutningen af Steinerskoler
i Danmark, Sammenslutningen af Unge Med Handicap, Selvejende og
private institutioners forening (Spifo), Skole og Forældre,
Skolelederforeningen, Socialpædagogernes Landsforbund,
Ud-dannelsesforbundet, Uddannelseslederne, Ungdomsringen,
Ungdomsskoleforeningen og Ungdomsuddannelsernes
Vejlederforening.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget skønnes at
medføre kommunale merudgifter på ca. 132,5 mio. kr.
årligt efter fuld indfasning. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Der er afsat en reserve på 52 mio.
kr. årligt i perioden 2023-2025 til kommunale
anlægsudgifter til oprettelse af nye klasselokaler mv. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 17, stk. 1, i folkeskoleloven, at
elevtallet i grundskolens klasser normalt ikke må overstige
28 ved skoleårets begyndelse. Kommunalbestyrelsen kan dog i
særlige tilfælde tillade et højere elevtal i
grundskolens klasser, dog ikke over 30.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2.1 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Det foreslås at indsætte en ny § 17, stk. 1, hvorefter elevtallet i
henhold til 1. pkt. i børnehaveklassen og på 1. og 2.
klassetrin ikke ved skoleårets begyndelse må overstige
26. I henhold til den foreslåede bestemmelses 2. pkt. kan
kommunalbestyrelsen dog i særlige tilfælde tillade et
højere elevtal på de i 1. pkt. nævnte
klassetrin, dog ikke over 28. Den gældende bestemmelse i
§ 17, stk. 1-2, bliver herefter § 17, stk. 2-3.
Den foreslåede bestemmelse i § 17, stk. 1, 1. pkt.,
vil medføre, at elevtallet i børnehaveklassen og
på 1. og 2. klassetrin ikke ved skoleårets begyndelse
må overstige 26. Dette vil således være
udgangspunktet, når der dannes klasser lokalt.
Den foreslåede bestemmelse i § 17, stk. 1, 2. pkt.,
vil medføre, at kommunalbestyrelsen i særlige
tilfælde kan tillade et højere elevtal på de i
1. pkt., nævnte klassetrin, dog ikke over 28.
Det er hensigten, at bestemmelsen skal fortolkes i
overensstemmelse med den gældende retstilstand i forhold til
den gældende bestemmelse i § 17, stk. 1, 2. pkt.,
hvorefter "særlige tilfælde" også fremover vil
skulle forstås således, at det f.eks. omfatter
nytilflyttede elever i løbet af skoleåret, hvor der
konkret kan være behov for en vis fleksibilitet, så
kommunerne i særlige tilfælde kan danne klasser med
lidt over 26. Der er derfor foreslået et maksimum på
28. Hensynet bag er, som tilfældet er for den gældende
bestemmelse i § 17, stk. 1, 2. pkt., at der tilvejebringe en
vis fleksibilitet, så kommunerne i særlige
tilfælde kan danne klasser med lidt over 26 fremfor at
være nødsaget til, allerede ved blot 27 elever i en
enkelt årgang, at danne 2 meget små klasser. Det
forekommer således uheldigt, hvis en enkelt eller nogle
få tilflyttere til et skoledistrikt kan betyde, at
eksisterende klasser skal deles midt i et forløb.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter den gældende bestemmelse i folkeskolelovens §
17, stk. 1, må elevtallet i grundskolens klasser normalt ikke
ved skoleårets begyndelse overstige 28. Kommunalbestyrelsen
kan dog i særlige tilfælde tillade et højere
elevtal i grundskolens klasser, dog ikke over 30.
Det foreslås, at to steder i §
17, stk. 1, der bliver stk. 2, ændres "grundskolens
klasser" til: "på 3.-9. klassetrin".
Den foreslåede ændring af bestemmelsen skal ses i
sammenhæng med § 1, nr. 1, hvor der foreslås
indsat et nyt stykke i folkeskolelovens § 17, stk. 1,
hvorefter elevtallet i børnehaveklassen og på 1. og 2.
klassetrin ikke ved skoleårets begyndelse må overstige
26. Kommunalbestyrelsen kan dog i særlige tilfælde
tillade et højere elevtal på de i 1. pkt. nævnte
klassetrin, dog ikke over 28. Henvisningen i § 17, stk. 1, som
bliver stk. 2, til "grundskolens klasser" må som en
konsekvens heraf ændres til: "på 3.-9. klassetrin", da
elevtallet i børnehaveklassen og på 1. og 2.
klassetrin med den foreslåede ændring omfattes af det
nye stk. 1. Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr.
1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 3
Efter den gældende bestemmelse i folkeskolelovens §
25, stk. 1, 1. pkt., deles skolen i klasser efter antallet af
elever, jf. § 17, stk. 1.
Det foreslås, at i § 25, stk. 1,
1. pkt., indsættes efter "§ 17, stk. 1": "og
2".
Med den foreslåede ændring af bestemmelsen er der
tale om en konsekvensændring som følge af § 1,
nr. 1, hvor der foreslås indsat et nyt stykke i
folkeskolelovens § 17, stk. 1, hvorfor henvisningen til §
17 må ændres til en henvisning til § 17, stk. 1 og
2. Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i de almindelige
bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven skal træde i kraft den 1. august 2024.
Det foreslås i stk. 2, at
§ 1, nr. 1, ikke finder anvendelse for nye årgange, der
er påbegyndt i børnehaveklassen før
skoleåret 2024/25. For disse årgange finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
Den foreslåede bestemmelse vil således alene finde
anvendelse for nye årgange, der er påbegyndt i
børnehaveklassen fra og med skoleåret 2024/25.
Det vil betyde, at loven ikke får virkning for allerede
etablerede klasser på 1.-2. klassetrin.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og
Grønland, da den gældende folkeskolelov, jf. dennes
§ 61, ikke gælder for Færøerne og
Grønland og heller ikke kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland ved kgl. anordning.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1396 af 5. oktober 2022, som
ændret ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december 2016,
§ 1 i lov nr. 209 af 5. marts 2019, § 1 i lov nr. 882 af
21. juni 2022, § 1 i lov nr. 606 af 31. maj 2023, § 1 i
lov nr. 729 af 13. juni 2023 og § 23 i lov nr. 753 af 13. juni
2023, foretages følgende ændringer: | § 17.
Elevtallet i grundskolens klasser må normalt ikke ved
skoleårets begyndelse overstige 28. Kommunalbestyrelsen kan
dog i særlige tilfælde tillade et højere elevtal
i grundskolens klasser, dog ikke over 30. Stk. 2.
--- | | 1. I § 17
indsættes før stk. 1 som nyt stykke: »Elevtallet i
børnehaveklassen og på 1. og 2. klassetrin må
ikke ved skoleårets begyndelse overstige 26.
Kommunalbestyrelsen kan dog i særlige tilfælde tillade
et højere elevtal på de i 1. pkt. nævnte
klassetrin, dog ikke over 28.« Stk. 1 og 2 bliver herefter stk. 2 og
3. | | | 2. § 17.
stk. 1, 1. og 2. pkt., der bliver stk. 2, ændres »i
grundskolens klasser« til: »på 3.-9. klassetrin
«. | § 25.
Skolen deles i klasser efter antallet af elever, jf. § 17,
stk. 1. På små skoler og små afdelinger af
skoler, jf. § 55, stk. 1, 2. pkt., kan en klasse omfatte flere
klassetrin op til 7. klassetrin. | | 3. I § 25, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »§ 17, stk. 1«: »og 2«. | | | |
|