Fremsat den 30. april 2024 af skatteministeren (Jeppe Bruus)
Forslag
til
Lov om ændring af ejendomsskatteloven og
ejendomsvurderingsloven
Justering af reglerne om betaling af
dækningsafgift på et foreløbigt grundlag og
justering af reglerne om 2024- og 2025-vurderinger
§ 1
I ejendomsskatteloven, lov nr. 678 af 3. juni
2023, som ændret ved § 6 i lov nr. 1564 af 12. december
2023, foretages følgende ændring:
1. I
§ 33, stk. 6, 1. pkt.,
ændres »ændres, så den udgør det
samme beløb, som er opkrævet i dækningsafgift
for kalenderåret 2023« til: »frit ændres
til et beløb, der ligger i intervallet mellem den
opkrævede dækningsafgift for skatteåret 2023 og
den foreløbigt beregnede dækningsafgift for
kalenderåret«.
§ 2
I ejendomsvurderingsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1510 af 8. december 2023, som
ændret ved § 3 i lov nr. 679 af 3. juni 2023, foretages
følgende ændring:
1. § 87 b,
stk. 2, nr. 4, 2. pkt., og § 88 a,
stk. 2, nr. 4, 2. pkt., ophæves.
§ 3
Loven træder i kraft den 8. juni 2024.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Justering af reglerne for betaling af
foreløbig dækningsafgift | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Skatteministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.2. | Justering af reglerne om 2024- og
2025-vurderinger | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Skatteministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Den 10. november 2023 indgik regeringen (Socialdemokratiet,
Venstre og Moderaterne), Radikale Venstre, Konservativt Folkeparti
og Liberal Alliance en aftale, der skal skabe en øget
tryghed for erhvervsdækningsafgiftspligtige virksomheder.
Med aftalen indføres der en stigningsbegrænsning
på 10 pct. for erhvervsdækningsafgiften. Det betyder,
at dækningsafgiften årligt ikke kan stige med mere end
10 pct. af den nye fuldt indfasede dækningsafgift.
Stigningsbegrænsningen tillægges bagudrettet virkning
fra den 1. januar 2022. Dermed reduceres efterreguleringerne af
erhvervsdækningsafgiften i betydelig grad.
Stigningsbegrænsningen forventes gennemført ved
lovgivning i 2. halvår 2024.
For at sikre erhvervsdækningsafgiftspligtige virksomheder
en bedre mulighed for at tage højde for den kommende
stigningsbegrænsning i betalingen af den foreløbige
erhvervsdækningsafgift foreslås en justering af
reglerne for den eksisterende ordning for foreløbig betaling
af dækningsafgift, hvor en virksomhed kan vælge mellem
at betale enten den fuldt indfasede erhvervsdækningsafgift
eller det samme beløb, som blev betalt i
erhvervsdækningsafgift i 2023.
Endelig foreslås en mindre justering af reglerne om 2024-
og 2025-ejendomsvurderinger af fast ejendom, der har til
formål at sikre, at alle ejendomme behandles ens, og at det
foreløbige beskatningsgrundlag bliver så retvisende
som muligt.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Justering
af reglerne for betaling af foreløbig
dækningsafgift
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af ejendomsskattelovens § 33, stk. 6, 1.
pkt., at frem til udsendelse af den første almindelige
vurdering eller omvurdering efter ejendomsvurderingslovens
§§ 5 eller 6 kan den foreløbigt beregnede
dækningsafgift efter ejendomsskattelovens § 20, stk. 3,
eller den foreløbigt beregnede dækningsafgift på
baggrund af en foreløbig vurdering efter
ejendomsvurderingslovens § 89 c ved ejendomsejerens
henvendelse til Skatteforvaltningen ændres, så den
udgør det samme beløb, som der er opkrævet i
dækningsafgift for kalenderåret 2023.
Det betyder, at ejeren indtil udsendelsen af den første
almindelige vurdering eller omvurdering enten kan vælge at
betale en foreløbigt opgjort dækningsafgift for
kalenderåret, der er opgjort på baggrund af et
foreløbigt beskatningsgrundlag efter ejendomsskattelovens
§ 20, stk. 3, eller en foreløbig 2023-vurdering, eller
at betale det samme beløb i foreløbig
dækningsafgift, som der blev opgjort for kalenderåret
2023.
Formålet bag bestemmelsen er et værn mod
ændringer, herunder stigninger, i dækningsafgiften
på baggrund af et foreløbigt beskatningsgrundlag eller
en foreløbig vurdering, indtil de almindelige vurderinger
foreligger. Af bemærkningerne til ejendomskattelovens §
33, stk. 6, jf. Folketingstidende 2022-23, tillæg A, L 113
som fremsat, side 176, fremgår det, at bestemmelsen skal ses
i sammenhæng med, at dækningsafgift i 2024 og 2025 skal
opkræves på baggrund af foreløbige
2023-vurderinger, indtil de almindelige vurderinger foreligger.
2.1.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Den 11. november 2023 indgik regeringen (Socialdemokratiet,
Venstre og Moderaterne), Radikale Venstre, Konservative Folkeparti
og Liberal Alliance aftale om øget tryghed om de nye
erhvervsvurderinger, som blandt andre tiltag indebærer, at
der skal indføres en stigningsbegrænsning for
dækningsafgift.
I henhold til aftalen fremsættes et lovforslag i
efteråret 2024, som har til hensigt at implementere en
stigningsbegrænsning med tilbagevirkende kraft fra og med
skatteåret 2022. Stigningsbegrænsningen
indebærer, at en ejers dækningsafgift årligt
højst kan stige med 10 pct. af den fuldt indfasede
dækningsafgift.
Det indebærer, at i kalenderåret 2024 vil en ejer af
en dækningsafgiftspligtig ejendom i mange tilfælde
skulle betale et foreløbigt beløb i
dækningsafgift, som vil afvige fra den endeligt opgjorte
stigningsbegrænsede dækningsafgift.
På den baggrund foreslås det at indføre en
ændring i ejendomsskattelovens § 33, stk. 6, så
ejere af dækningsafgiftspligtige ejendomme kan betale en mere
korrekt foreløbig dækningsafgift indtil udsendelsen af
2021-vurderingerne.
Det foreslås på den baggrund, at der indføres
en ændring til ejendomsskattelovens § 33, stk. 6, som
vil sikre, at ejere af dækningsafgiftspligtige ejendomme vil
kunne betale et valgfrit beløb som foreløbig
dækningsafgift fra og med 2. rateopkrævning af
dækningsafgift den 1. august 2024 og indtil udsendelsen af
den første almindelige vurdering eller omvurdering.
Beløbet vil dog skulle ligge i intervallet mellem det
opkrævede dækningsafgift for 2023 og den
foreløbigt beregnede dækningsafgift for et
indeværende kalenderår. Det betyder, at uanset om en
ejer af en dækningsafgiftspligtig erhvervsejendom stiger
eller falder i dækningsafgift i 2024, vil ejeren ved
henvendelse til Skatteforvaltningen kunne vælge at betale et
valgfrit beløb i dette interval.
Dermed vil virksomhederne have mulighed for at betale en
foreløbig dækningsafgift, som vil være mere i
overensstemmelse med den endelige stigningsbegrænsede
dækningsafgift, som opgøres på baggrund af de
almindelige 2023-vurderinger.
2.2. Justering
af reglerne om 2024 og 2025-vurderinger
2.2.1. Gældende ret
Ejendomsvurderinger af ejendomme i form af almindelige
vurderinger foretages hvert andet år, jf.
ejendomsvurderingslovens § 5, stk. 1. Ejerboliger vurderes som
udgangspunkt i lige år, mens visse ejerboliger og andre
ejendomme vurderes i ulige år. Vurderingerne udgør
beregningsgrundlaget for ejendomsskatter i de to
efterfølgende år. Det betyder f.eks., at
2024-vurderingerne for de fleste ejerboliger udgør
beregningsgrundlaget for ejendomsskatter i 2025 og 2026, mens
2025-vurderingerne for de øvrige ejendomme udgør
beregningsgrundlaget for ejendomsskatter i 2026 og 2027.
Med baggrund i et ønske om at skabe en bedre
tidsmæssig sammenhæng mellem vurderingsterminen og
udsendelsen af ejendomsvurderingerne blev der ved lov nr. 679 af 3.
juni 2023 vedtaget en forenkling af 2024-/2025-vurderingerne.
Forenklingen består i, at 2024-/2025-vurderingerne udarbejdes
ved at indeksere 2022-/2023-vurderingerne til henholdsvis 2024- og
2025-prisniveau. Bl.a. fordi indekseringen af en kendt vurdering
ikke beror på nye, væsentlige faktiske oplysninger,
foretages 2024-/2025-vurderingerne uden partshøring og
klageadgang.
Med henblik på at sikre et foreløbigt
beregningsgrundlag for ejendomsskatter i 2024 og 2025, der ligger
så tæt på det endelige beregningsgrundlag som
muligt, så forskellen mellem den foreløbige og den
endelige skat reduceres, blev der ved samme lov også
indført regler om foreløbige 2022-/2023-vurderinger,
der blev udsendt i 2. halvår af 2023. For at sikre, at de
foreløbige vurderinger kunne laves med et begrænset
ressourcetræk, så ressourcerne i stedet kan bruges
på at sikre, at den resterende del af de almindelige
2020-vurderinger samt 2021-, 2022- og 2023-vurderingerne udsendes
efter de udmeldte tidsplaner, foretages de foreløbige
vurderinger uden partshøring og klageadgang. Det skal ses i
sammenhæng med, at de foreløbige vurderinger i de
fleste tilfælde ikke har økonomisk betydning for
ejeren, hvilket bl.a. skyldes den samtidigt indførte
skatterabatordning. Herudover kan de foreløbige vurderinger
ændres i en række tilfælde (f.eks. i
købs-/salgssituationer), jf. ejendomsvurderingslovens §
89 d, stk. 4.
De foreløbige 2022-vurderinger rettes til i takt med, at
de endelige 2020-vurderinger bliver udsendt. Ved udarbejdelsen af
de endelige vurderinger foretager Vurderingsstyrelsen en
række kontroller, hvorefter ejendomsejer har muligheden for
at gøre indsigelse i tilfælde af eventuelle fejl eller
mangler i data. Derudover har ejendomsejere mulighed for at klage
over de endelige vurderinger.
Indtil de endelige 2022-/2023-vurderinger foreligger, vil det
være de foreløbige 2022-/2023-vurderinger, der danner
grundlag for indekseringen ved udarbejdelsen af
2024-/2025-vurderingerne. Hvis en foreløbig 2022-vurdering
rettes til på baggrund af en endelig 2020-vurdering, vil det
være den tilrettede foreløbige 2022-vurdering, der
danner grundlag for indekseringen ved udarbejdelsen af
2024-/2025-vurderingerne.
Når de endelige 2022-/2023-vurderinger foreligger, vil der
ske efterregulering af 2024-/2025-vurderingerne og
ejendomsskatterne beregnet på baggrund heraf.
Af systemtekniske årsager blev det med lov nr. 679 af 3.
juni 2023 vedtaget, at foreløbige 2022- og 2023-vurderinger
ikke skulle indekseres til 2024-/2025-prisniveau ved udarbejdelsen
af 2024- og 2025-vurderinger, hvis den foreløbige vurdering
var blevet ændret efter ejendomsvurderingslovens § 89 d,
stk. 4.
2.2.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Skatteforvaltningen har konstateret, at det ved udarbejdelsen af
2024- og 2025-vurderinger alligevel er muligt at
systemunderstøtte, at der også sker indeksering til
2024-/2025-prisniveau af foreløbige 2022- og
2023-vurderinger, som er blevet ændret efter
ejendomsvurderingslovens § 89 d, stk. 4 Det bør sikres,
at alle ejendomme behandles ens, og at foreløbige
beskatningsgrundlag bliver så retvisende som muligt.
Det foreslås på den baggrund, at alle 2024- og
2025-vurderinger vil skulle udgøres af en indekseret
foreløbig 2022- og 2023-vurdering, uanset om denne er blevet
ændret efter ejendomsvurderingslovens § 89 d, stk. 4,
indtil de almindelige 2022- og 2023-vurderinger foreligger.
Det foreslås, at ændringen træder i kraft den
8. juni 2024, jf. lovforslagets § 3, hvilket skal sikre, at
Skatteforvaltningen har mulighed for at foretage den
foreslåede indeksering af 2024- og 2025-vurderingerne, inden
disse skal udgøre et beskatningsgrundlag for årene
2025-2027.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have nævneværdige
økonomiske konsekvenser for det offentlige.
3.2. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes isoleret set at medføre
administrative omkostninger for Skatteforvaltningen på 2,1
mio. kr. i 2024, 1,9 mio. kr. årligt i 2025-2027, 0,2 mio.
kr. i 2028 og 0,1 mio. kr. i 2029 til sagsbehandling og
systemtilpasninger.
Lovforslaget vurderes ikke at have implementeringskonsekvenser
for kommuner og regioner.
Det vurderes, at lovforslaget i relevant omfang følger de
syv principper for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke nævneværdige økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke nævneværdige økonomiske
og administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. februar 2024
til den 22. marts 2024 (28 dage) været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F, Advokatsamfundet, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Ankestyrelsen,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP, BL - Danmarks
Almene Boliger, Bolig- og Planstyrelsen, Boligselskabernes
Landsforening, borger- og retssikkerhedschefen i
Skatteforvaltningen, Business Danmark, CEPOS, Cevea, Danmarks
Miljøportal, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Statistik, Dansk Aktionærforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Ejendomskredit, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Offshore,Dansk Skovforening, Dansk
Told- og Skatteforbund, Danske Advokater, Danske Boligadvokater,
Danske Rederier, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Digitaliseringsstyrelsen,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
EjendomDanmark, Ejerlejlighedernes Landsforening, Erhvervsstyrelsen
- Område for Bedre Regulering (OBR), Finans Danmark,
Finansiel Stabilitet, Finanstilsynet, Foreningen af Danske
Skatteankenævn, Foreningen Danske Revisorer, Forsikring &
Pension, Forsikringsmæglerforeningen, Fritidshusejernes
Landsforening (FL), FSR - danske revisorer, Geodatastyrelsen, Green
Power Denmark, HORESTA, Investering Danmark, Justitia, Kommunernes
Landsforening, Kraka, Landbrug & Fødevarer,
Landbrugsstyrelsen, Landsbyggefonden, Landsskatteretten, Lejernes
Landsorganisation, Mellemfolkeligt Samvirke, Oxfam IBIS,
Miljøstyrelsen, Nationalbanken, Parcelhusejernes
Landsorganisation, Realkredit Danmark, Realkreditrådet,
SEGES, Skatteankeforvaltningen, Slots- og Kulturstyrelsen,
SMVdanmark, SRF Skattefaglig Forening, Tinglysningsretten,
Vurderingsankenævnsforeningen, Ældre Sagen og
Økonomistyrelsen.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vurderes isoleret set at
medføre administrative omkostninger for Skatteforvaltningen
på 2,1 mio. kr. i 2024, 1,9 mio. kr. årligt i
2025-2027, 0,2 mio. kr. i 2028 og 0,1 mio. kr. i 2029 til
sagsbehandling og systemtilpasninger. Lovforslaget vurderes ikke at have
implementeringskonsekvenser for kommuner og regioner. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Overimplementering
af EU-retlige minimumsforpligtelser | JA X | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af
ejendomsskattelovens § 33, stk. 6, 1. pkt., at frem til
udsendelsen af den første almindelige vurdering eller
omvurdering efter ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6
kan den foreløbigt beregnede dækningsafgift efter
ejendomsskattelovens § 20, stk. 3, eller den foreløbigt
beregnede dækningsafgift på baggrund af en
foreløbig vurdering efter ejendomsvurderingslovens § 89
c ved ejendomsejerens henvendelse til Skatteforvaltningen
ændres, så den udgør det samme beløb, som
der er opkrævet i dækningsafgift for kalenderåret
2023.
Det foreslås, at der i
ejendomsskattelovens § 33, stk. 6, 1.
pkt., foretages den ændring, at »så den
udgør det samme beløb, som er opkrævet i
dækningsafgift for kalenderåret 2023«
ændres til »frit ændres til et beløb, der
ligger i intervallet mellem den opkrævede
dækningsafgift for skatteåret 2023 og den
foreløbigt beregnede dækningsafgift for
kalenderåret.«
Den foreslåede ændring
vil medføre, at der indføres en forbedring af det
eksisterende værn mod ændringer, herunder stigninger, i
dækningsafgiften på baggrund af et foreløbigt
beskatningsgrundlag eller en foreløbig vurdering, indtil de
almindelige vurderinger foreligger. Den foreslåede
bestemmelse skal ses i sammenhæng med, at
dækningsafgiften vil skulle opkræves på baggrund
af foreløbige vurderinger indtil, at de almindelige
vurderinger og omvurderinger vil kunne udsendes rettidigt.
Den foreslåede bestemmelse
vil konkret indebære, at ejere af
dækningsafgiftspligtige ejendomme vil kunne vælge at
betale et valgfrit beløb i foreløbig
dækningsafgift, der dog vil skulle ligge intervallet mellem
den opkrævede dækningsafgift for skatteåret 2023
og den foreløbigt beregnede dækningsafgift for det
indeværende kalenderår.
I lovforslagets § 3
foreslås det, at lovens ikrafttrædelsesdato vil skulle
være den 8. juni 2024. Det betyder, at for kalenderåret
2024 vil bestemmelsen have virkning fra og med 2.
rateopkrævning af dækningsafgift den 1. august
2024.
Den foreløbigt beregnede
dækningsafgift for et indeværende kalenderår vil
både kunne være højere og lavere end det
beløb, som ejeren af den dækningsafgiftspligtige
erhvervsejendom har betalt for skatteåret 2023, uden at det
vil have betydning for ejerens valgmulighed efter den
foreslåede bestemmelse.
Valget efter den foreslåede
bestemmelse vil have virkning for det samlede kalenderårs
foreløbige betaling af dækningsafgift. Det vil sige,
at der vil kunne opstå situationer, hvor ejere af
dækningsafgiftspligtige ejendomme f.eks. vil få
tilbagebetalt for meget betalt foreløbig
dækningsafgift på årets 2.
rateopkrævning.
Det vil f.eks. kunne ske i den
situation, hvor en ejer af en dækningsafgiftspligtig ejendom
har betalt den fuldt indfasede dækningsafgift på 1.
rateopkrævning den 2. april 2024, og vælger at
nedsætte sin foreløbige betaling til det samme
beløb, som blev betalt i dækningsafgift i
skatteåret 2023.
Det skyldes, at kalenderåret
2024 er særligt, fordi ændringen først
foreslås at skulle træde i kraft, efter at 1.
rateopkrævning den 2. april 2024 er betalt. Ejere af
dækningsafgiftspligtige ejendomme vil derfor i
kalenderåret 2024 få en mulighed for at foretage et
omvalg inden 2. rateopkrævning af dækningsafgift den 1.
august 2024, som vil have virkning for hele kalenderåret
2024.
Dermed vil ejere af
dækningsafgiftspligtige erhvervsvirksomheder have mulighed
for at betale en foreløbig dækningsafgift, som vil
være mere i overensstemmelse med den endelige
stigningsbegrænsede dækningsafgift, som for
kalenderårene 2024 og 2025 opgøres på baggrund
af den almindelige 2023-vurdering.
til §
2
Til nr. 1
Ejendomsvurderingslovens §§ 87 b og 88 a indeholder
regler om en forenkling af 2024- og 2025-vurderingerne.
Det fremgår af
ejendomsvurderingslovens § 87 b, stk. 1, at vurderinger af
ejendomme, der pr. 1. januar 2024 vurderes i lige år som
ejerboliger efter § 5, stk. 2, i 2024 og 2025 foretages efter
reglerne i § 87 b, stk. 2-6. Det følger af
ejendomsvurderingslovens § 87 b, stk. 2, 1. pkt., at der
foretages almindelig vurdering pr. 1. januar 2024 af ejendomme
omfattet af stk. 1. Det følger af stk. 2, 2. pkt., at
vurderinger efter 1. pkt. foretages ved at videreføre den
seneste af følgende vurderinger, jf. dog stk. 3, og
indeksere denne efter stk. 4 og 5:
1) Den almindelige
vurdering pr. 1. januar 2022, jf. § 5, stk.
2.
2) Omvurdering pr.
1. januar 2023, jf. § 6.
3) Vurdering som
følge af genoptagelse, revision eller anden ændring af
vurderinger som nævnt i nr. 1 og 2 foretaget af
Skatteforvaltningen, skatteankeforvaltningen, et
vurderingsankenævn, Landsskatteretten eller domstolene.
4) Foreløbig
vurdering pr. 1. januar 2022, jf. § 89 b, indtil der
foreligger en vurdering som nævnt i nr. 1 eller 2. Er den
foreløbige vurdering blevet ændret i medfør af
§ 89 d, stk. 4, videreføres den ændrede
foreløbige vurdering dog uden at blive indekseret efter stk.
4 og 5.
Det fremgår af ejendomsvurderingslovens § 87 b, stk.
6, 1. pkt., at vurderinger efter stk. 2, 1. pkt., der er indekseret
efter stk. 4 og 5, foretages uden partshøring og ikke kan
påklages til anden administrativ myndighed.
Det fremgår af ejendomsvurderingslovens § 88 a, stk.
1, at vurderinger af ejendomme, der pr. 1. januar 2025 vurderes i
ulige år som andre ejendomme end ejerboliger efter § 5,
stk. 2, i 2025 og 2026 foretages efter reglerne i stk. 2-6.
Det følger af
ejendomsvurderingslovens § 88 a, stk. 2, 1. pkt., at der
foretages almindelig vurdering pr. 1. januar 2025 af ejendomme
omfattet af stk. 1. Det følger af stk. 2, 2. pkt., at
vurderinger efter 1. pkt. foretages ved at videreføre den
seneste af følgende vurderinger, jf. dog stk. 3, og
indeksere denne efter stk. 4 og 5:
1) Den almindelige
vurdering pr. 1. januar 2023, jf. § 5, stk. 2.
2) Omvurdering pr.
1. januar 2024, jf. § 6.
3) urdering som
følge af genoptagelse, revision eller anden ændring af
vurderinger som nævnt i nr. 1 og 2 foretaget af
Skatteforvaltningen, skatteankeforvaltningen, et
vurderingsankenævn, Landsskatteretten eller domstolene.
4) Foreløbig
vurdering pr. 1. januar 2023, jf. § 89 c, indtil der
foreligger en vurdering som nævnt i nr. 1 eller 2. Er den
foreløbige vurdering blevet ændret i medfør af
§ 89 d, stk. 4, videreføres den ændrede
foreløbige vurdering dog uden at blive indekseret efter stk.
4 og 5.
Det foreslås, at ejendomsvurderingslovens § 87 b, stk. 2, nr. 4, 2. pkt., og § 88 a, stk. 2, nr. 4, 2. pkt.,
ophæves.
Forslaget vil indebære, at 2024- og 2025-vurderingerne
efter ejendomsvurderingslovens §§ 87 b og 88 a, indtil
der foreligger en almindelig vurdering eller omvurdering, jf.
§ 87 b, stk. 2, nr. 1 og 2, og § 88 a, stk. 2, nr. 1 og
2, i alle tilfælde vil blive foretaget, ved at den
foreløbige 2022-vurdering, jf. § 89 b, indekseres til
2024-prisniveau, og at den foreløbige 2023-vurdering, jf.
§ 89 c, indekseres til 2025-prisniveau.
Til §
3
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 8. juni 2024.
Det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt skal sikre
Skatteforvaltningen mulighed for at foretage systemtilretninger
inden 2. rateopkrævning af dækningsafgift den 1. august
2024.
Det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt skal
ligeledes sikre Skatteforvaltningen mulighed for at foretage
indekseringen, jf. lovens § 2, ved udarbejdelsen af 2024-og
2025-vurderingerne, inden disse skal udgøre
beskatningsgrundlag for årene 2025-2027.
Loven gælder ikke for Færøerne eller
Grønland, fordi de love, der foreslås ændret,
ikke gælder for Færøerne eller Grønland
og ikke indeholder en hjemmel til at sætte lovene i kraft for
Færøerne eller Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I ejendomsskatteloven, lov nr. 678 af 3.
juni 2023, foretages følgende ændring: | | | | § 33
--- | | | Stk.
2-5. --- | | | Stk. 6. Frem til
udsendelse af den første almindelige vurdering eller
omvurdering efter ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6
kan den foreløbigt beregnede dækningsafgift efter
§ 20, stk. 3, eller den foreløbigt beregnede
dækningsafgift på baggrund af en foreløbig
vurdering efter ejendomsvurderingslovens § 89 c ved
ejendomsejerens henvendelse til told- | | | og skatteforvaltningens ændres,
så den udgør det samme beløb, som er
opkrævet i dækningsafgift for kalenderåret 2023.
1. pkt. finder ikke anvendelse, for så vidt angår
ejendomme, der bliver dækningsafgiftspligtige pr. 1. januar
2024 eller senere, eller for så vidt angår ejendomme,
som der ikke er opkrævet dækningsafgift for i
kalenderåret 2023. Der beregnes en foreløbig
dækningsafgift efter § 20, stk. 3, på grundlag af
den senest foretagne fordeling af ejendommens forskelsværdi
eller den senest ansatte grundværdi frem til udsendelsen af
den første almindelige vurdering eller omvurdering efter
ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6. | | I § 33, stk.
6, 1. pkt., ændres »ændres, så den
udgør det samme beløb, som er opkrævet i
dækningsafgift for kalenderåret 2023« til:
»frit ændres til et beløb, der ligger i
intervallet mellem den opkrævede dækningsafgift for
kalenderåret 2023 og den foreløbigt beregnede
dækningsafgift for kalenderåret. « | Stk.
7. --- | | | | | § 2 | | | I ejendomsvurderingsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1510 af 8. december 2023, som
ændret ved § 3 i lov nr. 679 af 3. juni 2023, foretages
følgende ændring: | | | | § 87
b. --- | | | Stk. 2. Der
foretages almindelig vurdering pr. 1. januar 2025 af ejendomme
omfattet af stk. 1. Vurderinger efter 1. pkt. foretages ved at
videreføre den seneste af følgende vurderinger, jf.
dog stk. 3, og indeksere denne efter stk. 4 og 5: | | | 1) Den almindelige vurdering pr. 1.
januar 2022, jf. § 5, stk. 2. | | | 2) Omvurdering pr. 1. januar 2023, jf.
§ 6. | | | 3) Vurdering som følge af
genoptagelse, revision eller anden ændring af vurderinger som
nævnt i nr. 1 og 2 foretaget af told- og skatteforvaltningen,
skatteankeforvaltningen, et vurderingsankenævn,
Landsskatteretten eller domstolene. | | | 4) Foreløbig vurdering pr. 1.
januar 2022, jf. § 89 b, indtil der foreligger en vurdering
som nævnt i nr. 1 eller 2. Er den foreløbige vurdering
blevet ændret i medfør af § 89 d, stk. 4,
videreføres den ændrede foreløbige vurdering
dog uden at blive indekseret efter stk. 4 og 5. | | 1. § 87 b, stk. 2, nr. 4, 2. pkt., og § 88 a, stk. 2, nr. 4, 2. pkt.,
ophæves. | Stk.
3-6. --- | | | | | | | | | | | | § 88
a. --- | | | Stk. 2. Der
foretages almindelig vurdering pr. 1. januar 2025 af ejendomme
omfattet af stk. 1. Vurderinger efter 1. pkt. foretages ved at
videreføre den seneste af følgende vurderinger, jf.
dog stk. 3, og indeksere denne efter stk. 4 og 5: | | | 1) Den almindelige vurdering pr. 1.
januar 2023, jf. § 5, stk. 2. | | | 2) Omvurdering pr. 1. januar 2024, jf.
§ 6. | | | 3) Vurdering som følge af
genoptagelse, revision eller anden ændring af vurderinger som
nævnt i nr. 1 og 2 foretaget af told- og skatteforvaltningen,
skatteankeforvaltningen, et vurderingsankenævn,
Landsskatteretten eller domstolene. | | | 4) Foreløbig vurdering pr. 1.
januar 2023, jf. § 89 c, indtil der foreligger en vurdering
som nævnt i nr. 1 eller 2. Er den foreløbige vurdering
blevet ændret i medfør af § 89 d, stk. 4,
videreføres den ændrede foreløbige vurdering
dog uden at blive indekseret efter stk. 4 og 5. | | | Stk.
3-6. --- | | |
|