L 185 Forslag til lov om ændring af ejendomsskatteloven og ejendomsvurderingsloven.

(Justering af reglerne om betaling af dækningsafgift på et foreløbigt grundlag og justering af reglerne om 2024- og 2025-vurderinger).

Af: Skatteminister Jeppe Bruus (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 30-04-2024

Fremsat: 30-04-2024

Fremsat den 30. april 2024 af skatteministeren (Jeppe Bruus)

20231_l185_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 30. april 2024 af skatteministeren (Jeppe Bruus)

Forslag

til

Lov om ændring af ejendomsskatteloven og ejendomsvurderingsloven

Justering af reglerne om betaling af dækningsafgift på et foreløbigt grundlag og justering af reglerne om 2024- og 2025-vurderinger

§ 1

I ejendomsskatteloven, lov nr. 678 af 3. juni 2023, som ændret ved § 6 i lov nr. 1564 af 12. december 2023, foretages følgende ændring:

1. I § 33, stk. 6, 1. pkt., ændres »ændres, så den udgør det samme beløb, som er opkrævet i dækningsafgift for kalenderåret 2023« til: »frit ændres til et beløb, der ligger i intervallet mellem den opkrævede dækningsafgift for skatteåret 2023 og den foreløbigt beregnede dækningsafgift for kalenderåret«.

§ 2

I ejendomsvurderingsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1510 af 8. december 2023, som ændret ved § 3 i lov nr. 679 af 3. juni 2023, foretages følgende ændring:

1. § 87 b, stk. 2, nr. 4, 2. pkt., og § 88 a, stk. 2, nr. 4, 2. pkt., ophæves.

§ 3

Loven træder i kraft den 8. juni 2024.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
 
1.
Indledning
2.
Lovforslagets hovedpunkter
 
2.1.
Justering af reglerne for betaling af foreløbig dækningsafgift
  
2.1.1.
Gældende ret
  
2.1.2.
Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
 
2.2.
Justering af reglerne om 2024- og 2025-vurderinger
  
2.2.1.
Gældende ret
  
2.2.2.
Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
6.
Klimamæssige konsekvenser
7.
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8.
Forholdet til EU-retten
9.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10.
Sammenfattende skema


1. Indledning

Den 10. november 2023 indgik regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Radikale Venstre, Konservativt Folkeparti og Liberal Alliance en aftale, der skal skabe en øget tryghed for erhvervsdækningsafgiftspligtige virksomheder.

Med aftalen indføres der en stigningsbegrænsning på 10 pct. for erhvervsdækningsafgiften. Det betyder, at dækningsafgiften årligt ikke kan stige med mere end 10 pct. af den nye fuldt indfasede dækningsafgift. Stigningsbegrænsningen tillægges bagudrettet virkning fra den 1. januar 2022. Dermed reduceres efterreguleringerne af erhvervsdækningsafgiften i betydelig grad.

Stigningsbegrænsningen forventes gennemført ved lovgivning i 2. halvår 2024.

For at sikre erhvervsdækningsafgiftspligtige virksomheder en bedre mulighed for at tage højde for den kommende stigningsbegrænsning i betalingen af den foreløbige erhvervsdækningsafgift foreslås en justering af reglerne for den eksisterende ordning for foreløbig betaling af dækningsafgift, hvor en virksomhed kan vælge mellem at betale enten den fuldt indfasede erhvervsdækningsafgift eller det samme beløb, som blev betalt i erhvervsdækningsafgift i 2023.

Endelig foreslås en mindre justering af reglerne om 2024- og 2025-ejendomsvurderinger af fast ejendom, der har til formål at sikre, at alle ejendomme behandles ens, og at det foreløbige beskatningsgrundlag bliver så retvisende som muligt.

2. Lovforslagets hovedpunkter

2.1. Justering af reglerne for betaling af foreløbig dækningsafgift

2.1.1. Gældende ret

Det fremgår af ejendomsskattelovens § 33, stk. 6, 1. pkt., at frem til udsendelse af den første almindelige vurdering eller omvurdering efter ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6 kan den foreløbigt beregnede dækningsafgift efter ejendomsskattelovens § 20, stk. 3, eller den foreløbigt beregnede dækningsafgift på baggrund af en foreløbig vurdering efter ejendomsvurderingslovens § 89 c ved ejendomsejerens henvendelse til Skatteforvaltningen ændres, så den udgør det samme beløb, som der er opkrævet i dækningsafgift for kalenderåret 2023.

Det betyder, at ejeren indtil udsendelsen af den første almindelige vurdering eller omvurdering enten kan vælge at betale en foreløbigt opgjort dækningsafgift for kalenderåret, der er opgjort på baggrund af et foreløbigt beskatningsgrundlag efter ejendomsskattelovens § 20, stk. 3, eller en foreløbig 2023-vurdering, eller at betale det samme beløb i foreløbig dækningsafgift, som der blev opgjort for kalenderåret 2023.

Formålet bag bestemmelsen er et værn mod ændringer, herunder stigninger, i dækningsafgiften på baggrund af et foreløbigt beskatningsgrundlag eller en foreløbig vurdering, indtil de almindelige vurderinger foreligger. Af bemærkningerne til ejendomskattelovens § 33, stk. 6, jf. Folketingstidende 2022-23, tillæg A, L 113 som fremsat, side 176, fremgår det, at bestemmelsen skal ses i sammenhæng med, at dækningsafgift i 2024 og 2025 skal opkræves på baggrund af foreløbige 2023-vurderinger, indtil de almindelige vurderinger foreligger.

2.1.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning

Den 11. november 2023 indgik regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Radikale Venstre, Konservative Folkeparti og Liberal Alliance aftale om øget tryghed om de nye erhvervsvurderinger, som blandt andre tiltag indebærer, at der skal indføres en stigningsbegrænsning for dækningsafgift.

I henhold til aftalen fremsættes et lovforslag i efteråret 2024, som har til hensigt at implementere en stigningsbegrænsning med tilbagevirkende kraft fra og med skatteåret 2022. Stigningsbegrænsningen indebærer, at en ejers dækningsafgift årligt højst kan stige med 10 pct. af den fuldt indfasede dækningsafgift.

Det indebærer, at i kalenderåret 2024 vil en ejer af en dækningsafgiftspligtig ejendom i mange tilfælde skulle betale et foreløbigt beløb i dækningsafgift, som vil afvige fra den endeligt opgjorte stigningsbegrænsede dækningsafgift.

På den baggrund foreslås det at indføre en ændring i ejendomsskattelovens § 33, stk. 6, så ejere af dækningsafgiftspligtige ejendomme kan betale en mere korrekt foreløbig dækningsafgift indtil udsendelsen af 2021-vurderingerne.

Det foreslås på den baggrund, at der indføres en ændring til ejendomsskattelovens § 33, stk. 6, som vil sikre, at ejere af dækningsafgiftspligtige ejendomme vil kunne betale et valgfrit beløb som foreløbig dækningsafgift fra og med 2. rateopkrævning af dækningsafgift den 1. august 2024 og indtil udsendelsen af den første almindelige vurdering eller omvurdering.

Beløbet vil dog skulle ligge i intervallet mellem det opkrævede dækningsafgift for 2023 og den foreløbigt beregnede dækningsafgift for et indeværende kalenderår. Det betyder, at uanset om en ejer af en dækningsafgiftspligtig erhvervsejendom stiger eller falder i dækningsafgift i 2024, vil ejeren ved henvendelse til Skatteforvaltningen kunne vælge at betale et valgfrit beløb i dette interval.

Dermed vil virksomhederne have mulighed for at betale en foreløbig dækningsafgift, som vil være mere i overensstemmelse med den endelige stigningsbegrænsede dækningsafgift, som opgøres på baggrund af de almindelige 2023-vurderinger.

2.2. Justering af reglerne om 2024 og 2025-vurderinger

2.2.1. Gældende ret

Ejendomsvurderinger af ejendomme i form af almindelige vurderinger foretages hvert andet år, jf. ejendomsvurderingslovens § 5, stk. 1. Ejerboliger vurderes som udgangspunkt i lige år, mens visse ejerboliger og andre ejendomme vurderes i ulige år. Vurderingerne udgør beregningsgrundlaget for ejendomsskatter i de to efterfølgende år. Det betyder f.eks., at 2024-vurderingerne for de fleste ejerboliger udgør beregningsgrundlaget for ejendomsskatter i 2025 og 2026, mens 2025-vurderingerne for de øvrige ejendomme udgør beregningsgrundlaget for ejendomsskatter i 2026 og 2027.

Med baggrund i et ønske om at skabe en bedre tidsmæssig sammenhæng mellem vurderingsterminen og udsendelsen af ejendomsvurderingerne blev der ved lov nr. 679 af 3. juni 2023 vedtaget en forenkling af 2024-/2025-vurderingerne. Forenklingen består i, at 2024-/2025-vurderingerne udarbejdes ved at indeksere 2022-/2023-vurderingerne til henholdsvis 2024- og 2025-prisniveau. Bl.a. fordi indekseringen af en kendt vurdering ikke beror på nye, væsentlige faktiske oplysninger, foretages 2024-/2025-vurderingerne uden partshøring og klageadgang.

Med henblik på at sikre et foreløbigt beregningsgrundlag for ejendomsskatter i 2024 og 2025, der ligger så tæt på det endelige beregningsgrundlag som muligt, så forskellen mellem den foreløbige og den endelige skat reduceres, blev der ved samme lov også indført regler om foreløbige 2022-/2023-vurderinger, der blev udsendt i 2. halvår af 2023. For at sikre, at de foreløbige vurderinger kunne laves med et begrænset ressourcetræk, så ressourcerne i stedet kan bruges på at sikre, at den resterende del af de almindelige 2020-vurderinger samt 2021-, 2022- og 2023-vurderingerne udsendes efter de udmeldte tidsplaner, foretages de foreløbige vurderinger uden partshøring og klageadgang. Det skal ses i sammenhæng med, at de foreløbige vurderinger i de fleste tilfælde ikke har økonomisk betydning for ejeren, hvilket bl.a. skyldes den samtidigt indførte skatterabatordning. Herudover kan de foreløbige vurderinger ændres i en række tilfælde (f.eks. i købs-/salgssituationer), jf. ejendomsvurderingslovens § 89 d, stk. 4.

De foreløbige 2022-vurderinger rettes til i takt med, at de endelige 2020-vurderinger bliver udsendt. Ved udarbejdelsen af de endelige vurderinger foretager Vurderingsstyrelsen en række kontroller, hvorefter ejendomsejer har muligheden for at gøre indsigelse i tilfælde af eventuelle fejl eller mangler i data. Derudover har ejendomsejere mulighed for at klage over de endelige vurderinger.

Indtil de endelige 2022-/2023-vurderinger foreligger, vil det være de foreløbige 2022-/2023-vurderinger, der danner grundlag for indekseringen ved udarbejdelsen af 2024-/2025-vurderingerne. Hvis en foreløbig 2022-vurdering rettes til på baggrund af en endelig 2020-vurdering, vil det være den tilrettede foreløbige 2022-vurdering, der danner grundlag for indekseringen ved udarbejdelsen af 2024-/2025-vurderingerne.

Når de endelige 2022-/2023-vurderinger foreligger, vil der ske efterregulering af 2024-/2025-vurderingerne og ejendomsskatterne beregnet på baggrund heraf.

Af systemtekniske årsager blev det med lov nr. 679 af 3. juni 2023 vedtaget, at foreløbige 2022- og 2023-vurderinger ikke skulle indekseres til 2024-/2025-prisniveau ved udarbejdelsen af 2024- og 2025-vurderinger, hvis den foreløbige vurdering var blevet ændret efter ejendomsvurderingslovens § 89 d, stk. 4.

2.2.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning

Skatteforvaltningen har konstateret, at det ved udarbejdelsen af 2024- og 2025-vurderinger alligevel er muligt at systemunderstøtte, at der også sker indeksering til 2024-/2025-prisniveau af foreløbige 2022- og 2023-vurderinger, som er blevet ændret efter ejendomsvurderingslovens § 89 d, stk. 4 Det bør sikres, at alle ejendomme behandles ens, og at foreløbige beskatningsgrundlag bliver så retvisende som muligt.

Det foreslås på den baggrund, at alle 2024- og 2025-vurderinger vil skulle udgøres af en indekseret foreløbig 2022- og 2023-vurdering, uanset om denne er blevet ændret efter ejendomsvurderingslovens § 89 d, stk. 4, indtil de almindelige 2022- og 2023-vurderinger foreligger.

Det foreslås, at ændringen træder i kraft den 8. juni 2024, jf. lovforslagets § 3, hvilket skal sikre, at Skatteforvaltningen har mulighed for at foretage den foreslåede indeksering af 2024- og 2025-vurderingerne, inden disse skal udgøre et beskatningsgrundlag for årene 2025-2027.

3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige

3.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige

Lovforslaget vurderes ikke at have nævneværdige økonomiske konsekvenser for det offentlige.

3.2. Implementeringskonsekvenser for det offentlige

Lovforslaget vurderes isoleret set at medføre administrative omkostninger for Skatteforvaltningen på 2,1 mio. kr. i 2024, 1,9 mio. kr. årligt i 2025-2027, 0,2 mio. kr. i 2028 og 0,1 mio. kr. i 2029 til sagsbehandling og systemtilpasninger.

Lovforslaget vurderes ikke at have implementeringskonsekvenser for kommuner og regioner.

Det vurderes, at lovforslaget i relevant omfang følger de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

Lovforslaget har ikke nævneværdige økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

5. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ikke nævneværdige økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne.

6. Klimamæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.

7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.

8. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.

9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. februar 2024 til den 22. marts 2024 (28 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:

3F, Advokatsamfundet, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Ankestyrelsen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP, BL - Danmarks Almene Boliger, Bolig- og Planstyrelsen, Boligselskabernes Landsforening, borger- og retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen, Business Danmark, CEPOS, Cevea, Danmarks Miljøportal, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Statistik, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Ejendomskredit, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Offshore,Dansk Skovforening, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske Advokater, Danske Boligadvokater, Danske Rederier, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Digitaliseringsstyrelsen, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, EjendomDanmark, Ejerlejlighedernes Landsforening, Erhvervsstyrelsen - Område for Bedre Regulering (OBR), Finans Danmark, Finansiel Stabilitet, Finanstilsynet, Foreningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen Danske Revisorer, Forsikring & Pension, Forsikringsmæglerforeningen, Fritidshusejernes Landsforening (FL), FSR - danske revisorer, Geodatastyrelsen, Green Power Denmark, HORESTA, Investering Danmark, Justitia, Kommunernes Landsforening, Kraka, Landbrug & Fødevarer, Landbrugsstyrelsen, Landsbyggefonden, Landsskatteretten, Lejernes Landsorganisation, Mellemfolkeligt Samvirke, Oxfam IBIS, Miljøstyrelsen, Nationalbanken, Parcelhusejernes Landsorganisation, Realkredit Danmark, Realkreditrådet, SEGES, Skatteankeforvaltningen, Slots- og Kulturstyrelsen, SMVdanmark, SRF Skattefaglig Forening, Tinglysningsretten, Vurderingsankenævnsforeningen, Ældre Sagen og Økonomistyrelsen.

10. Sammenfattende skema
 
Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
Negative konsekvenser/merudgifter   (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »In‍gen«)
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Lovforslaget vurderes isoleret set at medføre administrative omkostninger for Skatteforvaltningen på 2,1 mio. kr. i 2024, 1,9 mio. kr. årligt i 2025-2027, 0,2 mio. kr. i 2028 og 0,1 mio. kr. i 2029 til sagsbehandling og systemtilpasninger.
Lovforslaget vurderes ikke at have implementeringskonsekvenser for kommuner og regioner.
Økonomiske konsekvenser for er‍hvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Er i strid med de fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Overimplementering af EU-retlige minimumsforpligtelser
JA
X
NEJ
X


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Det fremgår af ejendomsskattelovens § 33, stk. 6, 1. pkt., at frem til udsendelsen af den første almindelige vurdering eller omvurdering efter ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6 kan den foreløbigt beregnede dækningsafgift efter ejendomsskattelovens § 20, stk. 3, eller den foreløbigt beregnede dækningsafgift på baggrund af en foreløbig vurdering efter ejendomsvurderingslovens § 89 c ved ejendomsejerens henvendelse til Skatteforvaltningen ændres, så den udgør det samme beløb, som der er opkrævet i dækningsafgift for kalenderåret 2023.

Det foreslås, at der i ejendomsskattelovens § 33, stk. 6, 1. pkt., foretages den ændring, at »så den udgør det samme beløb, som er opkrævet i dækningsafgift for kalenderåret 2023« ændres til »frit ændres til et beløb, der ligger i intervallet mellem den opkrævede dækningsafgift for skatteåret 2023 og den foreløbigt beregnede dækningsafgift for kalenderåret.«

Den foreslåede ændring vil medføre, at der indføres en forbedring af det eksisterende værn mod ændringer, herunder stigninger, i dækningsafgiften på baggrund af et foreløbigt beskatningsgrundlag eller en foreløbig vurdering, indtil de almindelige vurderinger foreligger. Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med, at dækningsafgiften vil skulle opkræves på baggrund af foreløbige vurderinger indtil, at de almindelige vurderinger og omvurderinger vil kunne udsendes rettidigt.

Den foreslåede bestemmelse vil konkret indebære, at ejere af dækningsafgiftspligtige ejendomme vil kunne vælge at betale et valgfrit beløb i foreløbig dækningsafgift, der dog vil skulle ligge intervallet mellem den opkrævede dækningsafgift for skatteåret 2023 og den foreløbigt beregnede dækningsafgift for det indeværende kalenderår.

I lovforslagets § 3 foreslås det, at lovens ikrafttrædelsesdato vil skulle være den 8. juni 2024. Det betyder, at for kalenderåret 2024 vil bestemmelsen have virkning fra og med 2. rateopkrævning af dækningsafgift den 1. august 2024.

Den foreløbigt beregnede dækningsafgift for et indeværende kalenderår vil både kunne være højere og lavere end det beløb, som ejeren af den dækningsafgiftspligtige erhvervsejendom har betalt for skatteåret 2023, uden at det vil have betydning for ejerens valgmulighed efter den foreslåede bestemmelse.

Valget efter den foreslåede bestemmelse vil have virkning for det samlede kalenderårs foreløbige betaling af dækningsafgift. Det vil sige, at der vil kunne opstå situationer, hvor ejere af dækningsafgiftspligtige ejendomme f.eks. vil få tilbagebetalt for meget betalt foreløbig dækningsafgift på årets 2. rateopkrævning.

Det vil f.eks. kunne ske i den situation, hvor en ejer af en dækningsafgiftspligtig ejendom har betalt den fuldt indfasede dækningsafgift på 1. rateopkrævning den 2. april 2024, og vælger at nedsætte sin foreløbige betaling til det samme beløb, som blev betalt i dækningsafgift i skatteåret 2023.

Det skyldes, at kalenderåret 2024 er særligt, fordi ændringen først foreslås at skulle træde i kraft, efter at 1. rateopkrævning den 2. april 2024 er betalt. Ejere af dækningsafgiftspligtige ejendomme vil derfor i kalenderåret 2024 få en mulighed for at foretage et omvalg inden 2. rateopkrævning af dækningsafgift den 1. august 2024, som vil have virkning for hele kalenderåret 2024.

Dermed vil ejere af dækningsafgiftspligtige erhvervsvirksomheder have mulighed for at betale en foreløbig dækningsafgift, som vil være mere i overensstemmelse med den endelige stigningsbegrænsede dækningsafgift, som for kalenderårene 2024 og 2025 opgøres på baggrund af den almindelige 2023-vurdering.

til § 2

Til nr. 1

Ejendomsvurderingslovens §§ 87 b og 88 a indeholder regler om en forenkling af 2024- og 2025-vurderingerne.

Det fremgår af ejendomsvurderingslovens § 87 b, stk. 1, at vurderinger af ejendomme, der pr. 1. januar 2024 vurderes i lige år som ejerboliger efter § 5, stk. 2, i 2024 og 2025 foretages efter reglerne i § 87 b, stk. 2-6. Det følger af ejendomsvurderingslovens § 87 b, stk. 2, 1. pkt., at der foretages almindelig vurdering pr. 1. januar 2024 af ejendomme omfattet af stk. 1. Det følger af stk. 2, 2. pkt., at vurderinger efter 1. pkt. foretages ved at videreføre den seneste af følgende vurderinger, jf. dog stk. 3, og indeksere denne efter stk. 4 og 5:

1) Den almindelige vurdering pr. 1. januar 2022, jf. § ‍5, ‍stk. ‍‍ 2.

2) Omvurdering pr. 1. januar 2023, jf. § 6.

3) Vurdering som følge af genoptagelse, revision eller anden ændring af vurderinger som nævnt i nr. 1 og 2 foretaget af Skatteforvaltningen, skatteankeforvaltningen, et vurderingsankenævn, Landsskatteretten eller domstolene.

4) Foreløbig vurdering pr. 1. januar 2022, jf. § 89 b, indtil der foreligger en vurdering som nævnt i nr. 1 eller 2. Er den foreløbige vurdering blevet ændret i medfør af § 89 d, stk. 4, videreføres den ændrede foreløbige vurdering dog uden at blive indekseret efter stk. 4 og 5.

Det fremgår af ejendomsvurderingslovens § 87 b, stk. 6, 1. pkt., at vurderinger efter stk. 2, 1. pkt., der er indekseret efter stk. 4 og 5, foretages uden partshøring og ikke kan påklages til anden administrativ myndighed.

Det fremgår af ejendomsvurderingslovens § 88 a, stk. 1, at vurderinger af ejendomme, der pr. 1. januar 2025 vurderes i ulige år som andre ejendomme end ejerboliger efter § 5, stk. 2, i 2025 og 2026 foretages efter reglerne i stk. 2-6.

Det følger af ejendomsvurderingslovens § 88 a, stk. 2, 1. pkt., at der foretages almindelig vurdering pr. 1. januar 2025 af ejendomme omfattet af stk. 1. Det følger af stk. 2, 2. pkt., at vurderinger efter 1. pkt. foretages ved at videreføre den seneste af følgende vurderinger, jf. dog stk. 3, og indeksere denne efter stk. 4 og 5:

1) Den almindelige vurdering pr. 1. januar 2023, jf. § 5, stk.‍ 2.

2) Omvurdering pr. 1. januar 2024, jf. § 6.

3) urdering som følge af genoptagelse, revision eller anden ændring af vurderinger som nævnt i nr. 1 og 2 foretaget af Skatteforvaltningen, skatteankeforvaltningen, et vurderingsankenævn, Landsskatteretten eller domstolene.

4) Foreløbig vurdering pr. 1. januar 2023, jf. § 89 c, indtil der foreligger en vurdering som nævnt i nr. 1 eller 2. Er den foreløbige vurdering blevet ændret i medfør af § 89 d, stk. 4, videreføres den ændrede foreløbige vurdering dog uden at blive indekseret efter stk. 4 og 5.

Det foreslås, at ejendomsvurderingslovens § 87 b, stk. 2, nr. 4, 2. pkt., og § 88 a, stk. 2, nr. 4, 2. pkt., ophæves.

Forslaget vil indebære, at 2024- og 2025-vurderingerne efter ejendomsvurderingslovens §§ 87 b og 88 a, indtil der foreligger en almindelig vurdering eller omvurdering, jf. § 87 b, stk. 2, nr. 1 og 2, og § 88 a, stk. 2, nr. 1 og 2, i alle tilfælde vil blive foretaget, ved at den foreløbige 2022-vurdering, jf. § 89 b, indekseres til 2024-prisniveau, og at den foreløbige 2023-vurdering, jf. § 89 c, indekseres til 2025-prisniveau.

Til § 3

Det foreslås, at loven træder i kraft den 8. juni 2024.

Det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt skal sikre Skatteforvaltningen mulighed for at foretage systemtilretninger inden 2. rateopkrævning af dækningsafgift den 1. august 2024.

Det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt skal ligeledes sikre Skatteforvaltningen mulighed for at foretage indekseringen, jf. lovens § 2, ved udarbejdelsen af 2024-og 2025-vurderingerne, inden disse skal udgøre beskatningsgrundlag for årene 2025-2027.

Loven gælder ikke for Færøerne eller Grønland, fordi de love, der foreslås ændret, ikke gælder for Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne eller Grønland.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

   
Gældende formulering
 
Lovforslaget
   
  
§ 1
  
I ejendomsskatteloven, lov nr. 678 af 3. juni 2023, foretages følgende ændring:
   
§ 33 ---
  
Stk. 2-5. ---
  
Stk. 6. Frem til udsendelse af den første almindelige vurdering eller omvurdering efter ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6 kan den foreløbigt beregnede dækningsafgift efter § 20, stk. 3, eller den foreløbigt beregnede dækningsafgift på baggrund af en foreløbig vurdering efter ejendomsvurderingslovens § 89 c ved ejendomsejerens henvendelse til told-
  
og skatteforvaltningens ændres, så den udgør det samme beløb, som er opkrævet i dækningsafgift for kalenderåret 2023. 1. pkt. finder ikke anvendelse, for så vidt angår ejendomme, der bliver dækningsafgiftspligtige pr. 1. januar 2024 eller senere, eller for så vidt angår ejendomme, som der ikke er opkrævet dækningsafgift for i kalenderåret 2023. Der beregnes en foreløbig dækningsafgift efter § 20, stk. 3, på grundlag af den senest foretagne fordeling af ejendommens forskelsværdi eller den senest ansatte grundværdi frem til udsendelsen af den første almindelige vurdering eller omvurdering efter ejendomsvurderingslovens §§ 5 eller 6.
 
I § 33, stk. 6, 1. pkt., ændres »ændres, så den udgør det samme beløb, som er opkrævet i dækningsafgift for kalenderåret 2023« til: »frit ændres til et beløb, der ligger i intervallet mellem den opkrævede dækningsafgift for kalenderåret 2023 og den foreløbigt beregnede dækningsafgift for kalenderåret. «
Stk. 7. ---
  
  
§ 2
  
I ejendomsvurderingsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1510 af 8. december 2023, som ændret ved § 3 i lov nr. 679 af 3. juni 2023, foretages følgende ændring:
   
§ 87 b. ---
  
Stk. 2. Der foretages almindelig vurdering pr. 1. januar 2025 af ejendomme omfattet af stk. 1. Vurderinger efter 1. pkt. foretages ved at videreføre den seneste af følgende vurderinger, jf. dog stk. 3, og indeksere denne efter stk. 4 og 5:
  
1) Den almindelige vurdering pr. 1. januar 2022, jf. § 5, stk. 2.
  
2) Omvurdering pr. 1. januar 2023, jf. § 6.
  
3) Vurdering som følge af genoptagelse, revision eller anden ændring af vurderinger som nævnt i nr. 1 og 2 foretaget af told- og skatteforvaltningen, skatteankeforvaltningen, et vurderingsankenævn, Landsskatteretten eller domstolene.
  
4) Foreløbig vurdering pr. 1. januar 2022, jf. § 89 b, indtil der foreligger en vurdering som nævnt i nr. 1 eller 2. Er den foreløbige vurdering blevet ændret i medfør af § 89 d, stk. 4, videreføres den ændrede foreløbige vurdering dog uden at blive indekseret efter stk. 4 og 5.
 
1. § 87 b, stk. 2, nr. 4, 2. pkt., og § 88 a, stk. 2, nr. 4, 2. pkt., ophæves.
Stk. 3-6. ---
  
   
   
   
§ 88 a. ---
  
Stk. 2. Der foretages almindelig vurdering pr. 1. januar 2025 af ejendomme omfattet af stk. 1. Vurderinger efter 1. pkt. foretages ved at videreføre den seneste af følgende vurderinger, jf. dog stk. 3, og indeksere denne efter stk. 4 og 5:
  
1) Den almindelige vurdering pr. 1. januar 2023, jf. § 5, stk. 2.
  
2) Omvurdering pr. 1. januar 2024, jf. § 6.
  
3) Vurdering som følge af genoptagelse, revision eller anden ændring af vurderinger som nævnt i nr. 1 og 2 foretaget af told- og skatteforvaltningen, skatteankeforvaltningen, et vurderingsankenævn, Landsskatteretten eller domstolene.
  
4) Foreløbig vurdering pr. 1. januar 2023, jf. § 89 c, indtil der foreligger en vurdering som nævnt i nr. 1 eller 2. Er den foreløbige vurdering blevet ændret i medfør af § 89 d, stk. 4, videreføres den ændrede foreløbige vurdering dog uden at blive indekseret efter stk. 4 og 5.
  
Stk. 3-6. ---