L 26 Forslag til lov om ændring af lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold, lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, lov om etablering og fælles udnyttelse af master til radiokommunikationsformål og udnyttelse af infrastruktur til opsætning af trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde m.v. og lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion.

(Universalopladere til mobiltelefoner m.v., regler om kommunal støtte til bredbåndsudrulning, indhentning af oplysninger om elforbrug og indberetning af oplysninger om datacentres energimæssige ydeevne m.v.).

Af: Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard
Udvalg: Udvalget for Digitalisering og It
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 22-11-2023

Afgivet: 22-11-2023

Betænkning afgivet af Udvalget for Digitalisering og It den 22. november 2023

20231_l26_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Udvalget for Digitalisering og It den 22. november 2023

1. Ændringsforslag

Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (NB) vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Udtalelse fra Klima-, energi- og forsyningsministeren

Klima-, energi- og forsyningsministeren har over for udvalget oplyst følgende:

»I forbindelse med behandlingen af lovforslaget er der fundet anledning til at foretage mindre justeringer af lovforslagets bemærkninger. Det drejer sig om følgende:

Kommuners mulighed for at give støtte til udrulning af bredbånd

Det er fundet nødvendigt at præcisere de specielle bemærkninger til lovforslagets § 2, nr. 12 (§§ 60 d og 60 e i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester). Af de specielle bemærkninger til § 60 d, stk. 2, fremgår det, at Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur vil skulle gennemføre en høring over kortlægningen over områder, hvor der vil kunne ydes kommunal støtte til efter det foreslåede stk. 1, 1. led, og at den enkelte kommune herudover vil skulle gennemføre en høring over det enkelte støtteprojekt, herunder de påtænkte støtteområder. Det er fundet nødvendigt at tydeliggøre, at det alene vil være de enkelte kommuner, der vil skulle gennemføre en høring over det enkelte støtteprojekt.

Indhentelse af oplysninger fra Energinet

Det er fundet nødvendigt at præcisere, hvor ofte Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur vil indhente data om elforbrug fra Energinet efter lovforslagets § 2, nr. 13 (§ 73 a, stk. 8 i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester). Det er fundet nødvendigt at præcisere bemærkningerne til afsnit 3.4.3., hvori det angives, at oplysningerne vil indhentes 1-3 gange om året. Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur planlægger, at data om elforbrug for en periode på op til 4 år pr. adresse indhentes i forbindelse med den årlige bredbåndskortlægning, og dermed vil der alene ske indhentning af data om elforbrug én gang årligt.

Det er endvidere fundet nødvendigt at præcisere de specielle bemærkninger til den foreslåede § 73 a, stk. 8, i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester om Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs mulighed for at indhente data om elforbrug fra Energinet.

Det fremgår af bemærkningerne, at Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur bemyndiges til at indhente oplysninger fra Energinet om elforbrug på adresseniveau til brug for identifikation af støtteberettigede adresser i henhold til EU-regler om statsstøtte og understøttelse af politik med henblik på sikring af dækning, herunder en nærmere analyse af restgruppen. Det er fundet nødvendigt at præcisere, at Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur og Energinet aftaler en nærmere tærskelværdi for samlet elforbrug inden for en periode på op til 4 år. Adresser med et elforbrug under tærskelværdien vil blive betragtet som permanent ubeboede.

Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur udarbejder og sender en samlet liste til Energinet over de adresser, der ikke har adgang til 100/30 Mbit/s.

Energinet sender enten data tilbage med markering af, hvilke adresser på listen der har et samlet elforbrug under tærskelværdien inden for den givne periode, der kan være på op til 4 år, eller en liste over de adresser, hvis elforbrug ligger under den fastsatte tærskelværdi. Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur får dermed ikke adgang til data om det samlede elforbrug inden for en periode på op til 4 år, men alene adgang til viden om, hvilke adresser der har et elforbrug, som er lavere end tærskelværdien.«

4. Politiske bemærkninger

Socialistisk Folkeparti

Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget anerkender lovforslagets formål og hilser intentionerne velkommen. Det gælder både i forhold til at få reduceret mængden af elektronikaffald i form af indførelse af universalopladere og at skabe bedre rammer for udbredelse af digital infrastruktur.

SF har dog fundet det nødvendigt at spørge til lovforslagets bestemmelse om, at Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur (SDFI) vil indhente data om elforbrug fra Energinet på adresseniveau med henblik på at kunne fjerne permanent ubeboede adresser fra den såkaldte restgruppe, idet SF har haft en række betænkeligheder ved, hvorvidt data, der indsamles om borgernes elforbrug, vil kunne anvendes til andre formål, herunder til overvågning og kontrol af borgerne.

SF noterer, at der i dialogen med klima-, energi- og forsyningsministeren og ministeriet under udvalgsbehandlingen er redegjort for, at oplysningerne ikke vil kunne anvendes til et andet formål end det i lovforslaget angivne, at SDFI alene får adgang til data om, hvilke adresser der er ubeboede, og ikke øvrige adressers elforbrug, og at SDFI ikke vil anvende oplysningerne, når formålet med indsamlingen er afsluttet. SF noterer endvidere, at ministeren i en udtalelse til betænkning har præciseret, at indsamlingen af oplysninger begrænses, således at oplysningerne kun indhentes en gang årligt frem for en til tre gange, der var lovforslagets oprindelige udgangspunkt, og at ministeren har præciseret, at oplysningerne ikke angiver det faktiske elforbrug, men alene om forbruget er over tærskelværdien. SF vil gerne rose ministeren for lydhørhed i dette spørgsmål.

SF lægger således samlet set vægt på, at adgangen til indsamlingen og anvendelsen af oplysningerne er begrænset og rammet ind. SF understreger dog, at partiet med støtte til dette lovforslag alene støtter indsamlingen af oplysninger til det i lovforslaget angivne formål.

SF bemærker sidst, at lovforslaget oprindelig ikke var sendt i høring ved Dataetisk Råd, men at Dataetisk Råd er tilføjet SDFI's høringsliste, jf. besvarelsen af L 26 - spm. 2. SF vil i forlængelse heraf opfordre til, at alle ministerier i forbindelse med nye lovforslag, som fremsættes i Folketinget, foretager en dataetisk konsekvensvurdering. Med disse bemærkninger kan SF støtte lovforslaget.

5. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 2

Af klima-, energi- og forsyningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):

1) Efter nr. 4 indsættes:

»01. § 25, stk. 1, affattes således:

»Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur opkræver nummerafgifter hos de udbydere, som Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur i medfør af § 24 har tildelt eller tildeler numre, nummerserier, koder eller adresser.««

[Lovteknisk ændring]

2) Efter nr. 5 indsættes:

»02. I § 32, stk. 2, ændres »§ 24, stk. 1,« til: »§ 24«.

03. § 32, stk. 3, ophæves.«

Stk. 4 bliver herefter stk. 3.

[Lovteknisk ændring]

Til § 3

3) Nr. 8 affattes således:

»8. I § 25, stk. 1, nr. 2, ændres »§ 16, stk. 1,« til: »§ 16, stk. 1 og 2,«, og »§ 22, stk. 2« ændres til: »§ 22, stk. 5«.«

[Lovteknisk ændring]

Til § 6

4) I stk. 1 udgår »og 3«.

[Korrektion af henvisning]

Bemærkninger

Til nr. 1

Den foreslåede ændring er en konsekvensændring af, at det i lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås, at § 24, stk. 2, i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester ophæves. Som følge af at § 24, stk. 2, ophæves, ændres § 25, stk. 1.

Til nr. 2

Den foreslåede ændring er en konsekvensændring af, at det i lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås, at § 24, stk. 2, i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester ophæves. Som følge af at § 24, stk. 2, ophæves, ændres henvisningen i § 32, stk. 2, til § 24, da bestemmelsen alene vil indeholde ét stykke.

Den foreslåede ændring er en konsekvensændring af, at det i lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås, at § 24, stk. 2, i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester ophæves. Den gældende bestemmelse i § 32, stk. 3, i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester medfører, at offentlige myndigheder og virksomheder, der i medfør af § 24, stk. 2, er tildelt koder, skal sikre overholdelsen af regler fastsat i henhold til § 21 og vilkår fastsat med hjemmel heri. § 32, stk. 3, foreslås på denne baggrund ophævet, da § 24, stk. 2, ophæves.

Som følge af at § 32, stk. 3, ophæves, bliver stk. 4 herefter til stk. 3.

Til nr. 3

Den foreslåede ændring er en konsekvensændring af, at det i lovforslagets § 3, nr. 5, foreslås, at der efter stk. 1 som nye stykker indsættes stk. 2-5 i § 22 i lov om etablering og fælles udnyttelse af master til radiokommunikationsformål og udnyttelse af infrastruktur til opsætning af trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde m.v. Stk. 2-5 bliver herefter stk. 5-8.

Den gældende bestemmelse i § 25, stk. 1, nr. 2, indeholder en henvisning til § 22, stk. 2, men som følge af indsættelsen af stk. 2-5 skal henvisningen i § 25, stk. 1, nr. 2, ændres til § 22, stk. 5.

Til nr. 4

Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at lovforslagets § 6, stk. 3, ikke er en modifikation til ikrafttrædelsen efter stk. 1, men en overgangsbestemmelse. Af ordensmæssige grunde har ministeriet derfor stillet et ændringsforslag om, at henvisningen til stk. 3 udgår.

6. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2023 og var til 1. behandling den 12. oktober 2023. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Digitalisering og It.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Teknisk gennemgang

Medarbejdere fra Klima- Energi- og Forsyningsministeriet har den 14. november 2023 foretaget en teknisk gennemgang af lovforslaget for udvalget.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring i to dele. Klima- energi- og forsyningsministeren sendte den 23. maj 2023 et udkast til den første del af lovforslaget til Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget, jf. KEF alm. del - bilag 297 (folketingsåret 2022-23, 2. samling), og et udkast til lovforslagets anden del den 28. juni 2023, jf. KEF alm. del - bilag 366 (folketingsåret 2022-23, 2. samling). Den 4. og 9. oktober 2023 sendte klima- energi- og forsyningsministeren høringssvar og høringsnotater til udvalget. Udvalget har tillige modtaget et tillæg til høringsnotatet den 3. november 2023, jf. L 26 - bilag 4.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforslaget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 12 spørgsmål til ministeren for klima-, energi- og forsyning til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Birgitte Vind (S) Malte Larsen (S) Ida Auken (S) Tanja Larsson (S) Kris Jensen Skriver (S) Per Husted (S) Sara Emil Baaring (S) Simon Kollerup (S) Thomas Skriver Jensen (S) Linea Søgaard-Lidell (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Hans Andersen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Jeppe Søe (M) nfmd. Rasmus Lund-Nielsen (M) Betina Kastbjerg (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Alexander Ryle (LA) Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Mona Juul (KF) Lise Bertelsen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Peter Kofod (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) fmd. Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Rosa Lund (EL) Stinus Lindgreen (RV) Christina Olumeko (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Moderaterne (M)14
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)14
Liberal Alliance (LA)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Nye Borgerlige (NB)3
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)4