L 189 Forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.

(Videreførelse af gældende tandskadeerstatningsordning m.v.).

Af: Indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V)
Udvalg: Sundhedsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 03-05-2024

Fremsat den 3. maj 2024 af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)

20231_l189_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 3. maj 2024 af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet

(Videreførelse af gældende tandskadeerstatningsordning m.v.)

§ 1

I lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 9 af 4. januar 2023, som ændret ved § 1 i lov nr. 737 af 13. juni 2023 og § 5 i lov nr. 1778 af 28. december 2023, foretages følgende ændringer:

1. I § 24 indsættes som stk. 8 og 9:

»Stk. 8. Der ydes erstatning og godtgørelse efter stk. 1 for skader forvoldt i forbindelse med undersøgelse, behandling eller lignende, når erstatnings- eller godtgørelsesniveauet samlet set overstiger 1.000 kr. Stk. 2, 1. pkt., finder i den forbindelse ikke anvendelse. Der ydes erstatning i følgende situationer:

1) Skader forvoldt af privatpraktiserende tandlæger eller på disses vegne.

2) Skader forvoldt af tandlæger eller på vegne af disse påført værnepligtige eller kontraktansatte som følge af sundhedsfaglig behandling i det militære forsvar eller redningsberedskabet.

Stk. 9. Der ydes erstatning og godtgørelse efter stk. 1 for skader forvoldt i forbindelse med undersøgelse, behandling eller lignende, når erstatnings- eller godtgørelsesniveauet samlet set overstiger 10.000 kr. Stk. 2, 1. pkt., finder i den forbindelse ikke anvendelse. Der ydes erstatning i følgende situationer:

1) Skader forvoldt af tandlæger eller på vegne af disse, der er ansat i regionstandplejen, i børne- og ungdomstandplejen, i omsorgstandplejen, i specialtandplejen, i socialtandplejen samt ved de odontologiske landsdels- og videnscentre.

2) Skader forvoldt af tandlæger eller på vegne af disse på universiteternes tandlægeskoler.«

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. juli 2024.

Stk. 2. Loven finder ikke anvendelse på tandskadeerstatningssager, der er anmeldt til Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning før den 1. juli 2024. For sådanne sager finder de hidtil gældende regler anvendelse.

§ 3

Indenrigs- og sundhedsministeren fremsætter i folketingsåret 2024-25 forslag om revision af de regler, der indføres med denne lovs § 1, nr. 2.

§ 4

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
Indledning
2.
Gældende ret
2.1.
Patienterstatningsordningen i klage- og erstatningsloven
2.2.
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning og Tandskadeankenævnet
2.3.
Finansiering af erstatninger
3.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
4.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
7.
Klimamæssige konsekvenser
8.
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9.
Forholdet til EU-retten
10.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11.
Sammenfattende skema
  


1. Indledning

Patienter, der kommer til skade i forbindelse med behandling eller brug af et lægemiddel i det danske sundhedsvæsen, kan søge erstatning og godtgørelse for skaden efter reglerne i lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (klage- og erstatningsloven). Det er Patienterstatningen, Styrelsen for Patientklager og Ankenævnet for Patienterstatningen, der behandler sager efter loven.

Den særlige ordning på tandområdet historisk betinget og hviler på en aftale mellem Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Tandlægeforeningen (henlæggelsesaftalen), der blev indgået i december 2003 i forbindelse med, at den primære sundhedssektor blev inddraget under patienterstatningsordningen. Med aftalen er sager om tandskader ved privatpraktiserende tandlæger, regionstandplejen og den kommunale tandpleje mv. henlagt til behandling ved Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning. Ligeledes fastsætter henlæggelsesaftalen nogle særlige undergrænser for godtgørelse- og erstatningsudbetalinger.

I december 2023 opsagde Tandlægeforeningen henlæggelsesaftalen med Indenrigs- og Sundhedsministeriet om behandling af tandskadeerstatningssager med virkning fra 1. juli 2024.

Som følge af opsigelsen af henlæggelsesaftalen vil behandlingen af erstatningssager på tandlægeområdet, som i dag er henlagt til Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning, fremover skulle behandles ved Patienterstatningen efter de almindelige regler i klage- og erstatningsloven.

Lovforslaget har til formål at sikre, at der sker en videreførelse af den gældende ordning for erstatningsudmåling i tandskadeerstatningssager, der i dag gælder efter henlæggelsesaftalen, dog således at skader forvoldt af tandlæger eller på vegne af disse påført indsatte som følge af sundhedsfaglig behandling i kriminalforsorgens fængsler og arresthuse underlægges de almindelige regler om et egetbidrag af erstatningsbeløbet.

Det forudsættes, at der er tale om en midlertidig ordning. Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil fremsætte forslag til et nyt lovforslag om en permanent ordning inden for ét år efter lovens ikrafttræden.

2. Gældende ret

2.1. Patienterstatningsordningen i klage- og erstatningsloven

Efter klage- og erstatningslovens § 19, stk. 1, ydes erstatning og godtgørelse efter reglerne i lovens kapitel 3 til patienter eller efterladte til patienter, som her i landet påføres skade i forbindelse med undersøgelse, behandling el.lign.

Det er en betingelse, at skaden er sket inden for lovens dækningsområde, jf. § 19, stk. 1, herunder af autoriserede sundhedspersoner ansat i regionstandplejen, ved en odontologisk landsdels- og videnscenterfunktion eller i forbindelse med levering af de kommunale sundhedsydelser efter sundhedslovens kapitel 36-41 eller på vegne af disse, på universiteternes tandlægeskoler, af privatpraktiserende autoriserede sundhedspersoner, på værnepligtige af autoriserede sundhedspersoner, der udfører sundhedsfaglig behandling i det militære forsvar eller redningsberedskabet og af autoriserede sundhedspersoner, der udfører sundhedsfaglig behandling af indsatte i kriminalforsorgens fængsler og arresthuse.

Ved sundhedspersoner forstås i overensstemmelse med sundhedslovens § 6: »personer, der er autoriserede i henhold til særlig lovgivning til at varetage sundhedsfaglige opgaver, og personer, der handler på disses ansvar.«

Skadelidte kan ligeledes søge erstatning eller godtgørelse for fysiske og psykiske skader påført som følge af egenskaber ved et lægemiddel (lægemiddelskade) efter klage- og erstatningslovens kapitel 4.

Patienterstatningsordningen er på flere måder fordelagtig for patienterne. Ansvarsgrundlaget og bevisreglerne er lempeligere end efter de almindelige erstatningsregler. Et ansvarsgrundlag foreligger således, hvis blot en erfaren specialist ville have handlet anderledes og dermed undgået skaden. I bevismæssig sammenhæng er det tilstrækkeligt, at der foreligger overvejende sandsynlighed for, at en skade er forvoldt ved behandling eller mangel på samme.

Patienter eller efterladte til patienter er med patienterstatningsordningen dermed sikret bedre muligheder for at få erstatning og godtgørelse, end hvad der ellers følger af dansk rets almindelige erstatningsregler.

Erstatning og godtgørelse udmåles efter reglerne i erstatningsansvarsloven, idet erstatning og godtgørelse for behandlings-skader dog alene ydes, såfremt den samlet overstiger et egetbidrag på 8.596 kr. (2024-niveau). Herefter ydes erstatning efter at egetbidraget er fratrukket erstatningen eller godtgørelsens hovedstol.

Der ydes erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, helbredelsesudgifter og andet tab som følge af skaden og godtgørelse for svie og smerte. Har skaden fået varige følger, skal der tillige betales godtgørelse for varigt mén samt erstatning for tab eller forringelse af erhvervsevne. Såfremt skadelidte afgår ved døden som følge af skaden, kan der tilkendes erstatning for tab af forsørger samt begravelsesudgifter eller et overgangsbeløb.

Af klage- og erstatningslovens § 29 fremgår, hvilke myndigheder, institutioner m.v., der er erstatningspligtige for skader efter lovens kapitel 3.

Krav om erstatning for behandlingsskader omfattet af lovens kapitel 3 skal i medfør af § 30, stk. 1, være dækket af en forsikring i et forsikringsselskab. Dog er staten, regionsråd og kommunalbestyrelser undtaget fra forsikringspligten.

Det er Patienterstatningen, som modtager, oplyser og afgør sagerne efter klage- og erstatningslovens kapitel 3.

Patienterstatningen kan i medfør af lovens § 37, stk. 1, af kommunalbestyrelser, regionsråd, statslige told- og skattemyndigheder og andre vedkommende, herunder sygehuse, institutioner, behandlende læger og andre sundhedspersoner, Sundhedsstyrelsen, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og forsikringsgiver efter lovens § 30, stk. 1, m.v., samt den skadelidte forlange meddelt enhver oplysning, herunder sygehusjournaler, journaloptegnelser, politirapporter, obduktionsrapporter m.v., som foreningen skønner er af betydning for behandling af sager.

Udgifterne til driften af Patienterstatningen, samt udgifter, der i øvrigt pålægges foreningen efter lovens kapitel 3, afholdes af forsikringsselskaberne og selvforsikrende myndigheder efter en fordeling som fastsættes i vedtægterne, jf. lovens § 32, stk. 2, 2. pkt. Vedtægterne for Patienterstatningen er fastsat ved bekendtgørelse nr. 613 af 23. maj 2018 om vedtægter for Patienterstatningen.

Af bekendtgørelsens § 11, stk. 1, fremgår bl.a., at udgifter til foreningens drift og administration samt udgifter, der i øvrigt pålægges foreningen efter klage- og erstatningsloven, afholdes af hver enkelt af forsikringsgiverne og de enkelte selvforsikrende myndigheder i forhold til deres respektive andele af anmeldelser i regnskabsåret.

Udgifterne forbundet med behandlingen af en afgørelse i Patienterstatningen udgjorde i 2022 16.464 kr.

Patienter eller efterladte til patienter kan, såfremt de ikke er tilfredse med afgørelsen fra Patienterstatningen, indbringe denne for Ankenævnet for Patienterstatningen inden for 3 måneder. Afgørelsen kan også påklages af staten, regioner, kommuner og forsikringsselskaber i behandlingsskadesager.

Ankenævnet sekretariatsbetjenes af Styrelsen for Patientklager.

Klage- og erstatningslovens § 18 finder anvendelse for afholdelsen af udgifter til drift af ankenævnet, jf. § 58 a, stk. 11.

Der er i bekendtgørelse nr. 889 af 28. august 2019 om finansiering af Styrelsen for Patientklager, Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, Ankenævnet for Patienterstatningen, Tvangsbehandlingsnævnet og Det Psykiatriske Ankenævn, fastsat nærmere regler om afholdelse af udgifterne til driften af ankenævnet.

Det følger således af bekendtgørelsens § 4, at staten, regionsråd, kommunalbestyrelser og forsikringsselskaber, der tegner forsikring efter klage- og erstatningslovens § 30, stk. 1, betaler udgifterne til driften af Ankenævnet for Patienterstatningen, herunder Styrelsen for Patientklagers sekretariatsbetjening heraf. Det følger endvidere af bekendtgørelsens § 10, stk. 3, at en fælles standardtakst pr. ankesag ved Ankenævnet for Patienterstatningen udgør 21.453 kr. (2024-niveau). Taksten PL-reguleres årligt med den alm. pris- og lønreguleringstakst.

2.2. Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning og Tandskadeankenævnet

Det følger af klage- og erstatningslovens § 19, stk. 6, at indenrigs- og sundhedsministeren kan henlægge behandlingen af sager efter lovens kapitel 3 helt eller delvis til en privat institution. Indenrigs- og sundhedsministeren indgår i sådanne tilfælde de nødvendige aftaler herom.

Den primære sundhedssektor, herunder tandplejen, blev omfattet af den dagældende lov om patientforsikring (nu klage- og erstatningsloven) pr. 1. januar 2004, men allerede i 1990 havde Tandlægeforeningen på frivilligt grundlag etableret en udvidet kollektiv ordning, som var en del af overenskomstaftalerne mellem Tandlægeforeningen og Regionernes Lønnings- og Takstnævn. Den er efterfølgende blevet videreført i bekendtgørelse om tilskud til behandling hos praktiserende tandlæge. Ordningen blev administreret af Tandlægeforeningens Praksisforsikring og sikrede tandpatienter en bedre erstatningsadgang end lov om patientforsikring, da minimumsgrænsen var 1.000 kr. mod 10.000 kr. i loven.

Med ændringen i 2004 var der ikke længere behov for den særlige ordning for privatpraktiserende tandlæger, da tandskaderne ligeledes ville kunne blive behandlet i Patienterstatningen. Da ordningen var meget velfungerende, vurderede Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Folketinget og Tandlægeforeningen dog, at det var mest hensigtsmæssigt, at ordningen fortsatte i sin hidtidige organisering. Ordningen blev derfor fortsat ved bekendtgørelse nr. 1099 af 12. december 2003, med hjemmel i den gældende bestemmelse i lovens § 19, stk. 6, og på grundlag af en aftale af 8. december 2003 med Tandlægeforeningen.

Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning har siden 2004 fungeret på grundlag af henlæggelsesaftalen fra december 2003, en tillægsaftale fra 10. januar 2018, underliggende aftaler med Forsvarsministeriet, Justitsministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet og Kommunernes Landsforening samt henlæggelsesbekendtgørelsen, der senest er udstedt i maj 2018 (bekendtgørelse nr. 494 af 3. maj 2018). Bekendtgørelsen har hjemmel i klage- og erstatningslovens § 19, stk. 6 og 8.

I henhold til bekendtgørelsens § 1, stk. 1, modtager, oplyser og afgør Tandskadeerstatningen følgende sager om erstatning efter klage- og erstatningsloven:

1) Skader forvoldt af autoriserede sundhedspersoner ansat i regionstandplejen, i børne- og ungdomstandplejen, i omsorgstandplejen, i specialtandplejen samt ved de odontologiske landsdels- og videnscentre, eller på vegne af disse, jf. klage- og erstatningslovens § 19, stk. 2,

2) skader forvoldt på universiteternes tandlægeskoler, jf. klage- og erstatningslovens § 19, stk. 1, nr. 3,

3) skader forvoldt af privatpraktiserende autoriserede tandlæger, eller på vegne af disse, jf. klage- og erstatningslovens § 19, stk. 2,

4) skader forvoldt af autoriserede tandlæger, eller på vegne af disse, der udfører undersøgelse, behandling el.lign. af værnepligtige og ansatte i det militære forsvar eller redningsberedskabet, jf. klage- og erstatningslovens § 19, stk. 2, og

5) skader forvoldt af autoriserede tandlæger, eller på vegne af disse, der udfører undersøgelse, behandling el.lign. af indsatte i kriminalforsorgens fængsler og arresthuse, jf. klage- og erstatningslovens § 19, stk. 2.

I henhold til 1. pkt. i henlæggelsesaftalen afsnit 4. Særlige aftalevilkår for så vidt angår skader forårsaget af privatpraktiserende autoriserede tandlæger, gælder, at for sager, der anmeldes til Dansk Tandlægeforenings Patientskadeforsikring (nu Tandlægernes tandskadeerstatning) vedr. privatpraktiserende autoriserede tandlæger gælder en undergrænse på 1.000 kr. for retten til erstatning.

Tandskadeerstatningen behandler endvidere efter særskilt aftale fra 2004 sager fra Færøerne for så vidt angår skader forvoldt af privatpraktiserende tandlæger og skader forvoldt af autoriserede sundhedspersoner ansat i tandplejen efter lagtingslov om børne- og ungdomstandpleje.

Erstatningskrav for tandskader i forbindelse med behandling på private og offentlige sygehuse, hos privatpraktiserende kliniske tandteknikere, hos privatpraktiserende tandplejere og i forbindelse med socialtandplejen, behandles derimod af Patienterstatningen, jf. klage- og erstatningslovens § 19, stk. 1, nr. 1, og § 19, stk. 2. Ved socialtandplejen forstås kommunernes tilbud om vederlagsfri tandpleje til de mest socialt udsatte borgere.

Det er sekretariatet i Tandskadeerstatningen, der modtager anmeldelser i alle nye sager og træffer afgørelse i de enkelte sager efter reglerne i klage- og erstatningsloven. Erstatning og godtgørelse fastsættes efter reglerne i erstatningsansvarsloven. Forvaltningsloven gælder ved Tandlægeforeningens sagsbehandling, jf. klage- og erstatningslovens § 19, stk. 7. Omkostningerne ved behandling af en tandskadeerstatningssag i Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning og Tandskadeankenævnet samlet udgør 15.100 kr. (2023 niveau).

Efter klage- og erstatningslovens § 24, stk. 5, ydes erstatning, hvis beløbet samlet overstiger 10.000 kr. For indsatte og værnepligtige som nævnt i lovens § 29, stk. 1, nr. 9 og 10, ydes erstatning og godtgørelse, hvis beløbet samlet overstiger 1.000 kr.

For skader hos privatpraktiserende tandlæger gælder i henhold til Tandlægeforeningens udvidede kollektive ordning ligeledes en undergrænse på 1.000 kr. Der fratrækkes derimod ikke egetbidrag i sager, der behandles Tandskadeerstatningen.

Afgørelser truffet Tandskadeerstatningen kan påklages til Tandskadeankenævnet, der er etableret af Tandlægeforeningen. Fristen for indbringelse af klage over afgørelser truffet af Tandskadeerstatningen er tre måneder. Der kan dog dispenseres herfra, når der foreligger særlige grunde hertil.

Tandskadeankenævnet foretager en fuldstændig efterprøvelse af den afgørelse, der er påklaget. Forvaltningsloven gælder ved nævnets sagsbehandling, jf. klage- og erstatningslovens § 19, stk. 7.

Tandskadeankenævnets afgørelser kan indbringes for retten inden for 6 måneder efter, at afgørelsen er meddelt sagens parter, jf. § 58 d, stk. 2.

2.3. Finansiering af erstatninger

Erstatninger, der tilkendes igennem Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning, finansieres efter følgende model:

Skader ved behandling hos privatpraktiserende tandlæger: Der ydes erstatning for skader over 1.000 kr. Hvis erstatningen er større end 10.000 kr., finansieres erstatningen af den region, hvor behandlingen er foregået. Dette følger af klage- og erstatningslovens § 24, stk. 5, 1. pkt., jf. § 29, stk. 1, nr. 5, 1. pkt. Hvis erstatningen udgør et beløb mellem 1.000 kr. og 10.000 kr., finansieres erstatningen kollektivt af de privatpraktiserende tandlæger via Tandlægeforeningens udvidede kollektive ordning.

Skader ved behandling i regionstandplejen, børn- og ungdomstandplejen, omsorgstandplejen, specialtandplejen, de odontologiske landsdels- og videnscentre og universiteternes tandlægeskoler: Der ydes erstatning for skader over 10.000 kr. Erstatningen finansieres af den myndighed, som det pågældende behandlingssted hører under. Dette følger af klage- og erstatningslovens § 24, stk. 5, 1. pkt., jf. § 29, stk. 1, nr. 3 og 4.

Skader ved behandling af værnepligtige i militæret og redningsberedskabet: Der ydes erstatning for skader over 1.000 kr. Erstatningen finansieres af Forsvarsministeriet. Dette følger af klage- og erstatningslovens § 24, stk. 5, 2. pkt., jf. § 29, stk. 1, nr. 9.

Skader ved behandling af kontraktansatte i militæret og redningsberedskabet: Der ydes erstatning for skader over 10.000 kr. Erstatningen finansieres af Forsvarsministeriet. Dette følger af klage- og erstatningslovens § 24, stk. 5, 1. pkt., jf. § 29, stk. 1, nr. 9.

Skader ved behandling af indsatte i fængsler og arresthuse: Der ydes erstatning for skader over 1.000 kr. Hvis erstatningen udgør et beløb mellem 1.000 kr. og 10.000 kr., finansieres erstatningen af Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Hvis erstatningen er større end 10.000 kr., finansieres erstatningen af Justitsministeriet. Dette følger af klage- og erstatningslovens § 24, stk. 5, 2. pkt., jf. § 29, stk. 1, nr. 10, og særskilt aftale mellem Justitsministeriet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Staten er kun erstatningspligtig for tandskader i fængsler og arresthuse, hvis skaden sker i forbindelse med behandling, som den indsatte har ret til. Regler herom er fastsat i Justitsministeriets bekendtgørelsen nr. 965 af 22. juni 2022 om sundhedsmæssig bistand til indsatte i kriminalforsorgens institutioner.

Ved tandskader opstået i forbindelse med behandling af indsatte uden for fængslet eller arresthuset af en privatpraktiserende tandlæge, ydes erstatning af regionen, hvis erstatningen overstiger 10.000 kr. Hvis erstatningen udgør et beløb mellem 1.000 kr. og 10.000 kr., finansieres erstatningen kollektivt af de privatpraktiserende tandlæger via Tandlægeforeningens udvidede kollektive ordning.

3. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning

Tandlægeforeningen har opsagt henlæggelsesaftalen om behandling af tandskadeerstatningssager pr. 1. juli 2024.

Opsigelsen af henlæggelsesaftalen medfører, at tandskadeerstatningssagerne fremover skal behandles efter de almindelige regler i klage- og erstatningsloven, da Indenrigs- og Sundhedsministeriet ikke har indgået ny aftale med en privat institution om behandling af sagerne, jf. lovens § 19, stk. 5. Sagerne vil derfor fremover skulle behandles af Patienterstatningen, der i forvejen behandler sager på patienterstatningsområdet for resten af sundhedsvæsenet.

Ved at behandlingen af alle patienterstatningssager samles hos én institution opnås et enkelt og mere gennemsigtigt erstatningssystem, der sikrer, at skadelidte patienter kun har ét sted at henvende sig uanset hvilken slags skade, der er tale om.

Det foreslås, at tandskadesager, der er anmeldt før 1. juli 2024, færdigbehandles af Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning. Dette forudsættes at ske på uændrede vilkår, og omfatter også behandling af genoptagelsessager. Ankeadgangen til Tandskadeankenævnet bibeholdes for disse sager.

Indenrigs- og Sundhedsministeriet er opmærksom på, at det kan være uhensigtsmæssigt med to parallelle systemer i en periode, men da der allerede foreligger en aftale om behandling af verserende sager, foreslås det, at lovforslaget kun gælder nye anmeldelser. Det er også taget i betragtning, at det vil kunne være uigennemskueligt for patienterne, hvis en anmeldt sag midt i sagsbehandlingsprocessen skal flyttes fra Tandlægeforeningen til Patienterstatningen, ligesom det kan skabe usikkerhed om finansieringen af såvel administration som erstatninger.

Det er derfor ministeriets vurdering, at det vil det være en fordel, at den nuværende ordning fra 1. juli 2024 færdigbehandler allerede indkommende sager.

Det er vigtigt for ministeriet, at den kommende behandling af tandskadesagerne i Patienterstatningen ikke forringer skadelidte patienters situation i forhold til den nuværende ordning.

Det foreslås derfor, at den nuværende erstatningsudmåling for tandskader videreføres. Dermed foreslås det, at undergrænsen på 1.000 kr., der i dag er gældende for skader ved undersøgelse, behandling eller lignende hos privatpraktiserende tandlæger eller på vegne af disse, skader påført værnepligtige eller kontraktansatte som følge af sundhedsfaglig behandling i det militære forsvar eller redningsberedskabet, videreføres. Det betyder, at der i de nævnte situationer allerede ydes erstatning og godtgørelse, hvis beløbet samlet overstiger 1.000 kr.

Dermed foreslås yderligere, at undergrænsen på 10.000 kr., der i dag er gældende for skader ved undersøgelse, behandling eller lignende hos regionstandplejen, i børne- og ungdomstandplejen, i omsorgstandplejen, i specialtandplejen, i socialtandplejen samt ved de odontologiske landsdels- og videnscentre samt på universiteternes tandlægeskoler videreføres.

Det foreslås, at Patienterstatningen, med undtagelse af ovennævnte særregler om de beløbsmæssige undergrænser på hhv. 1.000 kr. 10.000 kr. i forbindelse med erstatningsudmålingen, derudover skal behandle sagerne efter de almindelige regler i klage- og erstatningslovens kapitel 3 og kapitel 5, hvilket de også gør i dag.

Det betyder, at sagerne vil kunne påklages til Ankenævnet for Patienterstatningen inden for ankefristen på 1 måned, jf. klage- og erstatningslovens § 58 b, og at en udbetalt erstatning og godtgørelse som udgangspunkt ikke kan kræves tilbagebetalt eller modregnet i andre krav på erstatning og godtgørelse, selv om Ankenævnet for Patienterstatningen eller domstolene i en senere sag vurderer, at der ikke er sket en patientskade.

Behandlingen af sagerne skal ske på baggrund af de allerede eksisterende regler i overensstemmelse med de databeskyttelsesretlige regler i øvrigt.

Det bemærkes, at undergrænsen på 1.000 kr. for skader forvoldt af tandlæger eller på vegne af disse påført indsatte som følge af sundhedsfaglig behandling i kriminalforsorgens fængsler og arresthuse ikke videreføres. Disse erstatninger vil være omfattet af den almindelige patienterstatning og vil blive fratrukket et egetbidrag på 8.596 kr. i erstatningsbeløbet, jf. klage- og erstatningsloven.

4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige

Med lovforslaget fastholdes den gældende ordning for udmåling af erstatning, hvor undergrænsen på 1.000 kr. fastholdes for skader forvoldt af privatpraktiserende tandlæger eller på vegne af disse. Lovforslaget vil fsva. denne gruppe medføre øgede udgifter til erstatningsudbetalinger for regionerne, som fremover også vil være ansvarlig for erstatninger fra 1.000-10.000 kr. for ovennævnte tandskader.

På baggrund af de seneste års erstatningsudbetalinger, vurderes det, at der vil være tale om en øget erstatningsudgift svarende til ca. 3,2 mio. kr. om året.

For tandskader sket andre steder end ved privatpraktiserende tandlæger, videreføres de nuværende undergrænser også. Da disse ikke har økonomisk ophæng i henlæggelsesaftalen, vil der ikke vil være nogle økonomiske konsekvenser for de erstatningspligtige herfor. De erstatningspligtige for følgende skader er:

1) Regionerne fsva. skader forvoldt af autoriserede sundhedspersoner ansat i regionstandplejen, i børne- og ungdomstandplejen, i omsorgstandplejen, i specialtandplejen samt ved de odontologiske landsdels- og videnscentre, eller på vegne af disse, jf. klage- og erstatningslovens § 19, stk. 2,

2) regionerne fsva. skader forvoldt på universiteternes tandlægeskoler, jf. klage- og erstatningslovens § 19, stk. 1, nr. 3, og

3) staten fsva. skader forvoldt af autoriserede tandlæger, eller på vegne af disse, der udfører undersøgelse, behandling el.lign. af værnepligtige og ansatte i det militære forsvar eller redningsberedskabet, jf. klage- og erstatningslovens § 19, stk. 2.

Flytningen af sagsbehandlingen af tandskadesager til Patienterstatningen og Ankenævnet for Patienterstatningen medfører, at disse instanser får øget administration.

Som følge af henlæggelsesaftalens ophør falder forpligtelsen til afholdelse af administrationsudgifter tilbage på klage- og erstatningslovens almindelige regler, hvorefter regionerne skal afholde udgifterne på 24-30 mio. kr. årligt hertil.

Principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at være relevante for lovforslaget.

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.

Lovforslaget medfører ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.

6. Administrative konsekvenser for borgere

Lovforslaget har positive administrative konsekvenser for skadelidte patienter, da det vil være en fordel, at alle erstatningssager, der anmeldes 1. juli 2024 eller senere, skal meldes Patienterstatningen, uanset hvorhenne i sundhedsvæsenet, skaden er sket.

7. Klimamæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.

8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljø- eller naturmæssige konsekvenser.

9. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.

10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

Et udkast til lovforslag om videreførelse af ordningen om mindre erstatninger for skader forvoldt af privatpraktiserende tandlæger har i perioden 12. april 2024 - 18. april 2024 (6 dage) været sendt i høring. Begrundelsen for den forkortede høringsperiode skyldes, at henlæggelsesaftalen blev opsagt med forkortet varsel, hvorefter der på kort tid har skulle findes en alternativ løsning. Da der er tale om en begunstigende ordning for patienterne, begrænsede økonomiske udgifter forbundet hermed, samt at der er tale om en midlertidig ordning, vurderes det dog samlet, at være tilstrækkeligt med den foreslåede høringsperiode. Et udkast til lovforslag herom har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:

Danske Regioner, KL, Datatilsynet, Færøernes landsstyre, Naalakkersuisut (Grønlands landsstyre), Heilsumálaráðið (det færøske sundhedsministerium), Det grønlandske sundhedsdepartement, Fólkaheilsustýrið (den færøske sundhedsstyrelse), 3F, Akademikerne, Ansatte Tandlægers Organisation (ATO), Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Psykolog Forening (DP), Dansk Psykoterapeutforening, Dansk Pædiatrisk Selskab (DPS), Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd (DSR), Danske Tandplejere, Danske Bioanalytikere - dbio, Danske Fodterapeuter, Danske Fysioterapeuter, Dansk Sygepleje Selskab (DASYS), De praktiserende psykiateres organisation (DPBO), Ergoterapeutforeningen (Etf), Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Farmakonomforeningen, FOA, Foreningen af Speciallæger (FAS), HØPA (Foreningen af høreapparatbehandlende øre-næse-halslæger i speciallægepraksis), Jordemoderforeningen, Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere (LKT), Ledernes Hovedorganisation, Lægeforeningen, Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber (LVS), Pharmadanmark, Praktiserende Lægers Organisation (PLO), Praktiserende Tandlægers Organisation (PTO), Tandlægeforeningen, Yngre Læger, Bedre Psykiatri, Dansk Tandsundhed, Dansk Handicap Forbund, Danske Handicaporganisationer (DH), Danske Patienter, Danske Ældreråd, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Lev - livet med udviklingshandicap, SIND - Landsforeningen for psykisk sundhed, Manderådets Udvalg for Familieret, Muskelsvindfonden, Osteoporoseforeningen - landsforeningen mod knogleskørhed, Patientforeningen, Foreningen af danske sundhedsvirksomheder - Sundhed Danmark, Udviklingshæmmedes Landsforbund (ULF), VaccinationsForum, Ældre sagen, Advokatrådet, ATP, Center for Etik og Ret, Center for hjerneskade, Danish. Care, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Optikerforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Fertilitetsselskab (DFS), Dansk Erhverv, Dansk Farmaceutisk Industri a-s, Dansk Industri (DI), Dansk IT - Råd for IT-og persondatasikkerhed, Dansk Jordemoderfagligt Selskab, DJS, Dansk Selskab for Almen Medicin (DSAM), Dansk Selskab for Patientsikkerhed (PS! ), Dansk Standard, Danske Dental Laboratorier (DDL), Danske Seniorer, Danske Universiteter, Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, Den Danske Dommerforening, Det Centrale Handicapråd (DCH), Det Etiske Råd, Forbrugerrådet TÆNK, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark (FSD), Foreningen af Platformsøkonomi i Danmark, Forsikring & Pension (F&P), Medicoindustrien, Patienterstatningen, Psykiatrifonden, Retspolitisk Forening, Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning og VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.

Det bemærkes, at lovforslagets del om videreførelse af den gældende tandskadeerstatningsordning for skader forvoldt af øvrige tandlæger, ud over privatpraktiserende tandlæger, ikke har været i offentlig høring. Ministeriet har i forbindelse med den offentlig høring nævnt oven for fundet anledning til at sikre, at den gældende tandskadeerstatningsordning videreføres fuldt ud, og ikke kun fsva. skader sket ved privatpraktiserende tandlæger, så opsigelse af henlæggelsesaftalen ikke kommer patienterne til ulempe.

11. Sammenfattende skema
 
Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Lovforslaget vil medføre øgede udgifter til erstatningsudbetalinger for regionerne, som fremover også vil være ansvarlig for erstatninger under 10.000 kr. for ovennævnte tandskader, svarende til ca. 1,6 mio. kr. for perioden.
Endvidere skal regionerne afholde de udgifter, der er forbundet med administration af sagerne, svarende til 12-15 mio. kr. i perioden.
Implementeringskonsekvenser for stat, kommune og regioner
Ingen
Flytningen af sagsbehandlingen af tandskadesager til Patienterstatningen og Ankenævnet for Patienterstatningen medfører, at disse instanser får øget administration.
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgere
Ingen
Ingen
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Er i strid med de 5 principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant omfang også gælder ved implementering af ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X)
Ja
Nej
X


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Erstatningskrav for skader ved behandling hos privatpraktiserende tandlæger og visse andre behandlingssteder skal anmeldes til Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning.

Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning er en udvidet kollektiv ordning, som var en del af overenskomstaftalerne mellem Tandlægeforeningen og Regionernes Lønnings- og Takstnævn og efterfølgende videreført i bekendtgørelse om tilskud til behandling hos praktiserende tandlæge. Ordningen hviler på en aftale af 8. december 2003 mellem Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Tandlægeforeningen (henlæggelsesaftalen). Aftalen har hjemmel i klage- og erstatningslovens § 19, stk. 6, hvorefter indenrigs- og sundhedsministeren kan henlægge behandlingen af sager efter lovens kapitel 3 helt eller delvist til en privat institution.

Det følger af henlæggelsesbekendtgørelsens § 1, stk. 1, at Tandskadeerstatningen modtager, oplyser og afgør følgende sager om erstatning efter klage- og erstatningsloven:

1) Skader forvoldt af autoriserede sundhedspersoner ansat i regionstandplejen, i børne- og ungdomstandplejen, i omsorgstandplejen, i specialtandplejen samt ved de odontologiske landsdels- og videnscentre, eller på vegne af disse, jf. klage- og erstatningslovens § 19, stk. 2,

2) skader forvoldt på universiteternes tandlægeskoler, jf. klage- og erstatningslovens § 19, stk. 1, nr. 3,

3) skader forvoldt af privatpraktiserende autoriserede tandlæger, eller på vegne af disse, jf. klage- og erstatningslovens § 19, stk. 2,

4) skader forvoldt af autoriserede tandlæger, eller på vegne af disse, der udfører undersøgelse, behandling el.lign. af værnepligtige og ansatte i det militære forsvar eller redningsberedskabet, jf. klage- og erstatningslovens § 19, stk. 2, og

5) skader forvoldt af autoriserede tandlæger, eller på vegne af disse, der udfører undersøgelse, behandling el.lign. af indsatte i kriminalforsorgens fængsler og arresthuse, jf. klage- og erstatningslovens § 19, stk. 2.

Det følger af klage- og erstatningslovens § 24, stk. 1, at erstatning og godtgørelse fastsættes efter lov om erstatningsansvar, jf. dog §§ 24 a-c.

Det følger videre af lovens § 24, stk. 2, 1. pkt., at erstatning m.v. efter stk. 1 ydes, efter at 8.596 kr. (2024-niveau) er fratrukket erstatningen eller godtgørelsens hovedstol.

Det følger af lovens § 24, stk. 5, 1. pkt., at erstatning og godtgørelse efter stk. 1, der er tilkendt af andre private institutioner end Patienterstatningen, og som sundhedsministeren har indgået aftale med efter § 19, stk. 7, eller efter skader påført i socialtandplejen, jf. sundhedslovens § 134 a, ydes erstatning på tandskadeområdet, såfremt beløbet samlet overstiger 10.000 kr. Det følger videre at lovens § 25, stk. 5, 2. pkt., at for indsatte og værnepligtige som nævnt i lovens § 29, stk. 1, nr. 9 og 10, ydes erstatning og godtgørelse, såfremt beløbet samlet overstiger 1.000 kr.

Endelig gælder der, med hjemmel i henlæggelsesaftalen, en undergrænse på 1.000 kr. for skader sket af privatpraktiserende autoriserede tandlæger. For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.

Tandlægeforeningen har opsagt henlæggelsesaftalen om behandling af tandskadeerstatningssager pr. 1. juli 2024.

Det foreslås at der i § 24 indsættes et stk. 8: "Der ydes erstatning og godtgørelse efter stk. 1 for skader forvoldt i forbindelse med undersøgelse, behandling eller lignende i følgende situationer, når erstatnings- eller godtgørelsesniveauet samlet set overstiger 1.000 kr. Stk. 2, 1. pkt., finder i den forbindelse ikke anvendelse:

1) Skader forvoldt af privatpraktiserende tandlæger eller på disses vegne.

2) Skader forvoldt af tandlæger eller på vegne af disse påført værnepligtige eller kontraktansatte som følge af sundhedsfaglig behandling i det militære forsvar eller redningsberedskabet. "

Forslaget vil betyde, at undergrænsen på 1.000 kr., der i dag er gældende for skader ved undersøgelse, behandling eller lignende hos privatpraktiserende tandlæger eller på vegne af disse, skader påført værnepligtige eller kontraktansatte som følge af sundhedsfaglig behandling i det militære forsvar eller redningsberedskabet, videreføres.

Det betyder, at der i de nævnte situationer vil blive ydet erstatning og godtgørelse, hvis beløbet samlet set overstiger 1.000 kr.

Forslaget vil således betyde, at den gældende ordning fra Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning, hvor der ikke fratrækkes egetbidrag, videreføres.

Det foreslåede § 24, stk. 8, nr. 1, vil omfatte skader forvoldt af privatpraktiserende tandlæger eller på vegne af disse.

Ved "privatpraktiserende" forstås en autoriseret tandlæge, der på selvstændig privat basis udøver sit erhverv og i forbindelse hermed udbyder tjenesteydelser til patienter, jf. § 5, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 636 af 29. maj 2018 om dækningsområdet for lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet. Bestemmelsen omfatter både tandlæger og specialtandlæger. En specialtandlæge er en tandlæge, der af Styrelsen for Patientsikkerhed har fået tilladelse til at betegne sig om specialtandlæge, jf. regler fastsat i medfør af autorisationslovens § 47, stk. 4.

Bestemmelsen omfatter tandlæger og specialtandlæger, uanset om de har tilsluttet sig overenskomst med regionsrådet, eller den skadelidte modtager tilskud, støtte el.lign. efter anden lovgivning til behandlingen m.v., jf. § 5, stk. 5, i bekendtgørelse nr. 636 af 29. maj 2018 om dækningsområdet for lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.

Det foreslåede § 24, stk. 8, nr. 2, vil omfatte skader forvoldt af tandlæger eller på vegne af disse påført værnepligtige eller kontraktansatte som følge af sundhedsfaglig behandling i det militære forsvar eller redningsberedskabet, på samme måde som i lovens § 24, stk. 5, 2. pkt.

Det foreslås at der i § 24 indsættes et stk. 9: "Der ydes erstatning og godtgørelse efter stk. 1 for skader forvoldt i forbindelse med undersøgelse, behandling eller lignende i følgende situationer, når erstatnings- eller godtgørelsesniveauet samlet set overstiger 10.000 kr. Stk. 2, 1. pkt., finder i den forbindelse ikke anvendelse:

1) Skader forvoldt af tandlæger eller på vegne af disse, ansat i regionstandplejen, i børne- og ungdomstandplejen, i omsorgstandplejen, i specialtandplejen, i socialtandplejen samt ved de odontologiske landsdels- og videnscentre.

2) Skader forvoldt af tandlæger eller på vegne af disse på universiteternes tandlægeskoler.

Forslaget vil betyde, at undergrænsen på 10.000 kr., der i dag er gældende for skader ved undersøgelse, behandling eller lignende hos regionstandplejen, i børne- og ungdomstandplejen, i omsorgstandplejen, i specialtandplejen, i socialtandplejen samt ved de odontologiske landsdels- og videnscentre samt på universiteternes tandlægeskoler videreføres.

Forslaget vil således betyde, at den gældende ordning fra Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning, hvor der heller ikke for disse sager fratrækkes egetbidrag, videreføres.

Med de foreslåede ændringer vil Patienterstatningen, skulle behandle sagerne efter de gældende regler i klage- og erstatningslovens kapitel 3 og kapitel 5 på samme måde som i dag.

Det vil betyde, at sagerne vil kunne påklages til Ankenævnet for Patienterstatningen inden for ankefristen på 1 måned, jf. klage- og erstatningslovens § 58 b, og at en udbetalt erstatning og godtgørelse som udgangspunkt ikke kan kræves tilbagebetalt eller modregnet i andre krav på erstatning og godtgørelse, selv om Ankenævnet for Patienterstatningen eller domstolene i en senere sag vurderer, at der ikke er sket en patientskade.

Forslaget vil ydermere betyde, at undergrænsen på 1.000 kr. for skader forvoldt af tandlæger eller på vegne af disse påført indsatte som følge af sundhedsfaglig behandling i kriminalforsorgens fængsler og arresthuse ikke vil blive videreført. Disse erstatninger vil være omfattet af den almindelige patienterstatning og vil blive fratrukket et egetbidrag på 8.596 kr. i erstatningsbeløbet, jf. klage- og erstatningsloven.

Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger.

Til § 2

Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1. juli 2024.

Det foreslås i stk. 2, at loven finder ikke anvendelse på tandskadeerstatningssager, der er anmeldt til Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning før den 1. juli 2024. For sådanne sager finder de hidtil gældende regler anvendelse.

Det foreslåede vil indebære, at tandskadeerstatningssager, der er anmeldt inden den 1. juli 2024, vil blive behandlet af Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning og Tandskadeankenævnet efter de hidtil gældende regler.

Det betyder, at disse sager færdigbehandles af Tandlægeforeningen på uændrede vilkår. Det betyder videre, at disser sager vil kunne ankes til Tandskadeankenævnet. Det forudsættes endvidere, at Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning behandler og træffer afgørelse i sagerne på uændrede vilkår. Aftalen omfatter færdigbehandling af allerede anmeldte sager, herunder behandling af sager, hvor der anmodes om genoptagelse, både efter erstatningsansvarslovens § 11 og almindelige forvaltningsretlige principper om gentagelse.

Indenrigs- og Sundhedsministeriet forudsættes at fastsætte regler herom ved en ændring af henlæggelsesbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 494 af 3. maj 2018), jf. § 19, stk. 6 og 8 i klage- og erstatningsloven. Her vil det også blive fastsat, at ankeadgangen til Tandskadeankenævnet bibeholdes i sager, der er anmeldt til Tandskadeforeningens Tandskadeerstatning før 1. juli 2024.

Til § 3

Med lovforslaget fastsættes en midlertidig ordning, hvormed den gældende erstatningsudmåling inden for tandskader videreføres.

Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder det på denne baggrund hensigtsmæssigt, at der fremsættes et nyt lovforslag om en permanent ordning inden for ét år efter lovens iværksættelse.

Med § 3 foreslås det derfor, at indenrigs- og sundhedsministeren i folketingsåret 2024-25 fremsætter forslag om en permanent tandskadeerstatningsordning.

Bestemmelsen vil indebære, at tandskadeerstatningsordningen i folketingsåret 2024-25 skal tages op til fornyet overvejelse

Til § 4

Det foreslås med § 4, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men at loven ved kongelig anordning kan sættes i kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.

Den foreslåede bestemmelse vil betyde, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland. Det skyldes, at klage- og erstatningsloven ikke gælder for Færøerne eller Grønland.

Det foreslåede indebærer imidlertid, at de foreslåede ændringer af klage- og erstatningsloven kan sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.

Aftalen fra 2004, hvorefter Tandskadeerstatningen behandler sager fra Færøerne for så vidt angår skader forvoldt af privatpraktiserende tandlæger og skader forvoldt af autoriserede sundhedspersoner ansat i tandplejen efter lagtingslov om børne- og ungdomstandpleje forventes at blive opsagt af Tandlægeforeningen d. 31. maj 2024 med én måneds varsel til ophør d. 30. juni 2024.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

  
Gældende formulering
Lovforslaget
  
 
§ 1
  
 
I lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 9 af 4. januar 2023, som ændret ved § 1 i lov nr. 737 af 13. juni 2023 og § 5 i lov nr. 1778 af 28. december 2023 foretages følgende ændringer:
  
§ 24. ---
Stk. 2-7. ---
1. I § 24 indsættes som stk. 8 og 9:
"Stk. 8. Der ydes erstatning og godtgørelse efter stk. 1 for skader forvoldt i forbindelse med undersøgelse, behandling eller lignende, når erstatnings- eller godtgørelsesniveauet samlet set overstiger 1.000 kr. Stk. 2, 1. pkt., finder i den forbindelse ikke anvendelse. Der ydes erstatning i følgende situationer:

1) Skader forvoldt af privatpraktiserende tandlæger eller på disses vegne.

2) Skader forvoldt af tandlæger eller på vegne af disse påført værnepligtige eller kontraktansatte som følge af sundhedsfaglig behandling i det militære forsvar eller redningsberedskabet.

Stk. 9. Der ydes erstatning og godtgørelse efter stk. 1 for skader forvoldt i forbindelse med undersøgelse, behandling eller lignende, når erstatnings- eller godtgørelsesniveauet samlet set overstiger 10.000 kr. Stk. 2, 1. pkt., finder i den forbindelse ikke anvendelse. Der ydes erstatning i følgende situationer:

1) Skader forvoldt af tandlæger eller på vegne af disse, der er ansat i regionstandplejen, i børne- og ungdomstandplejen, i omsorgstandplejen, i specialtandplejen, i socialtandplejen samt ved de odontologiske landsdels- og videnscentre.

2) Skader forvoldt af tandlæger eller på vegne af disse på universiteternes tandlægeskoler.