Fremsat den 4. oktober 2023 af transportministeren (Thomas Danielsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
trafikselskaber
(10-årige
rutekørselstilladelser til nulemissionsbusser)
§ 1
I lov om trafikselskaber, jf.
lovbekendtgørelse nr. 215 af 1. marts 2023, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 20, stk. 2, indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Tilladelse
til rutekørsel med nulemissionsbusser udstedes dog med
gyldighed i indtil 10 år.«
2. I
§ 24, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »5 år« til: »10
år«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen ønsker at fremme den grønne transport,
så der udledes mindre CO2, og
støjen fra trafikken reduceres. Det foreslås at
ændre gyldighedsperioden for tilladelser til
rutekørsel fra de nuværende 5 år til 10
år, såfremt tilladelsen udstedes til
nulemissionsbusser.
Forslaget vil medføre, at det vil blive mere attraktivt
at investere i nulemissionsbusser.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. 10-årige rutekørselstilladelser til
nulemissionsbusser
2.1.1. Gældende ret
Tilladelser til rutekørsel er reguleret i kapitel 3 i lov
om trafikselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 215 af 1.
marts 2023 og i bekendtgørelse nr. 624 af 20. juni 2019 om
rutekørsel. Ud over en tilladelse til at udføre
rutekørsel kræves tillige en tilladelse til at
udføre erhvervsmæssig personbefordring med bus i
henhold til busloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 542 af 15.
maj 2023.
Rutekørsel er regelmæssig befordring af personer i
en bestemt trafikforbindelse, som finder sted over mindst 3
kørselsdage og mindst én gang om ugen, og hvor
på- og afstigning kan ske inden for forud fastsatte
områder, jf. § 19, stk. 1, i lov om trafikselskaber.
Hvis kørslen er åben for alle, er det "almindelig
rutekørsel", jf. § 19, stk. 2, i lov om
trafikselskaber. Når der kun befordres bestemte kategorier af
personer, f.eks. skoleelever, er det "speciel rutekørsel",
jf. § 19, stk. 3, i lov om trafikselskaber.
Fjernbuskørsel er rutekørsel, hvor der er mindst
75 km mellem den enkelte passagers på- og afstigning, jf.
§ 19, stk. 4 i lov om trafikselskaber.
Tilladelser til rutekørsel gives af transportministeren,
jf. § 21, stk. 1, samt § 22, stk. 1, i lov om
trafikselskaber. Transportministeren har imidlertid delegeret denne
bemyndigelse til Færdselsstyrelsen, jf. § 10, i
bekendtgørelse nr. 664 af 30. maj 2023 om
Færdselsstyrelsens opgaver, beføjelser og
klageadgang.
Der kræves tilladelse til almindelig rutekørsel og
til visse former for speciel rutekørsel (fx
skolekørsel og arbejdstagerkørsel), jf. § 20,
stk. 1, i lov om trafikselskaber. Ved andre former for speciel
rutekørsel kræves ikke en tilladelse, men det er et
krav, at der skal foreligge en skriftlig kontrakt mellem
buskørselsvirksomheden og transportarrangøren.
Ansøgning om tilladelse til almindelig og speciel
rutekørsel skal ske ved anvendelse af et særligt
skema, som findes på Færdselsstyrelsens hjemmeside.
Ansøgningen skal indeholde en beskrivelse af rute,
køreplan samt oplysning om takster og driftsperiode, og for
så vidt angår speciel rutekørsel tillige
oplysning om, hvilken personkreds der skal køres for, og
hvem der er indgået kontrakt med om kørslen.
Ved afgørelse af om der kan gives tilladelse til
rutekørsel, skal der tages hensyn til, om behovet for
kørslen er dækket eller vil kunne dækkes ved
almindelig offentlig servicetrafik, der varetages af
trafikselskaberne, dog ikke ved ansøgning om tilladelse til
fjernbuskørsel, jf. § 21, stk. 1, 2. pkt., i lov om
trafikselskaber
Når Færdselsstyrelsen modtager en ansøgning
om tilladelse til rutekørsel, sender styrelsen altid
ansøgningen i høring ved det relevante regionale
trafikselskab for at høre om, hvorvidt den ansøgte
rute er dækket af eller vil kunne dækkes af
eksisterende offentlig servicetrafik. Det gælder
således almindelig og speciel rutekørsel, som ikke er
fjernbuskørsel.
Når der er tale om fjernbuskørsel, sender
Færdselsstyrelsen ansøgninger om tilladelser til
almindelig rutekørsel i høring hos den berørte
kommune, således at kommunen kan tage kontakt til den
ansøgende busvirksomhed, såfremt denne ikke forud for
indgivelse af ansøgning har indgået en aftale med
kommunen om stoppesteder.
Efter § 92, stk. 1, i færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 168 af 14. februar 2023, er det
kommunen, der som vejmyndighed efter aftale med politiet,
træffer beslutning om, hvor der må parkeres og
standses, herunder anviser hvilke stoppesteder en ny busrute kan
stoppe ved. Parkerings- og standsningsmulighederne vil i henhold
til færdselslovens § 92 c, stk. 1, skulle afmærkes
i overensstemmelse med de bestemmelser, der er fastsat i
medfør af færdselslovens § 95.
Tilladelser til rutekørsel udstedes med gyldighed i
indtil 5 år, jf. § 20, stk. 2, 1. pkt.
En tilladelse til rutekørsel kan tilbagekaldes, jf.
§ 24, stk. 1, og tilbagekaldelsen sker på tid fra 1 til
5 år eller indtil videre, jf. § 24, stk. 2.
En kommune kan ikke ophæve eller ændre en
rutekørselstilladelse. Efter færdselslovens regler kan
kommunen dog ændre i en vejs udnyttelse eller indretning,
herunder anvise andre stoppesteder. Det kan f.eks. være i
forbindelse med vejarbejde, omlægning af veje m.v.
2.1.2. Transportministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Lovforslaget skal gøre det mere attraktivt for
busoperatører, der udfører rutekørsel, at
anskaffe sig nulemissionsbusser, idet det foreslås, at der
kan udstedes tilladelser med op til 10 års gyldighed,
såfremt tilladelsen udstedes til nulemissionsbusser.
Lovforslaget udspringer af et ønske fra busbranchen, idet
nulemissionsbusser er dyrere at anskaffe end dieselbusser. Derfor
ønskes sikkerhed for, at busoperatøren kan opretholde
en tilladelse i 10 år. En længere tilladelsesperiode
øger perioden, hvori det er muligt at opnå indtjening
med bussen, hvilket har til hensigt at opveje merudgiften i
forbindelse med investeringen i en nulemissionsbus. På den
måde gives der mulighed for, at busoperatørerne kan
få forrentet deres investering i nulemissionsbusser, som er
dyrere at anskaffe end dieselbusser.
Der foreslås en fordobling af længden af
rutekørselstilladelser til nulemissionsbusser fra 5 til 10
år.
Forslaget forventes således at medføre, at mange af
de busoperatører, der udfører privat
rutekørsel på kommercielle vilkår, fx
sightseeing kørsel (hop on/hop off), vil udskifte deres
dieselbusser med nulemissionsbusser. En sådan udskiftning vil
være til fordel for klimaet i form af reduktion af CO2 og for miljøet i form af mindre
støj og luftforurening fra busserne.
Det vil være muligt for busoperatørerne at
søge om en 10 årig tilladelse til nulemissionsbusser
samtidig med, at de har en 5 årig tilladelse til
dieselbusser, således at de ikke skal udskifte alle busser
på en gang.
Muligheden for at tilbagekalde en rutekørselstilladelse
forlænges ligeledes til 10 år.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske og
implementeringskonsekvenser for stat, regioner og kommuner.
Det vurderes, at principperne for digitaliseringsklar lovgivning
ikke er relevant for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har positive økonomiske og administrative
konsekvenser for de busoperatører, der kører privat
rutekørsel, da det bliver muligt at få udstedt
10-årige rutekørselstilladelser, såfremt der
køres med nulemissionsbusser. Med lovforslaget får
busoperatørerne således sikkerhed for at kunne have en
tilladelse i 10 år og dermed bedre mulighed for at få
forrentet deres investering i en nulemissionsbus.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har mindre positive klimamæssige
konsekvenser, da flere busoperatører forventes at
indkøbe nulemissionsbusser, hvorfor udledningen af CO2 reduceres og den grønne
omstilling af bustrafikken fremmes.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har mindre positive miljø- og
naturmæssige konsekvenser, idet nulemissionsbusser
støjer mindre og udleder færre luftforurenende stoffer
end konventionelle busser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 30. juni 2023
til den 18. august 2023 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Dansk Erhverv, Dansk PersonTransport, Danske Regioner,
Foreningen af Rejsearrangører i Danmark, Horesta, DI
Transport, KL, Københavns Kommune, NOAH Trafik og
Trafikselskaberne i Danmark.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget har positive
økonomiske konsekvenser for de busoperatører, der
kører privat rutekørsel, da det bliver muligt at
få udstedt 10-årige rutekørselstilladelser,
såfremt der køres med nulemissionsbusser. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget har positive administrative
konsekvenser for de busoperatører, der kører privat
rutekørsel, da det bliver muligt at få udstedt
10-årige rutekørselstilladelser, såfremt der
køres med nulemissionsbusser. | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Lovforslaget har mindre positive
klimamæssige konsekvenser, da flere busoperatører
forventes at indkøbe nulemissionsbusser, hvorfor udledningen
af CO2 reduceres og den
grønne omstilling af bustrafikken fremmes. | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Lovforslaget har mindre positive
miljø- og naturmæssige konsekvenser, idet
nulemissionsbusser støjer mindre og udleder færre
luftforurenende stoffer end konventionelle busser. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
|
Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Tilladelser til rutekørsel er reguleret i kapitel 3 i lov
om trafikselskaber. Det fremgår af § 20, stk. 1, 1.
pkt., at der kræves tilladelse til at udføre
almindelig rutekørsel.
Det fremgår af § 20, stk. 2, at tilladelser til
rutekørsel udstedes med gyldighed i indtil 5 år. Ud
over en tilladelse til at udføre rutekørsel
kræves tillige en tilladelse til at udføre
erhvervsmæssig personbefordring med bus i henhold til
buslovens § 1, stk. 1.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2.1.1. i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Det foreslås, at der i § 20,
stk. 2, indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Tilladelse til rutekørsel med nulemissionsbusser
udstedes dog med gyldighed i indtil 10 år«.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at der kan
udstedes 10-årige rutekørselstillader til
nulemissionsbusser.
Det er Færdselsstyrelsen, der udsteder tilladelser til
rutekørsel. Det er forventningen, at det vil blive
anført i tilladelsen, at den kun kan bruges, såfremt
der benyttes nulemissionsbusser, og såfremt dette
vilkår overtrædes, vil tilladelsen kunne tilbagekaldes
i henhold til § 24.
Det vil være muligt for busoperatørerne at
søge om en 10-årig tilladelse til nulemissionsbusser
samtidig med, at de har en 5-årig tilladelse til
dieselbusser, således at de ikke skal udskifte alle busser
på en gang.
Den foreslåede ændring handler om privat
rutekørsel, der udføres på kommercielle
vilkår, idet trafikselskaberne, Bornholms Regionskommune og
udmeldte økommuner har en tilladelse til rutekørsel,
der gælder indtil videre, jf. § 20, stk. 2, 2. pkt.
Private busoperatører, der søger om en
rutekørselstilladelse, skal anvende et
ansøgningsskema på Færdselsstyrelsens
hjemmeside, hvor de blandt andet skal angive en rutebeskrivelse med
angivelse af stoppesteder. Forud for udfyldningen af
ansøgningsskemaet skal busselskabet dog først
kontakte den eller de kommuner, som en påtænkt busrute
skal køre i med henblik på at indgå en aftale
om, hvilke stoppesteder busselskabet kan anvende.
Det skyldes, at det er kommunerne, der som vejmyndighed efter
aftale med politiet anviser, hvilke stoppesteder, der kan stoppes
ved, jf. færdselslovens § 92, stk. 1.
Til nr. 2
Af den gældende § 24, stk. 2, 1. pkt. 1,
fremgår det, at tilbagekaldelser af tilladelser sker på
tid fra 1 til 5 år eller indtil videre.
Som en konsekvens af det foreslåede nr. 1, foreslås,
at § 24, stk. 2, 1. pkt.,
justeres, således at »5 år« ændres
til »10 år«.
Den foreslåede ændring medfører, at der
bliver overensstemmelse mellem længden af den periode en
tilladelse kan udstedes for og den periode en tilladelse kan
tilbagekaldes i.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
januar 2024.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, idet lov om trafikselskaber ikke gælder for
Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i
kraft for Færøerne og Grønland, jf. lovens
§ 38.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | Lovforslaget | | § 1 | | I lov om trafikselskaber, jf.
lovbekendtgørelse nr. 215 af 1. marts 2023, foretages
følgende ændringer: | § 20 - Stk. 2.
Tilladelser til rutekørsel udstedes med gyldighed i indtil 5
år. Tilladelser til trafikselskaber, Bornholms Regionskommune
og udmeldte økommuner, jf. § 1, stk. 3, udstedes dog
med gyldighed indtil videre. | 1. I § 20, stk. 2, indsættes efter 1.
pkt. som nyt punktum: »Tilladelse til rutekørsel
med nulemissionsbusser udstedes dog med gyldighed i indtil 10
år.« | § 24. - Stk. 2.
Tilbagekaldelse af en tilladelse sker på tid fra 1 til 5
år eller indtil videre. Tilbagekaldelsen skal indeholde
oplysning om indbringelsesmuligheden efter stk. 3 og fristen
herfor. - | 2. I § 24, stk. 2, 1. pkt., ændres
»5 år« til: »10 år«. |
|