Fremsat den 4. oktober 2023 af transportministeren (Thomas Danielsen)
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Forsøg med
dobbelttrailer-vogntog)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 168 af 14. februar 2023, som
ændret ved lov nr. 491 af 15. maj 2023, foretages
følgende ændringer:
1. Overskriften før § 70 a affattes
således:
»Lange vogntog.«
2. I
§ 70 a, stk. 1, ændres »to« til: »flere«, og
»(modulvogntog)« udgår.
3. I
§ 70 a, stk. 2, ændres
»modulvogntog« til: »lange vogntog, jf. stk.
1,«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Danmark har et mål om at reducere CO2 udledningen med 70
procent i 2030, hvilket kræver reduktioner på
tværs af alle sektorer.
Klimapartnerskabet for landtransport, der blev nedsat af den
daværende regering (S) i 2019, og som bl.a. bestod af en
række interesseorganisationer, herunder transportbranchen,
anbefalede i deres afrapportering, at der blev igangsat et
forsøg med nye konfigurationer af køretøjer.
Specifikt blev der peget på at igangsætte et
forsøg med dobbelttrailer-vogntog. En forsøgsordning
med dobbelttrailer-vogntog forventes at medføre færre
lastbiler og derved at have en vis positiv klimamæssig
konsekvens, da den samme mængde gods kan transporteres
på færre lastbiler.
I forbindelse med den politiske aftale fra den 4. december 2020
om grøn omstilling af vejtransporten mellem den
daværende regering (S), Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre og Enhedslisten blev det besluttet at afsætte 1 mio.
kr. til, at Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen kunne
gennemføre en analyse i 2021 af en forsøgsordning med
dobbelttrailer-vogntog.
Analysen blev offentliggjort i december 2021, og pointerede
bl.a., at der er behov for en ændring af færdselslovens
§ 70 a, jf. lovbekendtgørelse nr. 168 af 14. februar
2023 med senere ændringer, såfremt et forsøg med
dobbelttrailer-vogntog skal kunne finde sted.
Som en del af Infrastrukturplan 2035 blev der den 21. april 2022
indgået en politisk aftale mellem den daværende
regering (S), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige,
Liberal Alliance og Kristendemokraterne, hvor der bl.a. var enighed
om en forsøgsordning med dobbelttrailere på det danske
vejnet. Forsøget skal dække strækningen mellem
Aarhus og Høje-Taastrup, og partierne var også enige
om at undersøge muligheden for at forlænge
strækningen til Malmø.
Med lovforslaget foreslås transportministerens
beføjelser udvidet, så loven indeholder hjemmel til
forsøg med lange vogntog med et til flere
påhængskøretøjer. Termen lange vogntog er
en overordnet samlebetegnelse, som både kan rumme det
eksisterende forsøg med modulvogntog og det politisk
besluttede forsøg med dobbelttrailer-vogntog, samt eventuelt
yderligere fremtidige forsøg med øvrige
køretøjer, der har et til flere
påhængskøretøjer.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Forsøg med
dobbelttrailer-vogntog
2.1.1. Gældende ret
Det følger af færdselslovens § 70, stk. 1, 1.
pkt., at der til bil, bortset fra ledbus, må kobles ét
påhængskøretøj.
Det følger af færdselslovens § 70 a, stk. 1,
at transportministeren uanset forbuddet i § 70, stk. 1, 1.
pkt., kan fastsætte bestemmelser om, at det på
nærmere angivne strækninger, hvor forholdene taler
herfor, tillades at køre med lange vogntog bestående
af bil og et eller to påhængskøretøjer
(modulvogntog).
For vogntog bestående af lastbil og
påhængskøretøjer til lastbil, er der i
Rådets direktiv 96/53/EF af 25. juli 1996 om
fastsættelse af de største tilladte dimensioner i
national og international trafik og største tilladte
vægt i international trafik for visse
vejkøretøjer i brug i Fællesskabet fastsat
grænser for sådanne køretøjers og
vogntogs tilladte totalvægt, akseltryk og største
dimensioner. Danmark kan således ikke uden videre tillade
kørsel med større køretøjer og vogntog
end det øvrige EU. Modulvogntog og de længere
dobbelttrailer-vogntog kan heller ikke uden videre anvendes til
grænseoverskridende transport, hvis ikke de overholder
EU-kravene, jf. herved direktiv 96/53/EF artikel 4, stk. 1 og bilag
I.
Det fremgår dog af direktivets artikel 4, stk. 4, 1.
afsnit, at medlemsstaterne kan tillade, at køretøjer
eller vogntog til transport, som benyttes til visse former for
national transportvirksomhed, kan bruges på deres
område, selv om de afviger fra direktivets grænser for
dimensioner m.v. Dette må dog ikke påvirke den
internationale konkurrence i transportsektoren i væsentlig
grad. De nærmere kriterier herfor følger af
direktivets artikel 4, stk. 4, 2. afsnit.
Efter direktivets artikel 4, stk. 5, er der desuden mulighed for
at tillade lokal transportvirksomhed med køretøjer
eller vogntog i en forsøgsperiode, selv om en eller flere af
direktivets bestemmelser ikke er opfyldt. Betingelserne er, at der
skal indgå ny teknologi eller nye koncepter i
forsøget, og at medlemsstaten underretter Kommissionen
herom. Det danske igangværende forsøg med modulvogntog
sker under direktivets artikel 4, stk. 5.
Som nævnt ovenfor begrænser direktiv 96/53/EF
mulighederne for, at modulvogntog og dobbelttrailer-vogntog
uhindret kan krydse landegrænserne. Der er dog mulighed for,
at to lande kan indgå aftaler om grænsekrydsende
kørsel.
2.1.2. Transportministeriets overvejelser
Med initiativet om forsøg med dobbelttrailer-vogntog vil
der være tale om en ordning, hvorunder der tillades
kørsel med vogntog bestående af bil og flere
påhængskøretøjer. Der er behov for en
ændring af færdselslovens § 70 a for at kunne
indføre en forsøgsordning med dobbelttrailer-vogntog,
hvor der indgår flere end to
påhængskøretøjer. Derudover vil der
være behov for regulering af forsøget med hensyn til
dels de omfattede køretøjer, og dels i forhold til
vejnettet. Dette tænkes gjort gennem udstedelse og tilpasning
af bekendtgørelser, hvilket er tilsvarende den
gældende regulering for den eksisterende
forsøgsordning med kørsel med modulvogntog.
Det er Transportministeriets vurdering, at det vil bidrage
positivt til den grønne omstilling, hvis reglerne for
kørsel med vogntog lempes, således at det bliver
muligt at iværksætte forsøgsordninger med nye og
længere køretøjskombinationer. Udformningen af
forsøgsordningen med dobbelttrailer-vogntog herunder
ændringer til det omfattede vejnet og ændrede tekniske
specifikationer vil påvirke konsekvensvurderingerne.
Det er en udvikling, som allerede er igangsat i flere nordiske
lande.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås det at ændre
færdselslovens § 70 a med henblik på, at der kan
udføres forsøg med dobbelttrailer-vogntog på
udvalgte strækninger.
I første omgang forventes de foreslåede regler at
danne grundlag for at gennemføre et forsøg med
dobbelttrailer-vogntog på et begrænset vejnet.
Forsøget forventes påbegyndt i 1. halvår af
2024 og vil løbe i 5 år, hvorefter
forsøgsordningen evalueres. Det vil være
Vejdirektoratet, som administrerer forsøget. Det
følger af § 6, stk. 1, nr. 3, i bekendtgørelse
nr. 469 af 4. maj 2023 om Vejdirektoratets opgaver og
beføjelser, at Vejdirektoratet fastsætter forskrifter
i henhold til færdselslovens § 70 a, stk. 1, om hvilken
del af vejnettet, som kan anvendes inden for
forsøgsordningen. De konkrete tekniske krav til
køretøjer, der kan anvendes under den
foreslåede forsøgsordning, vil blive fastsat ved
bekendtgørelse af Færdselsstyrelsen, som har
fået delegeret transportministerens beføjelser efter
færdselslovens § 70 a, stk. 2, jf. bekendtgørelse
nr. 664 af 30. maj 2023 om Færdselsstyrelsens opgaver,
beføjelser og klageadgang.
Det foreslåede forsøg med dobbelttrailer-vogntog
vil i øvrigt være omfattet af artikel 4, stk. 5, i
direktiv 96/53/EF.
3. Konsekvenser for FN's klimamål
Den foreslåede forsøgsordning med
dobbelttrailer-vogntog understøtter delmålene 9.4 og
13.2.
Kørsel med dobbelttrailer-vogntog vil først og
fremmest understøtte ambitionen i delmål 9.4 om
effektiv udnyttelse af ressourcer ved at anvende allerede
eksisterende transportmateriel til at transportere større
mængder af gods på en måde, der udleder mindre
CO2, end de transportformer, der
efter gældende ret er mulighed for. Samme mængde gods,
som et dobbelttrailer-vogntog kan transportere, vil ellers skulle
fragtes i flere separate vogntog med tilhørende øget
CO2-udledning, jf. analysen af
forsøgsordning med dobbelttrailer-vogntog fra 2021.
Kørsel med dobbelttrailer-vogntog bidrager også til
delmål 13.2 om, at tiltag mod klimaforandringer skal
integreres i nationale politikker, strategier og
planlægning.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Den foreslåede forsøgsordning kan forventes at
indebære et mindreprovenu fra afgifterne på dieselolie,
der anvendes som motorbrændstof (mineralolieafgift,
CO2-afgift samt kvælstofoxiderafgift (NOx)). Mindreprovenuet
vurderes imidlertid at være ikke-nævneværdig.
Det vil være Vejdirektoratet, som administrerer
forsøget, herunder planlægning og efterfølgende
evaluering. I forbindelse med den politiske beslutning om at
iværksætte et forsøg med dobbelttrailer-vogntog
er der afsat 17,1 mio. kr., hvor størstedelen går til
etablering af omkoblingspladser og vejprojekter. Ca. 1,5 mio. kr.
går til systemunderstøttelse.
Systemunderstøttelsen i forsøget med
dobbelttrailere omfatter udarbejdelse af en visuel løsning
rettet mod trafikanter i form at et dynamisk trafikkort, udvikling
af en hjemmeside, samt opdateringen af eksisterende software,
så den også vil kunne kende impulserne fra
dobbelttrailervogntog med henblik på trafikstatistik, men
ikke kontrol. Systemunderstøttelsen er for alle tre forhold
en videreudvikling af eksisterende software, som Vejdirektoratet
allerede driver, og har erfaring med. Udviklingsarbejdet forventes
afsluttet inden lovændringen træder i kraft.
Lovforslaget har i sig selv ingen digitaliseringskonsekvenser.
Det vurderes, at den afledte forsøgsordning med
dobbelttrailere, herunder den nævnte
systemunderstøttelse, efterlever principperne for
digitaliseringsklar lovgivning, og at der er en
hensigtsmæssig digital understøttelse.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Det er frivilligt, og helt op til den enkelte
transportvirksomhed, at deltage i den foreslåede
forsøgsordning med dobbelttrailer-vogntog.
Ved vedtagelse af dette lovforslag
vil transportbranchen i et vist omfang kunne imødekomme den
nuværende situation med mangel på chauffører,
fordi behovet for lastbiler vil kunne reduceres.
Endvidere vil
transportvirksomhederne bl.a. kunne spare på brændstof,
idet de kan transportere den samme mængde gods på
færre lastbiler og spare udgifter til vedligeholdelse af
lastbiler. Færre transporter må ligeledes antages
også at give færre administrative opgaver.
Transportører, som vælger at deltage i denne
forsøgsordning, vil kunne få et behov for at tilpasse
eller udskifte lastbiler og
påhængskøretøjer, før de kan
indgå i forsøgsordningen med dobbelttrailer-vogntog.
Omfanget af direkte udskiftning af en lastbil forventes at
være meget begrænset, da en større del af de
lastbiler, som i dag indgår i et egnet transportkoncept,
allerede er egnede til anvendelse i et dobbelttrailer-vogntog.
Materiellet, der i dag anvendes i forbindelse med de almindeligt
kendte modulvogntogstyper, vil delvist kunne indgå i
sammensætningen af et dobbelttrailer-vogntog. Der vil dog i
et vist omfang være behov for en opgradering af eksisterende
materiel, i form af at den ene sættevogn, som skal
trække dollyen (ved dolly forstås en
påhængsvogn med stiv trækstang, der er beregnet
til at være trækkraft for sættevogn), skal
være forstærket. Der kan også være et behov
for indkøb af dollyer.
Helt overordnet vurderer Færdselsstyrelsen, at de
erhvervsøkonomiske konsekvenser delvist vil være
dækket af de deltagende transportvirksomheders almindelige
driftsøkonomi, og at virksomhederne kun i begrænset
omfang vil få merudgifter til materiel.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Den foreslåede forsøgsordning med
dobbelttrailer-vogntog vurderes at have en vis positiv
klimamæssig konsekvens.
En forsøgsordning forventes at medføre færre
lastbiler. Trods det faktum, at CO2-udledningen fra den enkelte lastbil
øges på grund af større belastning,
skønnes det, baseret på erfaringer fra forsøg i
Sverige, at CO2-udledningerne kan
reduceres med 15-27 pct. ved transport af den samme mængde
gods på færre lastbiler.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Forslaget forventes at reducere transportsektorens udledninger
af partikler og NOx, svarende til den samlede forventede reduktion
i brændstofforbruget.
Lovforslaget vurderes ikke at have øvrige miljø-
og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at være i strid med
EU-reguleringen, da det retter sig mod gennemførelse af et
forsøg i overensstemmelse med artikel 4, stk. 5, i
Rådets direktiv 96/53/EF af 25. juli 1996 om
fastsættelse af de største tilladte dimensioner i
national og international trafik og største tilladte
vægt i international trafik for visse
vejkøretøjer i brug i Fællesskabet. I henhold
til denne bestemmelse kan medlemsstaterne tillade, at
køretøjer eller vogntog, hvori der indgår nye
koncepter, benyttes til lokal transportvirksomhed i en
forsøgsperiode, selv om en eller flere af direktivets
bestemmelser ikke er opfyldt.
Transportministeriet har den 8. august 2022 underrettet
Kommissionen om, at Danmark har intentioner om at gennemføre
et forsøg med dobbelttrailer-vogntog.
Forslaget er ikke i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering.
Forslaget udnytter bestemmelser i EU-reguleringen, som giver
medlemsstaterne mulighed for på forsøgsbasis at give
virksomheder, der ikke udfører grænseoverskridende
transport, mulighed for at udføre vejtransport på mere
effektiv vis ved at tillade anvendelse af nye
transportkoncepter.
Betingelserne i Rådets direktiv 96/53/EF, artikel 4, stk.
5, vurderes opfyldt ved, at der skabes rammer og mulighed for at
transportvirksomhederne kan anvende kendt teknologi i et nyt
transportkoncept.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 28. april 2023
til den 16. juni 2023 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
3F Fælles Fagligt Forbund, AMU Transport Danmark,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsgiverforeningen
for Transport og Logistik (ATL), ATAX Arbejdsgiverforening for
persontransport, AutoBranchen Danmark, Bilbranchen,
Bilsynsbranchen, Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU),
Danmarks Naturfredningsforening (DN), Danmarks Tekniske Universitet
- Transport
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Erhverv (DE), Dansk
Erhvervsfremme (DEF), Dansk Forening for International
Motorkøretøjsforsikring (DFIM), Dansk
Kørelærer-Union, Dansk Maskinhandlerforening, Dansk
Metal, Dansk PersonTransport, Danske Havne, Danske
Kørelæreres Landsforbund (DKL), Danske Rederier,
Danske Regioner, Danske Speditører, Danske Synsvirksomheder,
Datatilsynet, De Danske Bilimportører, Det Faglige Hus,
Dansk Industri (DI), DI Transport, DTL - Danske Vognmænd,
DTL's arbejdsgiverforening, Dækbranchen Danmark,
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Forenede Danske
Motorejere (FDM), Foreningen af Danske Vognfabrikker, Foreningen af
Frie Kørelærere, Foreningen af Vognimportører i
Danmark, Forhandlingsfællesskabet (SHK og KTO), Forsikring
& Pension, Forsvarets Færdselscenter, Frie Danske
Lastbilvognmænd (FDL), Havarikommissionen for
vejtrafikulykker, ITD - Brancheorganisation for den danske
vejgodstransport, ITS Danmark, Kommunernes Landsforening (KL), Kran
Blok Erfa, Krifa, Kørelærerforeningen,
Køreprøvesagkyndiges Landsforening,
Køretøjsopbyggerne under Dansk Bilbrancheråd,
Landbrug & Fødevarer, Midtsjællands
Kørelærerforening, Motorstyrelsen,
Politiforbundet, Rigspolitiet, Rigspolitiets Nationale
Færdselscenter (NFÆ), Rådet for Bæredygtig
Trafik, Rådet for Grøn Omstilling, Rådet for
Sikker Trafik, Sikre Veje, SKAD - Køretøjsbygger- og
Autoskadebranchen i Danmark, SMVdanmark, Specialforeningen for
Logistik og Distribution (SLD), Teknologisk Institut,
Trafikstyrelsen, Transport på DTU, Transporterhvervets
Uddannelser (TUR) og Aalborg Universitet - Sektionen for Veje,
Trafik og Transport.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Investeringer i vejprojekter og
administrative opgaver i staten. Samlet er der afsat 17,1 mio.
kr. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Planlægning og evaluering af
forsøg, herunder projektering af vejanlæg og til
systemunderstøttelse. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Reduktion af omkostninger til
chauffører, brændstof m.v. | Evt. tilpasning/opgradering eller
nyinvesteringer af lastbiler og påhængsvogne. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Færre transporter må antages
at give færre administrative opgaver | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Reduktion af CO2-udledningen anslås at kunne
reduceres med 15-27 pct. for vejtransport af samme mængde
gods, hvor der anvendes dobbelttrailer-vogntog. | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | En vis reduktion af udledningen af
partikler og NOx svarende til den samlede forventede reduktion af
brændstofforbruget. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget er inden for rammerne af
Rådets direktiv 96/53/EF, som giver medlemsstaterne mulighed
for på forsøgsbasis at give virksomheder, der ikke
udfører grænseoverskridende transport, en mulighed for
at udføre vejtransport på mere effektiv vis ved at
tillade anvendelse af nye transportkoncepter. Der henvises i
øvrigt til det anførte under afsnit 9 om forholdet
til EU-retten. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Ifølge færdselslovens § 70 a, stk. 1,
forstås ved modulvogntog lange vogntog bestående af bil
og et eller to påhængskøretøjer.
Overskriften før færdselslovens § 70 a er
»Modulvogntog«.
Det foreslås, at overskriften
før § 70 a ændres til »Lange
vogntog«.
Overskriften foreslås ændret, da
færdselslovens § 70 a, som overskriften knytter sig til,
foreslås ændret i lovforslagets § 1, nr. 2,
således at bestemmelsen vil omfatte lange vogntog
bestående af bil og et eller flere
påhængskøretøjer. Ved at benytte
samlebetegnelsen »lange vogntog« vil den
foreslåede overskrift rumme både den gældende
forsøgsordning med modulvogntog og den foreslåede
forsøgsordning med dobbelttrailer-vogntog, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 2.
Til nr. 2
Det følger af færdselslovens § 70, stk. 1, 1.
pkt., at der til bil, bortset fra ledbus, må kobles ét
påhængskøretøj.
Det følger af færdselslovens § 70 a, stk. 1,
at transportministeren uanset forbuddet i § 70, stk. 1, 1.
pkt., kan fastsætte bestemmelser om, at det på
nærmere angivne strækninger, hvor forholdene taler
herfor, tillades at køre med lange vogntog bestående
af bil og et eller to påhængskøretøjer
(modulvogntog).
Det foreslås, at færdselslovens § 70 a, stk. 1, ændres, så
der i stedet for »to« står »flere« i
bestemmelsen. Samtidig foreslås det, at »
(modulvogntog)« udgår af bestemmelsen.
Den foreslåede ændring af bestemmelsen til at
omfatte lange vogntog bestående af bil og et eller flere
påhængskøretøjer vil betyde, at
forudsætningerne for, at det på et nærmere
defineret vejnet kan tillades at køre med
dobbelttrailer-vogntog, hvor der indgår flere end to
påhængskøretøjer, vil være til
stede. Vejdirektoratet kan i henhold til bekendtgørelsen om
Vejdirektoratets opgaver og beføjelser udstede en
bekendtgørelse om det vejnet m.v., hvor kørsel med
dobbelttrailer-vogntog er tilladt.
Den foreslåede ændring vil endvidere betyde, at den
gældende forsøgsordning med modulvogntog, dvs. vogntog
bestående af bil og et eller to
påhængskøretøjer, vil kunne
videreføres, idet også modulvogntog herefter vil
være omfattet af samlebetegnelsen »lange
vogntog«.
Til nr. 3
Det følger af færdselslovens § 70 a, stk. 2,
at transportministeren kan fastsætte bestemmelser for
modulvogntog og de køretøjer, der indgår heri,
herunder for køretøjers indretning og udstyr,
belæsning, vægt og dimensioner m.v.
Det foreslås, at § 70 a, stk.
2, ændres, så der i stedet for
»modulvogntog« står »lange vogntog, jf.
stk. 1,«.
Det foreslåede har sammenhæng med lovforslagets
§ 1, nr. 2, hvor begrebet "modulvogntog" foreslås at
udgå.
Den foreslåede ændring af § 70 a, stk. 2, vil
betyde, at ministerens bemyndigelse vil gælde for lange
vogntog bestående af bil og et eller flere
påhængskøretøjer, hvilket bl.a. vil
omfatte den igangværende forsøgsordning med
modulvogntog og den ønskede forsøgsordning med
dobbelttrailer-vogntog.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
januar 2024.
Ifølge § 143 i færdselsloven gælder
loven ikke for Færøerne og Grønland, og loven
indeholder ikke en anordningsbestemmelse om, at lovens bestemmelser
kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland. De foreslåede lovændringer vil derfor
ikke finde anvendelse eller ved kongelig anordning kunne
sættes i kraft for Færøerne eller
Grønland.
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Danmark har et mål om at
reducere CO2 udledningen med 70 procent i 2030, hvilket
kræver reduktioner på tværs af alle sektorer.
Klimapartnerskabet for landtransport,
der blev nedsat af den daværende regering (S) i 2019, og som
bl.a. bestod af en række interesseorganisationer, herunder
transportbranchen, anbefalede i deres afrapportering, at der blev
igangsat et forsøg med nye konfigurationer af
køretøjer. Specifikt blev der peget på at
igangsætte et forsøg med dobbelttrailer-vogntog. En
forsøgsordning med dobbelttrailer-vogntog forventes at
medføre færre lastbiler og derved at have en vis
positiv klimamæssig konsekvens, da den samme mængde
gods kan transporteres på færre lastbiler.
I forbindelse med den politiske aftale
fra den 4. december 2020 om grøn omstilling af
vejtransporten mellem den daværende regering (S),
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten blev det
besluttet at afsætte 1 mio. kr. til, at Vejdirektoratet og
Færdselsstyrelsen kunne gennemføre en analyse i 2021
af en forsøgsordning med dobbelttrailer-vogntog.
Analysen blev offentliggjort i
december 2021, og pointerede bl.a., at der er behov for en
ændring af færdselslovens § 70 a, jf.
lovbekendtgørelse nr. 168 af 14. februar 2023 med senere
ændringer, såfremt et forsøg med
dobbelttrailer-vogntog skal kunne finde sted.
Som en del af Infrastrukturplan 2035
blev der den 22. april 2022 indgået en politisk aftale mellem
den daværende regering (S), Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance,
Alternativet og Kristendemokraterne, hvor der bl.a. var enighed om
en forsøgsordning med dobbelttrailere på det danske
vejnet. Forsøget skal dække strækningen mellem
Aarhus og Høje-Taastrup, og partierne var også enige
om at undersøge muligheden for at forlænge
strækningen til Malmø.
Med lovforslaget foreslås
Transportministerens beføjelser udvidet, så loven
indeholder hjemmel til forsøg med lange vogntog med et til
flere påhængskøretøjer. Termen lange
vogntog er en overordnet samlebetegnelse, som både kan rumme
det eksisterende forsøg med modulvogntog og det politisk
besluttede forsøg med dobbelttrailer-vogntog, samt eventuelt
yderlige fremtidige forsøg med øvrige
køretøjer, der har et til flere
påhængskøretøjer.
2. Lovforslagets
hovedpunkt
2.1. Forsøg med
dobbelttrailer-vogntog
2.1.1. Gældende ret
Det følger af
færdselslovens § 70, stk. 1, 1. pkt., at der til bil,
bortset fra ledbus, må kobles ét
påhængskøretøj.
Det følger af
færdselslovens § 70 a, stk. 1, at transportministeren
uanset forbuddet i § 70, stk. 1, 1. pkt., kan fastsætte
bestemmelser om, at det på nærmere angivne
strækninger, hvor forholdene taler herfor, tillades at
køre med lange vogntog bestående af bil og et eller to
påhængskøretøjer (modulvogntog).
For vogntog bestående af lastbil
og påhængskøretøjer til lastbil, er der i
Rådets direktiv 96/53/EF af 25. juli 1996 om
fastsættelse af de største tilladte dimensioner i
national og international trafik og største tilladte
vægt i international trafik for visse
vejkøretøjer i brug i Fællesskabet fastsat
grænser for sådanne køretøjers og
vogntogs tilladte totalvægt, akseltryk og største
dimensioner. Danmark kan således ikke uden videre tillade
kørsel med større køretøjer og vogntog
end det øvrige EU. Modulvogntog og de længere
dobbelttrailer-vogntog kan heller ikke uden videre anvendes til
grænseoverskridende transport, hvis ikke de overholder
EU-kravene, jf. herved direktiv 96/53/EF artikel 4, stk. 1 og bilag
I.
Det fremgår dog af direktivets
artikel 4, stk. 4, 1. afsnit, at medlemsstaterne kan tillade, at
køretøjer eller vogntog til transport, som benyttes
til visse former for national transportvirksomhed, kan bruges
på deres område, selv om de afviger fra direktivets
grænser for dimensioner m.v. Dette må dog ikke
påvirke den internationale konkurrence i transportsektoren i
væsentlig grad. De nærmere kriterier herfor
følger af direktivets artikel 4, stk. 4, 2. afsnit.
Efter direktivets artikel 4, stk. 5,
er der desuden mulighed for at tillade lokal transportvirksomhed
med køretøjer eller vogntog i en
forsøgsperiode, selv om en eller flere af direktivets
bestemmelser ikke er opfyldt. Betingelserne er, at der skal
indgå ny teknologi eller nye koncepter i forsøget, og
at medlemsstaten underretter Kommissionen herom. Det danske
igangværende forsøg med modulvogntog sker under
direktivets artikel 4, stk. 5.
Som nævnt ovenfor
begrænser direktiv 96/53/EF mulighederne for, at modulvogntog
og dobbelttrailer-vogntog uhindret kan krydse landegrænserne.
Der er dog mulighed for, at to lande kan indgå aftaler om
grænsekrydsende kørsel.
2.1.2. Transportministeriets overvejelser
Med initiativet om forsøg med
dobbelttrailer-vogntog vil der være tale om en ordning,
hvorunder der tillades kørsel med vogntog bestående af
bil og flere påhængskøretøjer. Der er
behov for en ændring af færdselslovens § 70 a for
at kunne indføre en forsøgsordning med
dobbelttrailer-vogntog, hvor der indgår flere end to
påhængskøretøjer. Derudover vil der
være behov for regulering af forsøget med hensyn til
dels de omfattede køretøjer, og dels i forhold til
vejnettet. Dette tænkes gjort gennem udstedelse og tilpasning
af bekendtgørelser, hvilket er tilsvarende den
gældende regulering for den eksisterende
forsøgsordning med kørsel med modulvogntog.
Det er Transportministeriets
vurdering, at det vil bidrage positivt til den grønne
omstilling, hvis reglerne for kørsel med vogntog lempes,
således at det bliver muligt at iværksætte
forsøgsordninger med nye og længere
køretøjskombinationer. Udformningen af
forsøgsordningen med dobbelttrailer-vogntog herunder
ændringer til det omfattede vejnet og ændrede tekniske
specifikationer vil påvirke konsekvensvurderingerne.
Det er en udvikling, som allerede er
igangsat i flere nordiske lande.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås det at
ændre færdselslovens § 70 a med henblik på,
at der kan udføres forsøg med dobbelttrailer-vogntog
på udvalgte strækninger.
I første omgang forventes de
foreslåede regler at danne grundlag for at gennemføre
et forsøg med dobbelttrailer-vogntog på et
begrænset vejnet.
Forsøget forventes
påbegyndt i 1. halvår af 2024 og vil løbe i 5
år, hvorefter forsøgsordningen evalueres. Det vil
være Vejdirektoratet, som administrerer forsøget. Det
følger af § 6, stk. 1, nr. 3, i bekendtgørelse
nr. 469 af 4. maj 2023 om Vejdirektoratets opgaver og
beføjelser, at Vejdirektoratet fastsætter forskrifter
i henhold til færdselslovens § 70 a, stk. 1, om hvilken
del af vejnettet, som kan anvendes inden for
forsøgsordningen. De konkrete tekniske krav til
køretøjer, der kan anvendes under den
foreslåede forsøgsordning, vil blive fastsat ved
bekendtgørelse af Færdselsstyrelsen, som har
fået delegeret transportministerens beføjelser efter
færdselslovens § 70 a, stk. 2, jf. bekendtgørelse
nr. 664 af 30. maj 2023 om Færdselsstyrelsens opgaver,
beføjelser og klageadgang.
Det foreslåede forsøg med
dobbelttrailer-vogntog vil i øvrigt være omfattet af
artikel 4, stk. 5, i direktiv 96/53/EF.
3. Konsekvenser for
FN's klimamål
Den foreslåede
forsøgsordning med dobbelttrailer-vogntog
understøtter delmålene 9.4 og 13.2.
Kørsel med
dobbelttrailer-vogntog vil først og fremmest
understøtte ambitionen i delmål 9.4 om effektiv
udnyttelse af ressourcer ved at anvende allerede eksisterende
transportmateriel til at transportere større mængder
af gods på en måde, der udleder mindre CO2, end de transportformer, der efter
gældende ret er mulighed for. Samme mængde gods, som et
dobbelttrailer-vogntog kan transportere, vil ellers skulle fragtes
i flere separate vogntog med tilhørende øget CO2-udledning, jf. analysen af
forsøgsordning med dobbelttrailer-vogntog fra 2021.
Kørsel med
dobbelttrailer-vogntog bidrager også til delmål 13.2
om, at tiltag mod klimaforandringer skal integreres i nationale
politikker, strategier og planlægning.
4. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Den foreslåede
forsøgsordning kan forventes at indebære et
mindreprovenu fra afgifterne på dieselolie, der anvendes som
motorbrændstof (mineralolieafgift, CO2-afgift samt
kvælstofoxiderafgift (NOx)). Mindreprovenuet vurderes
imidlertid at være ikke-nævneværdig.
Det vil være Vejdirektoratet,
som administrerer forsøget, herunder planlægning og
efterfølgende evaluering. I forbindelse med den politiske
beslutning om at iværksætte et forsøg med
dobbelttrailer-vogntog er der afsat 17,1 mio. kr., hvor
størstedelen går til etablering af omkoblingspladser
og vejprojekter. Ca. 1,5 mio. kr. går til
systemunderstøttelse.
Systemunderstøttelsen i
forsøget med dobbelttrailere omfatter udarbejdelse af en
visuel løsning rettet mod trafikanter i form at et dynamisk
trafikkort, udvikling af en hjemmeside, samt opdateringen af
eksisterende software, så den også vil kunne kende
impulserne fra dobbelttrailervogntog med henblik på
trafikstatistik, men ikke kontrol. Systemunderstøttelsen er
for alle tre forhold en videreudvikling af eksisterende software,
som Vejdirektoratet allerede driver, og har erfaring med.
Udviklingsarbejdet forventes afsluttet inden lovændringen
træder i kraft.
Lovforslaget har i sig selv ingen
digitaliseringskonsekvenser. Det vurderes, at den afledte
forsøgsordning med dobbelttrailere, herunder den
nævnte systemunderstøttelse, efterlever principperne
for digitaliseringsklar lovgivning, og at der er en
hensigtsmæssig digital understøttelse.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det er frivilligt, og helt op til den
enkelte transportvirksomhed, at deltage i den foreslåede
forsøgsordning med dobbelttrailer-vogntog.
Ved vedtagelse af dette lovforslag
vil transportbranchen i et vist omfang kunne imødekomme den
nuværende situation med mangel på chauffører,
fordi behovet for lastbiler vil kunne reduceres.
Endvidere vil
transportvirksomhederne bl.a. kunne spare på brændstof,
idet de kan transportere den samme mængde gods på
færre lastbiler og spare udgifter til vedligeholdelse af
lastbiler. Færre transporter må ligeledes antages
også at give færre administrative opgaver.
Transportører, som vælger
at deltage i denne forsøgsordning, vil kunne få et
behov for at tilpasse eller udskifte lastbiler og
påhængskøretøjer, før de kan
indgå i forsøgsordningen med dobbelttrailer-vogntog.
Omfanget af direkte udskiftning af en lastbil forventes at
være meget begrænset, da en større del af de
lastbiler, som i dag indgår i et egnet transportkoncept,
allerede er egnede til anvendelse i et dobbelttrailer-vogntog.
Materiellet, der i dag anvendes i forbindelse med de almindeligt
kendte modulvogntogstyper, vil delvist kunne indgå i
sammensætningen af et dobbelttrailer-vogntog. Der vil dog i
et vist omfang være behov for en opgradering af eksisterende
materiel, i form af at den ene sættevogn, som skal
trække dollyen (ved dolly forstås en
påhængsvogn med stiv trækstang, der er beregnet
til at være trækkraft for sættevogn), skal
være forstærket. Der kan også være et behov
for indkøb af dollyer.
Helt overordnet vurderer
Færdselsstyrelsen, at de erhvervsøkonomiske
konsekvenser delvist vil være dækket af de deltagende
transportvirksomheders almindelige driftsøkonomi, og at
virksomhederne kun i begrænset omfang vil få
merudgifter til materiel.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige
konsekvenser
Den foreslåede
forsøgsordning med dobbelttrailer-vogntog vurderes at have
en vis positiv klimamæssig konsekvens.
En forsøgsordning forventes at
medføre færre lastbiler. Trods det faktum, at CO2-udledningen fra den enkelte lastbil
øges på grund af større belastning,
skønnes det, baseret på erfaringer fra forsøg i
Sverige, at CO2-udledningerne kan
reduceres med 15-27 pct. ved transport af den samme mængde
gods på færre lastbiler.
8. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Forslaget forventes at reducere
transportsektorens udledninger af partikler og NOx, svarende til
den samlede forventede reduktion i brændstofforbruget.
Lovforslaget vurderes ikke at have
øvrige miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at
være i strid med EU-reguleringen, da det retter sig mod
gennemførelse af et forsøg i overensstemmelse med
artikel 4, stk. 5, i Rådets direktiv 96/53/EF af 25. juli
1996 om fastsættelse af de største tilladte
dimensioner i national og international trafik og største
tilladte vægt i international trafik for visse
vejkøretøjer i brug i Fællesskabet. I henhold
til denne bestemmelse kan medlemsstaterne tillade, at
køretøjer eller vogntog, hvori der indgår nye
koncepter, benyttes til lokal transportvirksomhed i en
forsøgsperiode, selv om en eller flere af direktivets
bestemmelser ikke er opfyldt.
Transportministeriet har den 8. august
2022 underrettet Kommissionen om, at Danmark har intentioner om at
gennemføre et forsøg med dobbelttrailer-vogntog.
Forslaget er ikke i strid med de fem
principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering.
Forslaget udnytter bestemmelser i
EU-reguleringen, som giver medlemsstaterne mulighed for på
forsøgsbasis at give virksomheder, der ikke udfører
grænseoverskridende transport, mulighed for at udføre
vejtransport på mere effektiv vis ved at tillade anvendelse
af nye transportkoncepter.
Betingelserne i Rådets direktiv
96/53/EF, artikel 4, stk. 5, vurderes opfyldt ved, at der skabes
rammer og mulighed for at transportvirksomhederne kan anvende kendt
teknologi i et nyt transportkoncept.
10. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 28. april 2023 til den 16. juni 2023 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer mv.:
3F Fælles Fagligt Forbund, AMU
Transport Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL), ATAX
Arbejdsgiverforening for persontransport, AutoBranchen Danmark,
Bilbranchen, Bilsynsbranchen, Centralorganisationernes
Fællesudvalg (CFU), Danmarks Naturfredningsforening (DN),
Danmarks Tekniske Universitet - Transport
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk
Erhverv (DE), Dansk Erhvervsfremme (DEF), Dansk Forening for
International Motorkøretøjsforsikring (DFIM), Dansk
Kørelærer-Union, Dansk Maskinhandlerforening, Dansk
Metal, Dansk PersonTransport, Danske Havne, Danske
Kørelæreres Landsforbund (DKL), Danske Rederier,
Danske Regioner, Danske Speditører, Danske Synsvirksomheder,
Datatilsynet, De Danske Bilimportører, Det Faglige Hus,
Dansk Industri (DI), DI Transport, DTL - Danske Vognmænd,
DTL's arbejdsgiverforening, Dækbranchen Danmark,
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Forenede Danske
Motorejere (FDM), Foreningen af Danske Vognfabrikker, Foreningen af
Frie Kørelærere, Foreningen af Vognimportører i
Danmark, Forhandlingsfællesskabet (SHK og KTO), Forsikring
& Pension, Forsvarets Færdselscenter, Frie Danske
Lastbilvognmænd (FDL), Havarikommissionen for
vejtrafikulykker, ITD - Brancheorganisation for den danske
vejgodstransport, ITS Danmark, Kommunernes Landsforening (KL), Kran
Blok Erfa, Krifa, Kørelærerforeningen,
Køreprøvesagkyndiges Landsforening,
Køretøjsopbyggerne under Dansk Bilbrancheråd,
Landbrug & Fødevarer, Midtsjællands
Kørelærerforening, Motorstyrelsen,
Politiforbundet, Rigspolitiet,
Rigspolitiets Nationale Færdselscenter (NFÆ),
Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet for
Grøn Omstilling, Rådet for Sikker Trafik, Sikre Veje,
SKAD - Køretøjsbygger- og Autoskadebranchen i
Danmark, SMVdanmark, Specialforeningen for Logistik og Distribution
(SLD), Teknologisk Institut, Trafikstyrelsen, Transport på
DTU, Transporterhvervets Uddannelser (TUR) og Aalborg Universitet -
Sektionen for Veje, Trafik og Transport.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Investeringer i vejprojekter og
administrative opgaver i staten. Samlet er der afsat 17,1 mio.
kr. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Planlægning og evaluering af
forsøg, herunder projektering af vejanlæg og til
systemunderstøttelse. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Reduktion af omkostninger til
chauffører, brændstof m.v. | Evt. tilpasning/opgradering eller
nyinvesteringer af lastbiler og påhængsvogne. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Færre transporter må antages
at give færre administrative opgaver | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Reduktion af CO2-udledningen anslås at kunne
reduceres med 15-27 pct. for vejtransport af samme mængde
gods, hvor der anvendes dobbelttrailer-vogntog. | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | En vis reduktion af udledningen af
partikler og NOx svarende til den samlede forventede reduktion af
brændstofforbruget. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget er inden for rammerne af
Rådets direktiv 96/53/EF, som giver medlemsstaterne mulighed
for på forsøgsbasis at give virksomheder, der ikke
udfører grænseoverskridende transport, en mulighed for
at udføre vejtransport på mere effektiv vis ved at
tillade anvendelse af nye transportkoncepter. Der henvises i
øvrigt til det anførte under afsnit 9 om forholdet
til EU-retten. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | Lovforslaget | | § 1 I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 168 af 14. februar 2023, som
ændret ved lov nr. 491 af 15. maj 2023, foretages
følgende ændringer: | Modulvogntog | 1. Overskriften
før § 70 a affattes således: Lange
vogntog | § 70 a.
Transportministeren kan uanset forbuddet i § 70, stk. 1, 1.
pkt., fastsætte bestemmelser om, at det på
nærmere angivne strækninger, hvor forholdene taler
herfor, tillades at køre med lange vogntog bestående
af bil og et eller to påhængskøretøjer
(modulvogntog). | 2. I § 70 a, stk. 1, ændres
»to« til: »flere«, og
»(modulvogntog)« udgår. | Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte bestemmelser for
modulvogntog og de køretøjer, der indgår heri,
herunder for køretøjernes indretning og udstyr,
belæsning, vægt og dimensioner m.v. | 3. I § 70 a, stk. 2, ændres
»modulvogntog« til: »lange vogntog, jf. stk.
1,«. |
|