Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 21. november 2023
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, DD, LA, KF, RV og DF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL, SF og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved
2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
det stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget kan ikke
støtte lovforslaget om at ændre rammerne for
lufthavnen, idet lovforslaget realpolitisk er en forudsætning
for, at flytrafikken kan vokse med op til det dobbelte.
Tilmed forholder lovforlaget sig slet ikke
til alle de miljø- og klimaproblemer, som loven åbner
for, og der er ikke lagt op til, at Folketinget på et senere
tidspunkt skal forholde sig til en sådan vækst i
flytrafikken.
Lovforslaget er således endnu et
eksempel på en salami-taktik (som f.eks. Lynetteholmen), hvor
den indledende lovgivning reelt åbner for voldsomme
miljø- og og klimaeffekter, uden at det på nogen
måde bliver vurderet eller drøftet.
EL ønsker ikke at fremme øget
flytrafik. Udsigterne til, at flytrafik bliver klimamæssigt
mindre belastende, har meget lange udsigter, og lovforslagets
klimaeffekter vil derfor blive markant negative i en tid, hvor vi
på den korte bane har stort behov for CO2-reduktioner.
EL mener endvidere, at lovforslaget er i
direkte strid med klimaloven, som forudsætter, at Danmark
bidrager positivt til den globale CO2-udledning, idet der står, at
Danmark skal »være et foregangsland i den
internationale klimaindsats, som kan inspirere og påvirke
resten af verden. Danmark har derudover både et historisk og
moralsk ansvar for at gå forrest«.
At lave lovgivning for at skabe rammerne
for næsten en fordobling af flytrafikken er det stik
modsatte.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget stemmer
imod lovforslaget, idet lovforslaget er en del af en større
plan for at muliggøre udvidelse af Københavns
Lufthavn. Udvidelsen af Københavns Lufthavn med deraf
følgende muliggørelse af mere flytrafik er en
uansvarlig prioritering i en situation, hvor vi har behov for
akutte CO2-reduktioner.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 4
Af transportministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
NB):
1) I
stk. 3 ændres »og
Ellehammersvej« til: », Ellehammersvej og
Kystvejen«, og efter »bilag 1, og«
indsættes: »disse områder«.
[Præcisering for at skabe
overensstemmelse med kortbilag og sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af det foreslåede
§ 4, stk. 3, at arealanvendelsesbegrænsningen i det
foreslåede § 4, stk. 2, ikke skal finde anvendelse for
de områder i nordafsnittet, som er beliggende nord for
Lufthavnsboulevarden og Ellehammersvej, og de områder i
østafsnittet, som er beliggende øst for Kystvejen,
jf. markeringen i bilag 1, og at disse områder dermed alene
skal være underlagt begrænsninger i medfør af
relevant planlovgivning m.v.
Det foreslås med
ændringsforslaget at præcisere det foreslåede
§ 4, stk. 3, således at det fremgår, at
arealanvendelsesbegrænsningen i det foreslåede §
4, stk. 2, ikke skal finde anvendelse for de områder i
nordafsnittet, som er beliggende nord for Lufthavnsboulevarden,
Ellehammersvej og Kystvejen, og de områder i
østafsnittet, som er beliggende øst for Kystvejen,
jf. markeringen i bilag 1, og at disse områder dermed alene
skal være underlagt begrænsninger i medfør af
relevant planlovgivning m.v.
Ændringsforslaget har til
formål at skabe overensstemmelse mellem ordlyden af det
foreslåede § 4, stk. 3, og det til lovforslaget vedlagte
kortbilag. På kortbilaget er det markeret, at to
øvrige områder i nordafsnittet - foruden
områderne, som er beliggende nord for Lufthavnsboulevarden og
Ellehammersvej - ligeledes er undtaget fra
arealanvendelsesbegrænsningen i det foreslåede §
4, stk. 2. Disse to områder bør derfor indgå i
ordlyden af det foreslåede § 4, stk. 3.
Ændringsforslaget har derudover til
formål sprogligt at præcisere det foreslåede
§ 4, stk. 3, således at det fremgår klart, at det
er de oplistede områder i bestemmelsen, der er undtaget
arealanvendelsesbegrænsningen i det foreslåede §
4, stk. 2, og ikke arealanvendelsesbegrænsningen i sig selv,
der er undtaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2023 og var til 1. behandling den 11. oktober 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transportministeren sendte den 25. januar 2023 dette udkast til
udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 61, folketingsåret
2022-23, 2. samling. Den 4. oktober 2023 sendte transportministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
9 spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Jens Joel (S) Malte Larsen (S)
Maria Durhuus (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) fmd. Thomas Jensen (S) Thomas Monberg
(S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Peter Juel-Jensen
(V) Hans Andersen (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Hans Christian
Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Peter Have (M) Kenneth
Fredslund Petersen (DD) Charlotte Munch (DD) Jens Meilvang (LA)
nfmd. Lars-Christian Brask (LA)
Niels Flemming Hansen (KF) Mona Juul (KF) Kim Edberg Andersen (NB)
Nick Zimmermann (DF) Sofie Lippert (SF) Signe Munk (SF) Anne
Valentina Berthelsen (SF) Jette Gottlieb (EL) Stinus Lindgreen (RV)
Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |