L 181 Forslag til lov om ændring af investeringsscreeningsloven og lov om gasforsyning.

(Særskilte tidspunkter for investeringsscreening i forbindelse med visse havvindudbud og andre større offentlige energiprojekter samt Energiklagenævnets nedsættelse og uafhængighed).

Af: Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard
Udvalg: Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 30-04-2024

Skriftlig fremsættelse (30. april 2024)

20231_l181_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (30. april 2024)

Klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af investeringsscreeningsloven og lov om gasforsyning (Særskilte tidspunkter for investeringsscreening i forbindelse med visse havvindudbud og andre større offentlige energiprojekter samt Energiklagenævnets nedsættelse og uafhængighed)

(Lovforslag nr. L 181)

Lovforslagets del om ændring af investeringsscreeningsloven indeholder en mindre justering af Erhvervsministeriets investeringsscreeningslov i form af et fremrykket screeningstidspunkt i visse sager. Forslaget har til formål at muliggøre øget parallelitet mellem en ny EU-screening af udenlandske subsidier (FSR) og investeringsscreening i forbindelse med visse havvindudbud og andre større offentlige energiprojekter for så vidt muligt at undgå forsinkelser i forbindelse med gennemførelse af de kommende udbud samt forkorte vedståelsesfristerne. Dette flugter med regeringens ambition om at skabe hurtigere og smidigere processer for den grønne omstilling, herunder opsætning af havvindmølleparker.

For så vidt angår ændringerne af investeringsscreeningsloven skal denne del af lovforslaget vedtages i indeværende samling, således at der kan skabes klarhed hos tilbudsgivere og ordregivere om screeningsprocessen, herunder tidspunktet for screening, i så god tid som muligt inden budfristerne for de kommende havvindudbud. Dette også henset til at Energinet allerede har igangsat udbud af elteknisk udstyr til Energiø Bornholm med forventet budfrist i efteråret 2024, hvor en utilstrækkelig parallelitet i screeningsprocesserne potentielt kan medføre forsinkelser, hvis ændringen ikke er på plads inden da.

For så vidt angår ændringerne af lov om gasforsyning foreslås det at indføre en udtrykkelig lovbestemmelse om Energiklagenævnets nedsættelse og uafhængighed for at leve op til krav om uafhængighed i EU-retten, jf. artikel 41, stk. 17, i direktiv 2009/73/EF af 13. juli 2009 og artikel 60, stk. 8, i direktiv (EU) 2019/944 af 5. juni 2019. Baggrunden er, at der efter ophævelsen af lov om statstilskud til dækning af udgifter til kuldioxidafgift i visse virksomheder med et stort energiforbrug, jf. § 3 i lov nr. 1388 af 5. oktober 2022, ikke længere er udtrykkelige regler om nedsættelse af et uafhængigt Energiklagenævn. Denne del af lovforslaget har ikke været i offentligt høring, da ændringen ikke vil medføre reelle ændringer for Energiklagenævnets klagebehandling.

Lovforslaget medfører ikke væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser.

Lovforslagets sene fremsættelse skyldes for så vidt angår ændringerne af investeringsscreeningsloven, at denne del af lovforslaget skal skabe klarhed hos tilbudsgivere og ordregivere om screeningsprocessen i så god tid som muligt inden budfrister i de kommende havvindudbud. Lovændringen har derudover betydning for det udbud af elteknisk udstyr til Energiø Bornholm med forventet budfrist i efteråret 2024, som Energinet allerede har igangsat.

Lovforslaget ønskes gennemført i dette folketingsår og foreslås at træde i kraft den 1. juli 2024.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.