Betænkning afgivet af
Indfødsretsudvalget den 28. maj 2024
1. Ændringsforslag
Der er stillet 49 ændringsforslag til
lovforslaget.
Dansk Folkepartis medlem af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 1-5, 7, 10, 13, 15-32, 36 og
38-49.
Udlændinge- og integrationsministeren
har stillet ændringsforslag nr. 6, 8, 9, 11, 12, 14, 33-35 og
37.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, LA og M) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af udlændinge- og
integrationsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet
vil stemme imod de af DF stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DD) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de af udlændinge- og
integrationsministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet
vil stemme imod de af DF stillede ændringsforslag nr. 2, 5 og
15. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de øvrige
af DF stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med det af udlændinge-
og integrationsministeren stillede ændringsforslag nr. 37.
Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de af ministeren
stillede ændringsforslag nr. 6, 8 og 11. Mindretallet vil
stemme imod de øvrige af udlændinge- og
integrationsministeren stillede ændringsforslag og de af DF
stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (KF) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved
2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af udlændinge- og integrationsministeren
stillede ændringsforslag og de af DF stillede
ændringsforslag.
Radikale Venstre, Siumut, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Liberal Alliance
Liberal Alliances medlem af udvalget
bemærker, at der efter anmodning fra et flertal i udvalget
på lovforslaget er optaget to personer uden forudgående
sagsbehandling i Udlændinge- og Integrationsministeriet, jf.
svar på spørgsmål nr. 1 til L 177. Liberal
Alliance har i behandlingen af de pågældende
ansøgninger været kritiske over for, at
Indfødsretsudvalget skulle vurdere en
dispensationsansøgning på et uoplyst grundlag. Vi er
af den opfattelse, at alle ansøgninger, der forelægges
for Indfødsretsudvalget, skal behandles ens, og at
vurderingen skal bero på et oplyst grundlag. Det er
ifølge den gældende indfødsretsaftale ikke et
krav, at ansøgere, hvis ansøgning skal
forelægges for Folketingets Indfødsretsudvalg, skal
have indgivet en ansøgning, som udvalgets medlemmers
stillingtagen skal bero på. I Liberal Alliance ser vi dette
som en gråzone i den gældende aftale. Af den
årsag vil vi drøfte denne problematik i aftalekredsen
for indfødsretsaftalen med det formål at sikre, at
vurderinger i Indfødsretsudvalget foretages på et
oplyst grundlag.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget er
foruroliget over den nuværende praksis, hvor kriminelle
tildeles dansk statsborgerskab uden om de aftalte betingelser, hvor
bunkevis af påståede statsløse og skjulte
bipersoner gebyrfrit sniges ind på lovforslaget uden at
opfylde betingelserne, og hvor der tildeles statsborgerskab uden
nogen som helst vished for ansøgernes værdier,
sympatier eller oprigtige tilknytning til Danmark.
På dette lovforslag drejer det sig om
hele 1.159 bipersoner og 25 påståede statsløse,
i alt 1.184 udlændinge, som uden videre tildeles dansk
indfødsret uden forelæggelse for udvalget og uden at
skulle opfylde de objektive krav, der ellers ofte fremhæves.
Det har aldrig været hensigten at uddele statsborgerskab
på denne måde. Der er altså tale om 42 pct., som
får indfødsret med dette lovforslag uden at leve op
til de såkaldt strenge krav.
I alt bliver 2.223 personer med dette
lovforslag juridisk danske. DF stemmer imod i de sager, hvor vi
ikke kan behandle ansøgerne individuelt med den omhu,
grundlovsfædrene har pålagt os. I dag bunker man
tusindvis af mennesker sammen i en enkelt pulje - uden nogen form
for individuel behandling eller fornemmelse for disse menneskers
værdier, synspunkter, sympatier eller tilknytning til
Danmark.
DF ønsker, at udvalget igen skal
stemme om hver enkelt ansøger som i det oprindelige udvalg
med N. F. S. Grundtvig i spidsen, hvor ti ansøgere i 1850
på det første lovforslag om meddelelse af
indfødsret i Rigsdagen blev anset af indenrigsministeren for
»et ikke ringe Antal forskjellige Personer, med Hensyn til
hvilke der muligt ville være Anledning til at indhente
specielle Oplysninger. . .« (Rigsdagstidende 1849-50,
Folketingets forhandlinger, spalte 806).
»Indfødsretten udspringer af
folkets ejendomsret og arveret til sit fædrene land, som det
kan have gyldig grund til at skænke enkelte udlændinge
del i, men aldrig bør gøre det uden hensyn til sit
eget tarv og det almindelige bedste.« (N. F. S Grundtvig, den
22. marts 1850, under behandlingen af første meddelelse af
indfødsret).
Indfødsret er den fineste gave,
Folketinget kan give, når en anstændig udlænding
har udmærket sig og: »Har for Modersmaalet
Øre,/Har for Fædrelandet Ild« (N. F. S.
Grundtvig, »Folkeligheden«, i Danskeren, nr. 24, 1848).
Kun derved fortjener man at blive begunstiget i det danske
testamente. Samtidig er indfødsretten Danmarks inderste og
sidste forsvarslinje.
Som det udtales i forbindelse med
behandlingen af det første forslag om tildeling af
indfødsret i Folketinget:
»Om man skal give indfødsret
til en mand eller ikke, det kan ikke afgøres efter en forud
anlagt målestok; det må bedømmes efter, om en
mand ved sit særlige forhold i landet og ved den
særlige stilling han indtager, gør sig skikket til at
indtræde som dansk borger.«
I dag bliver knap 5.000 personer danske
hvert år med disse skammelige love. Det er 500 gange så
mange mennesker, som blev gjort danske af Grundtvig m.fl. i 1850.
DF mener ikke, at det er en sund udvikling, som gavner Danmark og
det danske folk. Heller ikke på dette lovforslag er der styr
på sagerne. Der ses tilsyneladende ingen selvransagelse hos
regeringen, som uden videre optager dømte voldsmænd,
tyve og andet godtfolk, der er dømt for et væld af
forskellige typer forbrydelser, også på dette
lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Igen er det DF's store indsats i
Indfødsretsudvalget, som sikrer, at de værste
forbrydere bliver opdaget. Alt imens anklager såkaldte
eksperter i medierne DF for at bryde med retsstatsprincipperne og
lign, mens det tværtimod er vores hårde arbejde for
fædrelandet, som hjælper til, at loven og dens
ånd efterleves.
Udlændinge- og
Integrationsministeriet er tilsyneladende ude af stand til at leve
op til aftalen om ikke at optage dømte kriminelle,
såfremt disse lyver om tidligere domme. Ministeriet vil
nemlig ikke tilvejebringe rammer, der tillader at kunne gå
mere end 10 år tilbage i Det Centrale Kriminalregister. Dette
har stået på siden 2018, dvs. i et halvt årti,
uden at regeringen har udbedret situationen.
Ministeren siger, at løsningen ikke
ligger lige for. Det passer ikke. Konkret kan man eksempelvis
ændre sletningstidspunktet for de offentlige straffeattester
til aldrig at blive forældet for udlændinge, ligesom
man vil kunne fremsøge ansøgere i bl.a. Rigspolitiets
Centrale Fingeraftryksregister.
Igen er der mennesker med rabiate
holdninger - herunder Hamassympatisører, som billiger
terror. Ministeren og regeringen er blevet gjort bekendt med
konkrete tilkendegivelser af sympati for terror i kølvandet
på det forfærdelige angreb på israelske civile
den 7. oktober 2023, men agter stadig at give statsborgerskab til
mennesker, der offentligt sympatiserer med den uhyrlige handling.
Der er stadig ingen selvransagelse hos de politiske partier, der
ukritisk stemmer for at give disse mennesker statsborgerskab.
Statsborgerskaber bliver i dag kastet i
grams og spredt ud i landskabet som ligegyldig formalisme. DF
mener, at udviklingen i måden, vi uddeler statsborgerskab
på, er skammelig - og det er mere tydeligt end
nogensinde.
Regeringen insisterer på en
trykpresse, der flere gange årligt gør
terrorsympatisører og dømte kriminelle til danske
statsborgere.
DF mener ikke, at statsløse har ret
til statsborgerskab i Danmark, fordi de kommer fra et dårligt
land, og det er uklart for DF, hvad ministeren har gjort for at
tilvejebringe den fornødne viden om de påståede
statsløses statsborgerretlige forhold i disse lande.
Oftest er der tale om, at de har ret til
statsborgerskab i deres land, men at de simpelthen ikke
ønsker at vende hjem, og at den danske stat ikke agter at
hjemsende disse mennesker.
Flygtningestatus er blevet genvejen til
indvandring til vores lille land mod nord. DF mener, at den
nuværende underlødige indfødsretsaftale er
utilstrækkelig og ikke respekterer hverken grundlovens
bogstav eller ånd. DF mener, at betingelserne for at
søge om statsborgerskab uden undtagelser bør
være opfyldt ved ansøgningstidspunktet. Der bør
betales gebyr ved hver eneste ansøgning, der behandles, og
ikke kun ved første ansøgning. Derudover bør
gebyret hæves betragteligt.
DF bemærker, at kriminelle
udlændinge, der i en alder af 14 år har begået
røveri eller drab, frit kan optages på lovforslaget og
få statsborgerskab som bipersoner uden udvalgets
kendskab.
Dertil kommer, at udlændinge straffet
med bøde for tyveri, hærværk, uorden og
narkokørsel kan optages på lovforslaget uden
forelæggelse for Indfødsretsudvalget.
Udlændinge dømt for skyderi,
overfald, knivstikkeri eller voldtægt kan på grund af
statsløsekonventionen optages på lovforslaget uden
karens eller forelæggelse - og uden at skulle kunne
dokumentere hverken selvforsørgelse, danskkundskaber eller
en bestået indfødsretsprøve.
Svenske statsborgere, der er dømt
for f.eks. bandedrab, voldtægt eller terrorisme, kan få
dansk indfødsret ved erklæring 7 år efter deres
dom.
Dansk Folkeparti stiller sig desuden
kritisk over for, at udenlandske førtidspensionister
automatisk er undtaget fra beskæftigelseskravet. Også
udlændinge med misligholdt offentlig gæld, f.eks.
su-tilbagebetalingskrav og mange offentlige parkeringsafgifter, og
udlændinge under konkursbehandling med verserende fogedsager
eller andre uafklarede søgsmål i civilretten optages
på lovforslaget.
Også kulturfremmede med
ekstremistiske synspunkter optages på lovforslaget, uden at
ministeren vil besvare spørgsmål vedrørende
deres utilbørligheder. Dette ser vi tydeligt på dette
lovforslag, hvor konflikten i Mellemøsten mellem de
autoritære islamiske regimer og det demokratiske Israel har
fungeret som en art fremkaldervæske for de rabiate
antisemitiske holdninger, der er så forstemmende almindelige
blandt indvandrere fra Mellemøsten.
DF finder det i den forbindelse yderst
kritisabelt, at ministeren afviser at forholde sig til
spørgsmål om enkeltpersoner, som jo netop er, hvad
lovforslaget handler om. Ministeren nægter at forholde sig
til lovens indhold.
DF kan ikke støtte denne lukkede
lovgivningsproces, der i realiteten forhindrer
folketingsmedlemmerne i efter hensigten med grundlovens § 44,
stk. 1, at afgøre, hvem der skal erhverve dansk
indfødsret. DF mener, at det er fuldstændig
utilstedeligt, at der ikke er højere krav til
udlændinges vandel, ligesom vi mener, at udvalget bør
have størst mulig indsigt i den enkelte ansøgers
forhold. Danskerne fortjener denne indsigt, idet den fremmede med
lovforslaget jo netop gøres dansk.
Dansk Folkeparti foreslår, at hver
enkelt ansøger behandles på et separat lovforslag. Der
er intet til hinder for sådan en fremgangsmåde, hvilket
vi jo bl.a. har set i forbindelse med forslag til lov om meddelelse
af dansk indfødsret til Mary Elizabeth Donaldson (L 137,
fremsat den 28. januar i 2004), som gav Mary Donaldson fra
Australien indfødsret samme dag, hun blev gift. Er udvalget
ude af stand til at tage stilling til mængden af lovforslag i
en samling, udskydes ubehandlede lovforslag til næste
samling, som det er kutyme i alle andre udvalg. Alternativt aftales
der et loft på f.eks. 250 ansøgere om året.
En anden mulighed, som alt andet lige ville
være bedre for Danmark end det nuværende brandudsalg,
ville være at opdele ansøgerne efter oprindelsesland,
hvorefter lovforslagene skulle behandles alfabetisk (Afghanistan,
Australien, Bangladesh, Belgien osv.)
Indfødsret ikke er noget
selvfølgeligt, men derimod noget, man ekstraordinært
kan erhverve, hvis Folketinget - folkets repræsentanter -
finder en sådan erkendtlighed fordelagtig for Danmark.
DF er af den opfattelse, at statsborgerskab
alene bør gives til mennesker, der gennem adfærd og
initiativ har gjort sig fortjent til det, og hvor vi som Folketing
har en berettiget og velbegrundet formodning om, at tildeling af
statsborgerskab vil være en god beslutning - ja, man kunne
sige en god investering - kulturelt, socialt og økonomisk
for det danske samfund og de danske borgere.
En sådan formodning er ikke
tilvejebragt, og Dansk Folkeparti stemmer derfor imod lovforslaget.
DF bemærker sluttelig, at det er muligt at leve et
lønnende og rigt liv i Danmark uden dansk
statsborgerskab.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget stemmer
imod Dansk Folkepartis to ændringsforslag om udskillelse af
personer, som er statsløse eller statsborgere i MENAP-lande
eller Tyrkiet, da forslagene er diskriminerende, ligesom de er i
strid med Danmarks internationale forpligtelser.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af et mindretal
(DF):
1) Nr. 5
udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 3
Principalt:
2) Paragraffen udgår.
[Udskillelse af personer, som er
statsløse eller statsborgere i MENAP-lande eller
Tyrkiet]
Subsidiært:
3) Nr.
51 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
4) Nr.
53 udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 5
5) I
stk. 2 indsættes som nr. 4:
»4) at personen på
tidspunktet for deltagelse i en grundlovsceremoni ikke er
iført islamisk tørklæde.«
[Ansøgerne må ikke
være iført islamisk tørklæde ved
deltagelse i grundlovsceremonien]
Til § 7
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, DD, SF, LA, M og DF):
6) Nr.
192 udgår.
[Udtagelse af person]
Af et mindretal
(DF):
7) Nr.
200 udgår.
[Udtagelse af person]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, DD, SF, LA, M og DF):
8) Nr.
334 udgår.
[Udtagelse af person]
9) Nr.
379 udgår.
[Udtagelse af person]
Af et mindretal
(DF):
10) Nr.
402 udgår.
[Udtagelse af person]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, DD, SF, LA, M og DF):
11) Nr.
441 udgår.
[Udtagelse af person]
12) Nr.
657 udgår.
[Udtagelse af person]
Af et mindretal
(DF):
13) Nr.
703 udgår.
[Udtagelse af person]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, DD, SF, LA, M og DF):
14) Nr.
745 udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 8
Principalt:
Af et mindretal
(DF):
15) Paragraffen udgår.
[Udskillelse af personer, som er
statsløse eller statsborgere i MENAP-lande eller Tyrkiet, og
hvis tildeling af statsborgerskab er betinget af deltagelsen i en
grundlovsceremoni]
Subsidiært:
16) Nr.
912 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
17) Nr.
938 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
18) Nr.
959 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
19) Nr.
965 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
20) Nr.
984 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
21) Nr.
1004 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
22) Nr.
1063 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
23) Nr.
1118 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
24) Nr.
1125 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
25) Nr.
1126 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
26) Nr.
1127 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
27) Nr.
1156 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
28) Nr.
1189 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
29) Nr.
1291 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
30) Nr.
1320 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
31) Nr.
1327 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
32) Nr.
1334 udgår.
[Udtagelse af person]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, DD, SF, LA, M og DF):
33) Nr.
935 udgår.
[Udtagelse af person]
34) Nr.
948 udgår.
[Udtagelse af person]
35) Nr.
979 udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 9
Af et mindretal
(DF):
36) Nr.
1466 udgår.
[Udtagelse af person]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af KF):
37) I
nr. 1549 ændres »Christina Olivia Gunawan« til:
»Casey Chen Lund«.
[Korrektion]
Af et mindretal
(DF):
38) Nr.
1581 udgår.
[Udtagelse af person]
39) Nr.
1600 udgår.
[Udtagelse af person]
40) Nr.
1678 udgår.
[Udtagelse af person]
41) Nr.
1722 udgår.
[Udtagelse af person]
42) Nr.
1767 udgår.
[Udtagelse af person]
43) Nr.
1820 udgår.
[Udtagelse af person]
44) Nr.
1835 udgår.
[Udtagelse af person]
45) Nr.
1890 udgår.
[Udtagelse af person]
46) Nr.
1893 udgår.
[Udtagelse af person]
47) Nr.
2003 udgår.
[Udtagelse af person]
48) Nr.
2034 udgår.
[Udtagelse af person]
49) Nr.
2047 udgår.
[Udtagelse af person]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ansøgeren under nr. 5 foreslås
udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende har
vedtaget en bøde på 500 kr. for butikstyveri efter
straffeloven.
Til nr. 2 og 15
Baggrunden for ændringsforslaget er,
at statsløse samt statsborgere i MENAP-lande og Tyrkiet ikke
skal tildeles dansk indfødsret med lovforslaget.
Til nr. 3
Ansøgeren under nr. 51
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende er dømt for en række
forseelser, bl.a. en bøde på 17.000 kr. for ulovligt
ophold efter udlændingeloven, en bøde på 4.000
kr. for manglende registrering af køretøj efter
registreringsloven og en bøde på 3.000 kr. for
dokumentfalsk efter straffeloven.
Til nr. 4
Ansøgeren under nr. 53
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende er dømt for en række
forseelser, bl.a. bevisforvanskelse efter straffeloven,
kørsel uden førerret efter færdselsloven,
skyldnersvig efter straffeloven, ubetinget fængselsstraf i 60
dage for at have forvoldt fare for liv eller førlighed efter
straffeloven og ubetinget fængselsstraf i 60 dage for vold
efter straffeloven.
Til nr. 5
Baggrunden for ændringsforslaget er,
at det stilles som et krav for ansøgere på
lovforslaget, at ansøgerne ved deltagelse i en
grundlovsceremoni ikke er iført islamisk
tørklæde.
Til nr. 6
Ansøgeren under nr. 192 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17.
juni 2021 om naturalisation. Ansøgeren foreslås
udtaget af lovforslagets § 7, fordi den pågældende
ikke opfylder betingelserne for at være optaget på
lovforslaget.
Til nr. 7
Ansøgeren under nr. 200
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende har vedtaget en bøde på 2.000
kr. efter lov om euforiserende stoffer.
Til nr. 8
Ansøgeren under nr. 334 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17.
juni 2021 om naturalisation. Ansøgeren foreslås
udtaget af lovforslagets § 7, fordi den pågældende
ikke opfylder betingelserne for at være optaget på
lovforslaget.
Til nr. 9
Ansøgeren under nr. 379 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17.
juni 2021 om naturalisation. Ansøgeren foreslås
udtaget af lovforslagets § 7, fordi den pågældende
ikke opfylder betingelserne for at være optaget på
lovforslaget.
Til nr. 10
Ansøgeren under nr. 402
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende har vedtaget en bøde på 6.300
kr. for butikstyveri efter straffeloven.
Til nr. 11
Ansøgeren under nr. 441 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17.
juni 2021 om naturalisation. Ansøgeren foreslås
udtaget af lovforslagets § 7, fordi den pågældende
ikke opfylder betingelserne for at være optaget på
lovforslaget.
Til nr. 12
Ansøgeren under nr. 657 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17.
juni 2021 om naturalisation. Ansøgeren foreslås
udtaget af lovforslagets § 7, fordi den pågældende
ikke opfylder betingelserne for at være optaget på
lovforslaget.
Til nr. 13
Ansøgeren under nr. 703
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende har en række domme, bl.a. vedtaget
bøder på henholdsvis 1.500 og 3.000 kr. for to
overtrædelser af ordensbekendtgørelsen.
Til nr. 14
Ansøgeren under nr. 745 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17.
juni 2021 om naturalisation. Ansøgeren foreslås
udtaget af lovforslagets § 7, fordi det er uafklaret, om den
pågældende opfylder betingelserne for at være
optaget på lovforslaget.
Til nr. 16
Ansøgeren under nr. 912
foreslås udtaget af lovforslagets § 8, fordi den
pågældende har udtalt det følgende: »Vi
sejlede 35 mennesker i en lille båd til Grækenland,
hvor vi sov i en skov i flere nætter uden hverken vand eller
mad. Men så kom vi til Ammonia, hvor menneskesmuglerne bare
sidder ud til vejen og handler helt åbenlyst.« og
»Jeg fik lavet et falsk pas. Det havde jeg det lidt
svært med, for jeg har aldrig gjort noget ulovligt tidligere.
Men det var nødvendigt, så jeg kunne flyve til Paris.
I Paris satte jeg mig i en taxa og kørte til Danmark. Jeg
vidste, at det var Danmark vi skulle til. For jeg havde brugt lang
tid på at studere de forskellige europæiske
lande.«
Til nr. 17
Ansøgeren under nr. 938
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende har vedtaget en bøde på
vedtaget en bøde på 7.000 kr. for kørsel uden
førerret efter færdselsloven.
Til nr. 18
Ansøgeren under nr. 959
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende har vedtaget en bøde på 500 kr.
for bedrageri efter straffeloven.
Til nr. 19
Ansøgeren under nr. 965
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende har vedtaget en bøde på 7.500
kr. for uorden i forretningsbøger efter straffeloven,
Til nr. 20
Ansøgeren under nr. 984
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende har vedtaget en bøde på 7.000
kr. for kørsel uden førerret efter
færdselsloven.
Til nr. 21
Ansøgeren under nr. 1004
foreslås udtaget af lovforslagets § 8, fordi den
pågældende tilsyneladende den 17. oktober 2023 på
Facebook under profil-id 100000554741776 skrev et
utilbørligt opslag indeholdende bl.a. »Israel er
nazist« og »Må Allah brænde ethvert land
der støtter dem, må Allah brænde enhver
bosætter, må Allah brænde hver eneste leder der
holder kæft«.
Til nr. 22
Ansøgeren under nr. 1063
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende har vedtaget en bøde på 500 kr.
for butikstyveri efter straffeloven.
Til nr. 23
Ansøgeren under nr. 1118
foreslås udtaget af lovforslagets § 8, fordi den
pågældende tilsyneladende den 7. oktober 2023 på
Facebook under profil-id 824825409 skrev et utilbørligt
opslag på arabisk, der af Facebook oversættes til
»Next year insha Allah we celebrate October 7 and October
6«.
Til nr. 24
Ansøgeren under nr. 1125
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende har vedtaget en bøde på 23.000
kr. efter lov om hyrekørsel.
Til nr. 25
Ansøgeren under nr. 1126
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende har vedtaget en bøde på 2.000
kr. efter lov om euforiserende stoffer.
Til nr. 26
Ansøgeren under nr. 1127
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende er idømt en bøde på
1.500 kr. efter ordensbekendtgørelsen.
Til nr. 27
Ansøgeren under nr. 1156
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende har vedtaget en bøde på 1.500
kr. for ulovligt ophold efter udlændingeloven.
Til nr. 28
Ansøgeren under nr. 1189
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende har vedtaget en bøde på 1.000
kr. efter lov om euforiserende stoffer.
Til nr. 29
Ansøgeren under nr. 1291
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende har vedtaget en bøde på 1.500
kr. efter ordensbekendtgørelsen.
Til nr. 30
Ansøgeren under nr. 1320
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende har vedtaget en bøde på 2.500
kr. for butikstyveri efter straffeloven.
Til nr. 31
Ansøgeren under nr. 1327
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende har vedtaget en bøde på 1.500
kr. efter ordensbekendtgørelsen.
Til nr. 32
Ansøgeren under nr. 1334
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende har vedtaget en bøde på 4.000
kr. for kørsel uden førerret efter
færdselsloven.
Til nr. 33
Ansøgeren under nr. 935 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17.
juni 2021 om naturalisation. Ansøgeren foreslås
udtaget af lovforslagets § 8, fordi det er uafklaret, om den
pågældende opfylder betingelserne for at være
optaget på lovforslaget.
Til nr. 34
Ansøgeren under nr. 948 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17.
juni 2021 om naturalisation. Ansøgeren foreslås
udtaget af lovforslagets § 8, fordi den pågældende
ikke opfylder betingelserne for at være optaget på
lovforslaget.
Til nr. 35
Ansøgeren under nr. 979 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17.
juni 2021 om naturalisation. Ansøgeren foreslås
udtaget af lovforslagets § 8, fordi den pågældende
ikke opfylder betingelserne for at være optaget på
lovforslaget.
Til nr. 36
Ansøgeren under nr. 1466
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi
pågældende har vedtaget en bøde på 500 kr.
for butikstyveri efter straffeloven.
Til nr. 37
Ændringsforslaget er en berigtigelse
af ansøgerens navn.
Til nr. 38
Ansøgeren under nr. 1581
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende er idømt en bøde på
3.000 kr. efter våbenloven.
Til nr. 39
Ansøgeren under nr. 1600
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi
pågældende har vedtaget en bøde på 1.000
kr. efter ordensbekendtgørelsen.
Til nr. 40
Ansøgeren under nr. 1678
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende har vedtaget en bøde på 3.500
kr. for spirituskørsel efter færdselsloven og en
bøde på 500 kr. for forsøg på bedrageri
efter straffeloven.
Til nr. 41
Ansøgeren under nr. 1722
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende har vedtaget en bøde på 1.000
kr. for overtrædelse af udlændingeloven.
Til nr. 42
Ansøgeren under nr. 1767
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende har vedtaget en bøde på 500 kr.
for butikstyveri efter straffeloven, vedtaget en bøde
på 1.000 kr. efter lov om forbud mod visse dopingmidler og
vedtaget en bøde på 2.000 kr. efter lov om
euforiserende stoffer.
Til nr. 43
Ansøgeren under nr. 1820
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende har vedtaget en bøde på 4.000
kr. for ulovligt arbejde efter udlændingeloven.
Til nr. 44
Ansøgeren under nr. 1835
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende har vedtaget en bøde på 2.500
kr. for butikstyveri efter straffeloven.
Til nr. 45
Ansøgeren under nr. 1890
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende har vedtaget en bøde på 1.800
kr. for butikstyveri efter straffeloven.
Til nr. 46
Ansøgeren under nr. 1893
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende har flere forseelser, bl.a. vedtaget en
bøde på 1.000 kr. efter
ordensbekendtgørelsen.
Til nr. 47
Ansøgeren under nr. 2003
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende har vedtaget en bøde på 8.500
kr. for spirituskørsel efter færdselsloven.
Til nr. 48
Ansøgeren under nr. 2034
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende har vedtaget en bøde på 7.000
kr. for kørsel uden førerret efter
færdselsloven.
Til nr. 49
Ansøgeren under nr. 2047
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende har vedtaget en bøde på 7.500
kr. for uorden i forretningsbøger efter straffeloven.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. april
2024 og var til 1. behandling den 2. maj 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 108
spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret. Herudover har udvalget stillet 1 spørgsmål
til justitsministeren, som udvalget forventer besvaret inden 2.
behandling.
Anders Kronborg (S) Louise Mehnke
(S) Frederik Vad (S) Kasper Roug (S) Maria Durhuus (S) Thomas
Skriver Jensen (S) Heidi Bank (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Mohammad Rona (M) Kristian Bøgsted (DD) Søren
Espersen (DD) Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Brigitte Klintskov
Jerkel (KF) Mikkel Bjørn (DF) fmd. Anne Valentina Berthelsen (SF)
Rosa Lund (EL) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT) nfmd.
Radikale Venstre, Siumut, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |