Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 16. november 2023
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren
har stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, DD, LA, KF, RV og DF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF, EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativet var med i den oprindelige
aftale om elevfordeling, fordi vi skal løse to
grundlæggende problemer. Vi skal løse polariseringen
på vores gymnasier i de store byer og sørge for en
opretholdelse af gymnasierne i landdistrikterne. Regeringen har
droppet store dele af elevfordelingsaftalen, og det endda uden at
have en anden elevfordelingsmodel klar, og det mener Alternativet
er kritisabelt. Derfor kan Alternativet ikke støtte
lovforslaget. Alternativet mener, at regeringen hurtigst muligt
skal indkalde til nye forhandlinger om en ny elevfordelingsmodel.
Samtidig bør vi for den del af elevfordelingen, der stadig
består, nemlig elevfordelingen til små gymnasier,
genbesøge aftalen, idet elevfordelingsmekanismen her ikke
virker efter hensigten.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af børne- og
undervisningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 8 indsættes:
»01. I §
11 g, stk. 2, 1. pkt., der bliver stk. 1, 1. pkt.,
ændres »stk. 3-5« til: »stk. 2-4«, og
»§§ 11 h og 11 i« ændres til:
»§ 11 h«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
1, nr. 8 og 13]
2) Nr.
11 affattes således:
»11. § 11 h, stk. 1, 1. pkt., affattes
således:
»Alle ansøgere, som har prioriteret en
institution eller afdeling som førsteprioritet, får
reserveret en plads på institutionen eller afdelingen, hvis
institutionen eller afdelingen ikke har flere
førsteprioritetsansøgere, end institutionen eller
afdelingen har kapacitet til at optage.««
[Sproglig forenkling]
Til § 3
3)
Efter nr. 2 indsættes:
»01. I §
7, stk. 1, udgår »og 3«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
3, nr. 3]
4) I
forlængelse af den under nr. 3
foreslåede ophævelse af § 7,
stk. 2, indsættes:
»Stk. 3-5 bliver herefter stk.
2-4.«
[Indsættelse af
rykningsklausul]
Ny paragraf
5)
Efter § 3 indsættes:
Ȥ 01
I lov nr. 157 af 11. februar 2023 om
ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om private
institutioner for gymnasiale uddannelser (Afstandszoner i
skoleåret 2023/24 og afskaffelse af tilskudsloft for elever
på private gymnasier) foretages følgende
ændring:
1. I
§ 4, stk. 3, ændres
»1. januar 2024« til: »1. december
2023«.«
[Fremrykket ophævelse af
§ 11 l i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v.]
Bemærkninger
Til nr. 1
Af § 11 g, stk. 2, 1. pkt., i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. fremgår det, at ansøgerne
fordeles i fordelingsmekanismen, jf. stk. 3-5 og §§ 11 h
og 11 i.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at § 11 g, stk. 2, 1. pkt., der bliver stk. 1, 1. pkt.,
ændres, således at »stk. 3-5« ændres
til »stk. 2-4«, og at »§§ 11 h og 11
i« ændres til »§ 11 h«.
Ændringsforslaget er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 8, hvorved § 11, stk. 1,
foreslås ophævet, og af lovforslagets § 1, nr. 13,
hvorved § 11 i foreslås ophævet.
Til nr. 2
Af § 11 h, stk. 1, 1. pkt., i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. fremgår det, at på institutioner
og afdelinger i afstandszoner får alle ansøgere, som
har prioriteret en institution eller afdeling som
førsteprioritet, reserveret en plads på institutionen
eller afdelingen, hvis institutionen eller afdelingen ikke har
flere førsteprioritetsansøgere, end institutionen
eller afdelingen har kapacitet til at optage.
Det blev ved § 1, nr. 11, i
lovforslaget foreslået, at »i afstandszoner«
skulle udgå af § 11 h, stk. 1, 1. pkt.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at § 11 h, stk. 1, 1. pkt., affattes således, at
alle ansøgere, som har prioriteret en institution eller
afdeling som førsteprioritet, får reserveret en plads
på institutionen eller afdelingen, hvis institutionen eller
afdelingen ikke har flere førsteprioritetsansøgere,
end institutionen eller afdelingen har kapacitet til at optage.
Der er med ændringsforslaget tale om
en sproglig forenkling som følge af forslaget til
ændring af § 11 h, stk. 1, 1. pkt.
Til nr. 3
Af § 7, stk. 1, i lov nr. 880 af 21.
juni 2022 om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om private
institutioner for gymnasiale uddannelser og lov om de gymnasiale
uddannelser (Kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på
de gymnasiale ungdomsuddannelser) fremgår det, at loven
træder i kraft den 1. juli 2022, jf. dog stk. 2 og 3.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at § 7, stk. 1, ændres, således at »og
3« udgår.
Ændringsforslaget er en konsekvens af
lovforslagets § 3, nr. 3, hvorved § 7, stk. 2, i lov nr.
880 af 21. juni 2022 foreslås ophævet.
Til nr. 4
Det foreslås, at der efter § 3,
nr. 3, indsættes »Stk. 3-5 bliver herefter stk.
2-4.«
Der er med ændringsforslaget tale om
indsættelse af en rykningsklausul.
Ændringsforslaget er en konsekvens af
lovforslagets § 3, nr. 3, hvorved § 7, stk. 2, i lov nr.
880 af 21. juni 2022 foreslås ophævet.
Til nr. 5
Af § 11 l i lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
fremgår det, at ved fordeling af ansøgere til
skoleåret 2023/24 er alle zoner afstandszoner uanset §
11 d, stk. 2, og ansøgerne inddeles ikke i lav-, mellem- og
højindkomstkategorier uanset § 11 e, stk. 1.
Bestemmelsen kom ind i loven ved § 1,
nr. 1, i lov nr. 157 af 11. februar 2023 om ændring af lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. og lov om private institutioner for
gymnasiale uddannelser (Afstandszoner i skoleåret 2023/24 og
afskaffelse af tilskudsloft for elever på private
gymnasier).
Af § 4, stk. 3, i lov nr. 157 af 11.
februar 2023 om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov
om private institutioner for gymnasiale uddannelser (Afstandszoner
i skoleåret 2023/24 og afskaffelse af tilskudsloft for elever
på private gymnasier) fremgår det, at § 11 l i lov
om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1,
ophæves den 1. januar 2024.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at § 4, stk. 3, ændres, således at »1.
januar 2024« ændres til »1. december
2023«.
Der er med ændringsforslaget tale om
et af ordensmæssige hensyn fremrykket tidspunkt for
ophævelse af § 11 l.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2023 og var til 1. behandling den 13. oktober 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
børne- og undervisningsministeren sendte den 7. juni 2023
dette udkast til udvalget, jf. BUU alm. del - bilag 122
(folketingsåret 2022-23, 2. samling). Den 4. oktober 2023
sendte børne- og undervisningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
15 spørgsmål til børne- og
undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Astrid Krag (S) Frederik Vad (S)
nfmd. Gunvor Wibroe (S) Kim Aas
(S) Kris Jensen Skriver (S) Matilde Powers (S) Sara Emil Baaring
(S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Anni Matthiesen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Morten Dahlin (V) Peter Juel-Jensen (V)
Rosa Eriksen (M) Rasmus Lund-Nielsen (M) Jenny Andresen (DD)
Marlene Harpsøe (DD) Helena Artmann Andresen (LA) Henrik
Dahl (LA) Lise Bertelsen (KF) Andreas Karlsen (KF) Mette Thiesen
(DF) Alex Ahrendtsen (DF) Jacob Mark (SF) Charlotte Broman
Mølbæk (SF) Astrid Carøe (SF) Anne Hegelund
(EL) Lotte Rod (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 3 | |