Fremsat den 4. oktober 2023 af børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye)
Forslag
til
Lov om ændring af dagtilbudsloven
(Bedre mulighed for udsat skolestart)
§ 1
I dagtilbudsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 985 af 27. juni 2022, som ændret ved lov nr. 1162 af 8.
juni 2021, lov nr. 2594 af 28. december 2021, lov nr. 2595 af 28.
december 2021 og § 24 i lov nr. 753 af 13. juni 2023,
foretages følgende ændringer:
1. I
overskriften til kapitel 4 ændres
»og opsigelse« til:
», opsigelse, udmeldelse, overgang til
skole m.v.«.
2.
Efter § 29 indsættes før overskriften før
§ 30:
»Overgang til skole
§ 29 a.
Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for, at der udarbejdes en
vurdering af et barn optaget i dagtilbuddet, som forventes at
begynde i skole i det kommende skoleår, hvis der er forhold
relateret til barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse,
der kan skabe tvivl om, hvorvidt barnet er klar til at begynde i
skole i det kalenderår, hvor undervisningspligten
indtræder, til brug for kommunalbestyrelsens afgørelse
om eventuelt at udsætte barnets skolestart med ét
år, jf. § 34, stk. 1 og 2, i lov om folkeskolen.
Stk. 2.
Vurderingen efter stk. 1 skal ligeledes udarbejdes, hvis barnets
forældre efter folkeskolelovens § 34, stk. 2, anmoder
kommunalbestyrelsen om, at barnets undervisning udsættes med
et år efter undervisningspligtens indtræden, eller hvis
forældrene direkte anmoder lederen af dagtilbuddet herom.
Stk. 3.
Vurderingen efter stk. 1 skal indeholde lederen af dagtilbuddets
pædagogiske vurdering af barnet og dagtilbuddets mulighed for
at understøtte barnet i dagtilbuddet, forældrenes
vurdering af barnet samt lederen af den modtagende skoles vurdering
af muligheden for at understøtte barnet i skolen.
Vurderingen skal udarbejdes på baggrund af dialog med
forældrene og lederen af den modtagende skole.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2024.
Stk. 2. Loven har ikke
virkning for de kommuner, som er omfattet af § 2, nr. 1, i lov
om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1171 af
12. august 2022, indtil denne lov ophæves. Indtil da finder
de hidtil gældende regler anvendelse for disse kommuner.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Bedre mulighed for udsat skolestart
2.1. Gældende ret
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
3. Forholdet til databeskyttelseslovgivningen
4. Ligestillingsmæssige konsekvenser
5. Konsekvenser for FN's verdensmål
6. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
7. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
8. Administrative konsekvenser for borgerne
9. Klimamæssige konsekvenser
10. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
11. Forholdet til EU-retten
12. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
13. Sammenfattende skema
1. Indledning
Børn skal have den bedste start på skolelivet. Det
er vigtigt, at de børn, der begynder i skole er klar til
skolelivet, hvilket bl.a. handler om barnets sociale modenhed, grad
af selvhjulpenhed, barnets evne til at kunne udsætte egne
behov m.v. En dårlig start på skolelivet kan få
betydning for resten af barnets skolegang, og for nogle børn
er et ekstra år i børnehave præcis den forskel,
der skal til for, at de bliver klar til skolen.
Den 6. december 2021 blev der med "Aftale om finansloven for
2022" mellem den daværende regering (Socialdemokratiet),
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Alternativet og Kristendemokraterne indgået aftale om at give
børn bedre mulighed for at få udsat skolestarten med
ét år ved at sikre de økonomiske rammer for, at
flere børn kunne starte senere i skole. På den
baggrund blev det aftalt, at lederen af dagtilbuddet i dialog med
pædagogerne, forældrene og lederen af den modtagende
skole skulle udarbejde en vurdering af behovet for et ekstra
år i børnehaven. Dette skulle bidrage til at sikre
viden om barnet i forskellige kontekster og viden om dagtilbuddets
og skolens ressourcer til at understøtte barnet.
Aftalepartierne lagde vægt på, at det er vigtigt, at
ordningen ikke medfører unødigt bureaukrati for
familierne samtidig med, at der foretages en reel vurdering af
behovet for at udsætte barnets skolestart med ét
år.
Som følge af udskrivelsen af folketingsvalg den 5.
oktober 2022 blev lovforslaget, som skulle udmønte aftalen
af 6. december 2021, ikke fremsat og de afsatte midler blev
således ikke udmøntet.
Med "Aftale om finansloven for 2023" mellem regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk
Folkeparti, Liberal Alliance, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti
blev det besluttet, at reserverne afsat med finansloven for 2022
til bedre mulighed for udsat skolestart skulle tilpasses på
finansloven for 2023, således at de afspejler det senere
ikrafttrædelsestidspunkt.
På den baggrund foreslås det, at lederen af
dagtilbuddet bliver ansvarlig for, at der udarbejdes en vurdering
af et barn optaget i dagtilbuddet, som forventes at begynde i skole
i det kommende skoleår, hvis der er forhold relateret til
barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse, der kan skabe
tvivl om, hvorvidt barnet er klar til at begynde i skole i det
kalenderår, hvor undervisningspligten indtræder, til
brug for kommunalbestyrelsens afgørelse om eventuelt at
udsætte barnets skolestart med ét år.
2. Bedre
mulighed for udsat skolestart
2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 3 a, stk. 1, i lov om dag-, fritids-
og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 985 af 27. juni 2022, at
kommunalbestyrelsen har ansvaret for dagtilbuddene.
Det følger af § 3 a, stk. 2, 1. pkt., at
kommunalbestyrelsen skal fastsætte og offentliggøre
kommunens rammer for dagtilbud, herunder eventuelle prioriterede
indsatser på området.
Kommunalbestyrelsen skal som led i fastsættelsen af rammer
efter stk. 2 og med henblik på at skabe sammenhæng i
børns liv og kontinuitet i overgangen mellem tilbud
fastsætte retningslinjer om samarbejdet mellem dagtilbud,
fritidstilbud og skolen, samt om videregivelse af relevante
oplysninger ved børns overgange fra sundhedsplejen til
dagtilbud og fra dagtilbud til skolefritidsordning eller
fritidshjem og skole, jf. § 3 a, stk. 3, nr. 1 og 3.
Det er den enkelte kommune, der inden for de gældende krav
i relevante love som sundhedsloven, dagtilbudsloven,
folkeskoleloven m.v. beslutter, hvordan samarbejdet og
videregivelse af relevante oplysninger om barnet konkret vil skulle
foregå og tilrettelægges i kommunen, jf. § 3 a,
stk. 3, nr. 3.
Det følger videre af dagtilbudslovens § 7, stk. 5,
2. pkt., at dagtilbud i samarbejde med forældre og skole skal
sikre børn en god sammenhængende overgang mellem
dagtilbud og fra dagtilbud til fritidstilbud og skole ved at
udvikle og understøtte deres grundlæggende kompetencer
og lysten til at lære.
Det fremgår af § 34, stk. 1, i lov om folkeskolen
(folkeskoleloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1086 af 15.
august 2023, at undervisningspligten indtræder den 1. august
i det kalenderår, hvor barnet fylder 6 år.
Det fremgår videre af folkeskolelovens § 34, stk. 2,
at kommunalbestyrelsen efter forældrenes anmodning eller med
deres samtykke kan godkende, at et barns undervisning
udsættes til et år efter undervisningspligtens
indtræden, når det er begrundet i barnets udvikling.
Godkendelsen kan betinges af, at barnet optages i en
børnehave.
Udsættelse af skolestarten med et år skal
således ske på baggrund af en konkret, individuel
vurdering af barnet og være begrundet i barnets udvikling.
Der er ikke fastsat retningslinjer for, hvordan denne vurdering
skal foretages.
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Der er i dag en stor forskel i andelen af skoleudsættelser
på tværs af kommuner ifølge Danmarks Statistiks
elevregister. Spændet mellem kommuner med den højeste
og laveste andel af skoleudsættelser er faldet i perioden fra
2009/10 til 2022/23. I skoleåret 2009/10 varierede andelen
på tværs af kommuner fra 4,7 pct. til 20,9 pct. I
skoleåret 2022/23 er variationen reduceret til mellem 1,7
pct. og 13,5 pct., når der ses bort fra de små
ø-kommuner. På landsplan er andelen af elever med
skoleudsættelse faldet med 7,9 pct. point fra 13,3 pct. i
skoleåret 2009/10 til 5,4 pct. i skoleåret 2022/23, jf.
"Elever i børnehaveklassen, uddannelsesstatistik.dk".
Det er vurderingen, at en del af forklaringen på, at der
på tværs af kommuner ses en stor forskel i andelen af
skoleudsættelser, er, at det i dag ikke er reguleret, hvem
der skal bidrage til sagsforberedelsen af afgørelser om
skoleudsættelse, hvilket kan give et potentielt meget
uensartet grundlag for afgørelser om
skoleudsættelse.
Forældrenes og dagtilbuddets viden om og kendskab til
barnet er central i vurderingen af, om barnet er klar til at
begynde i skole. Det samme gælder den viden, der er hos
dagtilbuddet og den modtagende skole om ressourcer til at
understøtte barnet i de to forskellige kontekster. Det er
vigtigt at sikre, at afgørelser om skoleudsættelse
træffes på baggrund af bl.a. denne viden.
På den baggrund foreslås det, at lederen af
dagtilbuddet bliver ansvarlig for, at der udarbejdes en vurdering
af et barn optaget i dagtilbuddet, som forventes at begynde i skole
i det kommende skoleår, hvis der er forhold relateret til
barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse, der kan skabe
tvivl om, hvorvidt barnet er klar til at begynde i skole i det
kalenderår, hvor undervisningspligten indtræder. Herved
sikres det, at kommunalbestyrelsens afgørelser om
skoleudsættelse sker på et mere ensartet grundlag,
ligesom at det sikres, at kommunalbestyrelsen som led i
sagsoplysningen af en sag om skoleudsættelse i sin
afgørelse skal tage højde for viden fra dem, der har
et nært kendskab til henholdsvis barnet og muligheder for at
understøtte barnet i forskellige kontekster. Det vurderes,
at dette vil give barnet en bedre retsstilling i forhold til at
få udsat skolestarten, når det er begrundet i barnets
udvikling, end efter de regler, der gælder i dag.
Det foreslås, at lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for,
at der udarbejdes en vurdering af et barn, som skal begynde i skole
i det kommende skoleår, hvis der er forhold relateret til
barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse, der kan skabe
tvivl om, hvorvidt barnet er klar til at begynde i skole i det
kalenderår, hvor undervisningspligten indtræder, til
brug for kommunalbestyrelsens afgørelse om eventuelt at
udsætte barnets skolestart med ét år jf.
folkeskolelovens § 34, stk. 1 og 2.
Det foreslås videre, at vurderingen efter stk. 1 ligeledes
skal udarbejdes, hvis barnets forældre efter folkeskolelovens
§ 34, stk. 2, anmoder kommunalbestyrelsen om, at barnets
undervisning udsættes med et år efter
undervisningspligtens indtræden, eller hvis forældrene
direkte anmoder lederen af dagtilbuddet herom.
Det foreslås endvidere, at vurderingen efter stk. 1 skal
indeholde lederen af dagtilbuddets pædagogiske vurdering af
barnet og dagtilbuddets mulighed for at understøtte barnet i
dagtilbuddet, forældrenes vurdering af barnet samt lederen af
den modtagende skoles vurdering af muligheden for at
understøtte barnet i skolen, og at vurderingen skal
udarbejdes på baggrund af dialog med forældrene og
lederen af den modtagende skole.
Forslaget ændrer ikke ved, at det er kommunalbestyrelsen,
der træffer afgørelse om, hvorvidt barnets skolestart
skal udsættes med ét år, jf. folkeskolelovens
§ 34, stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan efter gældende
regler delegere kompetencen til organer, der er underordnet
kommunalbestyrelsen. Det kan f.eks. være til forvaltningen,
ledere af folkeskoler og ledere af kommunale dagtilbud m.v., hvis
de rette forudsætninger er til stede, bl.a. at den, der
delegeres til, har de faglige forudsætninger for at
løfte opgaven. Det er kommunalbestyrelsen, der afgør,
om kompetencen skal delegeres. Forslaget vil udgøre
delegation af kommunalbestyrelsens forpligtigelse til at få
sagen oplyst, således at dele af forpligtigelsen delegeres
til lederen af dagtilbuddet.
Forslaget udelukker ikke, at andre faglige vurderinger, f.eks.
en pædagogisk psykologisk vurdering, også kan
indgå i grundlaget for kommunalbestyrelsens afgørelse
om, hvorvidt barnets skolestart skal udsættes med ét
år. Lederen af dagtilbuddet vil med forslaget alene have
ansvar for at udarbejde den vurdering af barnet, som foreslås
med lovforslagets § 1, nr. 2.
Der er afsat 2 mio. kr. i 2027 til en evaluering af reglerne.
For også mere løbende at kunne vurdere betydningen af
reglerne for udviklingen af skoleudsættelser, vil
Børne- og Undervisningsministeriet herudover i perioden frem
til og med 2027 følge udviklingen for så vidt
angår skoleudsættelser, bl.a. ved hjælp af
eksisterende data. Aftalekredsen vil blive orienteret om
udviklingen på årlig basis, ligesom aftalekredsen forud
for igangsættelse af evalueringen vil blive inddraget i
forbindelse med afgrænsningen af evalueringens
fokusområder. Partierne gør status på baggrund
af evalueringen.
3. Forholdet til
databeskyttelseslovgivningen
Behandling af personoplysninger er i almindelighed reguleret af
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Videregivelse af oplysninger til en anden forvaltningsmyndighed
er desuden reguleret i § 28 i forvaltningsloven.
I forbindelse med, at lederen af dagtilbuddet i henhold til den
foreslåede § 29 a, stk. 1, er ansvarlig for, at der
udarbejdes en vurdering af barnet i forhold til, om barnet er klar
til at begynde i skole, vil der blive behandlet personoplysninger,
herunder almindelige personoplysninger om det
pågældende barn. Eksempler herpå kunne være
oplysninger om barnets navn, alder, adresse, adfærd, trivsel,
læring, udvikling, dannelse, ressourcer, væsentlige
sociale problemer samt registrerede forældre. Herudover vil
der blive behandlet oplysninger om personnummer omfattet af
databeskyttelseslovens § 11. Der vil efter
omstændighederne ligeledes kunne behandles følsomme
personoplysninger. Eksempler på følsomme
personoplysninger, der vil kunne være nødvendige at
behandle i forbindelse med vurderingen af, hvorvidt et barn skal
skoleudsættes, kunne være personoplysninger om barnets
fysiske eller mentale helbred, der medfører, at barnet har
brug for en senere skolestart.
Personoplysningerne, som behandles af dagtilbud i andre kommuner
end forældrenes opholdskommune eller af private dagtilbud, og
som vil skulle behandles i forbindelse med vurderingen af barnet,
vil i henhold til den foreslåede § 29 a, stk. 1, blive
videregivet til kommunalbestyrelsen, som skal træffe
afgørelse om, hvorvidt barnets skolestart skal
udsættes med ét år, jf. folkeskolelovens §
34, stk. 2. Personoplysningerne vil desuden blive videregivet til
den modtagende skole.
For så vidt angår kommunalbestyrelsens og eventuelt
private dagtilbuds behandling af almindelige personoplysninger som
følge af den foreslåede § 29 a, vurderes det, at
oplysningerne kan behandles inden for rammerne af
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, hvorefter
almindelige personoplysninger kan behandles, idet det vurderes, at
opgaven henhører under offentlig
myndighedsudøvelse.
For så vidt angår kommunalbestyrelsens og eventuelt
private dagtilbuds behandling af følsomme personoplysninger
som følge af den foreslåede ordning i § 29 a,
vurderes det, at oplysningerne kan behandles inden for rammerne af
databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f, hvorefter
behandling er nødvendig, for at retskrav kan
fastlægges, gøres gældende eller forsvares,
eller når domstole handler i deres egenskab af domstol, idet
det vurderes, at opgaven henhører under offentlig
myndighedsudøvelse.
Kommunalbestyrelsens formål med at behandle oplysningerne
vil være at træffe afgørelse om, hvorvidt et
barn skal skoleudsættes. Dagtilbuddene, herunder private
dagtilbuds formål med behandlingen af de almindelige og
følsomme personoplysninger vil være at sikre, at det
pågældende barn ikke bliver sendt i skole, før
det er klar, samt at kunne arbejde videre med barnets udvikling,
så barnet kan blive klar til at begynde i skole i de
tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen træffer
afgørelse om udsættelse af barnets skolestart.
Kommunalbestyrelsen og eventuelt private dagtilbud vil ved
behandling af personoplysninger i forbindelse med
skoleudsættelse skulle iagttage principperne for behandling i
databeskyttelsesforordningens artikel 5, herunder reglerne i
databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra c, om at
behandlingen af oplysninger skal være relevante,
tilstrækkelige og begrænset til hvad der er
nødvendigt i forhold til de formål, hvortil
oplysningerne behandles.
Det bemærkes, at kommunalbestyrelsen og eventuelt private
dagtilbud ved indsamling og videregivelse af de
pågældende oplysninger vil skulle iagttage
oplysningspligten, hvorefter den dataansvarlige, hvis
personoplysninger om en registreret indsamles hos den registrerede
og/eller andetsteds end hos den registrerede, skal give den
registrerede en række oplysninger på det tidspunkt,
hvor personoplysningerne indsamles. For nærmere herom se
henholdsvis databeskyttelsesforordningens artikel 13 og 14.
4. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Lovforslaget har til formål at sikre alle børn, som
forventes at begynde i skole i det kommende skoleår, en bedre
mulighed for at udsætte skolestarten ved at indføre
krav om, at lederen af barnets dagtilbud skal udarbejde en
vurdering af barnet, hvis der er forhold, der kan skabe tvivl om,
hvorvidt barnet er klar til at begynde i skole.
Forslaget kan medføre en stigning i det samlede antal af
skoleudsætter. Det er i højere grad drenge, der bliver
skoleudsat end piger. Andelen af drenge har ifølge Danmarks
Statistik i de sidste 13 skoleår forholdsvis stabilt udgjort
70 pct. af de skoleudsatte elever. Det må forventes, at den
procentvise forskel mellem drenge og piger fortsat vil være
uændret.
På den baggrund vurderes det, at lovforslaget har
væsentlige positive ligestillingsmæssige konsekvenser
for drenge, idet forslaget vil medføre et løft af
denne gruppe, der har et særligt behov i relation til at
udsætte skolestarten.
5. Konsekvenser for FN's verdensmål
Lovforslaget har til at formål at sikre børn, som
forventes at begynde i skole i det kommende skoleår, en
vurdering af, om barnet er klar til at begynde i skole, hvis der er
forhold, der kan skabe tvivl om dette. Forslaget vurderes at
understøtte FN's verdensmål, delmål 4.1,
hvorefter det inden 2030 skal sikres, at alle piger og drenge har
adgang til dagtilbud af høj kvalitet, så de er klar
til grundskolen.
6. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes at medføre økonomiske
konsekvenser for kommunerne. Konkret kan lovforslaget
medføre kommunale merudgifter som følge af
indførelsen af krav om, at lederen af dagtilbuddet er
ansvarlig for, at der udarbejdes en vurdering af et barn optaget i
dagtilbuddet, som forventes at begynde i skole i det kommende
skoleår, hvis der er forhold relateret til barnets trivsel,
læring, udvikling og dannelse, der kan skabe tvivl om,
hvorvidt barnet er klar til at begynde i skole i det
kalenderår, hvor undervisningspligten indtræder, samt
kommunale merudgifter som følge af en forventning om, at en
andel børn evt. vil få udskudt deres skolestart med
ét år som følge af vurderingen.
Lovforslaget skønnes at have begrænsede
administrative implementeringskonsekvenser for kommunerne. Konkret
medfører forslaget en øget administration for
dagtilbuddene, som følge af indførelsen af krav om,
at lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for, at der udarbejdes en
vurdering af et barn optaget i dagtilbuddet, som forventes at
begynde i skole i det kommende skoleår, hvis der er forhold
relateret til barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse,
der kan skabe tvivl om, hvorvidt barnet er klar til at begynde i
skole i det kalenderår, hvor undervisningspligten
indtræder.
Med finansloven for 2023 er der afsat 113,3 mio. kr. (2023-pl) i
2024 og 207,8 mio. kr. (2023-pl) årligt i 2025 og frem til at
sikre de økonomiske rammer for, at børn som forventes
at begynde i skole i det kommende skoleår får bedre
mulighed for udsat skolestart - og for at styrke dagtilbud og
skolers arbejde med, at alle børn får en god
skolestart.
Lovforslagets kommunaløkonomiske konsekvenser skal
forhandles med kommunerne i henhold til Det Udvidede
Totalbalanceprincip (DUT-princippet).
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for
regionerne. For så vidt angår økonomiske
konsekvenser for staten er der afsat 2 mio. kr. i 2027 til en
evaluering af reglerne.
Det er vurderingen, at lovforslaget følger principperne
for digitaliseringsklar lovgivning. De foreslåede
bestemmelser vurderes at være i overensstemmelse med princip
nr. 1, idet reglerne rummer oplysninger om, i hvilke tilfælde
der skal udarbejdes en vurdering af barnet, hvem der er ansvarlig
for udarbejdelsen, og hvem der skal inddrages i udarbejdelsen.
Eksisterende data, f.eks. grundlæggende personoplysninger
fra Det Centrale Personregister (CPR), og offentlig infrastruktur,
f.eks. Digital Post, kan anvendes til at fastslå identiteten
på de børn, der enten skal vurderes eller er blevet
vurderet, samt til at udveksle oplysninger om børnene
på tværs af myndigheder, myndighedsniveauer samt
myndigheder og borgere. For yderligere om myndighedernes behandling
af data henvises til lovforslagets afsnit 3 om forholdet til
databeskyttelseslovgivningen. De foreslåede regler vurderes
derfor også at være i overensstemmelse med princip nr.
4 og 6.
Det forudsættes med de foreslåede bestemmelser i
lovforslaget, at oplysninger om de børn, der enten skal
vurderes eller er blevet vurderet, håndteres på tryg og
sikker vis. De i lovforslaget foreslåede bestemmelser
vurderes derfor også at være i overensstemmelse med
princip nr. 5. For yderligere om tryg og sikker databehandlinger,
herunder forældrenes ret til at vide hvilke oplysninger om
barnet, der bliver behandlet i forbindelse med vurderingen af
barnets skoleparathed, herunder oplysningspligten i
databeskyttelsesforordningens artikel 13 og 14, henvises til afsnit
3 om forholdet til databeskyttelseslovgivningen.
Øvrige principper for digitaliseringsklar lovgivning
vurderes ikke at være relevante for lovforslaget.
Lovforslaget har ikke implementeringskonsekvenser for regionerne
eller staten.
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget skønnes at have begrænsede
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, idet lovforslaget
omfatter private dagtilbud. Konkret kan lovforslaget medføre
merudgifter for private dagtilbud som følge af
indførelsen af krav om, at dagtilbuddene skal udarbejde en
vurdering af et barn optaget i dagtilbuddet, som forventes at
begynde i skole i det kommende skoleår, hvis der er forhold
relateret til barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse,
der kan skabe tvivl om, hvorvidt barnet er klar til at begynde i
skole i det kalenderår, hvor undervisningspligten
indtræder. Privatinstitutioner kan efter gældende
regler hæve forældrebetalingen med henblik på at
dække udgifterne til vurderingen af barnet.
De administrative konsekvenser vurderes at udgøre under 4
mio. kr. De administrative konsekvenser for erhvervslivet
følger af, at privatinstitutioner jf. dagtilbudslovens
§ 19, stk. 5, også omfattes af de foreslåede
bestemmelser.
Det er vurderingen, at principperne for agil erhvervsrettet
regulering ikke er relevante for lovforslaget.
8. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
9. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
10. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
11. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
12. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. maj 2023 til
den 20. juni 2023 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Børnerådet, Børne- og Kulturchefforeningen
(BKF), Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund
(BUPL), Børnenes Bureau, Børnesagens
Fællesråd, Daginstitutionernes Lands-Organisation
(DLO), Danmarks Evalueringsintitut (EVA), Danmarks
Lærerforening, Danmarks Private Skoler - grundskoler og
gymnasier, Danmarks Statistik (DST), Dansk Center for
Undervisningsmiljø (DCUM), Dansk Erhverv, Dansk Industri,
Danske Handicaporganisationer (DH), Danske Skoleelever,
Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Deutcher Schul- und
Sprachverein für Nordschleswig (DSSV), Efterskoleforeningen,
FOA - Fag og Arbejde, Foreningen af Frie Fagskoler, Foreningen til
gavn for Børn og Unge (FOBU), Forældrenes
Landsorganisation (FOLA), Frie Skolers Lærerforening,
Friskolerne, KL, Landssammenslutningen af Foreninger for
Selvstændige Børnepassere, Landsforeningen Danske
Daginstitutioner (LDD), Red Barnet, Rådet for Børns
Læring, Selveje Danmark, Selvende og private institutioners
forening (Spifo), Skolelederforeningen og Skole og
Forældre.
13. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget skønnes at
medføre merudgifter for kommunerne. Med finansloven for 2023 er der afsat
113,3 mio. kr. (2023-pl) i 2024 og 207,8 mio. kr. (2022-pl)
årligt i 2025 og frem til at sikre de økonomiske
rammer for, at børn som forventes at begynde i skole i det
kommende skoleår får bedre mulighed for udsat
skolestart - og for at styrke dagtilbud og skolers arbejde med, at
alle børn får en god skolestart. Der er afsat 2 mio. kr. i 2027 til en
evaluering af reglerne. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget skønnes at have
begrænsede administrative implementeringskonsekvenser for
kommunerne. Konkret medfører forslaget en øget
administration for dagtilbuddene, som følge af
indførelsen af krav om, at lederen af dagtilbuddet er
ansvarlig for, at der udarbejdes en vurdering af et barn optaget i
dagtilbuddet, som forventes at begynde i skole i det kommende
skoleår, hvis der er forhold relateret til barnets trivsel,
læring, udvikling og dannelse, der kan skabe tvivl om,
hvorvidt barnet er klar til at begynde i skole i det
kalenderår, hvor undervisningspligten indtræder. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget skønnes at have
begrænsede økonomiske konsekvenser for erhvervslivet,
idet lovforslaget omfatter privatinstitutioner. Privatinstitutioner
kan efter gældende regler hæve forældrebetalingen
med henblik på at dække udgifterne til vurderingen af
barnet. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | De administrative konsekvenser vurderes at
udgøre under 4 mio. kr. De administrative konsekvenser for
erhvervslivet følger af, at privatinstitutioner jf.
dagtilbudslovens § 19, stk. 5, også omfattes af
lovforslagets bestemmelser. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af overskriften til kapitel
4 i dagtilbudsloven, at kapitlet vedrører optagelse,
pasningsgaranti, plads i anden kommune og opsigelse.
Det fremgår af overskriften til §
29, at bestemmelsen vedrører opsigelse og udmeldelse.
Det foreslås, at i overskriften til kapitel 4 ændres
»og opsigelse« til:
», opsigelse, udmeldelse, overgang til
skole m.v.«.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at overskriften til kapitel 4 også henviser
til de gældende bestemmelser om udmeldelse, således at
overskriften bliver mere dækkende.
Den foreslåede bestemmelse vil desuden
medføre, at overskriften til kapitel 4 også henviser
til den i lovforslagets § 1, nr. 2, foreslåede § 29
a om udarbejdelse af en vurdering af et barn, som kan have behov
for at få udsat skolestarten med ét år.
Til nr. 2
Det fremgår af folkeskolelovens §
34, stk. 1, 1. pkt., at undervisningspligten indtræder den 1.
august i det kalenderår, hvor barnet fylder 6 år, og
ophører den 31. juli ved afslutningen af undervisningen
på 9. klassetrin.
Det fremgår af folkeskolelovens §
34, stk. 2, 1. pkt., at kommunalbestyrelsen efter forældrenes
anmodning eller med deres samtykke kan godkende, at et barns
undervisning udsættes til et år efter
undervisningspligtens indtræden, når det er begrundet i
barnets udvikling.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Der er ikke fastsat regler i folkeskoleloven
eller i dagtilbudsloven, som stiller krav om, at der udarbejdes en
vurdering af et barn, som forventes at begynde i skole i det
kommende skoleår, hvis der er forhold relateret til barnets
trivsel, læring, udvikling og dannelse, som kan skabe tvivl
om, hvorvidt barnet er klar til at begynde i skole i det
kalenderår, hvor undervisningspligten indtræder.
Det foreslås, at der indsættes et
nyt § 29 a, stk. 1, hvorefter
lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for, at der udarbejdes en
vurdering af et barn optaget i dagtilbuddet, som forventes at
begynde i skole i det kommende skoleår, hvis der er forhold
relateret til barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse,
der kan skabe tvivl om, hvorvidt barnet er klar til at begynde i
skole i det kalenderår, hvor undervisningspligten
indtræder til brug for kommunalbestyrelsens afgørelse
om eventuelt at udsætte barnets skolestart med ét
år, jf. § 34, stk. 1 og 2, i lov om folkeskolen.
Den foreslåede bestemmelse
medfører, at lederen af et dagtilbud er ansvarlig for, at
der udarbejdes en vurdering af et kommende skolebarn til brug for
kommunalbestyrelsens afgørelse, jf. folkeskolelovens §
34, stk. 2, om eventuelt at udsætte barnets skolestart med
ét år.
Det foreslås, at der indsættes et
nyt § 29 a, stk. 2, hvorefter
vurderingen efter stk. 1 ligeledes skal udarbejdes, hvis barnets
forældre efter folkeskolelovens § 34, stk. 2, anmoder
kommunalbestyrelsen om, at barnets undervisning udsættes med
et år efter undervisningspligtens indtræden, eller hvis
forældrene direkte anmoder lederen af dagtilbuddet herom.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at lederen af dagtilbuddets vurderingen efter stk.
1, ligeledes vil skulle udarbejdes, hvis barnets forældre
efter folkeskolelovens § 34, stk. 2, anmoder
kommunalbestyrelsen om, at barnets undervisning udsættes med
et år, eller hvis barnets forældre anmoder
kommunalbestyrelsen eller lederen af dagtilbuddet herom.
Det foreslås, at der indsættes et
nyt § 29 a, stk. 3, hvorefter
vurderingen efter stk. 1 vil skulle indeholde lederen af
dagtilbuddets pædagogiske vurdering af barnet og
dagtilbuddets mulighed for at understøtte barnet i
dagtilbuddet, forældrenes vurdering af barnet samt lederen af
den modtagende skoles vurdering af mulighed for at
understøtte barnet i skolen. Vurderingen vil skulle
udarbejdes på baggrund af dialog med forældrene og
lederen af den modtagende skole.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at vurderingen efter stk. 1 vil skulle indeholde
lederen af dagtilbuddets pædagogiske vurdering af barnet og
dagtilbuddets mulighed for at understøtte barnet i
dagtilbuddet, forældrenes vurdering af barnet samt lederen af
den modtagende skoles vurdering af muligheden for at
understøtte barnet i skolen, og at vurderingen vil skulle
udarbejdes på baggrund af dialog med forældrene og
lederen af den modtagende skole.
Med dagtilbud menes daginstitutioner efter
dagtilbudslovens § 19, stk. 2-5, dvs. kommunale
daginstitutioner, daginstitutioner der efter aftale med
kommunalbestyrelsen drives af private leverandører som enten
selvejende eller udliciteret daginstitution og daginstitutioner,
der med kommunalbestyrelsens godkendelse drives af private
leverandører som privatinstitution, samt privatinstitutioner
etableret og drevet af en fri grundskole, jf. § 36 a, i lov om
friskoler og private grundskoler m.v., herunder enheder i
daginstitutioner efter § 19, stk. 6, og
sprogstimuleringstilbud i form af et dagtilbud efter § 11,
stk. 8, samt dagpleje efter § 21, stk. 2 og 3, og
puljeordninger med tilskud efter §§ 101 og 102.
Med lederen af dagtilbuddet forstås
f.eks. den leder, som i det daglige pædagogiske arbejde har
ansvaret for den faglige ledelse af dagtilbuddet, en klyngeleder
eller områdeleder afhængig af, hvordan den enkelte
kommune har organiseret dagtilbudsområdet.
Det vil være op til lederen af
dagtilbuddet at vurdere, hvem der i praksis skal udarbejde
vurderingen. Lederen af dagtilbuddet vil således kunne
beslutte, om det f.eks. skal være det pædagogiske
personale, der kender barnet bedst, der skal udarbejde vurderingen
af barnet, herunder have dialog med den modtagende skole, eller om
det pædagogiske personale alene vil skulle bidrage til
vurderingen med dagtilbuddets pædagogiske vurdering af barnet
i kraft af deres viden om barnet.
Det vil også være op til lederen
af dagtilbuddet at beslutte, hvordan vurderingen af barnet skal
foregå i praksis, ligesom det vil være op til lederen
af dagtilbuddet at beslutte formen for vurderingen, idet der med
den foreslåede bestemmelse ikke vil være krav om et
særligt format.
Det bemærkes, at der med det kommende
skoleår menes det skoleår, hvor undervisningspligten
som udgangspunkt indtræder.
Vurderingen af barnet vil skulle finde sted
før, at barnet som udgangspunkt skal begynde i skole.
Den foreslåede bestemmelse finder ikke
anvendelse for private pasningsordninger. Private pasningsordninger
er ikke omfattet af samme krav som dagtilbud efter dagtilbudsloven,
og aftalen om pasning af et barn i en privat pasningsordning beror
på en privatretlig aftale indgået mellem
forældrene og den private pasningsordning.
Kommunalbestyrelsen skal inden godkendelsen af
en pasningsaftale indgået mellem forældre og den
private pasningsordning orientere forældrene om forskellen
mellem privat pasning og dagtilbud, herunder, at privat pasning
ikke er sidestillet med et dagtilbud og derfor ikke er omfattet af
de regler, som gælder for dagtilbud efter dagtilbudslovens
§§ 7-44, jf. dagtilbudslovens § 81, stk. 2.
Kommunalbestyrelsen vil således også være
forpligtet til at orientere forældrene om, at den private
pasningsordning ikke er omfattet af den i lovforslagets § 1,
nr. 2 foreslåede bestemmelse, og derved ikke vil skulle
udarbejde en vurdering af barnet, såfremt der er tvivl om,
hvorvidt barnet er klar til at begynde i skole.
Lovforslaget har ikke betydning for, at
forældre med børn i private pasningsordninger kan
rette henvendelse til kommunalbestyrelsen, hvis de ønsker,
at barnet ikke skal begynde i skole i det kalenderår, barnet
fylder seks år, hvorefter kommunalbestyrelsen vil skulle
træffe afgørelse om, hvorvidt barnet kan
skoleudsættes, jf. folkeskolelovens § 34, stk. 2.
Det foreslås med § 29 a, stk.
3, 1. pkt., at vurderingen efter stk. 1 skal indeholde
lederen af dagtilbuddets pædagogiske vurdering af barnet og
dagtilbuddets mulighed for at understøtte barnet i
dagtilbuddet, forældrenes vurdering af barnet samt lederen af
den modtagende skoles vurdering af muligheden for at
understøtte barnet i skolen.
Lederen af dagtilbuddet vil med den
foreslåede bestemmelse være ansvarlig for at sikre, at
der i vurderingen indgår dagtilbuddets pædagogiske
vurdering af barnets trivsel, læring, udvikling og
dannelse.
Med en pædagogisk vurdering af barnet
menes en vurdering, der tager afsæt i dagtilbuddets brede
kendskab til barnet fra barnets hverdag i dagtilbuddet og som
foretages på baggrund af viden om og erfaring med, hvilke
forhold der generelt har betydning for børns parathed til at
begynde i skole.
Den, der udarbejder den pædagogiske
vurdering af barnet, vil, afhængigt af kendskabet til barnet,
skulle være opsøgende på viden om barnet,
herunder bl.a. indhente bidrag fra den eller dem i dagtilbuddet,
der har det største kendskab til barnet fra barnets hverdag
i dagtilbuddet.
Den pædagogiske vurdering af barnet vil
skulle omhandle barnets trivsel, læring, udvikling og
dannelse både generelt og inden for bestemte områder,
der vurderes at være særligt vigtige for barnets
parathed til at begynde i skole. Fokus vil skulle være
på barnets ressourcer og udfordringer og vil f.eks. kunne
omhandle, hvordan barnet håndterer nye udfordringer, barnets
evne til at fordybe sig, udsætte egne behov og være
vedholdende, hvordan barnet indgår i dagtilbuddets
børnefællesskaber og i relationer med andre
børn og voksne, hvordan barnet beder om hjælp,
når der er behov for det, barnets sproglige og kommunikative
kompetencer, herunder nysgerrighed over for bogstaver, tal,
mønstre, former m.v.
I dagtilbuddets pædagogiske vurdering af
barnet vil der ligeledes skulle være fokus på barnets
ressourcer, og i hvilket omfang disse kan opveje barnets eventuelle
udfordringer og dermed tale for, at barnet kan begynde i skole i
det kalenderår, hvor undervisningspligten
indtræder.
I den pædagogiske vurdering vil der
ligeledes skulle være fokus på dagtilbuddets
læringsmiljø, herunder hvilke pædagogiske
indsatser i dagtilbuddet en eventuel udsættelse af skolestart
vil kunne give anledning til som grundlag for at understøtte
barnets fortsatte trivsel, læring, udvikling og dannelse med
henblik på at kunne begynde i skole.
Lederen af dagtilbuddet vil med den
foreslåede bestemmelse ligeledes være ansvarlig for, at
der i vurderingen af barnet også indgår
forældrenes vurdering af barnet samt lederen af den
modtagende skoles vurdering af skolens muligheder for at
understøtte det konkrete barn i at få et godt
skoleforløb.
Det foreslås med § 29 a, stk. 3, 2. pkt., at vurderingen
skal udarbejdes på baggrund af dialog med forældrene og
lederen af den modtagende skole.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at vurderingen af barnet vil skulle udarbejdes
på baggrund af dialog med forældrene. Det vil
være op til lederen af dagtilbuddet eller den person, som
lederen har besluttet skal udarbejde vurderingen, sammen med
forældrene at beslutte, hvordan dialogen med forældrene
i praksis skal foregå. Dialogen med forældrene kan
f.eks. ske på et møde eller på anden måde,
som forældre og dagtilbuddet vurderer er
hensigtsmæssig.
Forældrene vil i dialogen med
dagtilbuddet få mulighed for at redegøre for deres
vurdering af barnet med afsæt i deres kendskab til barnet fra
hjemmet og familielivet. Forældrene er dem, som tilbringer
flest timer sammen med barnet, og som kender barnet bedst, herunder
har viden om barnet, når barnet er i den familiemæssige
ramme. Forældrene vil i dialogen ligeledes få mulighed
for at drøfte og kommentere på dagtilbuddets
pædagogiske vurdering af barnet. Forældrenes viden om
barnet vil kunne give anledning til at justere dagtilbuddets
pædagogiske vurdering af barnet.
Den foreslåede bestemmelse vil
også indebære, at vurderingen af barnet vil skulle
udarbejdes på baggrund af dialog med lederen af den
modtagende skole. Det vil være op til lederen af dagtilbuddet
eller den person, som lederen af dagtilbuddet har besluttet skal
udarbejde vurderingen, sammen med lederen af den modtagende skole
at beslutte, hvordan dialogen med lederen af den modtagende skole i
praksis skal foregå. Dialogen med lederen af den modtagende
skole kan f.eks. ske på et møde eller på anden
måde, som lederen af den modtagende skole og dagtilbuddet
vurderer er hensigtsmæssig.
Med den modtagende skole menes skolen i det
distrikt, hvor barnet bor eller opholder sig, jf. folkeskolelovens
§ 36, stk. 2, en folkeskole efter forældrenes eget valg
i bopælskommunen eller i en anden kommune efter reglerne om
frit skolevalg, jf. folkeskolelovens § 36, stk. 3, eller
alternativer til folkeskolen efter folkeskolelovens § 33, stk.
2. Den modtagende skole kan således også være den
skole, der forventer at modtage barnet. Hvis det på
tidspunktet, hvor vurderingen foretages, ikke er sikkert, hvor
barnet skal gå i skole, vil det være distriktsskolen,
som dagtilbuddet vil skulle have dialog med. Det skyldes, at
distriktsskolen vil være forpligtet til at optage barnet,
hvis det ikke bliver optaget på en anden ønsket
skole.
Dialogen med lederen af den modtagende skole
vil skulle omhandle mulighederne for at understøtte barnets
fortsatte trivsel, læring, udvikling og dannelse enten i
skolen, hvis barnet begynder i skole i det kalenderår, hvor
undervisningspligten indtræder for barnet, eller i
dagtilbuddet, hvis barnets skolestart udsættes med ét
år.
Med understøttelsesmuligheder i skolen
menes f.eks. den konkrete skoles fysiske rammer, skolens mulighed
for at tilbyde et trygt læringsmiljø, om skolen har
særlige indsatsområder såsom to-voksen-ordninger
eller lignende, eller om skolens eventuelle særlige profil
f.eks. som udeskole eller lignende kan medvirke til at
understøtte barnet i skolen. Dertil kommer skolens
muligheder for at arbejde med barnets udfordringer inden for
rammerne af den almene indsats, herunder ved brug af holddannelse
efter folkeskolelovens § 25 a, supplerende undervisning eller
anden faglig støtte efter folkeskolelovens § 5, stk. 5,
eller specialpædagogisk bistand efter folkeskolelovens §
3, stk. 2.
Med understøttelsesmuligheder i
dagtilbuddet menes dagtilbuddets læringsmiljø og
muligheder for at understøtte barnets ressourcer og
udfordringer inden for rammerne af den almene indsats. Barnet vil i
medfør af gældende regler i dagtilbudsloven skulle
tilbydes støtte, hvis det vurderes, at barnet har behov for
støtte for at kunne trives og udvikle sig i dagtilbuddet,
ligesom barnet skal tilbydes specialpædagogisk bistand i
medfør af folkeskolelovens § 4, hvis barnets udvikling
i skolen kræver en særlig hensyntagen eller
støtte.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at vurderingen af barnet vil skulle udarbejdes i de
tilfælde, hvor barnets forældre efter folkeskolelovens
§ 34, stk. 2, anmoder kommunalbestyrelsen om, at barnets
undervisning udsættes med ét år, efter
undervisningspligtens indtræden, når det er begrundet i
barnets udvikling. Den foreslåede bestemmelse vil endvidere
indebære, at vurderingen af barnet vil skulle udarbejdes i de
tilfælde, hvor forældrene retter direkte henvendelse
til lederen af dagtilbuddet.
Den foreslåede bestemmelse vil
også indebære, at vurderingen af barnet vil skulle
udarbejdes i de tilfælde, hvor dagtilbuddet vurderer, at der
kan være forhold relateret til barnets trivsel, læring,
udvikling og dannelse, der kan skabe tvivl om, hvorvidt barnet er
klar til at begynde i skole i det kalenderår, hvor
undervisningspligten indtræder.
Lederen af dagtilbuddet vil på baggrund
af dagtilbuddets pædagogiske vurdering af barnet samt
dialogen med forældrene og lederen af den modtagende skole i
medfør af den foreslåede § 29 a, stk. 1,
være ansvarlig for, at vurderingen udarbejdes og
færdiggøres.
Der vil med forslaget ikke være krav om,
at der skal være enighed mellem dagtilbuddet,
forældrene og den modtagende skole om, hvorvidt der er behov
for at udsætte barnets skolestart med et år.
Vurderingen vil skulle indeholde lederen af dagtilbuddets
pædagogiske vurdering og forældrenes vurdering af
barnet samt dagtilbuddets og den modtagende skoles muligheder for
at understøtte barnets fortsatte trivsel, læring,
udvikling og dannelse.
Vurderingen af barnet vil skulle indgå
som led i at kvalificere kommunalbestyrelsens afgørelse om
eventuelt at udsætte barnets skolestart med ét
år.
Den foreslåede bestemmelse ændrer
ikke ved, at der i kommunalbestyrelsens beslutningsgrundlag kan
indgå andre vurderinger af barnet, f.eks. en pædagogisk
psykologisk vurdering, som ikke er omfattet af den foreslåede
§ 29 a, stk. 1.
Vurderingen vil, uanset kommunalbestyrelsens
afgørelse, kunne lægges til grund for
understøttelse af barnets fortsatte trivsel, læring,
udvikling og dannelse enten i skolen, hvis barnet begynder i skole
i det kalenderår, hvor undervisningspligten indtræder
for barnet, eller i dagtilbuddet, hvis barnets skolestart
udsættes med ét år.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2024.
Det foreslås i stk.
2, at loven ikke har virkning for de kommuner, som er
omfattet af § 2, nr. 1, i lov om velfærdsaftaler
på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1171 af 12. august 2022, indtil denne
lov ophæves. Indtil da finder de hidtil gældende regler
anvendelse for disse kommuner.
Det foreslåede indebærer, at de
foreslåede bestemmelser om bedre mulighed for udsat
skolestart har virkning for Helsingør Kommune og Rebild
Kommune, når lov om velfærdsaftaler på
dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet
ophæves.
De to kommuner er velfærdsaftalekommuner
i henhold til § 8 i lov om velfærdsaftaler på
dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1171 af 12. august 2022, hvilket
betyder, at de to kommuner er frisat fra en lang række
bestemmelser i dagtilbudsloven.
De foreslåede ændringer vil ikke
gælde for Færøerne og Grønland, da
dagtilbudsloven ikke gælder for Færøerne og
Grønland og ikke kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland ved kongelig
anordning.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 I dagtilbudsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 985 af 27. juni 2022, som ændret
ved lov nr. 1162 af 8. juni 2021, lov nr. 2594 af 28. december
2021, lov nr. 2595 af 28. december 2021 og § 24 i lov nr. 753
af 13. juni 2023, foretages følgende ændringer: | Kapitel 4 Optagelse,
pasningsgaranti, plads i anden kommune og opsigelse | | 1. I overskriften til kapitel 4 ændres
»og opsigelse« til:
», opsigelse, udmeldelse, overgang til
skole m.v. | | | | | | 2. Efter
§ 29 indsættes: »Overgang til
skole § 29 a.
Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for, at der udarbejdes en
vurdering af et barn optaget i dagtilbuddet, som forventes at
begynde i skole i det kommende skoleår, hvis der er forhold
relateret til barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse,
der kan skabe tvivl om, hvorvidt barnet er klar til at begynde i
skole i det kalenderår, hvor undervisningspligten
indtræder til brug for kommunalbestyrelsens afgørelse
om eventuelt at udsætte barnets skolestart med ét
år, jf. § 34, stk. 1 og 2, i lov om folkeskolen. Stk. 2.
Vurderingen efter stk. 1 skal ligeledes udarbejdes hvis barnets
forældre efter folkeskolelovens § 34, stk. 2, anmoder
kommunalbestyrelsen om, at barnets undervisning udsættes med
et år efter undervisningspligtens indtræden, eller hvis
forældrene direkte anmoder lederen af dagtilbuddet
herom. Stk. 3.
Vurderingen efter stk. 1 skal indeholde lederen af dagtilbuddets
pædagogiske vurdering af barnet og dagtilbuddets mulighed for
at understøtte barnet i dagtilbuddet, forældrenes
vurdering af barnet samt lederen af den modtagende skoles vurdering
af muligheden for at understøtte barnet i skolen.
Vurderingen skal udarbejdes på baggrund af dialog med
forældrene og lederen af den modtagende skole.« |
|