Betænkning afgivet af Udvalget for
Digitalisering og It den 22. november 2023
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har
stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (NB) vil ved 2. behandling redegøre for sin
stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Udtalelse fra Klima-, energi- og
forsyningsministeren
Klima-, energi- og forsyningsministeren har
over for udvalget oplyst følgende:
»I forbindelse med behandlingen af
lovforslaget er der fundet anledning til at foretage mindre
justeringer af lovforslagets bemærkninger. Det drejer sig om
følgende:
Kommuners
mulighed for at give støtte til udrulning af
bredbånd
Det er fundet nødvendigt at
præcisere de specielle bemærkninger til lovforslagets
§ 2, nr. 12 (§§ 60 d og 60 e i lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester). Af de specielle
bemærkninger til § 60 d, stk. 2, fremgår det, at
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur vil skulle
gennemføre en høring over kortlægningen over
områder, hvor der vil kunne ydes kommunal støtte til
efter det foreslåede stk. 1, 1. led, og at den enkelte
kommune herudover vil skulle gennemføre en høring
over det enkelte støtteprojekt, herunder de
påtænkte støtteområder. Det er fundet
nødvendigt at tydeliggøre, at det alene vil
være de enkelte kommuner, der vil skulle gennemføre en
høring over det enkelte støtteprojekt.
Indhentelse af
oplysninger fra Energinet
Det er fundet nødvendigt at
præcisere, hvor ofte Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastruktur vil indhente data om elforbrug fra Energinet efter
lovforslagets § 2, nr. 13 (§ 73 a, stk. 8 i lov om
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester). Det er fundet
nødvendigt at præcisere bemærkningerne til
afsnit 3.4.3., hvori det angives, at oplysningerne vil indhentes
1-3 gange om året. Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastruktur planlægger, at data om elforbrug for en periode
på op til 4 år pr. adresse indhentes i forbindelse med
den årlige bredbåndskortlægning, og dermed vil
der alene ske indhentning af data om elforbrug én gang
årligt.
Det er endvidere fundet nødvendigt
at præcisere de specielle bemærkninger til den
foreslåede § 73 a, stk. 8, i lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester om Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastrukturs mulighed for at indhente data om elforbrug fra
Energinet.
Det fremgår af bemærkningerne,
at Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur bemyndiges til at
indhente oplysninger fra Energinet om elforbrug på
adresseniveau til brug for identifikation af
støtteberettigede adresser i henhold til EU-regler om
statsstøtte og understøttelse af politik med henblik
på sikring af dækning, herunder en nærmere
analyse af restgruppen. Det er fundet nødvendigt at
præcisere, at Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur og
Energinet aftaler en nærmere tærskelværdi for
samlet elforbrug inden for en periode på op til 4 år.
Adresser med et elforbrug under tærskelværdien vil
blive betragtet som permanent ubeboede.
Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastruktur udarbejder og sender en samlet liste til Energinet
over de adresser, der ikke har adgang til 100/30 Mbit/s.
Energinet sender enten data tilbage med
markering af, hvilke adresser på listen der har et samlet
elforbrug under tærskelværdien inden for den givne
periode, der kan være på op til 4 år, eller en
liste over de adresser, hvis elforbrug ligger under den fastsatte
tærskelværdi. Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastruktur får dermed ikke adgang til data om det samlede
elforbrug inden for en periode på op til 4 år, men
alene adgang til viden om, hvilke adresser der har et elforbrug,
som er lavere end tærskelværdien.«
4. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget anerkender lovforslagets formål og hilser
intentionerne velkommen. Det gælder både i forhold til
at få reduceret mængden af elektronikaffald i form af
indførelse af universalopladere og at skabe bedre rammer for
udbredelse af digital infrastruktur.
SF har dog fundet det nødvendigt at
spørge til lovforslagets bestemmelse om, at Styrelsen for
Dataforsyning og Infrastruktur (SDFI) vil indhente data om
elforbrug fra Energinet på adresseniveau med henblik på
at kunne fjerne permanent ubeboede adresser fra den såkaldte
restgruppe, idet SF har haft en række betænkeligheder
ved, hvorvidt data, der indsamles om borgernes elforbrug, vil kunne
anvendes til andre formål, herunder til overvågning og
kontrol af borgerne.
SF noterer, at der i dialogen med klima-,
energi- og forsyningsministeren og ministeriet under
udvalgsbehandlingen er redegjort for, at oplysningerne ikke vil
kunne anvendes til et andet formål end det i lovforslaget
angivne, at SDFI alene får adgang til data om, hvilke
adresser der er ubeboede, og ikke øvrige adressers
elforbrug, og at SDFI ikke vil anvende oplysningerne, når
formålet med indsamlingen er afsluttet. SF noterer endvidere,
at ministeren i en udtalelse til betænkning har
præciseret, at indsamlingen af oplysninger begrænses,
således at oplysningerne kun indhentes en gang årligt
frem for en til tre gange, der var lovforslagets oprindelige
udgangspunkt, og at ministeren har præciseret, at
oplysningerne ikke angiver det faktiske elforbrug, men alene om
forbruget er over tærskelværdien. SF vil gerne rose
ministeren for lydhørhed i dette spørgsmål.
SF lægger således samlet set
vægt på, at adgangen til indsamlingen og anvendelsen af
oplysningerne er begrænset og rammet ind. SF understreger
dog, at partiet med støtte til dette lovforslag alene
støtter indsamlingen af oplysninger til det i lovforslaget
angivne formål.
SF bemærker sidst, at lovforslaget
oprindelig ikke var sendt i høring ved Dataetisk Råd,
men at Dataetisk Råd er tilføjet SDFI's
høringsliste, jf. besvarelsen af L 26 - spm. 2. SF vil i
forlængelse heraf opfordre til, at alle ministerier i
forbindelse med nye lovforslag, som fremsættes i Folketinget,
foretager en dataetisk konsekvensvurdering. Med disse
bemærkninger kan SF støtte lovforslaget.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
1)
Efter nr. 4 indsættes:
»01. § 25, stk. 1, affattes
således:
»Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
opkræver nummerafgifter hos de udbydere, som Styrelsen for
Dataforsyning og Infrastruktur i medfør af § 24 har
tildelt eller tildeler numre, nummerserier, koder eller
adresser.««
[Lovteknisk ændring]
2)
Efter nr. 5 indsættes:
»02. I §
32, stk. 2, ændres »§ 24, stk. 1,«
til: »§ 24«.
03. § 32,
stk. 3, ophæves.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
[Lovteknisk ændring]
Til § 3
3) Nr. 8
affattes således:
»8. I §
25, stk. 1, nr. 2, ændres »§ 16, stk.
1,« til: »§ 16, stk. 1 og 2,«, og
»§ 22, stk. 2« ændres til: »§ 22,
stk. 5«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 6
4) I
stk. 1 udgår »og
3«.
[Korrektion af henvisning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er en
konsekvensændring af, at det i lovforslagets § 1, nr. 4,
foreslås, at § 24, stk. 2, i lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester ophæves. Som følge af
at § 24, stk. 2, ophæves, ændres § 25, stk.
1.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en
konsekvensændring af, at det i lovforslagets § 1, nr. 4,
foreslås, at § 24, stk. 2, i lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester ophæves. Som følge af
at § 24, stk. 2, ophæves, ændres henvisningen i
§ 32, stk. 2, til § 24, da bestemmelsen alene vil
indeholde ét stykke.
Den foreslåede ændring er en
konsekvensændring af, at det i lovforslagets § 1, nr. 4,
foreslås, at § 24, stk. 2, i lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester ophæves. Den gældende
bestemmelse i § 32, stk. 3, i lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester medfører, at offentlige
myndigheder og virksomheder, der i medfør af § 24, stk.
2, er tildelt koder, skal sikre overholdelsen af regler fastsat i
henhold til § 21 og vilkår fastsat med hjemmel heri.
§ 32, stk. 3, foreslås på denne baggrund
ophævet, da § 24, stk. 2, ophæves.
Som følge af at § 32, stk. 3,
ophæves, bliver stk. 4 herefter til stk. 3.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er en
konsekvensændring af, at det i lovforslagets § 3, nr. 5,
foreslås, at der efter stk. 1 som nye stykker indsættes
stk. 2-5 i § 22 i lov om etablering og fælles udnyttelse
af master til radiokommunikationsformål og udnyttelse af
infrastruktur til opsætning af trådløse
adgangspunkter med lille rækkevidde m.v. Stk. 2-5 bliver
herefter stk. 5-8.
Den gældende bestemmelse i § 25,
stk. 1, nr. 2, indeholder en henvisning til § 22, stk. 2, men
som følge af indsættelsen af stk. 2-5 skal
henvisningen i § 25, stk. 1, nr. 2, ændres til §
22, stk. 5.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af, at lovforslagets § 6, stk. 3, ikke er en
modifikation til ikrafttrædelsen efter stk. 1, men en
overgangsbestemmelse. Af ordensmæssige grunde har ministeriet
derfor stillet et ændringsforslag om, at henvisningen til
stk. 3 udgår.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2023 og var til 1. behandling den 12. oktober 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Digitalisering og It.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Teknisk
gennemgang
Medarbejdere fra Klima- Energi- og
Forsyningsministeriet har den 14. november 2023 foretaget en
teknisk gennemgang af lovforslaget for udvalget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring i to dele.
Klima- energi- og forsyningsministeren sendte den 23. maj 2023 et
udkast til den første del af lovforslaget til Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget, jf. KEF alm. del - bilag 297
(folketingsåret 2022-23, 2. samling), og et udkast til
lovforslagets anden del den 28. juni 2023, jf. KEF alm. del - bilag
366 (folketingsåret 2022-23, 2. samling). Den 4. og 9.
oktober 2023 sendte klima- energi- og forsyningsministeren
høringssvar og høringsnotater til udvalget. Udvalget
har tillige modtaget et tillæg til høringsnotatet den
3. november 2023, jf. L 26 - bilag 4.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
12 spørgsmål til ministeren for klima-, energi- og
forsyning til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Birgitte Vind (S) Malte Larsen (S)
Ida Auken (S) Tanja Larsson (S) Kris Jensen Skriver (S) Per Husted
(S) Sara Emil Baaring (S) Simon Kollerup (S) Thomas Skriver Jensen
(S) Linea Søgaard-Lidell (V) Christoffer Aagaard Melson (V)
Hans Andersen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Jeppe Søe (M)
nfmd. Rasmus Lund-Nielsen (M)
Betina Kastbjerg (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Alexander Ryle
(LA) Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Mona Juul (KF) Lise Bertelsen
(KF) Kim Edberg Andersen (NB) Peter Kofod (DF) Lisbeth Bech-Nielsen
(SF) fmd. Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Rosa Lund (EL) Stinus
Lindgreen (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |