Fremsat den 4. oktober 2023 af klima-,
energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en
indefrysningsordning for høje energiregninger, lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v., og lov om Forsyningstilsynet
(Ændring af administrationsmodel for
indefrysningsordningen og præcisering af Forsyningstilsynets
opgavevaretagelse)
§ 1
I lov om en indefrysningsordning for
høje energiregninger, jf. lovbekendtgørelse nr. 1387
af 5. oktober 2022, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 3, stk. 3, indsættes efter
»energiregningen«: »i
indefrysningsperioden«.
2. I
§ 4, stk. 6, 1. pkt.,
indsættes efter »kan«: »i
indefrysningsperioden«.
3. § 4,
stk. 8, affattes således:
»Stk. 8.
Staten overtager fordringerne på de indefrosne beløb
fra energivirksomhederne efter udløbet af
indefrysningsperioden i overensstemmelse med lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v.«.«
4. I
§ 4 indsættes som stk.
12:
»Stk. 12.
Erhvervsministeren kan efter forhandling med klima-, energi- og
forsyningsministeren fastsætte nærmere regler om
statens overtagelse af indefrosne beløb ydet til husstande
ved indefrysningsperiodens udløb, herunder regler om,
hvornår og på hvilke vilkår overtagelsen skal
finde sted.«
5. I
§ 10, stk. 3, indsættes
efter »energiregningen«: »i
indefrysningsperioden«.
6. I
§ 11, stk. 6, 1. pkt.,
indsættes efter »kan«: »i
indefrysningsperioden«.
7. § 11,
stk. 7, affattes således:
»Stk. 7.
Staten overtager fordringerne på de indefrosne beløb
fra energivirksomhederne i overensstemmelse med lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v.«.«
8. I
§ 11 indsættes som stk.
12:
»Stk. 12.
Erhvervsministeren kan efter forhandling med klima-, energi- og
forsyningsministeren fastsætte nærmere regler om
statens overtagelse af indefrosne beløb ydet til
virksomheder ved indefrysningsperiodens udløb, herunder
regler om, hvornår og på hvilke vilkår
overtagelsen skal finde sted.«
§ 2
I lov nr. 1400 af 10. oktober 2022 om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v., som ændret ved lov nr. 713 af 13. juni 2023, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 4 indsættes som § 4
a:
Ȥ 4 a. Efter
udløbet af indefrysningsperioden overtager staten indefrosne
krav inklusive tilskrevne renter, der er omfattet af lov om en
indefrysningsordning for høje energiregninger.«
2. I § 9,
stk. 2, ændres »ved udløb af en samlet
indefrysningsperiode« til »ved indefrysningsperiodens
udløb«.
3. I
§ 14 indsættes efter stk. 6
som stk. 7 og 8:
»Stk. 7.
Ved administrationen af bekendtgørelse om tilskud til
energivirksomheders implementerings- og administrationsomkostninger
ved indefrysning af høje energiregninger for husstande,
virksomheder mv. kan Erhvervsstyrelsen i forbindelse med kontrollen
efter stk. 1 og 2, indsamle, samkøre, videregive og foretage
anden behandling af oplysninger om ansatte i energivirksomhedens
lønforhold fra eIndkomstregistret, jf. lov om
Erhvervsstyrelsens behandling af data.
Stk. 8.
Erhvervsstyrelsen kan videregive oplysninger indsamlet og behandlet
i medfør af denne lov til brug for Forsyningstilsynets
kontrolopgaver i henhold til bekendtgørelse om en
indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande
og virksomheder.«
§ 3
I lov nr. 690 af 6. august 2018 om
Forsyningstilsynet, som ændret ved § 7 i lov nr. 923 af
18. maj 2021 og § 2 i lov nr. 898 af 21. juni 2022, foretages
følgende ændring:
1. I
3, stk. 1, 1. pkt., ændres
», hvorved der menes kapitel 6 i lov om
miljøbeskyttelse, lov om elforsyning, lov om gasforsyning,
lov om varmeforsyning, lov om fremme af vedvarende energi og lov om
fremme af besparelser i energiforbruget eller i regler fastsat i
medfør heraf«: til »på
forsyningsområdet for el, gas, varme og affald.«
§ 4
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger | Indholdsfortegnelse |
|
1. Indledning | 2. Lovforslagets baggrund | | 3.1. Lov om en indefrysningsordning for
høje energiregninger | | | 3.1.1. Gældende ret | | | 3.1.2. Erhvervsministeriets
overvejelser | | | 3.1.3. Den foreslåede ordning | | 3.2. Lov om likviditetslån m.v. i
forbindelse med indefrysningsordning for høje
energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v. | | | 3.2.1. Gældende ret | | | 3.2.2. Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets overvejelser | | | 3.2.3. Den foreslåede ordning | | 3.3. Forsyningstilsynets
opgavevaretagelse | | | 3.3.1. Gældende ret | | | 3.3.2. Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets overvejelser | | | 3.3.3. Den foreslåede ordning | 4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. Klimamæssige konsekvenser | 8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 9. Forholdet til EU-retten | 10. Hørte myndigheder og
organisationer m.v. | 11. Sammenfattende skema | |
|
1. Indledning
Hovedformålet med lovforslaget er at understøtte
statens overtagelse af indefrosne beløb fra
energivirksomhederne, når indefrysningsperioden
udløber den 31. oktober 2023 for el og gas samt den 31.
december 2023 for fjernvarme.
Indefrysningsordningen for husholdningers og virksomheders
udgifter til el, gas og fjernvarme er en del af aftale om
"Vinterhjælp" mellem den daværende regering
(Socialdemokratiet) og Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Danmarksdemokraterne, Alternativet og Moderaterne af den 23.
september 2022.
Indefrysningsordningen blev etableret med henblik på at
give husholdninger og virksomheder et pusterum og en sikkerhed i
forhold til markante prisstigninger på energi.
Siden aftale om "Vinterhjælp" er prisen på energi
faldet betydeligt. Aftalepartierne bag aftalen om
"Vinterhjælp" er derfor enige om, at der er behov for en
omlægning af aftalen og har indgået aftale af 29. marts
2023 om "Serviceeftersyn og omlægning af
indefrysningsordningen".
Med lovforslaget følges der op på aftalen om
"Serviceeftersyn og omlægning af indefrysningsordningen".
Lovforslaget indebærer for det første, at staten
overtager de indefrosne beløb fra energivirksomhederne,
når indefrysningsperioden udløber den 31. oktober 2023
for el og gas samt den 31. december 2023 for fjernvarme. Herefter
vil Erhvervsstyrelsen forestå opkrævningen af de
indefrosne beløb fra husholdninger og virksomheder, der er
tilmeldt ordningen.
Lovforslaget indebærer for det andet, at
energivirksomhedernes forpligtelser tilpasses ift., at staten
overtager de indefrosne beløb fra energivirksomhederne,
når indefrysningsperioden udløber.
Lovforslaget indebærer for det tredje, at
Forsyningstilsynets opgavevaretagelse præciseres,
således at der i lov om Forsyningstilsynet henvises generelt
de forsyningsformer, der er omfattet af Forsyningstilsynets
opgavevaretagelse.
2. Lovforslagets baggrund
Aftalen af 29. marts 2023 om "Serviceeftersyn og omlægning
af indefrysningsordningen" er indgået mellem regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Socialistisk
Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Det Konservative Folkeparti,
Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet.
Siden aftale om "Vinterhjælp" er energipriserne faldet
betydeligt. Derfor har forholdsvis få husholdninger og
virksomheder benyttet sig af indefrysningsordningen. Med få
tilmeldte kunder er der en risiko for, at de tilmeldte kunder
står over for, at energiselskaberne er nødsaget til at
hæve deres administrationsgebyrer betydeligt.
Aftalepartierne er derfor enige om at lave en omlægning af
ordningen, så administrationen af ordningen, der i dag
varetages af ca. 50 energivirksomheder, overgår til
Erhvervsstyrelsen.
Konkret indebærer omlægningen, at Erhvervsstyrelsen
overtager de indefrosne beløb fra energivirksomhederne til
kurs 100, når indefrysningsperioden udløber den 31.
oktober 2023 for el og gas samt den 31. december 2023 for
fjernvarme. Herefter vil Erhvervsstyrelsen forestå
opkrævningen af de indefrosne beløb fra husholdninger
og virksomheder, der er tilmeldt ordningen. Husholdninger og
virksomheder afdrager det indefrosne beløb direkte til
Erhvervsstyrelsen på tilsvarende vilkår som ved den
oprindelige indefrysningsordning - blot med den forskel, at de ikke
pålægges gebyrer i afdragsperioden. Det sikrer, at
ingen af de tilmeldte husholdninger og virksomheder
påføres større omkostninger som følge
af, at Erhvervsstyrelsen overtager administrationen af ordningen.
Husholdninger og virksomheder, der er tilmeldt ordningen, vil
således fortsat have et afdragsfrit år indledningsvist,
hvorefter de skal afdrage det indefrosne beløb over de
efterfølgende op til 4 år. Det vil fortsat være
muligt for husholdninger og virksomheder at tilmelde sig ordningen
direkte hos energivirksomhederne frem til indefrysningsperiodens
ophør, og både husstande og virksomheder kan til
enhver tid afmelde sig ordningen.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Lov om en
indefrysningsordning for høje energiregninger
3.1.1. Gældende ret
Den gældende indefrysningsordning blev indført ved
lov nr. 1387 af 5. oktober 2022 om en indefrysningsordning for
høje energiregninger, der implementerer den politiske aftale
om "Vinterhjælp" af 23. september 2022 indgået mellem
Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Det konservative Folkeparti,
Danmarksdemokraterne, Alternativet og Moderaterne.
Lovens § 3 og 10 medfører en pligt for
energivirksomhederne til at yde indefrysning af betaling for
energiregningen for de aftagere, der er i et direkte kundeforhold
med energivirksomheden. Loven giver i medfør af § 4 og
11 mulighed for indefrysning i 12 måneder, en afdragspause
på et år med en efterfølgende afdragsperiode
på 4 år.
Energivirksomhederne er ansvarlige for at opgøre og
opkræve det indefrosne beløb efter udløbet af
indefrysningsperioden og det afdragsfrie år. Betaler
husstanden eller virksomheden ikke på baggrund af
energivirksomhedens rykkerskrivelser og dermed ikke opfylder sin
betalingsforpligtelse, udgør det væsentlig
misligholdelse, og Erhvervsstyrelsen overtager samlet de
fordringer, som ikke er blevet betalt.
Energivirksomhederne har ifølge lovens § 4, stk. 6
og 11, stk. 6, ret til at opkræve et gebyr for administration
af indefrysningen både for husstande og virksomheder.
Energivirksomheden kan kun opkræve gebyrer, der modsvarer
omkostninger for administration af ordningen.
3.1.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
overvejelser
Indefrysningsordningen blev etableret med henblik på at
give husholdninger og virksomheder et pusterum og en sikkerhed i
forhold til markante prisstigninger på energi. Siden den
politiske aftale om "Vinterhjælp" er energipriserne faldet
betydeligt. Derfor har forholdsvis få husholdninger og
virksomheder benyttet sig af indefrysningsordningen.
Det er ministeriets vurdering, at med få tilmeldte kunder
er der en risiko for, at de tilmeldte kunder står over for,
at energiselskaberne er nødsaget til at hæve deres
administrationsgebyr betydeligt. Det vurderes derfor
hensigtsmæssigt at lave en omlægning af ordningen.
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og
Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Det Konservative
Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet har den
29. marts 2023 indgået en aftale om "Serviceeftersyn og
omlægning af indefrysningsordningen". Aftalepartierne er
enige om at lave en omlægning af ordningen, så
administrationen af ordningen, der i dag varetages af ca. 50
energivirksomheder, overgår til Erhvervsstyrelsen.
3.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at justere lov om en indefrysningsordning for
høje energiregninger således, at energivirksomhedernes
rettigheder og forpligtelser tilpasses ift. lovforslagets § 2
om ændring af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse
med indefrysningsordning for høje energiregninger og til
energiintensive virksomheder m.v.
Efter lovforslagets § 2 vil staten skulle overtage de
indefrosne beløb fra energivirksomhederne til kurs 100,
når indefrysningsperioden udløber den 31. oktober 2023
for el og gas samt den 31. december 2023 for fjernvarme. Herefter
vil Erhvervsstyrelsen fremadrettet skulle forestå
opkrævningen af de indefrosne beløb fra husholdninger
og virksomheder, der er tilmeldt ordningen. Husholdninger og
virksomheder vil skulle afdrage det indefrosne beløb direkte
til Erhvervsstyrelsen på tilsvarende vilkår som ved den
oprindelige indefrysningsordning - blot med den forskel, at de ikke
pålægges gebyrer i afdragsperioden. Det vil kunne
sikre, at ingen af de tilmeldte husholdninger og virksomheder
påføres større omkostninger som følge
af, at Erhvervsstyrelsen vil overtage administrationen af
ordningen. Husholdninger og virksomheder, der er tilmeldt
ordningen, vil således fortsat have et afdragsfrit år
indledningsvist, hvorefter de skal afdrage det indefrosne
beløb over de efterfølgende op til 4 år. Det
vil fortsat være muligt for husholdninger og virksomheder at
tilmelde sig ordningen direkte hos energivirksomhederne frem til
indefrysningsperiodens ophør, og både husstande og
virksomheder kan til enhver tid afmelde sig ordningen.
3.2. Lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v.
3.2.1. Gældende ret
Den gældende likviditetslåneordning blev
indført ved lov nr. 1400 af 31. oktober 2022 om m
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v., der ligeledes implementerer en del af den politiske aftale om
"Vinterhjælp" af 23. september 2022 indgået mellem
Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Det konservative Folkeparti,
Danmarks-demokraterne, Alternativet og Moderaterne.
Loven giver bl.a. energivirksomhederne adgang til at optage
statslige likviditetslån, som gør det muligt at yde
deres kunder henstand i form af indefrysning af betaling for
energiregningen. Lige som selve indefrysningsordningen består
likviditetslåneordningen af en periode, hvor
energivirksomheden kan optage lån, efterfulgt af et
afdragsfrit år og herefter en afdragsperiode på 4
år.
Loven indeholder desuden bestemmelser, som tillægger
Erhvervsstyrelsen en række kontrolbeføjelser i
forbindelse med styrelsens administration af de låne- og
tilskudsordninger, som etableres i medfør af loven, og som
bemyndiger styrelsen til at behandle og videregive disse
oplysninger.
Med bekendtgørelse nr. 943 af 24. juni 2023 om tilskud
til energivirksomheders implementerings- og
administrationsomkostninger ved indefrysning af høje
energiregninger for husstande, virksomheder mv. fik
energivirksomhederne mulighed for at søge tilskud til
dækning af de implementerings- og
administrationsomkostninger, de har afholdt i anledning af
indefrysningsordningen for høje energiregninger. En del af
disse omkostninger kan bestå af lønudgifter afholdt
internt i energivirksomheden. I tilfælde, hvor der er tvivl
om størrelsen af de ansattes faktiske løn, kan
Erhvervsstyrelsen efter gældende ret udbede sig supplerende
dokumentation fra energivirksomheden, herunder stille krav om, at
en uafhængig revisor skal erklære sig om rigtigheden af
det oplyste.
Efter forvaltningslovens regler kan Erhvervsstyrelsen efter
anmodning videregive oplysninger til Forsyningstilsynet til brug
for udførelsen af dets tilsynsopgaver. Forvaltningsloven
giver dog ikke mulighed for en proaktiv og systematisk udveksling
af oplysninger til brug herfor.
3.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Som anført ovenfor under pkt. 3.1.1.2 indebærer den
begrænsede kundetilslutning til indefrysningsordningen for
høje energiregninger en risiko for, at energiselskaberne
bliver nødsaget til at hæve deres
administrationsgebyrer over for de kunder, som er tilmeldt
indefrysningsordningen. For at forebygge sådanne
gebyrstigninger er aftalepartierne enige om at lave en
omlægning af ordningen, så administrationen af
ordningen, overgår til Erhvervsstyrelsen.
I sager om tilskud til energivirksomheders implementerings- og
administrationsomkostninger kan der være behov for
supplerende dokumentation for energivirksomhedens faktiske
udgifter. I disse tilfælde kan sagsoplysningsskridt
forlænge sagsbehandlingstiden og efter omstændighederne
påføre energivirksomheden udgifter til revisorbistand.
Af hensyn til en effektiv og korrekt udbetaling af tilskudsmidler
vurderes det hensigtsmæssigt at give Erhvervsstyrelsen
mulighed for i kontroløjemed at efterprøve det
oplyste om internt afholdte lønudgifter i energivirksomheden
ved opslag i eIndkomstregistret.
Forsyningstilsynet har udtrykt ønske om, at
Erhvervsstyrelsen kan videregive, de oplysninger, som styrelsen
indsamler og behandler i medfør af lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordningen
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v. til brug for Forsyningstilsynets kontrolopgaver i henhold til
bekendtgørelse om en indefrysningsordning for høje
energiregninger for husstande og virksomheder. Efter
forvaltningslovens regler har Erhvervsstyrelsen efter anmodning
allerede mulighed for at videregive oplysninger til
Forsyningstilsynet. Det vurderes dog hensigtsmæssigt at
præcisere og tydeliggøre Erhvervsstyrelsens adgang til
at udveksle de oplysninger om energiselskaberne, som styrelsen er i
besiddelse af med Forsyningstilsynet til brug for dets
tilsynsopgaver.
I forbindelse med den offentlige høring over en
række bekendtgørelsesudkast på
Erhvervsministeriets område vedrørende tilskuds- og
likviditetslåneordningerne i anledning af
indefrysningsordningen for høje energiregninger fremsatte
Forsyningstilsynet ønske om, at Erhvervsstyrelsen kan
videregive, de oplysninger, som styrelsen indsamler og behandler i
medfør af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med
indefrysningsordningen for høje energiregninger og til
energiintensive virksomheder m.v. til brug for Forsyningstilsynets
kontrolopgaver i henhold til bekendtgørelse om en
indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande
og virksomheder Efter forvaltningslovens regler har
Erhvervsstyrelsen efter anmodning allerede mulighed for at
videregive oplysninger til Forsyningstilsynet. Det vurderes dog
hensigtsmæssigt at præcisere og tydeliggøre
Erhvervsstyrelsens adgang til at udveksle de oplysninger om
energiselskaberne, som styrelsen er i besiddelse af med
Forsyningstilsynet til brug for dets tilsynsopgaver.
3.2.3. Den foreslåede ordning
Med lovforslagets § 2 foreslås det, at staten skal
overtage de indefrosne beløb fra energivirksomhederne,
når indefrysningsperioden udløber den 31. oktober 2023
for el og gas samt den 31. december 2023 for fjernvarme.
Overtagelsen skal som udgangspunkt ske ved modregning i det
likviditetslån, energivirksomheden har optaget hos
Erhvervsstyrelsen. Erhvervsstyrelsen vil herefter forestå
administrationen af indefrysningsordningen, herunder
opkrævningen af de indefrosne beløb fra de tilmeldte
husholdninger og virksomheder. De tilmeldte husholdninger og
virksomheder skal herefter afdrage det indefrosne beløb
direkte til Erhvervsstyrelsen på tilsvarende vilkår som
ved den oprindelige indefrysningsordning - blot med den forskel, at
de ikke pålægges gebyrer i afdragsperioden. Det skal
sikre, at ingen af de tilmeldte husholdninger og virksomheder
påføres større omkostninger som følge
af, at Erhvervsstyrelsen overtager administrationen af ordningen.
Husholdninger og virksomheder, der er tilmeldt ordningen, vil
således fortsat have et afdragsfrit år indledningsvist,
hvorefter de skal afdrage det indefrosne beløb over de
efterfølgende op til 4 år.
Det foreslås endvidere at udvide Erhvervsstyrelsens adgang
til, i kontroløjemed, at indhente oplysninger i sager om
tilskud til energivirksomheders implementerings- og
administrationsomkostninger ved indefrysning af høje
energiregninger for husstande, virksomheder mv., så styrelsen
vil få mulighed for at efterprøve oplysninger om
energivirksomhedernes ansattes lønforhold ved opslag i
eIndkomstregistret. Bemyndigelsen til at indhente oplysninger fra
eIndkomstregistret vil være udtrykkeligt begrænset til
denne ene tilskudsordning i medfør af lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v. Adgangen til opslag i eIndkomstregistret forudsættes
forbeholdt stikprøvevis kontrol samt tilfælde, hvor
der er tvivl om rigtigheden af de oplysninger om ansattes
lønforhold, som energivirksomheden har angivet i forbindelse
med ansøgningen om tilskud. Det forventes således, at
det kun vil være nødvendigt at behandle oplysninger om
et forholdsvis begrænset antal fysiske personers
lønforhold i kontroløjemed for at sikre korrekt
udbetaling af tilskudsmidler. Behandlingen af oplysningerne skal i
øvrigt ske i overensstemmelse med lov om Erhvervsstyrelsens
behandling af data.
Det foreslås desuden at indføre en generel
bemyndigelse til, at Erhvervsstyrelsen fremover kan udveksle de
oplysninger om energiselskaberne, som styrelsen kommer i besiddelse
af i forbindelse med administrationen af låne- og
tilskudsordningerne i medfør af lov om likviditetslån
m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje
energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v., med
Forsyningstilsynet til brug for varetagelsen af dets opgaver i
henhold til bekendtgørelse om en indefrysningsordning for
høje energiregninger for husstande og virksomheder.
3.3. Forsyningstilsynets opgavevaretagelse
3.3.1. Gældende ret
Efter gældende ret varetager Forsyningstilsynet en
række opgaver på energiområdet i henhold til
bestemmelser herom i lov om Forsyningstilsynet og
sektorlovgivningen.
Det følger af den gældende § 3, stk. 1, i lov
om Forsyningstilsynet, at Forsyningstilsynet varetager opgaver og
beføjelser i medfør af denne lov og
sektorlovgivningen, hvorved der menes kapitel 6 i lov om
miljøbeskyttelse, lov om elforsyning, lov om gasforsyning,
lov om varmeforsyning, lov om fremme af vedvarende energi og lov om
fremme af besparelser i energiforbruget eller i regler fastsat i
medfør heraf. Forsyningstilsynet varetager endvidere opgaver
og beføjelser i medfør af EU-regulering.
Det følger af forarbejderne til § 3, stk. 1, jf.
Folketingstidende 2017-18, A, L 164 som fremsat, side 24, at
bestemmelsen har karakter af en henvisning, og Forsyningstilsynet
med den foreslåede formulering til enhver tid vil skulle
varetage de opgaver og beføjelser, som er fastsat i
sektorlovgivningen. Dette omfatter både national lovgivning
og EU-retsakter, der tillægger de nationale regulerende
myndigheder beføjelser.
3.3.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
overvejelser
Den gældende bestemmelse i § 3, stk. 1, 1. pkt., i
lov om Forsyningstilsynet, har alene karakter af en henvisning, der
har til hensigt at afgrænse Forsyningstilsynets opgaver til
bestemte forsyningsformer. Forsyningstilsynet vil således til
enhver tid skulle varetage de opgaver og beføjelser, som er
fastsat i sektorlovgivningen. Bestemmelsen er dermed ikke udtryk
for, at der ift. Forsyningstilsynets opgavevaretagelse gælder
et krav om henvisning til alt sektorlovgivning i lov om
Forsyningstilsynet.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderer således,
at Forsyningstilsynet i henhold til den gældende bestemmelse
kan behandle sager i henhold til lovgivning, der ligger inden for
anvendelsesområdet af de nævnte sektorlove. Dette
gælder fx lov om en indefrysningsordning for høje
energiregninger og lov om likviditetslån m.v. i forbindelse
med indefrysningsordning for høje energiregninger og til
energiintensive virksomheder m.v., der vedrører
forsyningsområderne for el, gas og opvarmet vand.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderer derfor, at der
er behov for at præcisere den nuværende ordlyd af
bestemmelsen i § 3, stk. 1, 1. pkt., således, at der
ift. Forsyningstilsynets opgavevaretagelse og beføjelser
henvises generelt til forsyningsformerne inden for el, gas, varme
og affald.
En udvidelse af Forsyningstilsynets opgaver og beføjelser
til at omfatte andre forsyningsformer end el, gas, varme og affald
vil dog fortsat skulle gennemføres ved lovændring,
dels af den relevante sektorlovgivning, dels af lov om
Forsyningstilsynet.
3.3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at præcisere, at Forsyningstilsynet
varetager opgaver og beføjelser i medfør
sektorlovgivningen på konkrete forsyningsområder.
Formålet med den foreslåede præcisering er at
tydeliggøre, at der ikke gælder et krav om henvisning
til alt sektorlovgivning i lov om Forsyningstilsynet, når
forsyningsformen allerede følger af lov om
Forsyningstilsynet. Det vil sige el, gas, varme og affald.
Den foreslåede præcisering vil indebære, at
der ift. Forsyningstilsynets opgavevaretagelse generelt vil blive
henvist til de omfattede forsyningsområder frem for konkrete
love på forsyningsområdet, herunder fx lov om en
indefrysningsordning for høje energiregninger og lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v. Den foreslåede præcisering vil således ikke
medføre materielle ændringer ift. Forsyningstilsynets
opgavevaretagelse.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Erhvervsstyrelsen overtager alle indefrosne fordringer efter
indefrysningsperioden og dermed den samlede administration i
tilbagebetalingsperioden. Det medfører, at Erhvervsstyrelsen
efter overtagelsen ikke længere skal forholde sig til
energivirksomhedernes forskellige procedurer for fakturering,
opkrævning og kommunikation over for deres kunder, hvilket
vil gøre administrationen enklere. Dertil kommer, at den
direkte forbindelse mellem myndigheder og kunder vil kunne reducere
omkostninger til håndhævelse og tilsyn samt til
eventuelle forbrugerklagesager. Samlet set forventes den enklere
administration at opveje den midlertidige belastning, som selve
overtagelsen af fordringerne medfører.
Lovforslaget forventes ikke at medføre øvrige
økonomiske konsekvenser for staten.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
I forbindelse med overdragelsen af de indefrosne beløb
skal energivirksomhederne foretage en opgørelse og
indberetning af deres samlede indefrysning til slutbrugerne
inklusive renter heraf. Det bemærkes dog, at
energivirksomhederne allerede efter gældende ret har pligt
til løbende og mindst en gang om året afstemme deres
likviditetslån med den faktisk ydede indefrysning til
kunderne. Lovforslaget vurderes derfor ikke at have
væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for energivirksomhederne.
Med statens overtagelse af de indefrosne beløb
overgår administrationen af indefrysningsordningen til
Erhvervsstyrelsen. De virksomheder, som er tilmeldt ordningen, skal
herefter afdrage på det indefrosne beløb til
Erhvervsstyrelsen på samme betingelser som efter
gældende ret. Erhvervsstyrelsen opkræver ikke
administrationsgebyr fra de virksomheder, som har benyttet sig af
indefrysningsordningen.
Lovforslaget forventes ikke at medføre øvrige
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
For de borgere, som har benyttet muligheden for indefrysning,
vil der med lovforslaget skulle afdrages på det indefrosne
beløb til Erhvervsstyrelsen i stedet for til
energivirksomheden. Det vil ske på samme betingelser som
efter gældende ret, og Erhvervsstyrelsen vil ikke
opkræve administrationsgebyr, så der vil ikke
være økonomiske og administrative konsekvenser for
disse borgere.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Statens indtræden som kreditor for energikunderne ved
indefrysningsordningens afslutning skal godkendes i
overensstemmelse med statsstøttereglerne i de midlertidige
krise- og omstillingsrammebestemmelser for
statsstøtteforanstaltninger til støtte for
økonomien efter Ruslands aggression mod Ukraine" (2023/C
101/03).
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 7. juli 2023
til den 21. august 2023 været sendt i høring hos
nedenstående myndigheder og organisationer m.v. Endvidere har
et supplerende lovforslag været sendt i høring i
perioden 5. september 2023 til 11. september 2023 hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet - Advokatsamfundet, Akademikerne, Akademisk
Arkitektforening, Affald Plus, AffaldVarme Aarhus, Aluminium
Danmark, Ankenævnet på Energiområdet,
Antenneforeningen Vejen, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arbejdstilsynet, ARI (Affald- og
ressourceindustrien under DI), Asfaltindustrien, BAT-kartellet,
Better Energy, Billund Vand A/S, Biobrændselsforeningen,
Biofos A/S, Blik- og Rørarbejderforbundet, Brancheforeningen
Dansk Luftfart, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme,
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller, Brancheforeningen
for Skov, Have og Park-Forretninger, Brancheforeningen for
Små- og Mellemstore Vindmøller, Brintbranchen,
Brunata, Bryggeriforeningen, Bornholms Energi og Forsyning (BEOF),
Bopa Law, Business Danmark, Bygge-, Anlægsog
Trækartellet (BATT-kartellet), Byggecentrum,
Bygningssagkyndige & Energikonsulenter, Byggeskadefonden, C4 -
Carbon Capture Cluster Copenhagen, Crossbridge Energy Fredericia,
Center for Electric Power and Energy (DTU), CEPOS, Cerius, Cevea,
Center for Electric Power and Energy (DTU), CTR, CO-industri,
Concito, COWI, Copenhagen Merchants, ADB (Association Dansk
Biobrændsel), DAKOFA, Dana Petroleum, DANAK (Den Danske
Akkrediterings- og Metrologifond), DANICA RESOURCES APS, Danske
halmleverandører, Danmarks Almene Boliger (BL), Danmarks
Fiskeriforening, Danmarks Frie Autocampere, Danmarks
Jordbrugsforskning, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Skibskredit, Danmarks Vindmølleforening, Danmarks Tekniske
Universitet (DTU), Danoil Exploration A/S, Dansk Affaldsforening,
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Biotek, Dansk Byggeri,
Danske Bygningscenter, Dansk Center for Lys, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Facilities
Management (DFM), Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Gas
Forening, Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk Industri, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Maskinhandlerforening, Dansk
Metal, Dansk Methanolforening, Dansk Miljøteknologi, Dansk
Ornitologisk Forening, Dansk Producentansvarssystem, Dansk
Retursystem A/S, Dansk Shell A/S, Dansk Skovforening, Dansk
Solcelleforening, Dansk Standard, Dansk Told- og Skatteforbund,
Dansk Transport og Logistik (DLTL), Dansk Varefakta Nævn,
Danske Advokater, Danske Annoncører og Markedsførere,
Danske Arkitektvirksomheder, DANSKE ARK, Danske Commodities A/S,
Danske Energiforbrugere (DENFO), Danske Maritime, Danske
Mediedistributører, Danske Regioner, Danske Tegl, Danske
Udlejere, DANVA (Dansk Vand- og Spildevandsforening), DANVAK,
Datatilsynet, DCC Energi Naturgas, De frie Energiselskaber, DELTA
Dansk Elektronik, Rådet for grøn omstilling, DI,
DKCPC, DLA Piper Danmark, Dommerfuldmægtigforeningen,
Drivkraft Danmark, DTU - Institut for Vindenergi, DTU -
Myndighedsbetjening, EA Energianalyse, E. ON Danmark A/S,
EmballageIndustrien, Energi Danmark, Energi Fyn, Energiforum
Danmark, Energiklagenævnet, Energisammenslutningen, Energi-
og Bygningsrådgivning A/S (EBAS), Energycluster,
Energisystemer ApS, Energitjenesten, Equinor, Erhvervsflyvningens
Sammenslutning (ES-DAA), European Energy, Eurowind Energy A/S,
Evida, Everfuel, EWE Energie AG, Fagligt Fælles Forbund (3F),
FDO, FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finansforbundet,
Finansrådet, Realkreditforeningen og Realkreditrådet -
FinansDanmark, Fjernvarme Fyn, Fonden Kraka, Forbrugerrådet
Tænk, Forenede Danske Elbilister (FDEL), Foreningen af Danske
Skatteankenævn, Foreningen af fabrikanter og
importører af elektriske belysningsarmaturer (FABA),
Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske
husholdningsapparater (FEHA), Foreningen Biogasbranchen, Foreningen
af Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen Danske
Kraftvarmeværker, Foreningen for Platformsøkonomi i
Danmark (FPD), Foreningen Danske Revisorer, Foreningen for
Slutbrugere af Energi, Fors A/S, Forsikring & Pension,
Forsikringsmæglerforeningen, Forsyningstilsynet, Fredericia
Spildevand A/S, Frederiksberg Forsyning, Frie Funktionærer,
FSE, FSR Danske revisorer, GAFSAM, Gaz-system, GRAKOM, Greenpeace,
Green Power Denmark, GreenTech Advisor, Gentofte og Gladsaxe
Fjernvarme, GreenWays, GTS (Godkendt Teknologisk service),
Havarikommissionen for Offshore Olie- og Gasaktiviteter,
Havarikommissionen, Hess Denmark ApS, HK-Kommunal, HK-Privat, HOFOR
A/S, HOFOR Fjernkøling A/S, HOFOR Vind A/S, HOFOR el og
varme, HORESTA, SMV danmark, Hulgaard advokater, IBIS,
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Institut for
produktudvikling (IPU), Intelligent Energi, Ineos Danmark,
Investering Danmark, IT-Branchen, Justitia, Kjærgaard A/S,
KlimaEnergi A/S, Kommunernes Landsforening, Kooperationen (Den
Kooperative arbejdsgiver- og interesseorganisation i Danmark),
Kraka, Kræftens Bekæmpelse, Københavns Kommune -
Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns Kommune -
Økonomiforvaltningen, Københavns Kulturcenter,
Københavns Universitet, Landbrug & Fødevarer,
Landsbyggefonden, Landsforeningen af Solcelleejere, Landsforeningen
for Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen Naboer til
Kæmpevindmøller, Landsforeningen Polio-, Trafik- og
Ulykkesskadede, LCA Center, Lederne Søfart, Ledernes
Hovedorganisation, Lokale Pengeinstitutter, Lundsby Biogas, MOE
Rådgivende ingeniører, Mellemfolkeligt Samvirke,
Metalemballagegruppen, Middelgrundens Vindmøllelaug,
Mineralolie Brancheforeningen, Mærsk Drilling, Maabjerg
Energy Center - MEC, Nasdaq OMX Copenhagen A/S, Nationalbanken,
Nationalt Center for Miljø og Energi, NEAS Energy A/S, NGF
Nature Energy - Muligvis ændres til bare Nature Energy, N1
A/S, NetVarme, Niras, NOAH Energi og Klima, Nordisk Folkecenter for
Vedvarende Energi, Nordisk Energirådgivning ApS, Noreco,
Norlys, NRGi Renewables A/S, Nærbutikkernes Landsforening,
Nævnenes Hus, Olie Gas Danmark, Oxfam IBIS, Partnerskabet for
Bølgekraft, Planenergi, Plan og Projekt, Plesner
Advokatpartnerselskab, Plastindustrien, Radius Elnet A/S,
Rambøll, Rejsearbejdere.dk, Rejsearrangører i
Danmark, Ren Energi Oplysning (REO), Regstrup Natur og
miljøforening, Restaurationsbranchen.dk, Rådet for
Bæredygtig Trafik, SEAS-NVE, SEGES, Serviceforbundet, Siemens
Gamesa, SKAD - Autoskade- og Køretøjsopbyggerbranchen
i Danmark, SMVdanmark, Solar Elements A/S, Solar Lightning
Consultants ApS, Solaropti, Spirit Energy, Spyker Energy ApS, SRF
Skattefaglig Forening, Statens ByggeforskningsInstitut, Syd Energi
(SE), Synergi, TEKNIQ Arbejdsgiverne, Teknologisk Institut, Total
S. A., T-REGS, TREFOR/EWII, Varmepumpefabrikantforeningen,
Vattenfall A/S, Vedvarende Energi, Vejle Spildevand, VELTEK - VVS-
og El-Tekniske Leverandørers Brancheforening, Verdens Skove,
VEKS, VELTEK, Verdo Randers, Vestforbrænding, Vestas Wind
systems A/S, Vindenergi Danmark, Vin og Spiritus Organisationen i
Danmark, Vindmølleindustrien, VisitDenmark, VNG Danmark AS,
Wind Estate A/S, Wintershall Nordszee B. V., WWF
Verdensnaturfonden, Ældre Sagen, Økologisk
Landsforening, Ørsted, Aalborg Portland A/S, Aalborg
Energikoncern, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, 123,
92-Gruppen og til følgende kommuner: Albertslund Kommune,
Allerød Kommune, Assens Kommune, Ballerup Kommune, Billund
Kommune, Bornholms Regionskommune, Brøndby Kommune,
Brønderslev Kommune, Dragør Kommune, Egedal Kommune,
Esbjerg Kommune, Fanø Kommune, Favrskov Kommune, Faxe
Kommune, Fredensborg Kommune, Fredericia Kommune, Frederiksberg
Kommune, Frederikshavn Kommune, Frederikssund Kommune,
Furesø Kommune, Faaborg-Midtfyn Kommune, Gentofte Kommune,
Gladsaxe Kommune, Glostrup Kommune, Greve Kommune, Gribskov
Kommune, Guldborgsund Kommune, Haderslev Kommune, Halsnæs
Kommune, Hedensted Kommune, Helsingør Kommune, Herlev
Kommune, Herning Kommune, Hillerød Kommune, Hjørring
Kommune, Holbæk Kommune, Holstebro Kommune, Horsens Kommune,
Hvidovre Kommune, Høje-Taastrup Kommune, Hørsholm
Kommune, Ikast-Brande Kommune, Ishøj Kommune, Jammerbugt
Kommune, Kalundborg Kommune, Kerteminde Kommune, Kolding Kommune,
Københavns Kommune, Køge Kommune, Langeland Kommune,
Lejre Kommune, Lemvig Kommune, Lolland Kommune,
Lyngby-Taarbæk Kommune, Læsø Kommune,
Mariagerfjord Kommune, Middelfart Kommune, Morsø Kommune,
Norddjurs Kommune, Nordfyns Kommune, Nyborg Kommune, Næstved
Kommune, Odder Kommune, Odense Kommune, Odsherred Kommune, Randers
Kommune, Rebild Kommune, Ringkøbing-Skjern Kommune, Ringsted
Kommune, Roskilde Kommune, Rudersdal Kommune, Rødovre
Kommune, Samsø Kommune, Silkeborg Kommune, Skanderborg
Kommune, Skive Kommune, Slagelse Kommune, Solrød Kommune,
Sorø Kommune, Stevns Kommune, Struer Kommune, Svendborg
Kommune, Syddjurs Kommune, Sønderborg Kommune, Thisted
Kommune, Tønder Kommune, Tårnby Kommune,
Vallensbæk Kommune, Varde Kommune, Vejen Kommune, Vejle
Kommune, Vesthimmerlands Kommune, Viborg Kommune, Vordingborg
Kommune, Ærø Kommune, Aabenraa Kommune, Aalborg
Kommune og Aarhus Kommune.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | En centralisering af administrationen vil
kunne reducere omkostningerne til myndighedernes løbende
håndhævelse og tilsyn samt håndtering af
eventuelle forbrugerklagesager. | Lovforslaget forventes ikke at
medføre øvrige økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Erhvervsstyrelsen overtager alle
indefrosne fordringer efter indefrysningsperioden og dermed den
samlede administration i tilbagebetalingsperioden. Det
medfører, at Erhvervsstyrelsen efter overtagelsen ikke
længere skal forholde sig til energivirksomhedernes
forskellige procedurer for fakturering, opkrævning og
kommunikation over for deres kunder, hvilket vil gøre
administrationen enklere. Dertil kommer, at den direkte forbindelse
mellem myndigheder og kunder vil kunne reducere omkostninger til
håndhævelse og tilsyn samt til eventuelle
forbrugerklagesager. Samlet set forventes den enklere
administration at opveje den midlertidige belastning, som selve
overtagelsen af fordringerne medfører. | Lovforslaget vurderes ikke at have
væsentlige implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og
regioner. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Erhvervsstyrelsen opkræver ikke
administrationsgebyr fra de virksomheder, som har benyttet sig af
indefrysningsordningen. | Lovforslaget vurderes ikke at have
væsentlige økonomiske konsekvenser for
energivirksomhederne. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Med statens overtagelse af de indefrosne
beløb overgår administrationen af
indefrysningsordningen til Erhvervsstyrelsen. De virksomheder, som
er tilmeldt ordningen, skal herefter afdrage på det
indefrosne beløb til Erhvervsstyrelsen på samme
betingelser som efter gældende ret. | I forbindelse med overdragelsen af de
indefrosne beløb skal energivirksomhederne foretage en
opgørelse og indberetning af deres samlede indefrysning til
slutbrugerne inklusive renter heraf. Det bemærkes dog, at
energivirksomhederne allerede efter gældende ret har pligt
til løbende og mindst en gang om året afstemme deres
likviditetslån med den faktisk ydede indefrysning til
kunderne. Lovforslaget vurderes derfor ikke at have
væsentlige administrative konsekvenser for
energivirksomhederne. | Administrative konsekvenser for
borgerne | For de borgere, som har benyttet
muligheden for indefrysning, vil der med lovforslaget skulle
afdrages på det indefrosne beløb til Erhvervsstyrelsen
i stedet for til energivirksomheden. Det vil ske på samme
betingelser som efter gældende ret, og Erhvervsstyrelsen vil
ikke opkræve administrationsgebyr, så der vil ikke
være økonomiske og administrative konsekvenser for
disse borgere. | Ingen. | Klimamæssige konsekvenser | Lovforslaget har ingen klimamæssige
konsekvenser. | Ingen. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Lovforslaget har ingen miljø- og
naturmæssige konsekvenser. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Statens indtræden som kreditor for
energikunderne ved indefrysningsordningens afslutning skal
godkendes i overensstemmelse med statsstøttereglerne i de
midlertidige krise- og omstillingsrammebestemmelser for
statsstøtteforanstaltninger til støtte for
økonomien efter Ruslands aggression mod Ukraine" (2023/C
101/03). | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af den gældende § 3, stk. 3, i lov
nr. 1387 af 5. oktober 2022 om en indefrysningsordning for
høje energiregninger, at energivirksomheden i forbindelse
med udsendelse af energiregningen skal oplyse om betaling og
indefrysning for den angivne periode og om den akkumulerede
indefrysning. Energivirksomheden er således omfattet af denne
oplysningsforpligtelse i indefrysningsperioden, det afdragsfrie
år og i den efterfølgende afdragsperiode på 4
år.
Det foreslås at, i § 3, stk.
3, indsættes efter »energiregningen«:
»i indefrysningsperioden«.
Den foreslåede bestemmelse er begrundet i en
omlægning af indefrysningsordningen i lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v., hvorefter staten overtager alle de indefrosne beløb
fra energivirksomhederne. Herefter vil Erhvervsstyrelsen
forestå opkrævningen af de indefrosne beløb fra
husholdninger og virksomheder, der er tilmeldt ordningen.
Husholdninger og virksomheder afdrager det indefrosne beløb
direkte til Erhvervsstyrelsen på tilsvarende vilkår som
ved den oprindelige indefrysningsordning.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at
energivirksomhedens forpligtelse til at oplyse om betaling og
indefrysning for den angivne periode og om den akkumulerede
indefrysning i forbindelse udsendelse af energiregningen
ophører ved indefrysningsperiodens udløb.
Til nr. 2
Det følger af den gældende § 4, stk. 6, i lov
nr. 1387 af 5. oktober 2022 om en indefrysningsordning for
høje energiregninger, at en energivirksomhed kan
opkræve et gebyr af en husstand, der anvender
indfrysningsordningen. Gebyret må kun opkræves til
dækning af energivirksomhedens administrationsomkostninger
som følge af indefrysningsordningen. Bestemmelsen
indebærer, at en energivirksomhed kan opkræve et gebyr
til dækning af virksomhedens administrationsomkostninger som
følge af indefrysningsordningen i hele ordningens
levetid.
Det foreslås at, i § 4, stk. 6,
1. pkt., indsættes efter »kan«: »i
indefrysningsperioden«.
Den foreslåede bestemmelse er begrundet i en
omlægning af indefrysningsordningen i lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v., hvorefter staten vil skulle overtage alle de indefrosne
beløb fra energivirksomhederne. Herefter vil
Erhvervsstyrelsen skulle forestå opkrævningen af de
indefrosne beløb fra husholdninger og virksomheder, der er
tilmeldt ordningen. Husholdninger og virksomheder afdrager det
indefrosne beløb direkte til Erhvervsstyrelsen på
tilsvarende vilkår som ved den oprindelige
indefrysningsordning.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at
energivirksomhederne ikke vil kunne opkræve gebyrer hos
brugerne som følge af administration af
indefrysningsordningen efter udløbet af
indefrysningsperioden. Den foreslåede bestemmelse skal ses i
sammenhæng med, at § 7 a, stk. 2, i lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v., indeholder en hjemmel til en tilskudsordning til
energivirksomheders implementerings- og administrationsomkostninger
som følge af henstand ydet i henhold til lov om en
indefrysningsordning for høje energiregninger.
Til nr. 3
Det følger af den gældende § 4, stk. 8, i lov
nr. 1387 af 5. oktober 2022 om en indefrysningsordning for
høje energiregninger, at misligholder en husstand
forpligtelsen til rettidigt at betale et afdrag, jf. stk. 5, og har
energivirksomheden gennemført sin almindelige
rykkerprocedure, forfalder restgælden til betaling.
Energivirksomheden opgør restgælden og kontakter
Erhvervsstyrelsen med henblik på afkøb af fordringen,
jf. lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med
indefrysningsordning for høje energiregninger og til
energiintensive virksomheder m.v.
Det foreslås at nyaffatte § 4,
stk. 8, således, at staten overtager fordringerne
på de indefrosne beløb fra energivirksomhederne i
overensstemmelse med lov om likviditetslån m.v. i forbindelse
med indefrysningsordning for høje energiregninger og til
energiintensive virksomheder m.v.
Den foreslåede bestemmelse er begrundet i en
omlægning af indefrysningsordningen i lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v., hvorefter staten overtager alle de indefrosne beløb
fra energivirksomhederne. Herefter vil Erhvervsstyrelsen skulle
forestå opkrævningen af de indefrosne beløb fra
husholdninger og virksomheder, der er tilmeldt ordningen.
Husholdninger og virksomheder afdrager det indefrosne beløb
direkte til Erhvervsstyrelsen på tilsvarende vilkår som
ved den oprindelige indefrysningsordning.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det ikke
kun er i tilfælde af en husstands eller virksomheds
misligholdelse af betalingsforpligtelsen af afdrag på
indefrysningsordningen, at Erhvervsstyrelsen vil kunne overtage
fordringen. Staten vil derimod skulle overtage alle de indefrosne
beløb fra energivirksomhederne i overensstemmelse med lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v.
Til nr. 4
Lov nr. 1400 af 10. oktober 2022 om likviditetslån m.v. i
forbindelse med indefrysningsordning for høje
energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v. har, efter
sin formålsbestemmelse i § 1, til formål at yde
energivirksomhederne likviditetsstøtte og godtgøre de
omstillings- og administrationsomkostninger, energivirksomhederne
har haft i forbindelse med ordningen. En bemyndigelsesbestemmelse
til at fastsætte regler om statens overtagelse af de
indefrosne beløb, som griber ind i retsforholdet mellem
energivirksomhederne og de hustande, som er tilmeldt
indefrysningsordningen, går således ud over
rækkevidden af lovens formålsbestemmelse.
Lov nr. 1387 af 5. oktober 2022 om en indefrysningsordning for
høje energiregninger har, efter sin brede
formålsbestemmelse i § 1, til formål at sikre
husstande og virksomheder i Danmark forudsigelighed og tryghed i en
periode med høje og uforudsigelige energipriser ved at give
mulighed for at indefryse en del af energiregningen til et senere
tidspunkt. Lovens § 4 regulerer retsforholdet mellem
energivirksomheden og de husstande, som tilmelder sig
indefrysningsordningen.
Det foreslås derfor, at der i §
4 i lov en indefrysningsordning for høje
energiregninger indføres en ny bestemmelse som stk. 12, som
bemyndiger Erhvervsministeren til, efter forhandling med klima-,
energi- og forsyningsministeren, at fastsætte nærmere
regler om statens overtagelse af indefrosne beløb ydet til
husstande ved indefrysningsperiodens udløb, herunder regler
om, hvornår og på hvilke vilkår overtagelsen skal
finde sted.
Til nr. 5
Det følger af den gældende § 10, stk. 3, i lov
nr. 1387 af 5. oktober 2022 om en indefrysningsordning for
høje energiregninger, at energivirksomheden i forbindelse
med udsendelse af energiregningen skal oplyse om betaling og
indefrysning for den angivne periode og om den akkumulerede
indefrysning. Energivirksomheden er således omfattet af denne
oplysningsforpligtelse i indefrysningsperioden, det afdragsfrie
år og i den efterfølgende afdragsperiode på 4
år.
Det foreslås at, i § 10, stk.
3, indsættes efter »energiregningen«:
»i indefrysningsperioden«.
Den foreslåede bestemmelse er begrundet i en
omlægning af indefrysningsordningen i lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v., hvorefter staten vil skulle overtager alle de indefrosne
beløb fra energivirksomhederne. Herefter vil
Erhvervsstyrelsen skulle forestå opkrævningen af de
indefrosne beløb fra husholdninger og virksomheder, der er
tilmeldt ordningen. Husholdninger og virksomheder afdrager det
indefrosne beløb direkte til Erhvervsstyrelsen på
tilsvarende vilkår som ved den oprindelige
indefrysningsordning.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at
energivirksomhedens forpligtelse til at oplyse om betaling og
indefrysning for den angivne periode og om den akkumulerede
indefrysning i forbindelse udsendelse af energiregningen vil
ophøre ved udløb af indefrysningsperioden.
Til nr. 6
Det følger af den gældende § 11, stk. 6, i lov
nr. 1387 af 5. oktober 2022 om en indefrysningsordning for
høje energiregninger, at en energivirksomhed kan
opkræve et gebyr af en virksomhed, der anvender
indfrysningsordningen. Gebyret må kun opkræves til
dækning af energivirksomhedens administrationsomkostninger
som følge af indefrysningsordningen. Bestemmelsen
indebærer, at en energivirksomhed kan opkræve et gebyr
til dækning af energivirksomhedens
administrationsomkostninger som følge af
indefrysningsordningen i hele ordningens levetid.
Den foreslås at, i § 11, stk. 6,
1. pkt., indsættes efter »kan«: »i
indefrysningsperioden«.
Den foreslåede bestemmelse er begrundet i en
omlægning af indefrysningsordningen i lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v., hvorefter staten overtager alle de indefrosne beløb
[inklusive renter heraf] fra energivirksomhederne. Herefter vil
Erhvervsstyrelsen skulle forestå opkrævningen af de
indefrosne beløb [inklusive renter heraf] fra de
husholdninger og virksomheder, der er tilmeldt ordningen.
Husholdninger og virksomheder afdrager det indefrosne beløb
direkte til Erhvervsstyrelsen på tilsvarende vilkår som
ved den oprindelige indefrysningsordning.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at
energivirksomhederne ikke vil kunne opkræve gebyrer hos
brugerne som følge af administration af
indefrysningsordningen, når staten har overtaget de
indefrosne beløb fra energivirksomhederne. Den
foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med, at
§ 7 a, stk. 2, i lov om likviditetslån m.v. i
forbindelse med indefrysningsordning for høje
energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.,
indeholder en hjemmel til en tilskudsordning til
energivirksomheders gebyrer som følge af henstand ydet i
henhold til lov om en indefrysningsordning for høje
energiregninger.
Til nr. 7
Det følger af den gældende § 11, stk. 7, i lov
nr. 1387 af 5. oktober 2022 om en indefrysningsordning for
høje energiregninger, at misligholder en virksomhed
forpligtelsen til rettidigt at betale et afdrag, jf. stk. 5, og har
energivirksomheden gennemført sin almindelige
rykkerprocedure, forfalder restgælden til betaling.
Energivirksomheden opgør restgælden og kontakter
Erhvervsstyrelsen med henblik på afkøb af fordringen,
jf. lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med
indefrysningsordning for høje energiregninger og til
energiintensive virksomheder m.v.
Den foreslås at nyaffatte § 11,
stk. 7, således, at staten overtager fordringerne
på de indefrosne beløb inklusive renter heraf fra
energivirksomhederne i overensstemmelse med lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v.
Den foreslåede bestemmelse er begrundet i en
omlægning af indefrysningsordningen i lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v., hvorefter staten overtager alle de indefrosne beløb
inklusive renter heraf fra energivirksomhederne. Herefter vil
Erhvervsstyrelsen forestå opkrævningen af de indefrosne
beløb fra husholdninger og virksomheder, der er tilmeldt
ordningen. Husholdninger og virksomheder afdrager det indefrosne
beløb direkte til Erhvervsstyrelsen på tilsvarende
vilkår som ved den oprindelige indefrysningsordning.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det ikke
kun er i tilfælde af en husstands eller virksomheds
misligholdelse af betalingsforpligtelsen af afdrag på
indefrysningsordningen, at Erhvervsstyrelsen vil kunne overtage
fordringen. Staten vil derimod skulle overtage alle de indefrosne
beløb inklusive renter heraf fra energivirksomhederne i
overensstemmelse med lov om likviditetslån m.v. i forbindelse
med indefrysningsordning for høje energiregninger og til
energiintensive virksomheder m.v.
Til nr. 8
Lov nr. 1400 af 10. oktober 2022 om likviditetslån m.v. i
forbindelse med indefrysningsordning for høje
energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v. har, efter
sin formålsbestemmelse i § 1, til formål at yde
energivirksomhederne likviditetsstøtte og godtgøre de
omstillings- og administrationsomkostninger, energivirksomhederne
har haft i forbindelse med ordningen. En bemyndigelsesbestemmelse
til at fastsætte regler om statens overtagelse af de
indefrosne beløb, som griber ind i retsforholdet mellem
energivirksomhederne og de virksomheder, som er tilmeldt
indefrysningsordningen, går således ud over
rækkevidden af lovens formålsbestemmelse
Lov nr. 1387 af 5. oktober 2022 om en indefrysningsordning for
høje energiregninger har, efter sin brede
formålsbestemmelse i § 1, til formål at sikre
husstande og virksomheder i Danmark forudsigelighed og tryghed i en
periode med høje og uforudsigelige energipriser ved at give
mulighed for at indefryse en del af energiregningen til et senere
tidspunkt. Lovens § 11 regulerer retsforholdet mellem
energivirksomheden og de virksomheder, som tilmelder
Det foreslås derfor at der i §
11 i lov en indefrysningsordning for høje
energiregninger indføres en ny bestemmelse som stk. 12, som
bemyndiger Erhvervsministeren til, efter forhandling med klima-,
energi- og forsyningsministeren, at fastsætte nærmere
regler om statens overtagelse af indefrosne beløb ydet til
virksomheder ved indefrysningsperiodens udløb, herunder
regler om, hvornår og på hvilke vilkår
overtagelsen skal finde sted.
Til §
2
Til nr. 1
Indefrysningsordningen for høje energiregninger
administreres af energivirksomhederne, som derved agerer formidler
af den statslige henstandsordning. Energivirksomhedernes
administration af indefrysningsordningen er reguleret ved lov nr.
1387 af 5. oktober 2022 om en indefrysningsordning for høje
energiregninger samt ved bekendtgørelse nr. 1428 af 31.
oktober 2022 om en indefrysningsordning for høje
energiregninger for husstande og virksomheder, som er udstedt med
hjemmel i loven.
Efter bekendtgørelsens § 22, stk. 1, løber
indefrysningsperioden for el og gas fra den 1. november 2022 til og
med den 31. oktober 2023. Efter bekendtgørelsens § 22
stk. 2 løber indefrysningsperioden for opvarmet vand fra den
1. januar 2023 til og med den 31. december 2023. Efter
indefrysningsperioden følger en afdragsfri periode af op til
et års varighed, hvorefter kunderne har mulighed for at
afdrage det indefrosne beløb over en periode på op til
fire år.
For at muliggøre indefrysningsordningen for høje
energiregninger, blev der med lov nr. 1400 af 10. oktober 2022 om
likviditetslån mv. i forbindelse med indefrysningsordning for
høje energiregninger og til energiintensive virksomheder mv.
etableret en likviditetsstøtteordning. Ordningen giver
energivirksomhederne mulighed for at optage statslige
likviditetslån svarende til den henstand, som
energivirksomhederne yder deres kunder i form af indefrysning af
høje energiregninger. Af statsstøtteretlige hensyn er
energivirksomhederne i medfør af lov om en
indefrysningsordning for høje energiregninger pålagt
at optage likviditetslån svarende til den faktisk ydede
indefrysning til kunderne efter lov om en indefrysningsordning for
høje energiregninger, jf. § 4, stk. 7 i
bekendtgørelse nr. 1428 af 31. oktober 2022 om en
indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande
og virksomheder.
Efter bekendtgørelse nr. 1427 af 31. oktober 2022 om
likviditetslån mv. til energivirksomheder ved indefrysning af
høje energiregninger for husstande, virksomheder mv. har
energivirksomhederne pligt til at afstemme likviditetslånet
med den faktisk ydede indefrysning mindst en gang om året.
Energivirksomhederne forudsættes således løbende
at nedbringe deres samlede likviditetslån i takt med
kundernes afdrag på de indefrosne beløb.
Det foreslås, at der efter § 4 i lov nr. 1400 af 10.
oktober 2022 om likviditetslån mv. i forbindelse med
indefrysningsordning for høje energiregninger og til
energiintensive virksomheder mv. indsættes en ny bestemmelse
som § 4 a.
Det foreslås i stk. 1, at
staten efter udløbet af indefrysningsperioden overtager
indefrosne krav inklusive tilskrevne renter, der er omfattet af lov
om en indefrysningsordning for høje energiregninger.
Efter indefrysningsperiodernes udløb, den 31. oktober
2023 for el og gas samt den 31. december 2023 for fjernvarme, vil
Erhvervsstyrelsen overtage de indefrosne beløb inklusive
renter heraf fra energivirksomhederne.
Det vil fortsat være muligt for husholdninger og
virksomheder at tilmelde sig ordningen direkte hos
energivirksomhederne frem til indefrysningsperiodens ophør,
ligesom både husstande og virksomheder til enhver tid kan
afmelde sig ordningen. De husholdninger og virksomheder, der er
tilmeldt ordningen, vil fortsat få mulighed for et
afdragsfrit år efter indefrysningsperiodens udløb,
hvorefter de skal afdrage det indefrosne beløb over de
følgende 4 år.
Efter lovens § 8, administrerer Erhvervsstyrelsen
overtagelses-, låne og tilskudsordningerne efter lovens
kapitel 2-4 a. Erhvervsstyrelsen vil derfor komme til at
forestå opkrævningen af de indefrosne beløb fra
de husholdninger og virksomheder, der er tilmeldt ordningen. De
tilmeldte husholdninger og virksomheder skal dermed afdrage de
indefrosne beløb inklusive renter heraf direkte til
Erhvervsstyrelsen, når den afdragsfri periode efter
indefrysningsperioden udløber. De tilmeldte husstande og
virksomheder skal dog ikke længere betale
administrationsgebyrer efter Erhvervsstyrelsens overtagelse af de
indefrosne beløb.
Den foreslåede bestemmelse ændrer ikke ved den
pligt, energivirksomhederne efter gældende ret har til at
optage likviditetslån svarende til den faktisk ydede
indefrysning til kunderne.
Det bemærkes i den forbindelse, at energivirksomheder, som
tilbyder deres kunder henstand med betalingen af energiregninger
uden at optage likviditetslån, ikke opfylder kriterierne for
indefrysningsordningen. Den ydede henstand vil i givet fald
være omfattet af reglerne i bl.a. lov om finansiel
virksomhed, og energivirksomheden vil skulle leve op til reglerne
heri. En sådan henstand vil heller ikke være omfattet
af § 3 a i lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med
indefrysningsordning for høje energiregninger og til
energiintensive virksomheder m.v., som midlertidigt undtager
energivirksomhederne fra den kvartalsvise indberetningspligt efter
skatteindberetningslovens § 15 for så vidt angår
indefrysning ydet til kunderne i medfør af lov om en
indefrysningsordning for høje energiregninger.
Endelig foreslås det i stk. 2,
at Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om
statens overtagelse af indefrosne beløb ved
indefrysningsperiodens udløb, herunder regler om,
hvornår og på hvilke vilkår overtagelsen skal
finde sted.
Erhvervsministeren forudsættes efter den foreslåede
bestemmelse at fastsætte nærmere regler om
vilkårene og proceduren for statens overtagelse af de
indefrosne beløb, herunder om renter og afdrag på
energivirksomhedens likviditetslån i forbindelse med
overtagelsen.
Til nr. 2
Efter den gældende § 9 stk. 2, fastsætter
erhvervsministeren nærmere regler om energivirksomheders og
energiintensive virksomheders slutafregning ved
likviditetslåneordningens ophør, ved udløb af
en samlet indefrysningsperiode samt ved et energivirksomheds
eventuelle ophør eller opløsning. Der kan i den
forbindelse fastsættes regler om, at visse energivirksomheder
og energiintensive virksomheders slutafregningsopgørelser
skal påtegnes af en godkendt revisor.
Det foreslås at ændre § 9,
stk. 2, således, at erhvervsministeren
fastsætter nærmere regler om energivirksomheders og
energiintensive virksomheders slutafregning ved
likviditetslåneordningens ophør, ved
indefrysningsperiodens udløb og ved en energivirksomheds
eventuelle ophør eller opløsning. Der kan i den
forbindelse fastsættes regler om, at visse
energivirksomheders og energiintensive virksomheders
slutafregningsopgørelser skal påtegnes af en godkendt
revisor.
Den foreslåede ændring af bemyndigelsesbestemmelse
svarer i det væsentligste til den gældende bestemmelse,
dog med den forskel, bemyndigelsen til at fastsætte regler om
slutafregning udvides til også at omfatte situationen, hvor
staten, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, overtager de indefrosne
fordringer fra energivirksomheden inden
likviditetslåneordningens ophør. Det vil dermed blive
muligt at udstede regler om energivirksomhedernes slutafregning i
forbindelse med statens overtagelse af fordringerne ved
indefrysningsperiodens ophør.
Til nr. 3
ved administrationen af bekendtgørelse om tilskud til
energivirksomheders implementerings- og administrationsomkostninger
ved indefrysning af høje energiregninger for husstande,
virksomheder mv. i forbindelse med kontrollen, indsamle,
samkøre, videregive og foretage anden behandling af
oplysninger om ansatte i energivirksomhedens lønforhold fra
eIndkomstregistret, jf. lov om Erhvervsstyrelsens behandling af
data.
Den foreslåede bestemmelse tager navnlig sigte på
Erhvervsstyrelsens mulighed for at bekræfte oplysninger om de
ansatte i energivirksomhedernes lønforhold i forbindelse med
behandlingen og kontrollen af ansøgninger efter
bekendtgørelse nr. 943 af 24. juni 2023 om tilskud til
energivirksomheders implementerings- og administrationsomkostninger
ved indefrysning af høje energiregninger for husstande,
virksomheder mv. Den foreslåede bestemmelse skal gøre
det muligt for Erhvervsstyrelsen at sammenholde det af
energivirksomhederne oplyste om udgifterne til internt afholdte
omkostninger til aflønning af de ansatte, som har arbejdet
med implementeringen og administrationen af indefrysningsordningen,
med energivirksomhedernes faktiske lønindberetninger for de
pågældende ansatte. Behandlingen af oplysningerne skal
ske i overensstemmelse med lov om Erhvervsstyrelsens behandling af
data.
Efter det foreslåede stk. 8,
kan Erhvervsstyrelsen videregive oplysninger indsamlet og behandlet
i medfør af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse
med indefrysningsordning for høje energiregninger og til
energiintensive virksomheder m.v. til brug for Forsyningstilsynets
kontrolopgaver i henhold til bekendtgørelse om en
indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande
og virksomheder.
Med den foreslåede bestemmelse etableres der udtrykkelig
lovhjemmel til, at Erhvervsstyrelsen kan stille de data, som
styrelsen modtager og behandler i medfør af lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v., til rådighed for Forsyningstilsynets tilsyn med
energivirksomhederne i henhold til bekendtgørelse om en
indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande
og virksomheder. Erhvervsstyrelsen er dermed forpligtet til at
stille data til rådighed for Forsyningstilsynet. Den
foreslåede bestemmelse skal understøtte
Forsyningstilsynets tilsyn med energivirksomhedernes
fastsættelse af gebyret, jf. § 21, stk. 1, jf.
§§ 11-12 i bekendtgørelse nr. 868 af 20. juni 2023
om en indefrysningsordning for høje energiregninger for
husstande og virksomheder.
Til §
3
Til nr. 1
Det følger af den gældende § 3, stk. 1, 1.
pkt., i lov om Forsyningstilsynet, at Forsyningstilsynet varetager
opgaver og beføjelser i medfør af denne lov og
sektorlovgivningen, hvorved der menes kapitel 6 i lov om
miljøbeskyttelse, lov om elforsyning, lov om gasforsyning,
lov om varmeforsyning, lov om fremme af vedvarende energi og lov om
fremme af besparelser i energiforbruget eller i regler fastsat i
medfør heraf. Forsyningstilsynet varetager endvidere opgaver
og beføjelser i medfør af EU-regulering.
Det følger af forarbejderne til § 3, stk. 1, jf.
Folketingstidende 2017-18, A, L 164 som fremsat, side 24, at
bestemmelsen har karakter af en henvisning, og Forsyningstilsynet
med den foreslåede formulering til enhver tid vil skulle
varetage de opgaver og beføjelser, som er fastsat i
sektorlovgivningen. Dette omfatter både national lovgivning
og EU-retsakter, der tillægger de nationale regulerende
myndigheder beføjelser.
Det foreslås at, i 3, stk. 1, 1.
pkt., ændres », hvorved der menes kapitel 6 i
lov om miljøbeskyttelse, lov om elforsyning, lov om
gasforsyning, lov om varmeforsyning, lov om fremme af vedvarende
energi og lov om fremme af besparelser i energiforbruget eller i
regler fastsat i medfør heraf«: til »på
forsyningsområdet for el, gas, varme og affald.«
Den foreslåede ændring er begrundet i et behov for
at præcisere, at der ikke gælder et krav om henvisning
til alt sektorlovgivning i lov om Forsyningstilsynet, når
forsyningsformen allerede følger af lov om
Forsyningstilsynet. Det tydeliggøres således, at
bestemmelsen alene har karakter af en henvisning, der
afgrænser Forsyningstilsynets varetagelse af opgaver og
beføjelser i medfør sektorlovgivningen til
forsyningsområderne inden for el, gas, varme og affald.
Den foreslåede bestemmelse er en præcisering af
gældende ret og vil ikke medføre materielle
ændringer.
Til §
4
Det foreslås i § 4, at
loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland og vil heller ikke kunne sættes i kraft for
Færøerne og Grønland, fordi hovedlovene ikke
gælder eller kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om en indefrysningsordning for
høje energiregninger, jf. lovbekendtgørelse nr. 1387
af 5. oktober 2022, foretages følgende
ændringer: | | | | § 3. | | | Stk. 1-2.
--- | | | Stk. 3.
Energivirksomheden skal i forbindelse med udsendelse af
energiregningen oplyse om betaling og indefrysning for den angivne
periode og om den akkumulerede indefrysning. | | 1. I § 3, stk. 3, indsættes efter
»energiregningen«: »i
indefrysningsperioden«. | | | | § 4. | | | Stk. 1-5.
--- | | | Stk. 6. En
energivirksomhed kan opkræve et gebyr af en husstand, der
anvender indfrysningsordningen. Gebyret må kun opkræves
til dækning af energivirksomhedens
administrationsomkostninger som følge af
indefrysningsordningen. | | 2. I § 4, stk. 6, 1. pkt., indsættes
efter »kan«: »i
indefrysningsperioden«. | Stk. 7-11.
--- | | | | | | § 4. | | | Stk. 1-7.
--- | | 3. § 4, stk. 8, affattes
således: | Stk. 8.
Misligholder en husstand forpligtelsen til rettidigt at betale et
afdrag, jf. stk. 5, og har energivirksomheden gennemført sin
almindelige rykkerprocedure, forfalder restgælden til
betaling. Energivirksomheden opgør restgælden og
kontakter Erhvervsstyrelsen med henblik på afkøb af
fordringen, jf. lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med
indefrysningsordning for høje energiregninger og til
energiintensive virksomheder m.v. | | »Stk. 8.
Staten overtager fordringerne på de indefrosne beløb
fra energivirksomhederne efter udløbet af
indefrysningsperioden i overensstemmelse med lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v.«. | Stk. 9-11.
--- | | | | | | | | 4. I § 4 indsættes som stk. 12: | | | »Stk. 12.
Erhvervsministeren kan efter forhandling med klima-, energi- og
forsyningsministeren fastsætte nærmere regler om
statens overtagelse af indefrosne beløb ydet til husstande
ved indefrysningsperiodens udløb, herunder regler om,
hvornår og på hvilke vilkår overtagelsen skal
finde sted.« | | | | | | 5. I § 10, stk. 3, indsættes efter
»energiregningen«: »i
indefrysningsperioden«. | | | | | | 6. I § 11, stk. 6, 1. pkt., indsættes
efter »kan«: »i
indefrysningsperioden«. | | | | § 11. | | | Stk. 1-2.
--- | | 7. § 11, stk. 7, affattes
således: | Stk. 3.
Energivirksomheder skal i forbindelse med udsendelse af
energiregningen oplyse om betaling og indefrysning for den angivne
periode og om den akkumulerede indefrysning. | | »Stk. 7.
Staten overtager fordringerne på de indefrosne beløb
fra energivirksomhederne i overensstemmelse med lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v.«. | Stk. 4-11.
--- | | | | | | | 8. I § 11 indsættes som stk. 12: | | | »Stk. 12.
Erhvervsministeren kan efter forhandling med klima-, energi- og
forsyningsministeren fastsætte nærmere regler om
statens overtagelse af indefrosne beløb ydet til
virksomheder ved indefrysningsperiodens udløb, herunder
regler om, hvornår og på hvilke vilkår
overtagelsen skal finde sted.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 1400 af 10. oktober 2022 om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v., som ændret ved lov nr. 713 af 13. juni 2023, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 4 indsættes som § 4
a: | | | Ȥ 4 a.
Efter udløbet af indefrysningsperioden overtager staten
indefrosne krav inklusive tilskrevne renter, der er omfattet af lov
om en indefrysningsordning for høje energiregninger. | §
9. --- | | | Stk. 2.
Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om
energivirksomheders og energiintensive virksomheders slutafregning
ved likviditetslåneordningens ophør, ved udløb
af en samlet indefrysningsperiode og ved en energivirksomheds
eventuelle ophør eller opløsning. Der kan i den
forbindelse fastsættes regler om, at visse
energivirksomheders og energiintensive virksomheders
slutafregningsopgørelser skal påtegnes af en godkendt
revisor. | | 2. I § 9, stk. 2, ændres »ved
udløb af en samlet indefrysningsperiode« til
»ved indefrysningsperiodens udløb«. | | | | | | 3. I § 14 indsættes efter stk. 6 som
stk. 7 og 8: | | | »Stk. 7.
Ved administrationen af bekendtgørelse om tilskud til
energivirksomheders implementerings- og administrationsomkostninger
ved indefrysning af høje energiregninger for husstande,
virksomheder mv. kan Erhvervsstyrelsen i forbindelse med kontrollen
efter stk. 1 og 2, indsamle, samkøre, videregive og foretage
anden behandling af oplysninger om ansatte i energivirksomhedens
lønforhold fra eIndkomstregistret, jf. lov om
Erhvervsstyrelsens behandling af data. Stk. 8.
Erhvervsstyrelsen kan videregive oplysninger indsamlet og behandlet
i medfør af denne lov til brug for Forsyningstilsynets
kontrolopgaver i henhold til bekendtgørelse om en
indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande
og virksomheder.« | | | | | | § 3 | | | | | | I lov nr. 690 af 6. august 2018 om
Forsyningstilsynet, som ændret ved § 7 i lov nr. 923 af
18. maj 2021 og § 2 i lov nr. 898 af 21. juni 2022, foretages
følgende ændring: | | | | § 3.
Forsyningstilsynet varetager opgaver og beføjelser i
medfør af denne lov og sektorlovgivningen, hvorved der menes
kapitel 6 i lov om miljøbeskyttelse, lov om elforsyning, lov
om gasforsyning, lov om varmeforsyning, lov om fremme af vedvarende
energi og lov om fremme af besparelser i energiforbruget eller i
regler fastsat i medfør heraf. Forsyningstilsynet varetager
endvidere opgaver og beføjelser i medfør af
EU-regulering. | | 1. I 3, stk. 1, 1. pkt., ændres »,
hvorved der menes kapitel 6 i lov om miljøbeskyttelse, lov
om elforsyning, lov om gasforsyning, lov om varmeforsyning, lov om
fremme af vedvarende energi og lov om fremme af besparelser i
energiforbruget eller i regler fastsat i medfør
heraf«: til »på forsyningsområdet for el,
gas, varme og affald.« | | | |
|