Skriftlig fremsættelse (30. april
2024)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Lars Aagaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
investeringsscreeningsloven og lov om gasforsyning (Særskilte
tidspunkter for investeringsscreening i forbindelse med visse
havvindudbud og andre større offentlige energiprojekter samt
Energiklagenævnets nedsættelse og
uafhængighed)
(Lovforslag nr. L 181)
Lovforslagets del om ændring af
investeringsscreeningsloven indeholder en mindre justering af
Erhvervsministeriets investeringsscreeningslov i form af et
fremrykket screeningstidspunkt i visse sager. Forslaget har til
formål at muliggøre øget parallelitet mellem en
ny EU-screening af udenlandske subsidier (FSR) og
investeringsscreening i forbindelse med visse havvindudbud og andre
større offentlige energiprojekter for så vidt muligt
at undgå forsinkelser i forbindelse med gennemførelse
af de kommende udbud samt forkorte vedståelsesfristerne.
Dette flugter med regeringens ambition om at skabe hurtigere og
smidigere processer for den grønne omstilling, herunder
opsætning af havvindmølleparker.
For så vidt angår
ændringerne af investeringsscreeningsloven skal denne del af
lovforslaget vedtages i indeværende samling, således at
der kan skabes klarhed hos tilbudsgivere og ordregivere om
screeningsprocessen, herunder tidspunktet for screening, i så
god tid som muligt inden budfristerne for de kommende havvindudbud.
Dette også henset til at Energinet allerede har igangsat
udbud af elteknisk udstyr til Energiø Bornholm med forventet
budfrist i efteråret 2024, hvor en utilstrækkelig
parallelitet i screeningsprocesserne potentielt kan medføre
forsinkelser, hvis ændringen ikke er på plads inden
da.
For så vidt angår
ændringerne af lov om gasforsyning foreslås det at
indføre en udtrykkelig lovbestemmelse om
Energiklagenævnets nedsættelse og uafhængighed
for at leve op til krav om uafhængighed i EU-retten, jf.
artikel 41, stk. 17, i direktiv 2009/73/EF af 13. juli 2009 og
artikel 60, stk. 8, i direktiv (EU) 2019/944 af 5. juni 2019.
Baggrunden er, at der efter ophævelsen af lov om statstilskud
til dækning af udgifter til kuldioxidafgift i visse
virksomheder med et stort energiforbrug, jf. § 3 i lov nr.
1388 af 5. oktober 2022, ikke længere er udtrykkelige regler
om nedsættelse af et uafhængigt Energiklagenævn.
Denne del af lovforslaget har ikke været i offentligt
høring, da ændringen ikke vil medføre reelle
ændringer for Energiklagenævnets klagebehandling.
Lovforslaget medfører ikke
væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Lovforslagets sene fremsættelse
skyldes for så vidt angår ændringerne af
investeringsscreeningsloven, at denne del af lovforslaget skal
skabe klarhed hos tilbudsgivere og ordregivere om
screeningsprocessen i så god tid som muligt inden budfrister
i de kommende havvindudbud. Lovændringen har derudover
betydning for det udbud af elteknisk udstyr til Energiø
Bornholm med forventet budfrist i efteråret 2024, som
Energinet allerede har igangsat.
Lovforslaget ønskes
gennemført i dette folketingsår og foreslås at
træde i kraft den 1. juli 2024.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.