L 180 Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om erhvervsuddannelser og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.

(Ny opholdsordning på baggrund af uddannelsestilknytning m.v.).

Af: Udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek (S)
Udvalg: Udlændinge- og Integrationsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 28-05-2024

Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 28. maj 2024

20231_l180_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 28. maj 2024

1. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, SF, LA, M, KF, EL, og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.

Et mindretal i udvalget (DD og DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.

Et andet mindretal i udvalget (RV) vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget.

Et tredje mindretal i udvalget (SIU) vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget.

Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

2. Politiske bemærkninger

Danmarksdemokraterne

Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget er kritiske over for, at regeringen med dette lovforslag tager et opgør med den stramme udlændingepolitiske kurs, der har hersket i dansk politik, siden det såkaldte paradigmeskifte blev indført i 2018. Med paradigmeskiftet blev det besluttet, at flygtninge skulle vende hjem, når de ikke længere havde behov for beskyttelse i Danmark. Til gengæld bliver det med dette lovforslag nu muligt for eksempelvis syriske flygtninge at undgå at skulle vende hjem, selv om det vurderes sikkert nok, så længe de blot uddanner sig til et erhverv, hvor der er mangel på arbejdskraft.

Dermed mener DD, at regeringen med dette lovforslag helt grundlæggende skifter fokus i den danske udlændingepolitik fra at fokusere på hjemsendelse af flygtninge til deres hjemlande til at fokusere på, hvordan de kan blive i Danmark. Hele formålet med hjemsendelsespolitikken i paradigmeskiftet har været, at flygtninge skulle mødes med forventningen om, at de hurtigst muligt skal hjem og hjælpe med at genopbygge deres hjemlande. Derfor har midlertidighed i udlændingepolitikken i Danmark været stærkt udbredt blandt et flertal i Folketinget.

DD er kritiske over for, at regeringen på denne måde vil føre beskæftigelsespolitik igennem vores asylsystem. Regeringens nye politiske indstilling til asylpolitikken kan medføre, at Danmark bliver til en flygtningemagnet, hvilket ikke er til gavn for det danske samfund.

Alt for længe har det været sådan, at flygtninge, der er kommet til Danmark og har søgt beskyttelse, faktisk er blevet, lang tid efter at behovet for beskyttelse egentlig ikke længere var til stede. DD mener, at flygtninge skal have den nødvendige beskyttelse, men når de ikke længere er flygtninge og det vurderes, at det er sikkert for dem at rejse hjem igen, skal de gøre det.

DD mener, at det er vigtigt at opretholde det paradigmeskifte i den danske udlændingepolitik, som sikrer, at beskyttelse gives, når der er behov for det, men også, at flygtninge vender tilbage, når forholdene i deres hjemlande er forbedret. At fastholde dette princip er afgørende for både det danske samfund og for at kunne hjælpe dem, der har et reelt behov for beskyttelse. Derfor kan DD ikke støtte dette lovforslag.

Alternativet

Alternativets medlem af udvalget støtter lovforslaget med visse forbehold. Det vil gavne visse flygtninge på midlertidigt ophold som f.eks. de syriske kvinder, der er blevet berørt af udlændingelovens § 7, stk. 3. ALT erkender dog, at det ikke vil løse problemerne for andre grupper af flygtninge såsom dem med handicap, omfattende traumer eller ældre, der ikke kan tage en uddannelse. ALT mener, at det er problematisk at redde flygtninge alene baseret på deres nytte for samfundet. Til trods for forbehold støtter ALT forslaget, da det trods alt udgør en forbedring.

3. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 30. april 2024 og var til 1. behandling den 7. maj 2024. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og Integrationsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren sendte den 29. februar 2024 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 82. Den 30. april 2024 sendte udlændinge- og integrationsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål til udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som forventes besvaret inden 2. behandling.

Thomas Skriver Jensen (S) fmd. Bjørn Brandenborg (S) Frederik Vad (S) Louise Mehnke (S) Gunvor Wibroe (S) Malte Larsen (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Jensen (S) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Erling Bonnesen (V) Heidi Bank (V) Mohammad Rona (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Peter Skaarup (DD) Inger Støjberg (DD) Steffen Larsen (LA) Helena Artmann Andresen (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Mikkel Bjørn (DF) Carl Valentin (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)

Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)22
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5