Fremsat den 25. april 2024 af social- og boligministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger
m.v. og lov om leje af almene boliger
(Fritagelse for genansøgning om
boligstøtte efter bortfald på grund af
Landsbyggefondens tilskud til midlertidige
huslejenedsættelser)
§ 1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1343 af 24. november 2023, som
ændret ved § 24 i lov nr. 679 af 3. juni 2023, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 91 a, stk. 5, 1. pkt.,
ændres »2023« til: »2024«.
2. § 91 a,
stk. 5, 2. pkt., ophæves.
3.
Efter § 174 indsættes:
Ȥ 174 a. For en
boligstøttemodtager, jf. lov om individuel
boligstøtte, der opnår en huslejenedsættelse som
følge af tilskud til udlejeren efter § 91 a, stk. 5, og
som mister boligstøtten for den pågældende
måned efter omberegning af boligstøtten efter §
46 i lov om individuel boligstøtte, generhverves retten til
udbetalingen af boligstøtte efter lov om individuel
boligstøtte. Generhvervelse af retten til udbetalingen af
boligstøtte efter 1. pkt. sker måneden efter
huslejenedsættelsen og uden fornyet ansøgning uanset
§ 40, stk. 1, 1. pkt., i lov om individuel boligstøtte.
Boligstøtten anses ikke for afbrudt i perioden uden
udbetaling af boligstøtte i måneden med
huslejenedsættelsen efter 1. og 2. pkt.
Stk. 2. En
boligstøttemodtager efter stk. 1 har ikke pligt til at
oplyse om huslejenedsættelsen til Udbetaling Danmark uanset
§ 46, stk. 1, 1. pkt., i lov om individuel
boligstøtte.
Stk. 3.
Landsbyggefonden videregiver oplysninger om, hvilke boligafdelinger
eller lejemål der opnår huslejenedsættelse som
følge af tilskud til udlejeren efter § 91 a, stk. 5,
forud for huslejenedsættelsen, til Udbetaling Danmark.
Videregivelse af oplysningerne efter 1. pkt. kan ske via
Huslejeregistret.
Stk. 4.
Udbetaling Danmark kan indhente oplysninger fra Huslejeregistret,
jf. stk. 3, vedrørende boligstøttemodtagere, der er
omfattet af stk. 1. Udbetaling Danmark kan endvidere samkøre
oplysninger om boligafdelinger eller lejemål fra
Landsbyggefonden, jf. stk. 3, med adresser for
boligstøttemodtagere, der er omfattet af stk. 1. § 46,
stk. 3, i lov om individuel boligstøtte finder tilsvarende
anvendelse på oplysninger fra Landsbyggefonden, jf. stk.
3.
Stk. 5. §
1, stk. 1, i lov om Udbetaling Danmark finder tilsvarende
anvendelse på Udbetaling Danmarks varetagelse af opgaver
efter stk. 1-4.«
§ 2
I lov om leje af almene boliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 928 af 4. september 2019, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 681 af 6. juni 2022 og
senest ved § 3 i lov nr. 1793 af 28. december 2023, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 10, stk. 8, indsættes som
4. pkt.:
»Udlejeren
skal desuden oplyse lejerne om, at huslejenedsættelsen ikke
skal meddeles til Udbetaling Danmark i forbindelse med en
boligstøttesag, at lejerne ikke skal indgive en ny
ansøgning om boligstøtte, og at udlejeren videregiver
oplysninger om huslejenedsættelsen til Udbetaling Danmark til
brug for omberegning af boligstøtten.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 2024.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Fritagelse for genansøgning om
boligstøtte efter bortfald på grund af
Landsbyggefondens tilskud til midlertidig
huslejenedsættelse
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
3. Forholdet til databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven
4. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål
5. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
6. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
8. Klimamæssige konsekvenser
9. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
10. Forholdet til EU-retten
11. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
12. Sammenfattende skema
1. Indledning
Den 10. februar
2023 indgik regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne)
aftale med Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige om
inflationshjælp.
Ved lov nr. 681
af 6. juni 2023 om ændring af lov om almene boliger m.v. og
lov om leje af almene boliger (Tilskud til midlertidig
huslejenedsættelse i visse almene boligafdelinger), der
trådte i kraft den 8. juni 2023, blev der udmøntet den
del af aftalen om inflationshjælp, der vedrører
prioritering af 350 mio. kr. fra Landsbyggefonden til midlertidig
huslejenedsættelse i visse almene boligafdelinger. Loven har
overladt Landsbyggefonden opgaven med administration af
bevillingen.
Landsbyggefonden
har i forbindelse med udarbejdelse af ordningens
administrationsgrundlag foretaget en modelberegning, som viste, at
nogle husstande - hvis tilskuddet fordeles over 12 måneder -
ville få reduceret deres rådighedsbeløb, idet
deres boligstøtte ville blive bragt til ophør, og den
mistede boligstøtte ville overstige
huslejenedsættelsen.
Den utilsigtede
effekt kan undgås, hvis Landsbyggefondens tilskud til
huslejenedsættelser anvendes til at dække en almen
boligafdelings samlede husleje for én hel måned. Det
betyder, at alle beboere i den pågældende boligafdeling
vil få én hel måneds gratis husleje. Som
følge heraf vil de beboere, der modtager boligstøtte,
miste retten til boligstøtte for denne måned og blive
nødt til at indgive ny ansøgning om
boligstøtte.
I lovforslaget
foreslås, at en boligstøttemodtager, der på
grund af Landsbyggefondens tilskud midlertidigt mister
boligstøtte i den pågældende måned, ikke
skal indgive ny ansøgning om boligstøtte for at
generhverve ret til udbetalingen af boligstøtte. Udbetaling
Danmark vil - uden at borgeren foretager sig noget - af egen drift
afgøre, om borgeren fortsat har ret til boligstøtte.
Som følge heraf vil Udbetaling Danmark tilpasse deres
IT-system.
Det
foreslås endvidere, at Landsbyggefonden videregiver
oplysninger om boligafdelinger eller lejemål, der opnår
huslejenedsættelse, til Udbetaling Danmark, der administrerer
boligstøtte, og at boligstøttemodtageren ikke har
oplysningspligt om huslejenedsættelsen.
Dermed sikres
det, at der er en automatiseret proces for, at
boligstøttemodtagere ikke skal ansøge på ny ved
huslejenedsættelsen. Udbetaling Danmark vil herefter af egen
drift kunne fremfinde de berørte boligstøttemodtagere
og sørge for, at der ikke skal ansøges på ny
for at generhverve retten til boligstøtte efter
nærværende lovforslag, og at boligstøtten
omberegnes efter boligstøttereglerne.
Desuden
foreslås det i lovforslaget, at Landsbyggefondens tilskud kan
anvendes i året 2024.
Endelig
foreslås det, at udlejeren oplyser lejerne om, at
huslejenedsættelsen ikke skal meddeles til Udbetaling Danmark
i forbindelse med en boligstøttesag, at lejerne ikke skal
indgive en ny ansøgning om boligstøtte, og at
udlejeren videregiver oplysninger om huslejenedsættelsen til
Udbetaling Danmark til brug for omberegning af
boligstøtten.
2. Lovforslagets
hovedpunkt
2.1. Fritagelse for
genansøgning om boligstøtte efter bortfald på
grund af Landsbyggefondens tilskud til midlertidig
huslejenedsættelse
2.1.1.
Gældende ret
2.1.1.1.
Lov om almene boliger m.v.
Det fremgår
af § 91 a, stk. 5, 1. pkt., i lov om almene boliger m.v., at
Landsbyggefonden i året 2023 af de midler, der er
overført til landsdispositionsfonden, jf. § 89, kan
give tilsagn om 350 mio. kr. til tilskud til
huslejenedsættelse i almene boligafdelinger med særligt
behov for supplerende midlertidig huslejehjælp. Ikke anvendte
beløb i året 2023 overføres til året
2024, jf. § 91 a, stk. 5, 2. pkt., i lov om almene boliger
m.v.
Det er
Landsbyggefonden, der i et regulativ udstedt efter § 95, stk.
1, i lov om almene boliger m.v., fastsætter nærmere
kriterier.
Det er forudsat i
de almindelige bemærkninger til lov nr. 681 af 6. juni 2023
om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om leje af
almene boliger (Tilskud til midlertidig huslejenedsættelse i
visse almene boligafdelinger), jf. Folketingstidende 2022-23, A, L
108 som fremsat, side 3, at Landsbyggefondens tilskud vil blive
udbetalt i en bestemt periode, f.eks. i op til 12
måneder.
Landsbyggefondens
bestyrelse vedtog den 16. juni 2023 et regulativ om tilskud til
midlertidig huslejenedsættelse i visse almene
boligafdelinger. Regulativet indeholder bl.a. tildelingskriterier,
herunder andel enlige med børn, andel fuldtidsmodtagere af
offentlige ydelser, andel husstande, som modtager
boligstøtte, personlig indkomst og
rådighedsbeløb.
Inden
implementeringen af regulativet lavede Landsbyggefonden en
modelberegning, som har vist, at en afledt konsekvens af modellen
vil kunne være, at visse husstande vil få reduceret
deres rådighedsbeløb, idet deres boligstøtte
helt bortfalder. Beskæftigelsesministeriet skønner, at
berørte husstande (ca. 1.200) vil få nedsat deres
rådighedsbeløb med mellem 700 kr. og 2.400 kr. om
året.
De afledte
konsekvenser skyldes, at boligstøttereglerne har en
bagatelgrænse i form af et minimumsbeløb for, hvor
stor boligstøtten skal være for at kunne
udbetales.
Landsbyggefonden
nåede på baggrund af ovennævnte ikke at anvende
350 mio. kr. i året 2023 til tilskud til
huslejenedsættelser i visse almene boligafdelinger.
2.1.1.2.
Lov om leje af almene boliger
Det fremgår
af § 10, stk. 8, 1. pkt., i lov om leje af almene boliger, at
udlejeren, som opnår tilskud til nedsættelse af
huslejen i medfør af § 91 a, stk. 5, i lov om almene
boliger m.v., skal nedsætte lejen tilsvarende for lejerne i
den afdeling, som tilskuddet vedrører.
Bestemmelsen
betyder, at udlejeren er forpligtet til at videreføre
tilskuddet i form af en huslejenedsættelse for lejerne, hvis
denne opnår tilskud hertil. Tilskuddet skal således
ikke indgå som en ekstraordinær indtægt i det
løbende budgetår, som først vil få
virkning i forbindelse med budgetlægning for det næste
budgetår.
Med tilsvarende
menes, at den samlede lejenedsættelse for alle lejere i
afdelingen skal svare til det tilskud, som gives til
lejenedsættelse.
Ifølge
§ 10, stk. 8, 2. pkt., i lov om leje af almene boliger m.v.,
skal nedsættelsen ske for den periode, hvor udlejer
opnår tilskud til nedsættelse af lejen.
Det betyder, at
udlejer er forpligtet til at nedsætte lejen i samme periode,
som udlejeren opnår tilskud i.
Udlejeren skal i
forbindelse med nedsættelsen af huslejen oplyse lejerne om
årsagen til nedsættelsen af lejen samt størrelse
og varighed af huslejenedsættelsen, jf. almenlejelovens
§ 10, stk. 8, 3. pkt.
Udlejeren er
således forpligtet til at oplyse om størrelsen og
varigheden af huslejenedsættelsen. Dette kan ske ved at
oplyse, hvor meget huslejen sættes ned med, hvad lejeren skal
betale efter huslejenedsættelsen, hvor længe
huslejenedsættelsen varer, og fra hvilken dato lejeren igen
skal betale lejen uden huslejenedsættelse.
Der består
ikke en forpligtelse for udlejeren til at varsle lejeren igen ved
ophøret af huslejenedsættelsen, og lejen vender
således tilbage til det almindelige niveau uden varsel.
Der kan dog efter
omstændighederne bestå en forpligtelse hertil, hvis
ikke udlejeren har opfyldt sin meddelelsesforpligtelse i
forbindelse med huslejenedsættelsen.
2.1.1.3.
Lov om individuel boligstøtte (boligstøtteloven)
Boligstøtte efter lov om individuel boligstøtte
(boligstøtteloven) beregnes ud fra huslejens
størrelse, husstandens indkomst, dog uden børns
indkomst, og boligens størrelse. Boligstøtte
administreres af Udbetaling Danmark.
Efter § 40,
stk. 1, i boligstøtteloven, indgives ansøgning om
boligsikring og boligydelse til Udbetaling Danmark.
Boligstøtte ydes med virkning fra begyndelsen af den
måned, der følger nærmest efter
ansøgningens indgivelse.
Efter
gældende regler skal der indgives en ny ansøgning,
såfremt en tidligere ansøger, der i en periode har
mistet retten til boligstøtte, på ny bliver berettiget
hertil.
Det fremgår
af 8 c, stk. 1, i boligstøtteloven, at indkomsten efter
§ 8 b, nr. 1, for ansøgeren og dennes
husstandsmedlemmer opgøres foreløbigt ved
ansøgning om individuel boligstøtte som indkomsten
for den første måned, der ansøges om individuel
boligstøtte til, ud fra borgerens egne oplysninger. Af
§ 8 c, stk. 3, fremgår, at den beregnede
boligstøtte opgjort efter ansøgning danner grundlag
for udbetaling af boligstøtte til ansøgeren hver
måned, indtil der sker en omberegning af boligstøtten.
Boligstøtten for tidligere måneders genberegning af
boligstøtte kan justeres i form af tillæg eller
fratræk på baggrund af oplysninger fra
indkomstregisteret og genberegning, jf. § 8 d.
Efter § 13 i
boligstøtteloven kan man i visse tilfælde for
pensionister undlade at ændre arealberegningen efter §
12, selv om arealgrænserne overskrides som følge af,
at antallet af husstandsmedlemmer bliver formindsket. Det er en
betingelse for den lempeligere ordning efter § 13, at
ordningen ikke afbrydes, f.eks. ved at pensionisten i samme periode
ikke er berettiget til boligstøtte eller i en periode reelt
ikke modtager boligstøtte.
Det fremgår
af § 40, stk. 4, at får boligstøttemodtageren
ikke udbetalt boligstøtte i tre sammenhængende
måneder som følge af indkomstændringer, som ikke
skyldes ændring af husstandssammensætning, skal der
ansøges om boligstøtte på ny efter stk. 1 for
at opnå boligstøtte igen. Indgives
boligstøtteansøgningen inden udgangen af den
måned, der følger efter den tredje måned, hvor
boligstøtte ikke er udbetalt efter 1. pkt., kan
boligstøtten udbetales fra starten af denne måned.
Det fremgår
af § 44, stk. 1, i boligstøtteloven, at såfremt
der i løbet af året sker en nedgang i den
husstandsindkomst, der er lagt til grund ved
boligstøtteberegningen, og denne indebærer, at
husstandsindkomsten vil falde med mere end 800 kr. for en
måned, vil boligstøtten kunne omberegnes, når
ændringen er indtrådt. Omberegningen kan dog tidligst
ske med virkning fra begyndelsen af den måned, der
følger nærmest efter ansøgerens meddelelse om
ændringen til Udbetaling Danmark. Det samme gælder,
såfremt der i løbet af året sker en
forøgelse af antallet af børn i husstanden,
såfremt fremleje, fremlån, udlejning eller benyttelse
til erhverv af en del af lejligheden ophører, eller
såfremt der sker en forhøjelse af lejen.
Af § 41,
stk. 3, i boligstøtteloven fremgår, at
ansøgeren er forpligtet til efter anmodning at fremkomme med
enhver oplysning, herunder fremlægge dokumenter, der har
betydning for beregningen af boligstøtte. Dokumentation for
husstandsindkomsten baseres som udgangspunkt på oplysninger
fra indkomstregisteret.
Det fremgår
af § 41, stk. 4, i boligstøtteloven, at
kommunalbestyrelsen og Udbetaling Danmark vedrørende hvert
sit sagsområde, jf. § 9 b, kan afkræve ejere af
ejendomme med lejligheder, hvortil der ydes boligstøtte,
alle nødvendige oplysninger til brug ved behandling af
spørgsmål om ydelse af boligstøtte og lade
sådanne ejendomme besigtige efter aftale med
ansøgeren.
Det følger
af § 46, stk. 1, 1. pkt., i boligstøtteloven, at
ansøgeren til brug for omberegning i løbet af
året skal oplyse Udbetaling Danmark om alle forhold, der kan
medføre nedsættelse eller bortfald af
boligstøtten, dog ikke oplysninger om husstandsindkomst,
medmindre det vedrører oplysninger om indkomst fra
selvstændig erhvervsvirksomhed eller indkomst, der ikke er
skattepligtig her i landet.
Af § 46,
stk. 3, i boligstøtteloven fremgår, at vedrører
ændringen en nedsættelse af lejen, kan omberegning ske
på grundlag af oplysning herom fra udlejeren. Udbetaling
Danmark skal samtidig oplyse ansøgeren eller
boligstøttemodtageren om baggrunden for omberegningen.
Det fremgår
af § 46 b, stk. 1, 1. og 2. pkt., i boligstøtteloven,
at Udbetaling Danmark årligt foretager en endelig
efterregulering, jf. § 47, af den månedlige
boligstøtte for det forudgående kalenderår. Den
endelige efterregulering sker på baggrund af
årsopgørelsen og oplysninger fra
indkomstregisteret.
I § 1, stk.
1, i lov om Udbetaling Danmark er oplistet de lovområder
vedrørende sociale ydelser, som Udbetaling Danmark varetager
opgaver efter. Det fremgår bl.a., at Udbetaling Danmark
varetager de opgaver, der tillægges Udbetaling Danmark i
henhold til lov om individuel boligstøtte. Lov om Udbetaling
Danmark fastlægger de overordnede rammer for Udbetaling
Danmarks administration og sagsbehandling. Lov om Udbetaling
Danmark indeholder bl.a. bestemmelser om vejledning af borgeren,
ledelse, tilsyn og regnskab og revision.
2.1.2. Social-,
Bolig- og Ældreministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Social-, Bolig-
og Ældreministeriet finder, at der stadigvæk er behov
for, at Landsbyggefonden anvender 350 mio. kr. til tilskud til
midlertidig huslejenedsættelse i visse almene
boligafdelinger.
Landsbyggefonden
skal derfor i året 2024 anvende de 350 mio. kr. til samme
formål og til samme målgruppe.
Social-, Bolig-
og Ældreministeriet finder, at det vil være
uhensigtsmæssigt, hvis nogle husstande får et samlet
set mindre rådighedsbeløb som følge af, at
boligstøtten på grund af Landsbyggefondens tilskud
bortfalder.
For at
undgå denne utilsigtede effekt af huslejenedsættelser
vil Landsbyggefonden kunne yde tilskud til de udvalgte
boligafdelinger svarende til den pågældende afdelings
samlede husleje for én måned, således at
inflationshjælpen ikke fordeles over en periode men udbetales
på én gang.
Det vil sikre, at
samtlige beboere i målgruppen modtager et højere
rådighedsbeløb som følge af udmøntning
af inflationshjælpen, selvom boligstøtten for beboerne
vil bortfalde i den pågældende måned. Der vil
være tale om Landsbyggefondens egen beslutning, men Social-,
Bolig- og Ældreministeriet vurderer på baggrund af
dialog med Landsbyggefonden, at fonden er indstillet på at
ændre ovennævnte regulativ, jf. pkt. 2.1.1.1.
Med et
gennemsnitligt tilskud på 5.800 kr. pr. husstand vil modellen
omfatte ca. 57.300 husstande, hvoraf mellem 54-60 procent af
husstandene - knap 33.000 husstande - skønnes at være
boligstøttemodtagere, som i gennemsnit vil miste 2.300 kr. i
boligstøtte. Det vurderes, at der ikke vil være
borgere, som vil opleve et nettotab i rådighedsbeløbet
som følge af ordningen.
Henset til
ordningens karakter finder Social-, Bolig- og
Ældreministeriet, at det ikke vil være rimeligt, at
boligstøttemodtagere, der mister boligstøtten den
måned, som Landsbyggefondens tilskud vil omfatte, på ny
skal indgive ansøgning om boligstøtte. Det er
ligeledes Social-, Bolig- og Ældreministeriets opfattelse, at
det er mest hensigtsmæssigt, at generhvervelsen af retten til
udbetaling af boligstøtten sker på en så
automatiseret måde som muligt, uden at
boligstøttemodtageren selv behøver at rette
henvendelse til Udbetaling Danmark, der administrerer
boligstøtten.
Efter
gældende praksis i Udbetaling Danmark er sagsbehandlingen af
boligstøtte i høj grad automatiseret. En måned
uden boligstøtte betyder som udgangspunkt, at der sker en
automatiseret proces for ophør af retten til
boligstøtten.
For at sikre, at
forslaget, om at der ikke skal ske fornyet ansøgning, kan
administreres uden borgerens medvirken, er det Social-, Bolig- og
Ældreministeriets vurdering, at der er behov for, at
Udbetaling Danmark foretager ændringer i
IT-sagsbehandlingssystemet for boligstøtte, således at
der ikke længere sker et automatisk ophør af retten
til boligstøtte for de berørte
boligstøttemodtagere.
For at finde frem
til de berørte boligstøttemodtagere vurderes det
derfor også, at der er behov for, at Udbetaling Danmark
modtager oplysninger om adresser, der opnår
huslejenedsættelse fra Landsbyggefonden, herunder oplysninger
fra Huslejeregistret, forud for huslejenedsættelsen.
Udbetaling Danmark vil herefter af egen drift kunne omberegne
boligstøtten i den måned, hvor der sker
huslejenedsættelse, og sørge for, at der sker en
generhvervelse af boligstøtten uden fornyet ansøgning
baseret på de oplysninger, som Udbetaling Danmark har i sagen
om boligstøtte og fra Landsbyggefonden.
Det er endvidere
vurderet, at en mere automatiseret proces uden medvirken fra
borgeren bør indebære, at boligstøttemodtagerne
undtages fra oplysningspligt vedrørende
huslejenedsættelsen til Udbetaling Danmark.
Derfor
foreslås det, at for en boligstøttemodtager, jf. lov
om individuel boligstøtte, der opnår en
huslejenedsættelse som følge af tilskud til udlejeren
efter § 91 a, stk. 5, og som mister boligstøtten for
den pågældende måned efter omberegning af
boligstøtten efter § 46 i lov om individuel
boligstøtte, generhverves udbetalingen af boligstøtte
efter lov om individuel boligstøtte. Generhvervelsen af
udbetalingen af boligstøtten efter 1. pkt. sker
måneden efter huslejenedsættelsen og uden fornyet
ansøgning uanset § 40, stk. 1, 1. pkt., i lov om
individuel boligstøtte. Boligstøtten anses ikke for
afbrudt i perioden uden udbetaling af boligstøtte i
måneden med huslejenedsættelsen efter 1. og 2. pkt.
Forslaget vil
indebære, at de boligstøttemodtagere, der får
huslejenedsættelse, ikke skal ansøge på ny og
derfor fortsat er boligstøttemodtagere, selvom de mister
boligstøtten den pågældende måned.
Boligstøttemodtagere, der får
huslejenedsættelse, vil få omberegnet deres
boligstøtte efter § 46 i lov om individuel
boligstøtte og vil allerede alene på grund af
huslejenedsættelsen miste boligstøtten den
pågældende måned, da huslejen sættes til 0
kr., og da boligstøtteberegningen tager udgangspunkt i
boligudgiften. Andre eventuelle årsager til omberegning af
boligstøtte i den pågældende måned vil
derfor ikke have betydning. Andre eventuelle årsager til
omberegning efter § 46 i boligstøtteloven vil derimod
kunne få betydning for måneden efter
huslejenedsættelsen og fremadrettet, f.eks. en ændring
i husstandens sammensætning. Andre årsager til
omberegning kan tilsvarende få betydning for måneden
efter huslejenedsættelsen og fremadrettet, hvis der er tale
om en omberegning efter § 44 i boligstøtteloven.
Forslaget vil
således indebære, at det er tilstrækkeligt, at
boligstøtten ophører i en måned, hvor der sker
huslejenedsættelse i boligstøttemodtagerens husleje,
til at boligstøttemodtageren er omfattet af bestemmelsen om,
at der ikke skal ansøges om boligstøtte på ny.
At boligstøtten måske også kunne være
ophørt af andre årsager i samme måned, f.eks.
ændret indkomst, vurderes derfor ikke relevant for den
pågældende måned. Dette betyder således
også, at nogle borgere, der også af andre årsager
end huslejenedsættelsen i den pågældende
måned ellers skulle have søgt på ny, vil
få en bedre retsstilling med dette lovforslag i forhold til
ansøgning på ny.
Forslaget vil
også indebære, at boligstøtten ikke anses for
afbrudt, hvilket bl.a. har betydning for de
boligstøttemodtagere, der får beregnet deres
boligstøtte på baggrund af de lempeligere regler i
§ 13 i boligstøtteloven, der gælder for
pensionister. Med forslaget stilles de boligstøttemodtagere
efter huslejenedsættelsen som om, at der ikke har været
en periode uden boligstøtte, og de vil derfor fortsat efter
huslejenedsættelsen få beregnet deres
boligstøtte efter de lempeligere regler i § 13,
såfremt de øvrige betingelser er opfyldt.
Samtidig
indebærer forslaget, at der i forhold til § 40, stk. 4,
i boligstøtteloven, om at der skal ansøges på
ny, hvis ikke der er udbetalt boligstøtte i tre
sammenhængende måneder som følge af
indkomstændringer, ikke vil anses for at være tre
sammenhængende måneder som følge af
indkomstændringer, hvis den ene måned er omfattet af en
måned med huslejenedsættelse.
For at
understøtte en mere automatiseret proces er det Social-,
Bolig- og Ældreministeriets vurdering, at det er mest
hensigtsmæssigt, at borgeren ikke skal meddele
huslejenedsættelsen til Udbetaling Danmark. Forslaget om
oplysningspligt skal ses i sammenhæng med, at
Landsbyggefonden har oplysningerne om, hvilke boligafdelinger eller
lejemål, der modtager huslejenedsættelserne, og dermed
vil kunne videregive disse oplysninger til Udbetaling Danmark i
stedet for boligstøttemodtageren.
Det
foreslås derfor, at en
boligstøttemodtager efter stk. 1 ikke har pligt til at
oplyse om huslejenedsættelsen til Udbetaling Danmark uanset
§ 46, stk. 1, 1. pkt., i lov om individuel
boligstøtte.
Forslaget vil
indebære, at huslejenedsættelsen som følge af
tilskud til udlejeren efter § 91 a, stk. 5, ikke er omfattet
af den oplysningspligt, der fremgår af
boligstøtteloven, hvorefter boligstøttemodtageren som
udgangspunkt har pligt til at oplyse Udbetaling Danmark om alle
forhold, der kan medføre nedsættelse eller bortfald af
boligstøtten.
Det
foreslås derfor endvidere, at Landsbyggefonden videregiver
oplysninger om, hvilke boligafdelinger eller lejemål der
modtager huslejenedsættelse som følge af tilskud til
udlejeren efter § 91 a, stk. 5, til Udbetaling Danmark forud
for huslejenedsættelsen. Videregivelse af oplysningerne kan
ske via Huslejeregistret.
Forslaget vil
indebære, at Landsbyggefonden, der er en selvejende
institution stiftet ved lov om almene boliger m.v., videregiver
oplysninger om de boligafdelinger, der modtager tilskud, herunder
oplysninger om de enkelte lejemål. Dette kan ske enten via
Huslejeregistret eller som lister med adresser til Udbetaling
Danmark. Oplysningerne skal videregives til Udbetaling Danmark
forud for huslejenedsættelsen. Udbetaling Danmark anvender
allerede efter gældende praksis Huslejeregistret i
sagsbehandlingen af boligstøtten i forhold til
huslejeoplysninger.
Idet det er
vurderet, at Udbetaling Danmark af egen drift vil skulle
administrere, at boligstøttemodtageren ikke skal
ansøge om boligstøtte på ny og for at sikre en
mere automatiseret proces, er der lagt op til, at Udbetaling
Danmark fremfinder de berørte boligstøttemodtagere,
der opnår huslejenedsættelse, på baggrund af
oplysningerne fra Landsbyggefonden.
Det
foreslås på denne baggrund, at Udbetaling Danmark kan
indhente oplysninger fra Huslejeregistret, jf. stk. 3,
vedrørende boligstøttemodtagere, der er omfattet af
stk. 1. Udbetaling Danmark kan endvidere samkøre oplysninger
om boligafdelinger eller lejemål fra Landsbyggefonden, jf.
stk. 3., med adresser for boligstøttemodtagere, der er
omfattet af stk. 1. § 46, stk. 3, i lov om individuel
boligstøtte finder tilsvarende anvendelse for oplysninger
fra Landsbyggefonden, jf. stk. 3.
Dette vil
indebære, at indhentelsen og samkøring af oplysninger
efter 1. og 2. pkt. er til brug for administrationen af, at der
ikke skal ansøges på ny efter stk. 1, generhvervelsen
af udbetalingen af boligstøtten efter stk. 1 og til brug for
omberegning af boligstøtten, efter § 46, stk. 3, i lov
om individuel boligstøtte.
Forslaget vil
indebære, at Udbetaling Danmark kan håndtere
oplysningerne om huslejenedsættelse på to forskellige
måder. For det første håndtering af oplysninger
fra Huslejeregistret, der indhentes for hver
boligstøttemodtager på samme måde, som anvendes
for almindelige boligstøttesager i forhold til
huslejeændringer. For det andet håndtering af
oplysninger som Landsbyggefonden videresender om boligafdelinger
eller lejemål med huslejenedsættelser til Udbetaling
Danmark. I disse tilfælde samkører Udbetaling Danmark
oplysninger om lejemål mv. med adresser fra
boligstøttemodtagere i boligstøttesystemet.
Udbetaling Danmark kan herefter sørge for, at de
berørte boligstøttemodtagere, der får
omberegnet boligstøtten, ikke skal ansøge på ny
og generhverver retten til udbetaling af boligstøtte uden
borgerens medvirken.
Forslaget
indebærer endvidere, at oplysninger fra Landsbyggefonden
omfattes af ordlyden af § 46, stk. 3, i
boligstøtteloven, og at Udbetaling Danmark derfor af egen
drift kan omberegne boligstøtten på baggrund af
huslejenedsættelsen på samme måde, som når
Udbetaling Danmark modtager oplysninger om huslejeændringer
direkte fra udlejeren.
Det
foreslås i øvrigt, at § 1, stk. 1, i lov om
Udbetaling Danmark finder tilsvarende anvendelse for Udbetaling
Danmarks varetagelse af opgaver efter stk. 1-5.
Forslaget vil
indebære, at opgaverne i forbindelse med at sørge for,
at boligstøttemodtagere, der får
huslejenedsættelser, ikke vil skulle ansøge om
boligstøtte på ny, vil blive omfattet af de
gældende bestemmelser i lov om Udbetaling Danmark om rammerne
for Udbetaling Danmarks administration og sagsbehandling
vedrørende sociale ydelser. Det gælder f.eks. i
forhold til tilsyn, regnskab og revision. Udbetaling Danmarks
opgaver efter boligstøtteloven varetages efter
gældende regler allerede efter § 1, stk. 1, i lov om
Udbetaling Danmark.
Forslaget betyder
bl.a., at de regler, som gælder i forbindelse med Udbetaling
Danmarks varetagelse af boligstøtteområdet, ligeledes
vil gælde i forbindelse med den foreslåede ordning. Det
gælder f.eks. reglerne om bl.a. vejledning og sagsbehandling
i retssikkerhedsloven, som finder tilsvarende anvendelse i
forbindelse med Udbetaling Danmarks varetagelse af opgaver på
sagsområderne i § 1 i lov om Udbetaling Danmark.
Der har
været overvejelser om behovet for klagebestemmelser.
Det vurderes, at
Udbetaling Danmarks sagsbehandling efter dette lovforslag vil kunne
påklages efter boligstøtteloven. Dette skyldes, at
kravet om ansøgning om boligstøtte og reglerne om
omberegning er fastsat i boligstøtteloven.
Der vurderes
derfor ikke behov for særskilt at fastsætte
klagebestemmelser i dette lovforslag.
Idet det med
nærværende lovforslag forudsættes, at
Landsbyggefondens tilskud skal anvendes til at dække en almen
boligafdelings samlede husleje for én hel måned, vil
bestemmelsen i almenlejelovens § 10, stk. 8, 1. og 2. pkt.,
betyde, at udlejer skal nedsætte huslejen i den måned,
som Landsbyggefondens tilskud omfatter.
Udlejer skal i
henhold til almenlejelovens § 10, stk. 8, 3. pkt., oplyse
lejerne om, hvor meget huslejen sættes ned med, hvad lejeren
skal betale efter huslejenedsættelsen, hvor længe
huslejenedsættelsen varer, og fra hvilken dato lejeren igen
skal betale lejen uden huslejenedsættelse.
Som følge
af nærværende lovforslag vil de beboere, der bor i en
afdeling, der er omfattet af Landsbyggefondens tilskud, dels ikke
have pligt til at meddele Udbetaling Danmark om
huslejenedsættelsen, dels ikke skulle indgive en ny
ansøgning om boligstøtte.
Derfor
foreslås det, at udlejer i forbindelse med fremsendelse af
brev til lejerne i henhold til almenlejelovens § 10, stk. 8,
3. pkt., oplyser lejerne om, at huslejenedsættelsen ikke skal
meddeles til Udbetaling Danmark i forbindelse med en
boligstøttesag, at lejerne ikke skal indgive en ny
ansøgning om boligstøtte, og at udlejeren videregiver
oplysninger om huslejenedsættelsen til Udbetaling Danmark til
brug for omberegning af boligstøtten.
Det forventes
herefter, at inflationshjælpen vil blive udbetalt omkring
september 2024, hvilket skal ses i lyset af en
implementeringsperiode af systemtilpasninger i Udbetaling Danmark
på ca. 6-7 måneder.
3. Forholdet til
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
Behandling af
personoplysninger er i almindelighed reguleret af
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven gælder
for behandling af personoplysninger, der helt eller delvist
foretages ved hjælp af automatisk (elektronisk)
databehandling, og for anden ikke-automatisk behandling af
personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i et
register.
Forslaget vil
indebære, at Landsbyggefonden videregiver oplysninger om de
boligafdelinger, der modtager tilskud, herunder oplysninger om de
enkelte lejemåls adresser, til Udbetaling Danmark. Dette kan
ske enten via Huslejeregistret eller som lister med adresser, der
sendes til Udbetaling Danmark. Oplysningerne skal videregives til
Udbetaling Danmark forud for huslejenedsættelsen.
Det vurderes, at
Landsbyggefondens behandling af oplysninger, herunder videregivelse
til Udbetaling Danmark, kan ske inden for rammerne fastsat i
forordningens artikel 6, stk. 1, litra e, hvorefter behandling er
lovlig, hvis den er nødvendig af hensyn til udførelse
af en opgave i samfundets interesse eller som henhører under
offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har
fået pålagt, jf. artikel 6, stk. 2 og 3.
Landsbyggefondens tilskud er et element i
inflationshjælpsaftalen. Det vurderes, at det er i samfundets
interesse, at Landsbyggefonden videregiver oplysninger til
Udbetaling Danmark for at sikre, at de lejere, der bor i de
boligafdelinger, der vil modtage tilskud fra Landsbyggefonden,
generhverver retten til udbetalingen af boligstøtte
måneden efter huslejenedsættelsen uden fornyet
ansøgning. Videregivelse af oplysninger er
nødvendigt, hvis Udbetaling Danmark skal være i stand
til at identificere lejere og behandle sagerne af egen drift.
Hertil kommer, at Landsbyggefonden kun vil videregive oplysninger
om afdelinger og adresser på lejemål. Der vil
således ikke være tale om oplysninger om navne på
de enkelte lejere.
Forslaget vil
endvidere indebære, at Udbetaling Danmark vil skulle behandle
oplysninger om personer, der modtager boligstøtte efter lov
om boligstøtte, og som samtidig vil opnå
huslejenedsættelse efter forslaget til § 174 a, jf.
lovforslagets § 1, nr. 3, med henblik på, at personen
generhverver retten til boligstøtte efter
huslejenedsættelsen og til brug for omberegning af
boligstøtten efter § 46, stk. 3, i lov om individuel
boligstøtte. Udbetaling Danmark vil således skulle
indsamle tilgængelige oplysninger fra Huslejeregistret
vedrørende boligstøttemodtagere, der er omfattet af
huslejenedsættelsen efter forslaget til § 174 a, stk. 1.
Udbetaling Danmark vil indsamle og samkøre oplysninger om
boligafdelinger eller lejemål fra Landsbyggefonden, jf.
forslaget til § 174 a, stk. 4.
Det vurderes, at
der er tale om behandling af almindelige personoplysninger, f.eks.
adresser og fortrolige personoplysninger i form af cpr-numre, men
ikke følsomme personoplysninger. Behandlingen af de
almindelige personoplysninger vurderes at kunne ske inden for
rammerne af databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra e,
om nødvendig behandling af personoplysninger af hensyn til
udførelse af en opgave i samfundets interesse eller som
henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den
dataansvarlige har fået pålagt. Desuden kan personnumre
efter databeskyttelseslovens § 11, stk. 1, behandles med
henblik på entydig dokumentation eller som journalnummer.
Den
foreslåede behandling af personoplysninger vurderes at
være nødvendig for at kunne fremsøge de
boligstøttemodtagere, som kan generhverve retten til
boligstøtte efter huslejenedsættelsen uden ny
ansøgning herom til Udbetaling Danmark.
Det vurderes ikke
at være uforeneligt med det oprindelige formål for
indsamling af personoplysninger, at oplysningerne om
boligstøttemodtagere, herunder anvendelsen af oplysningerne
i Huslejeregistret, som Udbetaling Danmark har adgang til,
genanvendes til at finde de boligstøttemodtagere, som kan
generhverve retten til boligstøtte uden ny ansøgning
efter huslejenedsættelsen, jf. princippet om
formålsbegrænsningen i databeskyttelsesforordningens
artikel 5, stk. 1, litra b.
Udbetaling
Danmark skal efter boligstøttelovens § 46, stk. 3,
oplyse boligstøttemodtagere om baggrunden for
huslejenedsættelsen, og i den forbindelse er det forudsat, at
Udbetaling Danmark som dataansvarlig oplyser modtagerne om
indsamlingen af oplysninger fra Huslejeregistret eller
Landsbyggefonden i overensstemmelse med
databeskyttelsesforordningens artikel 14. Behandlingen af sagerne
om generhvervelse af boligstøtte efter den foreslåede
§ 174 a skal i øvrigt ske under iagttagelse af reglerne
i databeskyttelsesforordningens kapitel III om den registreredes
rettigheder. Reglerne i databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven, herunder de grundlæggende principper i
forordningens artikel 5, forudsættes i øvrigt at blive
iagttaget i forbindelse med de nævnte behandlinger af
personoplysninger, herunder i forbindelse med behandling af
oplysninger om boligstøttemodtagerne.
4. Konsekvenser for
opfyldelsen af FN's verdensmål
Med forslaget
sikres, at de mest økonomisk udsatte almene lejere gennem
huslejenedsættelser bliver i stand til at afholde udgifter
til deres husleje m.v., hvilket vil understøtte delmål
nr. 11.1., som handler om, at alle sikres adgang til egnede og
sikre boliger til en overkommelig pris med adgang til
grundlæggende tjenesteydelser.
5. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vil
medføre merudgifter i Udbetaling Danmark til bl.a.
systemtilpasning, der skal sikre at borgere ikke skal
genansøge om boligstøtte. På baggrund af
oplysninger fra Udbetaling Danmark vurderes der med stor usikkerhed
at være udgifter hertil på 13,0-17,0 mio. kr. i 2024.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser skal forhandles med de
kommunale parter.
Tabel 4.1.
Økonomiske konsekvenser i Udbetaling Danmark
| 2024 | 2025 | 2026 | Administrative omkostninger | 13,0-17,0 | 0,0 | 0,0 | I alt | 13,0-17,0 | 0,0 | 0,0 |
|
Anm. : Administrative omkostninger er baseret på seneste
estimat fra Udbetaling Danmark.
Principperne for
digitaliseringsklar lovgivning er blevet fulgt.
I
overensstemmelse med princip 1 om enkle og klare regler anses de
foreslåede regler i almenboligloven og almenlejeloven at
være entydige og konsistente.
I
overensstemmelse med princip 2 digital kommunikation
understøtter lovforslaget, at kommunikation mellem
Landsbyggefonden, boligorganisationer og Udbetaling Danmark
foregår digitalt.
Ifølge
princip 3 om automatisk sagsbehandling skal administrationen af den
foreslåede ordning helt eller delvist ske digitalt og under
hensyntagen til borgernes og boligorganisationernes retssikkerhed.
Udbetaling Danmarks behandling af sager om boligstøtte er i
dag automatiseret. Lovforslaget vil sikre, at der er en
automatiseret proces for, at boligstøttemodtagere ikke skal
ansøge på ny ved huslejenedsættelsen.
I
overensstemmelse med princip 4 om sammenhæng på
tværs ved fælles begreber er der lagt op til at anvende
de samme begreber og principper, som i dag anvendes i forbindelse
med tilskudsordninger og boligstøttesager. Landsbyggefonden
vil kunne levere identen på enheden i Bygnings- og
Boligregistret (BBR) på alle boliger, som indgår i
Huslejeregistret. Hvis en ejendom ikke indgår i
Huslejeregistret, vil data kunne udledes ved brug af BFE-nummeret.
Såfremt dette ikke er kendt, vil det være muligt at
udlede en summarisk adresse med kommunekode.
Forslagets
elementer vil ikke indebære indsamling og behandling af
borgernes og virksomhedernes data i strid med princip 5 om tryg og
sikker datahåndtering. Indsamling af data vil ske på
boligafdelingsniveau eller lejemålsniveau.
Endelig er der
overensstemmelse med princip 6 om genbrug af offentlig
infrastruktur, idet der er lagt op til, at behandling af
ansøgning vil ske inden for eksisterende IT-løsning
hos Landsbyggefonden og almene boligorganisationer
(Huslejeregistret). Dog vil lovforslaget forudsætte, at
Udbetaling Danmark foretager visse systemtilpasninger, der skal
sikre, at borgere ikke skal genansøge om
boligstøtte.
Lovforslaget
åbner ikke nye muligheder for snyd og fejl, jf. princip 7 om
forebyggelse af snyd og fejl. Landsbyggefonden vil i sit regulativ
fastsætte procedurer, der skal sikre, at der undgås
fejl i selve udbetalingerne fra fonden til tilskudsmodtagerne.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har
ikke økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
7. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har
ikke administrative konsekvenser for borgerne.
8. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget har
ikke klimamæssige konsekvenser.
9. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har
ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
10. Forholdet til
EU-retten
Almene
boligorganisationer anses for at være omfattet af
Kommissionens afgørelse af 20. december 2011 om anvendelse
af bestemmelserne i artikel 106, stk. 2, i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde på
statsstøtte i form af kompensation for offentlig tjeneste
ydet til visse virksomheder, der har fået overdraget at
udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk
interesse, jf. EU-Tidende 2012, nr. L 7, side 3.
Afgørelsen
fastsætter, på hvilke betingelser statsstøtte
ydet i form af kompensation for en tjenesteydelse af almindelig
økonomisk interesse ikke er underlagt
forhåndsanmeldelsespligten efter traktatens artikel 108, stk.
3, da den kan anses for at være forenelig med traktatens
artikel 106, stk. 2.
Kompensation til
sociale boligselskaber, der leverer tjenesteydelser af almindelig
økonomisk interesse, er fritaget for anmeldelsespligten
uanset beløbet.
For at være
fritaget for anmeldelsespligten skal kompensationen også
opfylde de udførlige betingelser, der er fastsat i
afgørelsens artikel 4, 5 og 6, som skal sikre, at
leverandører ikke overkompenseres.
Efter
afgørelsens artikel 4 skal ansvaret for leveringen af
tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse være
overdraget den pågældende virksomhed ved en eller flere
officielle retsakter, der bl.a. skal angive arten og varigheden af
forpligtelserne til levering af tjenesteydelser af almindelig
økonomisk interesse, kriterierne for beregning, kontrol og
revision af kompensationen og de foranstaltninger, der er truffet
for at undgå overkompensation og for at sikre tilbagebetaling
af en eventuel overkompensation.
I artikel 5 er
det fastsat, at kompensationen ikke må overstige, hvad der er
nødvendigt for at dække omkostningerne ved opfyldelsen
af leverandørens forpligtelser under hensyn til de hermed
forbundne indtægter samt en rimelig forrentning af den
eventuelle egenkapital, der måtte være nødvendig
for, at disse forpligtelser kan opfyldes. Den indeholder også
nærmere bestemmelser om beregningen af omkostninger,
indtægter og en "rimelig fortjeneste".
Endelig er det
fastsat i artikel 6, at medlemsstaterne med jævne mellemrum
skal foretage kontrol for at sikre, at virksomheder ikke modtager
kompensation, som overstiger det beløb, der er fastlagt i
overensstemmelse med artikel 5 (hvis overkompensationen kun er af
begrænset omfang, kan den fremføres til det
efterfølgende år i stedet for at blive
tilbagebetalt).
Tilskud til
afdelingens drift vil som udgangspunkt udgøre kompensation
for udførelsen af en offentlig serviceforpligtelse (socialt
boligbyggeri), som påhviler almene boligorganisationer.
Overdragelsen af ansvaret for leveringen af denne service sker
generelt ved lov om almene boliger m.v. og konkret ved
kommunalbestyrelsens tilsagn om støtte efter
almenboliglovens § 115. Kommunalbestyrelsen fører
desuden tilsyn med almene boligorganisationers opfyldelse af
pligten. Endelig kan kompensation ikke overgå almene
boligorganisationers udgifter forbundet med opfyldelsen af pligten
til at opføre og udleje almene boliger, idet husleje skal
fastsættes som balanceleje (non profit).
Det vurderes, at
de foreslåede bestemmelser i lovforslagets er i
overensstemmelse med Kommissionens afgørelse, idet
lovforslaget ikke medfører yderligere støtte til
almene boligorganisationer.
11. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til
lovforslaget har i perioden fra den 22. marts 2024 til den 9. april
2024 (18 dage) været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet,
Akademisk Arkitektforening, Alzheimerforeningen,
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation,
Ankestyrelsen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
ATP-ejendomme, BAT-Kartellet, Bedre Psykiatri, BL - Danmarks Almene
Boliger, BOSAM, Byggeskadefonden, Byggesocietetet,
Bygherreforeningen i Danmark, Center for Boligsocial Udvikling,
Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk
Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Socialrådgiverforening,
Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Advokater, Danske
Arkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer, Danske Lejere,
Danske Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Danske
Udlejere, Danske Ældreråd, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Det Centrale Handicapråd, Det Nationale
Integrationsråd, DI, Digitaliseringsstyrelsen,
EjendomDanmark, Erhvervsstyrelsen, Finans Danmark, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører FRI, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer,
Foreningen til fremskaffelse af boliger for ældre og enlige,
Forsikring og Pension, Frivilligrådet, Husleje- og
Beboerklagenævnsforeningen, Institut For Menneskerettigheder,
KL, Kollegiekontorerne i Danmark, KommuneKredit, Kommunernes
Revision - BDO, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsbyggefonden, Lejernes Landsorganisation i Danmark, LOS,
OK-Fonden, Psykiatrifonden, Rådet for Socialt Udsatte, SAND
De hjemløses Landsorganisation, SBH, SBi/AAU (Statens
Byggeforskningsinstitut under Aalborg Universitet), Selveje
Danmark, Sind, SMVdanmark, Socialchefforeningen,
Socialpædagogernes Landsforbund, SOS Racisme, TEKNIQ, VIVE,
Udbetaling Danmark og Ældre Sagen.
Den kortere
høringsfrist skyldes det forhold, at lovforslaget
ønskes vedtaget i det indeværende folketingsår
med henblik på at Udbetaling Danmark kan tilpasse deres
sagsbehandlingssystem og Landsbyggefonden gennemføre en
ansøgningsrunde i løbet af foråret/sommeren,
således at huslejenedsættelser kan gennemføres i
september 2024. Behovet for at afklare de nødvendige
systemtilpasninger, herunder disses kompleksitet, er årsagen
til, at lovudkastet først kunne sendes i ekstern
høring i slutningen af marts 2024.
| 12. Sammenfattende
skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Det forventes, at der er kommunale
merudgifter på 13,0-17,0 mio. kr. til administration i
Udbetaling Danmark i 2024. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Almene boligorganisationer anses for at
være omfattet af Kommissionens afgørelse af 20.
december 2011 om anvendelse af bestemmelserne i artikel 106, stk.
2, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
på statsstøtte i form af kompensation for offentlig
tjeneste ydet til visse virksomheder, der har fået overdraget
at udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk
interesse, EU-Tidende 2012, nr. L 7, side 3. Det vurderes, at de
foreslåede bestemmelser i lovforslagets § 1 er i
overensstemmelse med Kommissionens afgørelse. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | | | Ja | Nej | | X | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Det fremgår
af § 91 a, stk. 5, 1. pkt., i lov om almene boliger m.v., at
Landsbyggefonden i året 2023 af de midler, der er
overført til landsdispositionsfonden, jf. § 89, kan
give tilsagn om 350 mio. kr. til tilskud til
huslejenedsættelse i almene boligafdelinger med særligt
behov for supplerende midlertidig huslejehjælp.
Det
foreslås at ændre § 91 a,
stk. 5, 1. pkt., i lov om almene boliger m.v., således
at »2023« ændres til: »2024«.
Forslaget
indebærer, at Landsbyggefonden kan anvende de 350 mio. kr. i
året 2024 i stedet for året 2023.
Til nr.
2
Det fremgår
af § 91 a, stk. 5, 2. pkt., i lov om almene boliger m.v., at
ikke anvendte beløb i året 2023 overføres til
året 2024.
Det
foreslås, at § 91 a, stk. 5, 2.
pkt., ophæves.
Forslaget skal
ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 1, der
indebærer, at Landsbyggefondens tilskud vil blive udbetalt
på én måned i året 2024. Derfor er der
ikke længere behov for at fastholde
videreførelsesadgangen.
Til nr.
3
Boligstøtte efter lov om individuel boligstøtte
(boligstøtteloven) beregnes ud fra huslejens
størrelse, husstandens indkomst, dog uden børns
indkomst, og boligens størrelse.
Efter § 40,
stk. 1, i boligstøtteloven, indgives ansøgning om
boligsikring og boligydelse til Udbetaling Danmark.
Boligstøtte ydes med virkning fra begyndelsen af den
måned, der følger nærmest efter
ansøgningens indgivelse.
Efter
gældende regler skal der indgives en ny ansøgning,
såfremt en tidligere ansøger, der i en periode har
mistet retten til boligstøtte, på ny bliver berettiget
hertil.
Efter reglerne i
§ 13 i boligstøtteloven kan man i visse tilfælde
for pensionister undlade at ændre arealberegningen efter
§ 12, selv om arealgrænserne overskrides som
følge af, at antallet af husstandsmedlemmer bliver
formindsket. Det er en betingelse for den lempeligere ordning efter
§ 13, at ordningen ikke afbrydes, f.eks. ved at pensionisten i
samme periode ikke er berettiget til boligstøtte eller i en
periode reelt ikke modtager boligstøtte.
Af § 41,
stk. 3, i boligstøtteloven fremgår, at
ansøgeren er forpligtet til efter anmodning at fremkomme med
enhver oplysning, herunder fremlægge dokumenter, der har
betydning for beregningen af boligstøtte. Dokumentation for
husstandsindkomsten baseres som udgangspunkt på oplysninger
fra indkomstregisteret.
Det følger
af § 46, stk. 1, 1.pkt., i boligstøtteloven, at
ansøgeren til brug for omberegning i løbet af
året skal oplyse Udbetaling Danmark om alle forhold, der kan
medføre nedsættelse eller bortfald af
boligstøtten, dog ikke oplysninger om husstandsindkomst,
medmindre det vedrører oplysninger om indkomst fra
selvstændig erhvervsvirksomhed eller indkomst, der ikke er
skattepligtig her i landet.
Af § 46,
stk. 3, i boligstøtteloven fremgår, at vedrører
ændringen en nedsættelse af lejen, kan omberegning ske
på grundlag af oplysning herom fra udlejeren. Udbetaling
Danmark skal samtidig oplyse ansøgeren eller
boligstøttemodtageren om baggrunden for omberegningen.
I § 1, stk.
1, i lov om Udbetaling Danmark er oplistet de lovområder
vedrørende sociale ydelser, som Udbetaling Danmark varetager
opgaver efter. Det fremgår bl.a., at Udbetaling Danmark
varetager de opgaver, der tillægges Udbetaling Danmark i
henhold lov om individuel boligstøtte. Lov om Udbetaling
Danmark fastlægger de overordnede rammer for Udbetaling
Danmarks administration og sagsbehandling. Lov om Udbetaling
Danmark indeholder bl.a. bestemmelser om vejledning af borgeren,
ledelse, tilsyn og regnskab og revision.
Det
foreslås i § 174 a, stk. 1,
at for en boligstøttemodtager, jf. lov om individuel
boligstøtte, der opnår en huslejenedsættelse som
følge af tilskud til udlejeren efter § 91 a, stk. 5, og
som mister boligstøtten for den pågældende
måned efter omberegning af boligstøtten efter §
46 i lov om individuel boligstøtte, generhverves retten til
udbetalingen af boligstøtte efter lov om individuel
boligstøtte. Generhvervelsen af retten til udbetaling af
boligstøtten efter 1. pkt. sker måneden efter
huslejenedsættelsen uden fornyet ansøgning uanset
§ 40, stk. 1, 1. pkt., i lov om individuel boligstøtte.
Boligstøtten anses ikke for afbrudt i perioden uden
udbetaling af boligstøtte i måneden med
huslejenedsættelsen efter 1. og 2. pkt.
Forslaget vil
indebære, at de boligstøttemodtagere, der får
huslejenedsættelse, ikke skal ansøge på ny, og
derfor fortsat er boligstøttemodtagere, selvom de mister
boligstøtten den pågældende måned.
Boligstøttemodtagere, der får
huslejenedsættelse, vil få omberegnet deres
boligstøtte efter § 46 i lov om individuel
boligstøtte og vil allerede alene på grund af
huslejenedsættelsen miste boligstøtten den
pågældende måned, da huslejen sættes til 0
kr., og da boligstøtteberegningen tager udgangspunkt i
boligudgiften. Andre eventuelle årsager til omberegning af
boligstøtte i den pågældende måned vil
derfor ikke have betydning. Andre eventuelle årsager til
omberegning efter § 46 i boligstøtteloven vil derimod
kunne få betydning for måneden efter
huslejenedsættelsen og fremadrettet, f.eks. en ændring
i husstandens sammensætning. Andre årsager til
omberegning kan tilsvarende få betydning for måneden
efter huslejenedsættelsen og fremadrettet, hvis der er tale
om en omberegning efter § 44 i boligstøtteloven.
Forslaget vil
således indebære, at det er tilstrækkeligt, at
boligstøtten ophører i en måned, hvor der sker
huslejenedsættelsen i boligstøttemodtagerens husleje,
til at boligstøttemodtageren er omfattet af bestemmelsen om,
at der ikke skal ansøges om boligstøtte på ny.
At boligstøtten måske også kunne være
ophørt af andre årsager i samme måned, f.eks.
ændret indkomst, vurderes derfor ikke relevant for den
pågældende måned. Dette betyder således
også, at nogle borgere, der også af andre årsager
end huslejenedsættelsen i den pågældende
måned, ellers skulle have søgt på ny, vil
få en bedre retsstilling med dette lovforslag i forhold til
ansøgning på ny.
Forslaget vil
også indebære, at boligstøttemodtagere vil
være omfattet af forslaget, uanset om oplysninger om
huslejenedsættelse kommer fra boligstøttemodtageren
selv, eller om oplysningerne kommer fra Landsbyggefonden. Det
forudsættes, at oplysningerne om huslejenedsættelse
næsten udelukkende vil komme Landsbyggefonden, da borgeren
med dette lovforslag ikke vil have oplysningspligt
vedrørende huslejenedsættelsen. Men samtidig er
boligstøttemodtageren ikke afskåret fra selv at oplyse
om huslejenedsættelsen.
Det
bemærkes, at nogle boligstøttemodtagere vil kunne
opleve at modtage boligstøtte i den måned, de mister
boligstøtten for. Dette vil skyldes en genberegning af
indkomsten for tidligere måned, som justeres med et
tillæg i den måned, hvor der ellers ikke udbetales
boligstøtte på grund af omberegning af
boligstøtten.
Forslaget vil
endvidere indebære, at boligstøtten ikke anses for
afbrudt, hvilket bl.a. har betydning for de
boligstøttemodtagere, der får beregnet deres
boligstøtte på baggrund af de lempeligere regler i
§ 13 i boligstøtteloven, der gælder for
pensionister. Med forslaget stilles de boligstøttemodtagere
efter huslejenedsættelsen som om, at der ikke har været
en periode uden boligstøtte, og de vil derfor fortsat efter
huslejenedsættelsen få beregnet deres
boligstøtte efter de lempeligere regler i § 13
såfremt de øvrige betingelser er opfyldt.
Det
foreslås i § 174 a, stk. 2,
at en boligstøttemodtager efter stk. 1, ikke har pligt til
at oplyse om huslejenedsættelsen til Udbetaling Danmark
uanset § 46, stk. 1, 1. pkt., i lov om individuel
boligstøtte.
Forslaget vil
indebære, at huslejenedsættelsen som følge af
tilskud til udlejeren efter § 91 a, stk. 5, ikke er omfattet
af den oplysningspligt, der fremgår af
boligstøtteloven, hvorefter boligstøttemodtageren som
udgangspunkt har pligt til at oplyse Udbetaling Danmark om alle
forhold, der kan medføre nedsættelse eller bortfald af
boligstøtten. Forslaget skal ses i sammenhæng med
forslaget i § 174 a, stk. 3.
Det
foreslås i § 174 a, stk. 3,
at Landsbyggefonden videregiver oplysninger om, hvilke
boligafdelinger eller lejemål, der modtager
huslejenedsættelse som følge af tilskud til udlejeren
efter § 91 a, stk. 5, til Udbetaling Danmark forud for
huslejenedsættelsen. Videregivelse af oplysningerne kan ske
via Huslejeregistret.
Forslaget vil
indebære, at Landsbyggefonden, der er en selvejende
institution stiftet ved lov om almene boliger m.v., videregiver
oplysninger om de boligafdelinger, der modtager tilskud, herunder
oplysninger om de enkelte lejemål. Dette kan ske enten via
Huslejeregistret eller med lister med adresser til Udbetaling
Danmark. Oplysningerne skal videregives til Udbetaling Danmark
forud for huslejenedsættelsen. Udbetaling Danmark anvender
allerede efter gældende praksis Huslejeregisteret i
sagsbehandlingen af boligstøtten i forhold til
huslejeoplysninger.
Det
foreslås i § 174 a, stk. 4,
at Udbetaling Danmark kan indhente oplysninger fra
Huslejeregistret, jf. stk. 3, vedrørende
boligstøttemodtagere, der er omfattet af stk. 1. Udbetaling
Danmark kan samkøre oplysninger om boligafdelinger eller
lejemål fra Landsbyggefonden, jf. stk. 3, med adresser for
boligstøttemodtagere, der er omfattet af stk. 1. § 46,
stk. 3, i lov om individuel boligstøtte finder tilsvarende
anvendelse for oplysninger fra Landsbyggefonden, jf. stk. 3.
Dette vil
indebære, at indhentelsen og samkøring af oplysninger
efter 1. og 2. pkt., er til brug for administrationen af, at der
ikke skal ansøges på ny efter stk. 1, generhvervelsen
af udbetalingen af boligstøtten efter stk. 1 og til brug for
omberegning af boligstøtten, efter § 46, stk. 3, i lov
om individuel boligstøtte.
Forslaget vil
indebære, at Udbetaling Danmark håndterer oplysningerne
om huslejenedsættelse på to forskellige måder.
Oplysninger fra Huslejeregistret hentes for hver
boligstøttemodtager på samme måde som anvendes
for almindelig boligstøttesager i forhold til
huslejeændringer. Efter den foreslåede § 174 a,
stk. 3, videresender Landsbyggefonden oplysninger om
boligafdelinger eller lejemål med huslejenedsættelser
til Udbetaling Danmark. Udbetaling Danmark samkører
oplysninger om lejemål m.v. med adresser fra
boligstøttemodtagere i boligstøttesystemet.
Udbetaling Danmark kan herefter sørge for, at de
berørte boligstøttemodtagere, der får
omberegnet boligstøtten, ikke skal ansøge på ny
og generhverver retten til udbetaling af boligstøtte uden
borgerens medvirken.
Forslaget vil
endvidere indebære, at oplysninger fra Landsbyggefonden
omfattes af ordlyden af § 46, stk. 3, i
boligstøtteloven, og at Udbetaling Danmark derfor af egen
drift kan omberegne boligstøtten på baggrund af
huslejenedsættelsen på samme måde, som når
Udbetaling Danmark modtager oplysninger om huslejeændringer
direkte fra udlejeren.
Det
foreslås i § 174 a, stk. 5,
at § 1, stk. 1, i lov om Udbetaling Danmark finder tilsvarende
anvendelse for Udbetaling Danmarks varetagelse af opgaver efter
stk. 1-4.
Forslaget vil
indebære, at opgaverne i forbindelse med at sørge for,
at boligstøttemodtagere, der får
huslejenedsættelser, ikke vil skulle ansøge om
boligstøtte på ny, vil blive omfattet af de
gældende bestemmelser i lov om Udbetaling Danmark om rammerne
for Udbetaling Danmarks administration og sagsbehandling
vedrørende sociale ydelser. Det gælder f.eks. i
forhold til tilsyn og regnskab og revision. Udbetaling Danmarks
opgaver efter boligstøtteloven varetages efter
gældende regler allerede efter § 1, stk. 1, i lov om
Udbetaling Danmark.
Forslaget betyder
bl.a., at de regler, som gælder i forbindelse med Udbetaling
Danmarks varetagelse af boligstøtteområdet, ligeledes
vil gælde i forbindelse med den foreslåede ordning. Det
gælder f.eks. reglerne om bl.a. vejledning og sagsbehandling
i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område, som finder tilsvarende anvendelse i forbindelse med
Udbetaling Danmarks varetagelse af opgaver på
sagsområderne i § 1 i lov om Udbetaling Danmark.
Til §
2
Til nr.
1
Det fremgår
af almenlejelovens § 10, stk. 8, 1. pkt., at udlejeren, som
opnår tilskud til nedsættelse af huslejen i
medfør af § 91 a, stk. 5, i lov om almene boliger m.v.,
skal nedsætte lejen tilsvarende for lejerne i den afdeling,
som tilskuddet vedrører.
Ifølge
almenlejelovens § 10, stk. 8, 2. pkt., skal nedsættelsen
ske for den periode, hvor udlejer opnår tilskud til
nedsættelse af lejen.
Udlejeren skal i
forbindelse med nedsættelsen af huslejen oplyse lejerne om
årsagen til nedsættelsen af lejen samt størrelse
og varighed af huslejenedsættelsen, jf. almenlejelovens
§ 10, stk. 8, 3. pkt.
Det
foreslås, at der i almenlejelovens § 10, stk. 8, indsættes som 4. pkt., at udlejeren desuden skal oplyse
lejerne om, at huslejenedsættelsen ikke skal meddeles til
Udbetaling Danmark i forbindelse med en boligstøttesag, at
lejerne ikke skal indgive en ny ansøgning om
boligstøtte, og at udlejeren videregiver oplysninger om
huslejenedsættelsen til Udbetaling Danmark til brug for
omberegning af boligstøtten.
Der består
i dag ikke en forpligtelse for udlejeren til at varsle lejeren igen
ved ophøret af huslejenedsættelsen, og lejen vender
således tilbage til det almindelige niveau uden varsel.
Der kan dog efter
omstændighederne bestå en forpligtelse hertil, hvis
udlejeren ikke har opfyldt sin meddelelsesforpligtelse efter
almenlejelovens § 10, stk. 8, 3. pkt. Manglende opfyldelse af
den foreslåede vejledningspligt vil kunne indgå i denne
vurdering, men vil ikke i sig selv betyde en forpligtelse for at
varsle tilbagevenden til det almindelige lejeniveau.
Til §
3
Bestemmelsen
fastsætter lovens territoriale anvendelsesområde.
Det
foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli
2024.
Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Det følger
af § 196 i lov om almene boliger m.v., at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, og loven
indeholder ikke en anordningsbestemmelse om, at lovens regler kan
sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
Lovforslagets § 1 vil derfor ikke finde anvendelse eller kunne
sættes i kraft for Færøerne eller
Grønland.
Det følger
af § 114 i lov om leje af almene boliger, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, og loven
indeholder ikke en anordningsbestemmelse om, at lovens regler kan
sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
Lovforslagets § 2 vil derfor ikke finde anvendelse eller kunne
sættes i kraft for Færøerne eller
Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1343 af 24. november 2023, som
ændret ved § 24 i lov nr. 679 af 3. juni 2023, foretages
følgende ændringer: | | | | § 91 a.
… Stk. 2-4.
… Stk. 5.
Landsbyggefonden kan i året 2023 af de midler, der er
overført til landsdispositionsfonden, jf. § 89, give
tilsagn til 350 mio. kr. til tilskud til huslejenedsættelse i
almene boligafdelinger med særligt behov for supplerende
midlertidig huslejehjælp. Ikke anvendte beløb i
året 2023 overføres til året 2024. | | 1. I § 91 a, stk. 5, 1. pkt., ændres
»2023« til: »2024«. | | | | | | | | | | 2. § 91 a, stk. 5, 2. pkt.,
ophæves. | | | | | | | | | | | | 3. Efter
§ 174 indsættes: »§ 174
a. For en boligstøttemodtager, jf. lov om individuel
boligstøtte, der opnår en huslejenedsættelse som
følge af tilskud til udlejeren efter § 91 a, stk. 5, og
som mister boligstøtten for den pågældende
måned efter omberegning af boligstøtten efter §
46 i lov om individuel boligstøtte, generhverves retten til
udbetalingen af boligstøtte efter lov om individuel
boligstøtte. Generhvervelse af retten til udbetalingen af
boligstøtte efter 1. pkt. sker måneden efter
huslejenedsættelsen og uden fornyet ansøgning uanset
§ 40, stk. 1, 1. pkt., i lov om individuel boligstøtte.
Boligstøtten anses ikke for afbrudt i perioden uden
udbetaling af boligstøtte i måneden med
huslejenedsættelsen efter 1. og 2. pkt. Stk. 2. En
boligstøttemodtager efter stk. 1 har ikke pligt til at
oplyse om huslejenedsættelsen til Udbetaling Danmark uanset
§ 46, stk. 1, 1. pkt., i lov om individuel
boligstøtte. Stk. 3.
Landsbyggefonden videregiver oplysninger om, hvilke boligafdelinger
eller lejemål der opnår huslejenedsættelse som
følge af tilskud til udlejeren efter § 91 a, stk. 5,
forud for huslejenedsættelsen, til Udbetaling Danmark.
Videregivelse af oplysningerne efter 1. pkt. kan ske via
Huslejeregistret. Stk. 4.
Udbetaling Danmark kan indhente oplysninger fra Huslejeregistret,
jf. stk. 3, vedrørende boligstøttemodtagere, der er
omfattet af stk. 1. Udbetaling Danmark kan endvidere samkøre
oplysninger om boligafdelinger eller lejemål fra
Landsbyggefonden, jf. stk. 3, med adresser for
boligstøttemodtagere, der er omfattet af stk. 1. § 46,
stk. 3, i lov om individuel boligstøtte finder tilsvarende
anvendelse på oplysninger fra Landsbyggefonden, jf. stk.
3. Stk. 5. §
1, stk. 1, i lov om Udbetaling Danmark finder tilsvarende
anvendelse på Udbetaling Danmarks varetagelse af opgaver
efter stk. 1-4.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om leje af almene boliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 928 af 4. september 2019, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 681 af 6. juni 2022 og
senest ved § 3 i lov nr. 1793 af 28. december 2023, foretages
følgende ændring: | | | | §
10. … Stk.
2-7. . . . Stk. 8.
Opnår udlejeren tilskud til nedsættelse af huslejen i
medfør af § 91 a, stk. 5, i lov om almene boliger m.v.,
skal udlejeren nedsætte lejen tilsvarende for lejerne i den
afdeling, som tilskuddet vedrører. Nedsættelsen skal
ske for den periode, hvor udlejeren opnår tilskud til
nedsættelse af lejen. Udlejeren skal i forbindelse med
nedsættelsen af huslejen oplyse lejerne om årsagen til
nedsættelsen af lejen og om størrelse og varighed af
huslejenedsættelsen. | | 1. I § 10, stk. 8, indsættes som 4. pkt.: »Udlejeren skal desuden oplyse lejerne
om, at huslejenedsættelsen ikke skal meddeles til Udbetaling
Danmark i forbindelse med en boligstøttesag, at lejerne ikke
skal indgive en ny ansøgning om boligstøtte, og at
udlejeren videregiver oplysninger om huslejenedsættelsen til
Udbetaling Danmark til brug for omberegning af
boligstøtten.« |
|