Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 23. maj 2024
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA og DF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (LA og DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten
Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens
medlemmer af udvalget mener, at det er stærkt kritisabelt, at
den eksisterende formidlingsmodel for transnational adoption ikke i
tilstrækkelig grad har været i stand til at sikre
adoptivbørns rettigheder, herunder retten til at kende deres
ophav og ikke at blive handlet med. Den formidlingsmodel kan derfor
ikke fortsætte som hidtil. Partierne mener derfor, at
konsekvensen af de fejl, der er blevet lavet både i tidligere
og nuværende agenturer, skal tages. Derfor skal hele
området kulegraves gennem en uvildig undersøgelse,
herunder med det formål at placere et ansvar for
fejlbehæftede adoptioner.
Dette skal ses, i forbindelse med at der
skal findes en ny adoptionsformidlingsmodel grundet nedlukningen af
Danish International Adoption (DIA). Dog er partierne enige i, at
de verserende sager bør færdigbehandles, særlig
i tilfælde hvor der allerede er sket matchning med et barn af
hensyn til barnets tarv. Partierne er dog bekymrede for, hvorvidt
Ankestyrelsen, der ikke fungerer som en uvildig aktør i
adoptionssager, kan varetage opgaven alene, og mener derfor, at
mulighederne for yderligere kontrol skal afsøges.
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
finder den korte høringsperiode for lovforslaget bekymrende.
DD undrer sig over, at regeringen endnu ikke har indkaldt til
realitetsforhandlinger vedrørende adoptionsområdet og
den fremadrettede proces. DD opfordrer ministeren til at
indgå i en dialog med andre sammenlignelige lande i forhold
til den fremadrettede proces.
DD vægter de adopteredes ret til egen
livshistorie og finder, det er kritisabelt, at den eksisterende
formidlingsmodel for transnational adoption ikke har været i
stand til at sikre adoptivbørns rettigheder. DD mener, at
adopterede skal have ret til at kende til deres biologiske ophav og
ret til at få udleveret deres sagsakter, som det
fremgår af Haagerkonventionens artikel 30
(Bekendtgørelse af konvention af 29. maj 1993 om beskyttelse
af børn og om samarbejde med hensyn til internationale
adoptioner), hvor der står følgende:
»1) De
kompetente myndigheder i en kontraherende stat skal sørge
for at opbevare de oplysninger, de har om barnets herkomst,
herunder navnlig oplysninger om dets forældres identitet samt
sygdomshistorie.
2) De skal
sikre, at barnet eller dets repræsentant har adgang til disse
oplysninger under passende vejledning, i det omfang lovgivningen i
denne stat tillader det.«
DD ønsker en fyldestgørende
undersøgelse af adoptionsområdet.
Grundet situationen med den internationale
adoptionsformidling til Danmark står familier og børn
i en vanskelig situation. Lovforslaget handler om en midlertidig
nødknap, som ministeren kan gøre brug af,
såfremt det bliver nødvendigt, hvis DIA ikke kan
fuldføre afviklingen af de igangværende sager.
Danmarksdemokraterne støtter, at der
sker en afvikling af de igangværende sager, idet det er den
mest rimelige løsning. DD noterer sig, at følgende
fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 7:
»Det fremgår af guide nr. 1 til
god praksis om implementering af Haagerkonventionen, at der i
tilfælde af en suspension af internationale adoptioner
bør iværksættes en overgangsordning, og at det
er særligt vanskeligt at begrunde et stop i tilfælde,
hvor der er sket et match, og betingelserne for, at der kan
gennemføres en adoption af det konkrete barn, er opfyldt.
Der opfordres derfor i guiden til, at i sager, hvor der er sket
matchning, bør adoptionen gennemføres, hvis det er
til barnets bedste.«
DD kan dermed støtte forslaget.
DD er dog bekymret for, om Ankestyrelsen er
den rette instans til at håndtere de resterende
adoptionssager, såfremt det bliver nødvendigt.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. april
2024 og var til 1. behandling den 8. maj 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Teknisk gennemgang
Social- og boligministeren og
embedsmænd fra Social-, Bolig- og Ældreministeriet har
den 14. maj 2024 foretaget en teknisk gennemgang af lovforslaget i
udvalget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og social-
og boligministeren sendte den 19. april 2024 dette udkast til
udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 185. Den 30. april 2024 sendte
social- og boligministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
8 spørgsmål til social- og boligministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Kim Aas (S) Birgitte Vind (S)
Camilla Fabricius (S) Gunvor Wibroe (S) Matilde Powers (S) Rasmus
Horn Langhoff (S) Maria Durhuus (S) Sara Emil Baaring (S) Anni
Matthiesen (V) Linea Søgaard-Lidell (V) Jon Stephensen (UFG)
Hans Andersen (V) Rosa Eriksen (M) Nanna W. Gotfredsen (M) fmd. Karin Liltorp (M) Marlene
Harpsøe (DD) Karina Adsbøl (DD) Katrine Daugaard (LA)
nfmd. Alexander Ryle (LA)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mette Abildgaard (KF) Kim Edberg
Andersen (DD) Mette Thiesen (DF) Theresa Berg Andersen (SF)
Charlotte Broman Mølbæk (SF) Anne Valentina Berthelsen
(SF) Victoria Velasquez (EL) Lotte Rod (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |