L 173 Forslag til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år.

(Udmøntning af dele af forebyggelsesplanen målrettet børn og unge – tobak, nikotin og alkohol).

Af: Indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V)
Udvalg: Sundhedsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 25-04-2024

Fremsættelse: 25-04-2024

Skriftlig fremsættelse (25. april 2024)

20231_l173_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (25. april 2024)

Indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år (Udmøntning af dele af forebyggelsesplanen målrettet børn og unge - tobak, nikotin og alkohol)

(Lovforslag nr. L 173)

Den 14. november 2023 blev der indgået en politisk aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Det Konservative Folkeparti og Alternativet om "En forebyggelsesplan målrettet børn og unge - tobak, nikotin og alkohol". Lovforslaget har til formål at implementere dele af den politiske aftale. Med lovforslaget foretages der ændringer i lov om tobaksvarer m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v., lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år, lov om ændring af lov om forbud mod tobaksreklame m.v., lov om tobaksvarer m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v. og forskellige andre love, og lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og forskellige andre love.

Lovforslaget indeholder tre hovedelementer.

For det første indeholder lovforslaget et forbud mod indførsel, køb, udlevering, modtagelse, fremstilling, forarbejdning og besiddelse af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med nikotin, som er omfattet af forbuddet i lov om elektroniske cigaretter m.v. for så vidt angår kendetegnende aromaer eller overskrider grænsen for nikotinindhold i en nikotinholdig væske.

Der er tre undtagelser til forbuddet. For det første er rejsegods på op til ti enheder til eget forbrug og besiddelse på op til ti enheder til eget forbrug ikke omfattet. For det andet omfatter forbuddet ikke situationer, hvor Danmark er transitland for produkterne eller hvor produkterne forarbejdes, fremstilles m.v. i Danmark med henblik på markedsføring i andre lande eller til forbrugere i andre lande end Danmark. Endvidere omfatter forbuddet ikke situationer i videnskabeligt eller kontrolmæssigt øjemed.

For det andet giver lovforslaget hjemmel til, at Sikkerhedsstyrelsen fremover kan beslaglægge ulovlige tobaks- og nikotinprodukter samt udstyr og smagsstoffer, der benyttes sammen med disse, hvis der er grund til at antage, at de er i strid med strafbelagte regler på området, og der er grund til at antage, at genstanden kan tjene som bevis eller bør konfiskeres.

Der gives også hjemmel til, at Skatteforvaltningen og Sikkerhedsstyrelsen kan tage produkter i bevaring med henblik på overdragelse til hinanden med henblik på beslaglæggelse.

For det tredje indeholder lovforslaget en styrket alderskontrol for tobaks- og nikotinprodukter samt alkoholholdige drikkevarer.

Sikkerhedsstyrelsen bemyndiges i en periode på to år til at anvende unge kontrolkøbere - såkaldte mystery shoppere - ved kontrolbesøg i fysiske butikker i hele Danmark. Inden udløb af perioden vil der blive foretaget en evaluering med henblik på at fastlægge, om ordningen skal forlænges, gøres permanent eller ophøre.

Ligeledes stilles krav om en mere effektiv elektronisk aldersverificering ved fjernsalg af alkoholholdige produkter, ligesom kravene til en mere effektiv elektronisk aldersverificering ved fjernsalg af tobaks- og nikotinprodukter sættes i kraft. En effektiv elektronisk aldersverificering kan eksempelvis ske ved brugeroprettelse med pas eller anden gyldig legitimation eller ved brug af en national eID-løsning, som f.eks. MitID. Af hensyn til at sikre metodefrihed kan det også være andre verifikationsløsninger. Disse andre løsninger skal også effektivt kunne verificere køberens alder.

Idet jeg i øvrigt tillader mig at henvise til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.