Skriftlig fremsættelse (30. april
2024)
Skatteministeren
(Jeppe Bruus):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om afgift af CO2e-emissioner fra kvoteomfattede sektorer
(emissionsafgiftsloven)
(Lovforslag nr. L 182)
Den daværende regering
(Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti indgik den 24. juni 2022
Aftale om grøn skattereform for industri mv. Lovforslaget
har til formål at udmønte de dele af aftalen, der
vedrører en høj og ensartet CO2-afgift.
Aftalen om en grøn skattereform for
industri mv. indebærer en samlet CO2-reduktion på 4,3 mio. ton 2030. En
højere og mere ensartet CO2-afgift er et vigtigt instrument til
dette. Det er derfor aftalt, at afgiftsniveaet i 2030 udgør
750 kr. pr. ton udledt CO2 for
virksomheder uden for EU's kvotehandelssystem og 375 kr. pr. ton
udledt CO2 for virksomheder
indenfor. Mineralogiske processer m.v. får en afgift på
125 kr. pr. ton udledt CO2 i 2030.
Der er i dag energiafgift på visse sektorer, og virksomheder
uden for EU's kvotehandelssystem er omfattet af CO2-afgift. Lovforslagene indebærer
samlet set en ny emissionsafgift på 375 kr. pr. ton CO2, dog 125 kr. pr. ton CO2 for kvoteomfattede mineralogiske
processer m.v., en omlægning af den gældende energi- og
CO2-afgift, så CO2-afgiften udgør 750 kr. pr. ton
CO2 og en udvidelse til
færger, fiskere og indenrigsluftfart.
Med nærværende forslag til
emissionsafgiftsloven foreslås det at indføre en ny
afgift på 375 kr. pr. ton udledt CO2 for de virksomheder, som er omfattet af
EU's kvotehandelssystem (ETS I), dog på 125 kr. pr. ton
udledt CO2 for mineralogiske
processer m.v. Afgiften foreslås indfaset fra 2025-2030.
Afgiftsniveauer er opgjort i 2022-niveau ligesom i aftalen.
Lovforslagets økonomiske og
klimamæssige konsekvenser er vurderet sammen med forslag til
lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter, lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.,
lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul,
brunkul og koks m.v. og forskellige andre love
(Gennemførelse af dele af »aftale om grøn
skattereform for industri mv.« fra juni 2022, ændringer
som følge af emissionsafgiftsloven og udvidelse af adgang
til ekstraordinær genoptagelse på
afgiftsområdet). Lovforslagene skønnes samlet set at
medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 2.050 mio.
kr. i 2030 og ca. 900 mio. kr. efter tilbageløb og
adfærd i 2030. Varigt skønnes virkningen efter
tilbageløb og adfærd usikkert at udgøre ca. 375
mio. kr. Samlet set skønnes lovforslagene at medføre
en CO2-reduktion på ca. 2,6
mio. ton CO2 i 2030.
Lovforslaget er omfattet af de fælles
ikrafttrædelsesdatoer og foreslås at træde i
kraft den 1. januar 2025. Skatteministeren fastsætter
tidspunktet for ikrafttræden af bestemmelsen
vedrørende lempelsen for mineralogiske processer m.v. i
emissionsafgiftsloven, der kræver godkendelse af
EU-Kommissionen efter EU's statsstøtteregler.
Lovforslaget skal sambehandles med forslag
til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter, lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.,
lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul,
brunkul og koks mv. og forskellige andre love (Gennemførelse
af dele af »aftale om grøn skattereform for industri
mv.« fra juni 2022, ændringer som følge af
emissionsafgiftsloven og udvidelse af adgang til
ekstraordinær genoptagelse på afgiftsområdet) (L
183).
Lovforslaget fremsættes efter den 1.
april 2024, da Skatteforvaltningen skal have den fornødne
tid efter vedtagelsen til at implementere ændringerne, inden
loven skal træde i kraft den 1. januar 2025. Lovforslaget
ønskes vedtaget i indeværende folketingsår.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.