Skriftlig fremsættelse (4. oktober
2023)
Børne- og
undervisningsministeren (Mattias Tesfaye):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om behandlings- og
specialundervisningstilbud til børn og unge
(Lovforslag nr. L 27)
Lovforslaget
udmønter dele af en aftale af mellem Socialdemokratiet,
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance,
Frie Grønne, Alternativet og Kristendemokraterne om at
styrke undervisningen for anbragte og udsatte børn og unge
af 16. marts 2022. Moderaterne har efterfølgende
tiltrådt aftalen. Lovforslagene har til formål at
sikre, at anbragte og udsatte børn og unge gennem en god
skolegang får mulighed for at komme ud af deres udsathed og
gennemføre en ungdomsuddannelse.
Lovforslaget
udmønter den del af aftalen, der vedrører
reguleringen af det, der hidtil har været kendt som
dagbehandlingstilbud, som en kombineret behandlings- og
specialundervisningsinstitution i selvstændig lovgivning,
hvor behandlings- og specialundervisningstilbuddet indgår i
beliggenhedskommunens skoletilbud som et særligt tilbud, der
også giver støttende indsatser i form af
pædagogisk støtte og behandling efter serviceloven
(som fra den 1. januar 2024 i forhold til støtte til
børn og unge erstattes af barnets lov).
Lovforslaget
indeholder bestemmelser om, at beliggenkommune skal have et samlet
myndighedsansvar for behandlings- og specialundervisningstilbud,
samt bestemmelser om, at der for både offentlige og private
behandlings- og specialundervisningstilbud indgås en
kvalitetsaftale med beliggenhedskommunen, der omfatter både
undervisningstilbuddet og den del af tilbuddet, der giver indsatser
efter lov om social service og barnets lov.
Det
indebærer, at kvalitetsaftalen indeholder både
kvalitetsstandarder for undervisningen og for støttende
indsatser i form af pædagogisk støtte og
behandling.
Det
foreslås også, at behandlings- og
specialundervisningstilbud fortsat skal kunne drives af kommunale,
regionale og private leverandører. Det foreslås dog,
at eksisterende private dagbehandlingstilbud, der drives som
personligt drevne virksomheder (f.eks. enkeltmandsejede
virksomheder), i løbet af en overgangsperiode på fem
år vil skulle omlægge sig til selvejende institutioner,
foreninger, aktieselskaber, anpartsselskaber, partnerselskaber
eller virksomheder med begrænset ansvar omfattet af lov om
visse erhvervsdrivende virksomheder, hvis de fortsat ønsker
at opretholde deres undervisningstilbud.
Endvidere
foreslås det, at private, kommunale og regionale tilbud
fremover vil skulle leve op til krav til økonomisk kvalitet.
Det foreslås i den forbindelse, at private behandlings- og
specialundervisningstilbud skal opfylde krav om økonomisk
bæredygtighed og gennemsigtighed, og bevarer muligheden for
at udtrække udbytte af overskud for så vidt angår
behandlingsdelen.
Da der er tale om et erhvervsrettet
lovforslag, anmodes der om, at folketingsbehandlingen
tilrettelægges med henblik på vedtagelse senest 4 uger
før det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt.
Det
foreslås, at loven som udgangspunkt skal træde i kraft
1. januar 2024. Forslaget om, at beliggenhedskommunen har mulighed
for at indgå aftale med socialtilsynet om at føre
tilsyn med kvaliteten af støttende indsatser i form af
pædagogisk støtte og behandling, foreslås at
træde i kraft den 1. juli 2024.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.