Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 22. maj 2024
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af KF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (KF) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3.
behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af KF):
1)
Efter nr. 21 indsættes:
»01. § 34, stk. 2, 1. pkt., affattes
således:
»Har en jurisdiktion for et regnskabsår
pålagt en anerkendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat, kan
den indberettende koncernenhed ved beslutning truffet i
overensstemmelse med § 54, stk. 3, beslutte, at ekstraskatten
ansættes til nul for de koncernenheder, der er
hjemmehørende i den pågældende jurisdiktion, og
for statsløse gennemløbsenheder, der er oprettet i
jurisdiktionen, og som er pålagt den indenlandske
ekstraskat.«
02. § 34,
stk. 2, 3. pkt., affattes således:
»Den indberettende koncernenhed kan ikke
træffe en beslutning efter 1. pkt., hvis en
gennemløbsenhed, der er det ultimative moderselskab eller er
forpligtet til at anvende en regel om indkomstmedregning efter
OECD's modelregler, er hjemmehørende i jurisdiktionen, og
den anerkendte kvalificerede indenlandske ekstraskat ikke er
pålagt enheden.««
[Safe harbour vælges af den
indberettende koncernenhed og gælder også for
statsløse gennemløbsenheder, men kan ikke anvendes,
hvis ekstraskatten ikke er pålagt gennemløbsenheder
oprettet i jurisdiktionen]
2) Nr.
34 affattes således:
»34. I §
54, stk. 3, indsættes efter »§ 34, stk.
1«: »og 2, § 34 a, stk. 1,«.«
[Konsekvens af det under
ændringsforslag nr. 1 foreslåede nr. 01]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ad nr. 01
Minimumsbeskatningslovens § 34, stk.
2, indeholder en særlig undtagelsesbestemmelse (en
såkaldt safe harbour-bestemmelse), der er udformet i
overensstemmelse med afsnit 5.1 i de administrative retningslinjer
vedrørende OECD's modelregler, der blev offentliggjort i
juli 2023.
Efter minimumsbeskatningslovens § 34,
stk. 2, 1. pkt., beregnes der ikke ekstraskat for de
koncernenheder, der er hjemmehørende i en jurisdiktion, der
for et regnskabsår har pålagt en anerkendt kvalificeret
indenlandsk ekstraskat.
Af bemærkningerne til bestemmelsen
(Folketingstidende 2023-24, tillæg A, L 5 som fremsat, side
144) fremgår, at bestemmelsen indebærer, at den
indberettende koncernenhed som udgangspunkt vil kunne
fastsætte ekstraskatten i et regnskabsår for alle
koncernenheder i en koncernenhed til nul, hvis den
pågældende jurisdiktion har gennemført en
anerkendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat.
Ved den ved ændringsforslaget
foreslåede nyaffattelse af minimumsbeskatningslovens §
34, stk. 2, 1. pkt., foreslås det, at har en jurisdiktion for
et regnskabsår pålagt en anerkendt kvalificeret
indenlandsk ekstraskat, kan den indberettende koncernenhed ved
beslutning truffet i overensstemmelse med § 54, stk. 3,
beslutte, at ekstraskatten ansættes til nul for de
koncernenheder, der er hjemmehørende i den
pågældende jurisdiktion, og for statsløse
gennemløbsenheder, der er oprettet i jurisdiktionen, og som
er pålagt den indenlandske ekstraskat.
Ændringsforslaget vil for det
første medføre, at det af bestemmelsens ordlyd vil
fremgå, at det - som også forudsat i de ovenfor
nævnte bemærkninger til den gældende bestemmelse
- vil skulle være den indberettende koncernenhed, der
træffer beslutning om at bringe bestemmelsen i anvendelse,
når betingelserne herfor er opfyldt.
For det andet vil ændringsforslaget
medføre, at safe harbour-bestemmelsen vil kunne finde
anvendelse på statsløse gennemløbsenheder, der
er oprettet i en jurisdiktion, hvor de er pålagt en anerkendt
kvalificeret indenlandsk ekstraskat.
Kravene til en kvalificeret indenlandsk
ekstraskat fremgår af punkt 115-118.54 i kommentarerne til
artikel 10 i OECD's modelregler, og det fremgår heraf bl.a.
(punkt 118.8.1), at det er valgfrit, om en kvalificeret indenlandsk
ekstraskat pålægges statsløse
gennemløbsenheder.
En gennemløbsenhed er i
minimumsbeskatningslovens § 4, nr. 12, defineret som en enhed,
der er skattemæssigt transparent i den jurisdiktion, hvor den
er oprettet, medmindre den er skattemæssigt
hjemmehørende i en anden jurisdiktion, hvor enheden anses
for et selvstændigt skattesubjekt. Gennemløbsenheder
anses for statsløse, medmindre enheden er det ultimative
moderselskab i koncernen eller er pålagt at anvende reglen om
indkomstmedregning efter OECD's modelregler, jf.
minimumsbeskatningslovens § 5, stk. 2.
Har en jurisdiktion valgt at
pålægge statsløse gennemløbsenheder en
anerkendt kvalificeret indenlandsk ekstraskat, skal safe
harbour-bestemmelsen også kunne finde anvendelse i forhold
til sådanne enheder, jf. bilag A, kapitel 3, punkt 41, i
kommentarerne til OECD's modelregler.
Ændringsforslaget er
nødvendigt for at sikre dette, da den gældende
bestemmelse i minimumsbeskatningslovens § 34, stk. 2, 1. pkt.,
kun finder anvendelse på koncernenheder (herunder medlemmer
af en joint venture-koncern, jf. minimumsbeskatningslovens §
4, nr. 2, 2. pkt.), der er hjemmehørende i den jurisdiktion,
der har indført den indenlandske ekstraskat.
Ad nr. 02
Minimumsbeskatningslovens § 34, stk.
2, 3. pkt., indeholder en undtagelse fra adgangen til at
ansætte ekstraskatten til nul efter safe harbour-bestemmelsen
i § 34, stk. 2, 1. pkt., i tilfælde, hvor en anerkendt
kvalificeret indenlandsk ekstraskat ikke er pålagt
gennemløbsenheder, der er oprettet i jurisdiktionen. Efter
bestemmelsen finder safe harbour-bestemmelsen i disse
tilfælde ikke anvendelse på statsløse
gennemløbsenheder, der er ultimative moderselskaber, og
på gennemløbsenheder, der er forpligtet til at anvende
en regel om indkomstmedregning efter OECD's modelregler.
Den danske safe harbour-bestemmelse skal
leve op til de særlige regler i bilag A, kapitel 3, punkt
37-49, i kommentarerne til OECD's modelregler. Disse regler finder
anvendelse i tilfælde, hvor en kvalificeret indenlandsk
ekstraskat er udformet på en måde, der ikke fuldt ud
sikrer, at der opkræves en ekstraskat, der mindst svarer til,
hvad der følger af OECD's modelregler, men hvor afvigelserne
er af så begrænset karakter, at det ikke bør
være helt udelukket at anvende safe harbour-bestemmelsen.
I stedet vil koncernerne specifikt i de
tilfælde, hvor afvigelserne vil kunne føre til
resultater, der ikke er konsistente med en anvendelse af OECD's
modelregler, være afskåret fra at anvende safe
harbour-bestemmelsen enten generelt for jurisdiktionen eller for
bestemte enheders vedkommende.
Efter OECD's modelregler anses
gennemløbsenheder, der er ultimative moderselskaber, eller
som er forpligtet til at anvende en regel om indkomstmedregning
efter OECD's modelregler, for at være hjemmehørende i
den jurisdiktion, hvor de er oprettet. Efter OECD's modelregler
skal sådanne enheders kvalificerede indkomst eller tab derfor
medregnes ved opgørelsen af koncernens effektive skattesats
og ekstraskat på jurisdiktionsniveau, jf. tilsvarende
minimumsbeskatningslovens § 28, stk. 2, og § 29, stk. 2.
Indgår sådanne enheder blandt koncernenhederne i en
jurisdiktion, og er de ikke pålagt den indenlandske
ekstraskat, vil der ikke være sikkerhed for, at den
indenlandske ekstraskat for koncernenhederne mindst svarer til,
hvad der følger af OECD's modelregler.
I overensstemmelse med bilag A, kapitel 3,
punkt 42 og 43, i kommentarerne til OECD's modelregler skal
konsekvensen heraf være, at koncernen ikke skal kunne anvende
safe harbour-bestemmelsen i jurisdiktionen.
Ved den ved ændringsforslaget
foreslåede nyaffattelse af minimumsbeskatningslovens §
34, stk. 2, 3. pkt., foreslås det, at den indberettende
koncernenhed ikke kan træffe en beslutning efter 1. pkt.,
hvis en gennemløbsenhed, der er det ultimative moderselskab
eller er forpligtet til at anvende en regel om indkomstmedregning
efter OECD's modelregler, er hjemmehørende i jurisdiktionen,
og den anerkendte kvalificerede indenlandske ekstraskat ikke er
pålagt enheden.
Ændringsforslaget er
nødvendigt for at sikre, at minimumsbeskatningslovens §
34, stk. 2, 3. pkt., lever op til kravene i bilag A, kapitel 3,
punkt 42 og 43, i kommentarerne til OECD's modelregler. Det skyldes
bl.a., at den gældende bestemmelse i
minimumsbeskatningslovens § 34, stk. 2, 3. pkt., kun
afskærer koncernen fra at anvende safe harbour-bestemmelsen
specifikt for de pågældende gennemløbsenheders
vedkommende, mens koncernen efter OECD-reglerne generelt skal
være afskåret fra at anvende bestemmelsen for
jurisdiktionen.
Det bemærkes, at koncernen efter
forslaget vil være afskåret fra at anvende safe
harbour-bestemmelsen i jurisdiktionen, hvis der efter reglerne om
den anerkendte kvalificerede indenlandske ekstraskat beregnes en
ekstraskat for de pågældende gennemløbsenheder,
men denne ekstraskat pålægges andre enheder i
jurisdiktionen.
Til nr. 2
Den indberettende koncernenhed har i en
række henseender mulighed for at træffe et valg med
hensyn til anvendelsen af minimumsbeskatningslovens regler. Loven
giver adgang til valg, der gælder for hele koncernen, men
også valg vedrørende anvendelsen af lovens
bestemmelser for enkelte koncernenheder eller for enkelte
jurisdiktioner.
Minimumsbeskatningslovens § 54, stk.
3, indeholder en opregning af de valg, der skal oplyses til
Skatteforvaltningen ved indgivelsen af det i
minimumsbeskatningslovens § 53 omhandlede standardskema.
Det foreslås ved
ændringsforslaget, at lovforslagets nr. 34 affattes
således, at der i minimumsbeskatningslovens § 54, stk.
3, efter »§ 34, stk. 1« indsættes »og
2, § 34 a, stk. 1,«.
Det betyder, at der indsættes en
henvisning til minimumsbeskatningslovens § 34, stk. 2, efter
henvisningen til § 34, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse har
sammenhæng med den ved ændringsforslag nr. 1 under nr.
01 foreslåede nyaffattelse af minimumsbeskatningslovens
§ 34, stk. 2, 1. pkt. Efter dette forslag skal den
indberettende koncernenhed træffe et valg om anvendelse af
bestemmelsen i overensstemmelse med minimumsbeskatningslovens
§ 54, stk. 3.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. april
2024 og var til 1. behandling den 7. maj 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 23. februar 2024 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 161. Den 29. april 2024 sendte
skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Benny
Engelbrecht (S) Louise Mehnke (S) Jesper Petersen (S) fmd. Malte Larsen (S) Per Husted (S)
Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan
E. Jørgensen (V) Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen
(V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M)
Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W.
Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Rasmus
Jarlov (KF) Dina Raabjerg (KF) Lars-Christian Brask (LA) Peter
Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF) nfmd. Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl
Valentin (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina
Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |