Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 28. maj 2024
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 16
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, LA, M, EL og RV) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DD, DF og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af KF):
1) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 2, stk. 1,
ændres i nr. 11, 3. pkt.,
»1. pkt.« til: »1. og 2. pkt.«
[Rettelse af henvisning]
2) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 2, stk. 1,
ændres i nr. 11, 5. pkt.,
»1. og 2. pkt.« til: »1.-4. pkt.«
[Rettelse af henvisning]
3) I
det under nr. 2 foreslåede § 2, stk. 3, indsættes efter
»pr. ton«: »udledt«.
[Sproglig korrektion]
4) I
det under nr. 7 foreslåede § 7, stk. 1, nr. 5, udgår
»anvendelse af«.
[Sproglig korrektion]
5) I
den under nr. 13 foreslåede
ændring af § 9 ændres
»§§ 9 a, 9 b, 9 d og 9 e« til:
»§§ 9 a, 9 b og 9 d-9 f«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 9]
6) I
den under nr. 14 foreslåede
affattelse af § 9 a, stk. 2,
ændres i 4. pkt. »stk. 1 og
2« til: »1. og 2. pkt. og stk. 1«.
[Rettelse af henvisning]
7) I
den under nr. 20 foreslåede § 9 e ændres i stk. 3 »satsen efter § 2«
til: »afgiften efter eventuel tilbagebetaling efter § 9
f«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 9]
8) I
den under nr. 20 foreslåede § 9 e ændres i stk. 5 »der« til: »der, jf.
stk. 1,«, og »m.v., jf. stk. 1« ændres til:
»m.v.«
[Sproglig korrektion]
9) I
nr. 20 indsættes efter den
foreslåede § 9 e:
Ȥ 9 f. En
momsregistreret virksomhed, der efter regler fastsat i
medfør af stk. 4 har indgået en aftale, kan få
tilbagebetalt afgiften for afgiftspligtige produkter pr. t CO2, der er fanget og geologisk lagret.
Afgiften kan tilbagebetales fra tidspunktet, hvor fangsten har
fundet sted. Det beløb, hvormed afgiften kan tilbagebetales,
opgøres efter stk. 2 og 3 særskilt for hvert
anlæg, der er omfattet af en aftale efter 1. pkt. Det samlede
tilbagebetalingsbeløb anføres på virksomhedens
angivelser efter merværdiafgiftsloven for den momsperiode,
hvor fangsten af CO2 er sket.
Beløbet angives i hele kroner.
Stk. 2.
Virksomheder omfattet af stk. 1 skal opgøre den samlede
udledning af CO2 fra det
anlæg, som aftalen vedrører, og den fangede
mængde CO2 fra anlægget.
Opgørelsen af den samlede udledning af CO2 skal foretages inden fangstpunktet.
Opgørelsen af den fangede mængde CO2 skal ske i overensstemmelse med de krav
til måling m.v., der fremgår af de til enhver tid
gældende EU-regler om overvågning og rapportering af
drivhusgasemissioner. Opgørelserne skal foretages pr.
kalendermåned.
Stk. 3.
Tilbagebetalingen beregnes på grundlag af den afgift, der kan
opgøres for de i måneden forbrugte energiprodukter,
før tilbagebetaling efter denne bestemmelse.
Tilbagebetalingen opgøres til det beløb, der
fremkommer ved at gange afgiften efter 1. pkt. med en
fordelingsfaktor for måneden. Fordelingsfaktoren for
måneden opgøres ved at dividere den samlede fangede
mængde CO2 med den samlede
udledning af CO2.
Stk. 4.
Skatteministeren fastsætter efter aftale med klima-, energi-
og forsyningsministeren regler om, hvilken myndighed der
indgår aftale med virksomheder efter stk. 1, om indholdet af
disse aftaler, herunder om kontrol og administration af aftalerne,
og om krav til fakturaoplysninger ved levering af varme eller kulde
fra virksomheder, der har indgået en sådan
aftale.«
[Mulighed for tilbagebetaling af
CO2-afgift, når emissionerne
fanges og lagres]
10) I
den under nr. 21 foreslåede
ændring af § 10, stk. 4, 1.
pkt., ændres »§§ 9 a, 9 b og 9
e« til: »§§ 9 a, 9 b, 9 e og 9 f«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 9]
11) I
den under nr. 24 foreslåede
ændring af § 13, stk. 3,
ændres »§§ 9 a, 9 b eller 9 e« til:
»§§ 9 a, 9 b, 9 e eller 9 f«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 9]
Til § 2
12) I
den under nr. 9 foreslåede
affattelse af § 11 a
indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Er afgift for forbrug, der ikke er omfattet af stk. 1, efter
§§ 9 e og 9 f i lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter reduceret til et beløb, der er lavere end
EU's minimumssats, jf. bilag 5 i lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter, nedsættes tilbagebetalingen af afgift efter
§ 11, så der for forbruget mindst er betalt en samlet
afgift efter denne lov og lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter på 4,5 kr. pr. GJ.«
[Nedsættelse af
tilbagebetaling for ikkekvoteomfattet proces, når CO2-afgiften er reduceret som følge
af CO2-fangst og -lagring]
Til § 3
13) I
den under nr. 6 foreslåede
affattelse af § 10 a ændres
i 1. pkt. »4,5 kr. pr. GJ«
til: »1,2 kr. pr. GJ«, og i 2.
pkt. ændres »4,5 kr. GJ« til: »1,2
kr. pr. GJ«.
[Nedsættelse af processatsen
i lov om afgift af naturgas og bygas m.v. til 1,2 kr. pr. GJ og
sproglig korrektion]
14) I
den under nr. 6 foreslåede
affattelse af § 10 a
indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Er afgift for forbrug, der ikke er omfattet af stk. 1, efter
§§ 9 e og 9 f i lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter reduceret til et beløb, der er lavere end
EU's minimumssats, jf. bilag 5 i lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter, nedsættes tilbagebetalingen af afgift efter
§ 10, så der for forbruget mindst er betalt en samlet
afgift efter denne lov og lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter på 1,2 kr. pr. GJ.«
[Nedsættelse af
tilbagebetaling for ikkekvoteomfattet proces, når CO2-afgiften er reduceret som følge
af CO2-fangst og -lagring]
Til § 4
15) I
den under nr. 4 foreslåede
affattelse af § 8 a ændres i
1. og 2.
pkt. »4,5 kr. pr. GJ« til: »1,2 kr. pr.
GJ«.
[Nedsættelse af processatsen
i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. til 1,2 kr. pr.
GJ]
16) I
den under nr. 4 foreslåede
affattelse af § 8 a
indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Er afgift for forbrug, der ikke er omfattet af stk. 1, efter
§§ 9 e og 9 f i lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter reduceret til et beløb, der er lavere end
EU's minimumssats, jf. bilag 5 i lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter, nedsættes tilbagebetalingen af afgift efter
§ 8, så der for forbruget mindst er betalt en samlet
afgift efter denne lov og lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter på 1,2 kr. pr. GJ.«
[Nedsættelse af
tilbagebetaling for ikkekvoteomfattet proces, når CO2-afgiften er reduceret som følge
af CO2-fangst og -lagring]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Med lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås det at nyaffatte CO2-afgiftslovens § 2, stk. 1 og 2,
hvorved stk. 1, nr. 11, vil få følgende ordlyd:
»Naturgas og bygas med en nedre
brændværdi på 39,6 MJ pr. Nm3: 160,6 øre pr. Nm3. Naturgas med en nedre
brændværdi på 39,6 MJ pr. Nm3, der anvendes eller er bestemt til
anvendelse som motorbrændstof i stationære
stempelmotoranlæg i tillæg til 1. pkt.: 27,5 øre
pr. Nm3. For gas nævnt i 1.
og 2. pkt. foretages der en forholdsmæssig regulering af
afgiften ved en lavere eller højere brændværdi
end 39,6 MJ pr. Nm3.«
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 1 og 2, at i den under nr. 1
foreslåede affattelse af § 2, stk. 1, nr. 11,
ændres i 3. pkt. »1. pkt.« til »1. og 2.
pkt.«, og i 5. pkt. ændres »1. og 2. pkt.«
til »1.-4. pkt.«
Der er alene tale om rettelse af en
lovteknisk fejl i henvisningerne.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 1, nr. 2,
foreslås det, at der i CO2-afgiftslovens § 2 indsættes
et nyt stk. 3, hvorefter registrerede virksomheder som alternativ
til stk. 1, nr. 19, kan vælge, at den afgiftspligtige vares
CO2-udledning beregnes eller
analyseres på baggrund af akkrediterede målinger eller
andre målinger af tilsvarende kvalitet, jf. stk. 9, og
pålægges en afgiftssats på 711,6 kr. pr. ton
CO2 (2015-niveau).
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 3, at der i den under nr. 2
foreslåede § 2, stk. 3, efter »pr. ton«
indsættes »udledt«.
Der er tale om en sproglig korrektion uden
indholdsmæssig betydning.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 1, nr. 7,
foreslås det bl.a., at der indsættes en ny bestemmelse
i CO2-afgiftslovens § 7, stk.
1, nr. 5, med følgende ordlyd:
»jetfuel, der leveres fra en
registreret virksomhed eller en virksomhed, der har bevilling til
afgiftsgodtgørelse, jf. § 8, til brug i
luftfartøjer til flyvninger, for hvilke et luftfartsselskab
er registreret for afgift efter emissionsafgiftsloven for CO2-udledninger fra anvendelse af det
konkrete luftfartøj, og«.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 4, at der i den under nr. 7
foreslåede § 7, stk. 1, nr. 5, udgår
»anvendelse af«.
Der er tale om en sproglig korrektion uden
indholdsmæssig betydning.
Til nr. 5
Det følger af CO2-afgiftslovens § 9, at afgiften
efter nærværende lov ikke tilbagebetales, jf. dog
§§ 9 a-9 d.
Med lovforslagets § 1, nr. 13,
foreslås det i CO2-afgiftslovens § 9 bl.a. at
ændre »§§ 9 a-9 d« til
»§§ 9 a, 9 b, 9 d og 9 e«.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 5, at i den under nr. 13 foreslåede
ændring af CO2-afgiftslovens
§ 9 ændres »§§ 9 a, 9 b, 9 d og 9
e« til »§§ 9 a, 9 b og 9 d-9 f«.
Dermed vil afgiften efter CO2-afgiftsloven også kunne
tilbagebetales efter § 9 f, der foreslås indsat ved
ændringsforslag nr. 9.
Til nr. 6
Med lovforslagets § 1, nr. 14,
foreslås det at nyaffatte CO2-afgiftslovens § 9 a, stk. 2,
hvorved den vil få følgende ordlyd:
»Der ydes delvis tilbagebetaling, jf.
3. pkt., af afgift af varme og afgiftspligtige varer som
nævnt i stk. 1, der direkte eller indirekte anvendes til
fremstilling af varme, der leveres fra virksomheden, eller rumvarme
eller varmt vand i virksomheden. Opgørelse af afgift af
energiforbrug nævnt i 1. pkt. sker efter reglerne i § 11
i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., § 8 i lov
om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og § 10 i lov om
afgift af naturgas og bygas m.v.«
Tilbagebetaling efter 1. pkt. opgjort efter
2. pkt. reduceres med satsen for det pågældende
energiprodukt efter § 2 ganget med 675/750 i 2025, 615/750 i
2026, 555/750 i 2027, 495/750 i 2028, 435/750 i 2029 og 375/750 fra
og med 2030, jf. dog 4. pkt. For varme opgjort efter stk. 1 og 2,
der opfylder kravene i § 7, stk. 6, og § 7 b, stk. 1,
reduceres tilbagebetalingen opgjort efter 1. og 2. pkt. dog med
satsen i § 7, stk. 6, 2. og 3. pkt., og § 7 b, stk. 1, 2.
og 3. pkt., ganget med 675/750 i 2025, 615/750 i 2026, 555/750 i
2027, 495/750 i 2028, 435/750 i 2029 og 375/750 fra og med
2030.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 6, at i den under nr. 14 foreslåede
affattelse af § 9 a, stk. 2, ændres i 4. pkt.
»stk. 1 og 2« til »1. og 2. pkt. og stk.
1«.
Der er alene tale om en rettelse af en
lovteknisk fejl i henvisningen.
Til nr. 7
Med lovforslagets § 1, nr. 20,
foreslås det, at der indsættes en ny bestemmelse i
CO2-afgiftsloven som § 9 e, der
omhandler indfasning af forhøjelsen af CO2-afgiften for ikkekvoteomfattet
procesforbrug. Indfasningen sker som en tilbagebetaling af afgiften
for brændsler, varme og kulde anvendt til procesformål.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 9 e, stk. 3, vil
tilbagebetalingen efter stk. 1 og 2 skulle reduceres med satsen
efter § 2 ganget med 350/750 i 2025, med 430/750 i 2026, med
510/750 i 2027, med 590/750 i 2028 og med 670/750 i 2029.
Tilbagebetalingen reduceres med udgangspunkt i afgiftssatserne pr.
energiprodukt, der fremgår af CO2-afgiftslovens § 2.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 7, at i den under lovforslagets § 1,
nr. 20, foreslåede § 9 e ændres i stk. 3
»satsen efter § 2« til »afgiften efter
eventuel tilbagebetaling efter § 9 f«.
Det medfører, at virksomheder, der
vil anmode om godtgørelse af CO2-afgiften for procesforbrug, vil skulle
tage udgangspunkt i den afgift, der skulle betales før
procesgodtgørelsen. Virksomhederne vil, hvis CO2-afgiften tilbagebetales efter § 9
f, skulle tage udgangspunkt i afgiftstilsvaret efter dette fradrag
ved beregning af procesgodtgørelsen.
Til nr. 8
Med lovforslagets § 1, nr. 20,
foreslås det, at der indsættes en ny bestemmelse som
CO2-afgiftslovens § 9 e, hvor
det af bestemmelsens stk. 5 vil fremgå, at skatteministeren
kan fastsætte regler for opgørelsen af afgift af
energiforbrug efter denne lov, der er tilbagebetalingsberettiget
efter reglerne i § 11, stk. 3, i lov om energiafgift af
mineralolieprodukter m.v., § 10, stk. 3, i lov om afgift af
naturgas og bygas m.v. eller § 9, stk. 9, i lov om afgift af
stenkul, brunkul og koks m.v., jf. stk. 1, og bestemmelser om
dokumentation efter stk. 4.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 8, at i den under nr. 20 foreslåede
§ 9 e, stk. 5, ændres »der« til »der,
jf. stk. 1,«, og »m.v., jf. stk. 1« ændres
til »m.v.«
Der er tale om en sproglig korrektion uden
indholdsmæssig betydning.
Til nr. 9
Ved ændringsforslaget foreslås
der indsat en ny bestemmelse i CO2-afgiftslovens § 9 f, der
indebærer, at virksomheder, der fanger CO2 med henblik på lagring, Carbon
Capture and Storage (CCS), kan indgå en aftale med en
statslig myndighed, således at virksomhederne kan få
tilbagebetalt den del af afgiften, der kan henføres til den
fangede CO2. Herved sikres det, at
der ikke skal betales afgift af CO2,
der ikke udledes. Dog vil minimumssatserne efter Rådets
direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af
EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet
(herefter energibeskatningsdirektivet) skulle overholdes, jf.
ændringsforslag nr. 12, 14 og 16.
CCS er en teknologi, der består i
fangst af CO2 fra punktkilder,
eventuelt ved tryksætning eller fordråbning, med
henblik på transport heraf til en lagringslokalitet og
injektion i en egnet geologisk formation til permanent lagring.
CCS-teknologien er ikke udbredt i dag, men det forventes, at flere
virksomheder vil investere i denne type teknologi.
De gældende regler om geologisk
lagring af CO2 findes i lov om
anvendelse af Danmarks undergrund (herefter undergrundsloven) og i
bekendtgørelse nr. 1425 af 30. november 2016 om geologisk
lagring af CO2 m.v. (herefter
CCS-bekendtgørelsen). De danske regler om geologisk lagring
af CO2 er indført bl.a. som
led i implementeringen af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/31/EF om geologisk lagring af kuldioxid med senere
ændringer (herefter CCS-direktivet).
Der er efter CO2-afgiftsloven ikke mulighed for at
fradrage CO2-afgift for fanget og
lagret CO2.
Efter CO2-afgiftslovens § 5, stk. 2,
gælder der for kvoteomfattede anlæg, der
forbrænder affald, en mulighed for at anvende
opgørelser efter kvotereguleringen. Med lovforslagets §
1, nr. 4, foreslås det dog at ændre § 5, stk. 2,
så det fremgår, at bestemmelsen ikke indebærer
mulighed for at undgå at skulle betale CO2-afgift for CO2, der er fanget og lagret i
overensstemmelse med CO2-kvotereguleringen.
Den manglende mulighed for at få
tilbagebetalt afgiften af fanget CO2
ved opgørelsen af CO2-afgiften skal ses i lyset af, at
afgiften efter CO2-afgiftsloven
pålægges på grundlag af CO2-udledningen af de anvendte
brændsler m.v. Loven er derfor reguleret af
energibeskatningsdirektivet, der ikke umiddelbart giver mulighed
for at afløfte afgiften af den mængde CO2, der fanges ved CCS.
For at fremme anvendelsen af CCS
foreslås det, at der ikke skal betales afgift af den CO2, der fanges og geologisk lagres,
når der er indgået en aftale med en statslig
myndighed.
En aftaleordning som den foreslåede
har hjemmel i energibeskatningsdirektivets artikel 17, stk. 1,
litra b, hvoraf det fremgår, at medlemsstaterne kan anvende
lavere afgifter (ned til minimumssatserne) på elektricitet og
energiprodukter efter indgåelse af aftaler med virksomheder
m.v., hvis disse aftaler medfører opfyldelsen af
miljøbeskyttelsesmål eller forbedret
energieffektivitet.
Det foreslås i § 9 f, stk. 1, 1.
pkt., at en momsregistreret virksomhed, der efter regler fastsat i
medfør af stk. 4 har indgået en aftale, kan få
tilbagebetalt afgiften for afgiftspligtige produkter pr. ton
CO2, der er fanget og geologisk
lagret.
Efter den foreslåede bestemmelse vil
momsregistrerede virksomheder, der fanger CO2 med henblik på geologisk lagring,
kunne indgå en aftale efter regler fastsat i medfør af
forslaget til stk. 4 og derved få mulighed for
tilbagebetaling af CO2-afgift.
Aftalen skal vedrøre udledninger fra konkrete
anlæg.
De virksomheder, der kan indgå en
aftale, vil skulle være momsregistrerede, mens det derimod
ikke vil være et krav, at virksomheden er
registreringspligtig efter CO2-afgiftsloven. Da tilbagebetalingen kun
vedrører CO2-afgift, vil
indgåelse af en aftale kun være relevant for
virksomheder, som anvender energiprodukter, som er afgiftspligtige
efter CO2-afgiftsloven.
Reglerne om det konkrete indhold af og
vilkårene i de aftaler, der indgås, herunder om,
hvilken statslig myndighed aftalen vil skulle indgås med,
foreslås i stk. 4 at blive fastsat af skatteministeren efter
aftale med klima-, energi- og forsyningsministeren, jf.
bemærkningerne til denne bestemmelse nedenfor.
Det foreslås i stk. 1, 2. pkt., at
afgiften kan tilbagebetales fra tidspunktet, hvor fangsten har
fundet sted.
Dermed vil virksomheder kunne anmode om
tilbagebetaling af afgift fra det tidspunkt, hvor fangsten er sket,
selv om den fangede CO2 endnu ikke
er lagret. Hvis der ikke sker lagring efter fangsten, vil
virksomheden ikke være berettiget til at få afgiften af
den fangede CO2 tilbagebetalt.
Afgørende for, om der er krav på at få afgiften
af den fangede CO2 tilbagebetalt,
vil være, om den fangede CO2
faktisk lagres i overensstemmelse med aftalevilkårene. En
almindelig forsinkelse mellem fangst- og lagringstidspunktet
medfører derfor ikke, at virksomheden ikke kan få
afgiften af den fangede CO2
tilbagebetalt.
Sker der ikke lagring i overensstemmelse
med aftalevilkårene, og er der allerede sket tilbagebetaling
af afgiften, vil den del af den tilbagebetalte afgift, der
vedrører den ikkelagrede CO2,
skulle efterbetales. Da tilbagebetalingen i givet fald er sket med
urette, vil opkrævningslovens § 5 finde anvendelse.
Det foreslås i stk. 1, 3.-5. pkt., at
det beløb, hvormed afgiften kan tilbagebetales,
opgøres efter stk. 2 og 3 særskilt for hvert
anlæg, der er omfattet af en aftale efter 1. pkt. Det samlede
tilbagebetalingsbeløb anføres på virksomhedens
angivelser efter merværdiafgiftsloven for den momsperiode,
hvor fangsten af CO2 er sket.
Beløbet angives i hele kroner.
Virksomheder, der har indgået aftale
efter stk. 1, vil således skulle lave særskilte
opgørelser af den del af afgiften, der kan tilbagebetales,
for hvert enkelt anlæg, der er omfattet af aftalen.
Opgørelserne vil skulle foretages efter det foreslåede
stk. 2, mens tilbagebetaling af afgiften sker efter det
foreslåede stk. 3.
Det vil i de regler, der kan
fastsættes efter det foreslåede stk. 4, nærmere
kunne afgrænses, hvilke enheder der skal anses for at
udgøre et særskilt anlæg.
Virksomheder, der anvender ordningen, vil i
momsangivelsen i feltet for CO2-afgift skulle angive den samlede afgift,
der kan tilbagebetales (fradrages). Angivelsen vil skulle ske for
den momsperiode, hvor fangsten af CO2 er sket.
Virksomhederne vil på fakturaen
skulle påføre den faktisk betalte afgift ved salg af
varme eller kulde, dvs. efter fradrag for den del af afgiften, der
tilbagebetales. På den faktura, som virksomheden udsender,
må således som betalt afgift alene fremgå det
afgiftsbeløb, som virksomheden har betalt efter
tilbagebetaling for fanget og geologisk lagret CO2. Dermed mindskes CO2-afgiftstilsvaret også i senere
led, når f.eks. et fjernvarmeværk har fanget CO2 med henblik på lagring og
indgået aftale efter stk. 1. Der vil i medfør af
forslaget til stk. 4 kunne fastsættes krav til de
oplysninger, der skal fremgå af fakturaerne, således at
det for aftagerne er muligt at fastslå, om, og i givet fald i
hvilket omfang, de vil kunne kræve godtgørelse af
afgiften, når varme eller kulde er anvendt til proces.
Godtgørelser efter CO2-afgiftsloven ydes generelt ved
tilbagebetaling i virksomhedens momsangivelse. Forslaget
følger dermed samme ordning som den, der i øvrigt
anvendes, når der er adgang til tilbagebetalinger efter
CO2-afgiftsloven.
Virksomheder, der er registreret efter
CO2-afgiftsloven, skal ved deres
angivelse og betaling af afgift ikke medregne den del, for hvilken
der gives tilbagebetaling. En sådan nettoafregning kan
også anvendes for registrerede virksomheder ved
godtgørelse for fanget og geologisk lagret CO2.
Det foreslås i stk. 2, 1. og 2. pkt.,
at virksomheder omfattet af stk. 1 skal opgøre den samlede
udledning af CO2 fra det
anlæg, som aftalen vedrører, og den fangede
mængde CO2 fra anlægget.
Opgørelsen af den samlede udledning af CO2 skal foretages inden fangstpunktet.
Virksomheder, der indgår en aftale
efter stk. 1, vil således skulle lave særskilte
opgørelser af den samlede udledning af CO2 - før fangsten - fra hvert af de
anlæg, som aftalen vedrører. Virksomheden vil
også skulle lave særskilte opgørelser af
mængden af CO2, der fanges fra
hvert af disse anlæg. Opgørelserne vil blive anvendt
til beregning af nedsættelsen af afgiften.
Fangstpunktet for CCS er det punkt, hvor
der efter MR-forordningen sker opgørelse af de mængder
af CO2, som ikke udledes fra
anlægget, men overføres fra anlægget med henblik
på langsigtet geologisk lagring, jf. MR-forordningens artikel
49.
Virksomhedens opgørelser skal
vedrøre al udledt CO2 fra
ethvert anlæg, der er omfattet af aftalen, dvs. CO2. fra både afgiftspligtige og
ikkeafgiftspligtige brændsler.
Det foreslås i stk. 2, 3. og 4. pkt.,
at opgørelsen af den fangede mængde CO2 skal foretages i overensstemmelse med de
krav til måling m.v., der fremgår af de til enhver tid
gældende EU-regler om overvågning og rapportering af
drivhusgasemissioner. Opgørelserne skal foretages pr.
kalendermåned.
Virksomheden vil derfor efter forslaget for
hver kalendermåned skulle foretage opgørelserne i
overensstemmelse med de regler, der fremgår af Kommissionens
gennemførelsesforordning om overvågning og
rapportering af drivhusgasemissioner fra de aktiviteter, der er
omfattet af direktiv 2003/87/EF (herefter MR-forordningen).
MR-forordningen fastlægger reglerne
for overvågning og rapportering af drivhusgasemissioner og
aktivitetsdata i henhold til direktiv 2003/87/EF (kvotedirektivet).
MR-forordningen gælder for overvågning og rapportering
af drivhusgasemissioner, som er specificeret i forhold til de
aktiviteter, der er opført i kvotedirektivets bilag I og
III, og for aktivitetsdata fra stationære anlæg,
luftfartsaktiviteter og frigivne brændselsmængder fra
de aktiviteter, der er omhandlet i kvotedirektivets bilag III, der
omhandler forbrug af brændsel i bygningssektoren,
vejtransportsektoren og øvrige sektorer.
MR-forordningens artikel 43 indeholder
regler om bestemmelse af emissioner. Det følger af stk. 1,
at driftslederen bestemmer de årlige emissioner fra en
emissionskilde i løbet af rapporteringsperioden ved at
summere alle timeværdier af den målte
drivhusgaskoncentration ganget med timeværdier for
røggasstrømmen, hvor timeværdierne er et
gennemsnit af alle individuelle måleresultater for den
respektive driftstime. For så vidt angår CO2-emissioner, fastsætter
driftslederen de årlige emissioner baseret på ligning 1
i bilag VIII. Kulmonoxid (CO) udledt i atmosfæren behandles
som den molære ækvivalensmængde af CO2.
Af artikel 43, stk. 2, følger, at
såfremt der findes flere emissionskilder i et anlæg og
disse ikke kan måles som én emissionskilde,
måler driftslederen emissionerne fra disse emissionskilder
separat og lægger resultaterne sammen for at opnå de
samlede emissioner for den pågældende gas i
rapporteringsperioden.
Efter artikel 43, stk. 3, bestemmer
driftslederen drivhusgaskoncentrationen i røggassen ved
kontinuerlig måling på et repræsentativt punkt
ved hjælp af én af følgende metoder: a) direkte
måling, b) i tilfælde af en høj koncentration i
røggassen beregnes koncentrationen ved hjælp af en
indirekte koncentrationsmåling, ligning 3 i bilag VIII og
under hensyntagen til de målte koncentrationsværdier
for alle andre komponenter af gasstrømmen som fastlagt i
driftslederne overvågningsplan.
MR-forordningen indeholder i artikel 49
regler om overførsel af CO2.
Efter artikel 49, stk. 1, fratrækker
driftslederen fra anlæggets emissioner den CO2, som stammer fra fossilt kulstof i
aktiviteter, der er omfattet af kvotedirektivets bilag I, og som
ikke udledes fra anlægget, men overføres fra
anlægget med henblik på langsigtet geologisk
lagring.
Efter artikel 49, stk. 3, anvender
driftslederen en målingsbaseret metode, bl.a. i henhold til
direktivets artikel 43, 44 og 45, for at opgøre
mængden af overført CO2
fra et anlæg til et andet. Emissionskilden skal svare til
målingspunktet, og emissionerne udtrykkes som mængden
af overført CO2.
Efter artikel 49, stk. 4, anvender
driftslederen det højeste metodetrin, jf. definitionen i
bilag VIII, afsnit 1, til bestemmelse af mængden af
overført CO2 fra et
anlæg til et andet. Driftslederen kan dog anvende det
næste lavere metodetrin, forudsat at vedkommende kan
dokumentere, at anvendelsen af det højeste metodetrin, som
defineres i bilag VIII, afsnit 1, ikke er teknisk mulig eller
medfører urimelige omkostninger.
En virksomhed, der indgår en aftale
efter stk. 1, vil skulle foretage opgørelser i
overensstemmelse med ovenstående bestemmelser m.v.
Da MR-forordningen finder anvendelse
på aktiviteter omfattet af kvotedirektivet, vil det ikke
være alle virksomheder, der indgår en aftale med den
statslige myndighed efter det foreslåede stk. 1, der i
forvejen foretager opgørelser efter MR-forordningen. For at
opnå adgang til fradrag for CO2-afgift af den fangede CO2 vil virksomheden dog efter
aftaleordningen skulle forpligte sig til at foretage sådanne
opgørelser i overensstemmelse med MR-forordningen.
Udledninger, der ikke har en fastsat
emissionsfaktor efter MR-forordningen, skal også
overvåges og indgå i den årlige
udledningsrapport. Af MR-forordningen fremgår regler om,
hvordan emissionsfaktoren skal fastsættes. Disse udledninger
vil skulle medregnes i den samlede mængde udledt CO2 og i den samlede mængde fanget
CO2. Ved opgørelse af den
udledte og den fangede mængde CO2 efter MR-forordningen indgår
også ikkeenergirelaterede udledninger.
Udledning i form af udslip eller udsivning
af CO2 efter fangst af CO2, der måtte indtræffe, efter
at den fangede CO2 er
overført til en transport- eller lagringsvirksomhed, vil
ikke medføre, at den registrerede virksomhed, der har
indgået en aftale, vil skulle svare afgift af den udledte
CO2. Da CCS er en kvoteomfattet
aktivitet, vil sådanne udledninger i stedet blive omfattet af
en kvotereturneringspligt, og, hvis de foregår inden for
anvendelsesområdet af den foreslåede
emissionsafgiftslov, af emissionsafgift.
Det foreslås i stk. 3, at
tilbagebetalingen beregnes på grundlag af den afgift, der kan
opgøres for de i måneden forbrugte energiprodukter,
før tilbagebetaling efter denne bestemmelse.
Tilbagebetalingen opgøres til det beløb, der
fremkommer ved at gange afgiften efter 1. pkt. med en
fordelingsfaktor for måneden. Fordelingsfaktoren for
måneden opgøres ved at dividere den samlede fangede
mængde CO2 med den samlede
udledning af CO2.
Tilbagebetalingsmuligheden gælder for
virksomheder for CO2-udledning fra
de anlæg, hvorom der er indgået aftale omfattet af stk.
1. Tilbagebetalingsmuligheden skal beregnes pr. måned og
fratrækkes i det beløb, der kan opgøres som
afgiftsbeløbet efter loven for samme måned, idet dette
afgiftsbeløb opgøres uden hensyn til den stedfundne
fangst af CO2.
Virksomheden vil dermed skulle anvende
opgørelserne af den samlede mængde udledt CO2 og den samlede mængde fanget
CO2 til at beregne en
fordelingsfaktor. Denne fordelingsfaktor anvendes til at
opgøre, hvor stor en andel af virksomhedens samlede CO2-udledning fra anlæg omfattet af
aftalen efter stk. 1 der er fanget med henblik på geologisk
lagring. Fordelingsfaktoren skal beregnes pr. anlæg, der er
omfattet af aftalen efter stk. 1.
Fordelingsfaktoren ganges herefter med det
samlede afgiftstilsvar, der relaterer sig til virksomhedens
udledning fra det anlæg, som fordelingsfaktoren er beregnet
ud fra. Afgiftstilsvaret nedsættes med resultatet heraf.
Fordelingsfaktoren beregnes med
udgangspunkt i afgiften efter fradrag for
kraft-varme-produktion.
Anvendelsen af en fordelingsfaktor
medfører mulighed for en administrerbar opgørelse af
tilbagebetalingsberettiget afgift, når det er ikke muligt at
lave en fordeling mellem afgiftspligtigt og ikkeafgiftspligtigt
CO2 i den fangede mængde.
Eksempel
En virksomhed anvender i en måned
både stenkul, der er afgiftspligtigt, og halm i rene
læs, der ikke er afgiftspligtigt, i et anlæg, der er
omfattet af aftalen. Den samlede CO2-udledning fra stenkul og halm inden
fangstpunktet udgør 800 t CO2. Den fangede mængde fra
anlægget udgør 300 t CO2.
Fordelingsfaktoren findes ved at dividere
den fangede mængde med den udledte mængde, og
regnestykket vil se ud som følgende:
300 t CO2/800 t CO2=0,375.
Fordelingsfaktoren vil dermed være
0,375 for det konkrete anlæg i måneden.
Har virksomheden forbrugt 3.000 GJ stenkul
i måneden, hvor afgiftssatsen er 100 kr. pr. GJ (fiktiv
afgiftssats), vil afgiften for CO2
fra dette forbrug udgøre 300.000 kr. Har virksomheden
samtidig brugt 3.000 GJ af et energiprodukt, der ikke er
afgiftspligtigt efter CO2-afgiftsloven, vil afgiften for CO2 fra dette forbrug udgøre 0
kr.
Fordelingsfaktoren ganges med virksomhedens
samlede afgiftstilsvar for afgiftsperioden, altså de 300.000
kr.
300.000 kr.*0,375=112.500 kr.
Virksomheden vil dermed i momsangivelsen
kunne angive et fradrag på 112.500 kr. Virksomheden ender
derfor med at betale 300.000 kr.-112.500 kr.=187.500 kr. i CO2-afgift.
Det foreslås i stk. 4, at
skatteministeren efter aftale med klima-, energi- og
forsyningsministeren fastsætter regler om, hvilken myndighed
der indgår aftale med virksomheder efter stk. 1, indholdet af
disse aftaler, herunder om kontrol og administration af aftalerne,
og om krav til fakturaoplysninger ved levering af varme eller kulde
fra virksomheder, der har indgået en sådan aftale.
Det forudsættes, at skatteministeren
efter aftale med klima-, energi- og forsyningsministeren vil
fastsætte regler om den nærmere administration af
aftaleordningen, herunder om, hvilken statslig myndighed der
indgår disse aftaler med virksomhederne, om kravene til
indholdet af og vilkårene i aftalerne, herunder
afgrænsningen af de i aftalen omfattede anlæg, om
opgørelserne af den samlede mængde udledt CO2 og den samlede mængde fanget
CO2, og om krav til
fakturaoplysninger ved levering af varme eller kulde fra
virksomhederne, der har indgået en sådan aftale, med
henblik på at aftagere kan fastslå og dokumentere, i
hvilket omfang de vil kunne kræve godtgørelse af
CO2- og energiafgift, når
varme eller kulde anvendes til proces.
Fakturakravene vil f.eks. kunne bestå
i et krav om, at det af fakturaen fremgår, at den leverende
virksomhed har reduceret CO2-afgiften efter CO2-afgiftslovens § 9 f som
følge af fangst og lagring af CO2. Der vil desuden kunne stilles krav om
oplysninger om den anvendte fordeling mellem brændslerne ved
beregning af nedsættelsen af godtgørelsen, herunder
oplysning om afgiftsbelastningen i kr. pr. GJ for hvert
brændsel efter fradrag efter § 9 f og godtgørelse
efter § 9 e. Fakturakravene kan desuden vedrøre
opgørelsen af det beløb, som modtagere med
procesforbrug vil skulle nedsætte tilbagebetalingen efter
mineralolieafgiftslovens § 11, gasafgiftslovens § 10 og
kulafgiftslovens § 8 med, jf. ændringsforslag nr. 12, 14
og 16.
Det forudsættes desuden, at der
fastsættes regler om kontrol, herunder om Energistyrelsens
kontrol af, at opgørelsesreglerne og aftalevilkårene
overholdes. Der vil derudover kunne fastsættes nærmere
regler om, hvilke oplysninger virksomhederne vil skulle stille til
rådighed for Energistyrelsen.
Provenumæssige
konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at medføre
provenumæssige konsekvenser.
Til nr. 10
Efter CO2-afgiftslovens § 10, stk. 4, 1.
pkt., skal virksomheder, der leverer gas, naturgas, bygas og varme,
mindst en gang årligt afgive de oplysninger, der er
nødvendige for opgørelse af
tilbagebetalingsbeløb efter §§ 9 a-9 c. Efter 2.
pkt. fastsætter skatteministeren de nærmere regler
herom.
I lovforslagets § 1, nr. 21,
foreslås det i CO2-afgiftslovens § 10, stk. 4, 1.
pkt., at ændre »§§ 9 a-9 c« til
»§§ 9 a, 9 b og 9 e«.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 10, at i den under nr. 21
foreslåede ændring af CO2-afgiftslovens § 10, stk. 4, 1.
pkt., ændres »§§ 9 a, 9 b og 9 e« til:
»§§ 9 a, 9 b, 9 e og 9 f«.
Det vil medføre, at virksomheder,
der leverer gas, naturgas, bygas og varme, mindst en gang
årligt skal afgive de oplysninger, der er nødvendige
for opgørelse af tilbagebetalingsbeløb efter CO2-afgiftslovens § 9 f, der
foreslås indsat ved ændringsforslag nr. 9.
Til nr. 11
Efter CO2-afgiftslovens § 13, stk. 3, skal
registrerede virksomheder ikke indbetale afgift af den del af eget
forbrug, for hvilken der ydes tilbagebetaling efter § 9 a, 9 b
eller 9 c.
I lovforslagets § 1, nr. 24,
foreslås det i CO2-afgiftslovens § 13, stk. 3, at
ændre »§§ 9 a, 9 b eller 9 c« til
»§§ 9 a, 9 b eller 9 e«.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 11, at i den under nr. 24
foreslåede ændring af CO2-afgiftslovens § 13, stk. 3,
ændres »§§ 9 a, 9 b eller 9 e« til
»§§ 9 a, 9 b, 9 e eller 9 f«.
Det vil medføre, at registrerede
virksomheder kan modregne den afgift af den del af eget forbrug,
der kan tilbagebetales efter CO2-afgiftslovens § 9 f, der
foreslås indsat ved ændringsforslag nr. 9, i deres
angivelse af afgift til Skatteforvaltningen.
Til nr. 12
Ved ændringsforslaget foreslås
der indsat et nyt stk. 2 i mineralolieafgiftslovens § 11 a,
der indebærer, at godtgørelsen af energiafgift for
procesforbrug nedsættes for ikkekvoteomfattede
produktionsenheder og ikkekvoteomfattet varme og kulde, når
CO2-afgift som følge af
fangst og lagring af CO2 helt eller
delvis er tilbagebetalt efter CO2-afgiftslovens § 9 f og godtgjort
efter § 9 e og dette har medført, at CO2-afgiften er blevet nedsat til et
beløb, der lavere end EU's minimumssatser.
Med lovforslaget foreslås det, at
virksomheder med kvoteomfattet procesforbrug vil skulle opfylde
minimumssatserne via energiafgifterne, mens virksomheder med
ikkekvoteomfattet procesforbrug vil skulle opfylde minimumssatserne
via CO2-afgiften. Der skal derfor
kun ske nedsættelse af godtgørelsen i
mineralolieafgiftslovens § 11 a for kvoteomfattet
procesforbrug, mens ikkekvoteomfattet procesforbrug kan opnå
fuld godtgørelse efter mineralolieafgiftslovens §
11.
Efter den ved ændringsforslaget under
nr. 9 foreslåede § 9 f i CO2-afgiftsloven vil virksomheder, der har
indgået en aftale efter regler fastsat i medfør af
§ 9 f, stk. 4, kunne få godtgjort CO2-afgiften svarende til den mængde
CO2, der fanges og lagres. Med
lovforslagets § 9 e foreslås det at indfase
forhøjelsen af CO2-afgiften
for ikkekvoteomfattet proces i løbet af perioden
2025-2030.
CO2-afgiften
efter reduktion efter §§ 9 e og 9 f vil i visse
tilfælde ikke overstige minimumssatserne, der f.eks. for olie
udgør ca. 60 kr. pr. ton CO2.
Forbruges produktet eller varmen af en virksomhed med
ikkekvoteomfattet proces, vil CO2-afgiften i denne situation derfor ikke
være tilstrækkeligt høj til at opfylde
minimumssatserne.
Med henblik på at sikre, at
minimumssatserne overholdes, vil godtgørelsen for
procesforbrug i energiafgiftslovene derfor skulle nedsættes
for ikkekvoteomfattet proces, når CO2-afgiften efter CO2-afgiftslovens §§ 9 e og 9 f er
reduceret til et beløb, der ligger under minimumssatserne.
Godtgørelsen for procesforbrug vil skulle reduceres ned til
et beløb, der indebærer, at der samlet i energi- og
CO2-afgift er betalt afgift svarende
til den højeste minimumssats fastsat pr. afgiftslov for den
samlede afgiftspligtige CO2-udledning pr. måned. Tilsvarende
bestemmelser som den, der foreslås med dette
ændringsforslag, foreslås derfor også indsat i
gasafgiftslovens § 10 a og kulafgiftslovens § 8 a, jf.
ændringsforslag nr. 14 og 16, og der vil således skulle
foretages opgørelser for hvert enkelt brændsel, hvor
der sker fradrag af CO2-afgiften
efter CO2-afgiftslovens § 9
f.
Det foreslås som stk. 2 i
mineralolieafgiftslovens § 11 a, at er afgift for forbrug, der
ikke er omfattet af stk. 1, efter §§ 9 e og 9 f i lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter reduceret til et
beløb, der er lavere end EU's minimumssats, jf. bilag 5 i
lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, nedsættes
tilbagebetalingen af afgift efter § 11, så der for
forbruget mindst er betalt en samlet afgift efter denne lov og lov
om kuldioxidafgift af visse energiprodukter på 4,5 kr. pr.
GJ.
Efter mineralolieafgiftslovens § 11
tilbagebetales afgiften, når det afgiftspligtige produkt
anvendes til procesforbrug.
Det følger af § 11 a, stk. 1,
at tilbagebetalingen af afgift efter § 11 nedsættes med
8,1 kr. pr. GJ (2015-niveau) fra og med den 1. april 2023 til og
med den 31. december 2024 og 10 kr. pr. GJ (2015-niveau) fra og med
den 1. januar 2025, jf. dog §§ 11 b-11 d.
Med lovforslagets § 2, nr. 9,
foreslås det, at mineralolieafgiftslovens § 11 a
affattes, så tilbagebetalingen af afgift efter § 11
nedsættes med 4,5 kr. pr. GJ for forbrug, hvoraf der ikke
svares afgift efter §§ 9 a og 9 b i lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter, jf. dog § 11 d.
Godtgørelsesberettigede kan vælge, at
tilbagebetalingen efter 1. pkt. beregnes som en reduktion af
afgiftsbetalingen med 4,5 kr. pr. GJ delt med afgiftssatsen i
§ 8, stk. 4, 2. pkt., ganget med 1 over 1,2.
Det foreslåede § 11 a, stk. 2,
vil dermed ikke gælde for forbrug, hvoraf der ikke svares
afgift efter CO2-afgiftslovens
§§ 9 a og 9 b, og det vil sige, at den ikke vil
gælde for kvoteomfattet proces og kvoteomfattet varme og
kulde, der anvendes af en momsregistreret virksomhed til proces.
Det bemærkes, at det ikke er nødvendigt at
begrænse tilbagebetalingen for kvoteomfattede virksomheders
vedkommende, da de under alle omstændigheder betaler afgift
svarende til minimumssatserne efter energiafgiftslovene.
Nedsættelsen af tilbagebetalingen vil
dermed gælde for ikkekvoteomfattet proces, dvs. varme og
kulde produceret på et ikkekvoteomfattet varmeanlæg,
som leveres til en virksomhed med proces, og forbrug af
afgiftspligtige produkter i en virksomhed med ikkekvoteomfattet
proces. Nedsættelsen af tilbagebetalingen vil desuden kun
omfatte tilfælde, hvor virksomheden, der anvender de
afgiftspligtige produkter, har indgået en aftale omfattet af
CO2-afgiftslovens § 9 f, og
hvor CO2-afgiften som følge
af fangst og lagring af CO2 er
reduceret til under de minimumssatser, der fremgår af CO2-afgiftslovens bilag 5.
Efter den foreslåede bestemmelse vil
den fulde tilbagebetaling efter § 11 skulle nedsættes,
så der for forbruget mindst er betalt en samlet afgift efter
mineralolieafgiftsloven og CO2-afgiftsloven på 4,5 kr. pr. GJ.
Nedsættelsen af godtgørelsen vil dermed udgøre
differencen mellem den betalte CO2-afgift og den højeste
minimumssats for produkter omfattet af mineralolieafgiftsloven.
Virksomheder, der har indgået en
aftale efter CO2-afgiftslovens
§ 9 f, og som leverer varme og kulde, vil blive omfattet af
faktureringskrav, der vil blive fastsat i medfør af den ved
ændringsforslag nr. 9 foreslåede bestemmelse i § 9
f, stk. 4, i CO2-afgiftsloven, jf.
bemærkningerne til denne bestemmelse.
Disse faktureringskrav vil skulle sikre, at
fakturaerne indeholder oplysninger om det beløb, som
modtagere af varmen og kulden vil skulle nedsætte
tilbagebetalingen efter mineralolieafgiftslovens § 11 med,
ligesom der kan stilles krav om, at fakturaerne indeholder
oplysninger om den anvendte fordeling mellem brændslerne ved
beregning af nedsættelsen af godtgørelsen, så
det er muligt for Skatteforvaltningen at kontrollere, at
tilbagebetalingsbeløbet er korrekt opgjort.
Der kan i øvrigt for eksempler
på, hvordan modellen for overholdelse af minimumsafgifterne
vil skulle fungere i praksis, henvises til bemærkningerne til
ændringsforslag nr. 14 vedrørende eventuel
nedsættelse af tilbagebetalingen efter gasafgiftsloven for
ikkekvoteomfattet proces.
Til nr. 13
Med den foreslåede ændring vil
den fulde tilbagebetaling efter gasafgiftslovens § 10 skulle
nedsættes med 1,2 kr. pr. GJ i stedet for 4,5 kr. pr. GJ for
varme og varer anvendt til kvoteomfattede procesformål efter
gasafgiftslovens § 10 a. Det er en forudsætning, at der
ikke betales CO2-afgift af samme
varme og varer.
Det svarer til minimumssatsen i
energibeskatningsdirektivet for energiprodukterne omfattet af
gasafgiftsloven. Minimumssatsen er fastsat i euro pr. GJ, hvilket
svarer til ca. 1,1 kr. pr. GJ. Af hensyn til at sikre, at
minimumssatserne er overholdt ved eventuelle kursudsving,
foreslås det at fastsætte satsen til 1,2 kr. pr.
GJ.
Afgiften på 1,2 kr. pr. GJ
foreslås ikke indekseret.
Provenumæssige
konsekvenser
Der henvises til bemærkningerne til
ændringsforslag nr. 15.
Til nr. 14
Ved ændringsforslaget foreslås
der indsat et nyt stk. 2 i gasafgiftslovens § 10 a, der
indebærer, at godtgørelsen af energiafgift for
procesforbrug nedsættes for ikkekvoteomfattede
produktionsenheder og ikkekvoteomfattet varme og kulde, når
CO2-afgift som følge af
fangst og lagring af CO2 helt eller
delvis er tilbagebetalt efter CO2-afgiftslovens § 9 f og godtgjort
efter § 9 e og dette har medført, at CO2-afgiften er blevet nedsat til et
beløb, der er lavere end EU's minimumssatser.
Med lovforslaget foreslås det, at
virksomheder med kvoteomfattet procesforbrug vil skulle opfylde
minimumssatserne via energiafgifterne, mens virksomheder med
ikkekvoteomfattet procesforbrug vil skulle opfylde minimumssatserne
via CO2-afgiften. Der skal derfor
kun ske nedsættelse af godtgørelsen i gasafgiftslovens
§ 10 a for kvoteomfattet procesforbrug, mens ikkekvoteomfattet
procesforbrug kan opnå fuld godtgørelse efter
gasafgiftslovens § 10.
Efter den ved ændringsforslaget under
nr. 9 foreslåede § 9 f i CO2-afgiftsloven vil virksomheder, der har
indgået en aftale efter regler fastsat i medfør af
§ 9 f, stk. 4, kunne få godtgjort CO2-afgiften svarende til den mængde
CO2, der fanges og lagres. Med
lovforslagets § 9 e foreslås det at indfase
forhøjelsen af CO2-afgiften
for ikkekvoteomfattet proces i løbet af perioden
2025-2030.
CO2-afgiften
efter reduktion af §§ 9 e og 9 f vil i visse
tilfælde ikke overstige minimumssatserne, der f.eks. for olie
udgør ca. 60 kr. pr. ton CO2.
Forbruges produktet eller varmen af en virksomhed med
ikkekvoteomfattet proces, vil CO2-afgiften i denne situation derfor ikke
være tilstrækkeligt høj til at opfylde
minimumssatserne.
Med henblik på at sikre, at
minimumssatserne overholdes, vil godtgørelsen for
procesforbrug i energiafgiftslovene derfor skulle nedsættes
for ikkekvoteomfattet proces, når CO2-afgiften efter CO2-afgiftslovens §§ 9 e og 9 f er
reduceret til et beløb, der ligger under minimumssatserne.
Godtgørelsen for procesforbrug vil skulle reduceres ned til
et beløb, der indebærer, at der samlet i energi- og
CO2-afgift er betalt afgift svarende
til den højeste minimumssats fastsat pr. afgiftslov for den
samlede afgiftspligtige CO2-udledning pr. måned. Tilsvarende
bestemmelser som den, der foreslås med dette
ændringsforslag, foreslås derfor også indsat i
mineralolieafgiftslovens § 11 a og kulafgiftslovens § 8
a, jf. ændringsforslag nr. 12 og 16, og der vil således
skulle foretages opgørelser for hvert enkelt brændsel,
hvor der sker fradrag af CO2-afgiften efter CO2-afgiftslovens § 9 f.
Det foreslås som stk. 2 i
gasafgiftslovens § 10 a, at er afgift for forbrug, der ikke er
omfattet af stk. 1, efter §§ 9 e og 9 f i lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter reduceret til et
beløb, der er lavere end EU's minimumssats, jf. bilag 5 i
lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, nedsættes
tilbagebetalingen af afgift efter § 10, så der for
forbruget mindst er betalt en samlet afgift efter denne lov og lov
om kuldioxidafgift af visse energiprodukter på 1,2 kr. pr.
GJ.
Efter gasafgiftslovens § 10
tilbagebetales gasafgiften, når det afgiftspligtige produkt
anvendes til procesforbrug.
Det følger af § 10 a, stk. 1,
at tilbagebetalingen af afgift efter § 10 nedsættes med
8,1 kr. pr. GJ (2015-niveau) fra og med den 1. april 2023 til og
med den 31. december 2024 og 10 kr. pr. GJ (2015-niveau) fra og med
den 1. januar 2025, jf. dog §§ 10 b-10 d.
Med lovforslagets § 1, nr. 6,
foreslås det, at gasafgiftslovens § 10 a affattes,
så tilbagebetalingen af afgift efter § 10
nedsættes med 4,5 kr. pr. GJ for forbrug, hvoraf der ikke
svares afgift efter §§ 9 a og 9 b i lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter, jf. dog § 10 d.
Godtgørelsesberettigede kan vælge, at
tilbagebetalingen efter 1. pkt. beregnes som en reduktion af
afgiftsbetalingen med 4,5 kr. pr. GJ delt med afgiftssatsen i
§ 8, stk. 4, 2. pkt., ganget med 1 over 1,2. Med
ændringsforslagets § 2, nr. 13, foreslås det, at
satserne nedsættes til 1,2 kr. pr. GJ.
Det foreslåede § 10 a, stk. 2,
vil dermed ikke gælde for forbrug, hvoraf der ikke svares
afgift efter CO2-afgiftslovens
§§ 9 a og 9 b, og det vil sige, at den ikke vil
gælde for kvoteomfattet proces og kvoteomfattet varme og
kulde, der anvendes af en momsregistreret virksomhed til proces.
Det bemærkes, at det ikke er nødvendigt at
begrænse tilbagebetalingen for kvoteomfattede virksomheders
vedkommende, da de under alle omstændigheder betaler afgift
svarende til minimumssatserne efter energiafgiftslovene.
Nedsættelsen af tilbagebetalingen vil
dermed gælde for ikkekvoteomfattet proces, dvs. varme og
kulde produceret på et ikkekvoteomfattet varmeanlæg,
som leveres til en virksomhed med proces, og forbrug af
afgiftspligtige produkter i en virksomhed med ikkekvoteomfattet
proces. Nedsættelsen af tilbagebetalingen vil desuden kun
omfatte tilfælde, hvor virksomheden, der anvender de
afgiftspligtige produkter, har indgået en aftale omfattet af
CO2-afgiftslovens § 9 f, og
hvor CO2-afgiften som følge
af fangst og lagring af CO2 er
reduceret til under de minimumssatser, der fremgår af CO2-afgiftslovens bilag 5.
Efter den foreslåede bestemmelse vil
den fulde tilbagebetaling efter § 10 skulle nedsættes,
så der for forbruget mindst er betalt en samlet afgift efter
gasafgiftsloven og CO2-afgiftsloven
på 1,2 kr. pr GJ. Nedsættelsen af godtgørelsen
vil dermed udgøre differencen mellem den betalte CO2-afgift og den højeste
minimumssats for produkter omfattet af gasafgiftsloven.
Virksomheder, der har indgået en
aftale efter CO2-afgiftslovens
§ 9 f, og som leverer varme og kulde, vil blive omfattet af
faktureringskrav, der vil blive fastsat i medfør af den ved
ændringsforslag nr. 9 foreslåede bestemmelse i § 9
f, stk. 4, i CO2-afgiftsloven, jf.
bemærkningerne til denne bestemmelse.
Disse faktureringskrav vil skulle sikre, at
fakturaerne indeholder oplysninger om det beløb, som
modtagere af varmen og kulden vil skulle nedsætte
tilbagebetalingen efter gasafgiftslovens § 10 med, ligesom der
kan stilles krav om, at fakturaerne indeholder oplysninger om den
anvendte fordeling mellem brændslerne ved beregning af
nedsættelsen af godtgørelsen, så det er muligt
for Skatteforvaltningen at kontrollere, at
tilbagebetalingsbeløbet er korrekt opgjort.
Eksempler på
overholdelse af minimumsafgift
I eksemplet nedenfor bruges naturgas og
olie til ikkekvoteomfattet proces. Det er forudsat, at
mængderne kan omregnes til GJ af den virksomhed, der har
indgået en aftale omfattet af CO2-afgiftslovens § 9 f. Der er taget
udgangspunkt i afgifter for 2025. Eksemplet gennemgås for
naturgas:
Fanger en virksomhed, der har indgået
en aftale omfattet af den foreslåede § 9 f i CO2-afgiftsloven, faktisk ikke CO2, faktureres den fulde betalte CO2-afgift svarende til 852 kr. pr. ton
CO2 i 2025 (750 kr. pr. ton CO2 i 2022-priser). For naturgas
udgør det en afgift på 1,922 kr. pr. Nm3. Ved et forbrug på 95.000
Nm3 giver det en bruttoafgift
på (1,922 kr. pr. Nm3*95.000
Nm3=) 182.590 kr.
Fanger virksomheden derimod 95 pct. af den
samlede mængde udledt CO2,
skal der alene betales afgift af 5 pct. af 182.590 kr., dvs.
9.129,50 kr. Forbruget på 95.000 Nm3 skal omregnes til GJ, hvilket giver
3.762 GJ. Ved et forbrug på 3.762 GJ svarer afgiftstilsvaret
på 9.129,50 kr. til en afgift på (9.129,50/3.762=) 2,4
kr. pr. GJ. I dette tilfælde er afgiften over
minimumsafgiften på 1,2 kr. pr. GJ for naturgas, hvis der
ikke skal ske en godtgørelse efter indfasningen efter §
9 e. Det svarer dermed også til det, som
fjernvarmeværket vil fakturere videre til proceskunden som
betalt CO2-afgift.
Forhøjelsen af CO2-afgiften for proces indfases i
løbet af perioden 2025-2030 efter CO2-afgiftslovens § 9 e. I 2025 skal
procesvirksomheden derfor alene betale afgift på 350/750
eller ca. 47 pct. af den fakturerede afgift. Afgiftstilsvaret efter
fradraget til fjernvarmeværket efter § 9 f og
godtgørelsen til procesvirksomheden efter § 9 e bliver
da 4.260,4 kr. Det svarer til en afgift på 1,1 kr. pr. GJ,
hvormed der mangler at blive betalt 0,1 kr. pr. GJ for at overholde
EU's minimumssats. Ved et forbrug af naturgas på 3.762 GJ
bliver det en nettoafgift på 254 kr. pr. GJ.
Virksomheden kan altså maksimalt
opnå tilbagebetaling af energiafgiften efter gasafgiftsloven
ned til 254 kr. pr. GJ. Den fulde tilbagebetaling efter § 10
skal derfor nedsættes til det beløb, der
indebærer, at der efter tilbagebetalingen fortsat er betalt
energiafgift efter gasafgiftsloven med 254 kr. pr. GJ.
Det vil sikre, at summen af betalt CO2- og energiafgift svarer til
energibeskatningsdirektivets minimumsafgift.
Til nr. 15
Med den foreslåede ændring vil
den fulde tilbagebetaling efter kulafgiftslovens § 8 skulle
nedsættes med 1,2 kr. pr. GJ i stedet for 4,5 kr. pr. GJ for
varme og varer anvendt til kvoteomfattede procesformål efter
kulafgiftslovens § 8 a. Det er en forudsætning, at der
ikke betales CO2-afgift af samme
varme og varer.
Det svarer til minimumssatsen i
energibeskatningsdirektivet for energiprodukterne omfattet af
gasafgiftsloven. Minimumssatsen er fastsat i euro pr. GJ, hvilket
svarer til ca. 1,1 kr. pr. GJ. Af hensyn til at sikre, at
minimumssatserne er overholdt ved eventuelle kursudsving,
foreslås det at fastsætte satsen til 1,2 kr. pr.
GJ.
Afgiften på 1,2 kr. pr. GJ
foreslås ikke indekseret.
Provenumæssige
konsekvenser
Nedsættelse af afgifterne til
minimumssatserne skønnes samlet set at indebære et
mindreprovenu på ca. 5 mio. kr. efter tilbageløb og
adfærd og en øget udledning på 0,01 mio. ton
CO2 i 2030 i forhold til
lovforslagene.
Erhvervenes merbelastning vil med
ændringsforslag nr. 13 og 15 blive lempet med ca. 10 mio. kr.
i forhold til lovforslaget.
Til nr. 16
Ved ændringsforslaget foreslås
der indsat et nyt stk. 2 i kulafgiftslovens § 8 a, der
indebærer, at godtgørelsen af energiafgift for
procesforbrug nedsættes for ikkekvoteomfattede
produktionsenheder og ikkekvoteomfattet varme og kulde, når
CO2-afgift som følge af
fangst og lagring af CO2 helt eller
delvis er tilbagebetalt efter CO2-afgiftslovens § 9 f og godtgjort
efter § 9 e og dette har medført, at CO2-afgiften er blevet nedsat til et
beløb, der lavere end EU's minimumssatser.
Med lovforslaget foreslås det, at
virksomheder med kvoteomfattet procesforbrug vil skulle opfylde
minimumssatserne via energiafgifterne, mens virksomheder med
ikkekvoteomfattet procesforbrug vil skulle opfylde minimumssatserne
via CO2-afgiften. Der skal derfor
kun ske nedsættelse af godtgørelsen i kulafgiftslovens
§ 8 a for kvoteomfattet procesforbrug, mens ikkekvoteomfattet
procesforbrug kan opnå fuld godtgørelse efter
kulafgiftslovens § 8.
Efter den ved ændringsforslaget under
nr. 9 foreslåede § 9 f i CO2-afgiftsloven vil virksomheder, der har
indgået en aftale efter regler fastsat i medfør af
§ 9 f, stk. 4, kunne få godtgjort CO2-afgiften svarende til den mængde
CO2, der fanges og lagres. Med
lovforslagets § 9 e foreslås det at indfase
forhøjelsen af CO2-afgiften
for proces i løbet af perioden 2025-2030.
CO2-afgiften
efter reduktion efter §§ 9 e og 9 f vil i visse
tilfælde ikke overstige minimumssatserne, der f.eks. for olie
udgør ca. 60 kr. pr. ton CO2.
Forbruges produktet eller varmen af en virksomhed med
ikkekvoteomfattet proces, vil CO2-afgiften i denne situation derfor ikke
være tilstrækkelig høj til at opfylde
minimumssatserne.
Med henblik på at sikre, at
minimumssatserne overholdes, vil godtgørelsen for
procesforbrug i energiafgiftslovene derfor skulle nedsættes
for ikkekvoteomfattet proces, når CO2-afgiften efter CO2-afgiftslovens §§ 9 e og 9 f er
reduceret til et beløb, der ligger under minimumssatserne.
Godtgørelsen for procesforbrug vil skulle reduceres ned til
et beløb, der indebærer, at der samlet i energi- og
CO2-afgift er betalt afgift svarende
til den højeste minimumssats fastsat pr. afgiftslov for den
samlede afgiftspligtige CO2-udledning pr. måned. Tilsvarende
bestemmelser som den, der foreslås med dette
ændringsforslag, foreslås derfor også indsat i
mineralolieafgiftslovens § 11 a og gasafgiftslovens § 10
a, jf. ændringsforslag nr. 12 og 14, og der vil således
skulle foretages opgørelser for hvert enkelt brændsel,
hvor der sker fradrag af CO2-afgiften efter CO2-afgiftslovens § 9 f.
Det foreslås som stk. 2 i
kulafgiftslovens § 8 a, at er afgift for forbrug, der ikke er
omfattet af stk. 1, efter §§ 9 e og 9 f i lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter reduceret til et
beløb, der er lavere end EU's minimumssats, jf. bilag 5 i
lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, nedsættes
tilbagebetalingen af afgift efter § 10, så der for
forbruget mindst er betalt en samlet afgift efter denne lov og lov
om kuldioxidafgift af visse energiprodukter på 1,2 kr. pr.
GJ.
Efter kulafgiftslovens § 8
tilbagebetales afgiften, når det afgiftspligtige produkt
anvendes til procesforbrug.
Det følger af § 8 a, stk. 1, at
tilbagebetalingen af afgift efter § 8 nedsættes med 8,1
kr. pr. GJ (2015-niveau) fra og med den 1. april 2023 til og med
den 31. december 2024 og 10 kr. pr. GJ (2015-niveau) fra og med den
1. januar 2025, jf. dog §§ 8 b-8 d.
Med lovforslagets § 1, nr. 6,
foreslås det, at kulafgiftslovens § 8 a affattes,
så tilbagebetalingen af afgift efter § 8 nedsættes
med 4,5 kr. pr. GJ for forbrug, hvoraf der ikke svares afgift efter
§§ 9 a og 9 b i lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter, jf. dog § 8 d. Godtgørelsesberettigede
kan vælge, at tilbagebetalingen efter 1. pkt. beregnes som en
reduktion af afgiftsbetalingen med 4,5 kr. GJ delt med
afgiftssatsen i § 8, stk. 4, 2. pkt., ganget med 1 over 1,2.
Med ændringsforslagets § 3, nr. 15, foreslås det,
at satserne nedsættes til 1,2 kr. pr. GJ.
Det foreslåede § 8 a, stk. 2,
vil dermed ikke gælde for forbrug, hvoraf der ikke svares
afgift efter CO2-afgiftslovens
§§ 9 a og 9 b, og det vil sige, at den ikke vil
gælde for kvoteomfattet proces og kvoteomfattet varme og
kulde, der anvendes af en momsregistreret virksomhed til proces.
Det bemærkes, at det ikke er nødvendigt at
begrænse tilbagebetalingen for kvoteomfattede virksomheders
vedkommende, da de under alle omstændigheder betaler afgift
svarende til minimumssatserne efter energiafgiftslovene.
Nedsættelsen af tilbagebetalingen vil
dermed gælde for ikkekvoteomfattet proces, dvs. varme og
kulde produceret på et ikkekvoteomfattet varmeanlæg,
som leveres til en virksomhed med proces, og forbrug af
afgiftspligtige produkter i en virksomhed med ikkekvoteomfattet
proces. Nedsættelsen af tilbagebetalingen vil desuden kun
omfatte tilfælde, hvor virksomheden, der anvender de
afgiftspligtige produkter, har indgået en aftale omfattet af
CO2-afgiftslovens § 9 f, og
hvor CO2-afgiften som følge
af fangst og lagring af CO2 er
reduceret til under de minimumssatser, der fremgår af CO2-afgiftslovens bilag 5.
Efter den foreslåede bestemmelse vil
den fulde tilbagebetaling efter § 8 skulle nedsættes,
så der for forbruget mindst er betalt en samlet afgift efter
kulafgiftsloven og CO2-afgiftsloven
på 1,2 kr. pr GJ. Nedsættelsen af godtgørelsen
vil dermed udgøre differencen mellem den betalte CO2-afgift og den højeste
minimumssats for produkter omfattet af kulafgiftsloven.
Virksomheder, der har indgået en
aftale efter CO2-afgiftslovens
§ 9 f, og som leverer varme og kulde, vil blive omfattet af
faktureringskrav, der vil blive fastsat i medfør af den ved
ændringsforslag nr. 9 foreslåede bestemmelse i § 9
f, stk. 4, i CO2-afgiftsloven, jf.
bemærkningerne til denne bestemmelse.
Disse faktureringskrav vil skulle sikre, at
fakturaerne indeholder oplysninger om det beløb, som
modtagere af varmen og kulden vil skulle nedsætte
tilbagebetalingen efter kulafgiftslovens § 8 med, ligesom der
kan stilles krav om, at fakturaerne indeholder oplysninger om den
anvendte fordeling mellem brændslerne ved beregning af
nedsættelsen af godtgørelsen, så det er muligt
for Skatteforvaltningen at kontrollere, at
tilbagebetalingsbeløbet er korrekt opgjort.
Der kan i øvrigt for eksempler
på, hvordan modellen for overholdelse af minimumsafgifterne
vil skulle fungere i praksis, henvises til bemærkningerne til
ændringsforslag nr. 14 vedrørende eventuel
nedsættelse af tilbagebetalingen efter gasafgiftsloven for
ikkekvoteomfattet proces.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. april
2024 og var til 1. behandling den 7. maj 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 9. februar 2024 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 152. Den 29. april 2024 sendte
skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 14
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
13 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Benny
Engelbrecht (S) Louise Mehnke (S) Jesper Petersen (S) fmd. Malte Larsen (S) Per Husted (S)
Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan
E. Jørgensen (V) Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen
(V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M)
Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W.
Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Rasmus
Jarlov (KF) Dina Raabjerg (KF) Lars-Christian Brask (LA) Peter
Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF) nfmd. Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl
Valentin (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina
Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |