Skriftlig fremsættelse (4. oktober
2023)
Beskæftigelsesministeren (Ane
Halsboe-Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsskadesikring og forskellige andre love (Et forbedret
arbejdsskadesystem og lettere adgang til erstatning i forbindelse
med vold på arbejdspladsen)
(Lovforslag nr. L 23)
Enhver arbejdsskade er én for meget,
og så mange arbejdsskader som muligt skal forebygges. Men
når skaden er sket, er det vigtigt, at vi har et
arbejdsskadesystem, der griber dem, som har været så
uheldige at komme til skade ved eller blive syge af deres
arbejde.
I efteråret 2022 blev der
indgået en bred politisk aftale med fokus på at styrke
og forbedre det danske arbejdsskadesystem. Aftalen indeholder en
række nye initiativer, der bl.a. har fokus på at
støtte tilskadekomne i at blive selvforsørgende og
bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet, bidrage til kortere
sagsbehandlingstid og sagsforløb samt forbedre
erstatningssystemet.
Lovforslagets formål er at indfri de
politiske intentioner i arbejdsskadeaftalen, og forslaget
udmønter derved de dele af aftalen, som kræver
lovændring.
Med lovforslaget gennemføres en
række initiativer til at understøtte tilskadekomnes
tilknytning til arbejdsmarkedet. Det sker fx ved at etablere
mulighed for uddannelsesgodtgørelse efter en arbejdsskade,
hvor tilskadekomne under uddannelsen modtager en godtgørelse
på 83 pct. af deres hidtidige løn. Dertil
tilføjes en formålsbestemmelse til loven om
tilknytning til arbejdsmarkedet.
Lovforslaget har også til
formål at bidrage til kortere sagsbehandlingstider og
forenklede sagsforløb. Det sker fx ved at indføre en
ny og forenklet årslønsberegning i forbindelse med
udmåling af erstatning for erhvervsevnetab. Med lovforslaget
vil tilskadekomnes årsløn før skaden herefter
som hovedregel blive fastsat som den samlede lønindkomst i
det bedste indtægtsår ud af de seneste fem år
forud for skaden. Derudover foreslås en række
yderligere lovændringer, der skal bidrage til samlede kortere
sagsforløb, som fx ændrede genoptagelsesregler,
så genoptagelse betinges af, at tilskadekomne kan
sandsynliggøre, at der vil være grundlag for en
ændret afgørelse ved fornyet behandling af sagen, og
der indføres større intervaller i udmålingen af
erstatning for tab af erhvervsevne. Der indføres en
forsøgsordning, hvor udvalgte forsikringsselskaber gives
mulighed for at træffe afgørelse om
anerkendelsesspørgsmålet. Hensigten er at forkorte
sagsbehandlingstiden og samtidig sikre, at kvaliteten bevares.
Derudover indføres der bøder for professionelle
aktører, der ikke rettidigt bidrager til arbejdsskadesagens
oplysning, samt en søgsmålsfrist og krav om at have
udnyttet den administrative rekurs, før en sag kan
indbringes for domstolene.
Formålet om et forbedret
erstatningssystem understøttes bl.a. med forslaget om at
indføre en ny voldsskadeforsikringsordning, der skal sikre
omsorgspersonale lettere adgang til supplerende erstatning, hvis de
udsættes for vold fra de borgere, de er ansat til at drage
omsorg for. Med indførelsen af forsikringsordningen
forpligtes visse offentlige og private arbejdsgivere til at tegne
denne forsikring. Derudover indføres automatisk
forsørgertabserstatning til alle børn og unge, der
har ret til erstatning for tab af forsørger, til de fylder
21 år, og erstatningsniveauet for permanente
behandlingsudgifter og hjælpemidler hæves.
Herudover gennemføres en række
mindre ændringer i form af opdateringer, præciseringer
og forenklinger af arbejdsskadesikringsloven.
På den baggrund foreslås det,
at lov om arbejdsskadesikring ændres, så det danske
arbejdsskadesystem styrkes og forbedres.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.