L 29 Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.

(Afskaffelse af forældreindkomst som kriterium for elevfordeling m.v.).

Af: Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S)
Udvalg: Børne- og Undervisningsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 16-11-2023

Afgivet: 16-11-2023

Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 16. november 2023

20231_l29_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 16. november 2023

1. Ændringsforslag

Børne- og undervisningsministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, M, DD, LA, KF, RV og DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (SF, EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Alternativet

Alternativet var med i den oprindelige aftale om elevfordeling, fordi vi skal løse to grundlæggende problemer. Vi skal løse polariseringen på vores gymnasier i de store byer og sørge for en opretholdelse af gymnasierne i landdistrikterne. Regeringen har droppet store dele af elevfordelingsaftalen, og det endda uden at have en anden elevfordelingsmodel klar, og det mener Alternativet er kritisabelt. Derfor kan Alternativet ikke støtte lovforslaget. Alternativet mener, at regeringen hurtigst muligt skal indkalde til nye forhandlinger om en ny elevfordelingsmodel. Samtidig bør vi for den del af elevfordelingen, der stadig består, nemlig elevfordelingen til små gymnasier, genbesøge aftalen, idet elevfordelingsmekanismen her ikke virker efter hensigten.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af børne- og undervisningsministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Efter nr. 8 indsættes:

»01. I § 11 g, stk. 2, 1. pkt., der bliver stk. 1, 1. pkt., ændres »stk. 3-5« til: »stk. 2-4«, og »§§ 11 h og 11 i« ændres til: »§ 11 h«.«

[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 8 og 13]

2) Nr. 11 affattes således:

»11. § 11 h, stk. 1, 1. pkt., affattes således:

»Alle ansøgere, som har prioriteret en institution eller afdeling som førsteprioritet, får reserveret en plads på institutionen eller afdelingen, hvis institutionen eller afdelingen ikke har flere førsteprioritetsansøgere, end institutionen eller afdelingen har kapacitet til at optage.««

[Sproglig forenkling]

Til § 3

3) Efter nr. 2 indsættes:

»01. I § 7, stk. 1, udgår »og 3«.«

[Konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 3]

4) I forlængelse af den under nr. 3 foreslåede ophævelse af § 7, stk. 2, indsættes:

»Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.«

[Indsættelse af rykningsklausul]

Ny paragraf

5) Efter § 3 indsættes:

Ȥ 01

I lov nr. 157 af 11. februar 2023 om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser (Afstandszoner i skoleåret 2023/24 og afskaffelse af tilskudsloft for elever på private gymnasier) foretages følgende ændring:

1. I § 4, stk. 3, ændres »1. januar 2024« til: »1. december 2023«.«

[Fremrykket ophævelse af § 11 l i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.]

Bemærkninger

Til nr. 1

Af § 11 g, stk. 2, 1. pkt., i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. fremgår det, at ansøgerne fordeles i fordelingsmekanismen, jf. stk. 3-5 og §§ 11 h og 11 i.

Med ændringsforslaget foreslås det, at § 11 g, stk. 2, 1. pkt., der bliver stk. 1, 1. pkt., ændres, således at »stk. 3-5« ændres til »stk. 2-4«, og at »§§ 11 h og 11 i« ændres til »§ 11 h«.

Ændringsforslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 8, hvorved § 11, stk. 1, foreslås ophævet, og af lovforslagets § 1, nr. 13, hvorved § 11 i foreslås ophævet.

Til nr. 2

Af § 11 h, stk. 1, 1. pkt., i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. fremgår det, at på institutioner og afdelinger i afstandszoner får alle ansøgere, som har prioriteret en institution eller afdeling som førsteprioritet, reserveret en plads på institutionen eller afdelingen, hvis institutionen eller afdelingen ikke har flere førsteprioritetsansøgere, end institutionen eller afdelingen har kapacitet til at optage.

Det blev ved § 1, nr. 11, i lovforslaget foreslået, at »i afstandszoner« skulle udgå af § 11 h, stk. 1, 1. pkt.

Med ændringsforslaget foreslås det, at § 11 h, stk. 1, 1. pkt., affattes således, at alle ansøgere, som har prioriteret en institution eller afdeling som førsteprioritet, får reserveret en plads på institutionen eller afdelingen, hvis institutionen eller afdelingen ikke har flere førsteprioritetsansøgere, end institutionen eller afdelingen har kapacitet til at optage.

Der er med ændringsforslaget tale om en sproglig forenkling som følge af forslaget til ændring af § 11 h, stk. 1, 1. pkt.

Til nr. 3

Af § 7, stk. 1, i lov nr. 880 af 21. juni 2022 om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser og lov om de gymnasiale uddannelser (Kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på de gymnasiale ungdomsuddannelser) fremgår det, at loven træder i kraft den 1. juli 2022, jf. dog stk. 2 og 3.

Med ændringsforslaget foreslås det, at § 7, stk. 1, ændres, således at »og 3« udgår.

Ændringsforslaget er en konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 3, hvorved § 7, stk. 2, i lov nr. 880 af 21. juni 2022 foreslås ophævet.

Til nr. 4

Det foreslås, at der efter § 3, nr. 3, indsættes »Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.«

Der er med ændringsforslaget tale om indsættelse af en rykningsklausul.

Ændringsforslaget er en konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 3, hvorved § 7, stk. 2, i lov nr. 880 af 21. juni 2022 foreslås ophævet.

Til nr. 5

Af § 11 l i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. fremgår det, at ved fordeling af ansøgere til skoleåret 2023/24 er alle zoner afstandszoner uanset § 11 d, stk. 2, og ansøgerne inddeles ikke i lav-, mellem- og højindkomstkategorier uanset § 11 e, stk. 1.

Bestemmelsen kom ind i loven ved § 1, nr. 1, i lov nr. 157 af 11. februar 2023 om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser (Afstandszoner i skoleåret 2023/24 og afskaffelse af tilskudsloft for elever på private gymnasier).

Af § 4, stk. 3, i lov nr. 157 af 11. februar 2023 om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser (Afstandszoner i skoleåret 2023/24 og afskaffelse af tilskudsloft for elever på private gymnasier) fremgår det, at § 11 l i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, ophæves den 1. januar 2024.

Med ændringsforslaget foreslås det, at § 4, stk. 3, ændres, således at »1. januar 2024« ændres til »1. december 2023«.

Der er med ændringsforslaget tale om et af ordensmæssige hensyn fremrykket tidspunkt for ophævelse af § 11 l.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2023 og var til 1. behandling den 13. oktober 2023. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og Undervisningudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og børne- og undervisningsministeren sendte den 7. juni 2023 dette udkast til udvalget, jf. BUU alm. del - bilag 122 (folketingsåret 2022-23, 2. samling). Den 4. oktober 2023 sendte børne- og undervisningsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 15 spørgsmål til børne- og undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Astrid Krag (S) Frederik Vad (S) nfmd. Gunvor Wibroe (S) Kim Aas (S) Kris Jensen Skriver (S) Matilde Powers (S) Sara Emil Baaring (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Morten Dahlin (V) Peter Juel-Jensen (V) Rosa Eriksen (M) Rasmus Lund-Nielsen (M) Jenny Andresen (DD) Marlene Harpsøe (DD) Helena Artmann Andresen (LA) Henrik Dahl (LA) Lise Bertelsen (KF) Andreas Karlsen (KF) Mette Thiesen (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Jacob Mark (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Astrid Carøe (SF) Anne Hegelund (EL) Lotte Rod (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)

Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Moderaterne (M)15
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)14
Liberal Alliance (LA)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Nye Borgerlige (NB)3
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)3