Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 28. november 2023
Forslag
til
Lov om rammerne for arealanvendelsen i
Københavns Lufthavn, Kastrup
§ 1.
Udviklingen af Københavns Lufthavn, Kastrup, skal ske inden
for rammerne af denne lov.
§ 2.
Udbygning af Københavns Lufthavn, Kastrup, skal ske inden
for lufthavnens nuværende areal, jf. bilag 1.
Stk. 2. Arealet
for Københavns Lufthavn, Kastrup, jf. bilag 1, må ikke
formindskes ved frasalg, ubetinget langtidsudlejning el.lign., jf.
dog stk. 3.
Stk. 3.
Transportministeren kan i særlige tilfælde dispensere
fra stk. 2.
§ 3.
Banesystemet i Københavns Lufthavn, Kastrup, skal som
minimum omfatte følgende:
1) Et
hovedbanesystem bestående af to parallelle start- og
landingsbaner med mulighed for start i og landing fra sydvestlig og
nordøstlig retning.
2) En start- og
landingsbane med mulighed for start i og landing fra
sydøstlig retning (en tværbane).
§ 4.
Arealet for Københavns Lufthavn, Kastrup, jf. bilag 1,
inddeles foruden start- og landingsbaner i nordafsnittet,
østafsnittet og sydafsnittet.
Stk. 2. Arealet
i Københavns Lufthavn, Kastrup, jf. bilag 1, anvendes til
anlæg, bygninger og faciliteter med tilknytning til de
aktiviteter, der udføres i lufthavnen, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Arealanvendelsesbegrænsningen i stk. 2 finder ikke anvendelse
for de områder i nordafsnittet, som er beliggende nord for
Lufthavnsboulevarden, Ellehammersvej og Kystvejen, og de
områder i østafsnittet, som er beliggende øst
for Kystvejen, jf. markeringen i bilag 1, og disse områder er
dermed alene underlagt begrænsninger i medfør af
relevant planlovgivning m.v.
Stk. 4.
Passagerterminaler med tilhørende standpladsområde og
hertil tilknyttede passagervendte funktioner placeres fortrinsvis i
nordafsnittet. Passagerterminaler skal placeres og indrettes,
så der er direkte og fremkommelige forbindelser til kollektiv
trafik.
Stk. 5.
Luftfragtfaciliteter med tilhørende standpladsområde
og øvrige logistikrelaterede funktioner placeres i
udgangspunktet i østafsnittet.
§ 5.
Transportministeren kan efter forhandling med ministeren for
landdistrikter og miljøministeren fastsætte
nærmere regler for varetagelse af plan- og miljøhensyn
i forbindelse med drift og udvikling af Københavns Lufthavn,
Kastrup.
§ 6.
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Stk. 2. Lov om
udbygning af Københavns Lufthavn, Kastrup, jf.
lovbekendtgørelse nr. 252 af 9. april 1992,
ophæves.
Stk. 3. Loven
finder ikke anvendelse på eksisterende lovlig anvendelse af
arealet i Københavns Lufthavn, Kastrup. For sådan
anvendelse finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Bilag
1.