Skriftlig fremsættelse (25. april
2024)
Indenrigs- og
sundhedsministeren (Sophie Løhde):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
tobaksvarer m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v. og lov om
forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år
(Udmøntning af dele af forebyggelsesplanen målrettet
børn og unge - tobak, nikotin og alkohol)
(Lovforslag nr. L 173)
Den 14. november
2023 blev der indgået en politisk aftale mellem regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk
Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Det Konservative Folkeparti og
Alternativet om "En forebyggelsesplan målrettet børn
og unge - tobak, nikotin og alkohol". Lovforslaget har til
formål at implementere dele af den politiske aftale. Med
lovforslaget foretages der ændringer i lov om tobaksvarer m.v., lov om elektroniske
cigaretter m.v., lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til
personer under 18 år, lov om ændring af lov om forbud
mod tobaksreklame m.v., lov om tobaksvarer m.v., lov om
elektroniske cigaretter m.v. og forskellige andre love, og
lov om ændring af lov om tobaksvarer
m.v. og forskellige andre love.
Lovforslaget
indeholder tre hovedelementer.
For det første indeholder lovforslaget
et forbud mod indførsel, køb, udlevering, modtagelse,
fremstilling, forarbejdning og besiddelse af elektroniske
cigaretter og genopfyldningsbeholdere med nikotin, som er omfattet
af forbuddet i lov om elektroniske cigaretter m.v. for så
vidt angår kendetegnende aromaer eller overskrider
grænsen for nikotinindhold i en nikotinholdig
væske.
Der er tre
undtagelser til forbuddet. For det første er rejsegods
på op til ti enheder til eget forbrug og besiddelse på
op til ti enheder til eget forbrug ikke omfattet. For det andet
omfatter forbuddet ikke situationer, hvor Danmark er transitland
for produkterne eller hvor produkterne forarbejdes, fremstilles
m.v. i Danmark med henblik på markedsføring i andre
lande eller til forbrugere i andre lande end Danmark. Endvidere
omfatter forbuddet ikke situationer i videnskabeligt eller
kontrolmæssigt øjemed.
For det andet giver lovforslaget hjemmel til,
at Sikkerhedsstyrelsen fremover kan beslaglægge ulovlige
tobaks- og nikotinprodukter samt udstyr og smagsstoffer, der
benyttes sammen med disse, hvis der er grund til at antage, at de
er i strid med strafbelagte regler på området, og der
er grund til at antage, at genstanden kan tjene som bevis eller
bør konfiskeres.
Der gives
også hjemmel til, at Skatteforvaltningen og
Sikkerhedsstyrelsen kan tage produkter i bevaring med henblik
på overdragelse til hinanden med henblik på
beslaglæggelse.
For det tredje indeholder lovforslaget en
styrket alderskontrol for tobaks- og nikotinprodukter samt
alkoholholdige drikkevarer.
Sikkerhedsstyrelsen bemyndiges i en periode på to år
til at anvende unge kontrolkøbere - såkaldte mystery
shoppere - ved kontrolbesøg i fysiske butikker i hele
Danmark. Inden udløb af perioden vil der blive foretaget en
evaluering med henblik på at fastlægge, om ordningen
skal forlænges, gøres permanent eller
ophøre.
Ligeledes stilles
krav om en mere effektiv elektronisk aldersverificering ved
fjernsalg af alkoholholdige produkter, ligesom kravene til en mere
effektiv elektronisk aldersverificering ved fjernsalg af tobaks- og
nikotinprodukter sættes i kraft. En effektiv elektronisk
aldersverificering kan eksempelvis ske ved brugeroprettelse med pas
eller anden gyldig legitimation eller ved brug af en national
eID-løsning, som f.eks. MitID. Af hensyn til at sikre
metodefrihed kan det også være andre
verifikationsløsninger. Disse andre løsninger skal
også effektivt kunne verificere køberens alder.
Idet jeg i
øvrigt tillader mig at henvise til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.