L 19 Forslag til lov om rammerne for arealanvendelsen i Københavns Lufthavn, Kastrup.

Af: Transportminister Thomas Danielsen (V)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 21-11-2023

Afgivet: 21-11-2023

Betænkning afgivet af Transportudvalget den 21. november 2023 (omtryk)

20231_l19_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Transportudvalget den 21. november 2023

1. Ændringsforslag

Transportministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, M, DD, LA, KF, RV og DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (EL, SF og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til det stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Enhedslisten

Enhedslistens medlem af udvalget kan ikke støtte lovforslaget om at ændre rammerne for lufthavnen, idet lovforslaget realpolitisk er en forudsætning for, at flytrafikken kan vokse med op til det dobbelte.

Tilmed forholder lovforlaget sig slet ikke til alle de miljø- og klimaproblemer, som loven åbner for, og der er ikke lagt op til, at Folketinget på et senere tidspunkt skal forholde sig til en sådan vækst i flytrafikken.

Lovforslaget er således endnu et eksempel på en salami-taktik (som f.eks. Lynetteholmen), hvor den indledende lovgivning reelt åbner for voldsomme miljø- og og klimaeffekter, uden at det på nogen måde bliver vurderet eller drøftet.

EL ønsker ikke at fremme øget flytrafik. Udsigterne til, at flytrafik bliver klimamæssigt mindre belastende, har meget lange udsigter, og lovforslagets klimaeffekter vil derfor blive markant negative i en tid, hvor vi på den korte bane har stort behov for CO2-reduktioner.

EL mener endvidere, at lovforslaget er i direkte strid med klimaloven, som forudsætter, at Danmark bidrager positivt til den globale CO2-udledning, idet der står, at Danmark skal »være et foregangsland i den internationale klimaindsats, som kan inspirere og påvirke resten af verden. Danmark har derudover både et historisk og moralsk ansvar for at gå forrest«.

At lave lovgivning for at skabe rammerne for næsten en fordobling af flytrafikken er det stik modsatte.

Alternativet

Alternativets medlem af udvalget stemmer imod lovforslaget, idet lovforslaget er en del af en større plan for at muliggøre udvidelse af Københavns Lufthavn. Udvidelsen af Københavns Lufthavn med deraf følgende muliggørelse af mere flytrafik er en uansvarlig prioritering i en situation, hvor vi har behov for akutte CO2-reduktioner.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 4

Af transportministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):

1) I stk. 3 ændres »og Ellehammersvej« til: », Ellehammersvej og Kystvejen«, og efter »bilag 1, og« indsættes: »disse områder«.

[Præcisering for at skabe overensstemmelse med kortbilag og sproglig præcisering]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det følger af det foreslåede § 4, stk. 3, at arealanvendelsesbegrænsningen i det foreslåede § 4, stk. 2, ikke skal finde anvendelse for de områder i nordafsnittet, som er beliggende nord for Lufthavnsboulevarden og Ellehammersvej, og de områder i østafsnittet, som er beliggende øst for Kystvejen, jf. markeringen i bilag 1, og at disse områder dermed alene skal være underlagt begrænsninger i medfør af relevant planlovgivning m.v.

Det foreslås med ændringsforslaget at præcisere det foreslåede § 4, stk. 3, således at det fremgår, at arealanvendelsesbegrænsningen i det foreslåede § 4, stk. 2, ikke skal finde anvendelse for de områder i nordafsnittet, som er beliggende nord for Lufthavnsboulevarden, Ellehammersvej og Kystvejen, og de områder i østafsnittet, som er beliggende øst for Kystvejen, jf. markeringen i bilag 1, og at disse områder dermed alene skal være underlagt begrænsninger i medfør af relevant planlovgivning m.v.

Ændringsforslaget har til formål at skabe overensstemmelse mellem ordlyden af det foreslåede § 4, stk. 3, og det til lovforslaget vedlagte kortbilag. På kortbilaget er det markeret, at to øvrige områder i nordafsnittet - foruden områderne, som er beliggende nord for Lufthavnsboulevarden og Ellehammersvej - ligeledes er undtaget fra arealanvendelsesbegrænsningen i det foreslåede § 4, stk. 2. Disse to områder bør derfor indgå i ordlyden af det foreslåede § 4, stk. 3.

Ændringsforslaget har derudover til formål sprogligt at præcisere det foreslåede § 4, stk. 3, således at det fremgår klart, at det er de oplistede områder i bestemmelsen, der er undtaget arealanvendelsesbegrænsningen i det foreslåede § 4, stk. 2, og ikke arealanvendelsesbegrænsningen i sig selv, der er undtaget.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2023 og var til 1. behandling den 11. oktober 2023. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og transportministeren sendte den 25. januar 2023 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 61, folketingsåret 2022-23, 2. samling. Den 4. oktober 2023 sendte transportministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforslaget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.

Deputationer

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 9 spørgsmål til transportministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Jens Joel (S) Malte Larsen (S) Maria Durhuus (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) fmd. Thomas Jensen (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Peter Juel-Jensen (V) Hans Andersen (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Peter Have (M) Kenneth Fredslund Petersen (DD) Charlotte Munch (DD) Jens Meilvang (LA) nfmd. Lars-Christian Brask (LA) Niels Flemming Hansen (KF) Mona Juul (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Nick Zimmermann (DF) Sofie Lippert (SF) Signe Munk (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Jette Gottlieb (EL) Stinus Lindgreen (RV) Christina Olumeko (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Moderaterne (M)14
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)14
Liberal Alliance (LA)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Nye Borgerlige (NB)3
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)4