L 22 Forslag til lov om ændring af postloven, lov om Post Danmark A/S og lov om Det Centrale Personregister.

(Rammer for den fremtidige postbefordring).

Af: Transportminister Thomas Danielsen (V)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Lovforslag som optrykt efter 2. behandling

Optrykt: 28-11-2023

Optrykt: 28-11-2023

Efter afstemningen i Folketinget ved 2. behandling den 28. november 2023

20231_l22_efter_2behandling.pdf
Html-version

Efter afstemningen i Folketinget ved 2. behandling den 28. november 2023

Forslag

til

Lov om ændring af postloven, lov om Post Danmark A/S og lov om Det Centrale Personregister1)

(Rammer for den fremtidige postbefordring)

§ 1

I postloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 461 af 27. april 2023, foretages følgende ændringer:

1. I § 2, stk. 1, udgår »og erhvervsmæssig omdeling af uadresserede forsendelser«.

2. § 2, stk. 3 og 4, ophæves.

3. § 3, stk. 4, affattes således:

»Stk. 4. Der kan meddeles tilladelse til lokal eller landsdækkende postbefordring. Virksomheder med tilladelse til landsdækkende postbefordring skal udbyde et standardprodukt til ensartede priser til hele landet inden for de tjenester, de udbyder.«

4. I § 5, stk. 2, udgår », som ikke er pålagt befordringspligt, jf. § 14,«.

5. I § 6, stk. 3, udgår », som ikke er pålagt befordringspligt efter § 14,«.

6. I § 7, stk. 1, udgår »og uadresserede«.

7. § 8, stk. 1, 2. pkt., affattes således:

»Ejendomme beliggende i landzone skal have en brevkasse placeret ved indkørslen fra offentlig vej eller privat fællesvej.«

8. § 8, stk. 3, 1. pkt., affattes således:

»Ved fritidshuse skal der opstilles brevkasser ved indgangen til den enkelte parcel, hvis der i fritidshusområdet ikke er etableret centralt placerede brevkasseanlæg.«

9. § 13 affattes således:

»§ 13. Kommunen meddeler transportministeren, hvilke postmodtagere der har krav på at få forsendelser afleveret direkte til boligen, jf. § 9.

Stk. 2. Transportministeren opretter og ajourfører en database over de i stk. 1 nævnte postmodtagere.

Stk. 3. Transportministeren skal give postvirksomheder med tilladelse til erhvervsmæssig postbefordring adgang til oplysninger om navn og adresse, herunder beskyttede navne og adresser, i Det Centrale Personregister (CPR), jf. § 28, stk. 1, i lov om Det Centrale Personregister, på de postmodtagere inden for postvirksomhedens geografiske dækningsområde, som har krav på at få forsendelser afleveret direkte til boligen, jf. § 9.

Stk. 4. Oplysninger, som en postvirksomhed har fået adgang til i medfør af stk. 3, må kun anvendes af postvirksomheden i forbindelse med befordring af forsendelser for andre.

Stk. 5. Transportministeren kan udpege en postvirksomhed til at varetage administration, ajourføring og videregivelse af oplysninger om post direkte til boligen, jf. stk. 2 og 3.

Stk. 6. Transportministeren kan indgå kontrakt med en virksomhed om oprettelse og ajourføring af databasen og videregivelse af oplysninger om post direkte til boligen, jf. stk. 2 og 3.«

10. Overskriften før § 14 affattes således:

»Varetagelse af posttjenester«.

11. § 14 affattes således:

»§ 14. Transportministeren sikrer postbefordring af følgende:

1) Gratis blindeforsendelser på op til 7 kg.

2) Adresserede forsendelser til og fra udlandet og til og fra Færøerne og Grønland, herunder rekommanderede forsendelser og værdiforsendelser.

3) Adresserede indenlandske rekommanderede forsendelser og værdiforsendelser samt forkyndelsesbreve.

4) Adresserede forsendelser til og fra øsamfund, herunder ved etablering af faciliteter, som postvirksomheder kan benytte.

5) Andre adresserede forsendelser, herunder enkeltforsendelser.

Stk. 2. Transportministeren kan udbyde og indgå kontrakt med en eller flere postvirksomheder om at varetage en eller flere af de i stk. 1 nævnte opgaver.

Stk. 3. Transportministeren kan udpege en eller flere postvirksomheder til at varetage en eller flere af de i stk. 1 nævnte opgaver.

Stk. 4. Transportministeren kan udpege en postvirksomhed til at varetage de forpligtelser i henhold til EU's postdirektiv og verdenspostkonventionen, der ikke allerede varetages af postvirksomhederne.

Stk. 5. Ved varetagelse af postbefordring efter stk. 1, nr. 2, efter udbud eller ved udpegning, jf. stk. 2 og 3, skal postvirksomheden overholde beslutninger fra Verdenspostforeningen og internationale aftaler, herunder vedtagne standarder på postområdet.«

12. § 15 affattes således:

»§ 15. Postvirksomheder, som udfører postbefordring efter udpegning, jf. § 14, stk. 3, skal for posttjenester, som virksomheden er udpeget til at varetage, anvende takster, som er omkostningsægte, gennemsigtige og ikkediskriminerende.«

13. § 16 affattes således:

»§ 16. Transportministeren kan i særlige tilfælde bestemme, at den, som udfører regelmæssig befordring på dansk territorium eller fra Danmark til udlandet, mod vederlag skal medtage forsendelser, som staten er forpligtet til at befordre.«

14. § 17 ophæves.

15. Overskriften før § 18 ophæves.

16. § 18 ophæves.

17. Overskriften før § 19 affattes således:

»Udgivelse af frimærker og det offentlige postnummersystem m.v.«

18. § 19 ophæves.

19. § 20 affattes således:

»§ 20. Transportministeren sikrer, at der udstedes frimærker, som skal være påtrykt »Danmark«.

Stk. 2. Transportministeren kan indgå kontrakt om udstedelsen af disse frimærker med en virksomhed eller anden selvstændig juridisk enhed eller gøre det til et vilkår ved udpegning af en postvirksomhed, jf. § 14, stk. 3 eller 4.

Stk. 3. Transportministeren kan bestemme, at andre former for bevis for forudbetaling for postbefordring af en postforsendelse også kan anvendes i den internationale po‍studveksling.«

20. § 21 affattes således:

»§ 21. Transportministeren vedligeholder det offentlige postnummersystem til brug for den landsdækkende postbetjening og til sikring af den geografiske entydighed af vejnavne og adresser.

Stk. 2. Transportministeren kan indgå kontrakt med en virksomhed om eller udpege en postvirksomhed til at varetage vedligeholdelsen af postnummersystemet, jf. stk. 1.«

21. I § 22, nr. 3, udgår », der ikke er pålagt befordringspligt«.

22. I § 22, nr. 5, udgår », herunder regulering af den befordringspligtige postvirksomheds erstatningssatser«.

23. Overskriften før § 23 affattes således:

»Tilsyn, gebyr og klageadgang«.

24. § 23 affattes således:

»§ 23. Transportministeren fører tilsyn med postvirksomheders overholdelse af postlovgivningen og vilkårene for deres tilladelse til erhvervsmæssig postbefordring.

Stk. 2. Transportministeren fører tilsyn med, at tjenesterne på postmarkedet udføres i overensstemmelse med internati‍onale forpligtelser, herunder postdirektivet og verdenspostkonventionen. Transportministeren fører endvidere tilsyn med udviklingen på postmarkedet, herunder at markedet sikrer landsdækkende indsamling og omdeling af breve og pakker til ensartede priser for standardprodukter. Transportministeren udfører kvalitetsmålinger, fortrinsvis af breve.

Stk. 3. Transportministeren kan fastsætte regler om gebyrer til dækning af Trafikstyrelsens omkostninger ved varetagelse af det generelle tilsyn og ved udstedelse af tilladelser.

Stk. 4. Gebyret for varetagelse af den generelle tilsynsindsats skal dække Trafikstyrelsens omkostninger forbundet med tilsynet, herunder markedsovervågning, statistikindsamling, analyser, kvalitetskontrol, klagesagsbehandling og oprettelse og ajourføring af en database over postmodtagere, som har krav på aflevering af forsendelser direkte til boligen m.v.

Stk. 5. Transportministeren kan fastsætte nærmere regler om, at der kun opkræves gebyr i henhold til stk. 3, hvis gebyret overstiger et bestemt beløb.

Stk. 6. Transportministeren kan fastsætte regler om opkrævning af gebyrer i henhold til stk. 3, rentetilskrivning efter renteloven, rykkerskrivelser m.v.«

25. I § 24, stk. 1, indsættes efter »for at sikre overholdelsen af postlovgivningen«: », til brug for markedsovervågning«.

26. I § 25, stk. 1, udgår »eller distributionsvirksomheder«.

27. I § 28, stk. 1, ændres »§ 13, stk. 3-5, § 16, § 19« til: »§ 13, stk. 4, § 16«.

28. I § 28, stk. 3, udgår »eller en virksomhed, der omdeler uadresserede forsendelser,«.

§ 2

I lov om Post Danmark A/S, jf. lovbekendtgørelse nr. 844 af 6. juli 2011, foretages følgende ændringer:

1. § 2, stk. 2, affattes således:

»Stk. 2. Hvis transportministeren efter § 14, stk. 3 eller 4, i postloven udpeger Post Danmark A/S til at varetage befordring af adresserede forsendelser, vil Post Danmark A/S være forpligtet heraf.«

2. § 6 affattes således:

»§ 6. Post Danmark A/S kan anvende det kronede posthorn som kendetegn i op til 5 år fra den 1. januar 2024.«

§ 3

I lov om Det Centrale Personregister, jf. lovbekendtgørelse nr. 1010 af 23. juni 2023, foretages følgende ændring:

1. I § 10, stk. 2, nr. 3, ændres »virksomheder, der er pålagt befordringspligt efter postloven« til: »postvirksomheder med tilladelse til erhvervsmæssig postbefordring efter postloven«.

§ 4

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2024.

Stk. 2. § 1, nr. 7, har virkning fra den 1. januar 2025.

Stk. 3. For virksomheder, der ved lovens ikrafttræden udøver erhvervsmæssig postbefordring uden tilladelse, finder de hidtil gældende regler anvendelse indtil den 1. oktober 2024.

§ 5

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.

Officielle noter

1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/67/EF af 15. december 1997 om fælles regler for udvikling af fællesskabets indre marked for posttjenester og forbedring af disse tjenesters kvalitet, EF-Tidende 1998, nr. L 15, side 14, som ændret ved direktiv 2002/39/EF af 10. juni 2002 for så vidt angår yderligere åbning af Fællesskabets marked for posttjenester, EF-Tidende 2002, nr. L 176, side 21, og direktiv 2008/6/EF af 20. februar 2008 om ændring af direktiv 97/67/EF med henblik på fuld realisering af det indre marked for posttjenester i Fællesskabet, EU-Tidende 2008, nr. L 52, side 3.