L 177 Forslag til lov om indfødsrets meddelelse.

Af: Udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek (S)
Udvalg: Indfødsretsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 28-05-2024

Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 28. maj 2024

20231_l177_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 28. maj 2024

1. Ændringsforslag

Der er stillet 49 ændringsforslag til lovforslaget.

Dansk Folkepartis medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-5, 7, 10, 13, 15-32, 36 og 38-49.

Udlændinge- og integrationsministeren har stillet ændringsforslag nr. 6, 8, 9, 11, 12, 14, 33-35 og 37.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, SF, LA og M) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af udlændinge- og integrationsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af DF stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (DD) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af udlændinge- og integrationsministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af DF stillede ændringsforslag nr. 2, 5 og 15. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de øvrige af DF stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af udlændinge- og integrationsministeren stillede ændringsforslag nr. 37. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de af ministeren stillede ændringsforslag nr. 6, 8 og 11. Mindretallet vil stemme imod de øvrige af udlændinge- og integrationsministeren stillede ændringsforslag og de af DF stillede ændringsforslag.

Et tredje mindretal i udvalget (KF) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til de stillede ændringsforslag.

Et fjerde mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af udlændinge- og integrationsministeren stillede ændringsforslag og de af DF stillede ændringsforslag.

Radikale Venstre, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Liberal Alliance

Liberal Alliances medlem af udvalget bemærker, at der efter anmodning fra et flertal i udvalget på lovforslaget er optaget to personer uden forudgående sagsbehandling i Udlændinge- og Integrationsministeriet, jf. svar på spørgsmål nr. 1 til L 177. Liberal Alliance har i behandlingen af de pågældende ansøgninger været kritiske over for, at Indfødsretsudvalget skulle vurdere en dispensationsansøgning på et uoplyst grundlag. Vi er af den opfattelse, at alle ansøgninger, der forelægges for Indfødsretsudvalget, skal behandles ens, og at vurderingen skal bero på et oplyst grundlag. Det er ifølge den gældende indfødsretsaftale ikke et krav, at ansøgere, hvis ansøgning skal forelægges for Folketingets Indfødsretsudvalg, skal have indgivet en ansøgning, som udvalgets medlemmers stillingtagen skal bero på. I Liberal Alliance ser vi dette som en gråzone i den gældende aftale. Af den årsag vil vi drøfte denne problematik i aftalekredsen for indfødsretsaftalen med det formål at sikre, at vurderinger i Indfødsretsudvalget foretages på et oplyst grundlag.

Dansk Folkeparti

Dansk Folkepartis medlem af udvalget er foruroliget over den nuværende praksis, hvor kriminelle tildeles dansk statsborgerskab uden om de aftalte betingelser, hvor bunkevis af påståede statsløse og skjulte bipersoner gebyrfrit sniges ind på lovforslaget uden at opfylde betingelserne, og hvor der tildeles statsborgerskab uden nogen som helst vished for ansøgernes værdier, sympatier eller oprigtige tilknytning til Danmark.

På dette lovforslag drejer det sig om hele 1.159 bipersoner og 25 påståede statsløse, i alt 1.184 udlændinge, som uden videre tildeles dansk indfødsret uden forelæggelse for udvalget og uden at skulle opfylde de objektive krav, der ellers ofte fremhæves. Det har aldrig været hensigten at uddele statsborgerskab på denne måde. Der er altså tale om 42 pct., som får indfødsret med dette lovforslag uden at leve op til de såkaldt strenge krav.

I alt bliver 2.223 personer med dette lovforslag juridisk danske. DF stemmer imod i de sager, hvor vi ikke kan behandle ansøgerne individuelt med den omhu, grundlovsfædrene har pålagt os. I dag bunker man tusindvis af mennesker sammen i en enkelt pulje - uden nogen form for individuel behandling eller fornemmelse for disse menneskers værdier, synspunkter, sympatier eller tilknytning til Danmark.

DF ønsker, at udvalget igen skal stemme om hver enkelt ansøger som i det oprindelige udvalg med N. F. S. Grundtvig i spidsen, hvor ti ansøgere i 1850 på det første lovforslag om meddelelse af indfødsret i Rigsdagen blev anset af indenrigsministeren for »et ikke ringe Antal forskjellige Personer, med Hensyn til hvilke der muligt ville være Anledning til at indhente specielle Oplysninger. . .« (Rigsdagstidende 1849-50, Folketingets forhandlinger, spalte 806).

»Indfødsretten udspringer af folkets ejendomsret og arveret til sit fædrene land, som det kan have gyldig grund til at skænke enkelte udlændinge del i, men aldrig bør gøre det uden hensyn til sit eget tarv og det almindelige bedste.« (N. F. S Grundtvig, den 22. marts 1850, under behandlingen af første meddelelse af indfødsret).

Indfødsret er den fineste gave, Folketinget kan give, når en anstændig udlænding har udmærket sig og: »Har for Modersmaalet Øre,/Har for Fædrelandet Ild« (N. F. S. Grundtvig, »Folkeligheden«, i Danskeren, nr. 24, 1848). Kun derved fortjener man at blive begunstiget i det danske testamente. Samtidig er indfødsretten Danmarks inderste og sidste forsvarslinje.

Som det udtales i forbindelse med behandlingen af det første forslag om tildeling af indfødsret i Folketinget:

»Om man skal give indfødsret til en mand eller ikke, det kan ikke afgøres efter en forud anlagt målestok; det må bedømmes efter, om en mand ved sit særlige forhold i landet og ved den særlige stilling han indtager, gør sig skikket til at indtræde som dansk borger.«

I dag bliver knap 5.000 personer danske hvert år med disse skammelige love. Det er 500 gange så mange mennesker, som blev gjort danske af Grundtvig m.fl. i 1850. DF mener ikke, at det er en sund udvikling, som gavner Danmark og det danske folk. Heller ikke på dette lovforslag er der styr på sagerne. Der ses tilsyneladende ingen selvransagelse hos regeringen, som uden videre optager dømte voldsmænd, tyve og andet godtfolk, der er dømt for et væld af forskellige typer forbrydelser, også på dette lovforslag om indfødsrets meddelelse.

Igen er det DF's store indsats i Indfødsretsudvalget, som sikrer, at de værste forbrydere bliver opdaget. Alt imens anklager såkaldte eksperter i medierne DF for at bryde med retsstatsprincipperne og lign, mens det tværtimod er vores hårde arbejde for fædrelandet, som hjælper til, at loven og dens ånd efterleves.

Udlændinge- og Integrationsministeriet er tilsyneladende ude af stand til at leve op til aftalen om ikke at optage dømte kriminelle, såfremt disse lyver om tidligere domme. Ministeriet vil nemlig ikke tilvejebringe rammer, der tillader at kunne gå mere end 10 år tilbage i Det Centrale Kriminalregister. Dette har stået på siden 2018, dvs. i et halvt årti, uden at regeringen har udbedret situationen.

Ministeren siger, at løsningen ikke ligger lige for. Det passer ikke. Konkret kan man eksempelvis ændre sletningstidspunktet for de offentlige straffeattester til aldrig at blive forældet for udlændinge, ligesom man vil kunne fremsøge ansøgere i bl.a. Rigspolitiets Centrale Fingeraftryksregister.

Igen er der mennesker med rabiate holdninger - herunder Hamassympatisører, som billiger terror. Ministeren og regeringen er blevet gjort bekendt med konkrete tilkendegivelser af sympati for terror i kølvandet på det forfærdelige angreb på israelske civile den 7. oktober 2023, men agter stadig at give statsborgerskab til mennesker, der offentligt sympatiserer med den uhyrlige handling. Der er stadig ingen selvransagelse hos de politiske partier, der ukritisk stemmer for at give disse mennesker statsborgerskab.

Statsborgerskaber bliver i dag kastet i grams og spredt ud i landskabet som ligegyldig formalisme. DF mener, at udviklingen i måden, vi uddeler statsborgerskab på, er skammelig - og det er mere tydeligt end nogensinde.

Regeringen insisterer på en trykpresse, der flere gange årligt gør terrorsympatisører og dømte kriminelle til danske statsborgere.

DF mener ikke, at statsløse har ret til statsborgerskab i Danmark, fordi de kommer fra et dårligt land, og det er uklart for DF, hvad ministeren har gjort for at tilvejebringe den fornødne viden om de påståede statsløses statsborgerretlige forhold i disse lande.

Oftest er der tale om, at de har ret til statsborgerskab i deres land, men at de simpelthen ikke ønsker at vende hjem, og at den danske stat ikke agter at hjemsende disse mennesker.

Flygtningestatus er blevet genvejen til indvandring til vores lille land mod nord. DF mener, at den nuværende underlødige indfødsretsaftale er utilstrækkelig og ikke respekterer hverken grundlovens bogstav eller ånd. DF mener, at betingelserne for at søge om statsborgerskab uden undtagelser bør være opfyldt ved ansøgningstidspunktet. Der bør betales gebyr ved hver eneste ansøgning, der behandles, og ikke kun ved første ansøgning. Derudover bør gebyret hæves betragteligt.

DF bemærker, at kriminelle udlændinge, der i en alder af 14 år har begået røveri eller drab, frit kan optages på lovforslaget og få statsborgerskab som bipersoner uden udvalgets kendskab.

Dertil kommer, at udlændinge straffet med bøde for tyveri, hærværk, uorden og narkokørsel kan optages på lovforslaget uden forelæggelse for Indfødsretsudvalget.

Udlændinge dømt for skyderi, overfald, knivstikkeri eller voldtægt kan på grund af statsløsekonventionen optages på lovforslaget uden karens eller forelæggelse - og uden at skulle kunne dokumentere hverken selvforsørgelse, danskkundskaber eller en bestået indfødsretsprøve.

Svenske statsborgere, der er dømt for f.eks. bandedrab, voldtægt eller terrorisme, kan få dansk indfødsret ved erklæring 7 år efter deres dom.

Dansk Folkeparti stiller sig desuden kritisk over for, at udenlandske førtidspensionister automatisk er undtaget fra beskæftigelseskravet. Også udlændinge med misligholdt offentlig gæld, f.eks. su-tilbagebetalingskrav og mange offentlige parkeringsafgifter, og udlændinge under konkursbehandling med verserende fogedsager eller andre uafklarede søgsmål i civilretten optages på lovforslaget.

Også kulturfremmede med ekstremistiske synspunkter optages på lovforslaget, uden at ministeren vil besvare spørgsmål vedrørende deres utilbørligheder. Dette ser vi tydeligt på dette lovforslag, hvor konflikten i Mellemøsten mellem de autoritære islamiske regimer og det demokratiske Israel har fungeret som en art fremkaldervæske for de rabiate antisemitiske holdninger, der er så forstemmende almindelige blandt indvandrere fra Mellemøsten.

DF finder det i den forbindelse yderst kritisabelt, at ministeren afviser at forholde sig til spørgsmål om enkeltpersoner, som jo netop er, hvad lovforslaget handler om. Ministeren nægter at forholde sig til lovens indhold.

DF kan ikke støtte denne lukkede lovgivningsproces, der i realiteten forhindrer folketingsmedlemmerne i efter hensigten med grundlovens § 44, stk. 1, at afgøre, hvem der skal erhverve dansk indfødsret. DF mener, at det er fuldstændig utilstedeligt, at der ikke er højere krav til udlændinges vandel, ligesom vi mener, at udvalget bør have størst mulig indsigt i den enkelte ansøgers forhold. Danskerne fortjener denne indsigt, idet den fremmede med lovforslaget jo netop gøres dansk.

Dansk Folkeparti foreslår, at hver enkelt ansøger behandles på et separat lovforslag. Der er intet til hinder for sådan en fremgangsmåde, hvilket vi jo bl.a. har set i forbindelse med forslag til lov om meddelelse af dansk indfødsret til Mary Elizabeth Donaldson (L 137, fremsat den 28. januar i 2004), som gav Mary Donaldson fra Australien indfødsret samme dag, hun blev gift. Er udvalget ude af stand til at tage stilling til mængden af lovforslag i en samling, udskydes ubehandlede lovforslag til næste samling, som det er kutyme i alle andre udvalg. Alternativt aftales der et loft på f.eks. 250 ansøgere om året.

En anden mulighed, som alt andet lige ville være bedre for Danmark end det nuværende brandudsalg, ville være at opdele ansøgerne efter oprindelsesland, hvorefter lovforslagene skulle behandles alfabetisk (Afghanistan, Australien, Bangladesh, Belgien osv.)

Indfødsret ikke er noget selvfølgeligt, men derimod noget, man ekstraordinært kan erhverve, hvis Folketinget - folkets repræsentanter - finder en sådan erkendtlighed fordelagtig for Danmark.

DF er af den opfattelse, at statsborgerskab alene bør gives til mennesker, der gennem adfærd og initiativ har gjort sig fortjent til det, og hvor vi som Folketing har en berettiget og velbegrundet formodning om, at tildeling af statsborgerskab vil være en god beslutning - ja, man kunne sige en god investering - kulturelt, socialt og økonomisk for det danske samfund og de danske borgere.

En sådan formodning er ikke tilvejebragt, og Dansk Folkeparti stemmer derfor imod lovforslaget. DF bemærker sluttelig, at det er muligt at leve et lønnende og rigt liv i Danmark uden dansk statsborgerskab.

Alternativet

Alternativets medlem af udvalget stemmer imod Dansk Folkepartis to ændringsforslag om udskillelse af personer, som er statsløse eller statsborgere i MENAP-lande eller Tyrkiet, da forslagene er diskriminerende, ligesom de er i strid med Danmarks internationale forpligtelser.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 2

Af et mindretal (DF):

1) Nr. 5 udgår.

[Udtagelse af person]

Til § 3

Principalt:

2) Paragraffen udgår.

[Udskillelse af personer, som er statsløse eller statsborgere i MENAP-lande eller Tyrkiet]

Subsidiært:

3) Nr. 51 udgår.

[Udtagelse af person]

Subsidiært:

4) Nr. 53 udgår.

[Udtagelse af person]

Til § 5

5) I stk. 2 indsættes som nr. 4:

»4) at personen på tidspunktet for deltagelse i en grundlovsceremoni ikke er iført islamisk tørklæde.«

[Ansøgerne må ikke være iført islamisk tørklæde ved deltagelse i grundlovsceremonien]

Til § 7

Af udlændinge- og integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, DD, SF, LA, M og DF):

6) Nr. 192 udgår.

[Udtagelse af person]

Af et mindretal (DF):

7) Nr. 200 udgår.

[Udtagelse af person]

Af udlændinge- og integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, DD, SF, LA, M og DF):

8) Nr. 334 udgår.

[Udtagelse af person]

9) Nr. 379 udgår.

[Udtagelse af person]

Af et mindretal (DF):

10) Nr. 402 udgår.

[Udtagelse af person]

Af udlændinge- og integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, DD, SF, LA, M og DF):

11) Nr. 441 udgår.

[Udtagelse af person]

12) Nr. 657 udgår.

[Udtagelse af person]

Af et mindretal (DF):

13) Nr. 703 udgår.

[Udtagelse af person]

Af udlændinge- og integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, DD, SF, LA, M og DF):

14) Nr. 745 udgår.

[Udtagelse af person]

Til § 8

Principalt:

Af et mindretal (DF):

15) Paragraffen udgår.

[Udskillelse af personer, som er statsløse eller statsborgere i MENAP-lande eller Tyrkiet, og hvis tildeling af statsborgerskab er betinget af deltagelsen i en grundlovsceremoni]

Subsidiært:

16) Nr. 912 udgår.

[Udtagelse af person]

Subsidiært:

17) Nr. 938 udgår.

[Udtagelse af person]

Subsidiært:

18) Nr. 959 udgår.

[Udtagelse af person]

Subsidiært:

19) Nr. 965 udgår.

[Udtagelse af person]

Subsidiært:

20) Nr. 984 udgår.

[Udtagelse af person]

Subsidiært:

21) Nr. 1004 udgår.

[Udtagelse af person]

Subsidiært:

22) Nr. 1063 udgår.

[Udtagelse af person]

Subsidiært:

23) Nr. 1118 udgår.

[Udtagelse af person]

Subsidiært:

24) Nr. 1125 udgår.

[Udtagelse af person]

Subsidiært:

25) Nr. 1126 udgår.

[Udtagelse af person]

Subsidiært:

26) Nr. 1127 udgår.

[Udtagelse af person]

Subsidiært:

27) Nr. 1156 udgår.

[Udtagelse af person]

Subsidiært:

28) Nr. 1189 udgår.

[Udtagelse af person]

Subsidiært:

29) Nr. 1291 udgår.

[Udtagelse af person]

Subsidiært:

30) Nr. 1320 udgår.

[Udtagelse af person]

Subsidiært:

31) Nr. 1327 udgår.

[Udtagelse af person]

Subsidiært:

32) Nr. 1334 udgår.

[Udtagelse af person]

Af udlændinge- og integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, DD, SF, LA, M og DF):

33) Nr. 935 udgår.

[Udtagelse af person]

34) Nr. 948 udgår.

[Udtagelse af person]

35) Nr. 979 udgår.

[Udtagelse af person]

Til § 9

Af et mindretal (DF):

36) Nr. 1466 udgår.

[Udtagelse af person]

Af udlændinge- og integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af KF):

37) I nr. 1549 ændres »Christina Olivia Gunawan« til: »Casey Chen Lund«.

[Korrektion]

Af et mindretal (DF):

38) Nr. 1581 udgår.

[Udtagelse af person]

39) Nr. 1600 udgår.

[Udtagelse af person]

40) Nr. 1678 udgår.

[Udtagelse af person]

41) Nr. 1722 udgår.

[Udtagelse af person]

42) Nr. 1767 udgår.

[Udtagelse af person]

43) Nr. 1820 udgår.

[Udtagelse af person]

44) Nr. 1835 udgår.

[Udtagelse af person]

45) Nr. 1890 udgår.

[Udtagelse af person]

46) Nr. 1893 udgår.

[Udtagelse af person]

47) Nr. 2003 udgår.

[Udtagelse af person]

48) Nr. 2034 udgår.

[Udtagelse af person]

49) Nr. 2047 udgår.

[Udtagelse af person]

Bemærkninger

Til nr. 1

Ansøgeren under nr. 5 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 500 kr. for butikstyveri efter straffeloven.

Til nr. 2 og 15

Baggrunden for ændringsforslaget er, at statsløse samt statsborgere i MENAP-lande og Tyrkiet ikke skal tildeles dansk indfødsret med lovforslaget.

Til nr. 3

Ansøgeren under nr. 51 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende er dømt for en række forseelser, bl.a. en bøde på 17.000 kr. for ulovligt ophold efter udlændingeloven, en bøde på 4.000 kr. for manglende registrering af køretøj efter registreringsloven og en bøde på 3.000 kr. for dokumentfalsk efter straffeloven.

Til nr. 4

Ansøgeren under nr. 53 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende er dømt for en række forseelser, bl.a. bevisforvanskelse efter straffeloven, kørsel uden førerret efter færdselsloven, skyldnersvig efter straffeloven, ubetinget fængselsstraf i 60 dage for at have forvoldt fare for liv eller førlighed efter straffeloven og ubetinget fængselsstraf i 60 dage for vold efter straffeloven.

Til nr. 5

Baggrunden for ændringsforslaget er, at det stilles som et krav for ansøgere på lovforslaget, at ansøgerne ved deltagelse i en grundlovsceremoni ikke er iført islamisk tørklæde.

Til nr. 6

Ansøgeren under nr. 192 er behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om naturalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 7, fordi den pågældende ikke opfylder betingelserne for at være optaget på lovforslaget.

Til nr. 7

Ansøgeren under nr. 200 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 2.000 kr. efter lov om euforiserende stoffer.

Til nr. 8

Ansøgeren under nr. 334 er behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om naturalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 7, fordi den pågældende ikke opfylder betingelserne for at være optaget på lovforslaget.

Til nr. 9

Ansøgeren under nr. 379 er behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om naturalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 7, fordi den pågældende ikke opfylder betingelserne for at være optaget på lovforslaget.

Til nr. 10

Ansøgeren under nr. 402 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 6.300 kr. for butikstyveri efter straffeloven.

Til nr. 11

Ansøgeren under nr. 441 er behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om naturalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 7, fordi den pågældende ikke opfylder betingelserne for at være optaget på lovforslaget.

Til nr. 12

Ansøgeren under nr. 657 er behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om naturalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 7, fordi den pågældende ikke opfylder betingelserne for at være optaget på lovforslaget.

Til nr. 13

Ansøgeren under nr. 703 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende har en række domme, bl.a. vedtaget bøder på henholdsvis 1.500 og 3.000 kr. for to overtrædelser af ordensbekendtgørelsen.

Til nr. 14

Ansøgeren under nr. 745 er behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om naturalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 7, fordi det er uafklaret, om den pågældende opfylder betingelserne for at være optaget på lovforslaget.

Til nr. 16

Ansøgeren under nr. 912 foreslås udtaget af lovforslagets § 8, fordi den pågældende har udtalt det følgende: »Vi sejlede 35 mennesker i en lille båd til Grækenland, hvor vi sov i en skov i flere nætter uden hverken vand eller mad. Men så kom vi til Ammonia, hvor menneskesmuglerne bare sidder ud til vejen og handler helt åbenlyst.« og »Jeg fik lavet et falsk pas. Det havde jeg det lidt svært med, for jeg har aldrig gjort noget ulovligt tidligere. Men det var nødvendigt, så jeg kunne flyve til Paris. I Paris satte jeg mig i en taxa og kørte til Danmark. Jeg vidste, at det var Danmark vi skulle til. For jeg havde brugt lang tid på at studere de forskellige europæiske lande.«

Til nr. 17

Ansøgeren under nr. 938 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på vedtaget en bøde på 7.000 kr. for kørsel uden førerret efter færdselsloven.

Til nr. 18

Ansøgeren under nr. 959 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 500 kr. for bedrageri efter straffeloven.

Til nr. 19

Ansøgeren under nr. 965 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 7.500 kr. for uorden i forretningsbøger efter straffeloven,

Til nr. 20

Ansøgeren under nr. 984 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 7.000 kr. for kørsel uden førerret efter færdselsloven.

Til nr. 21

Ansøgeren under nr. 1004 foreslås udtaget af lovforslagets § 8, fordi den pågældende tilsyneladende den 17. oktober 2023 på Facebook under profil-id 100000554741776 skrev et utilbørligt opslag indeholdende bl.a. »Israel er nazist« og »Må Allah brænde ethvert land der støtter dem, må Allah brænde enhver bosætter, må Allah brænde hver eneste leder der holder kæft«.

Til nr. 22

Ansøgeren under nr. 1063 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 500 kr. for butikstyveri efter straffeloven.

Til nr. 23

Ansøgeren under nr. 1118 foreslås udtaget af lovforslagets § 8, fordi den pågældende tilsyneladende den 7. oktober 2023 på Facebook under profil-id 824825409 skrev et utilbørligt opslag på arabisk, der af Facebook oversættes til »Next year insha Allah we celebrate October 7 and October 6«.

Til nr. 24

Ansøgeren under nr. 1125 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 23.000 kr. efter lov om hyrekørsel.

Til nr. 25

Ansøgeren under nr. 1126 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 2.000 kr. efter lov om euforiserende stoffer.

Til nr. 26

Ansøgeren under nr. 1127 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende er idømt en bøde på 1.500 kr. efter ordensbekendtgørelsen.

Til nr. 27

Ansøgeren under nr. 1156 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 1.500 kr. for ulovligt ophold efter udlændingeloven.

Til nr. 28

Ansøgeren under nr. 1189 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 1.000 kr. efter lov om euforiserende stoffer.

Til nr. 29

Ansøgeren under nr. 1291 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 1.500 kr. efter ordensbekendtgørelsen.

Til nr. 30

Ansøgeren under nr. 1320 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 2.500 kr. for butikstyveri efter straffeloven.

Til nr. 31

Ansøgeren under nr. 1327 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 1.500 kr. efter ordensbekendtgørelsen.

Til nr. 32

Ansøgeren under nr. 1334 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 4.000 kr. for kørsel uden førerret efter færdselsloven.

Til nr. 33

Ansøgeren under nr. 935 er behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om naturalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 8, fordi det er uafklaret, om den pågældende opfylder betingelserne for at være optaget på lovforslaget.

Til nr. 34

Ansøgeren under nr. 948 er behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om naturalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 8, fordi den pågældende ikke opfylder betingelserne for at være optaget på lovforslaget.

Til nr. 35

Ansøgeren under nr. 979 er behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om naturalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 8, fordi den pågældende ikke opfylder betingelserne for at være optaget på lovforslaget.

Til nr. 36

Ansøgeren under nr. 1466 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi pågældende har vedtaget en bøde på 500 kr. for butikstyveri efter straffeloven.

Til nr. 37

Ændringsforslaget er en berigtigelse af ansøgerens navn.

Til nr. 38

Ansøgeren under nr. 1581 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende er idømt en bøde på 3.000 kr. efter våbenloven.

Til nr. 39

Ansøgeren under nr. 1600 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi pågældende har vedtaget en bøde på 1.000 kr. efter ordensbekendtgørelsen.

Til nr. 40

Ansøgeren under nr. 1678 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 3.500 kr. for spirituskørsel efter færdselsloven og en bøde på 500 kr. for forsøg på bedrageri efter straffeloven.

Til nr. 41

Ansøgeren under nr. 1722 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 1.000 kr. for overtrædelse af udlændingeloven.

Til nr. 42

Ansøgeren under nr. 1767 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 500 kr. for butikstyveri efter straffeloven, vedtaget en bøde på 1.000 kr. efter lov om forbud mod visse dopingmidler og vedtaget en bøde på 2.000 kr. efter lov om euforiserende stoffer.

Til nr. 43

Ansøgeren under nr. 1820 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 4.000 kr. for ulovligt arbejde efter udlændingeloven.

Til nr. 44

Ansøgeren under nr. 1835 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 2.500 kr. for butikstyveri efter straffeloven.

Til nr. 45

Ansøgeren under nr. 1890 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 1.800 kr. for butikstyveri efter straffeloven.

Til nr. 46

Ansøgeren under nr. 1893 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende har flere forseelser, bl.a. vedtaget en bøde på 1.000 kr. efter ordensbekendtgørelsen.

Til nr. 47

Ansøgeren under nr. 2003 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 8.500 kr. for spirituskørsel efter færdselsloven.

Til nr. 48

Ansøgeren under nr. 2034 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 7.000 kr. for kørsel uden førerret efter færdselsloven.

Til nr. 49

Ansøgeren under nr. 2047 foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 7.500 kr. for uorden i forretningsbøger efter straffeloven.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 25. april 2024 og var til 1. behandling den 2. maj 2024. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Indfødsretsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforslaget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 108 spørgsmål til udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Herudover har udvalget stillet 1 spørgsmål til justitsministeren, som udvalget forventer besvaret inden 2. behandling.

Anders Kronborg (S) Louise Mehnke (S) Frederik Vad (S) Kasper Roug (S) Maria Durhuus (S) Thomas Skriver Jensen (S) Heidi Bank (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mohammad Rona (M) Kristian Bøgsted (DD) Søren Espersen (DD) Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mikkel Bjørn (DF) fmd. Anne Valentina Berthelsen (SF) Rosa Lund (EL) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT) nfmd. 

Radikale Venstre, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)22
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5