Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 22. maj 2024
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, M, EL og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (LA, DD, KF, DF og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
bemærker, at flyafgiften ikke er andet end en ny skat, der
gør det dyrere at være dansker, og indstiller
lovforslaget til forkastelse.
I 2025 vil passagerafgiften indbringe 900
mio. kr., hvoraf de 610 mio. kr. går til forhøjelse af
ældrechecken og 290 mio. kr. til omstilling af grøn
luftfart. Det er umiddelbart svært at forstå, hvad en
forhøjelse af ældrechecken har at gøre med den
grønne omstilling af luftfarten.
At afgiften i virkeligheden ikke har meget
at gøre med den grønne omstilling, fremgår
også af, at afgiften skal betales af alle rejsende på
alle fly, der er godkendt til mere end 10 passagersæder,
uanset om flyet er et moderne og klimavenligt elfly, der forventes
på markedet om få år. Det fremgår af svar
på spørgsmål 6.
SAS åbnede allerede i 2023 for
pladsreservation på selskabets første kommercielle
flyvning med et elfly, der skal finde sted i 2028. Rejsende
på et elfly, der må antages at være et gode for
den grønne omstilling, skal altså også betale
flyafgift. Der giver ingen mening, hvis man vil fremme den
grønne omstilling, at man brandbeskatter rejsende på
klimavenlige fly. Ergo er flyafgiften en ny skat - intet andet.
I Sverige har man haft en flyafgift siden
2018, men her går man nu den anden vej. I april 2024 foreslog
Finansdepartementet at sænke flyafgiften, således at
flyafgiften halveres fra 2025. Det fremgår af svar på
spørgsmål 1.
Hvis forslaget i Sverige bliver en
realitet, vil passagerafgiften i Danmark, når den er fuldt
indfaset i 2030, være mellem to og tre gange så stor
som i Sverige, jf. artiklen »Svensk regering foreslår
at sænke flyafgift«, Mobilitywatch, den 23. april
2024.
Det fremgår ikke af
bemærkningerne til lovforslaget eller af svar på
spørgsmål 2, hvordan flyafgiften kommer til at
påvirke antallet af rejsende fra provinslufthavnene og
lufthavnenes fremtidige eksistens. Det er derfor umuligt at
forholde sig til, om det ekstraordinære statstilskud til
indenrigslufthavnene i Sønderborg, Esbjerg og Midtjylland
på henholdsvis 8, 10 og 10 mio. kr. som følge af
aftalen »Grøn indenrigsfart« på nogen
måde opvejer den nedgang i antallet af flypassagerer, som
skal til for at reducere CO2-udslippet fra flytrafik til gavn for
klimaet.
Flyafgiften er en ny skat, der
primært kommer modtagere af ældrecheck til gavn, den
risikerer at blive en trussel mod provinslufthavnenes eksistens, og
afgiften er selvmodsigende, når rejsende på moderne
klimavenlige elfly også er omfattet af afgiften.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. april
2024 og var til 1. behandling den 7. maj 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 9. februar 2024 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 151. Den 29. april 2024 sendte
skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
7 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Benny
Engelbrecht (S) Louise Mehnke (S) Jesper Petersen (S) fmd. Malte Larsen (S) Per Husted (S)
Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan
E. Jørgensen (V) Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen
(V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M)
Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W.
Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Rasmus
Jarlov (KF) Dina Raabjerg (KF) Lars-Christian Brask (LA) Peter
Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF) nfmd. Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl
Valentin (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina
Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |